Joi, 21.09.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ca să devii legendar în industria auto, ai nevoie de câteva condiții. Una dintre ele pare să fie o perioadă de producție extrem de lungă. De ce? Pentru că astfel se confirmă calitatea unui model, dar și apetitul clienților pentru el. Volkswagen știe câte ceva despre legende, având în portofoliu unele care încă sunt în producție.
În anii 1950, Volkswagen dezvăluia așa-numitul Type 2, un van construit pe platforma lui Volkswagen Beetle, care avea să ia cu asalt industria. Popularitatea acestui model a fost atât de mare, încât a trecut de bariera geografică sau culturală, devenind un simbol pop, o parte din cultura americană și nu numai.
Bulli, așa cum era el cunoscut, oferea libertate celor care îndrăzneau să îl cumpere. Spațiul generos, motorul modest, dar fiabil, și designul simplu, dar atrăgător, l-au făcut un adevărat best-buy, pentru cei care doreau să exploreze.
Nu degeaba a devenit chiar simbolul mișcării hippie. Nu de puține ori aceștia foloseau această mașină, atât pentru nevoile lor de mobilitate, cât și ca dormitor. Ideal? Poate nu, dar era un compromis decent pentru majoritatea oamenilor.
70 de ani mai târziu, legenda lui Type 2 trăiește și are în continuare o mare parte din atributele originalului. Lansat sub numele Volkswagen iD.Buzz, succesorul spiritual al originalului este deja prezent pe străzile din România, iar simpaticul van întoarce capete mai ceva ca ultimul supercar lansat de Ferrari. Dar haideți să vă povestim cum a decurs întâlnirea noastră.
Volkswagen ID.Buzz
ID.Buzz Pro 150 kW
- Pret de pornire 58.200 €
- Pret model testat 73.000 €
Motor / Transmisie
Aproape 7 decenii se aștern între momentul lansării originalului Type 2 și cel al dezvăluirii versiunii moderne, iD.Buzz. Noua propunere a celor de la Volkswagen trebuie să fie adaptată la timpurile moderne, iar numele său îți spune de la început că vorbim de încă un membru al familiei de mașini electrice iD.
Platforma pe care e construit iD.Buzz este aceeași cu cea a lui iD.3 sau iD.4, respectiv MEB. Asta ar trebui să îți ofere deja câteva indicii cu privire la specificațiile tehnice, dar și la modul în care se poziționează modelul pe piață. Din moment ce platforma e gândită pentru automobile, iD.Buzz nu se vede „o dubă” atunci când se uită în oglindă.
Pe versiunea Pro, testată de noi, ai la dispoziție un singur motor electric, montat pe puntea spate, cu 204 CP și 310 Nm cuplu. Bateria disponibilă are o capacitate de 77 kWh utili.
În spirit cu originalul, puterea este trimisă doar roților spate. Cei 204 CP pot părea mulți, dar când iei în considerare greutatea de 2.5 tone a lui iD.Buzz, realizezi că raportul putere/greutate nu este cu mult diferit de cel al lui Type 2.
Cert este că iD.Buzz se simte lent doar la viteze de autostradă. În rest, cuplul instant oferit de motorul electric, face o figură frumoasă la viteze urbane. Practic, până pe la 80 de km/h, iD.Buzz se descurcă onorabil, cu destulă vlagă pentru majoritatea ambițiilor de mobilitate.
Consum
Plecând la drum cu iD.Buzz nici nu știam la ce să mă aștept când vine vorba de consum. Cert este că, la fel ca în cazul multor mașini electrice, numerele oficiale nu s-au apropiat de ce am obținut eu în trafic real.
Conform celor de la Volkswagen, iD.Buzz ar trebui să ofere o autonomie de maxim 425 de kilometri în regim WLTP. Dacă aș fi obținut astfel de numere, aș fi fost foarte fericit. Din păcate, viața bate filmul, iar după 100 de kilometri parcurși prin București, la temperaturi scăzute, consumul afișat de mașină a fost de 26.8 kWh/100 kilometri. Asta s-ar traduce într-o autonomie de 287 de kilometri.
Cert este că lui iD.Buzz pare că i se potrivește cel mai mult drumul lung, dar cu o viteză medie ceva mai mică. Adică, pe drumuri naționale, cu o viteză medie de 72 km/h, consumul a scăzut la 18.5 kWh/100 kilometri, respectiv o autonomie de 416 kilometri cu „un plin”. Aproape de cifrele citate de Volkswagen.
Pe autostradă, însă, lucrurile au degenerat. La 130 km/h consumul lui iD.Buzz a fost de 34.3 kWh/100 kilometri. Scade viteza la 110 km/h și vei vedea cifre aproape de 25 kWh/100 kilometri. Asta poate reprezenta diferența între o autonomie de 224 de kilometri și una de 300 de kilometri. Tu alegi.
Cât despre încărcare, pentru iD.Buzz poți folosi stații de până la 170 de kW putere. Pesemne, cei de la Volkswagen sunt conștienți de faptul că resursele din baterie s-ar putea epuiza prematur, așa că au oferit o putere de încărcare mai mare, care să compenseze.
Practic, dacă găsești o astfel de stație de încărcare, poți urca de la 5 la 80% în doar 30 de minute. Altfel, pe o priză AC, poți alimenta cu doar 11 kW, ceea ce se traduce într-un timp de peste 7 ore. Slăbuț.
Teoretic, iD.Buzz nu e singura opțiune de acest fel din segment. Printre rivali se numără cei de la PSA (Citroën e-Spacetourer, Opel Vivaro e-Life, și Peugeot e-Traveller) și Mercedes-Benz EQV. Din păcate, doar EQV este disponibil în acest moment pentru comenzi în România.
Acesta e oferit în mai multe configurații, EQV 300 fiind cel mai apropiat de configurația oferită de Volkswagen pe iD.Buzz Pro. Cu 204 CP și o autonomie estimată la 357 de kilometri, EQV nu se apropie de cifrele lui iD.Buzz conform testelor WLTP.
Performanţe
Nici când vine vorba de performanțe cele două mașini nu sunt foarte apropiate. Volkswagen iD.Buzz Pro are un sprint de 10.2 secunde de la 0 la 100 km/h, în timp ce unui EQV 300 i-ar fi necesare 12 secunde pentru același lucru.
Viteza maximă a celor două modele nu este, însă, cu mult diferită. Dacă Volkswagen iD.Buzz se oprește la 145 km/h, un Mercedes-Benz EQV 300 ajunge la doar 140 km/h. Iar la acele viteze, energia stocată în baterie probabil ar fi de ajuns pentru foarte, foarte puțin timp.
Interior
Inspirat puternic de noile modele din familia iD, interiorul lui Buzz combină elemente noi cu modularitatea și ergonomia dubelor Volkswagen din ultimii ani.
Materialele folosite variază destul de mult, în funcție de rolul lor. Panourile ușilor, de exemplu, deși arată foarte bine de la distanță (mai ales în combinația de culori de pe modelul nostru de test), la atingere sunt neprietenoase în multe locuri. Avem o cotieră din material moale, dar zonele de stocare sunt ceva mai dure. Din fericire, avem foarte, foarte multe și ai toate șansele să rătăcești lucruri pe acolo.
Culorile dau cu adevărat viață acestui interior, iar combinația de alb și galben pomelo atrage foarte multe priviri. Finisajele sunt și ele de calitate bună, iar pe bord am avut chiar și decorațiuni dintr-o imitație de lemn.
Volkswagen a vrut să ducă spiritul „eco” dincolo de soluția de propulsie, iar pentru asta a decis să utilizeze materiale reciclate în anumite zone. De exemplu, tapițeria scaunelor de pe modelele de top (ca cel de față) este realizată dintr-un mix de 10% plastic reciclat de pe fundul oceanelor și 90% sticle PET reciclate.
Ergonomia are puțin de suferit, dacă vorbim de comenzile mașinii. Acestea au fost înghițite de sistemele noi de infotainment introduse de Volkswagen pe modelele iD. Nici despre butoanele sensibile la atingere de pe volan nu aș putea spune lucruri laudative.
În rest, totul e acolo unde te aștepți. Ai un suport de pahare care coboară din planșa de bord, o cotieră centrală care poate fi mutată sau chiar dată jos din mașină complet (ea are mai multe spații de depozitare secrete), iar în total vei găsi 8 porturi de încărcare USB Type-C.
În funcție de doleanțele tale, poți configura interiorul cu 5 sau 7 locuri. Noi am experimentat prima variantă și putem raporta că spațiul interior este uriaș. Portbagajul nu dezamăgește nici el, având până la 1121 de litri de stocare de oferit, în funcție de configurație.
Mai mult, poți adăuga o podea înălțată acolo în spate, gata să ridice nivelul portbagajului la nivelul scaunelor spate. De ce? Pentru a putea transforma întreaga zonă într-un dormitor, dacă vrei. Încă un element în comun cu originalul.
Preţ de achiziţie
Spațiu, detalii, modularitate. Sigur, iD.Buzz are multe atuuri în mânecă. Și, totuși, cât costă?
Discuțiile încep de la 59.112 euro, în acest moment. Anul acesta ar trebui să primim și o variantă cu un ampatament mai lung.
Până atunci, modelul testat de noi, cu toate opțiunile pe care le vedeți în poze, purta o etichetă de 72.751 euro. Printre cele mai scumpe opțiuni bifate vei regăsi: culoarea exterioară alb/galben pomelo (2.800 euro), pachetul interior premium (3.200 euro), pachetul „deschis și închis plus” (1.839 euro), pachetul „infotainment plus” (1.400 euro) sau pachetul Design (1.638 euro).
Practic, am avut o mulțime de dotări pe mașină. De la faruri Matrix LED iQ.Light, la iluminare ambientală în 30 de culori, scaune încălzite față/spate, blocuri optice spate cu semnalizare dinamică, uși culisante electric, acționabile din cheie, jante de 20 de inch și multe altele.
Pare mult? Țineți cont că un Mercedes-Benz EQV 300 are un preț de pornire de 66.759 euro înainte să-l judecați greșit pe iD.Buzz.
Siguranţă
Volkswagen ID.Buzz are ca fundament platforma MEB a grupului german. Asta înseamnă că este înfrățit cu ID.3 și ID.4 și, așa cum ne așteptam, a primit tot 5 stele la testele EuroNCAP.
Conform instituției europene, iD.Buzz oferă 92% protecție pentru pasagerii adulți, 87% pentru copii, 60% pentru pietoni și 90% pentru sistemele active de siguranță.
Mașina beneficiază de multe sisteme de siguranță contemporane și este capabilă de o rulare semi-autonomă de nivel 2. Păstrează banda de circulație, ajustează distanța față de automobilul anterior și ajustează viteza în funcție de semnele de circulație.
Sistemul poate fi și puțin frustrant, mai ales în România, unde are de multe ori erori. Nu o dată am observat o frânare puternică a pilotului automat pe autostradă de la 130 km/h la 80 km/h, din cauza unui semn de limitare de viteză imaginat de mașină.
Ţinută de drum
De la început v-am destăinuit faptul că Volkswagen nu consideră iD.Buzz o „dubă” în sensul tradițional al cuvântului. Considerați, așadar, iD.Buzz drept un fel de încrucișare între un SUV și un MPV.
Suspensia e punctul forte al acestui model. Fiind vorba de platforma mai sus menționată, iD.Buzz are parte de suspensie independentă pentru toate cele patru roți, multilink pe spate chiar.
Asta îi oferă un grad de confort ridicat, dar și o stabilitate impresionantă la viteze mari, în viraje. Sigur, nu vei face curse cu ea, dar nici nu vei fi drastic dezamăgit dacă vrei să abordezi câteva șicane cu ceva mai mult avânt.
Greutatea este, în mare parte, concentrată în partea de jos, cu centrul de greutate mai aproape de sol decât ai crede inițial. De asta, iD.Buzz este, probabil, cea mai „sportivă dubă” pe care am condus-o vreodată.
Echilibrul e păstrat cu grație, iar comenzile sunt foarte ușoare. Nu putem vorbi de feedback în volan, dar mi-a plăcut faptul că pedala de frână s-a simțit foarte natural. Ca de obicei, sistemul de frânare regenerativ adaptiv și-a făcut treaba foarte bine și el. Practic, acesta crește sau scade nivelul de frânare regenerativă în funcție de situația din trafic, în încercarea de a recupera cât mai multă energie posibil.
Suspensia incredibil de confortabilă (chiar și pe jantele de 20 de inch), împreună cu poziția la volan înălțată, creează un confort cum rar vezi. Sigur, dacă ai mai condus astfel de mașini, știi despre ce vorbesc. Pentru un „civil”, această combinație este surprinzătoare la început.
Ce pot să spun este că și după 500 de kilometri parcurși într-o singură zi la bordul lui iD.Buzz nu m-am simțit obosit. Iar asta spune multe despre noua legendă a celor din Wolfsburg.
Vizibilitate
Volkswagen ID.Buzz a respectat moștenirea bătrânului Bulli și a venit echipat cu o suprafață vitrată foarte generoasă. Ai geamuri laterale mari, pătrate, iar luneta este și ea bine proporționată. Nu mai vorbesc despre oglinzile laterale, și ele generoase.
Am apreciat mult modul în care a fost decupat montantul față, tocmai pentru a estompa unghiul mort în anumite viraje.
Camerele video ajută și ele la manevre, având în vedere că vorbim despre o mașină destul de lungă. Calitatea imaginii ar putea fi, însă, îmbunătățită.
Tehnologie
iD.Buzz beneficiază de toate noutățile oferite de platforma MEB. Asta are și părți pozitive și părți negative, din păcate.
Așa cum au raportat mulți colegi de breaslă și chiar clienți, interacționarea cu sistemele mașinii folosind aproape exclusiv zone tactile, nu e ideală. Modificarea temperaturii interioare sau a volumului pot fi adevărate aventuri, până te obișnuiești.
În rest, sistemul multimedia afișat pe un ecran de 12 inch se descurcă onorabil, deși s-ar putea mișca ceva mai prompt. Cel puțin meniurile nu sunt complicate, iar Android Auto și Apple CarPlay sunt acolo să ajute, din oficiu.
Unii nu vor fi mulțumiți cu ecranul de numai 5 inch, care funcționează pe post de instrumentar de bord, dar eu consider că nu ai nevoie de mai mult. Toate informațiile vitale încap acolo.
Alte detalii interesante pot include ușile culisante electric, care pot fi controlate individual din cheie, luminile cu tehnologie LED, adaptive, iQ.Light, stopurile LED cu semnalizări dinamice, iluminarea ambientală sau modularitatea zonei din portbagaj.
Ai la dispoziție până la 8 prize USB Type-C în mașină, pentru toată lumea, priză de 12V în portbagaj pentru diferite dispozitive și, opțional, cârlig de remorcare, acționat electric.
Design
În cei 10 ani de când tot testez mașini nu cred că am condus ceva care să suresciteze atât de mult publicul de pe margine. Volkswagen iD.Buzz îți oferă un tratament de superstar din momentul în care ai ieșit cu ea în trafic.
Nu vă pot spune cât de multe întrebări am primit de la alți șoferi, câți oameni au întors capul după ea pe stradă și câți mi-au cerut să trag pe dreapta pentru a o admira îndeaproape. Ba chiar trei domnișoare s-au autoinvitat la o plimbare cu ceea ce ele au numit „duba lui Scooby-Doo”. Cine sunt eu să le spun nu?
Ideea de bază e că formele retro-chic ale acestui MPV atrag pe toată lumea. De altfel, mi se pare paradoxal faptul că, cea mai atrăgătoare mașină construită pe această platformă, este un van. Și mai curios este că, în ciuda atenției uriașe pe care iD.Buzz o cere prin simpla sa existență, designerul său a fost concediat de Volkswagen chiar în timp ce eu mă aflam la volanul ei.
Sunt o grămadă de detalii care fac acest model atractiv. De la schema de culori vie, cu alb și galben pomelo, care evocă forma originalului, la jantele de 20 de inch care umplu aripile mașinii complet sau la detaliile de pe ultimul montant, care evocă admisia vechiului Type 2.
Cumva, cei de la Volkswagen au reușit să creeze o mașină care îmbină atât elemente retro, cât și elemente complet noi, într-un design unic și incredibil de atrăgător.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Designul interior
- Calitatea finisajelor la interior și practicalitatea
- Supradoza de personalitate
- Suspensia foarte confortabilă
Nu ne-a placut
- Consumul ridicat de energie la viteze mari
- Autonomia limitată
- Timpul de încărcare pe AC
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
Pe scurt: au redesenat o legendă minunat dar i-au pus și cruce
Carevasazica daca plateste statul roman din banii nostri, sa fie primit! Cand nu mai plateste, se ieftinesc ca prin minune, ca si asa pretul e doar o cifra din pix, nu-i asa? :) Ziceau unii pe aici ca la lansare costa 32000 un id3. Acum e 43k pornirea. UIte ca le pot adunce inapoi la pretul ala si nu falimenteaza ditai VAGul. :)
Am spus de cand s-a lansat acel program Rabla Plus ca nu e decat un indemn pentru producatori sa creasca preturile nejustificat si nesimtit. Si nu numai eu am spus. Dar vorba aia, platesc prostii si nu-i intreaba nimeni. Noi platim, nu politicienii.
Mai Gabriel Nica, ia zi tu, EQV 300 cat de mare e mah?! Noaptea mintii sa compari id.buzz.
Te-a platiti bine vag group nu-i asa?! Ar trebui sa se expuna ce beneficii ofera importatorii/vanzatorii/producatorii unei organizatii "jurnalistice", sa se vada cat de corecte sunt articolele si prezentarile.
EQV 300 are peste 5100mm, pe cand un id.buzz are 4700mm.
Bai baiatule, BAI BAIATULE !!!!
Tu ai fost drogat cand ai scris "Pare mult? Țineți cont că un Mercedes-Benz EQV 300 are un preț de pornire de 66.759 euro înainte să-l judecați greșit pe iD.Buzz."
Sau esti platit de VAG pe fata sa imprastii mizerii din astea.
VAg nu vand masini electrice tocmai de asta. Preturi mizerabile, DUBLE la ce produse sunt oferite.
Mercedes are taxa de prost inclusa, si de aia sunt scumpe, ca se lauda posesorul ca s-a realizat, mercedes.
Cine dracu se lauda cu VW sau skoda?!
Astea sunt masini de segment mainstream, fara taxa de prost (de sigla). Au prostit tedeiiul, si multi cu IQ de gaina au cumparat mitul ala de motor.
Dar acum nu mai este, gata si mitul foltvagan, si se dovedeste ca sunt pilaf, softul la aceste masini electrice a fost o problema, si unitatea centrala cu lag in miscare si animatii.
Pai in prima clipa cand producatorii vind cu preturi din astea, in secunda doi ii zici, PA!, nu mai vinzi in tara asta.
Pai ce, glumim cu mizerii din astea?
Dacia Spring (dongfeng nanobox) se vinde la pret aproape triplu ca in china, unde e fabricat.
Coreenii vand in romania cu ~10.000 euro peste pretul din alte piete.
La dracu toyota prius se vinde in romania cu peste 50000 euro si pretul ei corect e undeva la 35.000.
La noi, e jaf national, politicienii au tradat tara si cetatenii romani si toti se imbuiba.
Toate masinile simbol (500, Beetle, Mini, 2CV, Mustang, F-150) au avut in comun pretul accesibil raportat la cata masina primeai si a fost probabil factorul decisiv al succesului.
Pentru ca au vorbit urat ... ele adicatelea comentariile
Am spus-o de N ori: daca ar avea un dram de grija pentru cetatean/economie/bunastarea noastra, programul asta trebuia sa poata fi accesat numai pentru masini produse pe teritoriul Romaniei.
Sa ne intelgem: am beneficiat la randul meu de Rabla si nu numai o data. Dar sunt destul de corect si vertical sa spun ca n-ar fi trebuit sa primesc acel ajutor de stat. Nu mi-as fi luat o Dacie, dar nu m-ar fi deranjat absolut deloc sa nu pot participa la program pentru ca am optat pentru o masina produsa in afara tarii. Dimpotriva! Mi-ar fi placut sa vad ca exista politicieni care se gandesc la economia romaniei, la bunastarea noastra, in cele din urma ca exista patriotism economic. Asa cum exista in toate tarile din Europa si nu ni se pare nimic aiurea in asta. Nu ne miram ca francezii isi cumpara propriile masini, germanii si italienii la fel, pentru ca intelegem constient sau nu ca oamenii isi apara propriile interese, economia, bunastarea, locurile de munca. E ceva absolut FIRESC. Noi tradam cu mic cu mare. Tot ce e romanesc ne pute, de la limba romana pana la oalele emailate produse aici, totul e "naspa". Toate crasmele se numesc Burger House, Eatery, Resort samd, pt ca limba romana pute, nu-i destul de "cool". As fi vrut sa vad niste politicieni responsabili, care se gandesc si lupta pentru noi, chiar si cu armata de birocracti nealesi de la Bruxelles daca e nevoie. Dar cine s-o faca? Aia de la USR care voteaza impotriva romaniei in PE? Sa fim seriosi...
Nu ne respectam, nu ne iubim, si de aceea toti ne urasc si nimeni nu ne respecta.
Știi măcar 2 exemple de așa zis ”votat împotriva României” sau iei de bună dstorsionarea asta împotriva USR care face parte din retorica P$D?
Softpedia sau altul, ziceti voi. Daca vreti