Sambata, 01.02.2025
- Comenteaza
- Trimite pe:
În ultimii ani am observat că tot mai mulți producători fac o „curățenie de primăvară” în gama lor de modele. Acest lucru se întâmplă în mare parte din cauza migrației către SUV-uri, deoarece din ce în ce mai mulți oameni vor mașini mai înalte, mai practice și cu o gardă la sol mai mare.
De asta au dispărut sau vor dispărea anul acesta o mulțime de modele simbolice, iar cele care nu dispar, se transformă în variante SUV sau crossover. De exemplu, Mercedes-Benz avea în gamă, acum ceva ani, și Clasa C Coupe și Clasa E Coupe.
Producătorul german a ales să renunțe la ele, iar, în schimb, a lansat CLE. O nouă mașină care să înlocuiască cele două modele. Vedem o dispariție treptată a variantelor decapotabile, sedan, coupe, hot-hatch. În schimb, accentul se pune pe tot ce este din familia lexicală SUV.
Ei bine, Renault a înțeles foarte bine accest lucru, iar în ultimii 2-3 ani s-a pus serios pe treabă. Dacă ne uităm acum la gama de SUV-uri vom vedea un număr mare de modele, precum: Arkana, Captur, Austral, Megane E-Tech, Scenic E-Tech și Rafale.
La prima vedere, par destule modele. Nu și pentru Renault, care a văzut un loc liber în segmentul C, adică fix spațiul liber dintre Captur și Austral. Așa că a venit cu ceva nou, ceva numit Symbioz.
Așa cum v-ați dat seama, Symbioz vine de la cuvântul „symbiosis” din limba greacă, adică simbioză. Dacă aruncăm o privire rapidă în DEX, vedem că definiția pentru simbioză sună așa: „formă de conviețuire reciproc avantajoasă între două specii diferite de organisme”.
Deoarece am avut mașina pe mână 3 săptămâni, chiar am putut să văd dacă pot crea o simbioză adevărată cu noul model al francezilor sau dacă doar ne vom suporta reciproc în această perioadă. Ca de obicei, ți-am pregătit și o prezentare video.
PREZENTAREA VIDEO PENTRU NOUL RENAULT SYMBIOZ
Renault Symbioz
- Pret de pornire 27.350 €
- Pret model testat 37.000 €
Motor / Transmisie
Când vine vorba de motor și transmisie, treaba la Symbioz este foarte simplă, pentru că nu ai multe opțiuni. De fapt, ai doar una. Și asta îmi aduce aminte de citatul celebru dat de Henry Ford, „Oamenii pot avea mașini în orice culoare, cât timp acea culoare este negru."
Renault oferă pe Symbioz deja bine cunoscutul sistem hibrid, un sistem pe care l-am văzut pe multe modele Renault, dar chiar și pe modele Dacia, precum Duster sau Jogger. De menționat că în 2025 Symbioz va avea și o versiune mild-hybrid.
Sistemul de propulsie este format dintr-un motor termic pe benzină, de 1.6 litri cu 4 cilindri, aspirat natural, și două motoare electrice. Unul dintre motoarele electrice are rol de starter/generator, iar celălalt transmite energie roților din față. Da, Symbioz vine cu roți motrice doar pe puntea față.
Unitatea termică dezvoltă 94 de cai putere, iar unitatea electrică plusează cu 49 CP. În total, avem 143 de cai putere și un cuplu motor maxim de 250 Nm. Puterea este transmisă către roți prin intermediul unei transmisii foarte interesante, inspirată din Formula 1.
Este o transmisie multimodală. Aceasta are 2 trepte care controlează motorul electric și 4 trepte pentru motorul termic. Practic, motoarele și transmisia se „îmbină” în 14 posibilități diferite de operare. De menționat că mersul în marșarier se realizează exclusiv electric.
De menționat faptul că pe transmisie ai și modul B de recuperare a energiei electrice. Practic, când iei piciorul de pe accelerație, mașina va începe să frâneze pentru a recupera energie. Este un mod care te ajută mult, în special în oraș.
Din prima îți dai seama că Symbioz este tipul de mașină care înclină spre eficiență și nu spre performanță sau dinamică. Dacă nu mă credeți pe cuvânt, Renault a menționat că sistemul hibrid poate rula în modul electric în regim urban 80% din timp.
Când apeși pedala de accelerație, de pe loc, Renault Symbioz face ceea ce este specific mașinilor hibride, pornind destul de rapid datorită puterii instantanee a motorului electric. Prin urmare, mașina se simte foarte agilă în oraș.
Trecerea de la motorul electric la cel pe benzină este destul de lină, însă vei sesiza imediat o scădere în puterea de accelerație. Puterea limitată devine evidentă mai ales la viteze mari, când apeși accelerația și motorul ajunge la turații ridicate.
Există și o ușoară întârziere deoarece motorul și transmisia au nevoie de timp pentru a răspunde unui impuls brusc al accelerației. Din fericire, pedala de frână este bine calibrată și progresivă, fiind foarte ușor să frânezi lin la viteze extra-urbane.
Totuși, din cauza faptului că frânele mecanice sunt integrate cu sistemul de frânare regenerativă al motorului electric, pedala poate părea puțin agresivă în oraș.
Consum
Francezii de la Renault declară că Renault Symbioz are un consum mediu, în regim WLTP, de 4.7 l/100 km. Din fericire, cifra aceasta este foarte aproape de realitate.
În toată această perioadă, consider că am folosit Symbioz aproape la fel de mult în oraș cât și în afara lui. La viteze de autostradă, consumul variază între 6.5 și 7 l/100 km, în timp ce pe drumuri naționale am avut un consum mediu de 5.7 l.
Vreau să menționez că nu sunt neapărat cel mai bun atunci când vine vorba de mers economic. Nu în sensul că sunt vreun vitezoman, chiar n-am luat niciodată o amendă pentru viteză. Dar nu sunt genul care apasă lent și treptat pedala de accelerație sau care se gândește mereu la mers eficient. Cu siguranță, valorile de consum pe care le-am obținut puteau fi mai mici.
Cel mai mulțumit de alegerea ta vei fi când mergi cu Symbioz în oraș. În mediul urban, am avut un consum cuprins între 4.5 și 5 l/100 km. Încă o dată, acest sistem hibrid de la Renault arată cât de eficient este.
Clar, pentru că Symbioz se află în segmentul C, are o mulțime de rivali. Dar noi am scurtat lista destul de mult, pentru că vrem să luăm în calcul modele hibride. Astfel, am adus în discuție două modele japoneze.
Începem, în ordine alfabetică, cu Honda ZR-V, primul model testat de mine pentru Automarket. Cei de la Honda au declarat că ZR-V are un consum mediu de 4.5 l/100 km. Al doilea model luat în calcul este Toyota Corolla Cross, care are un consum mediu oficial de 5.3 l/100 km.
Performanţe
Cum spuneam, Symbioz este un model care se concentrează foarte mult pe ideea de eficiență și economie. Astfel, nu putem să avem așteptări prea mari când vine vorba de performanțe.
Așa cum am menționat mai sus, avem de-a face cu un sistem hibrid, care are la bază un un motor pe benzină de 1.6 litri cu 4 cilindri. În total jonglăm cu 143 de cai putere și un cuplu de 250 Nm.
Toate acestea ne spun că Symbioz face sprintul de la 0 la 100 de km/h în 10.6 secunde, iar viteza maximă este de 170 km/h.
Exact ca la capitolul consum, luăm în calcul pentru rivali motorizările asemănătoare, dacă există. Prin urmare, Honda ZR-V are un motor pe benzină de 2 litri cu 4 cilindri. Sistemul hibrid este diferit aici, deoarece avem de-a face cu un ciclu Atkinson.
Nu detaliez, doar trebuie să știți că la Honda motorul termic acționează strict ca un generator. În total, avem 184 de cai și un cuplu motor de 315 Nm. Pentru a ajunge la 100 de km/h, Honda are nevoie de 7.8 secunde, iar viteza maximă este de 175 km/h.
Pentru Toyota Corolla Cross am ales versiunea hibrid cu un motor termic de 1.8 litri. În total, Corolla Cross are 140 de cai putere și un cuplu motor de 185 Nm.
În ciuda faptului că puterea și cuplul sunt mai mici decât la Symbioz, Corolla este mai sprintenă. Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 9.9 secunde, iar viteza maximă este tot de 170 km/h.
Interior
În proporție de peste 90% interiorul lui Symbioz este identic cu ce vezi pe Arkana sau Captur. Pot să înțeleg asta din punct de vedere al tăierii costurilor de producție, dar personal aș fi vrut altceva. Dacă tot se află între Captur și Austral, ca poziționare, aș fi vrut să văd mai multe elemente pe care le găsești pe Austral.
Prin habitaclu o să găsești câteva zone neprietenoase, cu plastice dure. Din fericire, mâna ta va ajunge destul de rar prin aceste zone. La nivelul superior al bordului și al ușilor ești întâmpinat de materiale moi.
Noi am avut de-a face cu echiparea Esprit Alpine care aduce în habitaclu o mulțime de detalii interesante. Aici mă refer la drapelul Franței pe bord, logo-ul Alpine pe scaune, cusături contrastante albastre pe scaune și pe centurile de siguranță, și culorile Alpine pe volan.
Când vine vorba de spații de depozitare, Symbioz se descurcă foarte bine. Selectorul transmisiei este pus pe o „consolă centrală plutitoare”, iar asta înseamnă că sub selector ai doar spații de depozitare. Pe lângă două suporturi de pahare ai și o zonă specială pentru depozitarea cheii.
Torpedoul este amortizat și destul de încăpător, în timp ce cotiera este mai mult decât generoasă. Chiar și așa, deschiderea este îngustă, astfel că dacă vrei să iei ceva de pe fundul cotierei te vei simți ca atunci când vrei să iei ultimele chipsuri dintr-o cutie Pringles. Ai pățit și tu asta, nu-i așa?
Până la viteze de 110-120 de km/h, nu prea auzi un zgomot la rulare. Motorul termic nu are intervenții gălăgioase, dar vei auzi destul de tare vântul pe autostradă.
Cel mai mult mi-a plăcut că mașina mea de test a avut plafonul panoramic Solar Bay, pe care îl poți avea în schimbul a 1.500 de euro. Practic, atunci când te deranjează razele soarelui, plafonul se poate transforma din transparent în opac. Chiar poți face în așa fel încât să fie jumătate transparent și jumătate opac.
În spate, locul pe banchetă este decent. Eu am 1.85 și am avut loc la picioare. La cap eram la limită, dar am avut și acel plafon panoramic care a mai tăiat din spațiu. Dar în Symbioz spațiul din spate e relativ. Asta pentru că bancheta spate culisează pe o distanță de 16 centimetri.
Standard, portbagajul are un volum de 492 de litri, dar dacă mutăm bancheta la maxim în față, obținem un volum de 624 de litri. Cu bancheta spate rabatată ai la dispoziție 1.582 de litri.
Comparativ, Honda ZR-V oferă un spațiu de 380 de litri, în timp ce Toyota Corolla Cross are un volum al portbagajului de 414 litri.
Preţ de achiziţie
În România, Renault Symbioz are un preț de pornire de 27.350 de euro, cu TVA, în echiparea de bază Evolution. Ai 4 niveluri de echipare: Evolution, Tehno, Esprit Alpine și Iconic.
Cum spuneam, noi am testat echiparea Esprit Alpine, pentru care scoți din buzunar cel puțin 31.450 de euro. Cu tot cu extra dotări precum sistemul audio Harman Kardon, plafonul panoramic Solar Bay, sistemul de camere cu vedere la 360 de grade și altele, mașina mea de test a avut un preț de 37.000 de euro.
Echiparea Iconic este cea de top și vine în standard cu anumite lucruri pentru care trebuie să plătești la Esprit Alpine. Totuși, echiparea Alpine oferă mult mai multă personalitate și este alegerea mea la orice oră. Singurul lucru unic pentru echiparea Iconic este culoarea exterioară absolut superbă Albastru Mercury.
Honda ZR-V are doar două niveluri de echipare și un preț de pornire de 44.150 de euro. Toyota Corolla Cross oferă 3 niveluri de echipare și pleacă de la 35.387 de euro cu TVA.
Siguranţă
Precum fratele Captur, Symbioz a obținut 4 stele la testele de siguranță Euro NCAP. Protecția adulților a fost notată de inginerii Euro NCAP cu 73%, iar protecția copiilor a primit un punctaj de 80%.
Pentru protecția pietonilor, belgienii de la Euro NCAP i-au acordat lui Symbioz 76%, iar sistemele de siguranță au primit un calificativ de 69%. În afară de nota de la protecția adulților, restul de procentaje sunt identice cu cele primite de Captur.
Cum îi stă bine unei mașini noi, Symbioz are o mulțime de sisteme de asistență și siguranță. Totuși, ce îmi place cel mai mult la Symbioz este butonul din stânga volanului pe care e desenat o mașină într-un cerc.
Știți deja că toate sistemele se activează automat atunci când pornești mașina. La mulți producători, pierzi destul de mult timp să le dezactivezi de fiecare dată deoarece trebuie să intri în multe meniuri.
Cei de la Renault au creat un meniu special unde selectezi care sisteme să rămână active și care nu, atunci când apeși acest buton. Așa că la Symbioz e foarte simplu. Te urci la volan, pornești mașina, apeși pe acel buton și treaba e gata.
Ţinută de drum
Symbioz este o mașină de familie, deci direcția generală pentru acest model este confortul. Chiar dacă suspensia are câteva scăpări, de exemplu la denivelările scurte vei auzi un zgomot pe puntea spate, aceasta trece bine peste majoritatea imperfecțiunilor din asfalt.
De menționat că noi am avut jante de 19 inch, cele mai mari pe care le poți pune pe Symbioz. Prin urmare, dacă vrei un confort sporit, te-aș sfătui să alegi jante mai mici.
Ai 4 moduri de rulare din care poți alege: Eco, Comfort, Sport și Perso. În modul Perso (adică cel individual) îți poți face tu setările dinamice cum vrei.
Direcția este destul de anesteziată și departe de a fi precisă. Dar până la urmă, nu asta era ideea. Direcția are 3 setări din care poți alege: Regular, Comfort și Sport. Dacă selectezi opțiunea Sport, obții o fermitate ceva mai accentuată a volanului. Din păcate, o fermitate prea artificială. Ca și cum s-ar strădui prea mult.
Vizibilitate
Când vine vorba de vizibilitate, nu vei întâmpina probleme la Renault Symbioz. Oglinzile laterale sunt mari și vezi fără probleme în ele. Montanții A nu sunt atât de groși încât să te încurce, iar montanții spate nu te deranjează nici ei.
Opțional, poți alege un sistem de camere cu vedere la 360 de grade. Totuși, calitatea imaginii nu este cea mai bună, iar noaptea lucrurile devin și mai neclare.
Tehnologie
Instrumentarul de bord este complet digital și are 10.3 inch. Personal, apreciez grafica și modul de afișaj alese de Renault, care este foarte configurabil. Practic ai o linie diagonală care îți desparte informația.
Culoarea instrumentarului se schimbă când modifici culoarea luminii ambientale. În stânga ai viteza, în mijloc îți poți pune hărțile Google Maps, iar în dreapta poți avea informații precum consum, radio și altele.
Sistemul multimedia are 10.4 inch. Acesta are la bază sistemul OpenR Link, bazat pe Android Automotive. Pe lângă faptul că are o grafică bună, acesta se mișcă excelent. În plus, ai la îndemână cam orice aplicație vrei, deoarece le poți instala din Play Store, exact ca pe un smartphone Android.
Desigur, dacă nu vrei să folosești sistemul nativ al mașinii, îți poți conecta telefonul la Apple CarPlay și Android Auto wireless sau prin intermediul unui cablu USB Type-C. Din păcate, pe Symbioz nu poți avea o zonă de încărcare prin inducție pentru telefon.
Pe echiparea Esprit Alpine am primit stopuri și faruri full LED, cele din urmă fiind și adaptive. Am uitat să menționez faptul că te puteai folosi și de asistentul vocal Google, care îți răspunde în mare parte la orice întrebare și îți face viața mai ușoară în habitaclu.
Design
Când vorbim despre design, partea frontală a lui Symbioz este identică cu cea a lui Captur. În perioada cât am avut mașina, de două ori am crezut că am văzut un alt Symbioz în trafic, dar când am întors capul mi-am dat seama că de fapt erau Captur.
Semnătura luminoasă este poziționată pe verticală, și dacă unești (imaginar) semnătura din stânga cu cea din dreapta obții rombul, adică simbolul Renault. Grila frontală este mică și alungită și dacă nu ești atent ai impresia că Symbioz poate trece ca un model electric.
În echiparea Esprit Alpine ai jante Alpine cu un design sportiv. Noi am avut de-a face cu o culoare frumoasă, numită Gri Rafale. Partea din spate diferă total de Captur și pot să spun că spatele lui Symbioz arată mult mai bine.
Stopurile full LED sunt minimaliste și se subțiază către partea din mijloc. Sub stopuri ai și niște elemente de design aerodinamice care îi dau mașinii un aspect agresiv.
Ne-a placut
- Eficiența sistemului hibrid
- Plafonul panoramic Solar Bay
- Multe spații de depozitare
Nu ne-a placut
- Antifonarea nu este cea mai bună
- Suspensie spate zgomotoasă
Ultimele teste
-
Simbioză -
BMW Seria 7
Lux la superlativ -
Puterea ursului -
Supererou deghizat
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie 2024)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie 2024)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie 2024)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie 2024)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai 2024)
Pe principiul asta in câțiva ani vom circula toți cu cap tractor MAN TGX. E înalt, are garda la sol mare. Ce sa mai...
Cat despre acest reșou, pardon renou, oare a rezolvat renou problema defectului cutiei de viteze multimodala, care de buna ce era nu se repara, doar se înlocuia cu totul? Aștept confirmare oficială din partea reșou, pardon renou' QED