Drivetest Volkswagen Tiguan facelift

Elegance 1.4 eHybrid PHEV
4.3
Volkswagen Tiguan facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 30.01.2023
Rețeta tranziției

Se spune că rețeta câștigătoare nu se schimbă. Însă, dacă acest proverb ar fi ținut la rang de motto pentru toți producătorii auto, probabil am vedea doar vreo cinci modele pe stradă. Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Nissan Qashqai și Volkswagen Tiguan ar fi, probabil, printre ele. Aceste modele și-au demonstrat calitățile ani la rândul, iar vânzările lor sunt o mărturie clară în acest sens.

Volkswagen Tiguan a reușit chiar să detroneze Nissan Qashqai în topul celor mai bine vândute modele SUV din segmentul C, deși modelul japonez este creditat cu inventarea acestei nișe. O performanță remarcabilă, care, probabil, a fost trecută cu vederea de clienți, fără intenție.

În 2019, cu un an înainte de criza cauzată de pandemie, Tiguan era pe primul loc al vânzărilor în Europa și, chiar și așa, în 2020 Volkswagen a decis să îi ofere un facelift. Nu multe s-au schimbat.

Tiguan facelift a preluat câteva elemente de la Golf, ceva tehnologii noi și, foarte important, un tren de rulare proaspăt, plug-in hybrid, pe care l-am testat și noi și l-am detaliat în rândurile de mai jos.

PREZENTAREA MAȘINII NOASTRE DE TEST

Volkswagen Tiguan facelift
Elegance 1.4 eHybrid PHEV

  • Pret de pornire 42.600 €
  • Pret model testat 48.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Dacă ești interesat de un Tiguan, e bine să știi că ai o paletă largă de opțiuni de motorizare. De la clasicul TDI, la alternative pe benzină cu diverse niveluri de putere. Dar, din moment ce modelul PHEV a fost adăugat cel mai recent în configuratorul Volkswagen, am decis să mergem pe această versiune.

Practic, sub capotă avem un propulsor de 1.4 litri, turbo, pe benzină, capabil să dezvolte 150 CP. El este ajutat de un motor electric, încastrat în cutia de viteze cu 6 rapoarte și dublu ambreiaj. Agregatul electric mai poate adăuga 115 CP la mixul total.

Așa cum ne-am obișnuit deja pe anumite modele hibride, ansamblul de față nu poate livra puterea maximă a celor două propulsoare în același timp. Astfel, Tiguan eHybrid se poate baza pe maxim 245 CP și 400 Nm cuplu.

Fiind vorba de un model PHEV, trebuie să discutăm și de bateria necesară pentru deplasarea electrică. Aceasta are 10.4 kWh și este poziționată în portbagaj, ceea ce, bineînțeles, va avea un impact, atât asupra ținutei de drum, cât și asupra spațiului.

Livrarea resurselor către asfalt este una liniară, chiar și atunci când mașina decide să treacă de la modul de rulare electric, la cel clasic, termic. Practic, Tiguan eHybrid va pleca întotdeauna electric de pe loc, indiferent cât de încărcată este bateria. Asta, bineînțeles, pentru a reduce pe cât posibil consumul de combustibil. Știm deja că o mare parte din consumul urban este dictat fix de aceste plecări de pe loc.

Fiind vorba de un model PHEV, scopul acestuia este să fie exploatat pe cât posibil „pe electroni”, iar asta presupune încărcarea mașinii zilnic. Acestea fiind spuse, Tiguan PHEV este setat să plece în modul „Auto” de fiecare dată când îl pornești. Acest mod va încerca să folosească resursele stocate în baterie până la epuizare. În funcție de cât de încărcată este aceasta, mașina va parcurge o distanță mai mare sau mai mică fără a emite noxe.

În acest mod de condus răspunsul în pedala de accelerație va fi instantaneu, așa cum te-ai aștepta de la un motor electric. Sigur, te vei baza doar pe cei 110 CP și 330 Nm ai motorului electric, dar, prin oraș, aceștia se vor dovedi suficienți. O apăsare până la fund a pedalei de accelerație va activa și motorul termic. Tot la nevoie vei putea merge în modul electric cu o viteză maximă de 130 km/h. Aceasta probabil este o funcție utilă în țările unde rutina zilnică te poate purta ocazional și pe autostradă. La această viteză și autonomia electrică a mașinii va scădea dramatic.

Cutia de viteze te va ajuta și ea destul de mult. Ea se comportă bine în majoritatea timpului, însă are și unele mici probleme, mai ales la viteze reduse, unde, ocazional, vei observa anumite trepidații transmise prin podea direct în scaunele pasagerilor.

Partea cea mai plăcută cu privire la trenul de rulare este faptul că nu te vor deranja trecerile de la un mod de rulare la altul. Totul este controlat de un computer aflat la bordul mașinii și este setat perfect pentru a face modelul hibrid cât mai eficient.

renovatio e-charge
Renovatio e-charge oferă, în prezent, cea mai vastă rețea de stații de încărcare pentru mașini electrice de pe teritoriul României. Sunt 337 de stații și 504 de puncte de încărcare.

Consum

Consumul lui Tiguan eHybrid va depinde, așa cum te-ai aștepta de altfel, de utilizarea cele două surse de energie de la bord. Conform celor de la Volkswagen, Tiguan în versiunea sa PHEV ar trebui să ofere o autonomie pur electrică de până la 50 de kilometri. Datele noastre au arătat un pic diferit, însă, cu doar 40 de kilometri parcurși fără a porni motorul termic. O abatere de doar 20% nu e rea deloc, mai ales dacă ne uităm la cum stau unii dintre rivalii lui Tiguan.

După ce am parcurs primii 100 de kilometri (inclusiv cei 40 parcurși fără emisii), computerul de bord indica un consum mediu de 6 litri/100 kilometri. Iarăși, un număr decent pentru un SUV de aceste dimensiuni, cu 245 CP la dispoziție.

În afara orașului, pe autostradă, consumul mediu a fost de aproximativ 8 litri/100 kilometri, de așteptat având în vedere faptul că la un regim de viteză înalt, motorul electric nu mai este de ajutor.

La nivel oficial, consumul mediu mixt al lui Tiguan eHybrid ar trebui să fie 1.5 litri/100 kilometri. Optimist e puțin spus. Totuși, vom folosi aceste cifre pentru a compara modelul german cu rivalii săi. Și pentru ca lucrurile să fie corecte, trebuie să ne uităm la versiunile PHEV.

Aici putem lista Toyota RAV4 PHEV (sau Suzuki Across), Peugeot 3008 sau Ford Kuga PHEV.

Toyota RAV4 PHEV are un consum mediu estimat de producătorul japonez la un litru/100 kilometri. Deci, locul întâi, alături de Ford Kuga PHEV. Ele sunt urmate de Peugeot 3008, cu un pretins consum de 1.4 litri/100 kilometri.

Performanţe

Cu 245 de cai putere în total, te-ai putea aștepta la performanțe impresionante de la noul Tiguan plug-in hybrid. Din păcate, lipsa unui sistem de tracțiune integrală înseamnă că îți va fi greu să așterni eficient toți acești armăsari pe asfalt.

Astfel, sprintul de pe loc până la 100 km/h durează 7.5 secunde. Nu e rău deloc, dar nici impresionant sau măcar aproape de performanțele unui SUV premium cu aceleași resurse.

Toyota RAV4 e oferită doar în versiunea 4x4 în acest moment în România, dacă vorbim de alternativa cu încărcare la priză. Asta o face cam cea mai puternică mașină din această comparație, cu 306 CP la dispoziție. Dacă luăm în calcul și nivelul de aderență crescut (pentru că are 4x4), această putere oferă șoferului o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 5.9 secunde.

Peugeot 3008 și Ford Kuga sunt ambele disponibile în variante cu tracțiune față și ambele au, în aceste configurații, 225 de cai putere. Ford Kuga are nevoie de 10.2 secunde pentru același sprint, iar Peugeot 3008 e ceva mai vioi cu al său timp de numai 8.7 secunde.

Cât despre viteze maxime, acestea nu sunt nici ele debordante. Cel mai departe va ajunge modelul francez (225 km/), urmat de cel german (205 km/h), de americanul Kuga (200 km/h) și de japonez, care urcă doar până la 190 km/h.

Interior

Înainte de facelift, Tiguan se prezenta la apel cu un interior sobru: fiecare element era pus la locul lui, ergonomia era exemplară, iar soluțiile de depozitare erau bine gândite.

Așa că Tiguan a trecut printr-un facelift. În accepțiunea germană, asta înseamnă o schimbare ușoară, mai degrabă de nuanță, decât de substanță.

Materialele alese sunt absolut corecte pentru nivelul ăsta de preț, scaunele te ajută la drum lung, iar tehnologic mașina stă bine, oferind absolut tot ce ai nevoie pentru călătorii mai lungi sau mai scurte.

Au apărut un volan nou (împrumutat de la Golf), un schimbător de viteze nou pentru transmisia automată, o zonă tactilă pentru climatizare (preluată de la Arteon) și ecrane (central și pentru instrumentarul de bord) cu o grafică net îmbunătățită. 

Apropo de ecranul central, acesta se află deja la a doua "transformare": dacă generația a doua a lui Tiguan a început cu un ecran care pe laterale avea butoane fizice, undeva prin 2017 acesta s-a modificat și a primit versiunea actuală, un "hibrid" inspirat între cele două lumi: majoritatea funcțiilor rămân pe butoane tactile, dar butonul de volum este fizic și rotativ, așa cum ar trebui să fie pe orice mașină din lume.

Spațiul este și el îndestulător. Pasagerii din partea din față, dar și cei din spate au loc destul pentru un model din acest segment. Chiar și cei de peste 1.8 metri înălțime ar putea călători confortabil în spatele acestui model.

Portbagajul lui Tiguan rămâne intact după facelift, pe majoritatea modelelor. Dar pe versiunea plug-in hibrid avem o modificare importantă. Dacă în mod normal ai avea la dispoziție 612 litri pentru bagaje, pe versiunea PHEV va trebui să te mulțumești cu doar 476 de litri.

Toyota RAV4 PHEV oferă 520 de litri, în timp ce Ford Kuga și Peugeot 3008 se apropie de limita inferioară (411 litri, respectiv 395 litri) a ceea ce se poate considera decent pentru un SUV de segment C.

 

Preţ de achiziţie

Acesta este segmentul cel mai disputat din toată industria auto. SUV-urile compacte sunt „în trend”, iar asta înseamnă ca niciun producător nu își permite să lipsească de aici. SUV-urile compacte adună circa 20% din totalul mașinilor vândute pe Continent.

Pentru Tiguan eHybrid calculele încep de la 42.600 de euro. Modelul nostru de test, însă, purta o etichetă de aproape 48.000 de euro, 4.800 de euro fiind „investiți” în opționale.

Acestea au inclus culoarea exterioară Gri Delfin (625 euro), jantele de 20 de inch (1.276 euro), suspensia adaptivă (1.062 euro) și trapa panoramică (1.305 euro). 

Poate părea mult, dar adevărul este că Tiguan nu este unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri din segmentul său fără motiv. Un RAV4 PHEV are un preț de pornire de 54.285 de euro, în timp ce un Peugeot 3008 PHEV pornește de la 44.200 de euro. Doar Ford Kuga PHEV este mai accesibil, la 41.600 de euro.

Pentru toate aceste modele, poți accesa un bonus prin programul Rabla Plus, în valoare de 6.500 de euro, ceea ce reduce considerabil costurile cu oricare dintre ele.

Siguranţă

Tiguan a obținut cinci stele Euro NCAP în 2015, când a fost testat de către organizația independentă europeană în domeniul siguranței rutiere. Asta, în condițiile în care criteriile de testare fuseseră modificate recent la acel moment și au inclus pentru prima oară evaluarea eficienței frânării automate.

Gradul de protecție pentru pasagerii adulți a fost cotat la 96%, protecția copiilor la 84%, iar pentru protecția utilizatorilor vulnerabili, Tiguan a fost notat cu 72%. Sistemele de asistență active au fost evaluate la 68%.

Sistemul de frânare automată a fost îmbunătățit după facelift, iar mașina oferă acum chiar și un sistem autonom de menținere a benzii pe autostradă. Totodată, mașina frânează, accelerează și menține banda de circulație cu ajutorul direcției electronice.

În plus, Tiguan dispune de o serie de sisteme active care îl ajută pe conducător să evite erorile cauzate de oboseală sau neatenție, cum ar fi atenționarea la părăsirea benzii sau monitorizarea unghiului mort.

Ţinută de drum

Volkswagen Tiguan este atât de apreciat din motive destul de evidente. Pe lângă predictibilitatea oferită, spațiul interior și ergonomia decentă, suspensia joacă un rol foarte important.

Iar Tiguan este, după toate măsurătorile posibile, o mașină confortabilă. Cel puțin în marea majoritate a cazurilor. În situația de față, însă, lucrurile au fost alterate de câteva decizii referitoare la configurația mașinii. Jantele de 20 de inch, combinate cu circa 300 de kilograme adăugate la bordul SUV-ului din cauza sistemului hibrid, fac absolut necesară bifarea opțiunii care aduce amortizoare adaptive.

Practic, Tiguan eHybrid cu amortizoare adaptive este un model confortabil în mare parte din timp, dar nu întotdeauna. Denivelările ceva mai mari vor transmite șocuri în șasiul mașinii. Mai mult, sunetele care ajung în habitaclu ar putea fi mai bine izolate fonic.

Pe viraje, Tiguan eHybrid își va arăta limitele din nou. Greutatea suplimentară se face simțită, comparativ cu modelele non-PHEV. Poziționarea acesteia destul de sus ridică centrul de greutate, iar transmiterea resurselor exclusiv către puntea față duce la subvirare și un efect de pendul în mijlocul virajului, dacă insiști să pui presiune pe roțile viratoare.

Cuplul instant este, cu siguranță, un avantaj comparativ cu alte opțiuni, dar numai pe hârtie. În practică, în modul Sport, anvelopele față ale lui Tiguan eHybrid vor fi depășite de acest cuplu, și vor rupe aderența destul de ușor, ceea ce va determina o reacție în lanț. Sistemul de control al tracțiunii va interveni, iar tu vei resimți doar cum ți se taie puterea, de cele mai multe ori pe neașteptate.

Dar nu toată lumea își cumpără un Tiguan pentru a alerga disperat. De fapt, foarte puțini oameni vor face asta. Pentru majoritatea celor care vor un SUV economic (atât timp cât te asiguri că vei încărca bateria pe cât de des posibil), modelul german se va dovedi confortabil, silențios (mai ales în modul electric) și spațios.

Vizibilitate

Tiguan poate fi considerată un soi de compactă umflată și urcată pe suspensii, ceea ce te va ajuta să te simți ca-ntr-un hatchback în care scaunul șoferului a fost așezat pe poziția cea mai înaltă.

Există însă o diferență notabilă: cei câţiva centimetri pe care îi ai în plus la nivelul câmpului vizual contează atunci când vorbim de vizibilitate. Tiguan îți oferă o abordare potrivită pentru off-road ușor, de vară, soft-road şi chiar pentru şosea.

În cazul în care ai probleme de orientare în proximitate, camerele din jurul mașinii le rezolvă şi pe acestea. Iar dacă nu ești convins că poți să parchezi, ai la dispoziție un sistem automat de parcare care-ți pune mașina în locul liber.

Tehnologie

Primul lucru pe care l-am observat în momentul în care am făcut cunoștință cu Tiguan facelift a fost faptul că telefonul mobil s-a conectat prin Android Auto wireless la mașină. Valabil și pentru cei care au telefoane Apple. Este un plus față de versiunea pre-facelift, care oferea aceste servicii, dar prin fir. Fir care garanta o enervantă deconectare arbitrară a telefonului fără anunțuri prealabile de la ecranul mașinii.

În rest, așa cum am scris și la capitolul interior, Tiguan s-a modernizat la nivelul percepției, pentru că grafica oferită de ecranele mașinii este net superioară celei de pe versiunea anterioară. În plus, volanul nou oferă și comenzi tactile. Nu o văd neapărat ca pe un avantaj practic, dar e cert că volanul nou arată mult mai modern și "digitalizat", comparativ cu cel vechi.

Plusurile vin la nivelul sistemelor de siguranță activă. Volkswagen a reunit toate sistemele de asistență într-un pachet denumit IQ Drive. Cea mai importantă noutate la acest capitol este sistemul Travel Assist, introdus în premieră pe Passat facelift. Tehnologia permite o rulare semi-autonomă, în anumite situații de trafic, până la viteze de 210 km/h.

Pe lista noutăților se află și sistemele Adaptive Cruise Control cu Predictive Speed Control și Dynamic Light Assist.

Design

Așa cum spuneam la începutul acestui test, Volkswagen nu avea motive serioase să schimbe foarte multe lucruri la Tiguan. Modelul german se vindea oricum foarte bine. Din moment ce piața este aproape supra-saturată cu opțiuni din ce în ce mai noi în acest segment, majoritatea îmbunătățirilor s-au axat pe tehnologie sau trenuri de rulare.

Din punct de vedere estetic, nemții și-au păstrat pragmatismul. Noul Tiguan vine cu faruri subtil redesenate, un pic mai rotunjite pe alocuri și cu semnături luminoase noi. Tot aici vei descoperi și un sistem de iluminare mai performant. 

Dacă ești atent la detalii, vei observa că modificările frontale vizează și grila, dar mai ales bara față, complet modificată în cazul versiunilor de echipare de top.

În zona din spate, schimbările sunt mai degrabă minore. Aici, designerii Volkswagen au trecut la "clasicele" schimbări ale luminilor LED pe care le menționam mai sus. Ca să nu riște ca modificările "adânci" să transforme radical ADN-ul modelului și să-l facă greu de recunoscut pe stradă, pe hayon apare acum și numele acestuia, alături de sigla nouă pe care Volkswagen o afișează de la Golf 8 încoace. Nimic spectaculos.

Dacă vrei să recunoști un model PHEV față de unul pur termic, vei avea ceva de muncă. Pe versiunile hibride vei găsi (uneori) inscripția „eHybrid” pe hayon, dar e posibil ca în unele cazuri aceasta să lipsească. Dacă, însă, vezi un capac suplimentar pe aripa față stânga, poți spune cu certitudine că ai în fața ta un model plug-in hybrid.

Nu ne-a placut

  • Comportamentul suspensiei în anumite situații
  • Consumul crescut de combustibil pe autostradă
  • Ergonomia sistemului de infotainment

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (8)

  • Pe cand si un test cu Hyundai Tucson PHEV, ca-s mai multe la noi decat Tiguan? Ar fi trebuit mentionat ca si rival direct, totusi. Multumesc.
    19 7
  • Banditos
    @nico

    "autogheful" are un comparativ... cu greu, cu jumatate de gura si oarecum fortat declara ca invingator Tiguanul
    2 10
  • Mircea Badea
    au reusit sa inghesuie 2 motoare, incredibil!

    de ce are 2 antigeluri totusi? si de ce e asa putin antigel in borcane?
    0 14
  • Andrei
    Cat consuma cu bateria goala, la mers extraurban? E un scenariu foarte des la aceasta masina.
    12 11
  • @Andrei consumul mentionat in articol, in afara orasului, este fara ajutor de la baterie. Oricum, la viteze mari, motorul electric nu ajuta, deci te bazezi doar pe cel termic, asa cum am mentionat.
    7 9
  • Tableta e la fel ca la golf 6, model clasic (2010?), a trecut testul timpului.
    Același DSG pentru fanii VW, schimbă repede, dacă știe în ce direcție. :)

    "Deci, locul întâi, alături de Ford Kuga PHEV", Sportage PHEV având cutie automată cu convertizor, interior modern, preț mai mic și fiabilitate cât tiguan și kuga împreuna, plus vreo 3 ani garanție față de celelalte două împreună.
    9 8
  • kia sportage gt line hibrid complet echipat, 4x4 46k - acum fiecare alege ce i place dar nu mai merita Tiguan in ziua de azi
    0 0
  • kia sportage gt line hibrid complet echipat, 4x4 46k - acum fiecare alege ce i place dar nu mai merita Tiguan in ziua de azi
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru