Marti, 16.07.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
Când am plecat în Austria, la testul noului Superb facelift, nu-mi imaginam că voi găsi mașina perfectă. Știu, am tot zis că ea nu există. Însă, fiecare afirmație poate fi demolată cu argumentele potrivite. În cazul meu, Superb facelift a punctat cu argumente fix acolo unde noi, românii, suntem extrem de sensibili.
Dar nu e vorba despre orice Superb. Este vorba despre varianta Scout, oferită în premieră pe nava amiral a cehilor, disponibilă doar alături de caroseria break. Prin urmare, dacă îmi veți permite să completez, Skoda Superb Scout este mașina perfectă... pentru România. Și o să detaliez asta în capitolele următoare.
Skoda Superb Scout
2.0 TSI 272CP Scout Combi DSG 4x4
- Pret model testat 40.646 €
Motor / Transmisie
Noul Superb Scout este selectiv. Nu se adresează oricărui client Skoda. Îi vizează doar pe cei cu pretenții, pe cei care își doresc resurse generoase sub capotă. Prin urmare, poate fi comandat fie cu un motor diesel de 190 de cai, fie cu unul pe benzină de 272 de cai putere. Ambele vin cu 4x4 și cutie automată DSG cu 7 rapoarte în standard.
Am tras lozul norocos și m-am trezit într-un Superb Combi de 272 de cai putere, capabil să lase în ceață multe mașini premium cu pretenții. Propulsorul TSI de 2.0 litri face din inocentul Superb Scout un adevărat Sleeper. Adică genul acela de mașină care nu trădează în nici un fel puterea de sub capotă, dar care e capabil de accelerații WOW.
Cei 272 de cai sunt completați de un cuplu motor de 350 de Nm, livrat pe o plajă de turații extrem de generoasă, care începe la 2000 de rotații și se termină tocmai la 5400 rpm. Se simte plăcut și permite motorului o flexibilitate mare. Dacă ar mai fi avut încă 50 de Nm, ar fi fost cu adevărat exploziv. Însă, chiar și cu 350 de Nm îți oferă niște reprize de accelerare foarte bune. Chiar și la viteze de autostradă, accelerația garantează un impuls plăcut.
Resursele celor patru cilindri sunt gestionate cu ajutorul celebrei cutii DSG, devenită o adevărată referință în segmentul de volum pentru răspunsul său. Atunci când nu cauți un kick-down, cutia se grăbește să schimbe și să mențină acul turometrului pe la 1300 de rotații, indiferent de treapta în care te afli. Nu e tocmai plăcut, având în vedere că valoarea maximă a cuplului începe mai sus. Excesul acesta de zel, programat de inginerii cehi pentru a-i satisface pe cei care se preocupă prea tare de consum, ar putea să-i enerveze pe unii clienți, care vor să ruleze mereu în plaja de cuplu maxim. Din acest motiv, mulți vor prefera să mențină levierul transmisiei în modul Sport, care aduce mai multă vitalitate în interiorul turometrului digital și menține acul la cel puțin 2000 rpm.
Motorul pe benzină este rafinat și nu oferă un zgomot supărător. Chiar și la turații înalte pare să sune plăcut. Pentru cei care se gândesc la Superb Scout ca la o mașină perfectă pentru excursii cu rulota, trebuie să precizez că, indiferent de ce versiune de motorizare alegeți, puteți tracta până la 2200 de kilograme.
Consum
Spuneam și mai sus că versiunea testată de mine în Austria se adresează clienților atipici. De ce spun asta? Pentru că doar 32% dintre clienții lui Superb preferă benzina. Și cu mult mai puțini versiunea de 272 de cai putere.
Nu e prietenă cu un consum redus, mai ales dacă abuzezi de resurse. Cehii anunță un consum mediu de 7.1 litri/100 de kilometri, dar veți fi departe de valoarea asta.
În mediul extraurban, fără să abuzez prea tare de resurse, încercând să mă bucur de porțiunile de drum și autostradă în limitele legale, am obținut o valoare de 10 litri/100 de kilometri.
Performanţe
O să pleci primul de la semafor. De mult ori. Iar aceste victorii mici și prostești merită. O să-ți mângâie ego-ul. O să îți placă la nebunie fața celor care se gândeau că un dulap de dimensiunile lui Superb Scout nu poate ține pasul.
Imaginați-vă că spintul de la 0 la 100 de km/h se face în doar 5.6 secunde. Este un timp fantastic. Mai bun ca al lui Honda Civic Type R, care e un hot-hatch și e dintr-o ligă complet nebunească. E gașca golanilor, care nu simpatizează băieții cu break-uri.
Prin urmare, motorul de 272 de cai ar putea să-i răzbune pe familiști. Avantajul lui Superb Scout în fața lui Civic Type R? Cehul poate alerga tare și în teren accidentat, pe drumuri neasfaltate. Am încercat și m-am simțit ca pe o probă de macadam.
Când vine vorba de viteză maximă, Superb Scout nu are probleme: acul vitezometrului ajunge ușor la 250 de km/h.
Interior
Faceliftul nu aduce modificări mari de design nici în interiorul lui Skoda Superb. Indiferent de varianta de caroserie preferată. Avem aceeași ergonomie exemplară, preluată de la părintele Volkswagen, cu o serie de comenzi clare pentru climatizare și cu butoane puține, pe care le înveți repede, implicit pe volan. Calitatea materialelor este una bună. Ba chiar foarte bună, dacă stau să mă gândesc la plasticul moale care îmbracă implicit consola centrală, o zonă căreia nu i se acordă prea multă atenție.
În cazul variantei testate de mine, adică Superb Scout, clienții pot opta pentru decorațiuni care imită lemnul la nivelul planșei de bord și al portierelor. De asemenea, tapițeria este inscripționată cu numele Scout și poate fi comandată cu un mix de piele și alcantara.
Superb rămâne una dintre cele mai generoase mașini când vine vorba de spațiu interior. Nu pot să uit proba de spațiu făcută de Skoda la debutul actualei generații Superb, în urmă cu patru ani. Cehii au invitat-o pe bancheta din spate pe Adriana Karembeu, fost model și fostă deținătoare a recordului pentru cele mai lungi picioare din lume (1.23 metri). Dacă ea a putut să stea picior peste picior în interiorul unui Superb, atunci înțelegeți că mașina asta beneficiază de confortul unui BMW Seria 7 sau Audi A8 pe locurile din spate.
Faceliftul nu a afectat cu nimic această trăsătură. În cazul variantei Superb Scout, lucrurile stau și mai bine, pentru că portbagajul, oferit acum cu o deschidere electrică a hayonului, are o capacitate de 660 de litri. În plus, vine cu o mulțime de soluții de ancorare, o podea dublă și alte câteva spații ascunse.
Și interiorul beneficiază de o mulțime de spații de depozitare, atât la nivelul portierelor, cât și pe consola centrală, acolo unde găsim o cotieră uriașă, suport pentru pahare de diverse dimensiuni și un spațiu cu încărcare prin inducție pentru telefonul mobil.
Antifonarea habitaclului a fost și ea îmbunătățită, iar zgomotul de vânt devine prezent în habitaclu după 120 de km/h.
Preţ de achiziţie
Skoda practică o politică de prețuri ușor mai accesibilă decât a părintelui Volkswagen. Prin urmare, noul Skoda Superb Scout ar trebui să fie mai ieftin decât un Volkswagen Passat Alltrack. Teoretic. În realitate însă, noul Superb Scout are un preț de listă ceva mai piperat decât Passat Alltrack. E drept, trebuie să așteptăm și faceliftul lui Passat ca să putem compara fair-play.
Revenind la această versiune de top de 272 de cai putere, cu automată și 4x4 și tot ce are mai bun nivelul de echipare Scout, Skoda promite un preț de 40.600 de euro, cu aproape 2000 de euro mai mult decât fratele de concern fără facelift, care nici nu poate fi comandat momentan pe piața din România. Abia de la toamnă ne vom putea raporta și la el.
Siguranţă
EuroNCAP a testat Soda Superb în anul 2015. A primit 86% pentru protecția pasagerilor adulți și pentru protecția copiilor. Regulile de testare au devenit mai stricte, dar și faceliftul îi aduce noului Superb extra sisteme de siguranță.
Pe lângă monitorizarea unghiului mort, păstrarea benzii de mers, frânarea automată de urgență cu posibilitatea detectării pietonilor și bicicliștilor, Superb facelift are parte și de o funcție denumită: Predictive Cruise Control.
Aceasta își intră în drepturi atunci când rulați pe autostradă, cu pilotul automat adaptiv în funcțiune. Să spunem că aveți setată limita maximă de 130 de km/h, însă intrați într-o zonă unde limitarea scade la 100 de km/h. Sistemul Predictive Cruise Control scade automat viteza de deplasare presetată la cea înscrisă pe semnele de circulație.
Ţinută de drum
Ca să poți ajunge în teren accidentat, Superb Scout a primit câteva atuuri. Pe lângă tracțiunea integrală oferită standard, modelul ceh beneficiază și de o gardă la sol ceva mai mare. Nu cu mult, ce-i drept. Doar 1.5 centimetri în plus față de Combi, așa că nu vă faceți planuri prin cine știe ce hârtoape, șleauri sau pante abrupte.
Un drum forestier e bun, o potecă înzăpezită este și ea digerabilă. Pentru situații solicitante, Superb Scout dispune și de un mod de rulare Off-Road, care schimbă interacțiunea cu pedala de accelerație, intervenția sistemelor electronice și distribuția cuplului între cele două axe.
Pe lângă modul Off-Road, cel de la volan poate interacționa și cu celelalte fețe ale modelului ceh. Există modurile Normal, Eco, Sport, Comfort și Individual. Acesta din urmă este disponibil dacă optați pentru amortizoarele adaptive, care o să mai alterneze nivelul de rigiditate al trenului de rulare. Fără îndoială, acest opțional aduce un plus de confort și ajută Superb Scout să plutească și mai bine peste denivelări.
De altfel, lejeritatea cu care mașina asta zboară prin grohotiș este fascinantă și s-ar putea să te facă să pierzi controlul. Ideal ar fi să nu uiți că suprafața pe care rulezi nu are o aderență așa bună. Dacă ai uitat, îți dau o palmă sistemele de siguranță, care intervin prompt.
Direcția nu transmite foarte multe informații despre suprafața de rulare, de aceea nu vei ști când ești la limita aderenței.
Atunci când nu te crezi la o probă din Raliul Greciei și alegi asfaltul, Superb Scout este o mașină confortabilă și echilibrată. Absoarbe destul de bine denivelările, chiar și atunci când optezi pentru jantele de 19 inch. Nu transmite zgomote deranjante la interior și îți garantează o rulare izolată bine de orice neplăcere a suprafeței. Cu ruliul e altă poveste. E prezent și s-ar putea să pară intimidant pentru unii.
Vizibilitate
Cu o formă și cu dimensiuni orientate către confort suprem, Skoda Superb Scout nu ar trebui să pună mari probleme de vizibilitate. Luneta este generoasă, ultimul rând de montanți este bine creionat, iar oglinzile laterale sunt și ele bine proporționate. Probleme apar în viraje strânse sau la ieșirea de pe străduțe înguste, întrucât primul rând de montanți este cam mare și incomodează.
Tehnologie
Odată cu faceliftul, Skoda Superb a mai primit o parte din bunătățile tehnologice ale fratelui de concern Volkswagen Passat. Spre exemplu, în spatele volanului poate fi regăsit acum, opțional ce-i drept, un afișaj digital de 10 inch. E mai mic decât cel de pe Passat, nu are aceeași rezoluție și grafică, însă este suficient. Este ușor de citit, intuitiv și poate afișa navigația.
În centrul planșei de bord clienții pot alege un ecran de 8 inch în standard sau unul de 9.2 inch opțional. Nu lipsesc navigația, informațiile din trafic și starea vremii. Un SIM inserat în sistemul multimedia vă permite să creați un hotspot pentru pasageri. Pe lista de dotări se mai pot adăuga accesul și pornirea fără cheie, deschiderea fără mâini a portbagajului, farurile LED Matrix și scaunele față încălzite (oferite standard pe versiunea Scout).
Când vine vorba de împrietenirea cu telefoanele mobile inteligente, Skoda Superb plusează acum cu suport Apple CarPlay și Android Auto, precum și cu o zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil.
Design
După ce și-au atras oprobriul publicului cu perechea de ochi pătrați aplicată lui Octavia cu ocazia faceliftului, cei de la Skoda au devenit precauți. Noul Superb facelift nu diferă foarte mult de versiunea anterioară. Blocurile optice față au fost ușor redesenate, grila a devenit mai mare și a căpătat un contur cromat, bara față a fost și ea redesenată pentru a îngloba acum proiectoare de ceață cu LED.
Gama de culori de caroserie s-a îmbogățit cu nuanțele Crystal Black și Race Blue, dar eu pot să mărturisesc că m-am îndrăgostit de acest Lava Blue prezent pe exemplarul meu de test. Jantele ajung până la 19 inch, iar pe versiunea Scout standardul începe de la 18 inch.
Posteriorul a primit și el blocuri optice ușor redesenate, full LED, o baghetă cromată și numele brandului scris cu litere generoase. Acestea înlocuiesc logo-ul Skoda, urmând noul detaliu de design introdus deja de Scala.
În mod normal, într-o țară ca România, care face din Skoda cel mai bine vândut brand de import în fiecare an, designul ar fi ultima problemă a cehilor. Însă, odată cu faceliftul, micile retușuri aduse navei amiral nu fac decât să îmbunătățească prezența sa și să atragă noi clienți, preocupați și de aspectul exterior.
Ne-a placut
- Spațiul interior
- Portbagajul uriaș
- Calitatea materialelor
- Ergonomia
- Bagajul tehnologic
Nu ne-a placut
- Prețul piperat
- Informațiile transmise de direcție
- Montanții A
Ştiri despre Skoda
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat primele schițe oficiale cu viitorul Enyaq facelift. Acesta aduce o serie de îmbunătățiri estetice atât pentru varianta obișnuită cât și pentru cea cu alură de coupe. (Marti, 17 Decembrie)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Superb Sportline. Acest nivel de echipare vine în standard cu jante de 19 inch, dar și cu o gardă la sol redusă cu 15 milimetri. (Miercuri, 28 August)
-
Divizia Skoda din Marea Britanie a ținut să aibă în flota de presă un exemplar unicat denumit Superb Sleeper Edition. Bazat pe un Superb Combi, modificat, acesta oferă 477 de cai putere și 661 Nm. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat prima schiță de design cu interiorul viitorului model Elroq. Acesta va miza pe spațiu, dar și pe o serie de materiale prietenoase cu mediul înconjurător. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat o serie de imagini cu viitorul model electric Elroq. Acesta va fi disponibil în 4 versiuni și va oferi o autonomie de peste 560 de kilometri. (Luni, 01 Iulie)
Acu la modul f. serios, puțini știu că orice mașină trebuie să aibă costuri de fabricație la max. jumate din prețul de listă, ca să poată scoată și ceva profit (cu excepții mega-aburitoare gen Porsche, pe care-i costă în medie 40-45% fabricația).
În orice caz, teoria relativității -- în sens de marketo-hipnoză a impresiilor / rășinilor premioumm -- e valabilă și-n domeniul auto.
Exemplu aleatoriu: la 52.000 € destui preferă... mult mai puțină mașină, deși identică tehnologic: Audi A4 Allroad (2.0 TFSI 252 CP).
...Nu mai zic de cei care tabără pe Porsche Macan (același ansamblu motor-transmisie... de fapt un Audi Q5 o idee mai puțin subvirator), plusând încă +10K € -- evident că fără opțiuni gen cusături colorate la 4.300 € papiota. :-)))
Daca la baza e 40k euro mai adaugi linistit inca 20% pe optionale ca sa fie cat de cat ok, iar sa platesti +50000 euro pt o skoda, fie ea si una foarte ok...well... :)
Iar elvețianul mediu-statistic nu-i tocmai sărăntoc -- d-aia până nu demult mărcile *premium* se vindeau la ei în draci.
OK, și diverse 4x4-uri luxoase din motive de relief / climă... plus CHF-mălai en-gros, dar uite că au devenit ceva mai realiști.
...Egal skodiști? :-)
Posibilă echivalență pentru cunoscători -- ceva mai recenți ce-i drept, departe de targetul anticilor posesori de 1000 MB-uri sau 110-S.
Anul trecut, la SAB, când am deschis portbagajul lui Superb (sedan – dar sigur ar fi cam aceeaşi treabă dacă aş ridica hayonul lui Scout), mi s-a născut instantaneu senzaţia că nu mi-ar trebui cazare în excursie :) Dar şi restul maşinii…sufragerie, bre! Cică cehii n-au voie de la tătuca Ivan, pardon, VeWan să treacă oceanul (spre autenticul Vest), dar uite că oferă spaţiu în stilul Unchiului Sam…Mes hommages!
Aşadar, o mare bilă albă în dreptul modelului cu pricina. Că doar ştiţi pe de rost că, în cazul meu, examenul preliminar şi indiscutabil eliminatoriu se învârte în jurul aspectului estetic cu impact rapid şi pur personal, iar Superb îl promovează cu brio, deşi le poate părea curios unora, mai ales d.p.d.v. conservator :)
Apoi mă fixez (cu privirea categorică, exigentă) asupra spaţiului, în privinţa căruia, repet, mă afirm cu maximă pretenţie. Bifat şi acest aspect, ba încă în mod impresionant…
Ce-ar mai fi de punctat? Tehnologiile? Nu prea mă interesează! Ah, da, preţul…Păi ce să zic, pentru vârful de gamă (vizând motorizarea – cea mai performantă a cehilor, după câte am înţeles), başca 4x4 şi nivelul de echipare despre care însăşi madam Wiki scrie, negru pe alb, că poate admite, în mod atipic, cuvântul “lux”, încă ar fi insuficientă (pentru năsucul vagonist) suma precizată în articol :D
Aşa că, dragă Bogdan & co, dacă râvnim la “bunăciunea” asta (incorect automobilistic denumită Škoda, nu VW), atunci trebuie musai să “plusăm”…Evident, am mustăci iniţial, dar probabil că, în timp, ni se va (ră)suci la 180 de grade starea de spirit…Eu, unul, oricum aş avea nevoie doar de un sac de dormit şi de multă linişte :)
Şi să nu invidiem abilitatea…VAGă (probabil şi inegalabilă în branşă) de a “înălţa porcoiul” pe care o descrie mai sus Mister K. Fericiţi cei săraci (dar cu Superb nou şi “full option” :) ), că al lor e drumul (regulat) către…bancă. Banca Românească, desigur :D
Asta e o masina de familie care consuma mai mult decat un hot hach, buna doar de autostrazi. Pe teren accidentat mai bine mergi cu un Polo, sau o Fabie. Macar nu dai cu burta de vreo piatra.
Dar ia să fi fost o Skoda Superb Skout cu motor HIBRID cu motor electric obligatoriu şi pe puntea spate (activat când are chef şoferul, ori mereu, ori doar la drum accidentat) şi sprintenă, nu eco !!!
Şi să fi avut şi a doua versiune plugin, ca să mergi 50km, deci urban numai electric !!!?
Parcă altfel ar suna şi ar merita banii ăia.
Dar păcat că vor profituri de miliarde în detrimentul clienţilor şi mediului. A se citi a sănătăţii oamenilor.
A-nnebunit lupu'...
Daca da, e de rau....
Passatul vine cu punte independenta spate pe toate variantele de motorizare.
Masina pare foarte ok si pretul mi se pare pe masura avand in vedere ca are concurenta doar in clasa premium (sau subpremium) Audi Allroad, Volvo Croscountry si Passat Alltrack. Practic e cea mai ieftina solutie din nisa asta.
Eu aş zice sub-preș.
Acest lucru e valabil pentru orice maşină care în mileniul 3 nu este în stare să
1. Meargă full electric mereu SAU FIE
2. Meargă full electric în oraş (50km) şi cu benzină (sau mai bine CNG sau mai bine hidrogen) înafara oraşului SAU HAI FIE
3. Meargă full electric sub anumită viteză , fiind o maşină hibridă.
Orice maşină care nu este electrificată este o maşină UZATĂ DEJA MORAL, TEHNOLOGIC !!
@theodor2004 - Iar platforma MQB-ul suporta fie punte semiindependenta, fie independenta. Depinde de ce isi doreste producatorul. Superb si Passat au la toate motorizarile punte independenta spate.
La 40.000€ poţi să îţi iei o Toyota CH-R HIBRID şi mai rămân vreo 10.000€ sau Toyota RAV4 HIBRID !!!
Şi scuză mă dar nu există termen de comparaţie.
Bine, cine vrea portbagaj lung de Dacia MCV like ca să care porcul, da, poate să îşi ia şi asta Skoda.
Superb-ul si measinile mentionate de tine nu au acelasi target de clienti, nu sunt aceeasi clasa, iar diferentele intre ele sunt uriase.
PS: La aceeasi bani iti cumperi extrem de multe BMW-uri cu volan pe dreapta - inmatriculate pe Bulgaria, evident.
Omul are dreptate... cum sa compari CH-R/RAV4 cu Superb? Si totusi el o face.