Miercuri, 23.10.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
Hot hatch. Pun pariu că ai mai auzit acest termen, dar oare știi ce înseamnă mai exact? Pe scurt, termenul "hot hatch" este utilizat pentru a descrie versiunea de performanță a unei mașini hatchback.
Configurația clasică pentru un hot hatch este cea cu motor amplasat în față, alimentat cu benzină, și roți motrice față. Desigur, știm că în prezent există și hot hatch-uri cu tracțiune integrală.
Să revenim. Chiar dacă termenul de hot hatch a apărut în Marea Britanie, pe la începutul anilor '80, primul model care să îndeplinească cele două criterii pe care le-am amintit mai sus, a debutat cu circa 10 ani mai devreme în SUA. Se numea AMC Gremlin.
Dacă traversăm Oceanul, Autobianchi A112 Abarth este considerat a fi primul hot hatch european.
Dar, oricâte modele am înșira, niciunul nu se ridică la rangul lui Volkswagen Golf GTI. Anunțat pentru prima oară la Salonul Auto de la Frankfurt, în 1975, Golf GTI este considerat a fi modelul care a popularizat acest segment.
Cu ocazia unei vizite la Wolfsburg, acasă la Volkswagen, noi am avut prilejul să conducem noul Golf GTI facelift, chiar pe drumurile unde a fost dezvoltat. Ce îți putem spune, din prima, este că acest model a rămas în continuare definiția hot hatch-ului.
Înainte să trecem mai departe, te invităm să vizionezi clipul detaliat pe care l-am pregătit pentru tine.
PREZENTAREA VIDEO A NOULUI VOLKSWAGEN GOLF GTI FACELIFT
Volkswagen Golf 8 facelift
- Pret de pornire 39.408 €
- Pret model testat 41.923 €
Motor / Transmisie
Sunt câțiva constructori care s-au abătut de la regula generală și au optat pentru un hot hatch cu tracțiune integrală: Audi RS3 și Mercedes-AMG A45 S sunt primele exemple care îmi vin în minte. Mai mult, constructorul din Stuttgart a împins și mai mult limitele, cu cei 421 CP ai lui A45 S.
O putere impresionantă, dacă ne gândim că este dezvoltată de un motor cu 4 cilindri, dar, oarecum, inutilă pentru utilizarea zilnică.
În tot acest timp, Volkswagen Golf GTI nu s-a abătut prea mult de la rețeta clasică. Sub capota noului Golf GTI facelift regăsim, în continuare, un motor de 2.0 litri TSI care oferă 265 de cai putere și 370 Nm cuplu.
Sunt valori mai mult decât suficiente pentru o mașină de stradă, cu care poți merge la cumpărături și care îți poate oferi și o oarecare satisfacție la un "trackday" cu prietenii.
Este o mașină bine echilibrată și livrează cei 265 de cai putere într-un mod liniar. Unitatea cu patru cilindri nu are caracterul propulsoarelor utilizate de Honda pentru Civic Type R sau de Mercedes-AMG, dar impresionează cu flexibilitatea sa.
Începe să tragă cu mult înainte ca acul turometrului să ajungă la 3.000 de rotații pe minut și o face, cu același aplomb, până când ajunge la linia roșie de la 6.500 de rotații pe minut. Dacă selectezi modul de rulare Sport, cu atât mai bine.
Din păcate, transmisia manuală este de domeniul trecutului pentru această versiune. În schimb, primești o cutie de viteze automată DSG, care se achită foarte bine de datorie. La o adică, poți selecta modul "manual", care îți permite să schimbi treptele cu ajutorul padelelor.
Dacă o lași să facă ce știe ea mai bine, vei observa că schimbările rapoartelor sunt foarte line și precise. Totuși, nu am putut să nu remarcăm o mică întârziere la retrogradarea într-o treaptă inferioară.
Consum
În ciuda puterii, deloc de neglijat, Golf GTI facelift este o mașină care ține cu casa. Volkswagen declară un consum de 7.1 litri/100 de km și, după ce am condus-o, putem spune că nu greșește prea mult.
Traseul nostru a inclus drumuri naționale, autostradă cu destule porțiuni fără limită de viteză (de care, îți dai seama că am profitat), dar și câțiva kilometri prin oraș. La final, bordul a indicat un consum de 7.3 litri/100 de km.
Cei mai apropiați rivali sunt noul Cupra Leon facelift și Ford Focus ST. Dacă ne referim la primul dintre aceștia, bifăm versiunea VZ cu motor de 2.0 litri TSI, transmisie DSG și 300 CP, iar consumul declarat este de 7.7 litri/100 de km.
De cealaltă parte, Focus ST este echipat cu un motor de 2.3 litri EcoBoost, care oferă 280 CP. Din fericire, modelul american îți oferă posibilitatea să optezi pentru o transmisie manuală, dar, ca să fim corecți față de Golf GTI, bifăm transmisia automată.
În acest caz, consumul este de 8.0 litri/100 de km. Cum spuneam, Golf GTI ține cu casa.
Performanţe
Din punct de vedere al performanțelor, modelul german are valori decente: 0-100 km/h în 5.9 secunde și o viteză maximă de 250 km/h.
Deși are cu 35 de cai putere în plus, Cupra Leon VZ nu este cu mult mai rapid până la 100 km/h, atingând acest prag în 5.7 secunde. Un rezultat identic are și Focus ST. Viteza maximă este, de asemenea, identică: 250 km/h.
Interior
De îndată ce urci la volan, totul pare familiar. Pentru că, până la urmă, așa și este. Facelift-ul nu a adus schimbări majore în ceea ce privește ambianța din habitaclu.
Ornamentele din plastic, care imită fibra de carbon, accentele roșii, emblema GTI de pe volan și tapițeria din tartan îți reamintesc că nu te afli într-un Golf oarecare.
În zona tunelului median regăsim destul de mult plastic negru, cu finisaj lucios, ceea ce nu este tocmai o veste bună. Dar, din fericire, majoritatea butoanelor fizice au dispărut, așadar nu vei lăsa prea multe amprente. Particulele de praf rămân, însă, o problemă.
Dacă tot am pomenit de plastic, sunt destul de multe zone acoperite cu acest material în interiorul noului Golf GTI facelift. Dar, mai ai o textură pe ici pe colo, mai o culoare, deci nu este atât de deranjant pentru ochi și pentru simțuri.
Germanii puteau acorda o mai mare atenție antifonării habitaclului. Pe suprafețe nu tocmai netede (da, au și nemții așa ceva), intră destul de mult zgomot de rulare în interior.
Clienții s-au plâns, iar Volkswagen a ascultat. Tocmai de aceea, odată cu acest facelift, butoanele haptice de pe volan au dispărut, iar în locul lor au revenit butoanele fizice. Clar, nu este o evoluție din punct de vedere estetic, dar este mult mai bine din punct de vedere funcțional.
Spații de depozitare generoase găsești mai peste tot. Că tot veni vorba de spațiu, bancheta rămâne în continuare neprietenoasă cu pasagerii care au o înălțime peste medie.
Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul are un volum de încărcare de 374 de litri. Această valoare poate fi extinsă până la 1.230 de litri atunci când rabatezi bancheta.
Cu cei 380 de litri de care dispune, Cupra Leon facelift câștigă la mustață atunci când vine vorba despre capacitatea portbagajului. Ford Focus este cel mai dezavantajat dintre cele trei, având un portbagaj de 358 de litri.
Preţ de achiziţie
La noi în țară, noul Volkswagen Golf GTI facelift pornește de la 39.408 euro, cu TVA inclus. Vine în standard cu faruri IQ Light Matrix LED, jante de 17 inch, scaune sport îmbrăcate în material textil, instrumentar de bord digital, ecran central pentru sistemul multimedia, volan sport îmbrăcat în piele, suspensie sport și sistem de climatizare pe 3 zone.
Pentru un Cupra Leon VZ trebuie să scoți din buzunare cel puțin 47.739 de euro, iar un Ford Focus ST costă cel puțin 36.400 de euro. Așadar, Golf GTI se regășește la mijloc, din acest punct de vedere.
Siguranţă
Atunci când a fost testată de Euro NCAP, actuala generație Volkswagen Golf a primit punctajul maxim de 5 stele la testele de siguranță. Siguranța oferită adulților a fost punctată cu 88%, siguranța oferită copiilor cu 87%, siguranța pietonilor și a bicicliștilor a primit 74%, iar sistemele de siguranță oferite în standard au primit 82%.
Lista include, printre altele, cruise control adaptiv, blocare mecanică diferențial față, detector de oboseală, Front Assist și City Emergency Brake cu funcție de monitorizare a pietonilor și bicicliștilor, Travel Assist, Lane Assist și Emergency Assist, Side Assist și Park Pilot.
Ţinută de drum
Ținuta de drum nu a fost niciodată o problemă în cazul lui Golf GTI, pentru că întotdeauna a fost o mașină foarte plăcută la condus. Are un comportament ușor de intuit, iar aderența pe puntea față este de-a dreptul impresionantă, chiar și pe virajele strânse.
Desigur, atâta timp cât ai anvelopele potrivite. Dar are un cuvânt de spus și diferențialul controlat electronic.
Pentru acest facelift, Volkswagen a revizuit suspensia, iar sistemul DCC cu amortizoare adaptive poate fi reglat pe 15 trepte de intensitate. Setarea cea mai agresivă nu este foarte potrivită pentru drumurile de zi cu zi, pentru că vei simți toate denivelările din asfalt.
Dacă te îndrepți în cealaltă direcție, suspensia filtrează foarte bine toate imperfecțiunile suprafeței de rulare.
Există și o variantă de mijloc, care mi s-a părut cea mai potrivită. Vei avea un comportament bun pe viraje, iar spatele tău nu se va resimți la fiecare denivelare.
Direcția a fost recalibrată și ea, dar, în continuare, pare că volanul și roțile nu comunică foarte bine. În modul Comfort, volanul este ușor de manevrat, această setare fiind mai potrivită pentru utilizarea în mediul urban. Dacă vrei să ataci, mai hotărât, niște viraje, poți comuta în modul Sport.
Vizibilitate
În general, vizibilitatea este bună. Având în vedere dimensiunile mașinii, oglinzile laterale sunt bine proporționate și au sistem de monitorizare a unghiului mort, iar prin lunetă vezi tot ce te interesează în spate.
Pentru manevrele de parcare ai și o cameră video pentru mersul cu spatele. Ce-i drept, nu ar strica o calitate mai bună a imaginii.
Tehnologie
Instrumentarul de bord digital are în continuare un ecran de 10.25 inch, dar grafica a fost îmbunătățită. Ai la dispoziție mai multe teme, pentru ceasurile de bord, pe care le poți schimba cu ajutorul unui buton de pe volan.
În funcție de câte informații vrei să vezi în câmpul tău vizual, poți să optezi pentru o configurație cu turometru și vitezometru, cu sistemul de navigație pe fundal, dar și pentru o configurație simplă, mai potrivită pentru circuit (turometru mare, cu inscripția GTI și un fundal negru).
Display-ul central al sistemului multimedia are acum 12.9 inch și se mișcă ceva mai bine decât înainte. Dacă mă întrebi pe mine, ar putea fi ceva mai intuitiv. În continuare, accesarea unor funcții este mai complicată decât ar trebui să fie.
Și aici avem o veste bună. Suprafețele tactile de la baza ecranului central sunt acum iluminate, pentru a fi mai vizibile și mai ușor de utilizat pe timp de noapte. Prin intermediul lor modifici temperatura din habitalu și volumul sistemului audio.
Zona de încărcare prin inducție se regăsește în fața tunelului central, iar deasupra ei găsești două port-uri USB-C, în caz că vrei să încarci mai multe dispozitive deodată.
Design
Nici designul exterior nu s-a schimbat foarte mult în urma facelift-ului primit. Avem un spoiler frontal redesenat, faruri și stopuri cu un design ușor revizuit, iar emblema GTI și-au făcut apariția pe portierele față.
Jantele Queenstown, cu diametrul de 19 inch, sunt și ele noi. Oferta mai include jante de 17 sau de 18 inch.
Ai foarte multe culori exterioare din care să alegi, inclusiv nuanța Roșu Kings Metallic pe care a avut-o și mașina testată de noi. Unele nuanțe îți permit chiar să bifezi un plafon contrastant, vopsit în negru.
Ne-a placut
- Performanțele motorului
- Ținuta de drum
Nu ne-a placut
- Lipsa unei transmisii manuale
- Display-ul central are încă unele lacune
Ştiri despre Volkswagen
-
Noul Volkswagen Tayron poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul german, disponibil cu până la 7 locuri, pornește de la 41.846 de euro cu TVA. (Marti, 07 Ianuarie)
-
Volkswagen Polo împlinește, în câteva zile, 50 de ani de existență. De-a lungul celor șase generații, modelul german a fost comercializat în peste 20 de milioane de exemplare. (Vineri, 27 Decembrie 2024)
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie 2024)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie 2024)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie 2024)
Foarte mișto ideea cu proiectoarele integrate în fagurele grilei.
Dar la cât costă mașinile (inclusiv consumabile și piese) nu prea mai merge lumea pe circuit.
La o liniuță este mai ok automata
In rest numai de bine in afara de pret care este o prb generala. un gti la peste 40 mii .... ce vremuri
pe 99,99% nu intereseaza cum sta gti-ul pe curbe, oamenii care au trecut de pubertatea mentala aleg gandindu-se mai degraba la partea practica, la confort, siguranta si dotari, decat la teribilisme precum gti, pe care oricum nu mai ai pe unde sa le practici in traficul supraaglomerat de astazi pe toate drumurile.
Majoritatea care conduc suv-uri merg singuri in masina, ii vezi peste tot in trafic, nu cara nimic cu ele, isi iau masini mari de care nu au nevoie.
Prefer oricand un hatch de genul in locul unei sufragerii pe roti de care majoritatea oricum nu au nevoie.
Legat de articol, faceliftul la Cupra Leon imi place mai mult, botul de rechin si mai putin plastic negru lucios fata de Golf + mai mult spatiu in spate.
Sunt curios cum se folosesc in mers comenzile audio si de clima daca nu sunt butoane clasice dedicate.
Ideea e ca ce masina iti iei sa aibe peste 200 cp si sa aibe un pret decent?
In acelasi timp, problema (mea) cu Golf-ul este faptul ca in timp ce pretul a crescut enorm, calitatea a scazut drastic, in special cea a interiorului si in privinta ergonomiei.
Dar in general ai dreptate, suntem in 2024 si "it is how it is".