Miercuri, 15.03.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ce faci atunci când cel mai popular produs al tău devine, ușor, ușor, nepopular? Departe de mine să spun că Toyota Corolla este irelevant în gama producătorului japonez, dar vânzările au fost pe trend descrescător în ultimii ani.
De ce? Simplu: mania SUV-urilor a preluat controlul. Toată lumea vrea așa ceva, iar în cazul Toyota, deși aveau deja un model în segmentul C, adică C-HR, se pare că mai era nevoie de încă unul, cu mai mult spațiu și cu un design care se adresează unei mase mari de oameni.
Așa a apărut Corolla Cross, un model complet nou, construit pe aceeași platformă cu fratele C-HR, dar care vine cu ceva mai mult spațiu și tehnologie nouă sub capotă.
Desigur, nu a fost niciodată o problemă să fii răsfățat în ceea ce privește opțiunile iar o gamă mai variată înseamnă oportunități multiple. Dar e, oare, posibil ca introducerea lui Corolla Cross să atragă după sine lăsarea la vatră a caroseriei clasice Corolla?
PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O
Toyota Corolla Cross
2.0 HYBRID Exclusive E-CVT 4WD
- Pret de pornire 36.290 €
- Pret model testat 47.000 €
Motor / Transmisie
Când vine vorba de motorizare ai putea fi tentat să crezi că vorbim de același tren de rulare pe care îl folosește Corolla de ani de zile. Deși ambele versiuni folosesc platforma TNGA-C, pe Corolla Cross vedem la muncă a cincea generație de motoare hibride, care au fost anunțate anul trecut. Această nouă generație vine cu același principiu de funcționare, Hybrid Sinergy Drive, dar cu modificări subtile, menite să scadă și mai mult consumul, în timp ce fiabilitatea crește.
Practic, în cazul Corolla Cross vorbim de motorizări hibride care folosesc motoare de 1.8 sau 2 litri, pe benzină, în patru cilindri, aspirate, alături de două sau chiar trei motoare electrice.
Acestea din urmă au fost modificate pentru a fi mai ușoare, dar și mai puternice, modificând raportul de forțe în totalul oferit șoferului. De asemenea, și partea de computere și cablaje a fost modificată, în același scop.
Pe piața locală, gama începe cu un model bazat pe motorul de 1.8 litri, cu un total de 140 CP. Oferta urcă până la versiunea testată de noi, cu un motor termic de 2 litri sub capotă, tracțiune integrală, și 197 de cai putere.
Acesta are un tren de rulare foarte interesant. De altfel, dacă vă uitați în configuratorul Toyota, veți observa că, indiferent dacă alegeți versiunea cu tracțiune integrală sau cea cu tracțiune față, nivelul total de putere pentru motorizarea de 2 litri, este același.
Asta pentru că, deși pe versiunea cu tracțiune integrală avem un motor electric suplimentar pe puntea spate (de 41 CP), mașina poate livra tot 197 de cai putere.
Cât despre livrarea puterii prin intermediul sistemului de tip eCVT, mi-ar plăcea să spun că există modificări substanțiale, dar nu e cazul. Sigur, odată cu schimbarea raportului de putere dintre cele două surse (motorul termic livrează până la 152 CP, în timp ce motoarele electrice pot livra până la 154 CP), răspunsul în pedala de accelerație pare ceva mai precis. Însă, îmi pare rău să vă anunț, accelerările mai lungi aduc același sentiment de letargie în spatele volanului.
Pe reprize, Corolla Cross are destule resurse din cele trei propulsoare pentru orice fel de depășire, chiar și la viteze mai mari. Singura problemă este modul în care sunt livrate, deși trebuie să recunosc că s-a evoluat mult de la primele generații hibride de tip CVT.
Mi-ar fi plăcut însă o notă mai discretă a motorului atunci când accelerezi cu nesaț, poate o izolare fonică mai bună pe alocuri. Sunetul propulsorului devine deranjant în anumite situații, mai ales la drum lung. Prin oraș, însă, te vei bucura de avantajele sistemului hibrid și de liniște aproape deplină.
Sistemul eCVT și-a demonstrat fiabilitatea de nenumărate ori până acum și are mulți fani, mai puțin printre cei care vor o mașină mai dinamică. Cum spuneam mai sus, pe reprize, chiar și până la viteze de autostradă, Corolla Cross se descurcă bine, dacă reușești să ignori sunetul motorului care urlă din toți rărunchii când vrei să accelerezi mai puternic. Discrepanța dintre ce faci cu pedala și cât de tare urlă motorul e în continuare acolo, chiar dacă poate mai puțin vizibilă ca înainte.
Consum
În mod tradițional, unul dintre principalele motive pentru care milioane de clienți au ales modelele hibride a fost consumul. Nu degeaba vezi peste tot pe unde mergi, în Vest, că toate taxiurile au sigla producătorului japonez pe ele.
Astfel, chiar am fost curios să văd ce numere va afișa acest nou model, cu a cincea generație de trenuri de rulare hibride. Prin oraș, dupa parcurgerea a mai bine de 120 de kilometri, în regim de București, cu o viteză medie de 21 km/h, consumul afișat de mașină a fost de 5.2 litri/100 kilometri. Impecabil din punctul meu de vedere.
Pe DN1, pe secțiunea dintre București și Ploiești, cu o viteză medie de 72 km/h, consumul afișat a fost de 4.7 litri/100 kilometri, iar pe autostradă, la 135 km/h (viteză medie) acesta a urcat la 7.5 litri/100 kilometri parcurși.
Interesant este că în două dintre probele noastre, Corolla Cross a ieșit mai bine decât în estimările oficiale ale producătorului (5.3 litri/100 km mixt, WLTP), doar pe autostradă aceasta suferind o mică deviație.
Rivalii lui Corolla Cross sunt o gamă mixtă de modele. Teoretic, Corolla Cross face parte din segmentul compact, ceea ce o pune în competiție directă cu mașini precum Kia Sportage, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai și multe altele. Acesta este, de altfel, cel mai disputat segment din industrie, în acest moment.
Așadar, pentru o comparație corectă, ar trebui să ne uităm la modelele full-hybrid din zonă, iar acestea sunt Nissan Qashqai e-Power, Kia Sportage HEV și Honda HR-V (să numim doar o parte dintre ele).
Pentru Nissan Qashqai e-Power, consumul estimat este de 5.4 litri/100 kilometri, Honda HR-V e:HEV AWD urcă la 7.1 litri/100 kilometri, în timp ce Kia Sportage HEV promite mediana, cu 6.6 litri/100 kilometri.
Performanţe
Niciuna dintre mașinile enumerate mai sus nu a fost gândită pentru evenimente de sporturi cu motor. De altfel, de cele mai multe orim cuvântul „hibrid” îți arată clar direcția în care s-au îndreptat producătorii, atunci când au creionat aceste modele.
Toyota Corolla Cross atinge ținta de 100 km/h în 7.6 secunde, în această versiune 4x4, decent. Nicidecum demn de o distincție în Cartea Recordurilor, dar bun pentru acest segment. Kia Sportage HEV 4x4 are nevoie de 8.3 secunde, în timp ce Nissan Qashqai atinge aceeași viteză de referință în 7.9 secunde.
În ceea ce privește vitezele maxime, Kia conduce, cu 193 km/h, urmată de Corolla Cross cu 180 de km/h și Nissan Qashqai cu 170 km/h.
Interior
Așa cum am menționat mai sus, Corolla Cross este construită pe aceeași platformă cu modelul „fără gardă la sol generoasă”, iar asta presupune anumite asemănări, în zona materialelor. Calitatea percepută ar putea fi mai bună, fără îndoială, plasticul dur fiind folosit din plin pe portiere, mai ales în zona din spate. Același material se poate regăsi și pe partea de jos a planșei de bord sau pe consola centrală.
Există și părți mai bune. Zona de sus a portierele sau partea de sus a planșei de bord sunt două exemple în acest sens. Finisajele sunt foarte bune, însă, fără fante uriașe sau probleme pe parte de asamblare.
Ergonomia este la ea acasă, deși uneori lucrurile sunt un pic „butucănoase”. Aici mă refer la anumite butoane. Deși nu sunt fanul ecranelor și a zonelor tactile, consider că nici butoanele care seamănă cu întrerupătoarele de pe pereții din sufragerie nu sunt alegerea ideală. În acest sens, un exemplu ar putea fi butoanele pentru activarea încălzirii în scaune.
Din fericire acestea sunt excepția. Restul butoanelor sunt în stilul Toyota, poziționate în zone familiare. Avem un nou ecran pentru sistemul multimedia, de 10.5 inch, iar instrumentarul de bord este și el digital acum, cu o interfață nouă, de 12.3 inch.
Spațiile de depozitare sunt decente. Am fost surprins de lipsa acestora pe panourile portierelor spate (unde avem doar un suport de sticlă), dar și de cât de mici sunt cele din portierele față. Cotiera centrală mai ajută în acest sens, iar în portbagaj avem 380 de litri de stocare, cu 40 mai puțin decât în cazul modelelor cu tracțiune față.
Nissan Qashqai vine cu 455 de litri de stocare în portbagaj, Kia Sportage are 587 de litri la dispoziție, iar Honda CR-V 497 de litri. Deci compacta japoneză pierde fără drept de apel.
Spațiul pentru pasageri este decent în spate, dar, dacă bifezi opțiunea care aduce plafonul panoramic, persoanele de peste 1.8 metri nu vor avea destul spațiu la cap.
Scaunele sunt incredibil de confortabile. Mai mult, poți alege și tapițerie de piele pentru interiorul noii tale Corolla Cross, dar numai dacă mergi destul de sus cu nivelul de echipare, aceasta fiind oferită doar pe versiunile Exclusive.
Preţ de achiziţie
Prețurile pentru Corolla Cross încep de la 34.450 de euro în România, pentru versiunea Active, cu tracțiune față și motor de 1.8 litri, cu 140 de cai putere. Acestea urcă la minim 36.700 de euro pentru versiunile Dynamic și ajung la minim 44.000 de euro pentru echipările Exclusive.
Acestea sunt prețurile valabile la momentul redactării, piața auto fiind foarte dinamică în acest moment.
Modelul testat de noi, în versiune Exclusive, purta o etichetă de aproximativ 46.000 de euro. Asta, pentru că, pe lângă prețul de pornire de 45.280 de euro, a mai fost adăugată culoarea exterioară Roșu Tokio perlat, de 775 de euro.
Printre dotările standard oferite de versiunea Exclusive veți găsi tapițeria din piele, jantele forjate de 18 inch, cu 10 spițe, farurile și stopurile cu tehnologie LED, geamuri spate fumurii, oglinzile piano black, smart entry&start, deschidere electrică portbagaj, cruise control adaptiv, sistem de menținere autonomă pe bandă, cameră de parcare panoramică și multe altele.
Prețurile pentru Kia Sportage HEV 4x4 încep de la 37.966 de euro. Nissan Qashqai e-Power începe de la 38.890 de euro, în versiune Acenta. Tekna Plus, echivalentul Exclusive de la Toyota, costă minim 45.120 de euro.
Siguranţă
Fiind vorba despre un model atât de popular (orice include numele Corolla va deveni popular), EuroNCAP nu a stat prea mult pe gânduri. A testat noul Corolla Cross imediat ce a apărut și i-a atribuit cinci stele. Modelul japonez a obținut punctaje bune pentru protecția pasagerilor adulți și pentru cea a pasagerilor copii, dar cu 85%, respectiv 83%, cu siguranță se putea mai bine.
De asemenea, sistemele de siguranță active testate de EuroNCAP au reușit să evite cu succes impactul cu alte mașini sau pietoni, primind un rating de 82%, respectiv 87%.
Lista de sisteme de siguranță e impresionantă. A treia generație a conglomeratului de sisteme Toyota Safety Sense include Sistemul Pre-coliziune, Alertă Depășire Bandă, Asistență Rutieră, Faza Lungă Automată, Cruise Control Adaptiv, Sistem de asistență la urmărirea centrului benzii și multe altele.
Ţinută de drum
Dacă te gândeai că un model precum Corolla Cross se va conduce ca un Corolla pe picioroange, nu te-ai înșelat. Este fix senzația pe care am resimțit-o pe parcursul experienței mele de la volanul noului model japonez.
Asta aduce câteva puncte pozitive și câteva puncte negative, în scorul total al acestei secțiuni. Partea bună? Ai confort sporit la bordul lui Corolla Cross. Amortizarea imperfecțiunilor din asfalt mi s-a părut mai bună decât pe Corolla, confortul resimțit la interior fiind superior. Mai mult, poziția mai ridicată la volan va fi, cu siguranță, pe placul multora, oferind o vedere mai bună asupra drumului. Tot aici aș include și garda la sol mai mare, care „îți ia cu mâna” stresul zilnic de a evita tot felul de denivelări suspecte.
Partea mai puțin bună este că vei avea mai mult ruliu dacă vrei să conduci sportiv, deși nici pe Corolla hatchback nu aș fi recomandat asta. Așadar, pentru potențialii clienți Toyota, lucrurile arată bine. Majoritatea celor care caută un SUV o fac pentru confort și poziția la volan, ambele fiind de partea lui Corolla Cross.
Poate te interesează să ieși puțin și în off-road, nu? Ei bine, versiunea 4x4, cum e cea din testul nostru, vine cu un motor electric pe puntea spate, care să se ocupe de asta. Acesta se activează doar în momentul în care sistemele mașinii simt că ai nevoie de ceva mai multă aderență. Cum era și normal, ai și un mod de condus dedicat, care îl poate activa manual. Teoretic, asta ar trebui să ofere un caracter destul de abil în afara drumurilor asfaltate, dar eu nu am testat abilitățile de cățărător.
Comenzile sunt și ele foarte ușoare. Servodirecția nu are feedback aproape deloc, dar pedala de frână este bine dozată. iar efortul necesar pentru a învârti de volan nu este niciodată prea mare, nici în modul Sport. Prin oraș îți va fi destul de ușor să conduci sau să parchezi noul Corolla Cross.
Vizibilitate
Toyota Corolla Cross este o mașină cu dimensiuni medii. Luneta este însă și ea destul de mare și te ajută să păstrezi un contact vizual bun cu ce se întâmplă în spatele tău. Din păcate, ultimul rând de montanți este cam mare și incomodează, asemeni primului rând.
Oglinzile laterale sunt bine proporționate, iar retrovizoarea încadrează și ea destul de bine.
Nu lipseau de pe modelul nostru de test nici cele patru camere video care oferă vedere la 360 de grade în jurul crossover-ului. Calitatea imaginii oferite putea fi mai bună, dar apreciem faptul că avem o funcție care ne arată perfect ce se întâmplă în jurul mașinii.
Tehnologie
Corolla Cross este unul dintre primele modele care vine cu noul sistem de infotainment Toyota, precum și cu noul instrumentar de bord digital. Ecranul de 10.5 inch de pe planșa de bord are acum o rezoluție mult mai bună ca înainte, iar butoanele butucănoase cu care eram obișnuiți au dispărut.
Meniurile sunt simple, dar uneori mi-a fost greu să găsesc din prima ce căutam. Sigur, e nevoie de ceva timp de acomodare cu orice sistem multimedia nou, dar am impresia că, din dorința de a limita numărul de meniuri afișate, cei de la Toyota au ascuns destul de adânc anumite opțiuni.
Mi-a plăcut în mod special noul sistem de navigație, care folosește tehnologie cloud și era foarte bine pus la punct cu privire la traficul în timp real. Mai mult, știa și majoritatea semafoarelor din București precum și multe dintre zonele unde se lucra la momentul testului. Conectivitatea Android Auto și Apple CarPlay deja nici nu mai merită menționată, fiind standard pe orice mașină lansată în ultimii ani.
Instrumentarul de bord, deși a devenit digital, este similar în ceea ce privește cantitatea de informație afișată cu cel vechi, analog. Însă, rezoluția e înaltă, informațiile afișate corect și lizibil, iar animațiile sunt chiar impresionante, atunci când schimbi modul de condus.
Design
Mulți vor spune că seamănă cu anumite modele Suzuki. Și poate au dreptate. Un lucru e cert: Corolla Cross nu seamănă cu fratele său mai mic. Ceea ce e ciudat.
Dacă ne uităm în gama Toyota, vom observa că versiunile „crossover”, bazate pe alternative „normale”, au forme și design similar. Un astfel de exemplu este Toyota Yaris Cross, sau Aygo X. Ei bine, pentru Corolla Cross lucrurile stau complet diferit.
Designul frontal este dominat de o grilă uriașă, flancată de faruri mari, cu tehnologie LED, combinație care funcționează destul de bine. Per total, vorbim de un design agresiv, cu linii simple, dar funcțional.
Poți alege dintr-o paletă variată de culori, chiar și finisaj în două nuanțe, cu acoperișul în negru metalizat, pe anumite niveluri de dotări. Jantele pot urca până la 18 inch, iar în tot acest amalgam de opțiuni vei observa că numele „Cross” este vizibil doar deasupra montantului C.
Ne-a placut
- Confortul suspensiei
- Consumul redus de combustibil
- Fiabilitatea dovedită
Nu ne-a placut
- Comportamentul transmisiei eCVT
- Izolarea fonică la viteze mari
- Spațiile de stocare
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie)
-
Divizia Toyota din Australia anunță un nou facelift pentru a opta generație Hilux. Este încă incert dacă noutățile, inclusiv o motorizare diesel mild-hybrid, vor fi preluate de versiunea comercializată în Europa. (Joi, 01 Februarie)
cu indulgenta...3
Plasticele, probabil rezistente, dar vizual sunt sub orice critica, or fi luate la 10 lei punga din targul de vechituri (nu s-au deranjat sa mai lumineze butoanele pentru inchiderea/deschiderea geamurilor), suruburi la vedere (vezi usa portbagajului) manerul interior de inchidere a hayonului e facut si ala in zgarcenie maxima (iti aluneca degetele in el), design ul interior e cel de pe Corolla dar "pa sarachie". La orice pas nu poti sa nu observi cost-cutting-ul. Daca faci exceptie (pentru unii probabil e usor - pentru mine nu) ca interiorul, unde chiar trebuie sa te simti daca nu rasfatat macar bine, este de-a dreptul o bataie de joc. Interiorul e ca unui Logan in versiune japoneza.
Dinamic iarasi nicio emotie, merge...bine. Si concurenta la fel.
Urcandu-ma in Cross parca m-am intors in timp, acum 10 ani, cand am testat Auris. O masina ok dar care nu se evidentiaza prin nimic. Exista alternative...
Spor la cumparaturi !
p.s.: nu se adreseaza celor care vor o masina, frunzaresc disperati anunturile cu cazane audi si bmw din 2000-2005 si golfuri 4 si au doar 7000 euro toti banii.
(numai) benzină bagi în ea, 100% poluantă se cheamă că este !
la 45.000+ ai Sportage. Adevarat, turbo-ul ala pe un hibrid nu e ceva ce sa atraga in mod automat, dar ca unul ce detine un turbo si care in 200.000km nu a avut nicio problema cu un astfel de motor as fi mers, fara emotii, pe oferta Kia.
Ca pachet general, la nivelul anului 2023, Cross e sub concurenta pentru ca sunt prea multe compromisuri pe care tebuie sa le accepti la masina asta. Si sa fim seriosi sa tii 20 de ani o masina....e cam mult.
Legendele fiabilității toyota au apărut de prin 2010. Mă îndoiesc că mai sunt valabile. Dealerii autohtoni abia așteaptă să încaseze mia de euro la revizia anuală. Bine măcar că e produsă în Tailanda și nu în Turcia.
asa e, sa tii 20 ani o masina e cam mult, dar ea ar tine cuminte 20, daca si tu ai vrea sa o tii :)) iar daca tu nu o sa o mai vrei, o sa tina la urmatorul proprietar sau la cei de dupa.
cunosc caz concret de toyota prius generatia 1 fabricat undeva prin 97-98 (sedanul ala ciudat) care este folosita zilnic ca masina respectivei familii si refuza sa se strice. proprietarul nu este nici pe departe vreun pasionat de masini sau vreun pretentios, a luat-o, la mana (presupun eu) a tz-spea, cand i s-a nascut primul copil strict de nevoie sperand sa nu se strice imediat si sa-l ajute sa isi rezolve macar cateva luni acolo treburile pe care un copil mic le presupune. in toamna asta ii intra la scoala si copilul cel mic si toyota aia tot nu cedeaza. a zis ca pana nu pica grav si sa nu se mai poata repara, el nu vede motiv sa o schimbe, desi e cea mai vechitura masina din tot cartierul.
pentru oameni ca astia sunt toyotele si asa se construieste increderea intr-o anumita marca, care uneori duce justificat sau nu spre a se cladi un mit in jurul lor (toyota, honda, mazda). ca au plastice mai tari, mai aspre, e egal cu zero. eu inteleg si pragmatismul asta care pentru noi europenii pare cam extremist, dar dat fiind ca in lume se vand atat de multe milioane...
si de la prima generatie de HSD, toyota a ajuns acum la cea de-a 5-a, tot mesterind si optimizand la sistem si eliminand pe parcurs elementele de uzura si pe cele cu potential de defectare.
nu vreau sa para o pledoarie pentru toyota ce am scris mai sus. nu stiu daca eu mi-as lua un corolla cross, dar o apreciez. dar probabil as lua ca hibrid un qashqai cu sistemul lor e-power (cel diferit de e-tech de la renault) sau mai degraba, din clasa imediat superioara, honda cr-v care imi place foarte mult.
Ceva nu e în regulă cu tine.
Am o intrebare totusi pentru Gabriel. Masina aceasta prinde suta in 7.6 secunde, performanta "decenta" dupa spusele tale + sa nu ne asteptam sa facem raliu cu ea. pai un 2.0 diesel de 150 cai prinde suta in 8 - 8.5 secunde, si pe oricine intrebi ti-ar spune ca e foarte bine. si atunci nu pricep cum un SUV hybrid cu consum de 5% care prinde suta in 7.6 secunde este ceva decent? Eu zic ca este extraordinar, nu decent. Sau cu ce comparam? cu un Touareg 3.0 diesel care prinde suta in 6.5 secunde si care iti consuma daca ii dai talpa 15%?
dupa ce ti-am recitit primul mesaj am presupus ca la asta te refereai...ca masina in sine tine 20 de ani. Nu contest, am o experienta fara surprize neplacute chiar in familie tot cu Prius.
Asta iarna ma invarteam si eu in jurul unui cross/SUV. In ordinea preferinetelor: Qashqai pentru simplitatea sistemului hibrid si silentiozitate, Sportage pentru design si spatiu, Corolla pentru ca...Toyota, Tonale a fost razant in lista (bugetul maxim era depasit cu mult), CRV a fost si el pe acolo, dar noua generatie e/va fi cu adevarat mult prea scumpa.
Am renuntat la ideea de cross cu toate ca de cel putin 1 an bazaim pe o astfel de arhitectura.
7000 de ture? de unde ai scos-o si pe asta?