Joi, 26.07.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Când într-o familie sosesc gemeni, părinţii cumpără hăinuţe identice pentru a nu face diferenţe. Aceeaşi tendinţă şi atunci când ai tripleţi.
În industria auto însă, fiecare triplet caută să iasă în evidenţă. Nici vorbă de haine comune. Doar ceea ce se ascunde sub caroserie poate fi considerat identic.
Este şi cazul celor trei modele de segment mini cu sânge nipono-francez. Citroen C1, Peugeot 107 şi Toyota Aygo sunt fraţi, chiar dimensiunile, formele şi designul general subliniind asta.
Noi am testat membrul mai îndepărat al trio-ului, Aygo, trecut şi el printr-un facelift menit să-i ascută simţurile.
Toyota Aygo (2012-2014)
1.0 VVT-i Luna Mandarin
- Pret de pornire 10.121 €
- Pret model testat 11.031 €
- Taxa auto 45 €
Motor / Transmisie
Sub caroseria modelului japonez am găsit motorul de un litru pe benzină, alături de care constructorul a alăturat indicativul VVT-i pentru a sugera eficienţa şi evoluţia tehnologică.
Unitatea livrează resurse specifice unui motor aspirat, fără a plusa cu nimic. Avem aşadar 68 de cai putere, disponibili undeva departe, la 6000 de rpm, şi un cuplu motor timid, de numai 93 de Nm, disponibil şi el pe la jumătatea turometrului.
Resursele sunt decente însă nu impresionează la drum lung. În oraş totul se mişcă bine, alert, iar Aygo se dovedeşte fâşneţ.
Când încercaţi însă drumurile din afara localităţilor şi mai veniţi cu ideea de a profita din plin de spaţiu, motorul VVT-i s-ar putea să gâfâie. Mai mult, direct proporţional cu creşterea vitezei creşte şi zgomotul din habitaclu.
Consum
Unul dintre motivele pentru care Aygo este plăcut de un număr atât de mare de români este consumul. Modelul japonez se laudă cu o medie de 4.4 litri/100 de kilometri.
Noi nu am avut computer de bord pentru a testa această valoare, însă vă putem spune că un plin vă ajunge, fără economii, aproape 600 de kilometri. Nouă ne-a ajuns, deşi am rulat cam 20% din distanţă în oraş şi am folosit în 50% din cazuri aerul condiţionat.
Comparativ cu rivalii din segment, Aygo se dovedeşte a fi destul de zgârcit, doar Citroen C1 situându-se sub această valoare.
Performanţe
Dacă vreţi să măsuraţi acceleraţia de la 0 la 100 de km/h este bine să vă înarmaţi cu răbdare. Vor fi necesare 14.2 secunde pentru a atinge pragul psihologic, adică suficient cât să puteţi număra stâlpii de telegraf de pe marginea drumului.
Există însă şi exemple mai puţin fericite în segment, cum ar fi Volkswagen Up!, Chevrolet Spark sau Hyundai i10. ”Sportivii” segmentului se dovedesc Peugeot 107 şi Citroen C1, în vreme ce Fiat Panda se plafonează tot pe la 14.2 secunde.
Aygo poate accelera până la o viteză maximă de 157 km/h, însă nu vă recomandăm să mergeţi până acolo pentru că e posibil să muriţi... de plictiseală. Este cam cea mai modestă cifră din segment, doar Spark şi Hyundai i10 fiind uşor inferiori.
Interior
Interiorul lui Toyota Aygo nu se dovedeşte a fi tocmai o declaraţie de confort, anii de carieră ai modelului japonez simţindu-se din plin şi în habitaclu. Încercând să anime atmosfera cu trucuri care nu prea mai sunt la modă, cum ar fi partea mediană bombată şi iluminată din interior a bordului sau ceasurile instrumentelor, Aygo vrea să fie jucăuş.
Reţeta mai reuşeşte doar pe alocuri, simplitatea habitaclului fiind combinată cu o ergonomie care ajută în unele situaţii, dar nu excelează. Materialele sunt şi ele destul de austere, plasticul fiind dur şi deloc prietenos. Aparenţa este salvată de inserţiile de plastic lucios, în culoarea caroseriei, parte a ediţiei speciale Mandarin. Finisajele sunt bune, semn că japonezii nu au făcut compromisuri aici.
Un lucru fericit este abundenţa spaţiilor de depozitare, gândite bine pentru a suporta orice accesorii ale pasagerilor. De asemenea, spaţiul interior poate fi suficient chiar şi pentru cinci pasageri.
Cu o reglare corectă a scaunelor din faţă, pe bancheta spate pot intra trei adulţi, cu suficient spaţiu la nivelul picioarelor. Asiguraţi-vă însă că nu vorbim despre pasageri cu o înălţime medie spre mare. Cineva care sare de 1.78 m ar putea simţi plafonul tangenţial cu capul.
