Drivetest Volkswagen Touareg
3.0 V6 TFSI 340CP R-Style Auto 4MotionJoi, 13.04.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Încă de la început, Volkswagen Touareg a fost un favorit al fanilor brandului din Wolfsburg și al clienților din România. Motivele au fost destul de ușor de intuit, mașina fiind o combinație de entuziasm și calitate. Pentru că, da, Touareg a fost, încă de la început, un produs foarte bun.
Cu timpul, el a devenit o navă amiral, fiind cel mai scump și calitativ model oferit de către Volkswagen, după ce Phaeton a fost retras de la vânzare. Nu a fost neapărat o problemă, pentru că, în acest moment, clienții optează oricum pentru SUV-uri. Însă, rețeta unui SUV din acest segment implică automat și un diesel.
Dacă discutăm de motorizări pe benzină, deja ne aventurăm în ape foarte tulburi. Asta pentru că, de-a lungul timpului, motoarele diesel au fost preferate clar pentru consumul lor redus și pentru cuplul generos. Totuși, mai merită să cumperi un Touareg diesel și în 2022, având în vedere cât de mult au evoluat propulsoarele pe benzină?
Asta am încercat să descoperim la bordul unui Touareg echipat cu motor V6, de 3.0 litri, pe benzină, timp de câteva zile. Iar rezultatele au fost surprinzătoare.
PREZENTAREA COMPLETĂ A MAȘINII TESTATE:
Volkswagen Touareg
3.0 V6 TFSI 340CP R-Style Auto 4Motion
- Pret de pornire 72.000 €
- Pret model testat 85.000 €
Motor / Transmisie
Așa cum spuneam, pentru acest test, ne-am delectat cu unul dintre cele mai bune motoare V6 pe benzină din ziua de azi. Este vorba despre un propulsor de 3 litri, supraalimentat cu ajutorul unei turbine, care dezvoltă 340 de cai putere și 500 Nm cuplu. Acesta este foarte popular, nu doar în gama Volkswagen (unde îl vei găsi DOAR pe Touareg), ci în tot grupul VAG, fiind folosit de Audi, Porsche și chiar Bentley. Da, da. Același motor e găsit și pe Bentayga, în versiune PHEV.
Sigur, gama Touareg include și alte motorizări: de la un diesel de aceeași capacitate cu două niveluri de putere (231 sau 286 CP), până la un PHEV cu același motor pe benzină sub capotă, dar cu peste 400 CP.
Alături de acest motor am găsit și o cutie de viteze foarte familiară, cu 8 rapoarte, convertizor de cuplu și ștanță ZF. E vorba de o unitate arhicunoscută în industrie, folosită de grupul VAG, dar și de BMW, Jaguar, Land Rover și alți producători. De altfel, de-a lungul timpului, această unitate ZF 8HP, în diversele sale declinări, a devenit sinonimă cu fiabilitatea, rafinamentul și o cunoaștere aproape intuitivă a intențiilor celui de la volan. Lucru care nu s-a schimbat nici pe Touareg.
Iar această unitate trimite resursele motorului către cele 4 roți prin intermediul transmisiei integrale 4Motion, care e, de altfel, recunoscută în această configurație pentru potențialul ei în teren accidentat, datorită diferențialului de tip Torsen, aflat în componența sa de multe decenii.
Montat longitudinal (o altă caracteristică unică pentru Touareg), motorul V6 se simte foarte bine echilibrat, puternic și agil. Cei 500 de Nm sunt atinși sub 2.000 RPM, iar asta oferă mașinii destulă putere pentru orice fel de situație. Mai mult, nu vei auzi motorul decât în foarte rare ocazii. Iar dacă o vei face, va fi pentru că, cel mai probabil, ai apăsat un pic prea mult pedala de accelerație.
Reprizele sunt și ele foarte bine dozate, nu vei putea spune vreodată că ai nevoie de mai multă putere. De la 50 la 90 km/h sau de la 80 la 120 km/h, Touareg se simte dominant pe șosea, iar vitezometrul va avea probleme în a ține pasul cu tine.
Avem și moduri de condus care pot seda comportamentul mașinii sau îl pot duce la un nivel mai alert, în funcție de preferințe. Modul Sport se va asigura că te afli în intervalul optim de turații, iar cutia de viteze va menține pasul cu tine în orice situație. De altfel, așa cum aveam să aflu, Touareg poate fi chiar distractiv de condus cu acest propulsor sub capotă.
Consum
Așa cum spuneam, de-a lungul timpului, oamenii și-au tot cumpărat Touareg cu motorizări diesel pentru că au dorit să fie cât mai eficienți. De multe ori, cu cât mașina este mai mare, cu atât mai mult îți vei dori să ai un motor diesel sub capotă, în speranța de a economisi carburant.
Ei bine, da, pentru un Touareg care e pus serios la treaba, un propulsor pe motorină ar fi, probabil, cea mai înțeleaptă alegere. Asta mulțumită cuplului motor superior, care te-ar ajuta să tractezi lucruri sau să ieși din situații dificile, dacă ajungi pe drumuri desfundate.
Cu toate acestea, dacă e să fim sinceri, majoritatea clienților de Touareg nu mai folosesc această mașină în astfel de scopuri. Astăzi vedem SUV-ul Volkswagen mai mult prin orașe, în parcări de mall-uri și așa mai departe. Deci, zone unde folosirea unui propulsor pe benzină ar putea fi recomandată.
Concret, modelul nostru a afișat un consum de 16 litri/100 kilometri în București, cu 4 litri mai mult decât un model diesel de 286 CP, pe care l-am avut la dispoziție cu ceva timp înainte. În afara orașului, pe autostradă, acest consum a scăzut la 9 litri/100 kilometri parcurși, în timp ce în regim de drum național, consumul a scăzut la 7 litri/100 kilometri.
Comparativ, modelul diesel a reușit 8 litri/100 kilometri pe autostradă și 5.6 litri/100 kilometri în regim de drum național. Diferențe care pot fi reduse dacă luăm în calcul și diferența de preț pentru cele două tipuri de combustibili.
La nivel oficial, conform testelor WLTP efectuate de Volkswagen, Touareg V6 TSI ar trebui sa consume 9 litri/100 kilometri. Tot la nivel oficial și rivalii acestei mașini vin cu numere super optimiste.
Aici putem include Kia Sorento, Hyundai Santa Fe sau Toyota Highlander. Cu toate acestea, rivalii enumerați se înscriu, mai degrabă, într-un segment inferior lui Touareg, deși dimensiunile sunt comparabile. Niciuna dintre ele nu are motorizări atât de puternice sau cu o capacitate cilindrică atât de mare. Pe de altă parte, nici comparația cu modele precum Audi Q7, BMW X5 sau Mercedes-Benz GLE nu pare corectă, modelele premium fiind mult mai scumpe și mai puternice.
Așadar, Touareg ocupă un loc foarte interesant, de mijloc, în acest segment. Kia Sorento, în cea mai puternică versiune a sa, ajunge la doar 265 CP, dintr-un tren de rulare plug-in hibrid, și are un consum mediu estimat la 1.6 litri/100 kilometri. Nerealist. La fel și fratele de platformă Hyundai Santa Fe, cu exact aceleași specificații tehnice. Toyota Highlander și al său tren de rulare hibrid, de 243 de cai putere, pretinde un consum mediu de 6.7 litri/100 kilometri, ceva mai realist.
Performanţe
Deși specificațiile tehnice te-ar putea contraria, SUV-ul celor din Wolfsburg nu este neapărat un atlet. Plecările puternice de pe loc au o mică întârziere. Însă, Touareg recuperează în secundele ulterioare pe accelerația 0-100 km/h. Iar rezultatul este excepțional pentru SUV-ul german, care nici nu are o greutate exagerată pentru epoca actuală, în care aproape orice electrică sare de 2.2 tone. Grație unei construcții surprinzătoare, cu un pic peste două tone, Touareg este înșelător de ușor pe picioare.
Astfel, acesta are nevoie de 5.9 secunde pentru 0-100 km/h, timp care este de indiviat și foarte apropiat de rivalii premium. De exemplu, acesta e identic cu cel al lui Q7. În rest, GLE 450 4Matic (367 CP) și BMW X5 xDrive40i (333 CP) sunt în față cu doar 0.2 secunde.
Despre rivalii din Coreea și Japonia nici nu mai are rost să amintim, pentru că sunt cu câteva secunde bune în urmă.
Interior
Odată urcat (literalmente) la bordul lui Touareg, observi ce înseamnă un cockpit de avion transformat în bord de SUV. Asta pentru că totul a fost tehnologizat și este acum animat de ecrane.
Planșa de bord este dominată de ecranul de 15 inch pe care îl poți achiziționa pe versiunile de top. Acolo vei găsi comenzile pentru multe dintre funcțiile mașinii. Multe butoane fizice au fost eliminate și integrate în acest ecran uriaș. Ergonomia are, deci, un pic de suferit.
Îți va lua ceva să te acomodezi cu acest sistem, dar unele comenzi fizice au rămas la locul lor. Am apreciat și faptul că selectorul de viteze are încă un feeling mecanic și că se simte masiv.
În spatele volanului ai la dispoziție un instrumentar de bord de 12 inch, cu o rezoluție și luminozitate foarte bune, fiind ușor de citit. Nu am apreciat, în schimb, folosirea de butoane sensibile la atingere pe volan, care sunt incredibil de frustrant de folosit fără a te distrage.
Materialele folosite sunt un mix foarte bun, așa cum te-ai aștepta de la „cel mai premium” produs Volkswagen. Scaunele pot fi îmbrăcate într-o piele care se simte foarte bine la atingere. Bordul este acoperit cu materiale moi chiar și în zona de jos a panourilor ușilor, unde plasticul VW lasă de multe ori de dorit. Deci, clar nu aș putea spune că avem de-a face cu cele mai ieftine soluții. Mai mult, buzunarele ușilor sunt tapițate cu catifea.
Per total, senzația este de calitate și cu siguranță mult peste tot ceea ce oferă Volkswagen pe celelalte modele ale sale. Spațiul este și el impresionant și ai putea găzdui trei adulți pe locurile din spate, fără probleme. De fapt, singura problemă ar putea fi accesul, nu pentru că ușile nu se deschid destul de larg, ci din cauza înălțimii podelei. Apropo, podeaua are un tunel de transmisie foarte mic în spate, ceea ce amplifică senzația de spațiu.
Alte două elemente interesante scot în față interiorul lui Touareg: plafonul panoramic cu trapă, care devine, conform celor de la Volkswagen, cel mai mare plafon din portofoliul mărcii, cu o deschidere interioară de 127 pe 82.5 centimetri. Portbagajul continuă să fie la fel de serios când vine vorba de volum, informație care bucură mai ales familiile ce se vor orienta spre modelul german: 810 litri. Ca să vă faceți o idee, Sorento oferă 700 de litri, Santa Fe 634 de litri, iar Toyota Highlander doar 453 de litri.
Există însă și câteva critici punctuale pentru Touareg. Una dintre ele este utilizarea pe scară largă a plasticului negru lucios, care va atrage multe amprente și praf de-a lungul timpului. Acesta e ușor de observat pe consola centrală, de exemplu.
Preţ de achiziţie
Un pic mai sus menționam faptul că e greu să încadrezi Touareg într-un segment anume. Pe de o parte, este cel mai scump produs al celor de la Volkswagen și nu a fost niciodată o mașină ieftină. Pe de altă parte, comparativ cu modele precum X5 sau GLE, este un chilipir. Astfel, Touareg se află într-un fel de purgatoriu.
Prețurile încep de la 61.520 de euro în România, pentru varianta cu motor diesel de 3 litri și 231 de cai putere. Pentru versiunea testată de noi prețul urcă la minim 64.700 de euro, în nivelul de echipare Elegance. Pentru echiparea R-Style, precum cea oferită nouă la test, vei plăti măcar 71.000 de euro.
Aceasta include dotări standard precum pilot automat, aer condiționat automat pe două zone, conexiune pentru Android Auto și Apple CarPlay, blocuri optice spate LED, computer de bord cu afișaj de 7 inch, faruri LED automate, jante de 20 de inch, asistenți la rularea semi-autonomă, iluminare ambientală, bare de protecție R-Style, parbriz termoizolant, plafon în culoare neagră, geamuri fumurii pe spate, scaune față reglabile electric, moduri de conducere, keyless entry și keyless go și tapițerie din piele și piele ecologică.
Modelul nostru de test avea o etichetă de 85.000 de euro. Ea includea și opțiuni precum aerul condiționat pe patru zone (1.000 euro), pachetul Black Style (1.000 Euro), pachetul dinamic, care a adus suspensia pneumatică și direcția integrală (3.160 de euro), faruri LED cu funcție matrix (2.075 euro), pachet de asistență plus (1.300 euro) și multe altele.
Comparativ, un Kia Sorento cu același nivel de echipare are un preț de pornire de 64.000 de euro, în timp ce pentru Toyota Highlander lucrurile sunt mai simple, configurațiile fiind fixate de producător la câteva opțiuni. Prețurile încep de la 53.500 de euro.
Pentru un BMW X5 xDrive40i ar trebui să plătești minim 75.300 de euro, iar pentru un Mercedes-Benz GLE 450 de la 81.670 de euro. Ceea ce reafirmă caracterul median al lui Touareg.
Siguranţă
Touareg nu mai este la primul an de producție, iar atunci când a fost testat ultima oară a primit un rating de 5 stele, în cadrul EuroNCAP. De așteptat, de altfel, având în vedere echipamentul cu care vine în standard.
Astfel, Touareg a fost notat cu 89% pentru protecția pasagerilor adulți, 86% pentru copii, 72% pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și 81% pentru sistemele active de siguranță.
Mașina este echipată cu o mulțime de tehnologii noi de siguranță, menite să protejeze viața pasagerilor. Deja clasicul sistem de frânare automată de urgență cu funcție de recunoaștere a pietonilor stă în pole position. Touareg a fost și primul model Volkswagen care a venit și cu un asistent care te ajută să intri pe o șosea aglomerată: Front Cross Traffic Alert. Acesta monitorizează traficul din ambele părți și te ajută să dai prioritate.
Asistentul pentru menținerea benzii de rulare, cu o intervenție ușoară asupra volanului, este și el prezent. În plus, există și o serie de tehnologii extrem de utile în caz de accident. Una dintre ele este frânarea mașinii în momentele ulterioare unei coliziuni, pentru limitarea unui al doilea impact. De asemenea, când iminența unui impact este detectată, mașina pretensionează centurile, ridică geamurile și îndreaptă spătarul scaunelor.
Pe lângă monitorizarea stării de oboseală a șoferului și recunoașterea semnelor de circulație, există și o funcție Night Vision, o altă premieră majoră pentru gama VW la momentul lansării lui Touareg, în 2018. Ea vine la pachet cu o funcție specială a farurilor, capabilă să ilumineze un pieton sau un animal de pe marginea drumului, atunci când îl detectează.
Ţinută de drum
Fiind construit pe platforma MLB, pe care vei regăsi modele precum Porsche Cayenne, Audi Q7, Lamborghini Urus sau Bentley Bentayga, așteptările erau foarte mari. Iar modelul german nu a dezamăgit.
Acesta poate fi echipat inclusiv cu suspensia pneumatică pe care o poți comanda și pe modelele menționate anterior. Cum era de așteptat, aceasta pur și simplu nivelează orice fel de teren ai avea în față. Chiar și cu jante de 20 de inch, Touareg s-a simțit incredibil de confortabil peste orice suprafață, oferind o senzație de confort cum rar mi-a fost dat să experimentez pe o mașină cu un preț sub 100.000 de euro.
Apoi, putem vorbi și de dinamica mașinii. În mod normal, un SUV de 2 tone nu s-ar preta la activități sportive, dar, cumva, Touareg se simte ușor în comparație cu foarte multe mașini de statură similară. Aș putea spune chiar surprinzător de agil, grație sistemului de direcție integrală, care virează și roțile spate, în funcție de nevoi. Acesta îmbunătățește stabilitatea în viraje, atât la viteze mici (sub 37 km/h) cât și la viteze mari (peste 37 km/h). Rezultatul se vede în orașe, dar și la viteze ridicate, unde mașina primește un plus de stabilitate pe curbe.
Feedback-ul pe care ți-l oferă direcția atunci când ești în spatele volanului e echilibrat, dar nu se ridică la nivelul de exactitate și fidelitate pe care-l au BMW X5 sau GLE.
Touareg poate fi folosit și în off-road, spre deosebire de modelele menționate mai sus. Garda la sol a mașinii poate să crească în modurile "Off-Road" și "Special Off-Road" cu 2.5, respectiv 7 centimetri. Tot suspensiile pneumatice asigură performanțe aerodinamice la viteză ridicată prin coborârea mașinii între 2.5 și 3.5 centimetri atunci când aceasta rulează cu peste 120 de km/h. Capacitățile off-road ale lui Touareg diferă, astfel, în funcție de tipul de suspensii pe care îl alegeți.
Dacă suspensiile standard și cele pneumatice opționale oferă același unghi de înclinare (35 de grade) și aceleași capacități la urcarea rampei (60 de grade), cifrele diferă serios când vine vorba de unghiurile de atac și de degajare (de la 25 la 31 de grade), dar și când vorbim despre adâncimea maximă a vadului (de la 50 la 58 de centimetri).
Vizibilitate
Volkswagen Touareg este o mașină voluminoasă. Cu toate acestea, după multă vreme, a fost prima mașină în care oglinzile laterale nu mi-au dat nicio bătaie de cap la reglaj. Atât cele laterale, cât și și cea retrovizoare au dimensiuni potrivite și ajută vizibilitatea posterioară. Luneta este și ea generoasă și bine proporționată.
Montanții sunt, însă, destul de mari, atât în față, cât și în spate, astfel că rularea pe străduțe înguste cu borduri complicate și mașini parcate aiurea poate fi problematică. Evident, toate sistemele care se bazează pe camere și pe senzori ajută și la parcare.
Tehnologie
E clar că interiorul noului Touareg este mai tehnologizat decât oricând. Ecranul de 15 inch al sistemului multimedia este imposibil de ignorat. Și, deși are o rezoluție înaltă și animații precise, ai nevoie de o perioadă de acomodare cu noile comenzi ascunse printre meniurile sale.
Nu e teribil de complicat, dar cu siguranță îți va distrage atenția mai mult decât ar fi făcut-o niște butoane clasice.
Instrumentarul de bord este și el bine realizat și, la o primă întâlnire, s-ar putea să-ți fie greu să îți dai seama dacă vorbim de ceasuri analogice sau digitale. Atât de realist arată grafica acestuia. Dar tehnologia nu se rezumă la ecrane și comenzi.
Aici putem include și sistemele de asistență la rulare, care pot permite rularea autonomă în traficul aglomerat și pe porțiunile în lucru ale autostrăzilor, Touareg luând ca repere, atât vehiculele din față, spate și lateral, cât și marcajele. Totul funcționează atât timp cât șoferul păstrează mâinile pe volan, pentru a prelua controlul în caz de urgență.
Alte noutăți includ așa-numitul Trailer Assist, un sistem care parchează mașina automat, dacă aceasta are agățată o remorcă de cârligul special retractabil. Această funcție s-ar putea să fie de un real ajutor pentru clienții de Touareg.
Sistemul cu lumini LED matrix este un alt exemplu de tehnologie nouă. Acesta propune un sistem de faruri dezvoltate de specialiștii germani de la Hella, care înglobează în blocul optic frontal toate luminile de care ai nevoie: cele de zi LED, faza scurtă, faza lungă (ambele cu funcție cornering) și indicatoarele de direcție.
Sistemul de lumini este conceput din 128 de LED-uri individuale, care preiau funcțiile de mai sus. Acestea pot fi activate individual sau în grup pentru a bifa cerințele de moment ale mașinii. Un element interesant este faptul că modulele LED ale fazelor lungă și scurtă (75 de module LED sunt dedicate acestora) sunt așezate în forma unei table de șah.
Evident, acestea lucrează constant pentru a "acoperi" mașinile din raza de acțiune a noului Touareg, astfel că șoferii din jur vor percepe faza lungă a SUV-ului german ca pe o fază scurtă, în timp ce restul câmpului vizual este inundat de o lumină puternică și foarte utilă pe timp de noapte.
Design
Touareg a avut întotdeauna un design exterior impunător. Simpla dimensiune a modelului german determina privitorul să îi ofere un anumit nivel de respect. Modelul curent nu face notă discordantă, dar parcă adaugă o dimensiune nouă, teutonică.
E un design în linie cu ce vedem pe celelalte modele termice din gama Volkswagen. Da. Am zis „în linie” pentru că e dominat de linii de toate felurile. Zona frontală e desenată aproape în totalitate de bare orizontale și, trebuie să recunosc, pachetul Black Styling merită investiția. Acesta transformă toate elementele cromate ale mașinii în elemente negre. Și e minunat.
Jantele de 20 de inch par mici în comparație cu dimensiunile mașinii, iar spatele arată genial cu noile lumini LED, subțiri, de efect. Per total, Touareg rămâne un model arătos, care atrage priviri dacă este configurat corespunzător. Bineînțeles, continuă să impună respect și să se poarte ca o navă amiral.
Ne-a placut
- Rafinamentul trenului de rulare
- Comfortul oferit de suspensia pneumatică
- Spațiul interior generos
- Calitatea finisajelor
- Consumul redus de combustibil
Nu ne-a placut
- Prețul piperat pentru brandul Volkswagen
- Dimensiunile rubensiene pentru exploatarea în oraș
- Costul mare pentru anumite tehnologii
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
Touaregul acesta e apusul unei istorii superbe. Ce urmeaza e scum, prost si hidos.
Eu nu cred ca VW va fi vreodata perceputa ca si companie producatoare de masini electrice. Cred ca de ceea ce li-i frica, de aia n-o sa scape. Asa sa le ajute Dumnezeu.
nu ne-au placut dimensiunile rubensiene ?! si tu umbli prin praf? de ce te-ai repezit la touareg si nu la polo?
S-ar putea sa ai dreptate desi e posibil sa se salveze cu modele electrice mici, cum e acel ID2. Pe cat de banale mi se pare ID3,4,5 si 7, pe atat de sexy imi pare cutiuta de ID2.
Confort e corect, nu comfort! cu N!