Luni, 10.11.2014
- Comenteaza
-
Trimite pe:
În 2001, oficialii grupul francez PSA se aşezau la masă cu omologi lor japonezi de la Toyota. Subiectul discuţiei era crea unui model de clasă mini, ideal pentru oraş, abordabil şi uşor de condus. Numele proiectului era B-Zero şi aşa se năşteau cei trei tripleţi aproape identici comercializaţi sub numele de Toyota Aygo, Citroen C1 şi Peugeot 107. O singură maşină declinată în trei modele diferite. Pentru a pune în aplicare acest proiect, a luat naştere TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile), un joint venture între cei doi mari constructori şi o uzină nouă construită la Kolin, în Republica Cehă.
Primii tripleţi au început să iasă de pe banda de asamblare în 2005 şi au devenit rapid o prezenţă comună pe drumurile din Europa. Având un preţ abordabil şi un motor pe benzină cu trei cilindri, dar suficient de puternic, tripleţii erau o alegere excelentă ca primă maşină sau ca automobil de firmă. Dovada succesului stă în cifrele uzinei din Cehia: între 2005 şi 2012 au fost produse 2.144.057 de automobile.
Şi pentru că o reţetă de succces nu se schimbă, joint venture-ul a fost păstrat şi pentru o a doua generaţie a celor trei modele. Fiecare marcă a decis însă să investească ceva mai mult suflet şi design, dar principiul a rămas acelaşi. O singură platformă, trei modele diferite asamblate la aceeaşi uzină din Cehia. Pentru prima dată, cei trei fraţi nu mai sunt aproape gemeni, ci au personalităţi foarte diferite. Toyota Aygo pare desprinsă dintr-un desen animat manga, în timp ce Citroen C1 mizează pe un look şocant cu faruri desenate ciudat, iar Peugeot 108 pare cel mai elegant dintre toate.
Primul triplet sosit la noi în ţară este Toyota Aygo, care fură astfel startul la vânzări devansându-şi omologii francezi.
Toyota Aygo (2014-prezent)
1.0 Benzina 68CP Man5 X-cite
- Pret de pornire 9.237 €
- Pret model testat 11.480 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Motorul folosit pentru noul model Toyota Aygo este deja binecunoscutul propulsor cu trei cilindri de 1.0 litri. Doar 69 CP sunt dezvoltaţi la 6.000 rpm şi un cuplul maxim de 95 Nm la 4.300 rpm. Cifrele nu sunt impresionate pe hârtie, dar în realitate nu ai nevoie de altceva. Cei aproape 70 CP par mai mulţi atunci când te instalezi la volan. Ca şi la precedenta generaţie, Toyota a reuşit să regleze acest motor pentru performanţe optime. Motorul este ajutat enorm de cutia manuală cu cinci trepte etajată lung care permite reprize lungi. În treapta a treia, Aygo atinge deja 100 km/oră şi încă accelerează cu mult suflu. Reprizele sunt însoţite de zgomotul specific motorului cu trei cilindri, un mârâit înfundat care se potriveşte bine cu caracterul vesel al maşinii.
Cu Aygo 1.0 VVT-i vei pleca mereu primul de la stop şi vei reveni cu plăcere la maşină pentru încă o plimbare. Este genul de automobil care te face să zâmbeşti fără a avea nevoie de sute de cai putere. Nu degeaba sloganul ales pentru promovarea acestui model este unul amuzant: "Go Fun Yourself".
Singura problemă este timoneria cutiei de viteze manuală. Treptele sunt sunt destul de grupate şi este uneori destul de uşor să selectezi treapta a cincea în loc de treapta a treia. În plus, Levierul agaţă la schimbările de treaptă.
Propulsorul cu trei cilindri de 998 cmc este deocamdată singurul motor disponibil pentru modelul Aygo.
Consum
Deşi avem de-a face cu un motor pe benzină, acesta se dovedeşte a fi chiar economic. Consumul oficial mediu este de 4.1 litri/ 100 km parcurşi, fiind cel mai bun din clasa mini, alături de noul Smart Fortwo cu motor de 1.0 litru şi 71 CP. Foarte aproape este şi Kia Picanto 1.0 cu un consum mediu de 4.2 litri/100 km.
Fiind o maşină ce va fi folosită preponderent în oraş, consumul urban oficial este de 5 litri/100 km. Acestă cifră oficilă este însă cam optimistă. În timpul testului nostru, Aygo a înregistrat cu consum urban de 7.0 litri/ 100 km, iar la drum lung consumul s-a stabilizat la 5.5 litri/100 km.
Chiar şi aşa, Aygo se dovedeşte a fi un automobil prieten cu portofelul mai ales pentru cantitatea de distracţie pe care o poate oferi.
Performanţe
Chiar dacă plecăm mereu primii de la stop la volanul lui Aygo, până la 100 km/oră este cale lungă. Acceleraţia de la 0 la 100 km/oră se face în 14.2 secunde, dar nu aş fi remarcat acest lucru dacă nu citeam cifrele oficiale date de constructor. În realitate, Aygo reuşeşte să mascheze faptul că nu este cea mai rapidă maşină de oraş din lume prin cutia lungă şi zgomotul motorului cu trei cilindri. Şi chiar nu-ţi mai pasă care sunt cifrele oficiale. Viteza maximă care poate fi atinsă este de 160 km/oră.
Însă, de dragul statisticii, trebuie spus că cele mai rapide modele de clasă mini sunt Fiat 500 1.2 de 69 CP, care are nevoie de 12.9 secunde, precum şi vechea generaţie Renault Twingo 1.2 75 CP cu un timp de 12.3 secunde. Mai trebuie spus că tripleţii de generaţie anterioară erau şi ei ceva mai rapizi, un Citroen C1 având nevoie de 13.5 secunde pentru a accelera până la 100 km/oră.
Interior
La interior, progresul făcut faţă de prima generaţie este enorm. Pentru că tripleţii de primă generaţie erau automobile de buget, interiorul era simplu şi lipseau destul de multe dintre dotările unui automobil normal. De exemplu, turometrul era doar opţional, iar torpedoul nu era acoperit. Spătarul scaunelor era alcătuit dintr-o singură bucată, tetiera fiind încorporată. Noua generaţie păstrează o parte din elementele de buget, dar de data aceasta gama de elemente pentru personalizare a fost crescută enorm. Avem torpedou normal, iar turometrul este acum dotare standard graţie unui artificiu inteligent: lângă vitezometrul central de dimensiuni mari a fost agăugat un turometru digital sub forma unei benzi. Simplu şi eficient. Toate indicatoarele de bord sunt amplasate pe coloana de direcţie şi culisează odată cu volanul atunci când acesta este reglat. Din păcate, reglajul volanului se poate face doar pe înălţime, nu şi în adâncime.
Calitatea plasticelor variază mult la interiorul modelului Aygo. Modelul testat de noi a venit în echiparea X-cite, care permite personalizarea habitaclului şi a exteriorului. Astfel, modelul nostru avea inserţii de culoarea caroseriei în jurul aeratoarelor, iar feţele de uşă aveau o bucată destul de mare de tablă expusă. Posibilitatea de a colora interiorul după bunul plac aduce un plus de viaţă unui interior care dacă ar fi fost lăsat negru ar fi fost destul de anost. Există şi destul de mult plastic negru lucios, care atrage praful şi pe care orice urmă este imediat vizibilă.
Mai trebuie spus că pasagerii din spate nu pot deschide geamurile în mod clasic, acesta putând fi doat rabatate câţiva centimetri, sistem păstrat de la modelul anterior. Accesul la portbagajul destul de mic se face prin intermediul hayonului de sticlă, bine integrat însă în designul noului model. Volumul portbagajului este de doar 168 litri, dar este adânc şi la nevoie bancheta poate fi rabatată 50/50.
Preţ de achiziţie
Noul Aygo are un preţ de pornire situat la 9.200 euro, iar un model motorizat şi echipat precum cel din imagini porneşte de la 11.100 euro. La care se adaugă şi preţul opţionalelor. De exemplu, ornamentele cromate exterioare costă 420 euro, iar vopseaua metalizată portocalie costă 250 euro. Acest lucru o duce în afara zonei abordabile care caracteriza acest model, pe piaţă existând şi modele concurente cu preţuri ce se situează sub 10.000 euro, ca de exemplu Fiat Panda 1.2 Pop sau Hyundai i10 1.0 Comfort. Însă cea mai mare ameninţare pentru Toyota Aygo vine din partea celeilalte triplete, care aparţine grupului VW. Dintre cele trei modele de clasă mini, doar Skoda Citigo şi Volkswagen Up! sunt comercializate la noi, iar o Skoda Citigo cu motor 1.0 60 CP şi echipare Ambition costă 9.700 euro.
Siguranţă
Noul Toyota Aygo a fost deja testat de către specialiştii de la EuroNCAP conform celor mai noi standarde. Scorul general obţinut la sesiunea de crash teste organizată în acest an a fost de patru stele, cu un grad de protecţie pentru pasageri adulţi de 80%, acelaşi scor fiind obţinut şi pentru pasagerii infanţi. Un set complet de şase airbaguri sunt oferte în serie pentru noul model Aygo, plus o serie de sisteme de siguranţă electronice dintre care enumerăm VSC (vehicle stability control) şi HAC (asistenţă la plecarea în rampă).
Ţinută de drum
Toyota Aygo este o maşină pentru uzul urban. Dimensiunile compacte şi motorul suficient de puternic o fac ideală pentru strecurat prin traficul urban. Este suficient de mică pentru a fi parcată aproape oriunde, dar asta nu însemană că-i este frică de drumurile lungi. Motorul cu trei cilindri şi cutia manuală te îmbie la drum, iar poziţia la volan este una foarte bună. Pe viraje, comportamentul poate deveni supravirator la limită, dar dacă nu exagerăm cu acceleraţia o excursie la bordului lui Aygo poate deveni chiar plăcută. Cu o persoană sau două la bord, Aygo se mişcă dezinvolt, dar dacă încărcăm nota limitele motorului încep să se simtă. Suspensia este bine reglată, nu este foarte moale, dar asigură un confort suficient pentru cei de la bord mai ales în oraş.
Vizibilitate
Deşi un automobil mic, Toyota Aygo are un parbriz imens. Asta asigură o vizibilitate bună în faţă, deşi poziţia la volan este destul de joasă. Partea mai puţin bună este vizibilitatea în spate. Luneta este îngustă, dar oglinzile laterale compensează la capitolul vedere în spate. Avantajul lui Aygo este că odată ce te-ai obişnuit cu dimensiunile o poţi parca cu uşurinţă atât cu faţa, cât şi cu spatele.
Tehnologie
Toyota a decis că cel mai mic model din gamă nu trebuie să fie cel mai sărac echipat. Astfel, avem acum o gama mare de posibilităţi de personalizare a interiorului, dar şi a aspectului exterior. Apoi, avem un display tactil de dimensiuni apreciabile cu o grafică simpatică şi tonuri de culoare vii. partea mai puţin bună este că Toyota şi-a dorit meniu în limba română pentru acest sistem de infotainment, iar cine l-a tradus a folosit cel mai probabil Google Translate într-o zi proastă. La conectarea unui telefon prin Bluetooth, pe ecran apare mesajul: "Aşteptare conectare... Conectaţ aparat, şi aşteptaţi." Un update al softului probabil va rezolva şi problemele lingvistice. Avem mufă USB şi port Aux, comenzi pe volan pentru volum şi telefon şi un sistem de climatizare manual, dar simplu de folosit şi intuitiv. Mai există un computer de bord care afişează informaţii pe un display rotund amplasat în centrul vitezometrului şi indicator pentru schimbarea optimă a treptei de viteză.
Design
Dacă genereraţia anterioară avea un design anost, noua Toyota Aygo vine cu un look total diferit. Agresivă şi simpatică în acelaşi timp, Aygo-ul nostru portocaliu în echiparea X-Cite a reuşit să întoarcă multe capete pe stradă. Ba chiar în momentul sesiunii foto, trecătorii s-au oprit să vadă maşina mai de aproape sau să ceară informaţii despre ea. Partea frontală dominată de un X desenat cu ajutorul farurilor şi al elementelor de design este punctul forte al noului Aygo. Cu lumini de zi LED amplasate jos plus lumini de poziţie integrate în marginea farurilor, Aygo arată foarte interesant şi pe timp de noapte. În spate, stopurile sunt integrate vertical în linia caroseriei, iar jantele de culoare neagră contrastează cu nuanţa vie a caroseriei. Ce-i drept, acest exemplar este un Aygo bine dotat, iar echipările de bază nu sunt la fel de impersionante, dar designul general se păstrează şi este un mare plus faţă de generaţia anterioară.
Ne-a placut
- Design trăznit
- Motor 1.0 excelent
- Extrem de manevrabilă în oraş
- Interior plăcut
Nu ne-a placut
- Portbagaj mic
- Levierul cutiei de viteze agaţă la schimbarea treptelor
- Lipsa reglaj în adâncime pentru volan
- Hayon sticlă
Date tehnice - Toyota Aygo (2014-prezent) 1.0 Benzina 68CP Man5 X-cite | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat numele GR Celica în Brazilia. Potrivit informațiilor, noul model ar putea fi echipat cu un motor de 2.0 litri, turbo, care va oferi peste 400 de cai putere. (Marti, 11 Februarie)
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie 2024)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai 2024)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie 2024)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie 2024)
1. Motorul acesta este preluat de la Daihatsu ?
2. Consumul de la modelul Kia este mult mai mare si masina este mai lenta, deoarece sunt al naibii de grele Picanto si i10 comparativ cu celelalte masini din clasa sa ?
am avut prima generatie, si pot sa spun ca nu am de ce sa ma plang. in afara de kit-ul de ambreiaj la vreo 65 de mii km, nu am schimbat nimic.
am tras de masina ca nebunul, schimbat in zona rosie, schimbat treptele de viteza f agresiv, ceea ce explica si problema cu ambreiajul.
daca stii cum sa o folosesti, te tii cu ea si de masini mult mai puternice.
consum mai mare de 6.7 mediu n-am obtinut indiferent de incarcatura, agresivitate, AC.