Joi, 12.09.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
Există branduri auto care-și caută identitatea decenii la rând, căutând o mulțime de variante până să reușească să stabilească foarte clar o direcție. Există și branduri care încă nu și-au găsit-o și încă o caută. La fel de bine cum există situații în care identitatea este atât de bine reprezentată de modelele unei mărci, încât spiritul acesteia rămâne intact indiferent de compromisurile pe care le face.
Nu le numesc, pentru că listele pot să fie subiective și depinde de experiența fiecăruia să analizeze situația mărcilor preferate.
În cazul celor de la Volvo, despărțirea de Ford, care a avut loc acum aproape 10 ani (ce repede trece timpul!), se vede astăzi mai degrabă ca o evadare decât ca o despărțire. Marca suedeză și-a găsit foarte repede direcția după ce Ford a vândut-o celor de la Geely, iar gama de modele pe care scandinavii o prezintă astăzi este una extrem de atrăgătoare pentru oricine, de la clienții mărcilor premium până la cei ai brandurilor de volum.
Identitatea Volvo? Intactă. Indiferent de cine deține marca asta și de câte modificări estetice radicale apar în gamă, indiferent de noile modele pe care le vedem pe piață, indiferent de schimbările de nume ale mașinilor din showroom-uri, un Volvo este foarte ușor de recunoscut pe stradă. Indiferent de generație. Singura diferență față de acum câțiva ani este că, pe lângă primul lucru care-ți trece prin cap când vine vorba de suedezi - siguranță - acum a apărut altul: design.
Noul S60 vine pe lume în acest context interesant pentru brand: vânzările cresc constant de 8 ani încoace, mașinile arată mai bine ca niciodată, iar marca "fură" clienți de peste tot într-un ritm amețitor. Poate S60 să atragă clienți care altădată s-ar fi dus cu ochii închiși la A4, Clasa C sau Seria 3? Am luat mașina în test imediat după apariția sa în România și încercăm să vă oferim răspunsurile.
Volvo S60
2.0 Benzină Turbo (T5) 250CP FWD R-Design
- Pret de pornire 44.650 €
- Pret model testat 56.000 €
Motor / Transmisie
Nimic nou pe frontul motorizărilor lui S60, care preia deja cunoscuta familie de motorizări pe benzină de 2.0 litri declinate în acest caz în cunoscutele variante T4, T5, T6 (benzină) plus T8 (hibrid plug-in). Nu există diesel în acest moment în oferta lui S60, dar nu putem spune cu certitudine că acest lucru va rămâne bătut în cuie și după ce trece valul de entuziasm post-lansare al noii generații.
În testul nostru, mașina a avut sub capotă motorul T5 cu roți motice față în echiparea R-Design, un fel de linie sportivă pentru cei care preferă așa ceva în fața variantei Inscription (care mizează pe eleganță). E un motor 2.0 turbo prin excelență, așa cum sunt toate alternativele din segment la acest nivel de putere. Adică pe la 250 CP (atinși la 5500 rpm) și în jur de 350 Nm, cuplu disponibil de la 1800 rpm.
Motorul ăsta ar putea sta fără niciun fel de rezervă în portofoliului oricărei mărci cu pedigree sportiv. S-a nimerit să fie în curtea celor de la Volvo, brand care n-a prea epatat prin dinamică pe modelele de stradă (cu unele excepții punctuale), dar vă asigur că un S60 în această versiune nu se face deloc de rușine când vine vorba de feeling-ul pe care-l ai la volan. În special pe setarea Dynamic, care schimbă nu doar reacțiile motorului, ci și comportamentul direcției, al transmisiei, al frânelor și al suspensiilor. Plus modificările vizuale pe care le oferă pe ecranul din fața șoferului.
Așa cum era de așteptat, transmisia automată cu 8 trepte nu este cea mai radicală și sporivă de pe piață, dar vei observa asta doar când ai chef să înnozi serpentinele și te prinzi că uneori poate avea întârzieri de negociere a treptelor. În rest, în viața de zi cu zi îți va oferi un nivel de confort ridicat, fără sincope majore la schimbarea rapoartelor.
Per total, vorbim de un ansamblu motor-cutie mai mult decât suficient pentru o mașină din acest segment. Cu 250 de cai putere, cele puțin aproape 1700 de kilograme (S60 este cel mai greu din segment, totuși) se mișcă dezinvolt și fără să dea semn că suflă greu atunci când ai nevoie de resurse.
Consum
Volvo anunță un consum minim în regim mixt (urban + extraurban) de 6.6 litri/100 km. Ba chiar cifrele scad la 5.6 litri în extraurban în cartea tehnică. Bineînțeles că vorbim doar de un vis frumos, pentru că un motor 2.0 Turbo pe benzină nu consumă atât nici dacă împingi mașina 3000 de kilometri în concediu.
Sper că niciun client nu se așteaptă la consumuri de genul ăsta atunci când pășește în showroom. Da, știu că e frumos să visezi și să-ți imaginezi că industria auto a evoluat atât de mult, încât un motor pe benzină neînsoțit de un supliment electric (fie el motor sau generator) scoate cifrele astea în regim normal.
Pe S60, așteptați-vă mai degrabă la 7-10 litri în afara orașului și la 11-14 litri în oraș, în funcție de stilul de condus și de trafic.
În regimul de testare european, acolo unde toate modelele din segment sunt analizate în aceleași condiții, S60 a scos cifre medii dacă îl comparăm cu rivalii săi.
Cele mai mic consum îi revine noului BMW Seria 3 330i (cu 2.0 Turbo, 252 CP și roți motrice spate), care scoate 5.8 litri/100 km.Mercedes Clasa C 300 vine aproape, la 6.1 litri, iar noua generașie Audi A4 în versiunea 45 TFSI quattro (Audi nu oferă roți motrice pe o singură punte în zona asta de putere) reușește să se oprească la o lungime de S60: 6.5 litri/100 km.
Giulia 2.0 Turbo (cu doar 200 CP, pentru că Alfa nu oferă nimic între 200 și 280 CP Veloce) și Jaguar XE 2.0 Turbo stau însă mai rău decât modelul Volvo la acest capitol.
Performanţe
Cu 6.5 secunde pentru 0-100 km/h și o viteză maximă de 240 km/h, S60 se clasează din nou într-un loc călduț, la mijlocul clasamentului. Din nou între nemți și restul lumii. Nu e nici primul, normal - versiunile echivalente ale lui BMW Seria 3 și Audi A4 reușesc chiar 5.8 secunde, în timp ce Mercedes-Benz Clasa C coboară la 5.9 secunde.
Dacă vrei o mașină pe benzină la 250 de cai putere, Alfa Romeo îți oferă ori una la 200 de cai cu roți motrice spate, ori una la 280 de cai cu integrală. Deci în mod normal nu ar fi trebuit să includem modelul italian în comparație. Dar noblesse oblige și fanii Alfa sunt sâcâitor de insistenți, așa că e musai să spunem că versiunea de 200 de cai e mai lentă decât S60 T5, în timp ce versiunea de 280 CP (Veloce) este mai rapidă.
Jaguar XE vine cu același timp de accelerație 0-100 km/h în versiunea echivalentă de motorizare.
Interior
Simplitate, eleganță, calitate, atmosferă, atitudine și un sentiment pregnant de izolare față de lumea de afară. Astea sunt cuvintele care caracterizează cel mai bine interiorul lui S60. Sau interiorul oricărui model Volvo din generația nouă, pentru că sedanul de segment mediu al suedezilor nu se abate de la modelul exterior și aplică și-n interior rețeta de succes prezentată de frații săi mai mari.
Dacă ești familiarizat cu interioarele gamei 90 de la Volvo, S60 ți se va părea identic. Infimele diferențe se regăsesc la nivel de linii și suprafețe, însă dacă ești legat la ochi, pus la volan și pus să ghicești mașina în care te afli, nu ai putea spune în mai puțin de 30 de secunde în ce model Volvo ești.
Dar treaba asta afectează un singur lucru în tot aerul nordic al interiorului: personalitatea mașinii în cadrul familiei Volvo. Însă comparat cu concurenții din segment, S60 este un sedan cât se poate de înalt calitativ, cu un feeling premium adânc înfipt în creierul pasagerilor încă din momentul în care învârți butonul rotativ de pe consola centrală. Nimic din mașina asta nu e pus la întâmplare (au mai fost butoane puse ciudat, cum era cel de deschidere a torpedoului pe XC90, dar Volvo a renunțat la ele între timp) și despre nimic nu poți spune cu mâna pe inimă că dă impresia de ieftin. Sau de economie.
Ai mașină și atmosferă scandinavă de toți banii și, dacă știi să-ți alegi și muzica pe sistemul audio Bowers&Wilkins disponibil opțional (3300 de euro), te vei simți în fiecare moment ca-ntr-o cabană nordică, la lumina focului din șemineu. Poată să sune prea romantic pentru un test auto, dar ăsta e feeling-ul pregnant pe care ți-l oferă mașina asta în când toți receptorii sunt așezați în ordinea corectă.
Preţ de achiziţie
Volvo a renunțat la ideea de a oferi mai multe versiuni de echipare în momentul lansării unui model pe piață, așa că orice client care dorește un S60 în momentul lansării va trebui să se orienteze spre cele două "linii" de echipare: R-Design sau Inscription. Ambele sunt ultra dotate și reprezintă echivalentul echipărilor superioare ale concurenților. Sau, pentru cei care nu lucrează cu echipări, echivalentul unei mașini ultradotate cu o mare parte dintre opțiunile din lista de opționale.
Așa că să nu vă mirați dacă vă uitați sec la prețuri și vedeți că puteți să cumpărați un BMW Seria 3 sau un Jaguar XE cu motorizări comparabile la un preț mai bun decât ce vedeți la S60. Ar trebui doar să vă apucați să dotați mașinile astea cu ce are S60 în varianta de bază și balanța costuri/echipări se va orienta din nou spre modelul suedez. Altfel, dacă reperul clientului e prețul de pornire, ar putea părea că cei de la Volvo au înnebunit. Nu e cazul.
Cel mai ieftin S60 costă 44.650 de euro cu TVA inclus (pentru versiunea T4 de 190 CP în echipare Inscription). Pentru un T5 în echiparea R-Design, testată de noi, trebuie să scoți din buzunar aproape 48.000 de euro, însă lista de echipamente și tehnologii de la bord e imensă și adună cel puțin 10.000 de euro la concurenții direcți: de la o armată de pachet de siguranță (lista e foarte lungă și include toate frânările automate posibile care recunosc mașini, pietoni, bicicliști sau animale de talie mare) la șasiu sport (pe R-Design), volan îmbrăcat în piele perforată, sistem multimedia Sensus Connect High performance cu navigație inclusă, instrumentar de bord digital, climatizare automată pe două zone, jante din aliaj de 18 inch și până la detalii elegante precum cheia acoperită cu piele într-o culoare asortată cu interiorul.
Practic, singurul model din segment care concurează la nivel de preț cu Volvo S60 în contextul echipărilor relativ asemănătoare este Alfa Romeo Giulia.
Siguranţă
E greu de spus la ce se așteaptă inginerii Euro NCAP atunci când un nou model Volvo intră în vizorul testelor de siguranță europene. Nu degeaba a reușit constructorul suedez să termine ani la rând cu toate modelele în topul punctajelor acestui tip de testare, poziționându-și mașinile în topul celor mai sigure alternative de pe piață, indiferent de segment (Best in Class, așa cum le numește Euro NCAP).
Bineînțeles că cei de la Volvo nu-s singurii care au 5 stele pe linie la aceste teste. Dar sunt cei mai buni la capitolul punctaje medii pe gama de modele la toate categoriile de testare.
De exemplu, S60 nu a primit 96% din punctele posibile la capitolul Protecția pasagerilor adulți în urma testelor de impact frontal, lateral și cu stâlpul. la Protecția pasagerilor copii a adunat 84% din punctele maxim posibile, în timp ce sistemele de asistență au reușit și ele să adune un punctaj excelent față de ceea ce vedem în mod normal la Euro NCAP: 76%.
Secretul lui S60 e în lista de sisteme disponibile standard pe acest model. O listă cât se poate de lungă și de complexă pe care trebuie să ai răbdare s-o parcurgi.
Ţinută de drum
S60 nu are sportivitatea unui BMW Seria 3 nici măcar în echiparea R-Design, care oferă un șasiu sport, deci adaptat pentru a face față ieșirilor dinamice. Dar în mod cert a recuperat mult din craterul care despărțea modelul suedez de modelul bavarez la acest capitol. Anterioara generație a lui S60 a fost un sedan docil și cuminte care sărea din rând doar dacă aveai inspirația de a-l comanda cu un kit Polestar. Dar o adaptare rămâne o adaptare.
De această dată, mașina este mult mai echilibrată și te susține atunci când insiști pe viraje. Dacă modul de rulare Comfort este liniștit și seamănă mai degrabă cu o îmbrățișare decât cu o palmă peste ceafă, modul Dynamic îți arată o față diferită a mașinii: motorul începe să urle, transmisia se agață mai repede de treptele corecte (perfectibil, dar mai repede), suspensiile sunt excelente. Ar mai fi de lucrat la direcție, care rămâne în urma rivalilor la capitolul feedback și viteză de reacție. Dar e binecunoscutul stil Volvo, nimic nou sub soare. Și e cumva un fapt asumat de suedezi.
Per total, S60 este, fără îndoială, modelul cu cea mai apăsată aplecare spre dinamică pe care l-a scos Volvo în ultimii 30 de ani (nu bag mâna-n foc pentru epoca dinaintea erei mele). Dar asta fără să exagereze în nicio direcție și fără să epateze prin asta: îți oferă o pastilă de energie atunci când ai nevoie de ea, în rest te descurci cu câte un espresso atunci când nu-i nimic urgent în calendar.
Vizibilitate
Volvo S60 este. în mod indiscutabil, o maşină frumoasă. Dar pentru că este o maşină frumoasă, nu înseamnă că face compromisuri practice. Sedanul se dovedeşte uşor de condus, chiar şi pentru cei/cele care se uită mai des în oglinda de acasă decât în cea retrovizoare.
Suprafaţa vitrată este decentă, iar oglinzile laterale sunt generoase şi bine proporţionate. Ca de altfel şi luneta, care, deşi înclinată, îşi joacă bine rolul şi nu pune mari probleme la gararea cu spatele, mai ales că intră în joc instantaneu cele patru camere față-spate-laterale care transformă parcarea într-o joacă de copil. Oglinda retrovizoare este şi ea generoasă şi încadrează bine luneta.
Ar mai fi mici inconveniente cu montantul faţă în virajele strânse, dar acestea apar la orice model din segmentul ăsta, fără excepție.
Tehnologie
Deși interiorul este în principiu identic cu ce regăsim în modelele familiei superioare 90 (XC90, S90, V90), Volvo aplică modificări subtile și adaugă permanent noi funcționalități în sistemul multimedia Sensus, a cărui interfață este reprezentată de un element extrem de ușor de identificat pe orice mașină a mărcii: display-ul central vertical cu formă de tabletă.
Am notat, de exemplu, apariția unor aplicații interesante la care ai acces imediat prin swipe de pe ecranul central. Ai astfel acces imediat la aplicații built-in sau care pot fi instalate și care îți fac viața mai ușoară la volan. În special cele de radio online fac diferența la drum lung, de exemplu.
Modul în care interacționezi cu sistemul multimedia este și el foarte facil. Dacă ai mai avut acces la un Volvo de generație nouă, totul e identic și te vei simți imediat în lumea ta. Dacă nu, vei avea nevoie de o scurtă perioadă de acomodare pentru a înțelege logica "sertarelor" de acolo, dar totul devine o joacă de copii după ce treci prin momentul "Evrika!".
S60 îți oferă și posibilitatea de a accesa funcțiile telefonului prin Apple CarPlay sau Android Auto. Apropo de asta, așteptăm cu nerăbdare viitorul sistem multimedia dezvoltat de Volvo cu Google pe baza sistemului de operare Android. Se va întâmpla peste câțiva ani și probabil că va revoluționa modul în care percepem comunicarea cu mașina. Cel mai mult mă bucură faptul că un constructor auto a înțeles în sfârșit că nu poți să te bați cu giganții din lumea tehnologiei și că în final clienții sunt mai câștigați cu o colaborare reciproc avantajoasă.
Design
Nimic nou. Și nimic suprinzător. Și totuși, o mașină care arată excelent. Aceasta ar putea fi, pe scurt, caracterizarea lui S60.
E normal să fie așa. Având în vedere că generațiile noi de modele Volvo au reușit să atragă clienți și priviri deopotrivă, nu se aștepta nimeni la noutăți substanțiale la nivelul designului când vine vorba de S60, care în acest moment devine cel mai mic sedan din gama actuală Volvo.
Cu împrumuturi estetice venite direct de la fratele mai mare S90, noul sedan de clasă medie al suedezilor nu contrastează deloc cu gama actuală de modele Volvo, fiind însă evident parte din aceasta. Blocuri optice, linii, alură, profil, toate sunt elemente deja existente în oferta Volvo, însă S60 le scalează și le introduce într-un concept ceva mai compact.
Noutate și surpriză? Deloc. Plăcere estetică și coerență? 100%.
Ne-a placut
- Caracter dinamic echilibrat
- Design
- Atmosfera interioară
- Raport preț/echipamante standard
- Sisteme de siguranță de top în echiparea de bază
Nu ne-a placut
- Design interior și exterior repetitiv vs. restul gamei
- Direcție perfectibilă
- Performanțe și consum medii vs. rivalii direcți
- Doar două versiuni de echipare
Date tehnice - Volvo S60 2.0 Benzină Turbo (T5) 250CP FWD R-Design | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
mi-a placut (si) masina
sigur ca e mester. a facut-o inalta de 2 metri.
Posibil totuși să am personalități multiple (sau cel puțin două :-)), fiindcă P1 (aia amabil-împăciuitoare) mi-a șoptit imediat cum apărură și literele:
*E totuși frumoasă -- doar și 508-ul e. Și oricum toate 3-volumistele seamănă-ntre ele*
P2 (critic-răutăcioasa) a văzut însă bordul și nu i-a plăcut ecranul tip *portret* -- care la Megane-uri cam e criticat de everybadea, dar la alții mai nordici merge. Nici volanul stil Fiat Panda nu i-a părut c-ar rima cu unele zorzoane ale interiorului cam baroc-bătrânesc.
P1 a sărit însă c-o scatoalcă spunându-i că swipe-ul să trăiască și asta-i seriozitate veritabilă, arătându-i scaunele impecabile și pielea + finisările la fel.
P2 -- nu și nu, motivând că nu vede oricum mare lucru din pozele hiper-întunecoase.
Iar la reproșurile apropo de masa proprie cam (prea) mare, P1 a liniștit-o nu doar cu o pereche de pălmi mai roșii ca ale @Arogantului, ci și cu argumentul ipocriziei Peugeot.
Și chiar așa-i, fiindcă Volvo măcar nu minte la fel ca nerușinatul PSA despre greutatea mașinilor.
(Au fost și alte argumente crash-testice preluate de la #NHTCWS-US_v.3,14_Bis, da nu-i loc și de ele. La fel, încercarea P2 de a lăuda sprintul mai bun al Skodei Superb 2.0 TSI 272 CP s-a soldat c-o păruială și tot așa.)
Concluzie: nu-i de mine -- și-o tanti de la bancă mi-a zis asta.
Plus că m-ar băga-n dileme existențiale prea stresante -- deși, în ciuda aparențelor, per total Volvo-urile-mi plac.
In rest, spre deosebire de @Kiro :) mie imi place foarte mult interiorul. Cred ca e prima data cand vad la un constructor un ecran si in general, partea centrala a bordului, care sa imi dea impresia de "aerisit", asa cum o simt la Mercedes. E excelenta ideea de a cobora toate butoanele climei sub rama ecranului, ca ceva secundar, in timp ce toata atentia e concentrata pe display-ul principal. Butonul Start/Stop, deasemenea genial, cu foarte mult bun gust si executat cu clasa.
Performante, motor, samd ... chestie de gust si personalitate. Probabil 250 CP sunt suficienti daca masa masinii e in limite rezonabile si cutia de viteze e etajata corect.
@Kiro, mi-a placut la nebunie ideea cu P1 si P2. Cateodata, in viata, imi pare rau ca nu m-am facut psiholog. M-as fi ajutat in primul rand pe mine :)
La fel cu interioarele -- unde doar uniformitatea actuală Volvo (bazată mai mult pe sigur pe costuri) poate fi negativ-obiectiv evaluată.
În rest, e de excepție ca finisare ori ca *atmosferă* luată *per se* -- fiindcă eu cel puțin rămân la părerea că prea barocele onduleuri / bumbi etc. din S60 nu rimează cu liniile exteriorului. Mai ales în versiune *R*.
...Plus că volanu-i prea *descentrat* în jos-- hibă corect observată de @vianu pe Clio-5, dar nu și aici. :-P
P.S. Jantele de pe mașina din test sînt pe 20 (!!) -- dar, punct pozitiv (P1 vorbește acum :-)), costă *doar* vreo mie de euroi, adică la jumate comparativ cu cele de 19 țoli (tot opționale) ale Seriei 3 din Test Drive-ul de azi.
...Dar gata cu cărcotelile, că iar îmi amintește P2 de jantele pe 18 ale noului Audi A1 -- alea de 4.300 €...
In America de Nord, printre bastinasi era o vorba. Un copil il intreaba pe bunicul lui. "In mine sunt doi lupi flamazi, unul bun si unul rau. Care din ei va castiga pana la urma?" Batranul ii raspunde: "Pe acela pe care il hranesti mai mult" :):):)
Apropos de P1 & P2. Pe bune ca mi-ar place sa beau o bere cu tine intr-o zi, sa facem o tura cu masinila si sa stam la taclale pana ne cheama nevestele acasa. Mai stiu vreo 2-3 care ar veni si ei :)
Week end placut :)
punem noi ceva maruntis pt benzina ... :))
drumuri bune s-aveti !
Cand am avut primul Audi acasa in Zarnesti ieseam aprope zilnc cu el sa-l spal. De-atunci si pana acum niciodata nu mi-a pasat cat de murdara e masina. Bine, stii ca pe-aici masinile nu se murdaresc ca in Romania, dar totusi. Vara asta in schimb, daca ma prindea ploaia la lucru si masina se usca cu picaturi pe ea, seara deja ii faceam baie.
Parca sunt fanatic, dar pur si simplu nu suport s-o vad murdara :) Gagica e bine, trage la fel de bine, dar eu trebuie neaparat sa ma linistesc. Atata politie cat am vazut pe strazi vara asta, parca niciodata n-a fost asa de rau.
Toate cele bune si tie ...
m-ai facut cu nabadai prietene ...
citeodata imi trebuie sa am ceva asemanator sa tisneasca pus si simplu ... si cum "Doinita" mea e cam in alta clasaaa ...
da, iar chestia asta mi-a venit mai acu' dupa vizita ce ti-am facut-o deunazi !!!
imi pun pofta'n cui si ... gata, ca amu nu m'apuc de alte "manevre" !
drumuri bune tuturor !