Drivetest SEAT Leon facelift

1.0 Benzina Turbo (TSI) 115CP Aut7 Style
SEAT Leon facelift zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 28.06.2018
Jugador

Segmentul compact e ca o Cupă Mondială pentru constructorii de volum. Toți vor să se califice, să joace cât mai multe meciuri cu rivalii și să câștige mulți fani. Sunt branduri care se califică după eforturi uriașe, dar sunt și branduri care au jucat mereu bine în acest segment, chiar dacă echipa pare ușor îmbătrânită.

În ultima situație se află și Seat Leon, aflat pe piață încă de acum șase ani, trecut nu foarte recent printr-un facelift. Modelul spaniol continuă să joace la cel mai înalt nivel în segmentul compact, asta și pentru că a fost crescut la școala de talente a Grupului Volkswagen.

În meciul de azi voi analiza driblingurile și pasele pe care poate să le dea un Seat Leon croit special pentru oraș: motor mic și cutie automată. Adică elementele esențiale pentru actuala mobilitate urbană.

SEAT Leon facelift
1.0 Benzina Turbo (TSI) 115CP Aut7 Style

  • Pret de pornire 14.462 €
  • Pret model testat 23.027 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Un motor mic pe o mașină compactă ridică semne de întrebare. Nu e prea mic pentru o mașină așa mare și grea? Nu. Chiar dacă vorbim despre un agregat cu numai trei cilindri, de un litru și 115 cai putere. Instalarea unui motor de asemenea dimensiuni a făcut și ca masa totală să fie una redusă, de numai 1200 de kilograme. Așadar un echilibru bun între herghelie și atelaj.

Reducerea capacității motorului, o practică devenită deja regulă în industria auto, ar trebui să reducă simțitor consumul și emisiile. Până la eficiență însă, trebuie să vă spun cum se simte Leon cu bagajul de resurse. În primul rând nu este submotorizat. Sunt resurse suficiente, iar cuplul motor de 200 de Nm dă impresia de vitalitate. E drept că apare pe la 2000 de rotații și eu mi l-aș fi dorit ceva mai devreme. Dar te obișnuiești cu faptul că nu pleci primul de la semafor.

Resursele sunt suficiente și pentru o rulare pe drumuri naționale, singurele momente în care unitatea începe să gâfâie fiind cele de pe autostradă, când vitezometrul indică 130 de km/h, iar accelerarea se face din ce în ce mai greu.

Antifonarea motorului pe benzină este bună până la un punct. După 3000 de rotații însă, cei trei cilindri devin mai guralivi și se străduie să sune ușor sportiv în habitaclu. E un sunet amuzant, dar plăcut. Fiind vorba despre un motor cu trei cilindri, trebuie să spun că echilibrarea sa nu este tocmai reușită. Există vibrații consistente și deranjante la repornirea sistemului start-stop.

Cu toate acestea, există un element care face ca toată ecuația de sub capotă să fie extrem de digerabilă. Este vorba despre cutia automată DSG cu șapte rapoarte, „Dumnezeul” transmisiilor cu dublu ambreiaj. Are o liniaritate bună și schimbă pe nesimțite.

În modul normal de rulare, schimbarea treptelor se face rapid, iar Leon tinde să meargă tot timpul subturat pentru a economisi carburant. Cu cei 200 de Nm resimțiți de la 2000 de rotații, vă imaginați că nu e tocmai plăcut. Poate de aceea, pe parcursul testului, cutia a stat mai mult în Sport. Aici schimbă repede, răspunde excelent la impulsuri și te păstrează în plaja de cuplu. E o adevărată plăcere.

Pot spune că transmisia DSG desăvârșește un motor 1.0 TSI destul de perfectibil.

Consum

Spuneam că un motor supus regulilor esențiale ale downsizing-ului ar trebui să ofere un consum redus în oraș. Leon-ul meu de test s-a oprit undeva la 9.3 litri/100 de kilometri după un trafic infernal prin București. A ajutat mult la această valoare și sistemul start-stop, care a oprit cu stoicism motorul la fiecare staționare.

În afara orașului, consumul oscilează între 6 și 7 litri/100 de kilometri, în funcție de cât de tare apasă piciorul tău pedala de accelerație. Doar dacă alegi un mod de rulare cât se poate de cuminte ai șanse la valori și mai mici.

În fișa tehnică, Seat ne promite un consum mediu de 4.4 litri pentru această versiune. Dacă ne uităm la rivalii din segment, o să ajungem la concluzia că Leon reușește o performanță fantastică. Acesta e consum de diesel. Toți rivalii, fie că vin cu o transmisie automată sau nu pe versiuni comparabile, au valori de consum mai mari. Unii chiar sar de pragul de 5 litri/100 de kilometri.

Spre exemplu, fratele de platformă Volkswagen Golf, cu 5 cai putere mai puțin, oferă o medie de consum de 4.7 litri/100 km. Singurul rival care oferă un consum mai mic este Opel Astra, în versiunea de un litru și 105 cai putere, cu automată. Dar, vorbim de 10 cai putere în minus.

Performanţe

Seat a vrut să fie văzut întotdeauna drept brandul sportiv al Grupului Volkswagen. Așa că nici măcar versiunea asta cu resurse ușor modeste nu trebuia să dezamăgească. Exemplarul testat era capabil să accelereze de la 0 la 100 de km/h în 9.6 secunde. Este iarăși o valoare care îl poziționează mai bine decât Volkswagen Golf.

Despre Opel Astra și cele 12.7 secunde ale sale nici nu poate fi vorba. Hyundai i30 și Kia Ceed, fără automate și cu 5 cai putere în plus, sunt mai lente cu o secundă și jumătate. La fel și Honda Civic, care are 129 de cai putere și automată și face 100 de km/ în 10.8 secunde.

Ford Focus cu celebrul 1.0 Ecoboost de 125 de cai putere promite un timp extrem de slab: numai 12 secunde. Mazda3 se apropie ceva mai mult cu cei 120 de cai: 10.4 secunde. Renault Megane, Peugeot 308, cu versiuni chiar mai puternice și fără transmisii automate, nu reușesc să scadă sub pragul de 10 secunde.

Așadar, Seat și-a onorat încă o dată promisiunea față de fani.

Interior

Habitaclul lui Leon nu a devenit vreo operă de artă nici după facelift. Avem același spirit practic și linii simple, care definesc ergonomia exemplară. Te obișnuiești instant cu butoanele de pe planșa de bord și de pe volan, cu afișajul lizibil al instrumentelor de bord. Totul este extrem de intuitiv. Plasticul este moale în partea superioară a planșei de bord și ceva mai tare în partea inferioară. Scaunele sunt confortabile și au o susținere laterală bună.

Există multe spații de depozitare, inclusiv pe consola centrală, acolo unde telefonul mobil are un loc bine croit. Sticlele își vor găsi repede loc în portierele față și spate, iar mărunțișurile de prin buzunare se vor pierde prin cotiera adâncă. Spațiul de pe locurile din spate este generos, mult mai mare decât în alte compacte. Se apropie periculos de mult de cel din Volkswagen Golf, dar nu-l depășește.

Portbagajul și cei 380 de litri ai săi vor fi aproape suficienți pentru nevoile unei familii normale. Trebuie să știm însă că în segment există și opțiuni ceva mai generoase, cum ar fi Renault Megane, Peugeot 308, Honda Civic, Hyundai i30 și recent testatul Kia Ceed. 

Preţ de achiziţie

De-a lungul timpului, la capitolul prețuri, Seat nu și-a permis să își poziționeze mașinile pe picior de egalitate cu cele ale părintelui Volkswagen. A căutat să lase garda mai jos și implicit politica de prețuri.

Versiunea testată de mine, adică motor de un litru cu 115 cai putere, cutie automată DSG și nivel de echipare Style, a dus eticheta la 19.600 de euro, valoarea pe care o vom lua în calcul și ceva mai jos.

Bineînțeles, s-au mai adăugat opționale cum ar fi culoarea de caroserie Boheme Purple, sistemul de faruri full LED, camera video pentru marșarier și sistemul multimedia extins. Toate au dus valoarea finală la 23.000 de euro.

Un Ford Focus actual, în versiunea 1.0 Ecoboost de 125 cai putere și echipare Trend, este ceva mai ieftin la 18.000 de euro. Honda Civic 1.0 turbo cu transmisie automată are un preț de pornire de 21.500 de euro, deci peste cei 19.600 ai lui Seat Leon. dar, trebuie să ținem cont că japonezul vine cu o echipare extrem de generoasă, Elegance Navi, care include chiar și navigație.

Și Hyundai i30 1.0 benzină de 120 de cai putere pare să fie mai ieftin decât Leon, la 18.800 de euro. E drept, el nu are opțiunea unei automate.

Mazda3 cu motorul aspirat de 2.0 litri și 120 de cai putere, cutie automată și echipare de bază Attraction pleacă de la 21.200 de euro, deci clar mai mult decât Leon-ul meu.

Opel Astra are un preț foarte bun pentru versiunea 1.0 benzină de 105 cai putere cu automată: doar 16.800 de euro cu echiparea Selection. Un Peugeot 308 cu motor pe benzină de 110 cai putere, dar fără automată, pleacă de la 17.000. Iar un 308 cu 130 de cai putere și automată este fix pe același raft cu Leon-ul meu de test: 19.800 de euro.

Renault Megane s-a dovedit în nenumărate rânduri chilipirul segmentului, așa că versiunea de 1.2 litri și 130 de cai putere, fără automată, echipare Zen, nu se dezice: 17.300 de euro.

Am ajuns și la Volkswagen Golf, mașina despre care spuneam că Seat nu îndrăznește să o depășească în materie de preț. Ei bine, surpriză, Volkswagen Golf 1.0 turbo cu DSG și echipare intermediară Comfortline costă 19.200 de euro.

Siguranţă

Actuala generație Seat Leon a fost testată de EuoNCAP în anul 2012, adică acum multă vreme, în versiunea ante-facelift, când normele de siguranță nu erau atât de stricte precum cele de azi.

Punctajul obținut atunci a fost însă foarte bun, iar faceliftul a adus noi sisteme de siguranță, ceea ce îi garantează în continuare compactei spaniole un punctaj bun. În 2002, Leon a obținut 94 de procente pentru protecția pasagerilor adulți, 92% pentru protecția copiilor, 70% pentru cea a pietonilor și 71% pentru sistemele sale de asistență de atunci.

Între timp, ele s-au înmulțit. Pe lângă airbagul pentru genunchii șoferului, un detaliu pe care nu-l găsești pe multe mașini compacte, Leon vine cu multe sisteme de asistență. Puteţi să vă dotaţi Leon-ul cu sisteme care să vă ajute să treceţi cu bine peste călătoriile prin ţară, precum cel care frânează automat în oraș și pe autostradă dacă șoferul e depășit de situație.

Pachetul de frânare în oraș, City Emergency Brake, recunoaște la nevoie nu doar mașinile, ci și pietonii apăruți de nicăieri.

Ţinută de drum

Spiritul sportiv al mărcii Seat este insuflat nu doar de performanțele excelente, raportate la rivali, ci și prin ținuta de drum. Aceasta amplifică sentimentul sportiv pe care îl ai într-un Leon, fiind capabilă să-ți ofere o rulare dinamică, chiar și în compania motorului de numai un litru.

Suspensia este calibrată pentru a oferi o stabilitate bună în viraje, chiar dacă mai există un ușor ruliu. Aderența se păstrează bine și atunci când asfaltul e înșelător din cauza ploii abia căzute. Există sistemul de control al stabilității (ESC), dar și un diferențial electronic (XDS) pentru a ține mașina pe drum.

În mediul urban, ținuta de drum este ușor mai rigidă, însă nu extrem de incomodă. Ajută în acest sens și jantele de 16 inch cu un talon mai mare al anvelopei. În plus, atunci când întâlnești denivelări sau gropi, suspensia nu transmite zgomote deranjante în habitaclu.

Direcția este și ea destul de precisă, însă nu comunică foarte multe detalii despre suprafața de rulare.

Vizibilitate

Spre deosebire de Golf, Leon este o mașină cu mult mai multe linii angulare, ascuțite și ușor nepractice. Poate de aceea oglinzile laterale vor părea ușor prea ascuțite pentru novici. Însă, cu o ajustare atentă, ele se pot dovedi bine proporționate.

Bine proporționată este și luneta, care, în ciuda aspectului de hatchback sportiv, se supune normelor practice. Prin urmare, manevrele în marșarier nu vor fi chiar un coșmar, așa cum ai putea crede la prima vedere.

Singurele probleme pe care le are Leon la capitolul vizibilitate sunt legate de montantul parbrizului în zona stângă, accesul pe străduțele înguste având nevoie de o dublă verificare ochiometrică pe deasupra și dedesubtul stâlpului.

Tehnologie

Din punct de vedere tehnologic, Leon nu duce lipsă de nimic. Este echipat cu toate funcțiile și sistemele necesare. E drept, nu este aliniat cu vârful tehnologic al segmentului compact, dar până la urmă vorbim despre un model care are deja un ciclu de viață destul de lung.

Apartenența la Grupul Volkswagen le-a adus spaniolilor un sistem multimedia extrem de bine organizat, ușor de folosit, cu un meniu prin care te descurci repede și cu o grafică prietenoasă și colorată. În interiorul sistemului există suficiente setări care să te țină ocupat, precum și un suport Apple CarPlay și Android Auto.

Aș vrea să notez prezența unei camere de marșarier, care, deși nu are o calitate bună a imaginii, are o funcție extrem de utilă atunci când lucrează împreună cu senzorii de parcare: dacă simte că te apropii periculos de un obstacol, poate să comande frânele și să evite o tamponare, fie ea și ușoară. Am experimentat-o la ședința foto, când senzorii de parcare s-au „speriat” de plantele de pe marginea drumului și au aplicat frânele în timp ce rulam în marșarier.

Pe lista tehnologiilor de aplaudat aș vrea să notez și prezența sstemului de iluminare full LED. Costă puțin peste 1300 de euro, dar face toți banii pentru că asigură o iluminare perfectă pe timp de noapte. Păcat că proiectoarele nu au și ele lumini LED.

De asemenea, exceptând versiunea de bază, Leon beneficiază acum și de o frână de mână electronică, cu funcție AutoHold. E o funcție extrem de utilă, preluată, bineînțeles, de la Golf, care te ajută extrem de mult la plecarea din rampă.

Design

Chiar și la șase ani de la debut, Leon este una dintre cele mai atrăgătoare compacte de pe piață. Asta are legătură cu decizia Seat de a folosi linii angulare și agresive, care par să se demodeze ceva mai greu.

După părerea mea, când vorbim despre aspectul frontal cântărește foarte mult instalarea setului de faruri full-LED. Pe lângă beneficiile clare de vizibilitate pe timp de noapte, ele îi garantează compactei un aspect ceva mai tehnologizat.

Jantele de 16 inch oferite de echiparea Style nu sunt cele mai potrivite pentru a completa aspectul general sportiv, dar am expus deja foloasele lor la capitolul Ținută de drum.

Posteriorul rămâne atrăgător, blocurile optice fiind și ele condimentate cu o semnătură LED plăcută ochiului și ușor de recunoscut pe timp de noapte.

Nu ne-a placut

  • Prețul piperat
  • Vibrațiile motorului pe benzină
Date tehnice - SEAT Leon facelift 1.0 Benzina Turbo (TSI) 115CP Aut7 Style
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
999
Lungime mm
4282
Putere maxima CP (rpm)
115 (5000)
Latime mm
1816
Cuplu maxim Nm (rpm)
200 (2000)
Inaltime mm
1459
Viteza maxima km/h
202
Greutate kg
1225
Acceleratie 0-100 km/h s
9.6
Ampatament mm
2636
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
380
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre SEAT Leon facelift

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (12)

  • La golf ul 7 al unei rude,"Dumnezeul transmisiilor cu dublu ambreiaj" s- a plictisit si si-a dat demisia pe la 45000km. Raspunsul celor de la reprezentanta a fost" cutiile cu 7 trepte si ambreiaje uscate nu se pot folosi in ambuteiaje pt ca se uzeaza prematur". Dupa logica vag,automata iti iei pt autostrada si manuala pentru oras.
    45 4
  • @Tatraurs: Cam ai dreptate, mai ales că nu-i un caz izolat ăsta pomenit de tine. VAG cred că va renunța d-aia treptat (ca și alții) la *dublu-defectate*, mai ales fiindcă s-a ajuns la convertizoare de cuplu cu pierderi mecanice mici (v. Aisin.)

    Așa ca-ntre chibiți, prefer cutiile manuale, dar amatorii de DSG-uri zic că trebuie să facă destui km, ca-n doi ani cînd le cade să fie încă-n garanție...(nu mai analizez motivele popularității cv automate, stimulată și fiindcă se înlocuiesc pur și simplu, repararea cv-urilor fiind o operație demult dispărută-n Vest.)

    Tot pur subiectiv, Leon îmi pare mai atractiv ca Golful per total (inclusiv ca preț - mă miră deci politica SEAT la noi), deși interiorul îi era deja îmbătrînit la lansare. :-)
    30 4
  • 23k euro pentru un 1.0 TSI? Ma intreb unde se va ajunge cu preturile, deja vad ca un Leon cu motor de drujba costa cat un SUV de clasa medie de acum 4-5 ani.
    31 3
  • macar o cutie in 5 trepte de Santa Fe (2008) a tinut pana si a dat duhul pe la 175 000 km..Reparatie cost:2000 euro.Dar nu murise detot.Sarea din a 5 a si mergea cu a 4 a la drum intins!
    6 5
  • Bogdan
    Skoda Superb cu DSG 6 trepte din 2008, 167000 de km si cutia functioneaza ireprosabil.
    7 9
  • @AM : ce tot ii dati cu "facelift" ca sunt ani de cand a fost facut facelift la modelul asta !!! Suna deja ridicol , e ca si cand ar exista si un Leon "fara facelift" inca in oferta producatorului. Si e deja "ciudata" afinitatea voastra pt. acest model , doar ce a trecut o luna+ de cand a-ti facut test tot cu un Leon "facelift" si tot benzina . Zic si eu..
    7 1
  • am leon fr 2015 (pre facelift) de aproape 3 ani deja. 1.4 tsi.

    nu e o masina rea dar nu stiu daca a doua oara as mai lua. mananca ceva ulei intre schimburi. dupa primii 8000km s-a aprins martorul de ulei in bord (rodaj facut ca la carte). suspensia e oribila, nu filtreaza nimic. mi se pare cel mai mare minus. plasticaraia e destul de proasta, scartaie din toate incheieturile pe drumuri mai cariate. greierasi pe la usa a avut de noua. plus 2 mici chestii care s-au rezolvat pe garantie.

    in schimb se conduce frumos (doar pe drumuri bune), e silentioasa si consuma putin (extraurban). dar asta nu deja fac toate masinile? :)
    20 2
  • Nicolae
    "Mazda3 cu motorul aspirat de 2.0 litri și 120 de cai putere, cutie automată și echipare de bază Attraction pleacă de la 21.200 de euro, deci clar mai mult decât Leon-ul meu."

    Stimate Autor, cind un jurnalist spune asa ceva, e simplu, nu se imformeaza de loc, ba mai mult pune si in evidenta!!!! NU e Frumos de loc!

    Deci, Mazda 3 in Attraction la pret de 21 200 euro, are - Incalzire la volan, sensori unghiuri moarte, culoare metalizata, Faruri FULL LED si anticeata LED. Deci este mai ieftin ca LEON-ul. Pot sa mai spun ca este mult mai FIABILA mazda 3 decit un SEAT. , da si materialele din interior sunt mai bune la MAZDA
    23 1
  • @Nicolae, probabil ca cei de la Automarket nu au observat ca Mazda 3 cu motorul de 2.0 120 cp si cutie automata este disponibila de la un nivel de echipare intermediar, care, dupa cum ai precizat si tu, este unul foarte bine dotat.
    Cred ca aceasta informatie ar trebui adaugata in articol, pentru corectitudinea datelor.
    12 0
  • am impresia ca dupa fiecare test cu o masina oarecare imediat apare unul cu o masina din grupul VAG de aceeasi clasa unde asta de la VAG primeste o nota cu o idee mai buna ca cealalta, sa iti accentueze ideea ca numai cele de la VAG merita cumparate
    6 1
  • Nu-i cam mare consumul de 6-7% la mers cuminte extraurban ???
    3 0
  • @ S : pai cate benzinare stii tu care sa consume real sub 6 % in afara ? Si asta daca chiar mergi foarte "cuminte" si numai pe drumuri nationale. Ca daca intra autostrazi si serpentine in discutie nu "pupi" sub 7.5 % cu acest tip de motor. Aberatiile din cartea tehnica a masinii nici nu trebuie luate in calcul ,iar consumul de mai sus din test e probabil valabil pt. o singura persoana in masina. Dar in cazul unei exploatari normale (poate un 250 kg incarcatura, ploaie sau frig sau caldura excesiva , autostrazi, drumuri virajate ,etc.) acest tip de motor nu scade sub 7,5 % in exterior , iar in orasele mari din Romania (pe timp de zi = trafic intotdeauna aglomerat) se duce lejer in 11%. Vorbesc in cunostinta de cauza.
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru