Drivetest Skoda Enyaq Coupe

iV RS 82KWH
4.7
Skoda Enyaq Coupe zoom
de Gabriel Nica, Foto: Gabriel Nica
Marti, 12.09.2023
PeRSonalitate

În căutarea exasperantă a celor mai eficiente modalități de a produce o mașină cu cât mai puține resurse, producătorii auto au inventat platformele modulare.

Ce înseamnă asta? Că multe modele pot folosi aceleași componente în zone cheie, pentru a reduce foarte mult costurile de dezvoltare. Cum se reflectă asta asupra clientului final? Greu de spus. Ar trebui să vedem prețuri mai accesibile, la pachet o creștere a profitabilității companiilor auto. Win-win, nu?

Teoretic da. Practic, nu întotdeauna se întâmplă așa. Ce putem vedea clar, însă, este că aceste platforme modulare pot da naștere unor zeci de variații care mai de care mai diferite, cu personalități aparte.

Skoda Enyaq este o mașină electrică impresionantă. Am testat-o aici, pe Automarket, de câteva ori deja. Dar unii oameni vor toate atributele ei, la pachet cu un design ceva mai special. Iar pentru asta, inginerii cehi nici nu au fost nevoiți să facă eforturi prea mari. Au vorbit cu echipa de la design și au creat ce vedeți aici: Skoda Enyaq Coupe sau, pe numele său complet, Skoda Enyaq Coupe iV RS. Asta ca să vă oferim un indiciu și asupra motorizării.

Formele apetisante ale acestui model nu puteau trece neobservate, iar din moment ce am văzut și sigla RS atașată pe haion, nu am putut decât să trecem la fapte. Respectiv la volan.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI

Skoda Enyaq Coupe
iV RS 82KWH

  • Pret de pornire 63.000 €
  • Pret model testat 66.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am spus deja că versiunea din aceste imagini este una „RS”. Dacă sunteți pasionați adevărați, știți că dacă vorbim de Skoda, Audi sau alte branduri, acest acronim este sinonim cu versiunile de performanță.

Spre deosebire de alternativele „civile” ale lui Enyaq, versiunea RS vine cu cel mai puternic tren de rulare pe care îl oferă platforma MEB în acest moment: 299 CP și 460 Nm cuplu, grație celor două motoare electrice folosite (unul pentru fiecare punte).

Vorbim, așadar, de o mașină cu aproape 300 CP și tracțiune integrală. Sună puțin pentru o electrică, dar este una dintre cele mai puternice mașini cu sigla Skoda făcute vreodată. Și, din moment ce totuși se folosesc electroni pentru deplasare, știam cam la ce să ne așteptăm. De exemplu, livrarea resurselor către asfalt se face instantaneu, fără nicio urmă de întârziere.

Nu putem vorbi despre schimburi de treaptă, modelul electric având o transmisie cu o singură viteză. Și, totuși, modelul din Cehia are câteva moduri de condus care modifică destul de mult comportamentul mașinii.

De exemplu, în cel mai economic mod de condus, Skoda Enyaq Coupe iV RS devine un model cu propulsie pur spate. Asta pentru că motorul de pe puntea față va fi dezactivat pentru a economisi resurse. Nu vei simți o mare diferență dinamică, pentru că, dacă apeși mai tare pe pedala de accelerație, motorul de pe puntea față e activat instantaneu. E interesant de notat că vorbim despre o mașină cu tracțiune integrală, care poate deveni una cu propulsie.

Mai mult, dacă alegi celelalte moduri de condus, mai ales cel „Sport”, Enyaq Coupe iV RS se simte agilă. Mult mai agilă decât te-ai aștepta de la un model care cântărește 2.25 tone la gol. Nivelul de putere este și el mai mult decât decent, mai ales pentru mediul urban și depășiri făcute din scurt. Chiar și pe autostradă. Vei atinge viteza maximă de 180 km/h, fără să îți dai seama.

renovatio e-charge
Rețeaua Renovatio E-Charge are o rețea care cuprinde 214 locații în toată țara. O mare parte dintre aceste locații se află și în centre comerciale importante. De asemenea, există planuri pentru o expansiune accelerată.

Consum

Pentru că vorbim despre un model electric, cifrele de consum se vor dovedi foarte importante. Nu neapărat pentru că vrei să faci economie, ci pentru că, spre deosebire de un model termic, vei fi foarte dependent de autonomie și timpii de încărcare.

Deși ai crede că avem de-a face cu un alt acumulator în podeaua lui Enyaq RS, grație puterii crescute, se pare că cei din Mlada Boleslav consideră că nu e nevoie. Așadar, vorbim în continuare de bateria de 82 kWh brut, cu 77 kWh utili. Conform cifrelor oficiale, autonomia estimată, maximă, ar trebui să fie de 487 de kilometri „cu un plin”.

Ei bine, testul nostru ne-a arătat cifre mai aproape de 400 de kilometri, cu un consum mediu de 19-20 kWh/100 kilometri, după trei zile. Nu e rău deloc, dar am avut și condiții ideale de exploatare, cu temperaturi de aproximativ 20 de grade Celsius.

Cât despre rivalii lui Enyaq Coupe iV RS, lucrurile sunt complicate. Asta pentru că ar trebui să căutăm SUV-urile compacte electrice, cu formă de Coupe. Primul rival care îți vine în minte este chiar fratele de platformă: Volkswagen iD.5 GTX, cu fix aceleași specificații tehnice, dar un design diferit.

Alt rival ar putea fi considerat Ford Mustang Mach-E ER RWD, cu 294 CP și o baterie de 91 kWh utili. Acesta, predictibil, are o autonomie estimată, maximă, de 600 de kilometri.

În ceea ce privește puterea de încărcare, Skoda i-a oferit lui Enyaq Coupe o putere maximă de 175 kW la o stație CCS, la fel ca pe iD.5 GTX. Ford Mustang Mach-E se oprește la 107 kW. Practic, timpul de încărcare pe modelul ceh este mai rapid, iar astfel poți compensa dimensiunea mai mică a acumulatorului.

Performanţe

Sigla RS de pe acest model îți spune de la început că nu se adresează oricui. Aici vorbim de o mașină care ar trebui să livreze ceva adrenalină.

Conform celor de la Skoda, cei 299 CP ai lui Enyaq Coupe iV RS promit un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 6.5 secunde. Pot să confirm asta, iar de la volan lucrurile se simt chiar mai brutale decât pe hârtie.

Volkswagen iD.5 GTX are un mic avantaj, cumva, aici. Cu un timp de 6.3 secunde, în ciuda specificațiilor identice, modelul din Wolfsburg e subtil mai rapid pe hârtie. Cât despre Ford Mustang Mach-E ER RWD, acesta termină pe 3, cu un timp de accelerare în același interval de 7 secunde.

În ceea ce privește viteza maximă, avem o egalitate perfectă, toate cele trei modele fiind limitate la 180 km/h.

Interior

Ce spuneam în cazul fratelui non-coupe al mașinii aici de față este în continuare valabil și pentru Enyaq Coupe iV RS. Interiorul este, probabil, cel mai mare atu pe care îl are acest model, comparativ cu rivalii. Puține mașini electrice au un design atât de aerisit și inspirat în interior. Practic, te îmbie să iei un loc și să te bucuri de atmosferă.

Deși vorbim de aceeași platformă ca în cazul modelului de la Volkswagen, pe Enyaq ai la dispoziție în continuare destule butoane fizice, gata să ridice nota din dreptul secțiunii dedicate ergonomiei.

Materialele sunt și ele demne de toată lauda. Te-aș ierta dacă ai spune că vorbim de un model premium, judecând doar după nivelul de calitate al acestora. Piele, carbon și cusături contrastante, toate creează o atmosferă demnă de prețul cerut. Planșa de bord a fost și ea îmbrăcată într-un material moale, iar zona mediană a fost decorată cu piele sintetică, foarte apropiată în execuție de cea naturală.

Pentru că vorbim și de un model RS, avem și câteva elemente speciale la interior. Scaunele sunt pe primul loc, cu un design special, care integrează tetiera în spătar. Apoi avem un volan cu design special, care, la fel ca scaunele, integrează și un logo al diviziei de performanță. Nu în ultimul rând, avem și un plafon de sticlă, spectaculos, dar problematic pe timp de vară caniculară.

Desigur, interiorul lui Enyaq are și de suferit puțin din cauza formei generale a mașinii. Zona din față este destul de generoasă în ceea ce privește spațiul. Însă, pasagerii înalți vor avea ceva bătăi de cap în zona din spate. Acolo, profilul acoperișului se apropie periculos de mult de creștetul celor de peste 1.84 m.

În afară de această zonă, spațiul interior e uriaș. Ai și zone de depozitare destul de mari, atât în panourile ușilor, cât și în consola centrală, iar portbagajul, paradoxal, nu a scăzut în dimensiuni. Acesta oferă tot 585 de litri de stocare, ca pe versiunea non-coupe. Volkswagen iD.5 GTX oferă 549 de litri, iar Mustang Mach-E 402 litri.

Preţ de achiziţie

Skoda Enyaq Coupe iV este disponibil în mai multe versiuni. Dacă îți place designul ei nu trebuie să cumperi neapărat versiunea RS. Poți alege un model iV 80, care are un preț de pornire de 54.000 de euro. Pentru atletul din gamă va trebui să plătești minim 62.890 euro.

În dotările standard primești plafonul panoramic menționat mai devreme, suspensie sport, direcție progresivă, jante de 20 de inch, cruise control adaptiv, hayon portbagaj electric, faruri Matrix-LED, grila Crystal Face, camera video pentru marșarier și senzori de parcare.

Modelul testat de noi avea un preț de 66.000 de euro, din cauza vopselei exterioare Phoenix Orange (1.000 euro), jantelor de 21 de inch (700 euro), dar și a interiorului din piele RS Suite (711 euro) și a pompei de căldură opțională (1.100 euro) printre altele.

De cealaltă parte a baricadei, Ford Mustang Mach-E are un preț de pornire de 53.500 de euro.

Siguranţă

În cadrul testelor de impact desfășurate de Euro NCAP, Skoda Enyaq iV a primit un rating de cinci stele. Modelul ceh a trecut la pas prin provocările acestuia. Ratingul este valabil și pentru versiunea Coupe.

Protecția pasagerilor adulți în caz de accident a fost cotată la 94%, în timp ce pentru copii, Enyaq a primit un procentaj de 89%. Capitolul dedicat protecției pentru pietoni fost notat cu 71%. În cazul capitolului sisteme de siguranță, au existat unele lipsuri, motiv pentru care Enyaq a primit un calificativ de 82%. Un punct slab a fost considerat lipsa unui sistem de detecție a oboselii șoferului, oferit în echipare standard pe toate modelele.

Skoda a echipat Enyaq, chiar și în versiunile de bază, cu echipamente de siguranță activă de ultimă generație. Acestea au devenit din ce în ce mai importante în ultimii ani, chiar algoritmul de testare al celor de la Euro NCAP fiind modificat pentru a le lua în considerare.

Astfel, noul Enyaq vine cu sistem de frânare de urgență, sistem de detectare a pietonilor și un asistent pentru menținerea benzii de rulare, precum și monitorizarea unghiului mort.

Ţinută de drum

Unul dintre avantajele lui Enyaq, în orice versiune de echipare, este suspensia. De la primul contact cu modelul electric din Cehia am înțeles asta și sunt bucuros să raportez că sigla RS nu a făcut lucrurile prea rigide.

Nici măcar în modul Sport nu putem spune că rinichii noștri au fost prea deranjați. Sigur, alegerea acestui mod de rulare rigidizează suspensia și servodirecția, dar nu foarte mult. Iar în cazul celei din urmă, asta nu aduce mai mult feedback în palmele tale.

Dar în acest mod vei dori probabil să petreci cel mai mult timp. Până la urmă, ai un RS la dispoziție, nu? Ei bine, dacă faci asta, vei observa un răspuns incisiv al pedalei de accelerație, dar și o frânare regenerativă mai puternică.

Pe drum, Skoda Enyaq Coupe iV RS este neutră când abordezi virajele mai sportiv și poate chiar să supravireze subtil în anumite situații. Greutatea se simte, însă, iar anvelopele care urlă de sub tine vor fi primul indicator că ești aproape de limita de aderență.

Jantele de 21 de inch își vor cere tributul în momentul în care vei da, inevitabil, peste zone cu asfalt de calitate proastă sau peste gropi și denivelări. Sigur, ele schimbă complet modul în care arată Enyaq, iar designul celor de pe mașina noastră de test face SUV-ul electric să atragă multe priviri. Însă, această frumusețe vine și cu sunete ciudate la nivelul cabinei și o ținută de drum mai puțin confortabilă, oricât de mult ar încerca suspensia adaptivă să mai corecteze pe alocuri.

În afara orașului, lucrurile stau ceva mai bine dacă ai noroc să conduci pe drumuri cu asfalt intact. Ce vei observa aici, însă, este izolarea fonică foarte bună, care menține o atmosferă liniștită la interior, chiar și la viteze formate din trei cifre.

Vizibilitate

Suprafețele vitrate creionate pe Skoda Enyaq Coupe sunt generoase pe toate laturile și asta se traduce într-o vizibilitate excelentă. Geamurile înalte asigură o perspectivă bună în lateral, în timp ce parbrizul și stâlpii înguști nu îți vor limita unghiurile în majoritatea timpului.

Singura critică ar putea fi zona din spate, unde luneta e ceva mai înclinată pe modelul Coupe, comparativ cu celălalt tip de caroserie din gamă. Aici vei avea cele mai mari probleme. Din fericire, mașina e dotată standard cu senzori de parcare și, opțional, cu cameră de marșarier.

Tehnologie

Skoda Enyaq vine cu multă tehnologie în pachetul standard. Dacă mai bifezi și câteva căsuțe din lunga listă de opționale, vei avea pe mână un model foarte bine echipat. La bordul modelului ceh vei găsi un ecran de 13 inch, oferit standard. Acesta „găzduiește” sistemul multimedia bazat pe arhitectura MEB.

Din fericire, acesta se mișcă bine în majoritatea timpului, iar faptul că ai la dispoziție Android Auto și Apple CarPlay fără fir înseamnă că nu vei petrece prea mult timp în sistemul nativ.

Alte tehnologii demne de menționat și achiziționat sunt sistemele de asistență la rularea pe autostradă, care își fac treaba foarte bine, head-up display-ul cu realitate augmentată, farurile adaptive Skoda Crystal Lighting, precum și pompa de căldură.

Cele mai utile dintre acestea, pe care le-am recomanda atât pentru factorul cool, cât și pentru versatilitatea lor, ar fi sistemul de iluminare de top, care își face treaba impecabil noaptea, precum și sistemul de realitate augmentată.

În spatele volanului îmbrăcat în piele perforată ai un ecran destul de mic, care servește drept instrumentar de bord. Doar informațiile esențiale sunt afișate aici, pentru că restul e rezervat sistemului Head-up display.

Grila din cristale, iluminată, nu este pe gustul tuturor și, deși modelul de față a fost dotat cu așa ceva, nu pot spune că aș recomanda achiziția acestei „tehnologii” care nu are o utilitate practică. Sigur, dacă vrei să faci invidioși șoferii de BMW X6 din parcare, discuția e cu totul alta.

Design

Ce diferențiază Skoda Enyaq Coupe în gamă? Designul, bineînțeles. Atunci când optezi pentru această versiune, o faci conștient, pentru că vrei altceva. Iar cel mai frumos model construit pe platforma MEB este și mai frumos în această configurație.

Adaugă și jantele cu design specific, elementele contrastante din negru lucios, precum și culoarea Phoenix Orange și ai un star pe mână. Așa cum spuneam, grila iluminată nu e pe gustul oricui, iar eu aș sări peste, dar poate fi un element atractiv pentru unii clienți.

Cert este că zona din spate arată mult mai bine decât pe Enyaq, iar privirile contrariate pe care le-am primit pe parcursul testului au confirmat asta. Mai mult, modelul Coupe este chiar și mai aerodinamic, cu un coeficient de rezistență la înaintare de 0.248, comparativ cu 0.265 al fratelui său. Ce înseamnă asta? Teoretic o eficiență mai mare la viteze mari și un consum mai mic, la pachet cu mai puțin zgomot în habitaclu. Practic, diferențele vor fi aproape insesizabile.

Nu ne-a placut

  • Consumul crescut de energie
  • Dinamica la limita aderenței
  • Vizibilitatea scăzută către zona din spate

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (12)

  • O glumă de mașină. Urâtă cu craci și cu formă inutilă.
    16 9
  • ACE - Craiova
    Volumul portbagajului Enyaq Coupe: 570 litri, cu 15 litri mai putin decat varianta Enyaq standard.

    Cei 299 CP sunt disponibili cand stadiul incarcarii acumulatorului este peste 80%.
    Altfel ramai cu 265 CP - ccea ce nu e putin.

    Ar merita, ca pret, varianta Enyaq Coupe 80X care beneficiaza permanent de 265 CP (nedisponibila inca in Romania).

    Cel mai frumos coupe electric din Grupul VW!
    8 10
  • 63000!!!
    pentru o skoda cu care nu poti face un citi break la mare fara sa cauti o statie de incarcare?!?!
    Mentionez ca stau in Bucuresti.
    9 5
  • Ati cautat alte masini asemanatoare cu care sa o comparati, suv electric cu forma coupe, dar Tesla Model Y nu va venit in minte? Cea mai vanduta masina de orice fel in primele 3 trimestre, din lume. Eu cred ca problema sta in faptul ca Tesla nu plateste jurnalisti pentru review-uri. Va fac eu un rezumat scurt la cum ar fi o comparatie intre cele 2. Model Y in varianta Dual Motor Long Range, mai rapida cu 1.5 sau 2 secunde (daca se cumpara Acceleration Boost din aplicatie) pana la 100, viteza maxima mai mare cu 37 km/h, se incarca la max 250kw fata de 175kw, consum ceva mai mic. Enyak RS Coupe cu optiunile adaugate pentru a putea fi comparata cu ce vine din stock Model Y, ajunge la 68000 Eur, cu 14000 de euro mai mult decat Model Y, ca sa nu mai mentionam ca tesla livreaza intr-o luna de zile masina, Skoda in 8 - 12 luni. Pacat, pentru ca Skoda este o masina mai frumoasa decat Model Y.
    16 3
  • Eu nu inteleg modalitatea de notare:
    - Motor / Transmisie: 4,5/5
    - Consum: 4/5
    - Performante: 4,5/5
    - Interior: 5/5
    - Pret de achizitie: 4,5/5
    - Siguranta: 5/5
    - Tinuta de drum: 4,5/5
    - Vizibilitate: 4/5
    - Tehnologie: 4,5/5
    - Design: 5/5

    Nota finala: 4,7 ---> CUM!?

    Cel putin dpdv matematic nu se poate. Ar dori autorul sa ne lumineze cum se poate ca o Skoda Eniaq sa aiba nota finala mai mare ca un BMW i7 notat cu 4,6?
    9 4
  • @Fast_and_Curious, nu pot sa te luminez. E un algoritm al sistemului de notare pe care nici eu nu il stiu... Nu e medie aritmetica, e medie ponderata, unele criterii avand o pondere mai mare in nota finala decat altele.
    4 2
  • Andrei
    Skoda asta e mai scumpa, mai lenta și cu autonomie mai mică decât Model Y? Bravo!

    Cumva au reușit sa o facă și mai urâtă decât Model Y, ceea ce cred ca a fost destul de greu. Grila aia, după ce ca e complet inutilă, mai arată și precum un gard de închisoare.
    5 6
  • Banditos
    Fata de Y, interiorul Skodei este absolut OK. Ca design mi se pare la cote f inalte. Exteriorul este mai digerabil in realitate decat in poze. Daca autonomia ar fi fost identica cu cea a lui Y, Tesla nu ar fi avut nicio sansa. Skoda compenseaza prin design.
    5 4
  • @Gabriel.Nica multumesc de raspuns
    Dar recunosti ca e ciudat ca o Skoda sa aiba nota mai mare decat un BMW de lux :)
    3 1
  • @Fast_and_curious
    Pe lângă explicația algoritmului oferită de Gabi, cred că cel mai important lucru de reținut este următorul: noi acordăm notele uitându-ne în segment. Deci, notele pe care le primește mașina sunt raportate la rivalii săi. BMW i7 are alți rivali decât acest Enyaq. Nu putem compara notele a două mașini care nu sunt în același segment.
    3 0
  • 2.25 tone un suv coupe mediu?
    Asta-i greutate de Dodge RAM.
    Oare chiar asa sa arate viitorul? Masini de 2 tone care fac 3-400 km dupa care dau emotii? Si pe care dai 40-50k?
    4 2
  • La ce e buna aceasta masina?
    Daca au ajuns sa poarte sigla RS masinile cu viteza maxima 180km/h, am ajuns rau de tot, rad si aia cu logan 0.9
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru