Drivetest Subaru Outback

2.5i Platinum CVT AWD
4.4
Subaru Outback zoom
de Alexandru Monenciu
Miercuri, 22.05.2024
Cuceritor

În veșnica polemică Mitsubishi Lancer Evo versus Subaru Impreza WRX, eu m-am situat întotdeauna de partea celui din urmă. Fie că e vorba de legendarul 22B sau Bug Eye, am rezonat mai mult cu motorul boxer și cu aerul mistic pe care l-a avut acest model.

Asta nu înseamnă că Lancer Evo nu e o mașină la fel de impresionantă și că nu și-a câștigat, pe merit, o grămadă de fani de-a lungul timpului.

Din păcate nu am avut ocazia, cel puțin până acum, să urc la volanul unui Impreza WRX din zilele de glorie. În schimb, recent am condus noul Subaru Crosstrek, dar și Outback. Două mașini care mi-au demonstrat că flerul celor de la Subaru nu a dispărut.

Subaru Outback a ajuns la a șasea generație și, din fericire pentru unii, electrificarea nu l-a ajuns din urmă. Rămâne un break înălțat, cu tracțiune integrală și un motor boxer pe benzină, de 2.5 litri, aspirat natural. Un concept care se pierde tot mai mult în actuala industrie auto.

După ce am petrecut câteva zile alături de noul Outback, îl pot descrie într-un singur cuvânt: cuceritor. Nu doar în teren accidentat, ci și un cuceritor de inimi.

Pe lângă impresiile de la volan, avem și un clip video cu Subaru Outback în nivelul de echipare Platinum. Adică full-full, cu piele (adevărată) și trapă.

 

 

Subaru Outback
2.5i Platinum CVT AWD

  • Pret de pornire 42.990 €
  • Pret model testat 48.680 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Subaru Outback este una dintre puținele mașini din prezent care nu se încurcă cu motoare mici. Modelul nipon poate fi comandat cu o singură motorizare, boxer, pe benzină, de 2.5 litri. Aspirată natural.

Pot număra pe degetele de la o singură mână mașinile care încă mai oferă o asemenea configurație. Și în viitorul nu foarte îndepărtat, probabil, vor dispărea complet. Din păcate.

Revenind, unitatea are numele de cod FB25D și, practic, este vechiul FB25B, regândit în proporție de 90%. Are o injecție directă și distribuție pe lanț, dar și alte câteva găselnițe pentru a fi mai prietenos cu mediul înconjurător și cu buzunarul proprietarului.

Motorul de 2.5 litri dezvoltă 169 de cai putere între 5.000 și 5.800 de rotații pe minut, iar cuplul maxim de 252 Nm este disponibil la o turație de 3.800 de rotații pe minut.

Mi-aș fi dorit un turbo și, poate, mai mulți cai putere, nu pot să mint. Dar nu m-a deranjat foarte mult nici configurația actuală. Propulsorul trage liniar, iar timbrul inconfundabil al unui boxer îl auzi mai ales în ture. Acolo unde acul vitezometrului va sta cel mai mult atunci când cauți puțin spirit sportiv.

Dar trebuie spus că dinamica lui Outback diferă de una clasică, pe care o găsim pe alte alte mașini. Adică singurul lucru pe care îl face modul Sport în cazul lui Outback este să crească puțin plaja de turații. Fără prea multe efecte, dar poate unii se simt mai bine dacă apasă un buton pe care scrie Sport. O fi vorba de efectul Placebo.

Transmisia este una automată cu variație continuă, sau CVT în limbaj de specialitate. Trecerea prin cele „așa zise” 7 trepte predefinite este extrem de lină și fluidă. În unele situații, spre exemplu, atunci când apeși fin pe pedala de accelerație, ai impresia că mașina nici nu este echipată cu o transmisie.

Dacă ții neaparat să numeri cele 7 rapoarte și să treci prin ele "manual", te poți folosi de padelele montate în spatele volanului.

Am remarcat, de asemenea, că transmisia lui Outback are un ritm propriu. Adică nu se grăbește mai deloc atunci când calci accelerația la podea. Oricât de "brutal" ai fi, cutia schimbă tot în ritmul ei.

Consum

Trebuie să recunosc, am auzit atâtea lucruri bune despre Subaru Outback și despre cum se conduce, mai ales pe teren accidentat, încât de-abia am așteptat să ies cu el în afara orașului.

Tocmai de aceea, în București am parcurs puțini kilometri. Concret, în cei 40 de kilometri făcuți prin traficul nostru de toate zilele, consumul s-a plimbat între 11 și 15 litri/100 de kilometri.

Pe autostradă, valorile din bord au fost cuprinse între 8 și 9 litri/100 de km. Desigur, în condiții de drum național, Outback nu consumă foarte mult. În jur de 7 litri/100 de km, în funcție de câte depășiri faci.

La finalul celor 600 de kilometri pe care i-am parcurs și care au inclus chiar și o sesiune de off-road, bordul îmi indica un consum mediu de 9.6 litri/100 de km. Cu patru persoane în mașină, eu zic că se apropie de a fi rezonabil.

Subaru declară pentru Outback un consum urban de 8.9 litri/100 de km, unul extra-urban de 6.4 litri/100 de km și unul combinat de 7.3 litri/100 de km. Deci, din câte poți observa, m-am apropiat de cel extra-urban.

Din păcate, break-urile înălțate au cam dispărut de pe piață, astfel că Subaru Outback a rămas fără mulți rivali. Skoda Octavia Scout și Volkswagen Passat Alltrack îmi vin acum în minte.

Pentru A4 Allroad cu motor de 2.0 litri, pe benzină, și, ce-i drept, 265 CP, Audi declară un consum de 7.2 litri/100 de km. Volvo V60 Cross Country (2.0 benzină, 250 CP) are un consum de 7.4 litri/100 de km, iar un Mercedes-Benz Clasa C All-Terrain, cu 4Matic și 204 CP, consumă 7.3 litri/100 de km.

 

Performanţe

Outback este mașina în care îți pui toată încrederea atunci când pleci cu familia în vacanță. Este sigură, spațioasă și nu foarte rapidă. Știu, cu toții ne-am dori un Audi RS6 Avant sau un BMW M5 Touring, acum că tot revine în portofoliul germanilor, dar, oricum, soția ta nu ar aprecia prea mult cele 3 secunde și ceva până la 100 de km/h.

Așadar, pentru a nu isca o serie de conflicte, ai nevoie de o mașină de familie cuminte. Iar Outback este fix o astfel de mașină: suta de kilometri pe oră o atinge în 10.3 secunde, iar viteza de top ajunge la 193 km/h.

Singura motorizare pe benzină oferită de Audi pentru A4 Allroad dezvoltă 265 de cai putere, tocmai de aceea repriza 0-100 km/h durează în cazul său 6.1 secunde. C200 All-Terrain are nevoie de 7.5 secunde până la 100 de km/h, iar Volvo V60 Cross Country, cu ai săi 250 CP, ajunge la 100 de km/h în 6.9 secunde. 

Interior

Nu te lăsa păcălit de exteriorul masiv și, poate, spartan, pentru că interiorul lui Subaru Outback este un loc unde modernul se îmbină cu clasicul.

Încă din standard, primești o tapițerie din piele Nappa, adică o piele naturală, de calitate superioară, regăsită de obicei pe modelele premium. Volanul și schimbătorul de viteze sunt și ele îmbrăcate în același material.

Fie că stai pe locurile din față sau pe cele din spate, ești înconjurat de suprafețe moi, plăcute la atingere. Nu lipsește eternul negru lucios, sau Piano Black în termeni de specialitate, dar din fericire îl regăsim doar pe o zonă mică de pe tunelul central.

Și tot din fericire nu sunt foarte multe butoane fizice în habitaclu. Majoritatea funcțiilor au fost preluate de ecranul central al sistemului multimedia, dar despre acest aspect voi vorbi puțin mai incolo.

Dacă tot am pomenit de butoane, cele mai multe le întâlnești pe volan. Ele au dimensiuni potrivite și simți când le apeși, nu trebuie să îți iei ochii de la drum pentru a vedea dacă ai activat sau dezactivat încălzirea în volan, spre exemplu.

Ceasurile de bord sunt clasice, analog, dacă vrei. Ele încadrează un display color, de mici dimensiuni, dar care îți afișează toate informațiile necesare pentru condus.

Portierele au dimensiuni generoase și au un grad de deschidere mare, astfel că accesul în mașină se face foarte lejer. Scaunele față sunt confortabile, chiar și la drum lung, inclusiv șezutul susține corect picioarele.

Locurile din spate pot găzdui lejer 3 pasageri, oferind un spațiu uriaș pentru picioare. De preferat ar fi să fie 2 pasageri, pentru că astfel se pot bucura de cotiera integrată în spătar. Pentru zilele răcoroase, bancheta are funcție de încălzire.

Spații de depozitare găsești peste tot. Ce-i drept, buzunarele portierelor nu ar strica să fie puțin mai încăpătoare. Cotiera centrală este decentă, din punct de vedere al spațiului. Până și pasagerul din dreapta are în față un spațiu de depozitare care poate găzdui, fără probleme, chiar și 2 telefoane de ultimă generație.

Suprafețele vitrate sunt multe și generoase ca dimensiuni, tocmai de aceea va intra multă lumină naturală în habitaclu. Dacă vrei mai mult, ai și o trapă acționată electric.

Cu toate locurile în poziție normală, portbagajul are un volum de încărcare de 561 litri. Dacă rabatezi bancheta obții un spațiu de 1.822 litri. Pentru că roata de rezervă clasică lipsește (primești, în schimb, un kit de pană), sub planșeul portbagajului mai găsești un spațiu de depozitare compartimentat.

La acest capitol, modelul nipon stă mai bine decât Audi A4 Allroad (495 litri), dar și decât Volvo V60 Cross Country (519 litri). Mercedes-Benz Clasa C All-Terrain propune un portbagaj de 490 de litri. 

 

Preţ de achiziţie

Foarte mulți producători de automobile tind să se complice prea mult atunci când vine vorba despre nivelurile de echipare. Dar la Subaru treaba este destul de simplă: Outback are doar 4 niveluri de echipare, adică Trend, Active, Exclusive Cross și Platinum.

Mașina testată de noi a fost un Outback Platinum, cu o listă de dotări standard care se întinde pe două pagini A4. De aici și prețul de 48.680 de euro, cu TVA inclus. De fapt vorbim de 47.990 de euro, plus culoarea metalizată care costă 580 de euro.

Dacă nu vrei un nivel de echipare de top, prețurile lui Outback pornesc de la 42.990 de euro.

Audi cere 52.700 de euro pentru A4 Allroad 45 TFSI quattro, un Volvo V60 Cross Country, cu motor pe benzină, costă cel puțin 56.520 de euro, iar Mercedes-Benz C200 4Matic All-Terrain pornește de la 57.520 de euro în România. Deci, dacă ne raportăm la segmentul premium, Outback poate fi privit ca un chilipir.

Siguranţă

Subaru Outback are foarte multe atuuri, iar siguranța este unul dintre ele. Pachetul de sisteme EyeSight, cu toate tehnologiile de siguranță care pot fi bifate, este inclus în echiparea de serie. Indiferent dacă optezi pentru un Outback de bază sau unul de top.

Lista include sisteme ca Front View and Side Monitor, Subaru Rear Vehicle Detection, Asistent fază lungă, o armată de airbag-uri, Brake Assist, sistem inteligent de prevenire a accelerării accidentale, Adaptive Cruise Control cu funcție Lead Vehicle Start Alert și Line Sway, Lane Keep Assist, Departure Warning, Pre Collision Braking System, Pre Collision Steering Assist și Pre Collision Throttle Management.

În plus, Outback mai are un element fizic, de această dată: un cui de siguranță în ușa spate, care se conectează cu ușa față prin șasiu. În cazul unui impact din lateral, portierele rămân fixe. Se deformează, dar nu intră înauntru și pot fi deschise cu ușurință.

Toate aceste sisteme de siguranță i-au adus lui Outback punctajul maxim de 5 stele la testele Euro NCAP.

Modelul nipon a fost testat în 2021, iar gradul de protecție oferit adulților, în caz de impact, a fost notat cu 88%. Acest lucru plasează Outback pe locul 6 în clasamentul modelelor testate în acel an, având ca reper acest aspect.

Apoi, protecția copiilor a fost notată cu 89%. Folosind acest reper, Outback este pe prima poziție. Protecția pietonilor și bicicliștilor a primit 84% (locul 6), iar eficiența sistemelor de asistență a fost evaluată cu 95%. Din nou locul 1.

Ţinută de drum

După primii kilometri, am înțeles că Subaru Outback nu mă va da pe spate cu accelerațiile sale, dar o va face cu confortul său. Și fix asta s-a întâmplat, pentru că Outback este o mașină foarte confortabilă, o mașină pentru drumuri lungi și deloc obositoare.

Are o gardă la sol de 213 milimetri și o lungime de peste 4.8 metri, așadar nu mă așteptam la comportamentul unui MX-5 pe viraje. În ciuda gabaritului, direcția nu este foarte asistată, așa că simți când rotești volanul. Ceea ce este un lucru bun, pentru că așa știi în orice moment în ce direcție sunt îndreptate roțile.

Până la o viteză de 70-80 km/h, pot spune că botul mașinii se îndreaptă, fără rețineri, în direcția roților. Peste, există o ușoară tendință de subvirare, dar este una progresivă, adică mașina îți oferă timpul necesar pentru a înțelege că ai întrecut puțin limita și că este timpul să îți revii.

Suspensia este unul dintre punctele forte ale lui Outback. Practic, sistemul gândit de Subaru, dar mai ales calibrarea lui, face ca denivelările din asfalt, șinele de tramvai și gropile să dispară pur și simplu. Indiferent de viteza pe care o ai.

Chiar și limitatoarele de viteză îți vor părea doar o mică denivelare, peste care treci fără probleme. Și cu toții știm că, cel puțin cele din București, nu sunt deloc mici. În plus, habitaclul filtrează foarte bine zgomotul suspensiei.

Dar, fără nicio îndoială, cel mai mare punct al acestei mașini este tracțiunea integrală Symmetrical AWD. Este, dacă îmi permiți, doctoratul japonezilor de la Subaru.

Pe scurt, sistemul denumit Active Torque Split include un ambreiaj multidisc central, nu un diferențial, gata să distribuie cuplul în raport 60/40 față/spate. Există și câte un diferențial deschis față/spate.

Ai la dispoziție 3 moduri, selectabile din ecranul central al sistemului multimedia: Normal, Snow-Dirt și Deep Snow/Mud. Acestea controlează o serie de parametri: modul în care este livrată puterea de către motor, cutia menține un raport redus pentru o livrare instantanee de putere, iar sistemul de control al tracțiunii nu intervine foarte mult (chiar deloc în unele situații).

Dacă pe șosea Subaru Outback este o mașină nu foarte diferită de toate celelalte, în teren accidentat este locul în care Outback se simte ca peștele în apă. Dincolo de asfalt, Outback te face să te îndrăgostești de el.

Să ne înțelegem, are o gardă la sol de 213 milimetri, un unghi de atac de 20 de grade, un unghi de rampă de 21 de grade și un unghi de degajare de 22.6 grade. Așadar, nu este tocmai un off-roader veritabil.

Dar, pe traseul străbătut de mine, unul plin de denivelări, noroi, frunze ude și bălți deloc mici, Outback s-a descurcat ireproșabil. Indiferent de modul selectat. Totuși, am remarcat că dacă selectezi unul din modurile Snow-Dirt sau Deep Snow Mud (acesta din urmă dezactivează complet ESP-ul) sistemul de tracțiune intră în modul "lasă-mă pe mine, că știu mai bine".

Oricât ai apăsa pedala de accelerație, mașina nu reacționează, motorul păstrează turația care crede el că e necesară pentru a depăși obstacolul, iar tu rămâi uimit de ușurința cu care tocmai ai trecut printr-o groapă cu noroi până la glezne.

 

Vizibilitate

Așa cum spuneam, suprafețele vitrate sunt generoase, astfel că vizibilitatea de la volan este foarte bună. Te ajută și garda la sol înălțată și, desigur, poziția de condus mai ridicată.

Pentru un plus de siguranță, oglinzile laterale integrează un senzor pentru unghiul mort. Doar că martorii luminoși nu se mai aprind în oglinzi, ci sunt amplasați pe interiorul acestora.

Outback este echipat cu 3 camere video. Pe lângă cele clasice, adică față și spate, ai o cameră și în oglinda din dreapta. Este foarte utilă atunci când parchezi aproape de bordură, chiar dacă claritatea imaginii lasă de dorit în condiții de lumină slabă.

Tehnologie

Am menționat și anterior sistemul EyeSight, dar dacă tot suntem la capitolul Tehnologie, aș dori să mă opresc din nou puțin asupra lui. Acest sistem este mândria celor de la Subaru, tocmai de aceea îl oferă încă din standard.

Pe scurt, sistemul EyeSight integrează două camere color care permit o vedere stereoscopică, asemănătoare omului. Tocmai de aici și numele EyeSight. În consecință, tehnologia reacționează mult mai natural, spre exemplu atunci când detectează un vehicul pe care șoferul nu l-a observat sau un pieton.

Tot aici vreau să punctez sistemul de monitorizare a șoferului, pentru că acesta nu are doar rol de siguranță. Pe lângă faptul că se comportă ca un fel de Big Brother atunci când nu ești cu ochii la drum, lucru care poate fi ușor iritant, acest sistem permite înregistrarea a până la 5 profiluri de șofer.

Cu alte cuvinte, atunci când urci la volan, sistemul îți scanează chipul, te recunoaște și încarcă automat setările și reglajele corespunzătoare: poziția oglinzilor, poziția scaunului, posturile de radio etc.

Sistemul multimedia rulează pe un display de 11.6 inch și are 2 procesoare pentru o mișcare mai fluidă și o procesare mai rapidă. Meniul nu este deloc complicat, iar pictogramele sunt mari pentru a putea fi selectate cu ușurință.

Ecranul în sine este împărțit în 3 zone: în partea superioară sunt afișate informații despre navigație, sistemul audio, informații de la computerul de bord sau modul de rulare ales. Apoi, circa 80% din ecran este dedicat sistemului multimedia propriu zis.

În partea inferioară, ai o zonă similară ca lățime cu cea de sus, prin intermediul căreia poți interacționa cu sistemul de climatizare. Pentru a nu-ți lua ochii prea mult de la drum, dacă vrei să modifici temperatura din habitaclu, Subaru a instalat și butoane fizice pentru această funcție.

Tot o serie de butoane fizice ai și pentru a controla volumul sistemului audio, schimbarea frecvenței postului de radio și acces la camerele video.

Ca orice mașină care se respectă, Subaru Outback oferă conexiune Apple CarPlay și Android Auto.

Design

De multe ori mi s-a întâmplat, (pun pariu că și ție), să văd o mașină în poze, dar în realitate să fie altceva. Spre exemplu, Outback pare o mașină nu foarte mare în imagini, dar în realitate este, de fapt, un model impunător. Chiar masiv.

Pe lângă garda la sol ridicată, robustețea îi este accentuată de elementele de protecție din plastic, dar și de scuturile metalice pentru motor și diferențialul spate. Să nu uităm de jantele cu diametrul de 18 inch.

Outback oferă o gamă largă de culori exterioare. Pe lângă acest Albastru Sapphire Pearl, clienții mai au la dispoziție nuanțe ca Verde Autumn Metallic, Brilliant Bronze Metallic, Roșu Crimson Pearl, Negru Crystal Silica, Alb Crystal Pearl, Argintiu Ice Metallic, Gri Magnetite Metallic și Gri Storm Metallic.

Nu ne-a placut

  • Prezența unei singure motorizări
  • Nu ar strica mai multă putere

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (7)

  • Pentru un 2.5 litri, cu 4 persoane și autostrada + off road și, nota bene, cu cvt care cam turează motorul în unele momente, mi se pare foarte ok consumul.
    Că atinge suta în 10.3 secunde nu-i bai, e mașină de familie, cine vrea senzații tari are de unde alege.
    10 0
  • japan4ever
    aproape 50k euro pt o masina aproape urata cu un interior plasticos si nu foarte dinamica mi se pare cam scump.. Mazda e Maybach pe langa asta
    15 10
  • Întotdeauna mi-au plăcut genul ăsta de mașini înălțate, cu plastice pe ele, formă de combi, de la Golf Alltrack până la E Klasse All Terrain, și din punctul ăsta de vedere nici Subaru nu îmi displace.

    Dar performanțele sunt de anii 90, in nici un caz de 2024. Plus că în România ești și penalizat aiurea la impozite și asigurări pentru o astfel de cilindree. Ai 2500 cmc pentru ce?
    7 1
  • mare, grea, consum 10/14. oare de ce au renuntat rasaritenii la diesel? am condus un timp forester diesel, manual, si n-am reprosuri.
    3 0
  • In SUA Subaru se lauda ca dupa 10 ani 99% din masinile lor sunt inca pe sosea. Probabil de asta inca se vand si in ciuda tuturor neajunsurilor, unii clienti aleg inca Subaru. Aa si un alt motiv este sistemul 4x4 care e unul dintre cele mai bune si durabile din lume de pe o masina pamanteana si asta e un motiv serios cand vrei sa tii o masina mai mult de 5 ani.
    1 0
  • Andrei
    Eu nu inteleg cum masina asta are 4.4 punctaj, 5 stele la tinuta de drum, desi e o sicana mobila pe viraje. Nu prea inteleg cum mai poti vinde asa ceva in 2024, un motor astmatic, cuplat cu o cutie de scuter. Doar pentru nostalgici.
    0 3
  • @andrei
    daca nu ai condus niciodata Subaru, mai bine te abtii!
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru