Marti, 06.10.2009
- Comenteaza
- Trimite pe:
Volkswagen cunoaste in aceasta perioada nefasta un succes deosebit in comparatie cu ceilalti constructori auto, de aceea isi permite sa transpuna toate "bunatatile" gandite pentru modelele de clasa mica si compacta chiar si pe modelele utilitare. Nemtii au descoperit o noua linie de design cu Polo si Golf, foarte bine primite de public, au imbunatatit gama de motorizari cu dieseluri common-rail si derivatii turbo si au dobandit maturitate si calitate la nivel interior. Toate aceste ingrediente au creat o reteta de succes pe care Volkswagen incearca sa o transpuna pe tot mai multe modele din gama. Cel mai nou model supus transferului de ADN este utilitarul T5 si multiplele sale derivate de caroserie, care au primit o noua "fata" si o varietate mare de dieseluri si motoare pe benzina de ultima generatie.
Motor / Transmisie
Pentru ca vorbim de un vehicul utilitar este normal ca versiunile alimentate cu motorina sa fie mai numeroase si sa vina cu mai multe derivatii de putere. Benzina desi ofera valori mai bune la acceleratie este deosebit de costisitoare atunci cand vorbesti de masini destinate transportului de marfa sau de persoane. Faceliftul aduce in gama lui T5 propulsorul 2.0 TDI capabil sa dezvolte 85, 105, 140 si 180 de cai putere. Versiunea diesel de top va dispune de o dubla supraalimentare si va putea livra pana la 400 de Nm de la numai 1500 de turatii. Celelalte versiuni ofera 220 Nm de la 1250 rpm, 250 Nm de la 1500 rpm si 340 Nm la 1750. In cadrul testului international desfasurat de Volkswagen in imprejurimile Romei, Automarket a avut ocazia de a tine in mana volanul unui Multivan echipat cu dieselul de top, 2.0 TDI de 180 de cai putere, cuplat la o transmisie manuala cu sase rapoarte. Unitatea bi-turbo cu patru cilindri isi rasfata pasagerii cu 180 de cai putere si un cuplu motor mai mult decat generos, 400 Nm, resimtit destul de devreme, inca la 1500 de rpm si pana la 2200 de rotatii. Desi plaja de turatii nu este una foarte generoasa, faptul ca momentul motor apare de la 1500 de rpm si nu de la 2000 de rotatii ca in cazul vechiului model este categoric o imbunatatire considerabila. Mai mult, ambreiajul care cupleaza foarte devreme ii permite soferului sa reactioneze prompt in orice situatie. Resursele livrate puntii fata sunt suficiente pentru a imprima un caracter dinamic modelului utilitar, trasatura care te face sa uiti ca te afli undeva deasupra tuturor si ca tii in mana volanul unei masini destinate transportului. Pentru a exploata corect si eficient cei 180 de cai si cuplul motor generos, Volkswagen ofera o cutie manuala cu sase trepte si un DSG revizuit special pentru acest model. Asa cum am amintit si mai sus, am facut pereche pe o distanta mare cu transmisia manuala, cele sase rapoarte fiind foarte bine etajate. Cutia manuala exploateaza foarte bine resursele si te face sa te simti legat de masina, intr-un continuu feedback pozitiv. Cu alte cuvinte, cutia te pune la treaba, iti solicita abilitatile de sofer si te multumeste de fiecare data cand urci in turatii iar dieselul isi arata resursele. Am condus pe o distanta destul de mica, de aproximativ 20 de kilometri, aceeasi versiune cuplata la o cutie DSG si am fost la fel de placut impresionati. Raspunsul nu este atat de prompt ca in cazul unui motor pe benzina, insa transmisia cu dublu-ambreiaj este foarte intuitiva si gata sa retrogradeze oricand ai nevoie. In plus DSG-ul face ca rapoartele sa se schimbe lin, fara ruperi bruste de ritm. Desi am condus aceeasi versiune cu doua cutii diferite, in cadrul testului vom puncta doar transmisia manuala, pentru ca distanta parcursa in aceasta configuratie a fost mai mare.
Consum
Chiar daca vorbim de un diesel de 180 de cai putere, Volkswagen a reusit sa imbunatateasca considerabil valorile consumului, comparativ cu vechiul model. Astfel, versiunea testata de noi promite un consum urban de 9.8 litri/100 de kilometri, un consum extraurban de 6.7 litri/100 km si o medie de 7.8 litri/100 de km. In traficul real, cum era si normal, valorile difera, Multivan-ul testat de noi inregistrand o valoare de 8.3 litri/100 de kilometri pe bucata de traseu extraurban, alternat cu localitati mici. Trebuie insa se mentionam ca valoarea consumului extraurban inregistrat de noi a fost influentat de functionarea instalatiei de aer conditionat si de regimul de rulare mai alert. Luand in calcul aceste conditii, diferenta de 1.7 litri dintre consumul oficial extraurban si cel real nu este una foarte mare, cifrele din fisa tehnica fiind foarte "tangibile". In plus, aceeasi tendinta a fost observata si in cazul consumului urban, inregistrat pe strazile aglomerate ale Romei, cifra reala fiind mai mare cu putin peste un litru decat cea oficiala. Desi vorbim de un motor mare, consumul este unul relativ apropiat de rivalii din segment echipati cu motoare mai mici.
Performanţe
Chiar daca vorbim de un vehicul utilitar, performantele nu au fost uitate, Multivan fiind capabil sa tina piept oricarui model de clasa mica cu motor diesel. Spunem asta pentru ca agilitatea modelului in trafic este deosebita multumita cuplului motor mai mult decat generos. Revenind la performante, trebuie sa amintim faptul ca Multivan-ul echipat cu unitatea de 180 de cai putere accelereaza de la 0 la 100 de km/h in doar 9.9 secunde, o valoare care ar face invidioase multe masini din clasa compacta. Cu toate acestea, segmentul dispune de alternative si mai rapide decat Multivan, ceea ce inseamna ca nota maxima este departe de modelul VW.
Interior
Ajungem la capitolul interior, adica acolo unde Multivan tine cu tot dinadinsul sa impresioneze. Creat pentru a oferi spatiu si confort pasagerilor sai, Multivan exceleaza la multe capitole, cel mai important fiind spatiul interior. Fie ca alegi primul, al doilea sau al treilea rand de scaune, spatiul nu va fi o problema. In plus accesul va fi facilitat de deschiderea glisanta a usilor laterale, actionate electric in cazul variantei de top. Si pentru ca tot veni vorba de echiparea superioara a modelului trebuie sa amintim faptul ca Multivan-ul testat de noi s-a remarcat printr-o grija deosebita acordata detaliilor. Ne referim aici la calitatea materialelor folosite la interior si la finisajele executate de Volkswagen. De la plasticul moale, regasit la nivelul plansei de bord, si pana la pielea fina, care imbraca schimbatorul si volanul, totul da dovada de maturitate. Aspectul general este imbunatatit si cu ajutorul insertiilor cromate de la nivelul gurilor de ventilatie si al portierelor. Un facelift inseamna de cele mai multe ori si o serie de schimbari aduse aspectului interior. Se pare ca Volkswagen a fost constient de acest aspect si a incercat sa aduca cat mai multe noutati in habitaclul noului Multivan. Modelul imprumuta asadar volanul cu trei spite de la Golf, instrumentele de bord iluminate in culori calde si sistemul multimedia transpus pe un ecran cu touch-screen, specific modelelor Volkswagen. In plus, Transporter vine cu un computer de bord electronic color mult mai prietenos decat cel regasit pe Golf si Polo. Scaunele desi nu ofera un suport lateral potrivit sunt foarte confortabile la drum lung iar manerele reglabile ale acestora te fac sa te simti ca la birou. Mai exact, senzatia pentru tine si pentru ceilalti pasageri, este cea a unui birou pe roti. Cu o reglare minutioasa a scaunului si a celorlalte elemente poti obtine un sofat relaxant si foarte placut pe distante foarte mari. Nu putem omite numeroasele spatii de depozitare regasite la bordul noului Multivan. Pasagerii pot "ingramadi" o multime de lucruri utila sau inutile in buzunarele usilor, in torpedoul generos si deasupra plansei de bord. Tot la acest capitol se cade sa mentionam si capacitatea mare a portbagajului, care se dovedeste incapator chiar si atunci cand toate scaunele sunt ocupate. Facand insa o scurta paralela intre versiunea de varf a noului Multivan si cele entry-level ale modelului nu putem sa nu observam calitatea slaba a materialelor folosite pe optiunile mai "sarace" din gama.
Preţ de achiziţie
Volkswagen a avut intotdeauna o problema atunci cand a venit vorba de pret. Modelele sale au fost de multe ori supraevaluate iar pretul de pornire mai mare decat al concurentilor directi. Versiunea revizuita a noului Multivan nu va face probabil exceptie de la aceasta regula. Momentan, Volkswagen nu a anuntat oficial preturile pentru piata din Romania, insa ne vom raporta la valorile percepute de nemti pentru modelul de dinainte de facelift. Vom lua totusi in calcul si un adaos de cateva sute de euro, pretul versiunii revizuite urmand sa fie ceva mai mare decat actualul model. Pentru a putea concura cu succes pe acest segment, cel putin pe piata din Romania, Volkswagen trebuie sa se gandeasca serios la o noua politica de preturi. Actualul Multivan porneste pe piata autohtona de la 33.944 de euro cu TVA, pret valabil pentru versiunea diesel de 105 cai putere si nivelul de echipare Comfortline. Judecam logic si mai adaugam cateva sute de euro pentru viitoarea versiune 2.0 TDI in aceeasi varianta de echipare, si apoi ne apucam sa comparam valorile cu cele ale concurentilor din segment. Incepem mai intai cu cel mai ieftin competitor, Hyundai H1, un model nu foarte popular la noi in tara, care se vinde incepand cu 16.648 de euro in versiunea standard echipata cu un motor diesel de 2.5 litri, 170 de cai putere si 392 de Nm. Chiar si cel mai scump nivel de echipare al modelului coreean nu sare de 19.028 de euro cu TVA. Ne indreptam atentia si asupra proaspatului Fiat Scudo, italianul care pleaca de la 25.097 de euro cu TVA, pret valabil pentru echiparea de baza si motorizarea 2.0 Multijet de 120 de cai putere. Pentru cei care sunt de parere ca Volkswagen tinde spre segmentul premium si isi motiveaza astfel pretul exagerat de mare pastram inca un contra-argument. Multivan este mai scump chiar si decat rivalul Mercedes Vito Combi in varianta cu ampatament extra-large, diferenta de pret dintre cele doua modele fiind una deosebit de mare. Modelul produs de constructorul din Stuttgart pleaca de la 24.594 de euro cu TVA in echiparea de baza propulsata de un motor diesel de 95 de cai putere. Chiar si cea mai scumpa versiune Vito Combi, cea animata de un motor de 204 cai putere, este mai ieftina decat varianta de baza a actualului Multivan, fiind evaluata la 33.785 de euro. Sa mai adaugam si faptul ca versiunea actuala cu caracteristici similare faceliftului testat de noi costa in prezent 44.716 euro cu TVA, cu aproape 9.000 de euro mai mult decat rivalul Vito.
Siguranţă
Segmentul utilitarelor si al vehiculelor destinate transportului de pasageri mai are cativa ani buni pana va ajunge din urma performantele modelelor mici atunci cand vine vorba de indeplinirea normelor de siguranta. Noul T5 si implicit noul Multivan nu tradeaza modificari structurale importante ceea ce aduce doar patru stele EuroNCAP. Momentan pe acest segment, un etalon al sigurantei poate fi considerat doar Mercedes Vito, chiar daca neamtul nu a reusit sa bifeze decat patru stele pentru protectia adultilor. Pentru a evita insa astfel de situatii neplacute, Volkswagen promite pasagerilor un numar mare de sisteme de siguranta printre care ABS, EBV, EDS, ASR si MSR. Acestui amalgam de functii i se adauga ESP-ul in standard si un pachet de airbaguri frontale, laterale si pentru cap. Tot la capitolul elemente de siguranta se cade sa amintim si de oglinda retrovizoare cu functie anti-orbire si de senzorii oglinzilor laterale care tin sub observatie participantii la trafic de pe celelalte benzi de circulatie si avertizeaza soferul in cazul unei manevre neatente.
Ţinută de drum
Multivan se comporta bine pe sosea, reusind sa imprime o senzatie de siguranta chiar si atunci cand acul vitezometrului sare de 140 de km/h. Instabilitatea nu este resimtita decat atunci cand avem de a face cu viraje mai stranse si ruperi de aderenta in conditiile unui carosabil umed. In plus, caroseria inalta, garda la sol si suspensiile orientate spre o imbunatatire a confortului interior duc la un ruliu simtitor in viraje si uneori la o tendinta de subvirare in cazul versiunii cu tractiune fata.
Vizibilitate
Volkswagen a fost constient de faptul ca un vehicul de asemenea dimensiuni trebuie sa obtureze pe cat mai putin posibil campul vizual al soferului. Drept pentru care Multivan dispune de o suprafata vitrata mare, de oglinzi generoase si de o luneta care faciliteaza manevrele efectuate in marsarier. Cu toate acestea, pentru ca avem de a face cu un model care masoara peste cinci metri lungime, folosirea unor senzori de parcare optici este foarte utila si mereu binevenita. In plus, pozitia la volan mai inalta ii permite soferului sa isi imbunatateasca considerabil campul vizual. Pe timp de noapte luminile asigura o vizibilitate sporita chiar si acolo unde iluminatul public lipseste.
Tehnologie
Multivan nu face compromisuri nici atunci cand vine vorba de confortul pasagerilor sai, versiunea Highline fiind apogeul intregii game. Soferul are la dispozitie senzori de ploaie, de lumina si de parcare, geamuri si oglinzi electrice, senzori de atentionare la schimbarea sensului de mers si comenzi pe volan. In plus, kilometrii parcursi pe autostrada devin o placere daca luam in considerare si prezenta cruise-control-ului, al carui raspuns la decelerare lasa insa de dorit. Pentru confortul pasagerilor, Volkswagen ofera un sistem de climatizare pe mai multe zone, cu prize de aer individuale, si pentru ocupantii celorlalte randuri de scaune. Sistemul multimedia oferit de Volkswagen ofera un radio CD cu MP3 si mufa auxiliara pentru iPod, conexiune Bluetooth, navigatie prin satelit, toate proiectate pe deja popularul ecran cu touch-screen regasit pe toate noile modele Volkswagen. La toate acestea se adauga geamuri fumurii pentru spatiul pasagerilor, usi cu actionare electrica si lampi pentru lectura.
Design
Faceliftul operat de Volkswagen pe toate derivatele din gama T5 vine din nevoia de a transpune noua identitate a marcii germane pe cat mai multe modele disponibile la ora actuala pe piata. Trebuie sa recunoastem ca noua fata a Multivanului si a celorlalti frati ai sai se incadreaza foarte bine in filosofia de design a germanilor si da o nota matura modelului utilitar. Grila modificata, blocurile optice pe fundal negru si stopurile de asemenea modificate sunt doar cateva din elementele care s-au schimbat in cadrul noului Multivan. Nu mai vorbim de elementele noi care au aparut la interior si despre care am amintit mai sus. In cazul versiunii Highline, detaliile cromate, noul model de jante si tapiteria in doua culori sunt doar cateva din elementele care personalizeaza carausul german.
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
si ma uitai adineaori si la H1... incape in comparatie, de ce nu? da, performantele sunt mai slabe, 10CP minus, 10 Nm minus, acceleratie plus 5sec ... dar astea sunt utilitare, nu facem liniute (care oricum sunt o mare copilarie) si pretul e extrem de mic fata de VW.
Am facut acum o configurare la un Trafic, doar 115CP, zice 19000+TVA. repet ,e o utilitara, vreau sa nu ma intereseze daca ma urc cu praf in ea.
Il astept de ceva vreme si pe cand mai sunt cateva ore..... se amana...
Dragi tineri bavarezi si stuttgartezi :D, dar Renault Trafic de ce nu intra in comparatie? nu il laud, ca habar nam ce stie sau cat costa.
si ma uitai adineaori si la H1... incape in comparatie, de ce nu? da, performantele sunt mai slabe, 10CP minus, 10 Nm minus, acceleratie plus 5sec ... dar astea sunt utilitare, nu facem liniute (care oricum sunt o mare copilarie) si pretul e extrem de mic fata de VW.
Am facut acum o configurare la un Trafic, doar 115CP, zice 19000+TVA. repet ,e o utilitara, vreau sa nu ma intereseze daca ma urc cu praf in ea."
In VW Multivan te urci imbracat la costum nu in salopeta, Pt asa ceva este varianta VW T5 Tombi 8+1 locuri. Aceea este masina care se poate compara cu Renault Traffic, cu Opel Vivaro, Mercedes Vito sau Hyundai H1.
Pretul este exorbitant. In varianta de top Business Edition trece de 120-130 de mii de euro.
La aproape jumatate de pret Hyundai ofera confort, putere, tractiune, aspect exterior deosebit. E foarte adevarat ca Hyundai nu ofera stergatoare incalzite, spatiu depozitare sub scaunul soferului si centura de siguranta in culoarea bandourilor, dar poate ca tocmai astea fac diferenta. ...
normal scump doamna scump dar daca vrei o masina buna tre sa scoti banu
In prezent in oferta lor sunt 2 motorizari diesel cu 4 variante de putere. E vechitura aia de 1.9 TDI cu puteri de 84, respectiv 105 cp si 2.5 tdi cu putere maxima 174cp. Oprtiti-va din a inventa lucruri neadevarate pt a-i scoate fata volkswagenului...
Am vazut remarcile voastre cu privire la Multivan. Eu sunt posesorul unui model 2009, cumparat anul trecut in august. Am analizat piata "dubelor" 3 luni pana m-am decis sa cumpar masina. Multivanul deocamdata nu are concurent. Se apropie Mercedes Viano, dar pretul este peste Multivan iar dotarile sub acesta, la aceeasi motorizare.
Daca vreti detalii va stau la dispozitie.
Moimo
2,0 l / 85 kW (115 PS) AXA 05/03-
2,0 l / 110 kW (150 PS) CJKB 06/12-
2,0 l / 150 kW (204 PS) CJKA 05/11-
3,2 l / 173 kW (235 PS) BDL/BDM/BKK (V6) 05/03-09/09
Diesel
1,9 l / 62 kW (84 PS) BRR 01/06-09/09
1,9 l / 63 kW (86 PS) AXC 05/03-12/05
1,9 l / 75 kW (102 PS) BRS 01/06-09/09
1,9 l / 77 kW (104 PS) AXB 05/03-12/05
2,0 l / 62 kW (84 PS) CAAA 10/09-
2,0 l / 75 kW (102 PS) CAAB 10/09-
2,0 l / 84 kW (114 PS) CAAD 06/11-
2,0 l / 103 kW (140 PS) CAAC/CCHA 10/09-
2,0 l / 132 kW (180 PS) CFCA 10/09-
2,5 l / 96 kW (130 PS) AXD/BNZ 05/03-09/09
2,5 l / 128 kW (174 PS) AXE/BPC 05/03-09/09
Alle Dieselmotoren bis 09/09: Motormanagement = PD-TDI,
ab 10/09: Motormanagement = CR-TDI.