Drivetest Toyota Supra

3.0 Turbo GR Performance auto
4.4
Toyota Supra zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 12.06.2023
Ieșit din tipar

Dacă stai să te gândești la reputația Toyota, sunt foarte slabe șansele să îți amintești de succesele de la Le Mans sau cele din WRC. De ce? Nu pentru că ar fi o conspirație la mijloc să le țină departe de atenția publicului, ci mai degrabă pentru că producătorul japonez a ales să promoveze alte valori.

Marea majoritate a publicului știe despre Toyota că este un brand care a ales să meargă pe calea sustenabilității cu mult înainte ca acest curent să devină mainstream. Și pe bună dreptate. Hibridizarea întregii game Toyota a arătat că japonezii vor să ofere mai întâi fiabilitate și costuri reduse de exploatare și abia apoi ceva mai ... picant!

Mi se pare fascinant, însă, cum o companie poate fi atât de bună la atât de multe lucruri. Acum nu foarte mult timp experimentam Toyota GR Yaris, un monstru compact care mi-a dat toate preconcepțiile peste cap. Apoi am văzut lansarea lui Corolla GR, un model care nu va ajunge aici, și deja salivam la cele două litere din acronimul diviziei sportive un pic prea mult.

Înainte ca aceste două modele hatchback să ajungă în prim plan, însă, Toyota a dezvăluit și a cincea generație Supra, un model care pur și simplu pare preluat de la extratereștri. Atât de atipic în gamă, comparativ cu o Corolla sau un CH-R sau poate un RAV-4.

Iar această nouă generație promite multe, mai ales din moment ce e singura mașină din gamă cu propulsie spate, dar și cu numai două locuri.

PREZENTAREA MAȘINII TESTATE

Toyota Supra
3.0 Turbo GR Performance auto

  • Pret de pornire 63.000 €
  • Pret model testat 65.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

E foarte greu să concepi că la un dealer Toyota ai putea să vezi, în același plan, un Prius și o Supra. Și totuși, se poate.

Comparativ cu restul modelelor Toyota, Supra are o rețetă diferită sub capotă. Nu e neapărat una care nu s-a mai văzut la producătorul japonez, care, într-o vreme, avea destul de multe motoare cu 6 cilindri în linie în gamă. Doar că, astăzi, Supra e singura care a rămas cu o astfel de arhitectură sub capotă.

Și asta mulțumită celor de la BMW. Ce vedeți acolo este un motor B58, 3 litri, cu 6 cilindri în linie, supraalimentat, capabil să dezvolte până la 340 de cai putere și un maxim de 500 Nm cuplu. Iar acest propulsor este considerat de mulți drept cel mai bun „6 în linie” din istorie. Eu cred că e un pic prea devreme să ne pronunțăm.

Cert este că sub capota lui Supra se descurcă absolut impecabil. De la prima plecare de pe loc vei recunoaște sunetul clasic de 6 cilindri al motoarelor BMW și cuplul livrat de la 1.600 RPM te va țintui de spătarul scaunului dacă exagerezi cu accelerația.

Pe partea de transmisie e important să notez că există două opțiuni: manuală cu 6 rapoarte sau automată cu 8. Alegerea mea ar fi cea din urmă, cea pe care am și experimentat-o aici, pentru nivelul de rafinament pe care îl are această cutie dezvoltată de ZF.

Schimburile de treaptă sunt făcute aproape telepatic, iar confortul în trafic greu este suprem. Având în vedere cât de repede livrează resursele către roțile spate noua Supra, o cutie manuală probabil ar face modelul japonez destul de greu de stăpânit, mai ales pe suprafețe umede cum erau cele navigate de noi în timpul testului.

Consum

Nu că ar fi relevant, dar pentru mine Toyota Supra și motorul B58 rămân o combinație excelentă când vine vorba despre performanță și eficiență. Spun că nu e relevant, pentru că cifrele afișate de computerul de bord vor varia în funcție de cât de grea e talpa ta.

Și e foarte greu să te abții când ai atât de multă putere la dispoziție și o axă spate foarte jucăușă. Rezultatul obținut în timpul testului nostru a fost undeva la 9 litri/100 kilometri. Asta a inclus destul de multe drumuri în afara orașului.

În oraș, consumul a variat între 12 și 15 litri/100 kilometri, ceea ce, iarăși, nu mi se pare deloc mult. Sigur, dacă o să compari aceste numere cu consumul oficial pretins de Toyota, respectiv 7.2 litri/100 km, s-ar putea să ai o decepție, dar trebuie să fim realiști.

Rivalii lui Supra nu prea există, cel puțin dacă e să vorbim despre ceva modele coupe non-premium. Dacă ne uităm mai sus, găsim BMW Z4 sau BMW M240i xDrive, respectiv Porsche Cayman.

BMW Z4 este, practic, fix aceeași mașină, dar cu un acoperiș rabatabil, iar consumul modelului bavarez este estimat la 8 litri/100 kilometri. Fratele BMW M240i xDrive, cu 374 CP, are un consum estimat la 8.8 litri/100 km iar Porsche Cayman S cu 350 CP are fix aceleași pretenții.

Performanţe

Cum se descurcă Toyota Supra în fața rivalilor premium menționați anterior? Este cu adevărat un chilipir în ceea ce privește performanța?

Pe hârtie lucrurile stau cam așa: când vorbim de accelerația de la 0 la 100 km/h, Toyota Supra are nevoie de 4.3 secunde, BMW Z4 M40i de 4.5 secunde, BMW M240i xDrive de 4.3 secunde, iar Porsche Cayman S 4.6 secunde.

Practic, Toyota Supra este cea mai rapidă mașină din această listă, la egalitate cu BMW M240i xDrive, care are mai multă putere (374 CP) și avantajul tracțiunii integrale.

În ceea ce privește viteza maximă, toate modelele enumerate mai sus sunt limitate electronic la 250 km/h, cu excepția lui Porsche Cayman S, care ajunge la 285 km/h.

Interior

Am auzit multe critici la adresa celor de la Toyota cu privire la alegerile făcute pentru cabina noii Supra. Ce-i drept, există destul de multe asemănări cu ce vezi pe modele BMW mai vechi. Dar de când este asta un dezavantaj?

Mai mult, folosirea unei rețete care a fost rafinată de BMW de-a lungul timpului aduce o ergonomie exemplară la bordul Supra. Totul este ușor de operat, meniurile sunt simple, ai un buton pentru orice ai nevoie. Așa cum ar trebui.

La capitolul asemănări putem trece butoanele pentru controlul sistemului multimedia de pe consola centrală, schimbătorul de viteze, ecranul sistemului de infotainment, designul meniurilor, volanul și cam atât.

De cealaltă parte, diferențele sunt observabile și ele. Avem un instrumentar de bord unic, scaune Toyota impecabile (cu multă susținere laterală și un design fresh), precum și materiale de calitate mai bună, pe alocuri, decât în Z4.

Spațiul rămâne limitat în toate direcțiile, iar dacă ai peste 1.90, probabil, nu vei avea loc nici ca pasager în noua Supra. Nici zonele dedicate depozitării nu sunt deloc generoase. Panourile ușilor abia dacă pot stoca un portofel, consola centrală e și ea limitată din acest punct de vedere, iar torpedoul e minuscul.

Interesant este că portbagajul are un spațiu total de stocare de 290 de litri și nu este separat de habitaclu, pasagerii având acces facil la bagaje. Pare puțin? BMW Z4 oferă 281 de litri de stocare în portbagaj, cu acoperișul ridicat, în timp ce Cayman S are doar 275 de litri la dispoziție. BMW M240i xDrive câștigă acest concurs ad-hoc, cu ai săi 390 de litri.

Preţ de achiziţie

În România, dacă vrei să îți comanzi o Supra, lucrurile sunt simple. Ai la dispoziție doar două variante din care să alegi: cu sau fără Performance Pack. Practic, acesta îți aduce cutia automată cu 8 rapoarte la îndemână.

Versiunea Track Edition este cea manuală și are un preț de pornire de aproape 63.000 de euro. Cu Performance Pack, prețul urcă la 65.210 euro, deci plătești undeva un pic peste 2.000 de euro în plus pentru ca mașina să se ocupe de schimbarea treptelor.

Orice versiune alegi, primești, în standard, dotări precum ecranul de 8.8 inch cu integrare smartphone, radio DAB, sistem audio JBL premium, instrumentar de bord digital de 8.8 inch, head-up display, padele, scaune sport, climatizare pe două zone și multe altele.

Practic, singurele modificări pe care le poți face sunt legate de culoare exterioară, cele mai scumpe culori având un preț de 865 de euro.

Prețul pentru un BMW M240i xDrive începe de la 58.000 de euro în România, în timp ce un BMW Z4 M40i pornește de la 65.000 de euro. Pentru un Cayman S vei plăti minim 77.343 de euro.

Siguranţă

Toyota Supra nu a fost testată de către EuroNCAP, așa că nu avem un rating oficial despre care să vorbim. Sau... avem?!?

Supra e construită pe aceeași platformă ca BMW Z4, la fabrica celor de la Magna din Steyr, Austria. Asta înseamnă că se pot împărtăși rezultatele între cele două modele.

BMW Z4 a fost testat de către EuroNCAP și a primit un rating de 5 stele. O disecție a acestor stele arată astfel: protecție adulți – 97%, protecție copii – 87%, protecție pietoni – 91%, sisteme de asistență – 76%.

Supra vine cu sistem de avertizare pentru deplasarea în marșarier, sistem de monitorizare a unghiului mort, avertizare la frânarea de urgență, sistem de control al tracțiunii, cruise control adaptiv inteligent, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare și multe altele în standard.

Ţinută de drum

Spuneam mai sus că Toyota Supra și BMW Z4 sunt practic aceeași mașină, cu un design exterior diferit. Ei bine, deși platforma tehnică este identică, iar motorul, transmisia și multe alte componente sunt folosite de ambele modele, setările finale au fost făcute de inginerii fiecărei companii. Iar diferența e notabilă.

Se pare că Toyota are cu ce, iar oamenii care s-au ocupat de ținuta de drum ar putea să îi învețe ceva și pe cei din Munchen. O afirmație pe care nu am făcut-o doar eu, ci mai mulți colegi de breaslă după o tură cu japoneza.

Faptul că stai foarte aproape de puntea spate te face să simți complet diferit comportamentul mașinii. Orice mică vibrație, dar mai ales orice mic derapaj este simțit instantaneu și îți oferă posibilitatea de a reacționa rapid. De altfel, Supra se simte vie sub tine, ca o entitate care se zvârcolește la comanda ta, de parcă ar vrea să o rupă la fugă și să nu se mai întoarcă.

Răspunsul motorului la orice input este aproape instantaneu. Apasă cu nesaț pedala de accelerație și decolezi de pe loc, dacă ai destulă aderență. Dacă nu, cum am pățit eu pe asfalt umed, nu e nicio tragedie. Să vezi cum dansează spatele acestei mașini în simfonie de 6 cilindri în linie e o experiență aparte. Asta se poate face, fără probleme, și într-un viraj abordat cu ceva mai mult curaj, dacă știi ce faci. Poți transforma Supra într-o mașinărie care devorează anvelope fără prea mare chin.

Mi-a plăcut mult și controlul greutății pe cele două axe. Deși avem o capotă care măsoară 1.6 metri lungime, ai ceva feedback cu privire la ce se întâmplă cu roțile față. Nu e ideal, dar e mai bine decât pe BMW, cu siguranță.