Chiar dacă transportaţi cinci pasageri, în portbagaj nu vor intra decât bagajele pentru doi dintre ei. Mai mult decât atât, accesul în portbagaj se face destul de greu. Dacă îl comparăm cu VW Up!, Fiat Panda şi chiar Hyundai i10, Aygo pierde fără drept de apel.
Preţ de achiziţie
Aygo facelift are un preţ de pornire de 9901 euro, valabil pentru varianta cu trei uşi şi nivel de echipare de bază. Dacă vă doriţi cinci uşi trebuie să scoateţi din buzunar 10.121 de euro. Destul de mult având în vedere preţul de plecare al celorlalţi rivali din segment.
Doar Fiat Panda are un preţ de pornire mai mare decât cel al modelului japonez. Versiunea testată de noi, cu nivelul de echipare de top, Luna Mandarin, a ajuns la o valoare de 11.031 euro. Graţie promoţiei actuale Optimo, valoarea scade până la o valoare digerabilă de 10.030 euro.
Dacă ne raportăm însă doar la preţul de listă şi folosim Configuratorul Automarket, aflăm că versiuni comparabile ale modelelor Citroen C1, Hyundai i10, Peugeot 107 şi Chevrolet Spark sunt mai ieftine decât Aygo şi nu sar de 11.000 de euro.
Un Volkswagen Up! în ediţia Black Up este însă cu aproape 600 de euro mai scump. Să nu mai vorbim de Fiat Panda, care creşte miza cu 1300 de euro.
Siguranţă
Toyota Aygo nu a fost testat de EuroNCAP, însă fiindcă împărtăşeşte aceeaşi arhitectură cu a fratelui său Citroen C1, rezultatele acestuia pot fi trecute şi în dreptul japonezului.
Cele patru stele obţinute la general nu sunt tocmai un rating bun, deşi Aygo nu a pus în pericol viaţa pasagerilor săi. Potrivit EuroNCAP, în cazul impactului frontal, pieptul şoferului a lovit volanul, iar picioarele pasagerilor faţă au atins structurile inferioare ale bordului. Aygo promite însă o protecţie bună pasagerilor copii, capitol unde a fost notat tot cu patru stele.
În dotarea standard modelul vine cu airbag şofer şi pasager, în lista de opţionale fiind incluse şi airbagurile laterale. Nu lipseşte nici ABS-ul cu distrubuţie electronică a forţei de frânare (EBD). Oferta lui Aygo pare a fi cam modestă, într-un segment în care mulţi rivali de generaţie nouă vin cu şase airbaguri în standard şi chiar cu ESP.
Ţinută de drum
Aygo este o maşină pe care o veţi vedea cu preponderenţă pe străzile oraşelor mari. Aici reuşeşte să ofere un confort decent celor din interior atunci când vine vorba de neregularităţi ale asfaltului. E bine totuşi să încetiniţi la şine de tramvai sau alte obstacole pentru că aceste piedici se resimt în habitaclu.
În afara aglomerărilor urbane Aygo se aşterne bine la durm, nu dă senzaţia de nesiguranţă la viteze mari şi chiar îşi permite să abordeze mai curajos unele viraje.
Vizibilitate
Suprafaţa vitrată este generoasă, Aygo sugerând tuturor un habitaclu mereu aerisit. Vizibilitatea este bună, un amănunt care va interesa probabil mai mult publicul feminin. Manevrele de parcare se vor putea face uşor, graţie montanţilor posteriori destul de permisivi. Oglinzile laterale sunt şi ele bine proporţionate şi te ţin la curent cu ce se petrece în spate.
Pe timp de noapte vizibilitatea este bună, însă reglarea luminilor de tip fază lungă va fi puţin derutantă pentru unii. E nevoie de acomodare.
Tehnologie
De la început trebuie să semnalăm absenţa unui amănunt extrem de important. Deşi ne aflăm deja în al doilea deceniu al secolului XXI, modelul japonez nu vine cu o dotare esenţială: computerul de bord.
Un instrument atât de util celui de la volan nu ar trebui să lipsească de pe modelul unui constructor de talia lui Toyota.
În rest, Aygo are cam tot ce poate dori un om cu pretenţii normale. Aer condiţionat, un sistem audio cu CD, radio, patru difuzoare şi conexiune USB, geamuri electrice faţă şi o direcţie asistată electric.
Deşi am avut pe mâini versiunea de top, aceasta nu a venit cu oglinzi reglabile electric.
Design
Odată cu faceliftul, Aygo a căpătat un aer ceva mai proaspăt, menit să menţină atractivitatea modelului până la sosirea noii generaţii. Designul în segmentul mini este un element extrem de important, dar în acelaşi timp şi extrem de controversat. Fiecare client alege în funcţie de gust.
Fără îndoială ediţia Mandarin va atrage multe priviri şi va bifa multe plusuri la capitolul imagine. Ajută mult şi culoarea metalizată Oranj, găsită exclusiv pe această ediţie, şi jantele de 14 inch din aliaj.
Micile retuşuri estetice (subţierea grilei frontale, lărgirea prizei de aer centrale a spoilerului şi modificarea conturului proiectoarelor) aduse de facelift contribuie şi ele la imaginea generală proaspătă.
Ne-a placut
- Consum
- Spaţii de depozitare
- Suprafaţa vitrată
Nu ne-a placut
- Materialele de la interior
- Capacitatea portbagajului
- Izolarea fonică
Date tehnice - Toyota Aygo (2012-2014) 1.0 VVT-i Luna Mandarin | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie)
-
Divizia Toyota din Australia anunță un nou facelift pentru a opta generație Hilux. Este încă incert dacă noutățile, inclusiv o motorizare diesel mild-hybrid, vor fi preluate de versiunea comercializată în Europa. (Joi, 01 Februarie)
Sa nu uitam totusi ca tripletii sunt pe piata de prin 2005, iar concurenta si-a lansat masinile de clasa mini in urma cu cel mult 3-4 ani. Si asta se simte.
Automarket, Aygo are autonomie de aproape 600 de km, cum?... urban, extraurban, combinat, cu aerul conditionat pornit, oprit, ce trafic? Ok, nu ma intereseaza testele de consum la mililitru, dar nu ati precizat cum v-ati dat seama de autonomia aia.
Twingo e mult mai simpatic si mai neconformist decat oricare din cei mentionati de voi. Si il pot lua la 8.300 pret de pornire.
PS: cate mini-uri se pot lauda ca sunt din 1991 pe piata?
Dar cred ca pot sa ma cred cum vreau, la fel cum va puteti crede si dvs. ;)
Si acum sa citim impresiile la Up si sa vedem pe ce am da 11 000 euro.
Pai si pt ce iti trebuie tie sa treci observat cu aceasta masina.Masinuta asta a fost construita pt . a scoate consumuri bune,si sa iti faci treaba cu ea in traficul urban,nu pt a te da ''jmeker'' .Eu nu ii vad rostul la un astfel de argument.
consum bun cu asta ai doar cu motor diesel, benzinarul e flamand cam 7-8 in oras, in conditiile in care detin si un focus 2 tot benzinar 1.6 si scot consum de 9,1 in aceleasi conditii
Oricum ce ai spus tu acolo fac parte din problemele generale ale micutilor, asa cum fiecare masina are slabiciunile ei (sti tu, nobody is perfect).
Dar in privinta consumului... eu stiu ca intr-un oras ca Bucurestiul ia undeva in jur de 7 l/100 maxim. In afara unii se lauda ca au mers si cu 4.5 l/100 km si nu au menajat-o.
Consumurile mele:
Oras mai sportiv: 7,5l (schimbat des la 4000-4500RPM)
Oras normal: 6,5l
Extraurban pe autostrada + drumuri nationale: 5,2l
Autostrada: 4,5l (mers FOARTE constant, 110km/h)
Nimic de reprosat in privinta consumului sau al motorului in general (care pentru un motor de 998cm3 aspirat trage superb). Pacat ca e montat pe o transmisie de kko, si o masina asemenea.
Aygo este mai scump, insa si dotarea standard e ceva mai buna (gen aer conditionat, sistem audio sau geamuri electrice - din start astea sunt peste 1000 de euro). In plus garantia e ceva mai mare. iar in privinta fiabilitatii, chit ca asa cum a mai spus cineva mai pica un ambreiaj pe la 50-60000 de km sau mai intra apa prin spate, s-a dovedit o masina fiabila.
Totusi sunt si puncte forte: motorul ala a fost considerat multi ani cel mai bun din clasa, spatiu (era la apartie) bun pentru clasa asta, ABS si airbaguri frontale standard la clasa mini acum 7 ani cine mai oferea, caroserie galvarizata... Ideea e ca daca trageai linie masinutele astea aveau si destule calitati.
O dovada ca au fost niste masinute reusite, VAG s-a inspirat din ele cand a proiectat pe Up! si ceilalti 2.
Dar noua in momentul asta... nu stiu daca mai renteaza vreunul din tripletii PSA-Toyota. Pentru ca, asa cum am mai zis, concurenta e la un pas in fata... in 7 ani s-au schimbat multe in clasa asta.
@Am avut... .6.5 in oras, mers lejer... nu stiu ce sa spun, nu mi se pare mare. Iar un consum mediu dla drum intins de 5.2 sincer mi se pare ok. Din cate stiu nu se ofera standard computer de bord. Sau am uitat eu?
In orice caz, tot exagerat de scumpi raman tripletii, nu se merita.
Aveti voi ceva cu Loganul dar totusi...11.000 pe o cutie ingesuita si anosta fata de 10.000 pe o masina spatioasa...cu scaune oribile, tabla subtire dar e spatioasa, bine echipata pentru pretul ei.
Stiu ca masinile mici sunt scumpe pentru profit dar unele chiar nu-si merita banii.