Marti, 12.03.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă v-aș spune că povestea lui Renault Scenic poate să fie foarte ușor asociată cu MySpace? Sau Facebook? Ar părea că dau din gură doar să mă aflu în treabă, în timp ce mulți dintre voi mi-ați da un „retirer des amis”.
Ideea e că MySpace a apărut în 2003, devenind rapid cel mai mare site de tip „social network” din lume. O apariție atât de marcantă, încât a influențat multe tehnologii pe care le folosim și astăzi. În același timp, a fost o inspirație pentru site-uri ca YouTube, dar și pentru cei care doar voiau să copieze ideea.
Cam așa a fost și începutul pentru Megane Scenic (cum era numit la început) în 1996. A deschis ușile pentru un nou segment de piață. Un segment care a devenit atât de popular, încât fiecare producător dorea să aibă un MPV în gamă.
Cheia succesului său a fost utilitatea pe care a oferit-o. Ideea unui monovolum compact a primit o identitate separată odată cu faceliftul din 1999: Renault Scenic. Acesta a preluat linia înaltă a acoperișului și scaunele flexibile ale fratelui Espace și le-a aplicat unui vehicul de dimensiuni mai ușor de gestionat și semnificativ mai accesibile.
Din păcate Scenic, a avut aceeași soartă ca MySpace în momentul în care a apărut Facebook. Vedeți voi, Facebook era asemănător cu MySpace la bază, doar că făcea lucrurile mai bine și oferea mai multe opțiuni atractive. Ideea de social networking era mai avansată, iar toată legătura și comunicarea pe care o puteai crea cu prietenii sau chiar oameni necunoscuți, era cu totul ceva nou.
La fel s-a întâmplat și cu Scenic. Monovolumul a căzut în cele din urmă victimă schimbării, pe măsură ce cumpărătorii de monovolume au trecut la Nissan Qashqai și alte SUV-uri de familie.
Din fericire, spre deosebire de MySpace, Renault Scenic a reînviat. Acesta s-a dat de trei ori peste cap șia devenit un SUV, parte a liniei de mașini electrice de la Renault.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O ÎN SPANIA
Renault Scenic
- Pret de pornire 39.900 €
- Pret model testat 53.790 €
Motor / Transmisie
Mai întâi să dăm la o parte cifrele goale. Renault Scenic vine cu două capacități diferite ale bateriei și două versiuni de putere. Cea mai mică baterie „comfort range” are 60 kWh, iar asta înseamnă o autonomie declarată WLTP de 430 de kilometri.
La Malaga, am primit la test doar mașinile cele mai performante. Asta înseamnă ca am făcut cunoștință cu o baterie „long range”, de 87 kWh, cu o autonomie declarată WLTP de 625 de kilometri. Vesiunea cea mai puternică a lui Scenic are 220 de cai putere, cu un cuplu motor maxim de 300 Nm.
Cum spuneam, am condus doar versiunea cea mai puternică de 220 de cai putere, deci pentru moment nu pot să îmi dau cu părerea despre cea cu 170 de cai. Scenic are 4 moduri de condus, pe care le schimbi de pe butonul Multisense aflat pe volan. Aici ne referim la Eco, Comfort, Sport și Perso, care este modul individual, unde îți poți ajusta totul după bunul plac.
În mare parte, în orice mod de condus te afli, ajungi destul de ușor la viteze de autostradă, indiferent dacă pleci de pe loc sau demarezi de la 70 de km/h. Clar, răspunsul la pedală în modul Sport este mult mai rapid față de Comfort sau Eco, dar în rest diferențele nu sunt așa mari.
Cei 220 de cai par perfecți pentru această caroserie și pentru ce vrea Scenic să fie. Mașina nu te va împinge niciodată să devii un maniac al străzilor, dar dacă ai nevoie de o rezervă de putere, Scenic ți-o poate oferi. Din păcate, Scenic E-Tech vine doar cu tracțiune față, fără să fie anunțată vreo versiune cu tracțiune integrală.
În același timp, Scenic vine cu patru niveluri de frânare regenerativă, un sistem care își face treaba foarte bine. De notat faptul că frânarea regenerativă de la Renault nu va opri mașina, o va aduce până la 7-8 km/h. Cele patru niveluri ale sistemului sunt acționate din padelele aflate în spatele volanului și vei observa că rar va mai trebui să acționezi pedala de frână.
Consum
Renault a declarat că Scenic are un consum WLTP de 16.8 kWh/100 km, o valoare surprinzător de realistă. În prima zi de test, am avut un consum de 17.2 kWh, în timp ce în a doua zi, când ne-am aventurat pe drumuri de munte și am căutat mai mult performanțele mașinii, consumul a crescut la 18.4 kWh.
Dacă facem o medie, consumul real, în mediul extraurban, ar fi undeva la 17.8 kWh, adică o autonomie reală de aproximativ 500 de kilometri, o valoare impresionantă. Cu un mers ceva mai atent și liniștit, consumul declarat de Renault poate să fie atins destul de ușor.
În comparație, Skoda Enyaq iV are un consum mediu de 17 kWh, adică o autonomie de 544 de kilometri. În același timp, Peugeot e-3008 are o medie impresionantă de 13.9 kWh, care se traduce într-o autonomie de 525 de kilometri. Dacă ar fi să adăugăm și Tesla Model Y, în versiunea de bază, cu 204 cai putere, vedem că are un consum mediu de 16.2 kWh și o autonomie declarată de 455 de kilometri.
Conectat la o stație de încărcare rapidă, Scenic E-Tech poate să tragă până la 150 kW. De la una AC, standard, încarcă cu 7 kW (extrem de puțin pentru epoca în care trăim), dar, opțional, pentru 1500 euro, poate fi configurat cu încărcător de 22 kW. Scenic nu are sistem bi-direcțional, deci nu poate ceda curent diferiților consumatori externi.
Performanţe
Când vine vorba de performanțe, Scenic atinge 100 de km/h în 7.9 secunde și are o viteză maximă de 170 km/h. Rivalul francez Peugeot e-3008 are 213 cai putere și vine cu o baterie de 73 kWh. Timpul de 0-100 km/h este de 8.3 secunde, iar viteza maximă este de 170 de km/h.
Un alt rival apropiat pentru Scenic ar fi Skoda Enyaq iV, versiunea cu 204 cai putere și capacitate a bateriei de 82 kWh. Skoda atinge 100 km/h în 8.7 secunde și are o viteză maximă de 160 de km/h. Tot 204 cai are și Tesla Model Y cu bateria de 50 kWh, dar sprintul se face în 6.9 secunde. Asta da desprindere de pluton.
Interior
Materialele folosite în Scenic sunt (aici am vrut să zic „impresionante”, dar suna prea pompos) foarte bune. Pe partea superioară a bordului și pe uși a fost instalat un material moale la atingere. Desigur că există și zone cu plastic mai neprietenos, dar în locuri unde mâna ta nu ajunge prea des.
Renault Scenic pune mare accent pe sustenabilitate și folosește multe materiale reciclate. Spre exemplu, capota este făcută din 80% aluminiu reciclat, în timp ce jantele din 40%. La interior, lucrurile se păstrează pe aceeași direcție. Ai multe elemente reciclate, de la tapițeria scaunelor, până la preșuri. În plus, indiferent de ce nivel de echipare alegi, nu o să mai vezi piele naturală pe scaune. Doar sintetică.
Un punct cheie pentru Scenic a fost mereu accentul pus pe nevoile unei familii. De fapt, pentru a demonstra perfect acest lucru, spațiile de depozitare din interior au în total 38.7 litri, cea mai bună valoare din segment.
Cel mai interesant lucru este plafonul vitrat Solarbay. Pentru 1.500 de euro, la apăsarea unui buton, acesta devine opac pe jumătate din suprafață sau pe de-a-ntregul, fără să aibă nevoie de rulou. Este unul dintre cele mai avansate acoperișuri panoramice din lume, reușind să împiedice cu succes razele UV. L-am testat sub soarele puternic din Malaga, pe care a reușit să-l obtureze cum trebuie. Se mai vedea un mic punct luminos, ca la eclipsă.
Pe bancheta din spate există mult spațiu la picioare și la cap. Podeaua este plată și chiar poate favoriza transportul a trei persoane pe locurile din spate.
În același timp, există două suporturi pentru telefon mobil sau tabletă, ascuns în cotiera din spate. Acesta e util dacă vrei să distragi atenția copiilor cu un conținut video. Practic, este o cotieră magică, care include și alte două mufe USB, două suporturi de pahare, cât și un spațiu de depozitare căptușit cu textil.
La 545 de litri, portbagajul lui Scenic este puțin mai mare decât cel al lui e-3008, care are 520 de litri. Totuși, Skoda Enyaq iV are un portbagaj uriaș, de 585 de litri, în timp ce Tesla Model Y este lider detașat, cu 840 de litri. Pentru momentele în care aveți nevoie de mai mult spațiu, scaunele din ale lui Scenic pot fi rabatate 40/20/40.
N-am uitat de antifonarea interiorului, care lasă de dorit încă de la viteze de drum național, adică 80-90 de km/h. Un zgomot de vânt este prezent mai tot timpul și vine de la oglinzile laterale. Neplăcut pentru o mașină electrică, în care liniștea este esențială.
Preţ de achiziţie
Noul Renault Scenic este disponibil cu patru niveluri de echipare: Evolution, Techno, Esprit Alpine și Iconic. În echiparea de bază, Scenic pleacă de la 39.900 de euro cu TVA.
Eu am testat nivelul de echipare Esprit Alpine, care pleacă de la 47.500 de euro, dar având în vedere că mașina era echipată cu toate opționalele, prețul exemplarului cu care am mers era de 54.000 de euro. Comparativ, Skoda Enyaq pornește de la 47.000 de euro, în timp ce Tesla Model Y pleacă de la 42.990 de euro.
Siguranţă
În deplasarea de la Malaga am aflat că Scenic este, de fapt, un acronim. Acest nume vine de la Safety Concept Embodied In a New Innovative Car. Încă din 1996, cei de la Renault erau axați pe siguranță.
Clar, Renault Scenic nu a fost testat încă la Euro NCAP. Totuși, Scenic e făcut pe aceeași platformă ca fratele mai mic Megane E-Tech, singura diferență fiind ampatamentul cu 10 cm mai mare. Modelul francez a primit 5 stele, deci putem presupune că și Scenic este demn de același punctaj. Protecția adulților a fost de 85%, cea pentru copii a fost 88%. Pentru protecția pietonilor, Megane E-Tech a primit doar 65%, în timp ce sistemele de siguranță au primit 79%.
Specialiștii Euro NCAP au avut numai cuvinte de laudă la adresa noului Renault Megane E-Tech, spunând că francezii „au înțeles că trebuie să dezvolte mașini care nu sunt doar atractive, ci și sigure în același timp.”
Renault Scenic E-Tech are peste 30 de sisteme de siguranță și asistență, inclusiv un Safety Score, aflat în meniul My Drive. După fiecare călătorie, mașina îți va afișa un scor cuprins între 0 și 100, ținând cont de cât de sigur ai mers. În același timp, vei primi și sfaturi, pentru a merge mai cuminte pe viitor.
Ţinută de drum
În cele două zile de teste și cei 200 de kilometri parcurși alături de Scenic E-Tech, am mers pe tot felul de drumuri. De la cele de oraș, la autostradă, sau drumuri naționale de munte, cu secțiuni virajate.
Noul model Renault are o masă totală de 1.730 de kilograme, atunci când ne referim la echiparea de bază. Când ajungem la echiparea de top, masa crește cu 160 de kilograme. E clar că inginerii au urmărit dezvoltarea unui model relaxant, dedicat familiei, capabil să nu trădeze aceste kilograme în plus.
Per total, suspensia este echilibrată și nu pare marcată de povara celor două tone pe o succesiune de viraje. Dacă devii mai agresiv, mașina începe să își arate limitele, în timp ce ruliul și tangajul îți fac o vizită.
Direcția este ușoară, dar simți că devine mai grea în timpul virajului. Din păcate, se simte că este un efect artificial, iar precizia este simulată ineficient.
În majoritatea timpului, suspensia a fost destul de tăcută, fără zgomote și impulsuri neplăcute. Acum, nu știam dacă să pun pe seama pe suspensiei sau pe seama drumurilor ca-n palmă din Malaga, așa că am făcut un mic ocol pe un drum cu imperfecțiuni. În acele momente, suspensia a lucrat mai intens și a trimis ceva zgomote. Însă nu foarte deranjante.
Într-adevăr, poate că Renault Scenic nu se conduce la fel de bine ca o Tesla Model Y sau o Skoda Enyaq iV. Este, însă, o mașină de care ești sigur că îți va duce familia din punctul A în punctul B, într-un mod sigur și destul de confortabil. O mașină care nu te va îndemna niciodată la prostii copilărești, dar care are destul zvâc, încât copiii tăi își vor scoate ochii din tablete. Și nici măcar n-am adus vorba de autonomie.
Vizibilitate
Vizibilitatea nu este deloc o problemă, având în vedere suprafețele vitrate mari. Totodată, oglinzile laterale sunt potrivite pentru dimensiunile mașinii, stâlpii A nu încurcă, iar luneta este mare și îți permite să vezi tot ce te interesează în spate.
Dacă asta nu era de ajuns, ai și o oglindă retrovizoare digitală, cât și un sistem de camere cu vedere la 360 de grade.
Tehnologie
Dacă ai stat vreodată în noul Renault Austral, interiorul lui Scenic îți va părea foarte familiar. Acesta folosește același instrumentar de bord digital de 12.3 inch și același sistem multimedia de 12 inch cu orientare de tip portret.
Ecranul are o grafică foarte bună, software-ul răspunde bine, prompt și fără întârzieri. Vine cu o mulțime de caracteristici, inclusiv Android Auto și Apple CarPlay standard, dar și Google Maps încorporat, pentru navigație prin satelit. Oricine a avut de-a face vreodată cu un smartphone Android, sigur se va obișnui repede cu sistemul multimedia, care folosește Renault R-Link, bazat pe un sistem de operare Android OS.
Și asistentul Google e inclus și, deși nu știe încă limba română, recunoaște foarte bine comenzile în limba engleză, chiar dacă ai un puternic accent est-european, originar din Buzău. Mașina testată de mine venea cu un sistem audio Harman Kardon, care m-a surprins plăcut. Clar este o investiție de 850 de euro care merită pe deplin.
Așa cum este popular la mașinile noi, controlezi aproape totul prin intermediul ecranului tactil. Totuși, spre deosebire de mulți rivali, Renault Scenic încă folosește butoane fizice, dar și scurtături pe ecranul tactil, pentru reglarea mai ușoară a temperaturii sau reglarea vitezei ventilatorului.
Design
Toate mașinile introduse în ultimul timp de Renault au avut un design plăcut. Nici Scenic nu face excepție, pentru că este o mașină care va atrage atenția. În partea din față, grila îi va trimite pe mulți cu gândul la Peugeot, un lucru perfect de înțeles. Asta pentru că Renault îl are ca șef de design pe Gilles Vidal, în trecut director de design la Peugeot.
Luminile de zi seamănă cu ce am văzut și pe noua generație Clio. Totodată, clienții vor putea alege din 6 culori de caroserie: Albastru Midnight, Roșu Flame, Negru Starry, Gri Shale Glossy, Gri Shale Satin (exclusiv pentru nivelul de echipare Esprit Alpine) și Alb Pearl.
Scenic E-Tech are o lungime de 4.5 metri, ampatamentul fiind cu 10 centimetri mai mare ca la Megane. Jantele au dimensiuni de 19 sau 20 inch și vin cu un mic artificiu. Acestea au două capace din plastic, aplicate pe spițe. Rolul lor nu este neapărat unul estetic. Mai câștigi 2 kilometri de autonomie cu ajutorul lor, un lucru care te poate salva în situații de urgență.
Ne-a placut
- Spațiul interior
- Autonomie impresionantă
- Plafonul vitrat Solarbay
- Sistemul multimedia
Nu ne-a placut
- Lipsa tracțiunii integrale
- Buza de încărcare înălțată a portbagajului
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Categoric o variantă pentru înlocuirea MPV-ul nostru ICE. Daca îl mai înlocuim.
Prețul e bun. Minim 40k, 54k varianta cu baterie mare și toate opțiunile. Doar puțin mai scump decât Tiguan :)))
- In primul rand, desi se recomanda ca un SUV, e doar un fel de hatchback. Garda la sol mica, probabil asemanatoare cu cea de la Megane e-tech, nu il recomanda ca un SUV si nici macar ca un crossover. Iar mie imi plac SUV-urile (nu masinile joase gen hatchback) datorita polivalentei si practicalitatii pe care o ofera. Mai imi placeau si vechile MPV-uri (de exemplu mi-a placut de la inceput Megane Scenic si ulterior toate generatiile de Scenic) care aveau si o garda la sol suficient de mare ca sa ofere practicalitate pe drumuri desfundate.
- Interiorul vine cu scaune care sunt OK pentru majoritatea, dar eu fiind mai inalt si corpolent ma confrunt cu unele probleme. Una este data de sustinerile laterale proeminenete, iar asta e o problema si in cazul altor producatori si modele. Nu prea mai exista in industrie, pe aceasta clasa de masini, scaune gen fotolii confortabile, asa cum vedeam in trecut inclusiv pe modelele Renault. A doua problema este acea tavita ascutita de pe consola centrala, de sub tableta. E pusa parca inadins sa jeneze genunchiul drept al soferilor cu picioare mai lungi si care au o pozitie mai relaxata la volan. Volvo EX30, desi are teoretic mai putin spatiu interior, ofera o pozitie de condus mai prietenoasa. Masinile electrice au in general spatiu interior bun si nici nu mai e cazul sa ofere o consola centrala intruziva, dar acest Scenic nu profita de acest avantaj al electricelor, asa cum o face EX30, si insista sa tinteasca genunchiul soferului cu acea tavita ascutita.
- In legatura cu zgomotul interior n-am de unde sa stiu personal, dar il cred pe Silvian Irimia, care e suficient de atent la detalii si obiectiv in declaratii.
- As fi preferat sa existe in oferta si o baterie de tip LFP, care, desi are densitatea energetica mai mica, are alte calitati: e mai ieftina, se poate incarca mereu la 100%, are durata de viata mare si, cel mai important, are cel mai scazut risc de ambalare termica, deci de explozie si incendiu.
Iar acum lucrurile bune
- Raportul optim intre putere si economie.
- Calitatea rularii si tinuta de drum bune.
- Interiorul foarte modern, ingenios, cu un design frumos, artistic, chiar spectaculos. Interfata cu utilizatorul este de asemenea foarte buna, practica, rapida, intuitiva etc.
- Plafonul panoramic SolarBay este intr-adevar ceva spectaculos. Bravo Renault si rusine altor producatori chiar premium care nu ofera asa ceva. Doar o mica observatie: plafonul, din ce am vazut, cred ca nu devine total opac, ci mai mult se face mat. Opreste desigur o mare parte din radiatia solara, dar nu e acelasi lucru cu un plafon standard, de tabla, care e total opac, evident. Dar arta cere sacrificii, nu-i asa?
Comparativ cu preturile pietii din ziua de azi, e foarte bine pozitionat.
In rest, masina arata ff bine, imi vine sa spun bestial. Materialele interioare cu musamaua de pe scaune e odioasa. Bateria mare probabil ca o sa-ti fie suficienta la drumurile uzuale daca stai la casa. Daca vrei s-o iei la drum lung, iti uram mult succes! :))) Bine... dezavantajele "electricelor" sunt deja arhicunoscute. Cine da banii pe asa ceva si le asuma.
In fine, totul pana la pret. :) Unde, din nou, e aceeasi poveste. Sa dai atatia bani pe o electrica de la Renault trebuie sa fii cu probleme la tartacuta. Chiar daca ai suma asta pentru o masina, trebuie sa fii nebun s-o alegi pe asta in detrimentul unui Mercedes C Class nou, de exemplu. :) Dar... fiecare cum il duce bibilica. :) Unele foci ca Andreea si Mateutza si alte fete de p'aici bine-nteles ca si-ar vinde si un rinichi daca trebe, numai sa salveze planeta sa se simta oameni buni si responsabili cand pun caputzul pe perna seara. Dupa ce s-au dat cu crema de noapte, bine-nteles. :)))
https://www.renault.ro/vehicule-electrice/scenic-e-tech-electric/date-tehnice.html
Așteptăm sărakii să ne divulge din experiențele lor pe noua tablă Renault la preț premium, în cele 20-30 minute de test drive.
Comparam cotete gen renault si peugeot cu Tesla Y.
1. In primul rand Scenic este cu vreo 2 clase de marime sub model y (4.4m la 4.7m) la fel ca si 3008
2. Puterea pt Tesla Y rwd este 300cp, nu 200cp cum este scris in material. Iar pt tesla y long range awd discutam de vreo 500cp
Din banii pt tigaia de scenic testata, cu o tehnologie electrica reprobabila si clar inferioara, orice om cu un creier functional isi cumpara Tesla y awd, prtimind cea mai avansata tehnologie electrica si cea mai buna retea de alimentare, plus prestigiu si performance, pe langa extra spatiu util.
Acest Scenic nu merita mai mult de 30.000 euro in versiunea testata