Chiar și peste denivelări ceva mai pronunțate suspensia adaptivă și-a făcut treaba bine și, după mai multe ore petrecute la volan, nu am simțit o oboseală pronunțată.

Rar mi-a fost dat să văd și să experimentez un șasiu atât de bine echilibrat. Cu puțin curaj poți să duci Supra la limită și să o transformi într-un adevărat bisturiu cu care să tranșezi secțiunile de drum preferate. Atenție doar să nu fii furat de peisaj, pentru că Supra este un model care oferă, pe alocuri, chiar prea multă încredere. Clar poți ajunge la viteze ușor indecente.

Vizibilitate

Acea formă de concept pe care a observat-o toată lumea atunci când a fost lansată a cincea generație Supra atrage multă atenție. Este, însă, și incredibil de lipsită de vizibilitate.

Faptul că avem o capotă foarte lungă, iar distanța fizică dintre tine și botul mașinii este mare, nu te ajută atunci când vrei să parchezi cu fața. Nu-i nimic, parchezi cu spatele, dar nici acolo nu vezi mare lucru, din cauza formei modelului sport. În spate, spre laterale, vederea este obstrucționată complet, cu un mare unghi mort care ți-ar face zile negre, dacă nu ar exista tehnologia.

Avem senzori de unghi mort oferiți în standard, precum și senzori de parcare și cameră de marșarier. Toate acestea fac viața tolerabilă la volanul sportivei japoneze.

Tehnologie

Pe parte de tehnologie, multe lucruri au fost adoptate de la BMW. Și dacă nici BMW nu stă bine pe tehnologie, nu știu ce producător o face.

Sigur, vorbim de tehnologie ceva mai în etate, dar, totuși, funcțională. Bordul digital arată bine și e dominat de turometru, așa cum ai vrea într-o astfel de mașină. Sistemul multimedia e simplu de folosit, iar farurile adaptive LED își fac treaba bine pe timp de noapte. Tot aici putem include și suita de sisteme de siguranță menționată mai devreme.

Supra a fost creată mai mult pentru a te distra pe viraje și circuit și mai puțin pentru a-ți fura ochii cu luminițe și tot felul de invenții interesante, dar inutile la sfârșitul zilei.

Design

Dacă aș fi avut o înțelegere cu un chiropractor, să iau un mic comision pentru fiecare pieton inocent care a întors capul brusc după această mașină, aș fi un om bogat acum. Pentru că s-au sucit gâturi și priviri.

Cert este că, deși nu este 1 la 1 cu conceptul FT-1, care a prefațat versiunea de stradă, Supra arată într-un mare fel. Am uitat șirul de aprecieri primite de la tot felul de oameni. Mulți mi-au cerut și să turez motorul, în timp ce alții păreau fascinați doar de capota aia aparent exagerat de lungă.

E rar să vezi o Toyota care primește atât de multă atenție de la pietoni sau ceilalți șoferi din trafic.

Nici culoarea Roșu Performance Solid nu e ușor de trecut cu vederea, dar nici capota alungită, roțile poziționate la extremități, fundul bombat sau acoperișul profilat. Totul e fix așa cum trebuie și Supra are un design pe măsura adrenalinei resimțite la volan.

 

Nu ne-a placut

  • Spațiul limitat la interior
  • Vizibilitatea precară
  • Prețul piperat pentru o Toyota

Ultimele teste

Comentarii (2)

  • BMW Z4 coupe
    2 5
  • Andrei
    Comparatia cu Cayman e fortata, sasiul lui 718 este din cu totul alt film, iar precizia acestuia nu are nicio legatura cu Supra sau Z4. Si, da, o manuala e fix ce trebuie pe masina asta, tocmai pentru ca e greu de stapanit si te implica serios in conducere. Strivesti acceleratia la 80km/h in treapta a treia si spatele ar vrea sa se joace. Chiar si in linie dreapta.
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru