Joi, 23.06.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
După ce a privit de pe margine, vreme de ani buni, turele de pistă ale celor trei și băile de mulțime pe care aceștia le făceau la fiecare final de an, suedezul a decis să se antreneze mai bine. Iar după mult efort și muncă, a reușit să se desprindă de al doilea pluton și să alerge cu băieții experimentați.
Volvo S90 este un sedan care acum ține pasul cu plutonul german alcătuit din BMW Seria 5, Audi A6 și Mercedes Clasa E. Modelul nordicilor a venit puternic pe turnantă, a făcut o cursă de recuperare spectaculoasă, iar acum este pregătit să smulgă un final la fotografie.
Volvo S90
2.0 Diesel Turbo (D5) 235CP 4x4 Aut8 Momentum
- Pret de pornire 50.105 €
- Pret model testat 55.224 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Ca orice atlet care așteaptă ultimul tur pentru sprintul decisiv, Volvo S90 a păstrat sub capotă o mulțime de surprize pentru rivalii săi germani. Suedezii folosesc un diesel de numai 2.0 litri pentru a se bate cu Audi și Mercedes, blocați în timp cu un motor V6 de 3.0 litri pe această plajă de putere. Doar BMW a făcut primii pași în direcția unui downsizing.
Noul S90 promite să le ofere clienților resurse generoase stoarse din motorul de numai patru cilindri, acesta dezvoltând 235 de cai și un cuplu motor care se apropie de pragul ”mai mult decât suficient” de 500 de Nm. Mai exact, sunt 480 de Nm, livrați încă de la 1750 de rotații, adică foarte devreme.
Senzația de resurse generoase persistă pe o plajă de turații generoasă, iar tu, cel din spatele volanului, ai senzația că te afli într-un benzinar turbo. Pentru că dieselul este antifonat perfect. Chiar și la turații înalte, el este bine izolat de ceea ce se întâmplă în habitaclu. Cei 480 de Nm încep să își piardă din suflu atunci când rulați cu viteză mare pe autostradă.
Dacă despre motorul de 2.0 litri am avut numai laude, fiind unul dintre cele mai silențioase agregate diesel din segment, despre cutie avem unele obiecții. Transmisia automată cu opt rapoarte, oferită standard, schimbă liniar și pe nesimțite, dar are unele confuzii în modul de funcționare. Atunci când alegeți modul de rulare Dynamic (dintre cele patru disponibile), cutia are unele ezitări. Deși ați frânat înainta virajului și ați adaptat viteza corectă, retrogradarea se va întâmpla abia atunci când sunteți la jumătatea lui.
Cel mai bine ar fi să vă folosiți de modul manual, care schimbă rapid. Din păcate, nu există padele în spatele volanului pentru ceva mai multă implicare.
Consum
Dieselul va fi preferatul românilor. Și e oarecum normal, dacă ne gândim că va fi și cel care va avea grijă de bugetul lor. Consumul nostru pe autostradă s-a apropiat de 7 litri/100 de kilometri, dar nu am fost chiar cei mai ortodocși utilizatori ai accelerației.
Dacă ne uităm în fișa tehnică, observăm că media lui S90 este de numai 4.8 litri/100 de kilometri. Ca să înțelegeți eforturile suedezilor nu vă spun decât că este cea mai mică valoare din segment pe această plajă de putere. Toți ceilalți consumă 5.1 litri/100 de kilometri.
Prin urmare, Volvo ne demonstrează încă o dată că, în materie de eficiență, îi poate bate pe rivalii germani.
Performanţe
Dacă la capitolul consum Volvo a demostrat că îi poate bate pe germani, la capitolul performanțe mai are aspecte de îmbunătățit. Semn că un atlet foarte bun în cursele de anduranță nu este neapărat bun și la proba de sprint.
Accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 7 secunde, la fel ca în cazul lui BMW Seria 5. Audi A6 și Mercedes Clasa E au cu mult sub această valoare, semn că cilindreea lor de aproape 3.0 litri contează mult atunci când vrei să pleci primul de pe loc. Jaguar XF nu poate lua parte la joacă pentru că motoarele sale diesel sunt ori prea cuminți, ori prea puternice.
Și la capitolul viteză maximă, cifrele stau la fel de nefavorabile pentru Volvo S90 și BMW Seria 5.
Interior
Când treci de portiera lui S90 și ajungi în habitaclu, pragmatismul pălește odată cu orgoliul de a avea o mașină germană. Nivelul de calitate și designul te vor face să alegi un S90 cu ochii închiși.
Nu cred că există vreo zonă în care plasticul să nu fie de calitate, mai ales pe nivelul de echipare de top. Pielea este fină și oferită în culori calde, lemnul abundă și el la nivelul planșei, al consolei centrale și al fețelor de uși. Scaunele sunt extrem de confortabile și frumos profilate. Asta fără să luăm în calcul și faptul că arată foarte bine.
Dincolo de asta, designul extrem de simplist al planșei de bord îi va cuceri pe toți. Cu excepția celor conservatori, care încă își mai doresc multe butoane prin mașină. Ergonomia este și ea bună, mai ales că butoanele fizice au dispărut acum aproape cu desăvârșire. Pe volan, lucrurile nu mai sunt atât de organizate, iar șoferul are nevoie de o acomodare prealabilă cu toate butoanele și modul în care acestea acționează.
Cei care aleg o mașină din acest segment își doresc spațiu interior generos. Iar Volvo știe asta foarte bine. Motiv pentru care, pe bancheta din spate există foarte mult loc la nivelul picioarelor. Cam la fel de mult ca într-un Mercedes Clasa E și cu mult peste ce oferă BMW Seria 5. Și spațiul la nivelul capului este suficient pentru adulți de până la 1.8 metri. Din păcate, ușa spate este puțin cam mică și poate îngreuna accesul.
Și tot dn păcate portbagajul de numai 500 de litri este cel mai puțin încăpător în comparație cu rivalii germani. Spațiile de depozitare abundă. Există suficient loc pentru sticle de 0.5 litri în fețele ușilor, iar consola centrală este inteligent compartimentată.
Preţ de achiziţie
Volvo a căutat să fie mereu o alternativă ușor mai accesibilă decât rivalii germani, chiar dacă nu a făcut rabat de la calitate. Iar filosofia pare să se perpetueze.
Prețul de pornire al unui Volvo S90 este de 50.000 de euro, însă pentru versiunea testată de noi, dieselul D5 de 2.0 litri și 236 de cai putere, cu transmisie automată și tracțiune integrală, socotelile încep de la 55.000 de euro.
În cazul unui Audi A6 facelift, cu motor 3.0 TDI, transmisie automată și quattro, prețul de pornire este de 58.000 de euro. Proaspăt lansatul Mercedes Clasa E, în versiunea 350d, cu transmisie automată, dar fără 4x4, ajunge chiar și la 59.000 de euro.
Singura alternativă mai ieftină la modelul suedez pare să fie deja îmbătrânitul BMW Seria 525d, cu xDrive și cutie automată, care pornește de la 54.000 de euro. Sedanul bavarez așteaptă însă un înlocuitor la finalul acestui an.
Siguranţă
Să întrebi ce nivel de siguranță oferă Volvo e cam și cum ai întreba dacă există bere într-un bar irlandez. Noul S90 este vârful tehnologiei suedeze în domeniu. Sunt atât de multe sisteme încât aș putea să vă povestesc cum funcționează și cât de inteligente sunt până mâine.
Cert este că noul S90 aduce mai aproape ideea de mașină autonomă. Sistemul Pilot Assist poate să conducă în locul vostru până la viteze de 130 de km/h. Nu are nevoie de o mașină după care să se ghideze, însă are nevoie să simtă mâna voastră pe volan. Din când în când. La fiecare 10 secunde. Dacă nu atingi volanul, mașina te avertizează sonor și apoi iese dintre marcajele rutiere. Tehnologia este uimitoare, dar cu siguranță există loc de mai bine, fiindcă unele marcaje pot induce în eroare sistemul. Nici nu vreau să mă gândesc la marcajele din România.
Un alt element de noutate este sistemul care poate detecta animalele de mari dimensiuni. A fost învățat să recunoască reni, elani (e mașină suedeză, vorba aia) și chiar cai (ar putea fi util și la noi). Sistemul este capabil să atenționeze șoferul și chiar să aplice frâna în locul lui.
La aceste două inovații se adaugă armata de airbaguri și sisteme de atenționare pe care le găsim și pe alte mașini din segmentul premium.
Testul celor de la EuroNCAP nu a venit, însă ne putem aștepta la unul dintre cele mai bune punctaje din istorie, așa cum s-a întâmplat și în cazul modelelor anterioare.
Ţinută de drum
Volvo S90 și-a propus să fie o mașină confortabilă. Și reușește foarte bine, având în vedere că pe autostradă simți că pluteși, iar senzația de siguranță este prezentă indiferent de viteză. Au ceva magic amortizoarele controlate electronic și suspensia pneumatică prezentă doar pe puntea spate. Ceva care face din sedan un covor plutitor.
Suspensia filtrează foarte bine problemele asfaltului, chiar și atunci când ai jante de 20 de inch. Nu aș forța însă norocul prin gropile din țara noastră. De asemenea, suspensia nu este zgomotoasă și dă impresia de calitate prin modul în care absoarbe limitatoarele de viteză.
În viraje abordate cu ceva mai mult aplomb, ruliul își face simțită prezența. Chiar dacă pare extrem de agresiv, atunci când îl privești de afară, Volvo S90 nu confirmă această senzație și pe drumurile sinuoase. E acel compromis pe care îl faci, conștient că ai ales una dintre cele mai confortabile mașini din segment.
Din fericire, versiunea D5 vine la pachet și cu o tracțiune integrală, care mai așează puțin lucrurile și asigură aderența potrivită.
Nici direcția nu ajută foarte mult. Chiar dacă în oraș se simte ușor de manevrat, la viteze mai mari, deși devine mai rigidă, nu oferă mai mult feedback. Nu simți drumul așa cum o faci într-um BMW Seria 5, spre exemplu.
Spuneam mai devreme că există mai multe moduri de rulare: unul economic, unul axat pe confort, unul dinamic și unul individual. Diferența dintre ele, cel puțin la nivelul ținutei de drum, nu este așa de mare.
Vizibilitate
În ceea ce privește vizibilitatea, Volvo S90 vine cu o lunetă bine proporționată, dar mult prea înclinată, tribut plătit designului atrăgător. Oglinzile sunt însă ceva mai potrivite și încadrează bine cei aproape cinci metri de caroserie. Iar oglinda retrovizoare fără ramă completează pachetul cu o notă de eleganță.
Există și mai multe camere, care pot oferi o vizualizare la 360 de grade. În vreme ce camerele laterale nu au o calitate foarte bună, cea față și cea spate sunt cât se poate de clare. În plus, cea spate are chiar și o funcție de apropiere, pentru a aproxima mai bine distanța de obiectul de care te apropii.
Tehnologie
La capitolul tehnologie, Volvo S90 vine cu o mulțime de bunătăți. E una dintre cele mai deștepte mașini ale momentului, iar asta pentru că în centrul planșei de bord se ascunde un sistem multimedia care se apropie foarte mult de ușurința în utilizare folosită de un telefon mobil. După părerea mea, este cel mai prietenos sistem multimedia existent în prezent, chiar mai prietenos decât sistemul iDrive de la BMW. Cu o singură condiție: să îți acorzi suficient timp pentru acomodare, întrucât este complex, vine cu o mulțime de aplicații și poate fi configurat foarte ușor.
Înglobarea comenzilor pentru climatizare tot aici nu este o decizie tocmai bună, dacă ne gândim că trebuie să îți iei ochii de la drum ca să setezi temperatura potrivită sau nivelul de ventilație.
Navigația este foarte bine gândită și are un mod de funcționare similar celei de pe telefonul mobil. Procesarea poate avea mici scăpări uneori, însă modul în care se mișcă nu creează probleme.
Am tot apreciat navigația celor de la BMW pentru afișajul 3D, iar acum a venit momentul să o facem și în cazul lui Volvo S90. Ba mai mult, modelul suedez vine și cu unul dintre cele mai plăcute sisteme Head-Up Display, iarăși o trăsătură pe care o atribuiam doar lui Seria 5.
Instrumentele de bord clasice au fost înlocuite de un ecran, însă acesta nu este atât de spectaculos ca cel pe care îl vedem pe modelele Audi și care se numește Virtual Cockpit. Probabil, el urmează să fie folosit și de viitorul A6.
La toate aceste gadget-uri se adaugă o mulțime de elemente de confort și chiar un masaj pentru pasagerii față, regleabil pe intensitate și pe zone.
Design
În materie de design, cred că Volvo este singurul producător în cazul căruia putem să facem o excepție și să nu ne supărăm că folosește un design similar cu cel de pe XC90. Liniile sunt atât de atrăgătoare, iar semnătura luminoasă LED, denumită Ciocanul lui Thor, este atât de reușită, încât ar fi fost păcat să nu le vedem și pe S90.
Sedanul arată agresiv în partea frontală și respiră un aer premium prin toți porii. Grila este la fel de spectaculoasă ca cea hexagonală de pe Audi A6.
Spatele însă este cu mult peste designul celorlalți rivali din segment. O mostră de curaj, combinată cu măiestrie și cu influențe retro. E genul acela de design pe care poți să îl iubești la prima vedere sau pe care poți să îl urăști. Eu, recunosc că l-am iubit. Atât pe sedan cât și pe break. Este dovada pură că mai există designeri cu libertate de decizie, lăsați să se exprime și să încerce linii noi.
Ne-a placut
- Spațiu interior
- Calitatea materialelor
- Sisteme de siguranță
- Confort la rulare
- Sistemul multimedia
Nu ne-a placut
- Ruliu pronunțat
- Direcție fără feedback
- Cutie de viteză ușor debusolată
Date tehnice - Volvo S90 2.0 Diesel Turbo (D5) 235CP 4x4 Aut8 Momentum | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
Un pic offtopic, ma mira in continuare preferintza romanilor, dar nu numai a lor (+56% actualmente la noi) pentru diesel-uri, in ciuda numeroaselor stiri prevestind apropiata lor interzicere - cel putin in marile orase.
Paradox extins si-n domeniul testelor, axate preponderent pe versiunile cu motorizari m.a.c. - si nu doar la noi... ;-)
Ma mira ca aceste genuri de teste inca tin as acum tin. Ma intreb oare cand o sa apara pe acest site un mic filmulet cu masina impresi pro si contra….. nu ma refer la un filmulet de jumat de ora ceva strict la punct undeva max 10 min daca merita sa prezinti asa de mult.. nu stiu ce implica sa pui un astfel de filmulet pe site dar eu zic ca ar merita. Da interesant nu ma asteptam sa aibe asa impact acest S90. Arata frumos de afara chiar agresiv un pic. In interior aceptabil mai ales ca nimic nou la schimbatorul de viteze , sa nu zic ca arata destul de urat mai ales la usa spate sistemul audio urat chiar cu acea membrana galbena dedesubt. Ma intreb de ce lansarea acestul motor diesel fie vorba colegului de mai sus parca se apropia extirparea DIESEL… ? oare se merita sau e un risc asumat ?
@carevoli. Ai suferit cumva un atac cerebral in timp ce scriai comentariul? Nu am inteles nimic.
Deocamdată nu trebuie să vă mirați de ce se pune încă accent pe motoarele diesel în Europa, pe distanțe lungi sunt eficiente, oferă autonomii foarte mari, dezvoltarea lor va continua în paralel cu cele pe benzină, evident că motoarele termice se apropie de finalul carierei, dar cred că măcar 10 ani vor mai rezista în oferta majorității constructorilor.
@DanG nu inca mai am toate la loc a se citi intre randuri si nu in ultimul rand mesajul meu nu era pentru tine ci editor.
Când am spus 10 ani m-am referit la dezvoltarea lor, este posibil să existe în ofertă și mai mult de atât, electricele nu pot înlocui chiar tot într-un timp relativ scurt, iar cu piesele de schimb este altceva, logic că se vor fabrica atâta timp cât mai există cerere, când ai un miliard de mașini cu motoare termice pe glob, este nevoie de timp până când vor deveni minoritare.
parerea voastra este doar , parerea voastra, nu incercati a il prezentati ca un adevar universal valabil, fiecare sofer poate sa simta atlfel aceasta cutie,
nu vreau sa spun ca e perfecta, nu se ridica la un dual clutch de ultima generatie, dar se ridica la nivelul unui dual clutch de acum 10 ani, deci nu e chiar rea cutia asta.