de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 12.10.2009
-
-
Trimite pe:
In decembrie 1997, Toyota incheia prima faza a unui proiect de trei ani odata cu lansarea pe piata din Japonia a primei generatii a modelului Prius. Dupa 12 ani, Prius se prezinta ca un automobil complet si ca o alternativa viabila atat pentru oras, cat si pentru traseele extraurbane. Modelul japonez s-a maturizat mult in aceasta perioada si este pe atat de asemanator cu o compacta clasica, pe cat este de diferit prin conceptia sa. Astfel, Prius se conduce si se simte aproape la fel ca un automobil conventional, dar functioneaza extrem de diferit.
-
Pret de pornire
27.527 €
-
Pret model testat
31.487 €
-
Taxa auto
0 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Cea de-a treia generatie a lui Toyota Prius este echipata cu un motor pe benzina de 1.8 litri care furnizeaza 99 CP la 5.200 rpm, iar cuplul motor oferit este de 142 Nm la 4.000 rotatii pe minut. Desi aceste cifre nu sunt impresionante la prima vedere, trebuie sa luam in calcul faptul ca acest motor pe benzina este mai puternic decat intregul ansamblu hibrid cu care a fost oferita prima generatie a acestui model. Cel mai impresionant lucru la acest propulsor este faptul ca nu functioneaza in ciclul otto, ci in ciclul Atkins. Astfel, motorul lui Prius are o putere mai mica per litru decat cea oferita de un motor otto conventional, dar ofera un consum mult mai scazut de carburant. Toyota Prius nu are curea sau lant de distributie, toate elementele motorului fiind angrenate electric, facand inutila utilizarea curelelor si a lanturilor. Mai mult decat atat, propulsorul de 1.8 litri al lui Prius este echipat cu tehnologia Dual VVT-I, dar si cu injectie secventiala de carburant alaturi de un sistem de control inteligent al clapetei de acceleratie. Desi are o cilindree mai mare decat cea a vechii generatii Prius, motorul de 1.8 litri consuma mai putin si este mai performant. Fiind un Full Hybrid, Toyota Prius este echipat si cu un motor electric de 38 CP, care furnizeaza un cuplu de 207 Nm de la zero rotatii pe minut. Bateriile lui Prius utilizeaza tehnologia Ni-Metal Hydride si au un voltaj maxim de 650V. Pentru a conserva viata acumulatorilor, Toyota Prius este reglat astfel incat sa incarce intre 40 si 65% din capacitatea acestora, lucru care duce la o durata de viata de peste 10 ani. Transmisia lui Prius este de tip CVT, adica are o singura treapta al carui raport este variat incontinuu. Pe langa asta, cutia de viteze a lui Prius are si o functie speciala care efectueaza frana de motor, utila in cazul traseelor serpuite in coborare.
Toyota Prius are trei moduri de functionare, Eco, Power si EV, primele doua dintre acestea putand fi accesate in orice moment al rularii. Modul EV poate fi accesat doar in cazul in care bateria este incarcata suficient si automobilul nu ruleaza cu o viteza mai mare de 49 km/h. In restul timpului, celelalte doua moduri de functionare ale lui Prius asigura cu prisosinta deplasarea ecologica a vehiculului. Modul Eco este orientat catre economia de carburant, iar apasarea nervoasa a acceleratiei in acest mod aduce cu sine un consum mai ridicat de carburant decat utilizarea modului Power la aceeasi sarcina. Modul Power aduce cu sine mai multa implicare din partea motorului pe benzina si ofera acceleratii si reprize impresionante pentru 99 de cai, puterea maxima a unitatii pe benzina.
In modul de functionare EV, Toyota Prius are motorul pe benzina oprit si ruleaza in conditii de silentiozitate extrema. Practic, singurul sunet care poate fi auzit este cel al anvelopelor pe asfalt. Odata ce bateriile au ajuns la un nivel mai scazut, Prius comuta automat in modul de functionare Eco, care implica un mic ajutor la propulsie din partea motorului pe benzina. Motorul pe benzina se opreste periodic si in acest mod de functionare, "ordinul" de oprire sau de pornire fiind dat de viteza cu care circulati, de incarcarea bateriei si de apasarea pedalei de acceleratie. Oprirea si pornirea motorului pe benzina sunt aproape imperceptibile in cazul rularii in modul Eco si apasarii gentile a pedalei de acceleratie. Modul Power ofera un nivel mai bun de acceleratie, implicand motorul pe benzina in propulsie odata cu fiecare apasare a pedalei de acceleratie. Motorul electric este utilizat in continuare in modul Power, iar bateriile se incarca la fiecare franare. Nu trebuie sa uitam ca motorul electric al lui Prius ofera 207 Nm la orice turatie, lucru care ajuta mult in cazul unei depasiri sau unei accelerari mai puternice. La viteza mare si la acceleratii puternice, Toyota Prius degaja un sunet placut, dar nederanjant la interior.
Consum
Consumul de carburant este motivul principal pentru care clientii Toyota vor alege Prius in defavoarea concurentei. Alaturi de emisiile scazute, Toyota Prius ofera un consum de carburant redus, care scade pe masura ce soferul se invata cu un stil de condus ecologic, dictat chiar de afisajul din bord al acestui hibrid. Prius este echipat cu un afisaj inteligent care ii arata soferului momentul exact in care intra in functiune motorul pe benzina, insa apasarea cu grija a pedalei de acceleratie elimina aceasta necesitate. Desi pornirea motorului pe benzina se face in unele cazuri chiar daca apasati acceleratia cu deosebit de multa delicatete, propulsorul de 1.8 litri nu este utilizat pentru propulsie in acele momente, ci pentru incarcarea acumulatorilor care furnizeaza energia electrica necesara pentru propulsie. In regim de circulatie urban, Prius a afisat un consum de 4.6 litri de carburant pentru 100 de kilometri, parcursi intr-un stil moderat de condus care nu afecteaza mobilitatea in niciun fel. Exista posibilitatea de a obtine un consum si mai scazut de carburant, dar acest lucru este realizat in cazul in care veti conduce cu extrem de multa rabdare si veti rula cu o viteza ceva mai mica, suficient de mica pentru a putea rula cat mai mult in modul electric. Utilizarea modului EV in oras ajuta la scaderea drastica a consumului de carburant, dar acest lucru trebuie realizat cu atentie. Motivul: desi modul EV trebuie reactivat de fiecare data cand se incarca bateria suficient, dezactivarea are loc in mod automat. Modul EV permite parcugerea unui kilometru cu o viteza de pana la 48 km/h cu fiecare "liniuta" din autonomia bateriei lui Prius. Acumulatorul afiseaza pana la opt liniute, dintre care sunt necesare patru pentru a activa modul EV, iar acesta se dezactiveaza automat la o singura liniuta ramasa. Din motive de conservare ale bateriei in timp, Toyota a programat modelul Prius sa nu se incarce 100%, ceea ce inseamna ca veti putea parcurge in jur de 5.5-6 kilometri in modul 100% EV cu o viteza constanta de 48 km/h pana cand veti fi nevoit sa comutati inapoi pe modul Eco (conform calculelor noastre).
La aplicarea unui stil de condus ceva mai alert in oras, Prius inregistreaza un consum de circa 5.0 litri la 100 km, in functie de cat de tare apasati pedala de acceleratie.
Cei care credeau ca Toyota Prius este un model lenes in regim extraurban nu puteau sa se insele mai mult. Cea de-a treia generatie a lui Prius prezinta un comportament interesant, cuplat cu un consum de carburant redus. La rularea pe autostrada in modul Eco cu o viteza constanta de 100 km/h, Prius consuma 4.2 litri de carburant la 100 de kilometri. Atentie, nu vorbim despre consumul instant afisat de computerul de bord( care este chiar mai scazut la rularea constanta cu aceasta viteza), ci de consumul afisat al calatoriei. In cazul in care rulati in modul Eco pe autostrada si va grabiti ceva mai mult (120 km/h), Prius va consuma 4.5 litri la 100 kilometri. Aceasta valoare este cel putin impresionanta, avand in vedere ca este mai scazuta decat a unui motor pe benzina conventional de aceasta putere care "trage" o caroserie de masa similara cu cea a lui Prius, si este la acelasi nivel cu unele diesel-uri care nu ofera acelasi nivel de spatiu interior.
Daca rulati pe autostrada in modul Power si circulati cu o viteza de 130 km/h, cu depasirile de rigoare – efectuate chiar viguros, Prius va consuma intre 7 si 7.5 litri de carburant, in functie de cat de multe vehicule va hotarati sa depasiti si cat de repede circulati.
In cazul in care circulati pe un drum extra-urban cu ocazionalele comune si sate, Prius va consuma intre 3.9 si 5.1 litri la 100 de kilometri, totul in functie de cat de tare apasati pedala de acceleratie.
Interior
Interiorul lui Toyota Prius arata de parca ar fi inspirat din cel al unei navete spatiale, afisajele conventionale fiind inlocuite de LCD-uri si un display pe parbriz. Desi designerii si inginerii Toyota au inghesuit multa tehnologie pe metru cub in habitaclul lui Prius, acestia au reusit sa faca aceste elemente utilizabile in viata de zi cu zi printr-o ergonomie potrivita. Scaunele sunt confortabile chiar si la drum lung, fiind echipate si cu un suport lombar pneumatic. Singurele elemente deranjante la interiorul acestui model constituie amplasarea centrala a afisajului LCD in mijlocul bordului – lucru care distrage atentia soferului in unele momente, precum si de faptul ca volanul, reglabil pe inaltime de altfel, are o raza a miscarii prea mica si nu poate fi ridicat prea sus. Odata ce trecem peste aceste aspecte cu care ne putem obisnui in timp, spatiul oferit de interiorul lui Prius este de un nivel superior fata de cel al lui Insight si chiar fata de cel al altor compacte. Portbagajul lui Prius are o capacitate de 446 litri, iar usa acestuia este suficient de mare pentru a primi elemente voluminoase si pentru a oferi acces usor la bagaje. Inainte sa va ganditi la criticarea calitatii plasticului de la interior, nu trebuie sa uitati faptul ca toate elementele plastice din Prius provin din reciclare. Volanul este imbracat in piele de calitate, iar comenzile de pe acesta si butoanele din habitaclu dau impresia de calitate. Nici pasagerii din spate nu au fost uitati, Prius fiind cunoscut pentru faptul ca poate transporta cinci pasageri fara probleme. Nivelul antifonarii de la interior este deosebit de reusit, lasand soferul sa auda doar sunetele cu adevarat relevante la condus si sa se bucure de sistemul audio de la bord. De altfel, rularea in modul EV cu radioul oprit atrage dupa sine o liniste monumentala, care permite - in unele cazuri exceptionale - chiar ascultarea discutiilor pe care le poarta pietonii. In cazul apasarii pana la fund a pedalei de acceleratie, motorul pe benzina emite un sunet placut, deloc deranjant, iar motorul electric pastreaza in continuare o mare parte din silentiozitatea despre care vorbeam mai sus.
Preţ de achiziţie
Exemplarul testat de Automarket era dotat cu toate elementele disponibile in versiunea de echipare Sol si costa 29.100 euro cu toate taxele incluse. Pretul la prima vedere piperat al acestui model aduce dupa sine o lista extrem de bogata de dotari standard, facand aproape neatragatoare lista de optionale. Astfel, Prius beneficiaza de un sistem de navigatie, de un pachet de parcare automata si de numeroase sisteme de siguranta. Avand in vedere economia de carburant promisa de acest model si realizata in timpul drivetest-ului efectuat de Automarket, putem spune ca achizitia unui Prius este rentabila in cazul in care utilizati modelul predominant in mediul urban si aveti un rulaj anual ridicat. Altfel spus, in cativa ani, carburantul economisit va acoperi diferenta de pret dintre Prius si alte compacte.
Siguranţă
Toyota Prius a primit cinci stele la testul de siguranta EuroNCAP conform noilor criterii de jurizare. Punctajul obtinut pentru protectia pasagerilor adulti este mai mare decat cel primit de Insight, iar copiii sunt si ei protejati mai bine in Prius. Sistemul de siguranta ESP este standard, iar soferul si pasagerii sunt avertizati sonor sa poarte centura de siguranta. Toyota a echipat modelul Prius atat cu un airbag pentru genunchii soferului, cat si cu airbag-uri laterale si cortina pentru pasagerii din fata. Modelul beneficiaza si de un pachet de asistenta la pornirea in rampa, alaturi de un sistem de control al tractiunii.
Ţinută de drum
Prius se prezinta ca un model maturizat si in cazul tinutei de drum, ruliul caroseriei fiind redus simtitor. Comportamentul in viraje se prezinta la un nivel mai ridicat decat cel al lui Honda Insight. In marea majoritate a timpului, Toyota Prius se comporta ca o compacta clasica, impresia unui model fragil si sensibil disparand timid in fata abilitatilor actuale. Desigur, Prius nu se comporta ca un hot-hatch, ci mai degraba ca o compacta orientata catre confort. Locul lui Prius nu este pe circuit sau pe un traseu virajat, dar modelul face fata acestor provocari in conditiile in care adaptati viteza la conditiile de drum si la indemanarea voastra.
Vizibilitate
Desi Toyota Prius are o forma similara cu cea a lui Insight, modelul ofera un nivel superior de vizibiliate. Astfel, luneta nu mai prezinta aceeasi deficienta de vizibilitate cum este cazul lui Insight, iar acest lucru este trecut usor cu vederea in momentul in care rulati in marsarier, deoarece Prius are o camera video care surprinde cu fidelitate imagini din spate si prezinta si un traseu ipotetic al modelului in functie de modul in care bracati volanul. Montantii A si B nu deranjeaza mai mult decat in cazul altor modele, obstructionarea vederii nefiind nici prea deranjanta, dar nici de neobservat. Oglinzile lui Prius au dimensiuni potrivite si permit urmarirea drumului cu usurinta, desi ar fi fost ideal ca oglinda interioara sa fie ceva mai mare.
Tehnologie
De parca trenul de rulare hibrid nu ar fi fost suficient de sofisticat, Toyota Prius beneficiaza de un interior burdusit de tehnologie. Pe langa dotarile intalnite in toate modelele compacte moderne, Prius beneficiaza de un sistem de navigatie, de un pachet de parcare semi-automat, de cruise control, de un sistem audio de calitate si de numeroase alte elemente tehnologice. Sistemul de parcare al lui Prius functioneaza in cazul parcarii laterale si in cazul gararii cu spatele. Pentru a utiliza acest sistem, trebuie sa amplasati masina intr-o pozitie corespunzatoare parcarii pe care doriti sa o efectuati, sa comutati marsarierul si sa activati modul de parcare automat. Sistemul bracheaza volanul automat, interventia dumneavoastra fiind necesara doar pentru a mentine piciorul pe pedala de frana, in scop de monitorizare si pentru a opri Prius-ul odata ce manevra este incheiata. Modelul testat ar fi primit punctajul maxim daca ar fi fost echipat si cu sistemul care alimenteaza instalatia de aer conditionat prin intermediul panourilor solare amplasate pe plafon, disponibil in lista de optionale ale hibridului nipon.
Design
Aspectul exterior al lui Toyota Prius a fost dictat atat de designeri, cat si de ingineri, lucru necesar pentru realizarea unui coeficient aerodinamic de 0.25. Acest lucru ajuta la un consum de carburant mai scazut si la o eficienta mai mare a carburantului. Liniile celei de-a treia generatie a lui Prius sunt ceva mai hotarate decat cele prezente pe generatia precedenta a acestui model si ii confera o identitate mai bine definita in lumea auto. Stopurile clare cu LED si profilul modelului sunt punctele forte ale lui Prius in materie de design. Interiorul este ceva mai clasic daca ar fi sa evaluam formele prezente si sa facem abstractie de tehnologia ascunsa in bordul lui Prius.
Date tehnice - Toyota Prius (2009) 1.8l L4 VVT-i Sol |
Motor electric |
Putere CP
82 |
Cuplu Nm
207 |
Motor termic |
Putere CP (rpm)
99 (5200) |
Cuplu maxim Nm (rpm)
142 (4000) |
Tip motor
n/a |
Cilindree cmc
1798 |
General |
Combustibil
Benzina + electric |
Lungime mm
4460 |
Viteza maxima km/h
180 |
Latime mm
1745 |
Acceleratie 0-100 km/h s
10.4 |
Inaltime mm
1490 |
Tractiune
Fata |
Greutate kg
1445 |
Cutie viteze tip / trepte
A5 |
Ampatament mm
2700 |
Nr. usi
5 |
Volum rezervor litri
45 |
Nr. locuri
5 |
Volum portbagaj litri
446 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Toyota Prius (2009)
si
"Modul Power aduce cu sine mai multa implicare din partea motorului pe benzina si ofera acceleratii si reprize impresionante pentru 91 de cai, puterea maxima a unitatii pe benzina"
La consum fiind un model hibrid eu nu ii dau mai mult de 6.
Ma impresiona un consum de 3%
O masina full electrica alimentata din statii ecologice ar face poate o diferenta. Asta e praf in ochi si marketing pt. snobi. Ca si in general chestia cu ecologia auto. Stie cineva cam cat polueaza un vapor ? Doar unul ?
Mergi in orice intersectie din Bucuresti si trage bine aer in piept. E de la vapoare mizeria pe care o respiram, nu?
Nu zic ca masina asta e solutia, sau ca e perfecta. Pentru europa unde masinile sunt mici si polueaza rezonabil (cele noi) nu e nimic revolutionar, dar pentru americani diferenta de consum/poluare e enorma.
Daca o faceau si ei mai frumoasa nu mai statea nimeni sa calculeze in cat timp se "amortizeaza" :))
Nu vorbesc din statistici. Vezi si tu cam cat consuma un vapor (de ce dimensiune vrei tu). Si apoi vezi echivalenta in masini (ce euro vrei tu). Si vezi ce-ti iese. Nu inteleg de ce te ataci asa. E pura realitate.
Pentru americani diferenta e enorma ?!? Asta e o statistica sau ce ?
Cu cativa snobi in america nu cred ca va fi salvata nici planeta si nici orasele nu vor fi mai curate.
Lumea refuza sa mai gandeasca. Iau totul de-a gata. De la televizor eventual.
ca o tava de placinta
Dupa 12 ani au ajuns in culmea performantei: 8Km parcursi cu bateriile full? Ce baterii au pus? Ni-Mh de la bormasinile cu acumulatori STERN? Li-Ion sau Li-Polimer sunt scumpe,ai? Praf in ochi pentru snobi,vb.lui @Alin.Au bagat un motor electric,cateva baterii si umflat pretul,poate pune careva botu.
Nici in afara nu sta mai rau ajunge 4.2-5.0 %.
Apropo pentru cei care vorbeau mai sus de amortizarea sumei platite, ar trebui sa stie ca placutele de frana se inlocuiesc pe la 70000-80000 km, discurile dupa 100.000 km, deoarece frana nu este folosita, masina la atingerea usoara a franei incarca bateriile hybrid ,o revizie normala scimb de ulei si filtre care se face la 15.000 km nu costa mai mult de 500-600 Ron, apoi scutirea taxelor la impozit cu pana la 95%, parcarile gratuite in toate parcarile primariilor, fiabilitatea generala este iarasi un mare plus, desi masina este plina de electronica.
Toate acestea fac din modelul Toyota prius o masina extrem de buna si de fiabila.