Drivetest Subaru Crosstrek

4.1
Subaru Crosstrek zoom
de Alexandru Monenciu
Miercuri, 17.01.2024
Moștenitor

Amintirile mele cu Subaru sunt din perioada de glorie a constructorului nipon, atunci când celebrul Impreza WRX (dacă era STI era și mai bine) făcea legea, atât pe stradă, cât și la probele de raliu.

Dar, după un timp, vizibilitatea celor de la Subaru a început să scadă și nu s-au mai apropiat de popularitatea pe care o aveau în trecut. Din fericire, însă, niponii încep să se redreseze, iar noi începem să auzim din ce în ce mai mult despre această marcă.

Cu toate acestea, Subaru rămâne un brand de nișă, cel puțin pe Bătrânul Continent. Este, dacă vrei, Volvo în versiunea japoneză.

Pe lângă modelele deja cunoscute, cum ar fi Outback sau Forester, Subaru oferă acum în Europa și un model care, până nu demult, era doar o versiune pentru piața din America de Nord a modelui XV. Este vorba despre Crosstrek.

După 2.2 milioane de exemplare XV comercializate la nivel global, dintre care circa 127.000 au ajuns în Europa (de aici ne dăm seama că atenția niponilor nu este, sau mai bine zis nu a fost, canalizată pe continentul nostru), Subaru ia decizia să înlocuiască modelul XV cu acest Crosstrek.

Cum se traduce Crosstrek? Crossover+trekking, adică un crossover gândit, atât pentru oraș, cât și pentru o aventură, două, în teren accidentat. Un Outback compact, dacă îmi permiți această comparație.

Așadar, dacă ne referim strict la modelul XV, putem spune că aceasta este a patra generație. Dar, dacă ne referim la Crosstrek, nu greșim dacă spunem că este un model nou în portofoliul japonezilor. Moștenitorul lui XV. 

Noi am condus noul Subaru Crosstrek în Italia, iar mai jos îți spunem cum se simte de la volan. Mai mult, îți și arătăm, într-un video cuprinzător, toate noutățile pe care le aduce acest model.

De ce Italia? Pentru că, din luna septembrie, România a intrat, din punct de vedere al vânzărilor, sub umbrela Subaru Italia.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI

  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Din punct de vedere al motorizării, Crosstrek utilizează sistemul prezent pe Forester e-Boxer. Acel "e" trădează natura electrificată a sistemului de propulsie, dar nu este un hibrid 100%, ci mai degrabă un mild-hybrid la 48V.

Așadar, avem un motor de 2.0 litri Boxer, aspirat natural, o unitate electrică (de 16.7 CP și 66 Nm) și o baterie de 0.6 kWh. Puterea întregului sistem a fost redusă la 136 CP, din motive de sustenabilitate. Altfel spus, pentru a avea emisii mai mici.

Puterea maximă este atinsă la 5.600 de rotații pe minut, iar cuplul maxim, de 182 Nm, la 4.000 de rotații pe minut.

Subaru Crosstrek a fost gândit pentru confort, tocmai de aceea mașina trage liniar. Chiar și atunci când calci mai hotărât pedala de accelerație, motorul urcă foarte lin în ture, fiind aproape de nederanjat. La fel urcă și acul vitezometrului.

Unitatea Boxer este aspirată natural, așadar nu ai acele ruperi de ritm specifice unui propulsor turbo. Tocmai pentru că lipsește orice formă de supraalimentare, trebuie să îl duci destul de des în zona înaltă a turometrului, acolo unde zgomotul celor 4 cilindri devine ceva mai accentuat.

Cu toate acestea, motorul de 2.0 litri e-Boxer nu se simte subdimensionat pentru această caroserie. Pur și simplu așa l-au reglat japonezii de la Subaru.

Sistemul hibrid intervine în anumite momente, spre exemplu atunci când iei piciorul din accelerație. Asta înseamnă că, pentru câteva secunde sau câțiva metri, poți circula pur electric. Cu motorul termic oprit, mai corect spus.

O noutate este că motorul electric intervine și atunci când mergi cu spatele.

Trenul de rulare include și o transmisie Lineartronic, sau CVT pe înțelesul tuturor. Și ea contribuie la comportamentul liniar de care vorbeam mai sus. Pentru situațiile când ai nevoie de frână de motor, cutia de viteze are o treaptă L, care simulează retrogradarea într-o treaptă inferioară.

Consum

Știu că te-ai obișnuit să îți fac o analiză de consum foarte detaliată, dar de această dată te voi dezamăgi puțin. Pentru că am condus mașina pe o distanță foarte scurtă, adică 60 și un pic de kilometri, cifrele de consum sunt, oarecum, irelevante.

În plus, în perioadele când am staționat, chiar și pe durate mai lungi, mașina a fost pornită.

Îți voi spune totuși că în timpului testului nostru, Subaru Crosstrek a consumat 6.2 litri/100 de km (8.1 l/100 km consum declarat de Subaru). Traseul nostru a inclus, atât oraș, cât și puțină autostradă și drum montan. Și o mică sesiune de off-road.

De dragul discuției, atunci când îl compari cu rivalii din gamă, situația se prezintă în felul următor: Mazda CX-30 are un consum declarat de 5.9 litri/100 de kilometri, motorizarea SkyActiv 2.0 litri cu 122 CP, iar Nissan Qashqai, mild-hybrid, consumă 6.9 l/100 de km.

Honda HR-V, tot cu propulsie hibrid, consumă 5.4 litri/100 de kilometri. Avem apoi Kia XCeed cu 5.7 litri la 100 de km și Toyota Corolla Cross cu 5.0 litri/100 de km (tot un hibrid cu 140 CP).

Performanţe

Potrivit fișei tehnice, Subaru Crosstrek atinge 100 de km/h în 10.8 secunde și are o viteză maximă de 198 km/h. Așadar, se poate observa că nu vorbim deloc despre o mașină sportivă.

Nici Honda HR-V nu este cu mult mai rapidă, având în vedere că sprintul până la 100 de km/h durează, în cazul ei, 10.7 secunde. Tot pe acolo regăsim și Mazda CX-30, cu 10.6 secunde până la 100 de km/h.

Nissan Qashqai ar învinge într-o cursă de accelerație, cu ale sale 9.9 secunde până la 100 de km/h. Toyota Corolla Cross are un timp identic cu modelul nipon, iar Kia XCeed este cea mai rapidă dintre aceste modele, cu 9.2 secunde până la 100 de km/h (1.5 T-GDi Hybrid, 160 CP).

Interior

Dacă ai fost într-un Subaru Outback, habitaclul lui Crosstrek îți va fi foarte familiar. Pentru că, așa cum am spus mai sus, Crosstrek este un Outback mai compact.

Așadar, nu te aștepta la artificii de design și forme SF, pentru că nu le vei regăsi nicăieri. Subaru pune accentul pe clasic și pe ergonomie, iar ambele calități le regăsești din plin în habitaclul lui Crosstrek. 

Ai același volan cu multe butoane la îndemână, aceleași ceasuri de bord analog, foarte puține butoane fizice pe consola centrală și destule spații de depozitare. Materialele din partea superioară a bordului sunt calitative, inclusiv elementele din plastic pe care le regăsești în destul de multe locuri.

Clienții pot opta pentru tapițerii din piele naturale sau ecologică, dar și pentru material textil.

Scaunele sunt foarte confortabile și au fost dezvoltate în așa fel încât vibrațiile resimțite de pasagerii din față, în special la nivelul capului, să fie reduse. Cei de la Subaru ne-au prezentat inclusiv măsurători realizate de ingineri, pentru a demonstra acest lucru.

Tot pentru confortul celor din habitaclu, niponii au îmbunătățit antifonarea cu 50%. Și le-a cam ieșit, având în vedere că în interior intră destul de puțin zgomot de fond. 

Cei 5 pasageri au spațiu suficient, iar portbagajul are un volum de încărcare cuprins între 328 și 1.314 litri.

Din acest punct de vedere, Mazda CX-30 stă mai bine, având un portbagaj de 430 litri, cu toate scaunele în poziție normală. Honda HR-V oferă 335 de litri pentru bagaje, Kia XCeed propune 395 de litri, Toyota Corolla Cross are 395 de litri, iar Nissan Qashqai este campion cu 436 de litri.

Preţ de achiziţie

Prețurile aferente pieței din România nu au fost comunicate nici până acum, astfel că nu putem discuta, încă, despre acest aspect. Dar, ca să-ți faci o idee, Subaru Crosstrek pornește de la 37.240 de euro în Slovenia și de la 41.410 euro în Croația.

La noi în țară, Mazda CX-30 costă cel puțin 25.590 de euro, Nissan Qashqai pornește de la 36.490 euro, iar pentru o Honda HR-V trebuie să scoți din buzunare de la 35.040. De asemenea, Toyota Corolla Cross pornește de la 34.892

Siguranţă

Subaru XV avea deja un pachet generos de sisteme de siguranță, tocmai de aceea, în urmă cu 6 ani, a fost recompensat cu 5 stele Euro NCAP la testele de siguranță. Noul Crosstrek nu a trecut, încă, pe la belgieni, dar cu siguranță va egala sau chiar întrece rezultatele lui XV.

Adică 94% protecție pentru adulți, 89% protecție pentru copii, 84% protecție pentru pietoni și bicicliști și cu 68% au fost notate sistemele de asistență oferite în standard.

Revenind la Crosstrek, noul model a preluat câteva dintre sistemele lui XV, cum ar fi Blind Spot Detection, Lane Change Assist și Rear Cross Traffic. Unele au fost îmbunătățite, inclusiv Pre-Collision Braking System, Lane Departure Prevention și Adaptive Cruise Control.

Pe lângă toate acestea, noua generație a pachetului EyeSight plusează cu Front Pre-Collision Braking, Autonomous Emergency Steering, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Limiter, Emergency Lane Keep Assist, Eyesight Assist Monitor, Manual Speed Limiter și Driver Monitoring System.

Trebuie să menționez că sistemele își fac bine treaba, ba chiar sunt puțin cam prea sensibile. Mai ales sistemul de monitorizare a șoferului, care parcă este un Big Brother care te urmărește și te atenționează imediat ce ți-ai luat ochii de la drum.

Să nu mai pomenim că noul model al niponilor are 10 airbag-uri distribuite prin tot habitaclul.

Ţinută de drum

Traseul pe care am condus noul Subaru Crosstrek a fost destul de scurt, dar ne-am făcut o idee despre ținuta de drum a modelului nipon. Suspensia este confortabilă și amortizează foarte bine denivelările din asfalt, chiar și limitatoarele de viteză.

Pe viraje, mașina este controlabilă, dar nu îți pot spune mai multe pentru că toate exemplarele de test au fost încălțate cu anvelope de vară, iar afară temperatura era de un grad Celsius și condiții de iarnă. Așadar, nu am putut forța puțin pentru a vedea dacă subvirează sau nu.

De menționat că vine echipată cu un sistem Active Torque Vectoring (vectorizare a cuplului), care reduce subvirarea și supravirarea.

Din fericire, oferă încă din standard un sistem de tracțiune integrală Symmetrical AWD, care deja are o grămadă de fani. Acestea fiind spuse, nu am simțit în nicio clipă o pierdere de aderență sau tracțiune, nici chiar pe mica porțiune de off-road.

Aici, suprafața de rulare era acoperită cu zăpadă și frunze, dar am pus sistemul X-Mode pe configurația Snow/Dirt, iar mașina a înaintat fără probleme. Garda la sol care măsoară 220 de milimetri mi-a dat destulă încredere încât să trec fără probleme prin vaduri și peste pietrele mai înalte.

Unghiul de atac măsoară 19.3 grade, cel de degajare 31.2 grade, iar unghiul de rampă este de 20.8 grade. Dacă te gândești să tractezi ceva cu noul Crosstrek, o poți face liniștit având în vedere că are o capacitate de tractare de 1.270 de kilograme.

Pe lângă Normal și Snow/Dirt, sistemul X-Mode mai are un mod numit Deep Snow/Mud. Dacă îl selectezi, mașina va dezactiva ESP-ul pentru a nu risca să rămâi împotmolit.

Vizibilitate

Vizibilitatea nu este deloc o problemă la volanul noului Subaru Crosstrek. Poziția de condus este relativ înaltă, iar dimensiunile generoase ale oglinzii retrovizoare chiar m-au surprins.

Pentru un plus de vizibilitate, Crossback are o suprafață vitrată la baza montantului A, iar oglinzile laterale sunt montate pe portieră.

Tehnologie

Subaru Crosstrek are un habitaclu clasic, cu ceasuri analog și un mic ecran pentru computerul de bord. Dar, marea noutate în ceea ce privește tehnologia se regăsește în centrul consolei centrale, iar aici ne referim la ecranul de 11.6 inch al sistemului multimedia. Atenție, oferit încă din standard.

Meniul sistemului multimedia nu este deloc complicat, aș putea spune că este chiar basic. Are pictograme mari pentru a putea fi selectate cu ușurință. În acest fel nu îți distrage prea mult atenția de la condus. În plus, sistemul se mișcă destul de bine.

Conexiunea Apple CarPlay și Android Auto este wireless. O găselniță a celor de la Subaru este funcția What3words pentru sistemul de navigație. Pe scurt, "lumea" este împărțită în cadrane de câte 3 metri pătrați și fiecărui pătrat îi este atribuit un cuvânt.

Atunci când vrei să introduci o destinație, este de ajuns să scrii 3 cuvinte, iar destinația dorită va fi setată. Nimic mai simplu. Și chiar funcționează.

Apoi, funcțiile sistemului de climatizare sunt integrate în ecranul central. Dar ai și două butoane fizice de la care poți regla temperatura. Tot butoane fizice ai și pentru încălzirea în scaune.

În partea din față a tunelului median ai un port USB-C, un port USB normal și o priză Jack. Nu prea mai întâlnești așa ceva la mașinile de ultimă generație. Și pasagerii din spate au un port USB-C și un port USB normal, dacă vor să își încarce dispozitivele mobile.

Design

Noul Subaru Crosstrek adoptă limbajul de design Dynamic x Solid. Ai o grilă generoasă în partea din față, faruri LED subțiri, un plafon plonjat, stopuri cu semnătură luminoasă sub forma literei C, iar jantele pot avea 17 sau 18 inch.

Pentru a sublinia caracterul robust al noului Crosstrek, Subaru a montat o serie de elemente de protecție din plastic. Cum au mai toate SUV-urile din prezent.

Paleta de culori exterioare include nuanțe ca Alb Crystal Pearl, Argintiu Ice Metallic, Gri Magnetite Metallic, Negru Crystal Silica, Albastru Oasis, Albastru Offshore Metallic, Albastru Sapphire Pearl, Sun Blaze Pearl și Roșu Pure.

Nu ne-a placut

  • Sistemul multimedia

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (3)

  • nimic de comentat, nici macar pretul, pare masina perfecta insa cu 2 neajunsuri
    - Lineartronic, sau CVT sau moartea pasiunii pe înțelesul tuturor.
    - motorul de 2 litri si doar 136 cp, pai alea vechi aveau 150CP acu 15 ani. ce facem gogule ?
    6 5
  • Marius XV
    Au un Subie XV din 2019. Dupa aproape 5 ani in compania lui pot spune cu mana pe inima ca acesta nu va fi mostenitorul meu. 44k varianta full pentru 132 CP nu pot, pur si simplu nu pot
    6 0
  • oricine
    Decât să-i taie un cilindru ca la BMW sau Volvo mai bine că l-au strâns un pic de gât. Și au făcut asta pentru a se încadra în trendul prostiei mondiale care se cheamă down-size. În rest bag samă că tot patru roți are dar din păcate tableta este integrată prea frumos în bord față de trendul capac wc ridicat.
    3 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru