Luni, 08.04.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
Vorbeam în urmă cu mai mulți ani cu un amic care a locuit mult timp în Suedia. Discuția noastră a atins, inevitabil, și subiectul "mașini" și am fost, oarecum, surprins să aflu că Saab era, de fapt, feblețea suedezilor. Chiar dacă, în această țară își are originile și Volvo.
Dar, între timp Saab a dispărut din industria auto, iar modele ca 93 și 95 au ajuns să fie tot mai rar văzute în traficul de zi cu zi. Din păcate.
Acestea fiind spuse, chiar dacă mai sunt câțiva producători de automobile suedezi, Koenigsegg este unul dintre ei, Volvo a rămas să ducă mai departe torța și să fie mândria Suediei. Pe bună dreptate, până la urmă.
Constructorul din Goteborg a trecut prin mai multe transformări majore în ultimii ani și a îmbrățișat electrificarea cum puțini au făcut-o. Desigur, a primit foarte mult ajutor, iar când spunem asta ne referim inclusiv la capital, din partea părintelui Geely.
Anul trecut, gama de modele electrice Volvo a fost extinsă odată cu lansarea noului EX30. Poziționat sub XC40 și C40, EX30 este cel mai mic Volvo pe care îl poți comanda în momentul actual, o mașină care are toate șansele să devină cel mai vândut model al constructorului suedez. Un mic star în devenire.
Volvo EX30 a ajuns de puțin timp și la noi în țară, iar noi l-am testat la scurt timp după ce a început să se hrănească cu primii kilowați românești. Și nu l-am testat oricum, ci chiar la dublu, în condiții de iarnă.
Dacă vrei să citești despre aventura noastră cu noul EX30, poți face asta într-un articol dedicat.
În acest material vom vorbi exclusiv despre cum se simte de la volan EX30 Twin Motor, adică echipat cu două motoare electrice, alături de nivelul de echipare Ultra.
Ca de obicei, ți-am pregătit și un video cuprinzător cu mezinul gamei Volvo.
PREZENTAREA VIDEO A NOULUI VOLVO EX30 DE 428 CP
Volvo EX30
Ultra Twin Motor Performance AWD
- Pret de pornire 50.400 €
- Pret model testat 56.000 €
Motor / Transmisie
Dacă vrei o mașină cu zero emisii și performanțe demne de un supercar, atunci cu siguranță trebuie să optezi pentru versiunea Twin Motor a lui EX30. Primești două motoare electrice, așadar tracțiune integrală, 428 de cai putere și 543 Nm cuplu.
Fiind vorba despre o mașină electrică, cele două valori sunt disponibile instant. Dar, pentru a proteja bateria, probabil, există o mică întârziere din momentul în care apeși pedala de accelerație până la podea și momentul în care capul ți se lipește de tetieră. Dar e ceva aproape insesizabil.
Accelerația este de-a dreptul fulgerătoare, chiar dacă EX30 nu are deloc o masă totală mică. Senzația este mult mai pronunțată de pe scaunul din dreapta, pentru că, nu-i așa, cel care îl ocupă nu are niciun control. Rezultă de aici că am trăit senzațiile și în dreapta. Și nu a fost ușor.
Indiferent de viteza pe care o ai, în momentul în care apeși mai hotărât pedala de accelerație, cifrele se vor succeda foarte rapid. Așadar, depășirile, chiar și pe autostradă, sunt floare la ureche pentru EX30 Twin Motor.
Bateria are o capacitate de 69 kWh și un plin de energie poți parcurge până la 450 de kilometri. Deci cu doar 25 de kilometri mai puțin decât versiunea echipată cu un singur motor electric.
Nu ai moduri de rulare și nici un buton cu ajutorul căruia să reglezi nivelul de regenerare al energiei pierdute la frânare. Tu pui mașină în D, iar calculatoarele fac totul pentru tine.
Nici măcar un buton de pornire/oprire nu ai. Doar urci în mașină, pui selectorul transmisiei în D și pleci liniștit. La fel, când oprești, apeși butonul P de pe selectorul transmisiei și părăsești mașina. Îți ia puțin timp să te obișnuiești, dar apoi totul se întâmplă natural.
Consum
Pentru această configurație, Volvo declară un consum de energie de 17.5 kWh, desigur, în condiții ideale. Pe care foarte rar, sau poate chiar niciodată, nu le vei întâlni.
Eu am preluat mașina cu bateria încărcată complet, iar la finalul zilei aveam un consum de 21.7 kWh, o viteză medie de 28.4 km/h și autonomie de 227 de kilometri (50% baterie). Consumul strict urban, pe o distanță de 20 de kilometri, a fost de 24 kWh. Cu o viteză medie de 23 km/h.
Știind că a doua zi urmează un drum lung, am conectat mașina la o stație de încărcare rapidă (50 kW), iar după o oră și 10 minute bateria a ajuns la 100%. A durat ceva mai mult pentru că viteza de încărcare a stației nu era deloc stabilă.
Am încărcat 36 de kW, cu un cost de 86 de lei.
La munte am ajuns cu 179 de kilometri autonomie și 40% baterie, dar pe tot parcursul drumului am avut setată temperatura de 24-25 de grade în habitaclu (afară fiind încă destul de frig). Ocazional am pornit și încălzirea în scaune și în volan.
La coborârea spre Sinaia am recuperat cam 10 kilometri, iar navigația mașinii îmi spunea că mai pot să parcurg încă 110 kilometri cu 26% baterie. Era suficient pentru a ajunge la destinație, dar pentru liniștea mea am mai oprit o dată pentru încărcare.
În circa 35 de minute, bateria a ajuns la 52%, aveam 236 de kilometri autonomie, așadar eram liniștit.
La finalul zilei în care am condus doar extra-urban, în trafic, pe drumuri de munte și la temperaturi deloc prietenoase cu mașinile electrice, bordul îmi arăta următoarele informații: 305 kilometri parcurși, consum de 20.2 kWh și o viteză medie de 51.3 km/h.
Fiind poziționat într-un segment destul de aglomerat, Volvo EX30 are destui de mulți rivali, mai accesibili, mai puțin puternici sau care consumă mai mult sau mai puțin. Acum, noi ne-am oprit la Kia e-Niro, la Jeep Avenger și la DS3 Crossback E-Tense.
Din punct de vedere al consumului, Kia declară pentru Niro EV 15.9 kWh/100 de km (dar ai doar 204 CP la dispoziție), Jeep Avenger vine cu 15.8 kWh/100 de km (156 CP), iar DS3 Crossback E-Tense consumă, potrivit fișei cu specificații tehnice, 15.5 kWh/100 de km (156 CP). Dacă punem în balanță consumul lui EX30 și puterea oferită, comparativ cu promisiunile rivalilor, consumul suedezului este incredibil de mic.
Performanţe
Așa cum spuneam, Volvo EX30 Twin Motor are performanțe demne de un supercar. Mulțumită celor 428 de cai putere livrați instant, modelul suedez atinge 100 de km/h în 3.6 secunde. La fel ca un Audi R8 V10 RWD, un Aston Martin DB11 AMR sau un Lamborghini Murcielago LP640.
Fiind vorba despre un Volvo, viteza maximă este limitată electronic la 180 de km/h. Oricum, cel puțin la noi în țară, nu poți atinge (legal) mai mult de 130 km/h. Și oricum vorbim despre o mașină electrică, așadar accelerațiile bruște și vitezele mari descarcă mai repede bateria. Deci nu e un incovenient prea mare această limitare la 180 km/h.
DS3 ajunge la 100 de km/h în 9 secunde, Jeep Avenger are nevoie tot de atât, iar Kia Niro EV realizată repriza 0-100 km/h în 7.8 secunde. Deci, clar EX30 Twin Motor joacă într-o cu totul altă ligă.
Interior
Interioarele mașinilor electrice din prezent sunt tot mai minimaliste, dar Volvo duce acest minimalism la extrem, odată cu EX30.
Instrumentarul de bord lipsește cu desăvârșire, în partea din față ai un singur soundbar, semnat de Harman Kardon, care se întinde pe aproape toată lățimea bordului. Singurul ecran pe care îl primești este cel din centrul planșei de bord, care este, de fapt, creierul mașinii.
Dar despre el vom vorbi puțin mai încolo.
Revenind, în interior găsești foarte multe materiale reciclate și reciclabile. Spre exemplu, tapițeria scaunelor are în componență fibre de denim, iar ornamentele sunt din rame de termopan reciclate.
Materialele și finisajele se încadrează, fără probleme, în categoria premium. Sunt plăcute la atingere, mai ales mânerele metalice cu ajutorul cărora deschizi portierele.
Poți număra pe degetele de la o singură mână butoanele fizice pe care le regăsești în Volvo EX30. Două dintre ele se găsesc pe cotiera centrală și cu ajutorul lor acționezi geamurile electrice.
Acest habitaclu aerisit are și un mare avantaj: foarte multe spații de depozitare generoase. În partea frontală a tunelului median poți stoca două telefoane mobile, iar suporturile pentru pahare culisează din cotiera centrală.
În față, pasagerii au destul de spațiu, dar, în spate, cei cu o înălțime peste medie, se vor simți puțin claustrofobi.
Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul are un volum de încărcare de 318 litri. Dacă vrei mai mult, sub podea mai ai un spațiu de 7 litri, unde poți depozita, spre exemplu, cablurile de încărcare. Și pentru că în față nu există un motor, ai și sub capotă un mic spațiu de depozitare, sau frunk dacă vrei.
DS3 electric propune un portbagaj de 350 litri, Jeep Avenger poate "înghiți" cel puțin 355 de litri de bagaje, iar Kia Niro EV conduce clasamentul cu un portbagaj de 475 de litri.
Preţ de achiziţie
Volvo EX30 pornește în România de la 38.500 de euro. Ai la dispoziție 3 niveluri de echipare, adică Core, Plus și Ultra.
Noi am avut la dispoziție nivelul de echipare de top și versiunea cu două motoare electrice, așadar exemplarul din aceste imagini costă 56.000 de euro.
Pentru această sumă primești, printre altele, faruri full LED, stopuri LED, jante de 19 inch, plafon panoramic, tapițerie din piele ecologică, încărcător de 22 kW, pompă de căldură, cheie cu NFC, scaune față încălzite și volan încălzit.
Kia Niro EV costă 56.392 de euro, pentru un Jeep Avenger scoți din buzunare 44.900 de euro (echipare de top), iar DS3 Crossback E-Tense costă 51.800 de euro în România. Prin urmare, dacă ne gândim că aici vorbim despre o mașină premium, fără să mai socotim performanțele, Volvo EX30 chiar este un chilipir.
Siguranţă
Specialiștii Euro NCAP nu au testat, încă, modelul suedez, dar știm cu toții că siguranța este una dintre preocupările preferate ale celor de la Volvo. Așadar, EX30 nu ar lua mai puțin de 5 stele la testele Euro NCAP, dacă ar fi testat.
Mai ales că lista cu sisteme de siguranță și asistență este foarte stufoasă. Regăsim aici asistență la schimbarea benzii, cameră video cu vedere la 360 de grade, frânare automată la viteză redusă, în marșarier, senzori parcare față/spate, Pilot Assist, cruise control adaptiv, evitare și atenuare coliziuni și evitare pericole prin frânare.
Nu lipsesc sistemele Front Cross Traffic Alert, Lane Keeping Aid, Lane Departure Warning, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic cu frânare automată, Run-off Road mitigation și Traffic Jam Assist.
Ţinută de drum
428 de cai putere, 0-100 km/h în doar 3.6 secunde. Nu mai trebuie să îți spun că EX30 Twin Motor este o mașină foarte rapidă. Dar această rapiditate este, oarecum, irelevantă dacă vrei să parcurgi cât mai mulți kilometri cu energia din baterie.
Așadar, după ce te vei fi săturat de reprizele de accelerație care îți vor ține capul lipit de tetiere, vei descoperi că SUV-ul suedez este ușor de condus și foarte plăcut la drum lung în momentele în care ești în modul „chill”. Chiar dacă dimensiunile sale îl fac mai potrivit pentru oraș.
Suspensia este mai rigidă decât te-ai aștepta, dar nimic deranjant.
Direcția este cam prea asistată, dacă mă întrebi pe bine. Este numai bună pentru a te strecura prin trafic și pentru a manevra mașina prin parcare, dar, la drum lung, o direcție prea asistată înseamnă că pe viraje vei fi nevoit să ghicești unde se află roțile și limita aderenței. Poți regla nivelul de asistare din meniul sistemului multimedia, dar nu ajută foarte mult.
Vizibilitate
Nu am remarcat probleme în ceea ce privește vizibilitatea de la volan. Vezi cam tot ce te interesează, inclusiv prin lunetă, în ciuda poziției și a dimensiunilor reduse.
Pentru a te ajuta, ai o cameră video cu vedere la 360 de grade, senzori de parcare față/spate, dar și asistent pentru unghi mort în oglinzile laterale. Așadar, nicio grijă din punct de vedere al vizibilității și al siguranței.
Tehnologie
Singurul ecran pe care îl primești este display-ul central al sistemului multimedia, care are o diagonală de 12.3 inch. Pe scurt, se comportă ca o tabletă, se mișcă foarte bine și este ușor de folosit. Odată ce ai trecut prin toate sub meniurile pentru a-i descoperi toate secretele.
Acest display este și creierul mașinii. De aici reglezi oglinzile exterioare, deschizi torpedoul și tot de aici interacționezi cu funcțiile sistemului de climatizare. La drum lung, cel puțin această ultimă operațiune, îți cam distrage atenția, ce-i drept.
De asemenea, mi-a luat puțin până am găsit de unde reglez oglinzile exterioare. Am inclus acest detaliu și în clipul video de prezentare, pentru a-ți fi mai ușor dacă te regăsești în aceeași situație ca și mine.
Instrumentarul de bord digital a fost integrat în acest display. Viteza de deplasare, nivelul de încărcare al bateriei, autonomia, consumul și treapta în care te afli, toate sunt afișate în partea superioară a ecranului.
Cea mai mare zonă a ecranului este rezervată pentru sistemul multimedia propriu zis. Conexiunea Apple CarPlay și Android Auto este standard, dar sistemul prezent pe Volvo EX30 este bazat pe Android Automotive.
Cu alte cuvinte, are toate aplicațiile Google pe care le cunoști deja, inclus Maps și Youtube. Atunci când setezi o destinație, sistemul de navigație calculează nivelul bateriei și autonomia pe care o vei avea când ajungi și, după cum bine am descoperit, este foarte precis.
Dacă ai nevoie de încărcare, sistemul de navigație îți afișează stațiile pe care le ai pe traseu.
Și cât timp aștepți ca bateria să se încarce, poți să te uiți la un podcast sau la orice alt material video pe Youtube. În acest fel, parcă timpul trece mai repede.
Ca să nu rămâi fără baterie la telefon, în fața tunelului median ai o zonă de încărcare prin inducție. Nu lipsesc porturile USB-C, dacă vrei să încarci mai multe telefoane deodată.
Design
Designul noului EX30 este în ton cu actuala gamă Volvo. Asta înseamnă că ai semnătura luminoasă "Ciocanul lui Thor" pentru faruri, o grilă închisă, având în vedere că este un model electric, jantele pot avea diametrul cuprins între 18 și 20 de inch, iar în partea din spate stopurile sunt împărțite în două.
Mai mult, blocurile luminoase de pe hayon sunt unite de un element din plastic negru.
Tot negru este și plafonul, indiferent de culoarea exterioară pe care o selectezi. Oferta include culori ca Albastru Cloud (exemplarul meu), Galben Moss, Negru Onyx, Gri Vapour și Alb Crystal.
Ne-a placut
- Performanțele demne de un supercar
- Calitatea finisajelor și materialelor
Nu ne-a placut
- Spațiul pe locurile din spate
- Direcția prea asistată
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
Nu merita.
Auzi..." Pentru această sumă primești, printre altele, faruri full LED, stopuri LED, jante de 19 inch, plafon panoramic, tapițerie din piele ecologică, încărcător de 22 kW, pompă de căldură, cheie cu NFC, scaune față încălzite și volan încălzit." Pai nimic deosebit.
Si ce sa faci cu 3,6 secunde la 100 KM?
Un amalgam de caracteristici specifice unor masini diferite de utilizare (mica, de oras, de curse, economica, premium etc). Cum sunt cauciucurile all seasons.
Pentru 56K.
Polo e o pocnitoare pe lângă asta.
E ca și cum te-ai scandalizat ca a ajuns A Classe sa coste mai mult decât Jogger, deși e mai mică, dom'le! Nouă ne place mare și noduroasă!
E mica, intr-adevar, dar pentru 2 persoane si drumuri de oras... e OK.
Are un design exterior frumos. Chiar si cel interior e frumusel. Dar lipsa butoanelor fizice e o mare problema de ergonomie dar si de siguranta rutiera. N-am inteles de ce trebuie sa mergem toti pe acest trend stupid in care dispar butoanele fizice. Ok, am inteles, e bine sa avem absolut toate functiile integrate in soft si actionate tactil prin display. Dar de ce sa nu existe IN PARALEL si butoane fizice pentru cine vrea sa le foloseasca? Nu se intampla nimic rau daca avem comenzi redundante prin comenzi tactile si butoane / controlere.
Materialele sunt interesante si satisfactia vine de la faptul ca te gandesti ca sunt reciclate. Dar stiti ceva? Haideti sa nu le numim "premium". Fiindca nu e nimic premium in a avea materiale reciclate din denim si firimituri de tamplarie PVC. Ideea de premium nu prea se pupa cu economia, ecologia, reciclarea etc. Ideea de premium are mai mult de-a face cu materiale considerate "nesustenabile", adica piele adevarata, lemn, metal, cristal etc. Totul la prima mana, nimic reciclat. N-am nimic nici impotriva materialelor reciclate, sunt dragute in felul lor, dar sa nu ne incurcam in conceptii, zic. Materiale din astea pot fi puse si intr-un model de volum, chiar si intr-unul low cost, deci hai sa nu le incurcam cu ideea de premium.
Oricum pretul masinii, comparat cu rivalii, nu este unul mare, ci unul rezonabil. Mai ales daca optam pentru variantele inferioare de propulsie, care oricum au si ele performante excelente.
Important de retinut ca varianta de baza, cea cu autonomia mica, are, din fericire, o baterie de tip LFP, lucru destul de rar intalnit in lumea auto. Deocamdata mai ofera asa ceva doar Tesla pe unele modele de baza, unele modele chinezesti sau coreene, dar, repet sunt deocamdata raritati. Pentru cine are nevoie de masina asta doar pentru oras, e varianta ideala. Bateria LFP,
desi are densitatea energetica mai mica, ceea ce duce la o capacitate mai mica, are alte avantaje mari. In primul rand nu e predispusa la ambalare termica, iar daca cumva, in mod exceptional sa zicem ca ar lua foc (greu de crezut) flacara nu e autointretinuta ca la bateriile NMC, care cu greu pot fi stinse si chiar se reaprind. Acest tip de baterie (NMC) e regasit pe variantele mai performante ale lui EX30. Apoi bateria LFP poate fi incarcata repetat la 100% fara nicio problema de uzura in timp. Si numarul de cicluri de incarcare (adica durata de viata in fond) e semnificativ mai mare ca la NMC.
Deci cum ziceam, pe ansamblu EX30 e o masina interesanta, chiar daca nu spectaculoasa si are si bune si rele.
In primul rand clienții tineri cu bani cauta așa ceva: materiale sustenabile.
Apoi nu proveniența materialelor le fac premium sau mass market ci calitatea și performanta.
Unele materiale reciclate se simt foarte bine la atingere, mai bine decât pielea naturala în multe cazuri. Poate nu și decât pielea de pe S Classe.
Apoi se mențin mai bine și se curata mai ușor, și nu au nevoie de perforații și ventilație ca sa nu transpiri ca un porc vara.
Masina e extrem de mica, se vede f bine in toate filmarile. Portbagajul e o gluma. Chiar e masina de mers la Lidl. Ceea ce ar fi perfect ok, daca ar costa pana-n 15000 de iepuro. Asa, nu stiu la ce s-or fi gandit aia din departamentul financiar de la marele concern chinezesc. Dar poate au ei dreptate si nu am inteles eu. Poate s-o vinde minunea asta ca painea calda. :)
deci, eu am avut neplacere sa conduc masina asta.
design exterior cool,
putere motor, ohh da, super
interior: de kkt, doar posesorii de tesle se pot uda de fericire la interiorul li EX 30, restul, adica oamenii normali se vor obisnui cu greu cu un astfel de interior cu o functionalitate .....restransa
utilitate: minima
masina asta e buna doar pt snobi tineri cu bani, rental car, sau flote pt companii umplute cu hipsteri.
P.S. Inexorabil mai e si el pe aici?