Drivetest Volkswagen Golf 8 GTE

GTE 1.4 PHEV
4.4
Volkswagen Golf 8 GTE zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 12.01.2023
Tranziție ușoară

Există un nume in industria auto care a reușit să se mențină in topul vânzărilor pe Bătrânul Continent, timp de 48 de ani. Încă de la lansarea primului Golf, hatchback-ul german s-a dovedit a fi o alegere extrem de populară pentru cei care își doreau o mașină destul de compactă pentru oraș, dar care să ofere spațiu interior îndeajuns pentru majoritatea călătoriilor. Adaugă un cost de întreținere mic și fiabilitatea tipic germană și ai o rețetă de succes, care se întinde peste mai bine de patru decenii.

Însă, anul 2022 aduce în fața noastră multe schimbări, iar industria auto se află într-un punct de cotitură, care ar putea aduce inclusiv la retragerea siglei Golf. Nu de puține ori s-a spus că viitorul modelului compact este reprezentat de iD.3 și că, e posibil, ca acesta să preia cu totul spațiul rezervat fratelui său mult mai în vârstă.

Deocamdată, Volkswagen se încăpățânează să le păstreze pe amândouă în gamă, iar între timp a pregătit câteva opțiuni pentru cei indeciși, care cochetează cu tranziția. Printre ele, un model plug-in hybrid cu 245 CP și un nume care evocă un aer sportiv: GTE.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE

Volkswagen Golf 8 GTE
GTE 1.4 PHEV

  • Pret de pornire 39.000 €
  • Pret model testat 47.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Ca de obicei, așa cum ne-a obișnuit pe parcursul a 8 generații de Golf, Volkswagen a pregătit o gamă uriașă de motorizări din care poți. De la unități de un litru până la monstrul de 2 litri cu 320 sau 333 CP.

În cazul modelului GTE vorbim despre un tren de rulare hibrid, cu încărcare la priză. Practic, sub capotă avem un propulsor de 1.4 litri, turbo, pe benzină, capabil să dezvolte 150 CP, ajutat de un motor electric, încastrat în cutia de viteze cu 6 rapoarte și dublu ambreiaj. El mai poate adăuga 110 CP la acest mix.

Așa cum ne-am obișnuit deja pe anumite modele hibride, ansamblul de față nu poate livra puterea maximă a celor două propulsoare în același timp. Astfel, GTE se poate baza pe maxim 245 CP și un cuplu de 400 Nm. Cifre identice cu ceea ce oferă Golf GTI, de exemplu, dar cu o abordare diferită.

Fiind vorba de un model PHEV, trebuie să discutăm și de bateria necesară pentru deplasarea electrică. Aceasta are 10.4 kWh și este poziționată în portbagaj, ceea ce, bineînțeles, va avea un impact, atât asupra ținutei de drum, cât și asupra practicalității.

Livrarea resurselor către asfalt este una liniară, chiar și atunci când mașina decide să treacă de pe modul de rulare electric, pe cel clasic, termic. Practic, GTE va pleca întotdeauna electric de pe loc, indiferent cât de încărcată este bateria. Asta, bineînțeles, pentru a reduce, pe cât posibil, consumul de combustibil.

Fiind vorba de un model PHEV, scopul acestuia este să fie exploatat pe cât posibil „pe electroni”, iar asta presupune încărcarea mașinii zilnic. Acestea fiind spuse, mașina este setată să plece în modul de rulare „Auto”, de fiecare dată când o pornești. Acest mod va încerca să folosească resursele stocate în baterie până la epuizare. În funcție de cât de încărcată este aceasta, mașina va parcurge o distanță mai mare sau mai mică fără a emite noxe.

În acest mod de condus, răspunsul în pedala de accelerație va fi instantaneu, așa cum te-ai aștepta de la un motor electric. Sigur, te vei baza doar pe cei 110 CP și 330 Nm ai motorului electric, dar prin oraș aceștia se vor dovedi suficienți. O apăsare până la fund a pedalei de accelerație va activa și motorul termic. Tot la nevoie vei putea merge în modul electric cu o viteză maximă de 130 km/h. Aceasta, probabil, este o funcție utilă în țările unde rutina zilnică te poate purta ocazional și pe autostradă. La acea viteză, și autonomia electrică a mașinii va fi drastic redusă.

Cutia de viteze se comportă bine în majoritatea timpului, atunci când motorul termic este pornit. Aceasta are însă și unele probleme, mai ales la viteze mici, unde, ocazional, vei observa anumite trepidații transmise prin podea, direct în scaunele pasagerilor.

Partea cea mai plăcută cu privire la trenul de rulare al noului GTE este faptul că nu trebuie să îți faci griji cu privire la trecerile de pe un mod de rulare pe altul. Totul este controlat de un computer aflat la bordul mașinii. Este setat perfect pentru a face modelul hibrid cât mai eficient.

renovatio e-charge
De la prima stație de încărcare și până în prezent, Renovatio a totalizat aproape 400.000 de sesiuni ale utilizatorilor. S-au încărcat peste 3.2 milioane de kWh și a fost evitată eliberare a 5700 de tone de CO2.

Consum

După atâtea discuții despre eficiență și rulare în modul electric, ce rezultate concrete de consum am obținut cu Golf GTE? Se ridică la înălțimea cifrelor oferite de producător?

Conform celor de la Volkswagen, GTE ar trebui să consume, în medie, 1.2 litri de benzină pentru fiecare 100 de kilometri parcurși. Nu te aștepta ca aceste cifre să reflecte realitatea.

Autonomia electrică declarată este și ea un pic optimistă, adică 70 de kilometri. Printr-un București aglomerat, eu am reușit un maxim de 40 de kilometri parcurși până indicatorul din bord arăta încărcare zero a bateriei. Apoi, consumul afișat de mașină pentru primii 100 de kilometri parcurși în mediul urban a fost de 4.4 litri/100 kilometri. Nu e rău deloc pentru un model cu 245 de cai putere sub capotă. Însă, e destul de departe de estimarea oficială a celor de la Volkswagen.

Pe o secțiune de drum național, acest consum a urcat la 4.9 litri/100 kilometri, în timp ce pe autostradă lucrurile s-au stabilizat în jurul cifrei de 7 litri/100 kilometri. E normal, din moment ce pe autostradă, fără o baterie plină, nu vei beneficia de asistență din partea motorului electric, decât în accelerările puternice.

Dacă e să vorbim de rivalii lui Golf GTE, trebuie să ne uităm la ofertele de tip plug-in hybrid aflate în curțile producătorilor de volum: Opel, Peugeot, Ford sau Kia. Vom ignora oferta din curtea grupului VAG pentru că vorbim, practic, de fix aceeași tehnologie, doar cu sigle diferite.

Opel Astra L, de exemplu, are un model PHEV în gamă în acest moment, dar cu numai 180 CP. În viitor, vom primi și o versiune cu 225 CP. Versiunea pe care o poți achiziționa chiar acum are un consum mediu pretins de 1.1 litri/100 kilometri și o autonomie electrică estimată la 66 kilometri.

Din păcate, nici Kia Ceed, nici Ford Focus nu sunt disponibile cu versiuni PHEV în acest moment, dar mai avem un rival de care putem vorbi, sub forma lui Peugeot 308 PHEV. Acesta are 225 CP la dispoziție, un consum estimat la 1.2 litri/100 kilometri și o autonomie electrică de 62 de kilometri.

Prin urmare, cel puțin pe hârtie, Golf GTE promite o autonomie electrică superioară rivalilor săi și un consum apropiat.

Performanţe

Din moment ce vorbim despre un model cu sigla GTE, performanțele mașinii sunt destul de importante. Pentru a se asigura de succes, cei de la Volkswagen au montat, în standard, un diferențial cu alunecare limitată, controlat electronic, pe puntea față. Asta pentru a putea pune pe asfalt cuplul motorului electric cât mai eficient.

Astfel, accelerația de la 0 la 100 km/h durează doar 6.7 secunde într-un Golf GTE, mai rapid decât toate rivalele menționate mai sus.

Spre exemplu, Opel Astra PHEV are nevoie de 7.6 secunde pentru același sprint, în timp ce Peugeot 308 cu ai săi 225 CP are nevoie de 7.5 secunde.

În ceea ce privește vitezele maxime, vorbim de 225 km/h în dreptul lui Golf și Astra, în timp ce Peugeot 308 urcă până la 235 km/h.

Interior

Unul dintre motivele pentru care Golful este atât de apreciat ține de familiaritate. Totul e cunoscut și predictibil. Cumperi o mașină fără surprize. De aceea, e riscant să aduci noutăți majore unui model care s-a impus ani la rând în Europa. Aparent, noua generație Golf aduce un design complet nou la interior, dar o privire în profunzime arată că majoritatea comenzilor precum și ergonomia sunt neschimbate.

Odată urcat la bordul noului hatchback descoperi o planșă de bord nouă și o consolă centrală redesenată. În spatele volanului stă acum un instrumentar digital, "unit" într-un mod plăcut de ecranul central.

Datorită integrării majorității comenzilor în cadrul sistemului de infotainment, consola centrală este acum mai aerisită. Totodată, tunelul median devine și el mai simplu și minimalist. Ai un buton dreptunghiular pentru pornirea motorului, selectorul de viteze minuscul și butoanele care acționează frâna de parcare și funcția Auto Hold. În rest, nimic să-ți atragă atenția.

Volkswagen a optat pentru materiale moi la atingere, în partea de sus a planșei de bord, însă le-a îmbinat cu plastice puțin mai tari și nu atât de prietenoase. Aceeași filozofie a fost aplicată și în cazul fețelor de uși. În tot acest amestec de senzații, Volkswagen a reușit să păstreze finisajele bune, atuul cu care Golf a câștigat clienții ani la rând.

În cazul modelelor GTE vei primi și un set de scaune specifice, cu tetiere înglobate în spătarele scaunelor față, numite Top Sport. Nu lipsește nici tapițeria „Scale Paper”, un tribut pentru modelele Golf din anii 1980. Iar aceste scaune sunt, cu siguranță, unele dintre cele mai confortabile pe care le-am experimentat pe un model de volum, oferind în același timp și o susținere laterală exemplară.

Fețele ușilor oferă destul loc pentru o sticlă de apă de un litru și diverse obiecte de dimensiuni mici și medii, suporturile pentru pahare sunt bine profilate, iar cotiera, deși nu foarte mare, dispune de un capac reglabil, care culisează. Volkswagen oferă un loc special pentru depozitarea cheii, dar și un spațiu cu încărcare wireless pentru telefoanele inteligente. În partea de jos a consolei, nemții au integrat două porturi USB-C, aceeași soluție fiind pregătită și pentru pasagerii din spate.

Pe bancheta lui Golf există spațiu bun la nivelul picioarelor, în timp ce spațiul pentru cap va fi suficient pentru cei cu o înălțime mai mică de 1.85 metri. Tunelul median rămâne în continuare ridicat și o să-i incomondeze pe cei care vor călători în zona centrală a banchetei.

Din păcate, portbagajul are un volum de 273 de litri, valoarea fiind mai mică cu 103 litri comparativ cu un model non-PHEV, din cauza bateriei sistemului hibrid. Din acest punct de vedere, Golf are de suferit comparativ cu rivalii săi, Astra oferind 352 de litri, iar 308 un total de 361 de litri.

Preţ de achiziţie

Gama Volkswagen Golf, așa cum am stabilit deja, este destul de variată. Prețurile pentru cel mai accesibil Golf încep de la 24.485 de euro, dar, pentru acest preț, pretențiile sunt destul de joase. Pentru un model cu 245 CP și sigla GTE trebuie să scoți din buzunar minim 39.000 euro.

În acest preț, dotarea standard include echipamente precum: geamuri cu protecție termică, iluminare ambientală cu 30 de culori, pedale din inox, scaune față cu reglaj lombar, Adaptive Cruise Control, diferențial electronic electronic pe puntea față, detector de oboseală, Park Pilot, climatizare pe 3 zone, servodirecție progresivă, keyless start și keyless entry, faruri LED adaptive, jante de 17 inch și volan multifuncțional din piele cu 3 spițe printre altele.

După adăugarea unor opțiuni alese pe sprânceană, prețul modelului testat de noi a ajuns la aproape 47.000 euro. Aceste opțiuni includ faruri adaptive LED Matrix, trapă panoramică, pachetul de iarnă cu volan încălzit, suspensie adaptivă, head-up display, sistem de navigație Discover Pro și multe altele.

Comparativ, un Opel Astra PHEV cu 180 CP începe de la 36.300 de euro, iar un Peugeot 308 PHEV, cu 225 CP urcă la 45.000 euro. Ce-i drept, pe modelul francez primești doar versiuni GT care sunt aproape complet echipate.

Siguranţă

Noua generație Volkswagen Golf a trecut prin testele de siguranță organizate de Euro NCAP. La finalul sesiunii, modelul compact a primit calificativul maxim, 5 stele.

Protecția adulților a fost notată cu 95%, capitolul dedicat protecției copiilor a primit 89%, iar în dreptul categoriei dedicată protecției utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, modelul compact a fost punctat cu 76%. Sistemele de siguranță introduse pe Golf au funcționat corespunzător, iar acest capitol a fost notat cu 78%.

Standard, modelul german va fi echipat cu un sistem de frânare automată de urgență cu funcție pentru identificarea pietonilor și a cicliștilor, cu un sistem pentru menținerea benzii de rulare, cu funcția Multi Collision Brake și cu un asistent pentru monitorizarea șoferului.

Ţinută de drum

Volkswagen Golf rămâne unul dintre acele modele care oferă o experiență plăcută la volan. Dacă vorbim de versiunile de performanță, GTI sau R, lucrurile ajung la un alt nivel. Chiar și așa, din moment ce modelul de față a purtat și el o siglă specială, așteptările au fost mari.

Suspensiile lui Golf sunt, în mod normal, orientate către confort, iar acestea reușesc să filtreze cu ușurință denivelările de la nivelul asfaltului. Cu toate acestea, pe modelele speciale precum GTE, suspensia este întărită, pentru un control mai bun al greutății pe viraje.

Acest lucru duce la o ținută de drum ceva mai „săltăreață”, care nu va fi pe placul tuturor. Adaugă la această ecuație și o greutate suplimentară, de aproximativ 300 de kilograme pe puntea spate, de la bateriile sistemului hibrid, precum și o ranforsare suplimentară a suspensiei, și ajungi la o setare mai rigidă decât te-ai aștepta.

Din fericire, modelul testat de noi a venit dotat cu suspensie adaptivă, iar asta a mai ajutat confortul per total. Pentru că vorbim de un model cu mai mult de 150 de cai, GTE vine standard cu suspensie independentă pe puntea spate, ceea ce ajută atât manevrabilitatea, cât și confortul.

Deși suspensia își face treaba bine pe majoritatea suprafețelor, denivelările mici și dese o vor pune în dificultate. Șasiul va „dansa” puțin peste astfel de suprafețe, la pachet cu câteva sunete ciudate care vor ajunge în habitaclu.

Pe viraje, descoperi că noul GTE ține cu dinții de asfalt și te provoacă să-l conduci cu adevărat. Totodată, comparativ cu vechea generație, nemții au reușit să reducă ruliul, iar acest lucru o să te ajute în momentele în care abordezi un stil sportiv. Pe de altă parte, trebuie întotdeauna să ai grijă cum dozezi resursele mașinii. Asta pentru că, așa cum spuneam mai sus, GTE are la dispoziție cuplu instant care va face roțile față să derapeze mai des decât te-ai aștepta. Iar asta ar putea să te ia prin surprindere în viraje și să ducă la subvirare.

Diferențialul blocant este, deci, absolut necesar, iar asta se simte cel mai bine atunci când accelerezi puternic pe ieșirea din viraj. Vei observa în continuare cum becul de la sistemul de control al tracțiunii se aprinde des și enervant, însă, în același timp, vei simți cum mașina reușește să pună puterea jos bine.

Direcția modelului german este ușor lipsită de feedback. Era de așteptat, din moment ce vorbim despre un sistem cu asistență electronică a efortului. Din fericire, GTE vine în standard cu un sistem de servodirecție variabil, care se adaptează în funcție de viteză. Astfel, prin oraș, servodirecția e foarte ușoară și simplu de folosit, în timp ce la viteze mari devine ceva mai directă.

Vizibilitate

Un hatchback de clasă compactă nu ar trebui să pună în dificultate pe nimeni. În cazul lui Golf, ai parte de oglinzi laterale bine dimensionate și de o lunetă cu o suprafață vitrată bună. Montanții față îți vor da mici bătăi de cap în virajele strânse.

Dacă ești convins că nu te vei descurca cu dimensiunile compacte ale lui Golf, Volkswagen oferă un pachet complet de asistență. Poți comanda senzori de parcare, o cameră video cu un unghi larg, folosită pentru mersul cu spatele, și chiar și un asistent la parcare.

Tehnologie

Noua generație a modelului de clasă compactă a trecut printr-o serie de modificări consistente la nivel tehnologic. Încep chiar cu celebra rotiță folosită pentru controlul farurilor. Aceasta a dispărut, nemții mizând acum pe o zonă tactilă, integrată în partea stângă a planșei de bord.

Tot la nivelul planșei de bord descoperi instrumentarul digital. Ecranul are patru moduri predefinite de afișaj (unul dintre ele umple întreg spațiul disponibil cu harta sistemului de navigație). Ele pot fi personalizate. În locul cadranelor clasice, pe instrumentarul de bord vei putea găsi informații cu privire la consum, distanță și timp petrecut la volan, viteză medie, treapta de viteză, autonomia rămasă, sistemele de asistență, navigația, busola și informații despre sistemul audio sau telefonul conectat.

Mai mult decât atât, pentru modelul GTE ai la dispoziție o temă specială, care include sigla specială a versiunii plug-in hybrid, dominată de nuanțe albastre.

Un head-up display opțional completează pachetul oferit de nemți. Acesta va putea afișa informații despre viteza de rulare, limita de viteză pe sectorul de drum și informațiile primite de la sistemul de navigație.

Ecranul central integrează acum și comenzile sistemului de climatizare și astfel dispar butoanele fizice. Pentru reglarea temperaturii fiecărei zone, pasagerii au la dispoziție o bandă tactilă care oferă feedback haptic ori de câte ori este atinsă. Același principiu este folosit și pentru reglajul volumului. Deși soluția este una modernă și atent integrată, aș fi preferat varianta clasică, cu butoane.

Sistemul de infotainment introdus de Volkswagen se mișcă mult mai rapid, iar meniul este structurat asemănător sistemelor de operare disponibile pe telefoanele mobile. Deși sună bine în teorie, acesta pare complicat uneori și necesită destul de mult timp pentru acomodare.

Design

Predictibilitate și pași mici înainte. Cu asta ne-a obișnuit Volkswagen de-a lungul timpului, atunci când a fost vorba despre designul folosit pe generațiile lui Golf, lansate în ultimii 48 de ani.

Nici a opta generație nu face notă discordantă. Din lateral ți-ar fi destul de greu să diferențiezi actuala generație, de precedenta. Partea frontală este cea mai diferită per total, mulțumită noilor faruri, dar și a barei luminoase care le leagă. Pentru că vorbim de un model GTE, vorbim și de câteva elemente de design specifice.

Acestea includ bara față alcătuită aproape exclusiv din faguri, proiectoarele de ceață integrate inteligent în acestea, detalii cu albastru deasupra farurilor și a barei luminoase, precum și sigla GTE. În spate vorbim de aceeași rețetă cu diverse detalii albastre.

Noua generație aduce și o paletă generoasă de culori, dar părerea mea este că albul perlat Oryx White, pe care l-am avut și pe modelul de test, este cea mai potrivită alegere pentru un GTE. Asta pentru că vorbim de un contrast puternic cu detaliile albastre sau roșii (etrierele).

Nu ne-a placut

  • Suspensia spate zgomotoasă
  • Rigiditatea suspensiei
  • Consumul crescut pe autostradă
  • Prețul piperat

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (14)

  • Interesant. Îmi place faptul ca desenul tapițeriei aduce aminte de Golf 1
    9 5
  • unsirb
    N-ati avut voie sa si scrieti de ce puteti da doar 3.5 stele la interior?

    "Datorită integrării majorității comenzilor în cadrul sistemului de infotainment, consola centrală este acum mai aerisită." ... serios?

    Nimic despre ergonomia distrusa si pericolul pe care il reprezinta umblatul la setarile climatizarii pe un ecran, in mers?
    19 5
  • aproape 50k de euro pentru o masinuta cu motor de 1.4 si portbagaj de Matiz. ne mai spuneti in test si de faptul ca suspensia e rigida si zgomotoasa...la banii astia iti iei masini mult mai spatioase, confortabile, 4x4 etc
    23 1
  • Varianta pe benzină 1.5 tfsi, 150 cai, R Line, mild hybrid este până în 30.000 euro, cu dotări standard decente, de ce ar da cineva 50.000 pe această variantă, pentru 95 de cai și câteva dotări în plus ?
    10 2
  • Pentru ca merge si electric, pentru oras e vis, iar in rest termic.. ce stii matale!?
    3 17
  • Vericu
    Vând Golf 4
    7 5
  • Mircea Badea
    totusi, ce faci cu 4x4, in afara de plouare? nu toti ne-am nascut pe ulite inamolite....
    4 13
  • Mircea Badea
    meh, innamolite pt AI...
    2 10
  • Seriff
    @Mircea Badea, daca tu te duci doar pana la Lidl si inapoi cu masina nu inseamna ca toti fac acelasi lucru, sunt oameni care urca pe munte iarna si au nevoie de un 4x4, nu iti mai da tu cu parerea despre nevoile altora, ca nu esti tu in masura sa spui nimanui ce sa isi cumpere si ce nu, de Mike, nu mai zic, mai distrus ca el nu exista.
    6 2
  • Anonim
    Masina strict de oras , la drum lung mers pe autostrada are consum ff mare . La ora actuala pentru consum in regim de autostrada nimica nu bate un diesel . Si la incarcat la o astfel de masina pierzi mult timp nu suporta incarcari rapide . Plus pretul care este urias pentru o masina de genul asta cu motorizarea o motorizare asa de mica
    4 0
  • Deci toate bune si frumoase pana la pret. :) Mda...

    Daca mai e cineva lucid p'aici, as avea o intebare: de ce nu era bun Dieselul? :)
    6 2
  • Seriff
    @PMC fiindca s-au gasit niste terminati sa spuna ca polueaza si moare lumea de la el, cand de fapt nu moare nimeni si nu se intampla nimic, dar fraierii au pus botul si uite asa au reusit sa faca sa dispara unul dintre cele mai eficiente si fiabile motorizari din istorie.
    6 4
  • Vad ca prostia persevereaza la automarket:
    https://www.euroncap.com/en/results/vw/golf/47140
    0 0
  • Andrei
    Ne-a placut: consumul redus de carburant.
    Nu ne-a placut: consumul mare pe autostrada.
    Presa romanesca nu poate sa spuna nimic rau despre un producator auto, doar lucruri nevinovate
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru