Drivetest Volkswagen T-Roc facelift

2.0 TSI R DSG 4Motion
4.5
Volkswagen T-Roc facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Dragoș Savu
Vineri, 10.03.2023
Rețetă consacrată, un alt ambalaj

Încă de la debutul oficial, noul Volkswagen T-Roc a fost un rebel pur sânge. Dacă până la acel moment numele alese de către producătorul german pentru mașinile sale au fost mai degrabă convenționale, pentru noul lor crossover, poate și pentru a atrage atenția, nemții au decis să folosească o cratimă în nume. Șoc și groază! Dar lucrurile nu aveau să se oprească aici.

Deși Volkswagen a avut abordări foarte pragmatice de-a lungul timpului, se pare că și în sediul din Wolfsburg există „apă contaminată cu adrenalină”. E o bacterie care a mai fost descoperită prin sediul BMW M sau pe la Affalterbach, cunoscută pentru pofta de performanță pe care o induce celor care iau contact cu ea. Ce efecte are? Aparent trimite inginerii într-o vrie care îi forțează să își asume riscuri și să lanseze proiecte despre care se va vorbi mulți ani la rând.

În urma acestei contaminări a apărut Volkswagen T-Roc R, un monstru subcompact, capabil să devoreze mașini cu mult mai mult pedigree în spate. Și dacă explicația mea pentru apariția acestei mașini nu vă convine, vă rog să îmi spuneți voi cum altfel s-ar fi putut naște un T-Roc cu 300 de cai putere!

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE

Volkswagen T-Roc facelift
2.0 TSI R DSG 4Motion

  • Pret de pornire 45.344 €
  • Pret model testat 53.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Prin alăturarea literei R, T-Roc a primit sub capotă cel mai puternic motor de 2 litri din gama curentă Volkswagen, un propulsor turboalimentat, cu 4 cilindri, capabil să dezvolte nici mai mult, nici mai puțin de 300 de cai putere și 400 Nm cuplu. Da, pe un crossover subcompact.

De ce? Probabil doar pentru că se poate. Dar mai există o explicație aici: lumea se uită tot mai mult la SUV-uri și crossovere, iar vânzările de Golf R au început să scârțâie. Nu pentru că nu ar fi un produs bun, ci pur și simplu din cauza formei sale. Cu T-Roc R, Volkswagen oferă clienților o alternativă de performanță în forma pe care o doresc, cu fix aceleași componente.

Da, pe T-Roc R vei găsi același motor EA888 ca pe Golf R, dar tactat la ceva mai puțină putere. Cutia de viteze va fi, în continuare, tot una cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj, cunoscută colocvial după acronimul DSG. Aceasta va trimite puterea către toate cele patru roți ale lui T-Roc R. Iar asta înseamnă că, deși acesta e un exercițiu curajos, inginerii Volkswagen au mers totuși pe tehnologie testată.

Cum se simte cu acest motor noul T-Roc R? Incredibil. Propulsorul de 4 cilindri de sub capotă are un răspuns excelent în pedala de accelerație, iar cutia de viteze ține pasul cu tine în modul Race.

Modul Normal aduce o oarecare întârziere în răspuns, ceea ce e de înțeles. Acesta a fost creat pentru utilizarea zilnică, în traficul obișnuit al orașelor. Aici e chiar recomandat să ai o cutie de viteze destul de sedată, pentru a nu-ți zdruncina toate drumurile urbane.

Cuplul maxim este livrat de la 2.000 de rotații pe minut, un pic sus, comparativ cu alte motoare moderne. Asta îți aduce o senzație interesantă odată așezat la volan, T-Roc R simțindu-se ca o mașina mică, cu motor supraalimentat, un sentiment pe care l-am mai regăsit în modelele Abarth. Plaja de cuplu se întinde până dincolo de 4000 de rotații, deci poți să tragi destul de mult de acest motor.

Sunetul trebuie și el menționat aici. Mai degrabă lipsa sa parțială. Dacă vrei să auzi pocnituri din evacuare și „țipete” de cilindri va trebui să faci cumva să ieși din oraș. Acestea se fac cunoscute la turații mari, iar asta implică și viteze mari.

Din păcate, izolarea fonică și filtrul de particule de pe traseul evacuării taie foarte mult din emoția transmisă în alți ani de propulsoarele de acest fel. Dacă vrei o notă ceva mai agresivă poți opta pentru sistemul de evacuare opțional semnat de cei de la Akrapovic, pentru circa 3.000 de euro.

Consum

Atunci când îți cumperi un model cu sigla R pe haion, probabil ai făcut pace cu faptul că angajații benzinăriei de lângă tine îți vor deveni prieteni. Probabil vă veți adresa unul altuia pe numele mic după câteva luni.

În timpul petrecut la bordul lui T-Roc R nu am văzut cifre sub 15 l/100 km în oraș. Bine, asta a fost și din cauza faptului că nu prea mi-am putut ține talpa dreaptă sub control. Jucăria asta te face să vrei să îi testezi limitele cam la orice pas.

În afara orașului, pe DN1, consumul a scăzut până la 6.5 litri/100 kilometri, o performanță demnă de invidiat, după părerea mea, dar cu un mers ținut în frâu. Pe autostradă, lucrurile au urcat spre 9 litri/100 kilometri, destul de bine, având în vedere media de 130 km/h cu care am coborât de pe A3.

Problema aici ar fi, mai degrabă, capacitatea mică a rezervorului, de doar 55 de litri. Astfel, o autonomie de 300, 350 de kilometri în mediul urban e de așteptat.

Oficial, cei de la Volkswagen spun că T-Roc R ar trebui să aibă un consum de 8.5 litri/100 kilometri. Optimist.

Rivalii lui T-Roc R... Care rivali, ați putea întreba justificat. Oare e chiar singur în acest segment? Nu tocmai, dar piața nici nu abundă de oferte în acest sens. Nu sunt foarte multe companii destul de „nebune” care să arunce în ring un crossover cu 300 de cai putere.

Singurul model care se apropie de T-Roc R, lăsând modelele premium la o parte, ar fi Hyundai Kona N. Acesta are 280 de cai putere dintr-un motor de 2 litri, turbo, trimiși exclusiv către puntea față (comparativ cu tracțiunea integrală a lui T-Roc R) prin intermediul unei cutii cu dublu ambreiaj. Consumul oficial al lui Kona N este de tot de 8.5 litri/100 kilometri.

Performanţe

Aici strălucește cu adevărat noul Volkswagen T-Roc R. Așa cum vă spuneam, modelul german vine cu tracțiune integrală în standard. Aceasta îl ajută să pună eficient pe asfalt cei 300 de cai putere, iar asta se traduce într-un timp de 4.9 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h. Astfel, T-Roc R este unul dintre cele mai rapide modele Volkswagen pe care le poți achiziționa astăzi.

Rivalul său sud-coreean nu poate ține pasul, în mare parte din cauza faptului că trimite puterea exclusiv pe puntea față. Astfel, în ciuda faptului că sunt doar 20 de cai putere diferență între cele două modele (și doar 8 Nm în minus pentru Kona N). Mașina celor de la Hyundai atinge proverbiala „sută” în 5.5 secunde.

Viteza maximă este și ea în favoarea modelului german, care atinge borna 250 km/h, în timp ce Hyundai Kona N se oprește la 240 km/h.

 

Interior

Calitatea materialelor folosite la interior variază destul de mult, în funcție de ce configurație alegi. Avem un mix interesant, mai ales pe versiunea R din galeria foto atașată mai jos.

Asta pentru că Volkswagen a încercat să ofere clienților o atmosferă pe măsura prețului cerut. Chiar și așa, unele lucruri nu s-au schimbat. Plasticul folosit pe panourile ușilor sau pe planșa de bord e cam tare, fără îndoială. Mai mult, dacă pe panourile ușilor față mai apar pe alocuri materiale moi, pe ușile din spate plasticul este dur în întregime.

Modelele R vin, însă, cu scaune speciale, îmbrăcate în microfibră și cu un model de tapițerie specific modelelor R. Acestea sunt, cu siguranță, punctul culminant în ceea ce privește calitatea percepută. Tot aici trebuie să menționez faptul că susținerea laterală este foarte bună, iar confortul oferit este la un nivel ridicat.

Spațiile de depozitare sunt numeroase și generoase pentru un model subcompact, iar pasagerii vor avea destul loc, chiar dacă sunt ceva mai corpolenți, cum e cazul acestui editor. În spate, însă, dacă ai peste 1.8 metri înălțime s-ar putea să ai ceva probleme cu spațiul oferit la nivelul picioarelor, iar călătoriile lungi cu 3 adulți pe banchetă ar putea necesita o ședință la kinetoterapeut.

Portbagajul are 392 de litri, peste cei 361 de litri oferiți de Hyundai Kona N, însă îi lipsește adâncimea și asta îl face să pară mai mic față de cât este în realitate.

Preţ de achiziţie

Aici intervine și primul hop. Da, Volkswagen T-Roc R este cu adevărat un model special, cum nu prea mai vezi în acest segment. Performanțele sunt de invidiat, dar asta vine cu un preț pe măsură.

Calculele încep de la un pic sub 45.300 de euro. Mult? Sigur. Dar aici vorbim despre modelul aflat în vârful lanțului trofic, iar prețul reflectă ce primești. Și, dacă mai ai ceva bani de cheltuit, poți să primești și mai multe.

Modelul nostru de test a purtat și câteva opțiuni suplimentare. Acestea includ culoarea Albastru Lapiz (750 de euro), camera de marșarier (300 de euro), farurile IQ.Light adaptive (775 euro), jantele de 19 inch (810 euro), sistemul de navigație Discover Pro (1.700 euro) și suspensia cu reglare adaptivă DCC (1.031 euro) printre altele. Opțiunile au costat 6.850 de euro în total.

Standard, T-Roc R vine echipat cu instrumentar de bord digital, lumini automate LED, geamuri electrice, iluminare ambientală în culoare bleu, jante de 18 inch, Lane Assist, Park Assist, parbriz din sticlă termoizolantă, moduri de conducere precum și cu tapițerie de stofă cu sigla R și laterale din microfibră.

Siguranţă

Volkswagen T-Roc a fost testat de către EuroNCAP încă din primul an de producție, acesta fiind recompensat cu un rating de cinci stele. Gradul de protecție al adulților a fost un impresionant 96%, T-Roc devenind astfel una dintre cele mai sigure mașini din segmentul său. Gradul de protecție pentru pasagerii copii este de 87%, iar protecția pietonilor s-a situat la 79%.

Sistemele de protecție sunt prezente în regiment complet, inclusiv avertizarea în caz de impact iminent care pe drumurile noastre a fost păcălită de mai multe ori de mașinile parcate pe marginea drumului.

Modelul german vine dotat în standard cu airbaguri cortină în față și spate, airbaguri laterale, frontale pentru șofer și pasager precum și posibilitatea dezactivării celui din dreapta. Avem și un detector de oboseală, frânare de urgență automată, asistent pentru păstrarea benzii și multe alte sisteme active de siguranță.

Ţinută de drum

Volkswagen T-Roc este construit pe aceeași platforma ca multe alte modele din grupul VAG, respectiv MQB. Asta are, bineînțeles, atât beneficii cât și dezavantaje, deși prima categorie cu siguranță cântărește mai greu în decizia șefilor din Wolfsburg.

Dacă te aștepți să se conducă la fel ca orice alt T-Roc, te înșeli. Amarnic. În primul rând, suspensia a fost modificată substanțial pentru a face din versiunea R una mult mai capabilă.

Asta a presupus o coborâre a nivelului suspensiei, comparativ cu versiunile „normale”, dar și o rigidizare suplimentară, menită să țină greutatea sub control mai bine în viraje. Mai mult, vorbim de suspensie independentă pe puntea spate, la pachet cu amortizoare adaptive, ceva ce nu vei primi pe versiunile T-Roc cu sub 150 de cai putere (majoritatea vânzărilor).

Aceste modificări fac ținuta de drum ceva mai neprietenoasă și destul de rigidă atunci când nu ești pe circuit.

Cel mai impresionant, însă, este modul în care își păstrează echilibrul în virajele abordate cu viteză mare. Dacă iubeam hot hatch-urile pentru fix același comportament, iată că T-Roc R ne arată că se poate și „pe tocuri”.

Sigur, garda la sol înalță și centrul de greutate, dar nu atât de mult comparativ cu un Golf, încât să strice definitiv senzația de la volan. Mai mult, sistemul de tracțiune integrală a fost reglat exemplar și oferă un nivel de aderență impresionant în orice situație.

Ar fi, totuși, de preferat să evitați abordarea virajelor cu prea multă viteză, mai ales pe intrare. Caracterul subvirator al platformei MQB se va observa imediat. Însă, după ce treci de apex, apasă cu încredere pedala de accelerație și vei observa cum ești pur și simplu tras din viraj, pe trasa ideală. Asta în pofida faptului că servodirecția nu îți oferă mult feedback. Sistemul este destul de precis, astfel încât să plasezi mașina unde vrei, fără prea mult chin.

Aici vrei să stai tot timpul: să te bucuri de aderența excelentă a sistemul de tracțiune integrală, de resursele bogate ale propulsorului și să simți cum ți se imprimă modelul tapițeriei pe spate.

Vizibilitate

Poziția la volan este ceva mai înaltă față de cea dintr-un Golf și asta ajută la o vizibilitate mai bună. De asemenea, montanții față nu sunt atât de mari pentru a jena privirea atunci când urmărim un viraj de stânga sau dreapta.

În plus, T-Roc vine cu un set complet de senzori de parcare și cameră video pentru mersul cu spatele, astfel că manevrele nu vor niciodată o problemă.

 

Tehnologie

Utilizarea aceleași platforme pe care o găsești pe Golf, Passat și multe alte modele din gama curentă Volkswagen înseamnă că T-Roc are tot ce îi trebuie din punct de vedere tehnologic. De la instrumentarul de bord digital, până la cea mai recentă versiune de sistem de infotainment.

Din păcate asta nu înseamnă că ergonomia este la cel mai înalt nivel. De ceva ani, modelele de top din gama T-Roc vin cu anumite opțiuni care nu sunt neapărat pe gustul tuturor. Printre acestea pot enumera butoanele tactile de pe volan, de exemplu. Deși arată bine, acestea sunt greu de folosit.

Sistemul de infotainment cu care comunici prin intermediul unui ecran de 9 inch are uneori întârzieri, iar grafica ar fi putut cu siguranță să arate mai bine. Din fericire, avem Android Auto și Apple CarPlay incluse în standard, un truc care salvează mulți producători auto de critici în ultimul timp.

Tot aici putem menționa sistemul de iluminare IQ.Light, care funcționează impecabil pe timp de noapte, precum și sistemul de frânare Brembo, preluat direct de pe Golf R, care s-a descurcat impecabil în orice situație.

Design

Din primul moment în care privești noul T-Roc R, realizezi că ai de-a face cu un model special. Ai putea spune că „poți citi” câtă performanță are de oferit bazat doar privind câte grile deschise ai în zona din față.

Într-adevăr, modelul R are un design mult mai agresiv decât vezi pe versiunile mai puțin puternice, iar culoarea Albastru Lapiz a pus foarte bine în evidență formele agresive ale mașinii de test. Jantele de 19 inch sunt și ele bine venite, mai ales când observi discurile de frână uriașe din spate.

Apropo de spate, zona posterioară este masivă, grație spoilerului redesenat. Cele patru țevi de evacuare te anunță că nu e de glumit cu acest crossover, iar inscripția R de pe hayon înlătură orice urmă de îndoială posibilă cu privire la potențialul mașinii.

Opțiunile de configurare sunt variate pentru T-Roc, chiar și în această versiune de top, și vei atrage foarte multe priviri în trafic, mai ales de la fanii VAG.  

Nu ne-a placut

  • Consumul crescut de combustibil
  • Dimensiunea mică a rezervorului
  • Calitatea plasticului folosit la interior
  • Sistemul de infotainment și ergonomia butoanelor de pe volan

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • "Ținuta de drum impecabilă în orice situație" - asteptam testul elanului, caci Golf R s-a cam facut de cacao in testul celor de km77
    5 5
  • @ironR si, asa cum stim cu totii, testul elanului ne arata exact cat de confortabila e o masina sau cat de bine se conduce sportiv, nu? Ce iti arata, de fapt, testul elanului?
    3 2
  • daca vb de o masina cu motor de 300CP e clar ca prioritar este sportivitatea. Testul elanului arata cat de pregatita este masina sa evite diverse situatii, dar aici intervine tot ansamblul trenului de rulare, suspensie, inclusiv ampatament
    6 2
  • Seriff
    Frumoasa masina, pretul mi se pare decent pentru o masina de 300 de cai.
    2 5
  • Banditos
    Nu stiu ce imi arata testul elanului dar stiu sigur ca n-as paria pe o masina care in timpul testului isi ridica o roata de c..r in sus sau supravireaza sau nu reuseste sa aseze pe traiectoria ceruta sau "danseaza" cand rotile sunt bracate la maxim sau iese din test cu 20km/h dupa ce in prealabil a intrat cu 75-80km/h.
    4 2
  • Frank SF
    Frumoasa masina, chiar m-ar interesa una pentru sotie si putin fun in weekend - o gasesc oare la Porsche Bucuresti Vest pentru un drive test?
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru