Joi, 03.03.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Există anumite idei preconcepute in industria auto, vechi de când lumea. De la mitul fiabilității germane, la cel al siguranței modelelor Scandinave, e destul de simplu să pui etichete oricărei mașini, chiar dacă timpurile s-au schimbat.
În cazul Volvo, de-a lungul timpului oamenii s-au obișnuit să catalogheze mașinile producătorului suedez drept alegerea logică, fără riscuri, atât la propriu, cât și la figurat. De altfel, Volvo a făcut mișcări voite în această direcție mizând foarte mult pe siguranța oferită pasagerilor precum și pe confort, într-un melanj de caracteristici căruia îți va fi greu să îi spui „Nu”.
Ei bine, Volvo știe să facă și mașini puternice, care îți fac pulsul să crească. Cel mai clar exemplu vine în forma modelului aici de față, un XC60 T8 Recharge, cu aproape 400 de cai putere. Cu toate acestea, dacă privești superficial această caroserie, care nu diferă foarte mult de oricare alta a unui XC60, e posibil ca acest detaliu să îți scape.
Asta pentru că Volvo XC60 T8 Recharge pare să își găsească originile în poveștile despre celebra mască a lui Loki. În spatele ei nu știai niciodată ce o să gasești.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE
Volvo XC60
2.0 T8 390CP Inscription AT8 AWD
- Pret de pornire 70.700 €
- Pret model testat 80.800 €
Motor / Transmisie
Anul 2021 a venit cu un facelift pentru Volvo XC60, concentrat mai mult pe detalii tehnice, decât pe partea vizuală. Până la urmă, designul lansat în 2017 încă funcționează, așa că de ce să îl schimbi? Sub metalul gri al acestei caroserii se află, însă, o combinație foarte interesantă de propulsor pe benzină și motoare electrice.
Da, plural, pentru că exemplarul pus la dispoziție de către cei de la Volvo se laudă cu trei unități de propulsie, fiecare cu un rol bine conturat. Cea mai importantă piesă aici este unitatea de 2 litri cu 4 cilindri, care funcționează pe benzină. Aceasta are atașată atât o turbină, cât și un compresor mecanic, o soluție tehnică care și-a găsit loc sub capotele Volvo de ceva timp și care, în această configurație, livrează un maxim de 303 CP și 400 Nm cuplu.
Ei bine, acest propulsor are atașat și un mic motor electric, ce funcționează drept un starter/generator, care te ajută atunci când te pui în mișcare. Pe lângă asta, mai vorbim și de un motor electric dedicat, ce se află pe puntea spate și se ocupă exclusiv de punerea în mișcare a roților dinapoi. Complicat, nu?
Tot acest amalgam de motoare, vapori de benzină și electroni, poate livra un maxim de 391 CP și 640 Nm cuplu. Impresionant, oricum ai privi-o. Mai mult, cele două sisteme (combustie și electric) funcționează în armonie perfectă, fiecare făcându-și partea în funcție de necesarul mașinii.
Rezultatul vine sub forma unor accelerații fulminante și a unui răspuns aproape fără cusur în pedala de accelerație. Livrarea resurselor se face ultra-liniar dacă mi se permite un astfel de giumbușluc verbal, lipsindu-te momentan de sânge la nivelul creierului.
Totul este instantaneu, mai ales în cel mai dinamic mod de condus, acolo unde cuplul instant al motorului electric se face simțit imediat. Când selectezi un mod de condus ceva mai relaxat, cutie se relaxează și ea. Sunetul motorului este destul de bine separat de interior, cu excepția accelerărilor zdravene, când rotațiile înalte aduc și ceva zgomot.
Treci în modul Power și lucrurile se schimbă. Motorul termic este păstrat în funcțiune tot timpul, iar accelerația se încovoiază ca o pisică nervoasă de fiecare dată când te apropii de pedală. Accelerația este brutală pe alocuri și te țintuiește de spătarul scaunului. Ține piciorul apăsat până la fund și vei observa viteze amețitoare pe instrumentarul de bord în câteva secunde. Orice ai de depășit cu această mașină, va fi depășit, resursele de putere simțindu-se aproape inepuizabile.
Consum
Fiind vorba de un plug-in hybrid, cei de la Volvo au profitat la maxim de ceea ce oferă trenul de rulare, iar în cadrul testelor WLTP au obținut un consum estimat la 2.8 l/100 kilometri. Bineînțeles că o astfel de valoare există doar în testele sintetice, mașina de față fiind un SUV în toată regula, care are nevoie de energie serioasă pentru a se deplasa.
Volvo XC60 T8 Recharge poate merge și complet electric, iar asta înseamnă că, preț de câteva zeci de kilometri, consumul de combustibil va fi indicat drept un inamovibil „0”. Cu toate acestea, după aproximativ 25 de kilometri (cât am reușit eu să merg complet electric cu acest model), motorul pe combustie internă va porni, iar lucrurile vor începe să se schimbe în graficul ce afișează consumul.
Practic, după 100 de kilometri parcurși prin oraș într-un stil destul de lejer, mașina indica un consum mediu de 10 litri/100 kilometri. Știu, unora li se va părea mult, dar având în vedere că vorbim de un model cu 391 CP, ce cântărește 2.1 tone, eu aș spune că e mai degrabă decent. Același număr a fost afișat și pe autostradă, la o viteză care a variat în jurul valorii de 130 km/h.
Bateria mașinii, de 11.6 kWh, se poate încărca la o putere de maxim 3.6 kW, ceea ce înseamnă ca XC60 poate redeveni un model electric în aproximativ 3 ore. Sună dezamăgitor pentru unii, dar e îndeajuns de rapid, având în vedere faptul că a fost creat pentru a fi folosit mai mult în rutina zilnică și pentru călătorii scurte.
Astfel, dacă îți propui să îți cumperi un model plug-in hybrid, ca de obicei, te sfătuiesc să îți faci calculele foarte bine. Asta pentru că autonomia electrică este esențială dacă vrei să folosești eficient acest XC60.
Asigură-te că rutina ta zilnică nu implică mai mult de 30 de kilometri parcurși, dar și că vei încărca mașina de fiecare dată când ai ocazia, pentru a nu te baza exclusiv pe propulsorul de 2 litri de sub capotă. Care devine foarte însetat în lipsa unui ajutor de la motorul electric.
Rivalii lui Volvo XC60 sunt, în mod tradițional, BMW X3, Audi Q5 și Mercedes-Benz GLC. Având în vedere faptul că modelul nostru de test a fost un plug-in hybrid, va trebui să ajustăm comparațiile în consecință.
Astfel, de la BMW avem un singur model X3 PHEV, respectiv BMW X3 xDrive30e. Acesta are un consum mediu estimat la 2.4 l/100 km. Audi propune modelul Q5 55 TFSI e quattro, care are un consum estimat de sub 2 l/100 km, în timp ce la Mercedes-Benz, modelul GLC 300 e 4matic are o estimare oficială de 2.2 l/100 km. Așadar, suedezul e mai lacom decât ei, cel puțin în statisticile oficiale.
Performanţe
Volvo XC60 T8 Recharge este în acest moment o propunere foarte interesantă în acest segment, una care se bate de la egal la egal cu orice alt rival hibrid premium de la constructorii consacrați. Mai mult, Volvo are chiar cea mai puternică mașină din segmentul ocupat de mașinile germane. Că tot vorbeam de măști și ce se ascunde în spatele lor.
Concret, cu cei 391 CP și 640 Nm cuplu oferiți de către combinația de propulsoare, suedezul face suta în 5.5 secunde. Iar rivalii hibrizi de la BMW, Audi și Mercedes-Benz rămân în urmă. Mai concret, BMW X3 xDrive30e se bazează doar pe un total de 292 CP și 420 Nm cuplu și are o accelerație de 6.1 secunde până la 100 de km/h. Nici modelul echivalent de la Audi, Q5 55 TFSIe quattro nu are mai multă putere decât Volvo, cu ai săi 367 CP și 500 Nm.
Cu toate acestea, modelul din Ingolstadt este mai rapid în linie dreaptă decât Volvo XC60 T8 Recharge, atingând viteza de 100 km/h în 5.3 secunde.
Nu în ultimul rând, Mercedes-Benz GLC 300 e, cu ai săi 320 CP și 700 Nm cuplu, nu se apropie de totalul monstrului din Suedia. Chiar și așa, cu un sprint de 5.7 secunde până la 100 km/h, modelul din Stuttgart e mai lent cu 0.2 secunde decât alternativa scandinavă.
Interior
Faceliftul aplicat lui Volvo XC60 nu a adus mari modificări la interior. De fapt, nimic nu s-a schimbat în cabina modelului suedez, în ceea ce privește designul. Planșa de bord, forma scaunelor, materialele folosite rămân la fel. Singurele diferențe notabile apar atunci când accesezi configuratorul producătorului scandinav și constați că lista de opționale este puțin mai lungă și include mai multe culori și ornamente.
În continuare XC60 oferă unul dintre cele mai ergonomice și curate interioare din segment. Nivelul finisajelor este impecabil, iar materialele folosite pot rivaliza și chiar depăși calitatea oferită de alternativele germane (pe alocuri). Planșa de bord este curată, cu doar câteva butoane simple (pentru sistemul multimedia în mare parte), poziționate sub ecranul vertical de 9 inch.
Modelul pus la dispoziția mea a venit dotat cu scaune încălzite și ventilate îmbrăcate în piele Nappa albă, un schimbător de viteze din cristal precum și o trapă uriașă care ilumina atmosfera din interior. Spațiul oferit pasagerilor este și el exemplar, mai ales în comparație cu X3 și Q5, unde pasagerii din spate au uneori probleme în zona capului. În XC60 nu am avut probleme în a-mi găsi o poziție confortabilă, indiferent de locul pe care m-am așezat.
Spațiile de depozitare sunt și ele generoase, cu loc destul chiar și pentru sticle mai mari în buzunarele ușilor, în cotieră și chiar și în portbagaj. Deși vorbim de un model plug-in hybrid, Volvo XC60 T8 Recharge pierde doar 15 litri în portbagaj, comparativ cu unul „normal”. Avem o valoare totală de 468 litri disponibili în spatele rândului doi de scaune.
BMW X3 xDrive30e oferă, în același departament, un spațiu total de 450 de litri, în timp ce Mercedes-Benz GLC 300 e și Audi Q5 55 TFSIe au la dispoziție doar 395 de litri.
Preţ de achiziţie
Probabil că, având în vedere cele descrise până acum, vă întrebați cam cât costă acest model de test. Ei bine, dacă în trecut Volvo se poziționa undeva la mijlocul plutonului premium, ca nivel de preț, în ultimii ani lucrurile s-au mai schimbat, modelele producătorului suedez ridicându-se acum pe același palier cu cele ale producătorilor germani.
Cu toate acestea, Volvo are încă unele avantaje atunci când vine vorba de sistemele de siguranță incluse în pachetele standard. Asta înseamnă că un model concurent, al cărui preț de pornire e aproximativ identic, are nevoie de configurare suplimentară pentru a se ridica la nivelul listei de echipamente oferite standard de suedezi.
Pentru un Volvo XC60 T8 Recharge prețurile încep de la aproximativ 70.000 de euro, în echipare de top Inscription. Comparativ cu rivalii săi, acest nivel de preț face din modelul scandinav cea mai scumpă opțiune din segment.
Alternativa de la BMW are un preț de pornire de 60.000 de euro, Audi Q5 pornește de la 69.100 de euro, iar dacă vrei un Mercedes-Benz pe același palier va trebui să plătești minim 58.500 de euro. Dacă adaugi, însă, toate echipamentele ce vin standard pe XC60 și pe rivalii săi, ajungi la prețuri asemănătoare, iar suedezul rămâne cel mai puternic din pluton.
Cu toate acestea, versiunea testată aici a purtat un preț total de 80.100 de euro. De ce? Pentru că a avut câteva opțiuni importante bifate în plus. Printre acestea regăsim culoarea Silver Dawn (900 euro), pielea perforată de pe scaune (2.010 euro), suspensia pneumatică (2.430 euro) și pachetul Lounge, care include sistemul audio Harman Kardon și un sistem de monitorizare a calității aerului (1.150 euro).
Siguranţă
Dacă există un domeniu în care Volvo a excelat întodeauna, acesta e, fără îndoială, siguranța. De la inventarea și brevetarea centurii de siguranță, până la limitarea voluntară a vitezei maxime a mașinilor la 180 km/h, Volvo a luat întotdeauna siguranța pasagerilor foarte în serios.
Testele EuroNCAP confirmă eforturile suedezilor. De altfel, au și oferit modelului XC60 un rating de 5 stele ultima oară când a fost testat, respectiv în noiembrie 2017. Sigur, sistemul de testare s-a schimbat în ultimul timp, dar aș fi dispus să pariez salariul pe o lună că o retestare la standardele de azi ar avea același rezultat.
Astfel, pe lângă faptul că XC60 a adunat 98% din punctele totale pe care le poate strânge o mașină la capitolul protecția pasagerilor adulți, modelul scandinav a plusat cu 95% la capitolul „Sisteme de Asistență.”
Curios, organizația specifică faptul că rezultatele testului de siguranță sunt valabile pentru toate versiunile de echipare și motorizare cu excepția celei testate de noi, T8. Asta pentru că pachetul de baterii și motorul electric suplimentar impun o structură diferită a distribuției maselor și a elementelor cu risc de inserție în habitaclu sau risc de incendiu în caz de impact.
Cum Euro NCAP nu a testat încă XC60 T8 Recharge pentru a ne oferi un rezultat personalizat pentru această versiune, împrumutăm nota la acest capitol de la versiunile cu motoare termice și așteptăm cifrele când și dacă acestea vor apărea vreodată.
Ţinută de drum
XC60 a fost al doilea SUV lansat de Volvo, dupa fratele mai mare XC90. De la început, mezinul a fost creat pentru a oferi o parte din atributele seniorului, la un loc cu un preț ceva mai mic. Ei bine, odată cu trecerea timpului, liniile de demarcație între cele două opțiuni au început să se șteargă, iar astăzi un XC60 poate fi la fel de confortabil ca un XC90.
Suspensia modelului nostru de test a fost, probabil, cel mai surprinzător departament. Probabil și datorită faptului că a fost cea mai scumpă opțiune adăugată pe modelul suedez, dar și pentru că mi-a recalibrat toate impresiile de condus pe care le țineam minte de la ultima întâlnire cu un Volvo.
Rularea în modul Normal aduce o liniaritate și un confort greu de egalat, chiar și de către rivalii germani. Totul e liniștit, iar denivelările din asfalt devin o amintire îndepărtată. Poate că și roțile de iarnă, de 18 inch, au jucat un rol aici, însă per total, mai ales atunci când am rulat electric, Volvo XC60 T8 Recharge mi-a reîncărcat bateriile cu calmul său.
Problemele încep să apară în curbe. Greutatea de 2.1 tone se simte, iar suspensia pneumatică, pe cât de confortabilă e în mod normal, pe atât de depășită se va simți atunci când conduci la limită. Dacă la viteze medii și manevre liniare pe viraje mașina se menține decent în limitele fizicii, apăsarea serioasă a accelerației și bruscarea direcției pe serpentine dezvăluie un comportant subvirator evident, cauzat de inerția mare pe care mașina o duce pe roți. Direcția e și ea relativ vagă în virajele abordate cu aplomb și nu ajută la echilibrarea situației din teren.
Din fericire, Volvo XC60 nu se adresează celor care vor să facă din orice bucată de drum un tur de circuit. Compania suedeză își cunoaște foarte bine clienții și a livrat ceea ce ei își doresc mai presus de orice: confort și siguranță.
Vizibilitate
Pentru un SUV de segment mediu, XC60 are o vizibilitate exemplară la volan. Poziția șoferului e înaltă, chiar mai înaltă decât în cazul celorlalți rivali din segment, iar vederea de jur împrejur e nestingherită.
Stâlpii ce susțin parbrizul sunt subțiri, iar suprafețele vitrate generoase oferă o perspectivă foarte bună asupra a ceea ce se întâmplă în trafic.
Pentru toate celelalte probleme există un sistem de camere care-ți oferă inclusiv o vedere la 360 de grade.
Tehnologie
Pe partea de tehnologie avem de-a face cu cele mai mari schimbări operate la bordul lui XC60. Asta pentru că Volvo a decis să renunțe la sistemul său clasic de infotainment și să meargă pe o soluție externă. Aceasta vine de la Google, rulează pe baza sistemului Android și se simte exact așa cum vă închipuiți: ca o tabletă.
Practic, ecranul de pe planșa de bord a devenit acum o zona multifuncțională, ce seamănă extraordinar de mult cu ce avem prin buzunare sau prin case. În partea de jos a ecranului găsești chiar un buton „Home”, care te aduce la pagina principală. Aceasta e simplu desenată, are 4 submeniuri și e foarte intuitiv de folosit.
Sub-sub-meniurile sunt și ele simple, iar platforma Google îți aduce Google Play Store la îndemână. Practic, poți să îți adaugi contul google în platformă și să instalezi aplicații direct pe sistemul mașinii, nemaifiind nevoie să folosești telefonul pentru lucruri precum Waze, Google Maps sau Spotify. Ai chiar și o cartelă cu internet la bord.
Ce nu mi-a plăcut la acest sistem a fost faptul că, din dorința de a ascunde butoanele fizice, comenzile pentru anumite funcții au fost mutate în sub-meniuri. De exemplu, pentru a trece într-un alt mod de condus, trebuie să accesezi un meniu din sistemul multimedia, nu o poți face cu ajutorul unui buton dedicat.
La pachet cu acest nou sistem vine și un nou instrumentar de bord digital, cu aceeași dimensiune de 12.3 inch, dar cu un design puțin diferit. Ai două moduri de afișare a informației, iar în mijloc, între turometru și vitezometru, vei găsi o hartă Google ce îți arată permanent unde te afli. Mi-ar fi plăcut să pot configura în mai multe moduri felul în care este afișată informația în această zonă.
Design
Cea mai subiectivă discuție cu privire la Volvo XC60 va fi purtată în jurul designului. De când a fost lansat și până astăzi, acesta nu s-a modificat în aproape niciun fel. La fel ca frații săi, și XC60 are un design dominat în partea frontală de o grilă uriașă și farurile cu lumini de rulare pe timp de zi sub forma celebrului ciocan al lui Thor.
Gama este disponibilă cu o multitudine de culori din care poți alege, unele mai îndrăznețe iar altele mai conservatoare, precum acest argintiu al modelului nostru de test. În același timp, ai acces și la o gamă largă de jante, cu dimensiuni ce variază de la 19 la 21 de inch.
Formele lui XC60 sunt inconfundabile și pur și simplu nu ai cum să confunzi această mașină cu o alternativă de la rivalii germani ai brandului suedez.
Ne-a placut
- Complexitatea sistemului de propulsie
- Interiorul finisat exemplar
- Performanțele
- Echipamentele de siguranță
Nu ne-a placut
- Consumul atunci când mașina rulează exclusiv pe combustie
- Timpul lung de încărcare
- Ergonomia unor comenzi
Date tehnice - Volvo XC60 2.0 T8 390CP Inscription AT8 AWD | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
In rest e o masina excelenta. Daca poti incarca acasa si la birou, poti merge full electric lejer multi km. Consumul mi se pare foarte mare la XC60-ul asta. Am XC90 MY2017 T8 cu 407 CP si baterie mai mica, iar la drum lung imi arata 7,8 l/100. Si XC90 e mai mare si greu. Cand zic drum lung ma refer la concediu de peste 2000 km unde nu am incarcat bateria la priza decat de 2 ori la hotel. Deci e super masinuta ca siguranta, confort, consum.
Tot pentru cocalari se pot pune articole in care se mentioneaza ca:
Volvo XC90 se produce exclusiv in Suedia.
Volvo XC60 se produce in Suedia pentru piata europeana si SUA si in China pentru piata locala si alte tari.
Volvo XC40 se produce la uzina din Belgia pentru piata europeana si in China pentru alte piete.
In compatatie: BMW ix3 e Made in China si exportat peste tot,inclusiv in Germania.
Asta ca sa mai lamurim putin cum sta treaba cu chinezariile.
Cine vrea sa se convinga, sa caute informatii.
Si apropos: manutele rosii nu va fac mai destepti. Mai bine deschideti ochii si mintea, decat sa luati coji germane rupte si facute din bucati, cu km dati inapoi si DPF anulat.
Ori " consumul mi se pare mare" ori " este super ca....consum"!:)) Volvo este o marca pentru cei care apreciaza comfortul și siguranțăa, dar prea scumpa în era "chineza", chiar dacă dau 10-15% discount.
Si sigur e anosta comparativ cu noile BMW-uri care au calorifer in loc de grila :))
Masinile Volvo se adreseaza celor ce vor siguranta si confort, in special familistilor.
Am luat Volvo cand aveam 30 de ani, era made in Belgium si nu am gasit nicio componenta germana pe el, deci cred ca nu vezi bine si esti prost (informat).
Te poti duce oricand intr-un showroom si sa te uiti la componente: majoritatea sunt fabricate in Europa si asamblate in Suedia sau Belgia.
Nu mai dezinforma, ca iti iei amenda ca VAG, BMW si Mercedes pentru dezinformare in privinta emisiilor :))
Vezi tu, Volvo nu a facut magarii din astea. Nu are nevoie de avantaje mincinoase.
Anul trecut prin iunie s-a stricat transmisia la motorul electric și m-a costat ft mult reparatia(aprox 8000 euro),mașina având 5 ani vechime și aprox 167000 km.Pe langa asta mașina a stat aproape 2 luni prin service autorizat Volvo până la remediere.Grija mare cu modelele plug in!eu nu m-am informat destul înainte să o cumpăr că de știam că pot fi asemenea costuri pe partea de motor electric,nici nu mă uitam la ea!