Drivetest Volvo XC60 facelift (2014-2017)

D4 2.4 190CP 4x4 Aut Edition Pro
Volvo XC60 facelift (2014-2017) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 21.10.2015
Pachet din Suedia

Timpul trece repede în lumea auto. Suntem la finalul lui 2015, iar asta înseamnă că de la faceliftul pe care Volvo l-a aplicat gamei 60 (S60, V60 și XC60) au trecut deja doi ani. 

Într-o lume în care mașinile se succed cu repeziciune în fața ochilor noștri, Volvo și-a petrecut ultimii doi ani trâmbițând schimbarea totală pe care o aduce în gamă noua generație XC90. Și pentru că eforturile tuturor s-au orientat în mare parte în această direcție, restul gamei a rămas ușor în umbră.

Pentru a contracara efectele negative ale acestui tip de abordare, Volvo aduce în România o versiune specială a lui XC60, model care rămâne bestseller-ul mărcii atât la noi, cât și la nivel mondial. Se numește Edition Pro și vine cu un pachet ultracomplet de echipări de 10.500 de euro care sunt oferite însă gratuit împreună cu motorul diesel de 2.4 litri în versiunea sa cea mai "moale", de 190 de cai putere. 

Să vedem împreună dacă pachetul merită sau nu.

Volvo XC60 facelift (2014-2017)
D4 2.4 190CP 4x4 Aut Edition Pro

  • Pret de pornire 33.608 €
  • Pret model testat 42.135 €
  • Taxa auto Zero €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Motorul diesel de 2.4 litri se află în echiparea modelelor Volvo de ani buni, fiind una dintre moștenirile încă rămase în gama suedezilor de pe vremea în care marca scandinavă era abonată la banca de organe Ford. Deși între timp au dezvoltat o familie modernă de motoare proprii, cei de la Volvo mai apelează din când în când la motoarele vechi atunci când restricțiile tehnice îi obligă. De exemplu, noul 2.0 diesel de 190 CP ascuns sub denumirea D4 nu poate fi deocamdată combinat cu tracțiune integrală, astfel că Volvo le oferă celor care-și doresc 4x4 motorul "tradițional" de 2.4 litri. La același nivel de putere, dar promovat la standardele Euro 6.

Pe versiunea Edition Pro a lui XC60, motorul de 2.4 litri (190 CP, 420 Nm) este cuplat cu transmisia automată cu șase trepte pe care Volvo o are în gamă de asemenea de pe vremea Ford. Nu e rea, dar nici nu se ridică la nivelul unei cutii cu dublu ambreiaj de genul celei oferite de Aisin pe noua generație de motoare Volvo. Cert e că, dacă iubești confortul unei automate și nu ești genul de șofer care să rupă șoselele și anvelopele, cutia nu te va deranja prea tare. Dacă îți place să calci accelerația, vei fi zgâriat pe disc de modul în care cutia reacționează la impulsurile șoferului.

Partea bună e că, spre deosebire de versiunea de 215 cai a acestui motor, cea de 190 stă ceva mai bine la nivel fonic. Nimic de reproșat la capitolul resurse, cei 190 de cai fiind prezenți toți la nevoie pentru a te trece de hopurile de pe șosele. Totul e să te împrietenești cu transmisia pentru a prinde ritmul corect al acesteia.

Consum

În lista de cifre oficiale, Volvo anunță un consum mediu de 5.7 litri/100 km într-o clasă în care consumurile pentru motoarele diesel echivalente cu transmisii automate și tracțiune integrală variază între 5.0 litri (Mercedes GLC 2.2 diesel de 204 CP) și 5.7 litri (XC60 și Audi Q5). Între acestea vine BMW X3 2.0d, cu 5.4 litri/100 km.

XC60 Edition Pro plătește astfel tribut faptului că motorul are cea mai mare cilindree din segment și că transmisia nu e tocmai ultimul răcnet în materie de tehnologie. Totuși, e de respectat faptul că modelul celor de la Volvo reușește cifre identice la nivel de consum cu cele ale lui Audi Q5, care folosește cutie cu dublu ambreiaj și motor cu o cilindree de 1968 de centimetri cubi.

Una peste alta, XC60 Edition Pro reușește un consum care variază între 6 și 7 litri în traficul real extraurban, în funcție de stilul de condus. În oraș puteți adăuga doi litri la aceste cifre. De notat faptul că mașina testată de noi avea fix 10 kilometri la bord în momentul în care a intrat în poesesia Automarket, deci probabil că rodajul mai relaxează aceste cifre.

Performanţe

Vă spuneam mai sus, la capitolul Motor și Transmisie, că nu vorbim de o alternativă dedicată piloților sportivi. De fapt, ca să extindem puțin povestea asta, XC60 nu este un model care să debordeze de sportivitate, fiind dedicat celor care apreciază rularea relaxantă într-un grad ridicat de confort. Și mai mult decât atât, Volvo este o marcă care tinde spre zona sportivă doar prin versiunile Polestar ale modelelor sale, pentru că imaginea brandului suedez este mai degrabă una de familie, în care prioritatea e siguranța, nu zecimile de secundă stoarse pe circuit.

Revenind asupra subiectului nostru, cu un XC60 Edition Pro cu motor 2.4 de 190 de cai, 4x4 și cutie automată vei accelera de la 0 la 100 km/h în 9.7 secunde și vei atinge o viteză maximă de 200 km/h. Ambele valori sunt sub concurenții din segment, care ajung chiar și la accelerații de 7.6 secunde în cazul noului Mercedes-Benz GLC, urmașul pe linie directă al vechiului GLK.

Dacă înțelegem că XC60 nu-și propune să bată recorduri la acest capitol, suntem ok și mizăm pe celelalte caracteristici esențiale ale SUV-ului suedez. Dacă nu, mergem la alte mărci. E fix atât de simplu.

Interior

Interiorul lui XC60 Edition Pro este același pe care-l cunoaștem de după facelift-ul operat de Volvo pe SUV-ul său compact acum doi ani. Aceeaşi paletă bogată de culori şi instrumente de bord digitalizate, introduse pentru prima dată de compacta V40. Grefa digitală s-a lipit perfect în planşa de bord, animând tot ceea ce se petrece în spatele volanului. Aici apare un ecran multimedia ceva mai mare, iar instrumentele de bord clasice sunt înlocuite de cele digitale, cu multiple posibilităţi de personalizare.

Volvo menţine ştacheta ridicată când vine vorba de materiale. Plasticul este moale, pielea de pe scaune la fel, aluminiul e la locul lui, finisajele sunt bune, iar zonele în care calitatea materialelor este ceva mai îndoielnică nu sunt atât de evidente.

Ornamentarea habitaclului este tipică Volvo. Avem aceeaşi consolă centrală fluidă, orientată către şofer. Butoanele sunt la fel de înghesuite, iar utilizarea lor se va face corect doar după o acomodare prealabilă. Ergonomia de pe volan este ceva mai curată şi intuitivă.

În plus față de versiunile de bază ale lui XC60, versiunea Edition pro aduce scaune din piele Offblack, volan îmbrăcat în piele cu trei spițe, scaune față încălzite și cu memorie a poziției, sistem audio High Performance și navigație. Toate oferite gratuit. Dar despre asta vom vorbi mai multe la capitolul următor.

Preţ de achiziţie

Raportul calitate/preț este punctul forte al noului Volvo XC60 Edition Pro. Este extrem de ușor să-ți dai seama că vei cumpăra foarte multă "mașină" la prețul de achiziție anunțat de suedezi, iar acest lucru este vizibil imediat după ce compari listele de prețuri cu cele ale concurenților.

Da, X3, GLC și Q5 vin cu motoare care reușesc performanțe mai bune și consumuri superioare. Însă dacă iei în calcul faptul că XC60 Edition Pro are un preț de achiziție de 42.100 de euro cu TVA inclus în condițiile în care niciunul dintre adversarii direcți nu coboară sub 45.000 de euro, ajungem la concluzii interesante.

Și povestea de-abia începe.

Asta pentru că Volvo oferă în acest preț un pachet întreg de echipamente scumpe. Pe lângă cele enumerate mai sus, la capitolul Interior, mai avem oglinzi electrice și încălzite, sistem de frânare automată în oraș (City Safety), airbag-uri față, laterale și cortină, climatizare automată, cruise control, frână de mână electronică, senzori de ploaie, senzori de parcare, jante din aliaj de 18 inch, scaune față din piele încălzite, spălător de faruri, sistem de navigație, faruri adaptive cu Xenon și chiar și un element de confort psihic: garanție extinsă de la doi la patru ani.

Dacă adunăm valoarea acestor elemente, ajungem la o sumă de peste 10.500 de euro, însă ele vin gratuit pe XC60 Edition Pro. Asta înseamnă că un X3, un GLC sau un Q5 echipate asemănător vor costa cu cel puțin 15.000 de euro mai mult. Wow.

Siguranţă

Volvo face regulile în ultima perioadă la nivel de siguranță activă și pasivă, suedezii fiind într-o competiție cu ei înșiși la acest capitol. Nici un constructor german  - poate cu excepția notabilă numită Mercedes-Benz - nu îndrăzneşte să conteste rezultatele obţinute de crossover-ul scandinav. Suedezii nu se mulţumesc însă cu atât şi plusează cu noi sisteme.

XC60 Edition Pro dispune de City Safety, adică sistemul inovator care evită coliziunile frontale la viteze mici. Aştepţi la semafor, coloana se pune în mişcare, tu o urmezi. Cauţi între timp un CD rătăcit şi nu observi când cel din faţa ta frânează. XC60 observă însă. Acţionează frânele şi te scapă de un incident nedorit.

La toate acestea se adaugă deja banalele sisteme DSTC (controlul tracţiunii şi al stabilităţii), ABS, EBD, EBA şi RSC (sistem de control la răsturnare). Tot acest amalgam de sisteme, pe care nu ai curajul să le testezi, dar ştii că există acolo, fac din XC60 un etalon de siguranţă notat cu cinci stele din cinci la testele EuroNCAP.

Ţinută de drum

XC60 se simte bine pe asfalt întins, dar nu refuză nici ieșiri prin off-road fără complicații.

Una peste alta, XC60 se simte cel mai bine pe șosele fără complicații, pentru că este o maşină confortabilă, cu suspensii gândite pentru a te relaxa pe distanţe lungi. Gropile şi orice altă denivelare sunt bine tolerate.

Despre tracţiunea integrală de tip Haldex se pot spune multe, cert e că pe Edition Pro vine standard și îți oferă un plus de stabilitate în virajele în care suspensiile SUV-ului suedez ar putea să-și arate limitele. La fel de multe se pot spune despre senzorii care detectează lipsa aderenţei şi despre transferul de cuplu între punţi.

Totuși, trebuie să notați faptul că XC60 nu vă va oferi feeling de mașină sport pe segmente de drum virajat, iar dacă veți căuta asta în modelul scandinav veți fi dezamăgiți. Mai ales dacă veniși dinspre mărcile nemțești. Ruliul rămâne pronunţat, iar direcţia este prea relaxată şi fără feedback. 

Dacă ești însă un tată care are nevoie de o mașină care să-i ofere confortul atât de mult căutat într-o perioadă în care toate din jur se mișcă repede și expiră la fel de repede, XC60 e mașina de care ai nevoie. Iar familia-ți va mulțumi.

Vizibilitate

XC60 este un SUV aerisit. Suprafaţa vitrată este generoasă şi, luată la pachet cu garda la sol mai mare, asigură o vizibilitate bună. Montanţii faţă pot pune unele probleme în viraje mai strânse, deci necesită o oarecare acomodare. În rest, oglinzile laterale, cea retrovizoare şi luneta sunt generoase. Ba mai mult, nici ultimul rând de montanţi nu incomodează la manevrele cu spatele.

Tehnologie

Volvo XC60 impresionează în primul rând prin lista lungă de sisteme de siguranţă. Totuşi, confortul şi lista de elemente oferite gratuit pe versiunea Edition Pro fac mai plăcută viaţa celor de la volan și nu numai.

SUV-ul suedez nu duce lipsă de nimic vital. Scaunele încălzite îşi fac foarte bine treaba, ba chiar cu prea mult zel pe treapta superioară de încălzire. Climatizarea se face pe două zone, scaunele beneficiază de reglare electrică şi dispun de memorie, senzorii de ploaie şi de lumină funcţionează prompt, iar sistemul audio superior este primitor pentru urechile tuturor.

Pe Edition Pro ai și navigație. Chiar dacă nu-ți oferă cea mai bună calitate grafică din lume, pachetul Sensus vine gratuit pe versiunea specială a lui XC60, deci nici măcar nu poți să te superi pe suedezi din cauza asta. Probabil însă că această problemă va fi rezolvată odată cu noua generație a modelului suedez, care va primi display-ul excepțional care și-a făcut debutul oficial pe fratele mai mare XC90.

La capitolul uşurinţă în utilizare avem o plângere: îţi doreşti să porneşti XC60 fără să fie necesară înfigerea cheii în bord, așa cum se întâmplă fără probleme pe fratele mai mic V40, de exemplu. Nu se poate, însă. Pentru ca XC0 să plece de pe loc, "cheia" trebuie pusă în locul său special sculptat în bord. 

Design

XC60 are deja 6 ani de când a fost lansat oficial, însă asta nu se vede pe șosea. Mai ales dacă alegi culorile corecte la exterior și o pereche la fel de corectă de jante care să se asorteze în peisaj. 

Avantajul modelului Volvo este legat de faptul că principalii săi concurenți mizează pe o atitudine mai degrabă conservatoare la nivel de design. Dacă Audi Q5 își așteaptă o nouă generație în 2016, recent lansatul BMW X3 în versiunea sa facelift evoluează ușor la capitolul estetic. Singurul model care s-a schimbat radical între timp este Mercedes GLC, care a lăsat în spate vechoul GLK și a trecut și la alt nume în 2015.

 

Nu ne-a placut

  • Motor și cutie desuete
  • Performanțe slabe în raport cu rivalii direcți
  • Calitatea grafică a navigației
Date tehnice - Volvo XC60 facelift (2014-2017) D4 2.4 190CP 4x4 Aut Edition Pro
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2400
Lungime mm
4644
Putere maxima CP (rpm)
190 (4000)
Latime mm
1891
Cuplu maxim Nm (rpm)
420 (1500)
Inaltime mm
1713
Viteza maxima km/h
200
Greutate kg
1908
Acceleratie 0-100 km/h s
9.7
Ampatament mm
2774
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
70
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
495
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Volvo XC60 facelift (2014-2017)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (13)

  • Scorpionul_negru
    Masina nu e rea. Dar e mult prea ,, batraneasca '' sa ii spun asa in comparatie cu rivalii. E nevoie de o noua generatie pt. a fi la nivelul rivalilor.
    19 15
  • @Scorpionul_negru
    Pai nici nu se adreseaza smecherilor. Este clar scris si in articol, daca esti tatic si vrei siguranta familiei, o alegi fara sa te gandesti la concurenta, mai ales la pretul asta.
    Eu o consider o alegere foarte buna raport pret/calitate.
    36 6
  • Masina este intradevar destul de batranica in comparatie cu rivalii, fiind lansata de ceva ani buni, timp in care multe s-au schimbat in industria auto. Totusi, cred ca este unul dintre cele mai sigure masini din lume la momentul actual, si merita tot interesul pentru asta. Sincer, pe mine nu prea ma intereseaza performantele intr-un SUV, dar sunt foarte preocupat de siguranta, deci chiar o consider ca fiind o alegere interesanta. Probabil ca in curand va veni o noua generatie cu o platforma noua, mai usoara, si motoare de generatie noua, care vor obtine performante mai bune si va fi mai competitiva. Pana atunci, si XV60-ul actual este o propunere interesanta.
    12 3
  • titisnickers
    Masina arat bine, se tine bine pe drum dar:

    - 30.000 km - porbagaj electric stricat= 3600 lei

    - 50.000 km - amortizoare spate= vreo 4000

    - 60.000 km - amortizoare fata= vreo 4000

    - 90.000 km - ambele turbine= 21.000

    - 95.000 km - amortizoare spate again= tot vreo 4000.

    Plus mici chesti care nu au fost asa de scumpe:D

    In rest e ok, dar daca e o panta mai grea motorul de 163 cp nu face fata si nu urca nici de-al draq.
    19 12
  • Fiind adresata familistilor sau managerilor, destinata autostrazii si softroadului, si tinand cont de nivelul de siguranta bine cunoscut, cred ca XC 60 cu motor de 2 l va fi poate una dintre cele mai bune optiuni pentru cei care nu privesc o asemenea masina doar prin prisma caracteristicilor de "sportivitate". Cred ca are tot ce-si doreste un om de conditie medie, cu picioarele pe pamant.
    11 2
  • arogantul
    motoarele de generatie noua au ajuns si pe XC 60 de acum doi ani, doar ca nu sunt oferite pe aceasta editie speciala care a fost testata in articol, deci este totusi tras de par sa judeci xc 60 in ansamblul lui doar din punctul de vedere al unei singure motorizari cuplate si cu o cutie depasita.
    cu totul altul ar fi fost scorul daca era echipata cu geartronic 8 si motorul T6 cu kompresor si turbina. sau cu noul D5 de 225 cp scosi din 2 litri nu din 2,4l
    8 1
  • @titisnickers: care "ambele" turbine? Nu-ti ajung 163 de cai sa urci o panta? Ma bufneste rasul :))
    12 4
  • Prostul
    @ztele
    Omul se refera ca i-au picat ambele turbine. I s-au stricat. Intelegi ?
    6 11
  • @titisnickers
    Trebuie sa fii super ghinionist, sau sa iei toate gropile din drumurile patriei ca sa schimbi asa amortizoarele.
    Am un XC60 D3 AWD - 163CP cu 85.000 km si in afara de ulei, filtre si stergatoare la service, nu am schimbat ABSOLUT NIMIC. Nu s-a stricat portbagajul, nu a picat nicio turbina, nici chestii mici nu am avut de schimbat si urc cu el dealuri fara probleme.
    15 0
  • zicsieu
    @titisnickers
    Ajuta-ne sa intelegem: tu nu ai avut garantie la masina? Mi-e greu sa cred ca la 35mii km iesise din garantie, ca sa nu mai zic ca daca puteai opta pentru garantia extinsa, cred ca majoritatea defectelor ar fi fost acoperite ( ai ceva garantie si la amortizoare).
    referitor la articol am o singura mare intrebare si nelamurire: a obtinut autorul drive testului ( Ciprian) un consum de 8 maxim 9% in oras cu motorul de 2,4 si cutie automata? Din experienta mea si a altora, Eu nu-l cred, exceptie cazul in carea strabatut Bucurestiul noaptea, fara Ac pornit, eventual singur in masina. Eu sunt dispus sa pun pariu ca in traficul din Bucuresti masina asta consuma minim 10-11%. Astept pareri de la alti posesori de 2,4D 4x4.
    8 0
  • @titisnickers- Motorul de 163 cp are o singura turbina....si e vreo 200 euro reparatia ei. De amortizoare nu stiu ce sa zic, D5-ul la 320.000 km nu are nici pe naiba.....Sigur e vorba de XC60 si nu Q5 :D ?
    16 0
  • ovidiu
    detin un Xc60 D4 181 CP , tunat polestar la 215 cp.
    Nu am avut momentan nici o problema ( 2 ani, 36000 km), am prelungit garantia cu 3 ani. Consumul in regim oarecum mixt 8.3 litri, mi se pare ca masina asta consuma la fel peste tot (autostrada si oras!).
    Una peste alta sunt foarte multumit de ea si nu sunt de acord cu ruliul pronuntat din curbe, am mers cu un ML si era mult mai pronuntat.
    Se poate face la aceasta masina tuning Polestar si creste puterea la 215CP, fara a pierde garantia si costa 1000 eur tva inclus. Masina va avea 8.3 sprint 0-100 km/h ceea ce este in linie cu concurenta germana , plus un atuu: sunetul frumos al motorului D5! Pt cine isi permite masina are un pret extrem de competitiv, insa totusi vb de 45000 cu tva...
    6 0
  • boldfrank
    Interesant testul, chiar eram curios pt ca ma interesa si personal si modelul asta, ma uit dupa un SUV mediu sau mare ca viitoare masina. Totusi cred ca s-au strecurat citeva inexactitati in text. Motorul 2.4D nu are legatura cu epoca Ford, este un motor care are 5 cilindri si vine din istoria trecuta a lui Volvo si predilectia lor, de la 850 incoace, pentru configuratia cu 5 cilindri. Ford nu are nici un motor cu 5 cilindri in oferta sa, ba chiar au preluat versiunea cu 5 cilindri 2.5 pe benzina pentru precedentul Focus ST. A doua chestiune e legata de noile cutii Aisin cu 8 trepte - e vorba de cutii automate clasice, nu de cutii cu dublu ambreiaj.
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru