Luni, 13.05.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
Evoluție. Progres. Scară. Urcare. Acestea ar fi, pe scurt, cuvintele care au inspirat numele celui mai nou model compact din gama constructorului din Mlada Boleslav.
Noul Skoda Scala a înlocuit vechiul Rapid, deși această formulare îi irită ușor pe oficialii cehi pentru că, spun aceștia, Scala este un model cu totul nou care nu are nicio legătură cu predecesorul său.
Scala este primul model Skoda ce beneficiază de noua platformă MQB-A0 a grupului Volkswagen, cehii fiind încântați că pot oferi numeroase “sisteme de asistență inovatoare” în segmentul compact. Cu toate acestea, la fel ca Rapid, Scala este poziționat în gamă între Fabia și Octavia. Însă Skoda dă asigurări că noul model își va găsi clienții fără să “fure” din porția fraților săi. Chiar dacă din poziționare putem să de ducem că Scala ar putea amenința chiar poziția “vărului” VW Golf, un scenariu mai plauzibil este o comparație și o competiție internă cu Skoda Octavia.
Skoda Scala
Skoda Scala 1.0 Benzină 115 CP Style
- Pret de pornire 15400 €
- Pret model testat 16716 €
Motor / Transmisie
Versiunea testată de Automarket a avut la bază un motor turbo de 1.0 litri și 115 cai putere, acest propulsor fiind probabil și cea mai “înțeleaptă” alegere la achiziția unui exemplar Scala. Mult mai atrăgător este motorul TSI 1.5 de 150 de cai și DSG, la un preț evident mai mare, însă acesta este așteptat în România abia în toamna lui 2019. Deci să revenim la cei 998 de centimetri cubi.
Motorul turbo de un litru te-ar putea speria la prima vedere, însă cuplul este livrat destul de devreme, iar cei 200 Nm sunt suficienți în mai toate situațiile. Nu mă declar un mare fan al soluției, dar probabil că această motorizare va atrage destui clienți.
Transmisia manuală cu șase trepte se ridică la nivelul motorului, însă nu îţi oferă confortul de a rula fără grija treptelor. Cu prețul a câtorva mii de euro în plus, aș merge pe mâna unității de 1.5 litri și 150 CP cu DSG. Trebuie notat însă că propulsorul de un litru cu manuală este mult mai potrivit și este suficient pentru nevoile unui familist.
Pe lângă benzinele de 1.0 și 1.5 litri cu 95, 115 sau 150 CP, Scala beneficiază și de un propulsor diesel 1.6 TDI cu 115 CP și 250 Nm. Până la sfârșitul anului, Scala va putea fi comandat pe anumite piețe și cu motorul de 1.0 litri în variantă cu gaz natural comprimat.
Consum
Moda motoarelor turbo de cilindree redusă, dar cu putere ridicată, a fost îmbrățișată și de Skoda Scala, care promite un consum mediu de 5 litri la 100 de kilometri. În comparație cu vechiul Rapid, noul Scala are un consum cu aproape jumătate de litru mai mare în aceeași versiune de 1.0 litri TSI și 110 cai putere.
Scala a preluat ștafeta de la Rapid și se prezintă ca unul dintre performerii segmentului la capitolul consum, fiind depășit la mică distanță de Focus, Golf și Leon. Testul internațional desfășurat pe coasta Croației a scos la iveală un consum mediu de 6.8 litri/ 100 km, o performanță lăudabilă și care nu se îndepărtează prea tare de cifrele oficiale.
Performanţe
Acest capitol nu este chiar primul lucru la care te gândești când vine vorba de hatchback-urile de volum din clasa compactă. Însă, cu toate acestea, nimeni nu poate să refuze o mașină care este capabilă să plece printre primele de la semafor.
Disputa în acest segment este una aprinsă la vârf, dar cu diferențe notabile între primul și ultimul clasat: circa 2.3 secunde pe plaja de putere 110-125 CP.
Lider este Opel Astra (motor 1.4 de 125 CP), care ajunge de la 0 la 100 km/h în 9.2 secunde. Pe locul 2, la egalitate, se află Skoda Scala, Seat Leon și Volkswagen Golf, cu 9.8 secunde fiecare. La capitolul viteză maximă, Scala 1.0 TSI stă mai bine decât vechiul Rapid, cu 201 km/h.
Interior
Dacă vechiul Rapid ne-a introdus într-o atmosferă rece și spartană, evoluția adusă de Scala a însemnat un interior mai cald și mai primitor, chiar și cu problemele de calitate percepută pe care le relevă materialele dure.
Dacă trecem peste plasticul neprietenos de pe portiere și din partea inferioară a bordului, găsim scaune confortabile, numeroase spații de depozitare ce totalizează 26 de litri, precum și o multitudine de variante de personalizare a interiorului. Spre exemplu, în cazul versiunii pe care am testat-o, interiorul a primit tapițerie din microfibră în nuanța Active Grey.
La părțile bune mai notăm spațiul generos, indiferent dacă stai în spate sau în față. O caracteristică Skoda. Scala se laudă cu cel mai mare portbagaj din segment, care are 467 de litri și poate ajunge până la 1.410 prin rabatarea scaunelor din spate. În plus, există opțiunea unei “podele false” care să transforme portbagajul într-un spațiu mai versatil.
Preţ de achiziţie
Skoda Scala are un preț de pornire de 15.400 de euro în România, iar versiunea testată de noi, 1.0 TSI 115 CP, echipare Style, pleacă de la circa 16.700 de euro.
Este un salt de peste 4.000 de euro față de prețul cu care Rapid a venit pe piața de la noi.
Cu toate acestea, prețul lui Scala este unul dintre cele mai bune din acest segment, fiind “depășit pozitiv” doar de Renault Megane 1.3 TCe de 116 CP.
Siguranţă
Skoda Scala încă nu a fost testat de organizația independentă EuroNCAP, însă așteptările sunt mari, pentru că pășește pe urmele celor 5 stele obținute de vechiul Rapid. Scala oferă până la 9 airbaguri pentru pasageri și sistemul Crew Protect Assist care închide automat geamurile și care strânge automat centurile din față în cazul unei coliziuni iminente. Totodată, oferă și Multi-Collision Brake, care diminuează posibilitatea ca mașina să fie avariată major în urma unui accident.
Dacă luăm în calcul că este construit pe o platformă nouă și că Skoda are o bună reputație în cazul siguranței, ne putem aștepta ca Scala să primească în curând toate cele 5 stele EuroNCAP. Vom reveni asupra acestui aspect după testul organizației europene.
Ţinută de drum
Confortul este cuvântul de ordine când vorbim despre ținuta de drum a lui Skoda Scala. Comportament “moștenit” de la Rapid, însă ușor mai rafinat. E drept că drumurile croaților contribuie în general la sentimentul de confort, dar nici șoselele lor nu sunt “ca-n palmă”, așa că putem spune că avem o imagine corectă asupra situației.
Skoda oferă un pachet de drumuri grele (gardă la sol mărită cu 12 mm), precum și opțiunea Sport Chassis Control, care scade garda la sol cu 15 mm și permite schimbarea setărilor șasiului prin apăsarea câtorva butoane. De asemenea, șoferul poate să aleagă între 4 moduri de condus: Normal, Sport, Eco și Individual.
Per total, așteptările sunt în concordanță cu preţul şi cerinţele clienţilor din această zonă, comportamentul lui Scala fiind mediu spre confortabil în cea mai mare parte a timpului.
Vizibilitate
Un capitol la care Scala nu pune probleme și chiar un punct forte pentru modelul cehilor. Oglinzile laterale sunt bine proportionate, iar manevrele în marșarier sunt mai facile cu ajutorul camerei video și prin Park Assist. Sistemul este echipat cu tehnologia Manoeuvre Assist, prin care Scala frânează automat dacă detectează un obstacol.
Tehnologie
În echiparea Ambition, Skoda Scala propune dotări precum faruri Basic LED, Front Assist, Hill Hold Control, Lane Assist, senzor de ploaie, limitator de viteză, proiectoare de ceață, aer condiționat cu reglaj manual, instrumentar de bord cu afișaj digital Maxi-DOT, geamuri electrice față, cotieră față cu compartiment de depozitare, oglinzi exterioare reglabile electric și încălzite, ecran central tactil cu diagonala de 6.5 inch, senzori de parcare spate, volan îmbrăcat în piele, jante de oțel cu diametrul de 16 inch.
Versiunea Style plusează cu sistem automat de climatizare, covorașe din material textil, buton pentru pornirea motorului, geamuri electrice față/spate, ecran central tactil cu diagonala de 8 inch, scaune față încălzite, cruise control, stopuri cu LED, jante din aliaj cu diametrul de 16 inch și sistem audio cu patru difuzoare suplimentare.
La acest capitol, Scala are teren de recuperat în fața rivalilor direcți, care se află la un nivel mai avansat. Ca defect punctual în timpul testului, butonul de volum a rămas blocat într un punct în care sunetul dezvoltat de sistemul audio era greu de suportat, întrucât nu puteai “să dai mai încet”. Problema a dispărut totuși după oprirea și repornirea motorului.
Design
Deși a fost prezentat acum nici 6 luni, Scala a marcat deja mai multe borne importante în istoria Skoda. A devenit primul model al cehilor pe noua platformă MQB-A0 a grupului Volkswagen, dar și primul care prezintă o nouă filozofie de design, denumită “Simply Surprising”. În plus, Scala a devenit și primul model vândut de producătorul ceh în Europa care are numele mărcii inscripționat pe spate, în locul clasicului logo.
Am ajuns la capitolul în care subiectivismul este la cele mai înalte cote. Designul lui Scala nu este nici extraordinar, dar nici nu provoacă reacții adverse. Este o apariție mai degrabă “obișnuită” în peisajul cu care Skoda ne-a obișnuit în ultimii ani.
Ne-a placut
- Consum bun
- Interior spațios
- Ținută de drum
- Preț avantajos în segment
Nu ne-a placut
- Motor lent
- Calitatea unor materiale la interior
- Pachet tehnologic modest vs. rivalii din segment
Date tehnice - Skoda Scala Skoda Scala 1.0 Benzină 115 CP Style | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Skoda
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat primele schițe oficiale cu viitorul Enyaq facelift. Acesta aduce o serie de îmbunătățiri estetice atât pentru varianta obișnuită cât și pentru cea cu alură de coupe. (Marti, 17 Decembrie)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Superb Sportline. Acest nivel de echipare vine în standard cu jante de 19 inch, dar și cu o gardă la sol redusă cu 15 milimetri. (Miercuri, 28 August)
-
Divizia Skoda din Marea Britanie a ținut să aibă în flota de presă un exemplar unicat denumit Superb Sleeper Edition. Bazat pe un Superb Combi, modificat, acesta oferă 477 de cai putere și 661 Nm. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat prima schiță de design cu interiorul viitorului model Elroq. Acesta va miza pe spațiu, dar și pe o serie de materiale prietenoase cu mediul înconjurător. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat o serie de imagini cu viitorul model electric Elroq. Acesta va fi disponibil în 4 versiuni și va oferi o autonomie de peste 560 de kilometri. (Luni, 01 Iulie)
@AM: farurile din poze sunt cele "Basic LED", sau "Top LED"? Sunt curios cum arata farurile LED ce vin standard pe masina (Basic LED).
Eu am o Honda cu motor de 1L si nu mi se pare lenta de loc. Nu stiu cum considerati voi, insa eu sunt 100% convins ca nici aceasta Scala cu motorul de 1L nu e lenta pentru cei 115 CP.
Mie mi se pare extrem de scumpa si nu inteleg cresterea de aproape 50% a pretului. Eu unul nu mai dau bani la VW.
De exemplu, spatele ala din sticla este optional. Spatele versiunilor standard Ambition si Style arata altfel.
Ba și interiorul e OK, cu unele mici excepții (*parchetul* ăla cam neinspirat de pe bord.) Scaunele-mi plac însă realmente, nu neapărat că-s de piele, ci fiindcă par ergonomice ochiometric.
Legat de asta, subscriu la părerea că testul putea fi mai atent acordat cu imaginile, fiindcă stilul exemplarului pozat... doar de PR-ul Skoda nu rimează cu prețurile de listă fără opțiuni (la 16.716 € NU se oferă jante pe 17, interior împielițat :-) ori hayon șmecher, care merge doar împreună cu opțiunea trapă sticlă și vreo 1.300 € în plus.)
Nu mai zic că evaluarea ținutei de drum de ex. nu se poate rezuma la atributele *medie spre confortabilă*... că astea ar fi rezervate doar suspensiilor. Care nici nu știm dacă-s zgomotoase ori nu.
...Subvirează deci? - și cum / când / cât? Dar direcția, are vreun feedback, cât e de asistată, transmite au ba ceva *torque-steer*?!
În fine: la banii ei, oferta Scala TSI 115 CP îmi pare onestă ca spațiu / performanțe / consum. Și echiparea cu diverse sisteme de siguranță / asistare conducere îmi pare f. bogată, încă de la nivelul de bază Ambition. Care, repet, nu-i scump deloc... la noi (comparați 21.450 € preț listă Germania cu 15.400.)
Părere independentă de faptul că n-aș cumpăra-o vreodată, fiind pentru mine *cu fără* vreo atracție minimă subiectiv vorbind.
...Dar stai: uitasem de directiva unora... #nu cumperi, nu postezi... :-)
Ce-i drept, configurând o Scala Style ca-n pozele cehilor preluate de AM (apropo, jantele-s pe 18 țoli !) ajungeți la +22.000 €.
...Și totuși, cei +34.000 € ceruți de VAG pe mai micul A1 testat nu demult (cu echipare / performanțe similare) fac, prin contrast, ca Scala să pară chilipir.
OK, conform teoriei chibritului, nu doar segmentele C / B ci și mărcile n-ar fi comparabile (Skoda generalistă cu percepție *budget* vs. Audi *premium*), dar când băgăm o geană-n habitacluri nu se observă mari diferențe.
Poate doar unele-n favoarea Scalei de fapt...;-)
As cum probabil v-ati prins deja eu sunt total dezamagit de acest test , e un fel de GOT -sezonul 8. Adica facut asa.. ca trebuiau sa scape de ceva, trebuiau sa-l bifeze. Extrem de sarac in detalii importante ( asa cum observa si stimabilul Kiro) , altele punctate total aiuristic ( cum e cea cu consumul de mai sus sau cea cu "un interior cald si primitor" - eu unul nu am vazut in ultimii 2-3 ani un interior mai auster decat acesta si retineti ...acesta pozat este cel mai ridicat nivel de echipare posibil ) dar cel mai grav este faptul ca este "dominat" pe tot parcursul lui de o reala nesiguranta de pozitionare a modelului : aproape la toate capitolele in prima fraza apare o RAPID ca si referinta de plecare/comparare urmand ca apoi sa fie comparat cu modele gen : Megane, Focus, Golf, s.a. Adicatelea sa-nteleg ca Rapid era concurentul acestora implicit ? Si oricum ,parca de la-nceput ni se sugereaza ca se vor purta "mai cu manusi" fiindca cei de la Skoda vezi doamne "se irita" cand aud de comparatie cu Rapid.
Nu mai vreau sa intru in detalii , dar ar trebui sa fie clar pt. toata lumea (si dealtfel este foarte vizibil din poze din orice unghi) ca acest model NU este un hatchback compact , este o subcompacta BREAK . Platforma pe care este produs este MQB A0 si este platforma pe care sunt/vor fi produse subcompactele grupului VAG - Ibiza, Polo,Fabia si alte miniSuv-uri derivate. De altfel asta este secretul lui SCALA ( si al lui Skoda in general) -se folosesc de imensa "elasticitate"/adptabilitate a platformei MQB-A pe care se poate ajunge la diferente de ampatament (distanta dintre punti ) de 1000 de mm ( da, a-ti auzit bine = 1 m), de aici si dimensiunile la care a ajuns acest model . De ce Skoda insista sa scape de comparatia cu Rapid si de ce acesta din urma nu a fost asa de "steroidizat" ?...simplu..findca Skoda nu a avut acces la aceasta platforma pana acum si mai mult in prezent Skoda este Responsabila de Dezvoltarea acestei platforme A0 obtinind aceasta delegare de la Vag anul trecut prin simpla presiune a rezultatelor si a targetului de clienti. Ce vreau sa spun prin "targetului de clienti" ?..pai trebuie sa retineti ca aceasta platforma va fi responsabila de dezvoltarea de modele pt. "tarile emergente" adica mai pe romaneste pe aceasta platforma se pot monta tehnologii mai ieftine (numai pe aceasta platforma) , un exemplu : pe A0 nu se poate monta punte multilink spate ( nici in cazul unor motorizari mai puternice) - asta pt. cei care tot insista cu comparatiile directe cu diverse alte compacte. In sfarsit , nu vreau sa intru in polemici despre comparatii pertinente sau nu cu diverse modele, din punctul meu de vedere acest model nu trebuie comparat cu modelele cunoscute din clasa compacta fiindca nu va avea nici-o sansa . Dar tot atat de adevarat este faptul ca se adreseaza unei clientele pt. care spatiul conteaza foarte mult si care nu mai este disponibila sa plateasca tot mai mult pe alte diverse update-uri de materiale, tehnologie sau tinuta de drum fiindca pur si simplu nu au nevoie. Skoda incearca de fapt cu acest model si sa "faca loc" surorii mai mari Octavia pe care cu siguranta vor vrea la anul sa o pozitioneze si mai sus odata cu noul model de anul viitor . Pana in 20.000 mii poti sa-ti iei o Scala , ai disponibil mai mult ..atunci te poti uita la Octavia. Ramane de vazut daca Scala va reusi sa convinga pt. aceasta pozitionare.
PS. : din nou se omite o comparatie cu Tipo care de fapt e cam cel mai "indreptatit" model de comparat cu Scala chit ca e clar in dezavantaj acum fiind un model vechi deja pe piata.
35% este ...aproape 40%, nu?
Despre test=forja, sa stii ca sunt si momente in care se merge cam tare in astfel de teste.
Mircea, Sebastian, Daniel ok, dar cine este Paul Cosma?
După cum vezi mai jos intre modele este doar o diferență de 20cm, adică fix portbagajul Octaviei.
Și da, în acest moment Skoda va avea pe zona compactă 3 versiuni de caroserie că cei de la Ford, Renault, FIAT, Hyundai etc.
Dimensiuni Scala: ,,lungime de 4.362 de milimetri, lăţimea de 1.793 de milimetri şi o înălţime de 1.471 de milimetri. Ampatamentul lung, de 2.649 de milimetri"
Dimensiuni Octavia : 4572mm 1769mm 1468mm 2578mm
“Simply Surprising” Ok dac asa zic ei, pare un exercitiu de a compensa un pic succesul mai redus a lui Golf 7 break sau breakul Golf 8 vine un pic mai tarziu!
In legatura cu exemplele/comparatiile pe care le dai mai sus ( ai zis bine =versiuni de caroserie ) pai acolo e aceeasi masina (fix aceeasi platforma si constructie ) doar ca difera caroseriile , ca d-aia se si numesc la fel Focus Sedan/ Hatch /Wagon , Megane Sedan/Hatch.. dar in cazul de fata vorbim de modele diferite si ..ce sa vezi.. se si numesc altfel (ca sa nu fie dubii pt. unii ).
Sper sa nu fie cu suparare ( uite ca iar m-am intins) si ca sa inchid , sa stii ca intamplator (sau nu) detin o Skoda Octavia de ceva ani buni si am condus si alte modele Skoda inainte.
,,Cu noua Scala deschidem un nou capitol în istoria Škoda din clasa compactă. Va impune noi standarde în ceea ce privește tehnologia, siguranța și design-ul în această clasă si suntem încrezători că Scala are șansa să redefinească segmentul pentru Škoda”, a declarat Bernhard Maier, boss-ul Škoda."
,,Ford Focus, Opel, Astra, Renault Megane, Peugeot 308, Toyota Corolla, Hyundai i30, Kia Ceed, se aude?"
http://autoblog.md/noua-generatie-skoda-octavia-jurnalistii-germani-au-aflat-data-prezentarii-modelului/
,,Designul frontal cu „patru ochi” va rămâne în trecut: pe noul model vom vedea nişte blocuri optice în stilul celor de pe noua Scala şi o grilă de radiator mai mare şi mai pronunţată. În spiritul Scala va fi și interiorul său."