Drivetest Volkswagen Passat Variant facelift
Passat Variant GTE 218 CP Aut6 PHEVJoi, 18.07.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
Cum reușești să diferențiezi un facelift la oricare dintre modelele Volkswagen? Cu greu. Dar asta e ca și cum te-ai plânge că rețeta de cârnați pe varză murată călită venită din moși-strămoși a fost modificată doar puțin, cât să-i mai adauge ceva gust. Într-o lume plină de quinoa și avocado (orice ar fi astea), Passatul rămâne tradițional ca o mâncare germană. Și bine face.
Fripți cu Dieselgate, germanii ne-au promis că mașina poporului se va electrifica rapid, în toate variantele. Până să avem însă felul nou de mâncare în clasa medie, ni s-a pus în față un facelift de GTE Variant burdușit de tehnologie, doar-doar ne vor convinge că hibridul plug-in e cea mai bună alegere pentru următorul deceniu.
Există încă destule dieseluri „curate” în oferta VW (serios, cu AdBlue folosit cum se cuvine, emisiile de oxizi de azot sunt minime), ai de unde alege dacă ții morțiș, dar celor speriați atât de valoarea de revânzare ale unui diesel, cât și de eventualele probleme de autonomie cu o mașină electrică, li se propune un amestec din cele două lumi, adică o mașină capabilă să ruleze 100% electric în oraș, dar care să nu te streseze că nu găsești priză la drum lung. Și foarte lung.
E suficient? Să vedem.
Volkswagen Passat Variant facelift
Passat Variant GTE 218 CP Aut6 PHEV
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
Motor / Transmisie
GTE și GTE Variant au păstrat perechea formată dintr-un motor termic pe benzină de 1.4 litri și 156 CP și un motor electric de 85 kW (115 CP). Combinate, ele oferă un vârf maxim de 218 CP (valorile nu se adună), adică performanțe absolut suficiente pentru orice fel de utilizare familială.
Ce s-a schimbat? Avem o baterie mai puternică, de 13 kWh în loc de 9.9 kWh, care asigură cu 31% mai multă energie. Din acest motiv, mașina ar fi capabilă acum să ajungă la viteze de peste 130 km/h doar în modul electric.
DSG-ul cu șase trepte funcționează competent, ca de obicei, astfel încât schimbarea treptelor de viteză se face fulgerător, indiferent că o lași să decidă sau folosești padelele din spatele volanului. Dacă rulezi în Eco sau Comfort și vrei să accelerezi brusc, vei avea parte de o mică întârziere, dar nimic enervant.
Ai la dispoziție mai multe moduri de rulare: Eco, Comfort, Normal, Sport și Individual. Acesta din urmă poate fi configurat în cele mai mici detalii, dacă ești maniac. Eu recomand modul GTE, care face ca mașina să răspundă sensibil mai rapid la mișcările pedalei de accelerație și volanului. Se aude și un sunet de motor în interior, prin boxe, dar nu-ți imagina că vei deborda de sportivitate, ok?
Apropo de modul hibrid, acesta a fost reconfigurat: mașina pornește întotdeauna în modul full electric, chiar și atunci când bateria este „epuizată”, pentru că păstrează suficientă putere de rezervă ca să polueze cât mai puțin. În locul celor cinci moduri de rulare de până acum, avem doar trei:
- E-Mode, care permite rularea în mod complet electric la viteze de până la 140 km/h
- GTE, modul sportiv care îmbină motorul electric cu cel termic
- Hybrid, care comută automat între cele două motoare pentru a consuma cât mai puțin
Consum
Volkswagen nu a publicat încă datele tehnice oficiale complete ale modelului cu facelift, însă declară că autonomia în modul complet electric a crescut la 55 de km în sistem WLTP (adică vreo 70 km în fostul sistem de măsurare). Cu alte cuvinte, ar trebui să poți să te apropii de această valoare în rularea zilnică.
Dacă 55 de km ți se par puțini, gândește-te la câți kilometri parcurgi în drumul spre serviciu și înapoi. În 90% din cazuri, îi vei parcurge complet electric, cu emisii zero și consum zero de carburant. Rezervorul de 50 de litri asigură o autonomie suplimentară de circa 700-800 de kilometri, așadar scapi de orice fel de „range anxiety”.
Nu am acordat o atenție specială consumului în testul nostru din Germania, însă cu siguranță că la un drum lung valoarea combinată de circa 1,7 litri/100 km estimată de producător nu va fi atinsă vreodată. Dacă insiști să mergi în modul termic (când forțezi încărcarea bateriei), atunci vei consuma circa 6.5 l/100 km în extraurban și spre 8 litri/100 km în mediul urban. Valorile scad imediat ce se reactivează modul hibrid.
Poți folosi ecranul central în modul Hybrid pentru a stabili cât anume din baterie se va încărca în timpul mersului sau la ce nivel trebuie păstrată aceasta. Sunt chestii utile atunci când te așteaptă un oraș în care ai voie să rulezi doar în modul electric. Altminteri, producătorul te îndeamnă călduros să încarci mașina la priză, așa cum e firesc.
Încărcarea de la 0 la 100% se face în cinci ore și treizeci de minute de la o priză normală de 230 V sau în trei ore și treizeci de minute dacă folosești un wall box de 360 volți (oferit chiar de producător). Vei avea nevoie de mult mai puțin timp să încarci bateria dacă mai ai măcar 50% din ea disponibili, așa cum ar trebui să se întâmple la finalul unei zile de mers prin oraș.
Performanţe
Un sprint de la zero la o sută de kilometri pe oră se face în circa 7,4 secunde, o valoare foarte bună pentru un break de familie. În special plecările de pe loc sunt foarte rapide, însă asta nu înseamnă că greutatea mașinii nu se simte - cele 1.7 tone nu o recomandă ca pe o sportivă, ci ca pe un cruiser.
Viteza maximă a rămas la 225 km/h, însă dacă tot ai luat o mașină „eco”, nu te vei căzni să ajungi la această valoare, nici măcar pe porțiunile de Autobahn fără limitare de viteză. Cei 218 CP aflați la dispoziție sunt absolut suficienți pentru un stil de condus normal, chiar și cu mașina plină.
Interior
Nivelurile de echipare ale noului Passat au fost schimbate. Poți alege acum între „Passat”, „Business” și „Elegance”. Aceasta din urmă înlocuiește echiparea Highline și este destul de generoasă. Dar GTE-ul vine cu un nivel de echipare propriu: ce am testat noi era îmbrăcat în piele neagră de bună calitate, marcat din loc în loc de emblema GTE.
Scaunele sunt confortabile, deși poate nu sunt cele mai evoluate din segment (nu aveau funcție de masaj, așa cum au unii concurenți), spațiul este enorm atât pentru șofer, cât și pentru oricare dintre pasageri, iar bancheta spate este corect profilată și oferă suficient loc pentru trei adulți. Am apreciat și faptul că picioarele încap sub scaunele față, evitând o problemă care apare enervant de des la concurenți.
Plasticul este de bună calitate, îmbinările sunt realizate cu atenție, nu am avut ce să-i reproșez mașinii din acest punct de vedere. Nici portbagajul nu a avut de suferit, pentru că bateria ocupă doar o parte din suprafața de sub spațiul de bagaje - atâta doar că nu vei putea avea roată de rezervă de dimensiuni normale cu această versiune. Oricum, cei 1613 litri disponibili cu bancheta spate rabatată sunt suficienți pentru orice ai nevoie.
Iubitorii de câini vor fi fericiți să afle că Passatul GTE Variant rămâne o soluție perfectă: patrupedele au climatizare în zona lunetei și pot fi transportate cu ușurință.
Preţ de achiziţie
Passatul GTE va fi disponibil pentru vânzare în partea a doua a anului, iar deocamdată nu avem un preț oficial. Nu ar trebui să fie diferențe notabile față de prețul actual de pornire, de 38.000 de euro, dar trebuie să ții cont că opționalele te pot duce lejer la peste 50.000 de euro. Fiind o mașină hibridă, statul român oferă, în 2019, un bonus de 20.000 de lei prin programul Rabla (aproximativ 4500 de euro). Dar asta dacă prinzi un tichet.
Siguranţă
Passatul a fost actualizat cu cele mai noi sisteme de siguranță, reunite sub umbrela IQ.DRIVE. Țin să remarc frâna electromecanică servoasistată, care acum e prezentă pe întreaga gamă și reduce distanța de frânare cu până la 33%, precum și noul sistem ACC cu cruise control predictiv. Acesta din urmă adaptează viteza mașinii nu doar în funcție de viteza vehiculului din față, ci și de semnele de circulație (din sistemul de navigație sau de pe marginea drumului).
E puțin ciudat să vezi că mașina încetinește singură la 80 km/h dacă dă de un panou cu această restricție pe autostradă și că apoi accelerează tot singură când vede că restricția a fost ridicată, dar acesta este doar încă un pas spre condusul autonom. Evident, trebuie să ții în continuare mâinile pe volan și, dacă vrei, poți dezactiva sistemul fie de pe volan, fie prin pedala de accelerație/frână. Dar mașina e capabilă să respecte permanent limitările de viteză, iar ăsta e un lucru bun, odată ce te obișnuiești cu el și termini cu înjurăturile.
Mai există o funcție actualizată, denumită Travel Assist, care combină ACC și Lane Assist între 0 și 210 km/h, astfel încât mașina își ține distanța nu doar față de vehiculele din față, ci și de marginile benzii de circulație. Volanul capacitiv îi "spune" mașinii dacă ții mâinile pe el, dar servo-ul va încerca mereu să intervină și să țină mașina pe mijlocul căii de rulare. Lucru util la drum lung, însă cam frustrant pe drumurile de munte sau în zonele aflate în lucru, unde mașina nu va mai ști ce să facă. Oricum, odată ce te obișnuiești, vei aprecia siguranța suplimentară oferită de sistem. Dacă nu, poți dezactiva și această funcție, tot de pe volan.
Ţinută de drum
GTE-ul se simte puțin mai rigid decât Alltrack-ul pe care l-am testat în aceeași zi. Și e absolut normal, pentru că are centrul de greutate mai coborât și masa mai mare. Mașina rămâne însă puțin cam deconectată de la starea căii de rulare, fapt care sporește confortul, dar taie din sportivitate.
Cu alte cuvinte, îți vine să mergi liniștit la drum lung, nu să te arunci de colo-colo pe viraje. Din acest punct de vedere, Passat GTE nu e cea mai sportivă mașină din categorie și nici nu îți va oferi cine știe ce senzații în acest sens. Pe de altă parte, familia îți va rămâne recunoscătoare pentru că nu insiști să o dai cu capul de toți pereții.
Vizibilitate
Vizibilitatea pe toate direcțiile este excelentă, iar dacă ții morțiș, ai la îndemână și camere video care te ajută să vezi la milimetru cât spațiu ai la dispoziție pentru parcare. Am apreciat și vizibilitatea în virajele strânse, acolo unde Passatul rămâne un standard în domeniu, montanții frontali fiind poziționați perfect.
Tehnologie
Pe lângă gadget-urile care țin de natura de hibrid a mașinii, avem și o listă uluitor de lungă de dotări care transformă Passatul într-un hub de comunicații. A treia generație a pachetului Modular Infotainment Matrix (MIB 3) vine cu un ecran de 8 inci (Discover Media), respectiv de 9.2 inci (Discover Pro), capabil să răspundă rapid oricărei comenzi și să se activeze chiar atunci când îți apropii mâna de el. Are pe el un milion de meniuri, însă sunt dispuse logic și le înveți repede.
Mașina testată în Germania venise echipată cu radio digital prin internet DAB, dar eu unul nu sunt fanul acestui sistem care se întrerupe mai des decât e cazul. Legătura la internet e suficientă pentru a activa Apple Music, iar sistemul știe să se conecteze și cu telefoanele Android de pe care îți poți pune muzica favorită. Apropo de telefoane, acestea pot fi încărcate prin NFC fără să mai fie nevoie de conectarea lor la o priză USB (doar de tip C în această mașină).
Am și o plângere aici: mania de a muta pe ecranul central foarte multe funcții de personalizare a mașinii poate dăuna grav sănătății. Ar fi normal să poți comuta între modurile de condus, de exemplu, doar folosind un buton rotativ, nu să fii forțat să apeși un buton, apoi să-ți iei privirea de la drum ca să selectezi modul de pe ecranul central. Idem și pentru ciorchinele de funcții aruncate de producător pe volan, pe care am numărat nu mai puțin de 19 butoane. Ca să nu mai amintesc și de câte alte funcții sunt îngrămădite pe manetele din spatele acestuia.
Nu am avut timp să testăm funcțiile avansate de recunoaștere vocală și a stilului natural de vorbire (în limba engleză), dar cei interesați trebuie să știe că, în principiu, pot vorbi în cuvinte simple cu mașina lor, iar aceasta caută singură o destinație sau o informație, similar mașinilor premium.
Un cuvânt și despre sistemul audio: melomanii pot opta acum pentru un sistem de 700 de wați creat de danezii de la Dynaudio. Noi nu l-am testat la puterea maximă, dar probabil că îți poți trezi vecinii cu el dacă ții morțiș să faci asta.
Rămâne de văzut câte dintre serviciile digitale vor fi oferite de Volkswagen în România; eu voi mai spune doar că sper ca sistemul We Park să fie adus cât mai curând, cu colaborarea autorităților locale de la noi, pentru că permite contorizarea cu exactitate a timpului petrecut în parcare, precum și plata acesteia fără să-ți mai bați capul. Unde mai pui că-ți arată pe telefon și unde ți-ai parcat mașina.
Design
Faceliftul a adus modificări minore în privința designului. Subliniez prezența denumirii Passat atât pe capota portbagajului, cât și pe consola centrală a bordului (acolo unde se vede cam urât în locul ceasului analogic). Au fost modificate spoilerele și grila radiatorului, iar toate luminile mașinii sunt de tip LED.
Lumina de fundal a mașinii poate fi colorată în 30 de nuanțe diferite, la fel și cea a butoanelor de pe volan. Acesta „simte” că-l atingi și are un design nou, cam încărcat, după cum am mai spus. Per total, avem un design exterior și interior sobru, cu o tușă de eleganță tipic germană, dar fără a te inspira cumva să scrii poezii. Ai senzația de bine făcut, iar aici faceliftul și-a făcut datoria, pentru că mașina arată în continuare modern, chiar dacă au trecut patru ani de la lansare.
La urma urmei, vorbim de o mașină destinată profesioniștilor mai mult decât familiilor, care migrează, din păcate, către odioasele SUV-uri. Cei care-și mai păstrează o brumă de logică vor opta, însă, pentru un GTE Variant fix pentru că e cea mai bună îmbinare dintre toate lumile posibile pentru o mașină de familie: benzină + electric + break + clasa medie.
Ne-a placut
- Autonomia electrică
- Interiorul practic
- Confortul
Nu ne-a placut
- Direcția deconectată
- Funcțiile de asistență intruzive
Date tehnice - Volkswagen Passat Variant facelift Passat Variant GTE 218 CP Aut6 PHEV | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
OK, procentul rămas îi face pe unii să regrete pe moment alegerea mai ieftină nu doar ca preț ci și ca întreținere + consum, dar omu uită repede. :-P (eu nu prea, după o cabalino-tractare recentă-n noroaie :-) și d-aia mâ reprofilez cred p-un Swift 4x4.)
În rest, crede-mă că designerii VAG pot f. multe, dar în final tot marketingul decide -- de obicei în favoarea evoluției cu pași mici, conservatori.
VW Passat rămâne-n orice caz o mașină sobru-elegantă, relativ scumpă dar destul de fiabilă / economică și-n plus campiona spațiului interior raportat la gabarit -- prea mare oricum pt mine, că altfel aș fi mers p-un Alltrack fără dubii.
...Dar stai, că am uitat de Superb Scout 4x4. Sau chiar Octavia Scout ori Seat Leon ST X-Perience, p-aproape-n toate dar nu și la preț.
La sectiunea cu modurile de rulare, fara suparare dar...nu am inteles nimic ! Intai spui ca avem 5 moduri :Eco, Comfort, Normal, Sport și Individual , iar apoi spui ca de fapt tu recomanzi ..un altul = GTE , iar apoi tot tu spui ca sunt alte trei in locul celor 5 de mai sus : E-Mode , GTE, si Hybrid . Deci cum e pana la urma , cate moduri avem ? Poate tie iti pare banal si ca ar trebui sa intelegem usor , dar eu unul ( si probabil alti 99% soferi romani) nu am condus inca un asemenea hybrid.
Apoi la consum : cum adica "Nu am acordat o atenție specială consumului în testul nostru " ? Pai eu zic ca asta-i printre cele mai importante pt. un eventual client interesat de un astfel de autoturism sau poate chiar cel mai important . Cam care ar fi fost consumul vostru in regim combinat / hybrid vs cei 1,7 indicati de producator ar fi fost cred o foarte importanta informatie.
Motorul electric : doar pe masura ce am citit am dedus ca acesta poate fi incarcat si in mers si nu doar la priza . Cred ca ar fi trebuit mai mult insistat si detaliat aici . In ce fel se incarca, doar la decelerare , la franare sau printr-un alt motor/generator , etc?. Sau cat de mult se poate incarca in mers si cam cat de repede , etc
@Adi : 4x4 sper sa vedem cat de curand ca spunea d-ul Mircea mai sus ca l-au testat si pe Alltrack in acelasi timp . Si putem atunci si compara direct cu abia testatul Scout .
Pt mai multe detalii, ia deci d-aici:
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/plug-in-hybrid-technik-erklaert-vw-passat-gte/
Pe f. scurt -- că altfel ajung la normă-ntreagă moca p-aici :-) -- sunt 3 moduri, cu sub-meniuri însă fiecare.
Băieții de la a-m-s recomandă un sub-meniu din *Hybrid* (care permite și reglarea digitală a reîncărcării bateriei în mers -- fie nivel max., fie minim), deși aparent modul *GTE* ar fi mai ispititor.
Merita menționată și-aici posibilitatea planificări *iinteligente* a traseului -- de către mașină, evident, că noi de obicei o facem prostește. :-)
Rezultă d-aici adaptări I.A.-terifiant de precise a nenumărate procese, de la reîncărcarea bateriei mai bine poate noaptea decât ziua și până la păstrarea unor găleți de kW :-) pentru orașul în care intenționăm să ajungem și să rulăm iarăși electric.
Plus reglarea instant-continuă a climatronicului pentru respectivul traseu (posibilă deci și fără s-o luăm cu noi pe Rodica Jurca :-)) ș.a.m.d.
A, și să nu uit: la nemți costă 44.250 € -- preț fără opționale, evident.
P.S. Fiindcă nicio faptă bună nu rămâne nepedepsită, aștept mai mult pălmuțe roșii ca de obicei. :-)))
masinile astea care permit asa ceva sunt de cel putin 5 ani pe piata. cred ca cei de la AM au presupus ca lumea deja stie macar un minim. urmeaza sa explice cum se face alimentarea cu carburant.
P.S. Mărturisesc că mă bucură fiecare *cartonaș roșu* încasat la comment-urile d-acilea. Fiindcă ele-s de fapt, pe lângă o distracție aiuristică, și un pseudo-sondaj de opinie (mai clar: analiza rostului înhămării la un auto-website propriu mult mai mâncător de timp decât postările rapide d-aici.)
Inutil să mai adaug concluzia (aproape) finală: NU, nu (se) merită. :-)
Adrian Mihălțianu a realizat testul ăsta. Îi transmit doleanțele și vă răspunde la nelămuriri.
@Kiro : merci , am mai reusit sa aflu una alta , atat cat a putut gugalu' , ca si ala e praf pe germana, iar eu unul nu stiu o boaba , chit ca m-am chinuit o vreme sa invat ceva dar nu s-a lipit de mine neam.
Mi-ar placea sa colaborezi cu AM si sa scrii la o rubrica "Opinii". Cum sunt cei de la autoexpress.co.uk, au rubrica de opinii.
Mi-ar placea sa scrii mai mult.
Si multor ne-ar placea.
Acum cine a scris si facut testul in realitate, ramane o enigma....
Era, bineînțeles, de-aia am precizat că e scris de colaboratorul nostru. Eu am introdus textul în administrare și am uitat să modific numele, asta e tot.
1. Rămâne cum am stabilit, adică timpu trece, leafa merge și web-pagina se șterge :-P
2. Adrian Mihălțianu are sigur alte chestii mai importante de făcut (scris SF poate -- o făcea chiar bine pe vremuri)
3. Mark Twain zicea, pe bună dreptate: *Eternitatea a fost inventată ca eu să învăț limba germană* :-)
@PMC & @kirotractor: Mulțam pt aprecieri / încurajări, dar una-i să chibițez p-acilea când am chef / timp, alta-i să mă înham la un website auto -- și poate moto -- propriu ȘI serios (nu doar un simplu blog.)
...În care, după 2-3 Test-Drives scrise *cum trebuie*, sigur n-aș mai pupa vreo mașină de la importatori. :-)
P.S. Cât despre ideea unei eventuale rubrici *de veteran* în zona AM, stimabilul M. Meșter a răspuns cândva favorabil unei cereri similare *din tribune*, invitându-mă să trimit ceva scris ca să vadă dacă-i ceva de neuronu meu :-) ...dar și-atunci aveam, și-acu mai am lucruri mai bune de făcut.
...Poate la pensie, mai știi?! :-P