Vineri, 17.09.2021
- Comenteaza
- Trimite pe:
Te atașezi, chiar și ca jurnalist auto, de anumite mărci. Motivele? Nu aș vrea să comit astfel de indiscreții la nivel general. Dar în cazul meu îmi permit această sinceritate.
Da, am o oarecare sensibilitate pentru Renault venită din recunoștința pentru renașterea cultului hot hatch la nivelul pe care îl avem astăzi. Generații de Clio RS și Megane RS i-au determinat pe mulți să creadă că în nordul Franței, la Dieppe, francezii au descoperit alchimia. Pentru mine au fost și încă mai sunt un fel de întruchiparea lui Robin Hood în zona mașinilor sport. Dar puțin din magie s-a evaporat, odată cu ultima generație Clio RS. Noroc că încă mai există Megane RS, care, apropo, în versiunea Trophy-R s-a apucat să distrugă mituri pe circuite. Este adevărat, și prețul este unul care va face acest Megane o apariție la fel de rară precum un Veyron.
Aventura francezilor în acest segment a pus la muncă multe departamente și astăzi ne putem bucura de un peisaj care începe cu Focust ST sau Golf GTi și ajunge până la nivelul unui A45 S 4Matic+. Sper că mi-am justificat slăbiciunea, dar, recunosc, aștept lucruri spectaculoase de la Renault pentru a-mi conserva afecțiunea.
Și sistemul hibrid pe care îl propune modelul francez are toate șansele să fie considerat spectaculos. Prin concepție, prin funcționare, prin unicitate în segment. Dar hai să dezbatem.
Renault Clio
1.6 E-Tech 145 Techno Auto
- Pret de pornire 12.780 €
- Pret model testat 22.560 €
Motor / Transmisie
Practic, sub capotă se ascunde toată magia acestui model. În rest avem un Clio ca oricare altul. Într-un mod inspirat, Renault a pariat pe kW încă de acum un deceniu. Mă refer la vremurile actuale, să nu ne ducem pe la 1898 pentru a vorbi de vehicule electrice.
Deja au trecut 10 ani de la primul contact cu un model electric Renault: Fluence Z.E. Dar, surprinzător, nu au explorat zona PHEV și HEV. Și cum adopția vehiculelor electrice nu se realizează la o rată care să facă uitate soluțiile clasice, grupul francez s-a văzut nevoit să dezvolte și soluții intermediare.
Clio E-TECH este ceea ce numim HEV: hybrid electric vehicle. Cum nu este primul astfel de model de pe piață, ar putea fi trecut la categoria „și altele”. Dar, odată urcat la volan, m-am văzut nevoit să urc acest model pe scara ierarhică.
Să luăm ca exemplu pastele aglio, olio e peperoncino. Ce poate fi mai simplu de atât? Paste, ulei de măsline, usturoi, ardei iute și pătrunjel. Și cu toate acestea, este un preparat care este o provocare și pentru marii șefi.
Cam așa stau lucrurile și cu un HEV. Un propulsor termic, o baterie, unul sau mai multe motoare electrice, o cutie de viteze. Avem un motor termic de 1.598 cmc, patru cilindri în linie, aspirat, care dezvoltă 91 CP și 144 Nm. Enumerarea continuă cu un motor electric de 36 kW/50 CP și 205 Nm. Acesta a fost motorul unu (M1). Mai adăugăm pe listă un motor electric de 15 kW/20 CP și 50 Nm. Acesta este motorul doi (M2).
Clio E-TECH este echipat cu o baterie de 1.2 kWh, din care utili sunt 0.85 kWh. Bateria este produsă de Hitachi și are o masă de 37 kg.
Și acum urmează partea tehnică. Cuplați-vă centurile de siguranță!
Motorul electric mic (M2) este cuplat la motorul termic și este folosit atât ca starter, dar și ca generator. În același timp, acest motor electric are și misiunea de a sincroniza turația arborelui cotit cu rapoartele din cutie pentru a face posibilă schimbarea treptelor. Și astfel a fost eliminat ambreiajul, detaliu care a contribuit la un plus masiv de eficiență prin renunțarea la componente care contribuiau serios cu inerție și frecare la ecuația generală.
Cutia este una cu craboți și are patru rapoarte. Și, pentru că lipsește ambreiajul, pornirea de pe loc se va realiza întotdeauna electric. Acest lucru se va face cu ajutorul motorului electric de 50 CP. În mod normal, în funcție de gradul de încărcare al bateriei, se va rula electric până la 15 km/h, apoi va fi trezit la viață și motorul termic. Dacă nu sunt necesare resurse suplimentare de putere, acesta va acționa doar motorul M2 pentru a încărca bateria.
Cutia de viteze nu are un raport pentru marșarier, mersul cu spatele se face exclusiv electric și pică în sarcina lui M1. Dacă este selectat modul ”B” al cutiei, cel care oferă o frână de motor mai viguroasă, și propulsorul M1 va fi folosit pentru frânarea regenerativă.
Dacă ești puțin „mușcat” de automobil, experiența de conducere va fi puțin frustrantă. Se întâmplă lucruri, dar ești spectator. Vei ajunge să-ți antrenezi simțurile pentru a sesiza o schimbare de treaptă, pentru a descoperi logica funcționării acestui pachet.
Partea impresionantă este că totul funcționează senzațional de fluid, fără șocuri, fără momente de ezitare. O altă provocare este dată de faptul că trebuie să ignori feedback-ul audio. Uneori propulsorul termic este ușor turat, fie în mers, fie în momente de staționare în coloană, dar poți descoperi că este mut în cazul unor accelerații mai viguroase la plecarea de pe loc.
Consum
Sistemul hibrid de la Clio E-TECH va avea grijă să-și păstreze în baterie suficientă energie pentru manevrele de plecare de pe loc și pornire a motorului termic. Pentru că vorbim despre un HEV, nu intră în calcul nicio priză, deci toți kWh sunt recoltați.
Renault anunță un consum urban între 3.6 și 4.4 litri, unul extra-urban între 5.1 și 5.9 litri și unul mediu între 4.3 și 5.1 litri. La cine raportăm aceste valori? Pentru mine, rivalii direcți sunt Toyota Yaris și Honda Jazz. Toyota anunță un consum mediu de 3.9 litri, în timp ce Honda Jazz s-ar mulțumi cu 4.5 litri.
Evident, lucrurile stau puțin altfel în realitate. Pe consola centrală există un buton EV care îi permite celui de la volan să forțeze mașina să ruleze exclusiv electric. Acest lucru este posibil doar dacă bateria are un nivel de încărcare de peste 50%. Cu bateria încărcată, francezii susțin că mașina poate rula 5 km electric cu o viteză de până la 75 km/h.
În teorie o fi posibil, în viața reală... este o adevărată provocare. Dar să ai ambiția de a rula 5 km EV mă duce cu gândul la o evadare silențioasă de la vreo ibovnică, sau apropierea tiptil de aceasta.
În viața reală, Clio E-TECH a însemnat pentru mine un consum mediu care a pornit de la 4.8 litri în urban și a ajuns spre 6.2 litri, tot urban, dar cu un stil de condus pe care eu îl numesc ”drumul spre maternitate”.
Dar am descoperit că micuțul hatchback francez strălucește la drum lung, unde îți permite obținerea unor valori pentru consumul mediu care pot coborî și sub 4 litri.
Performanţe
Capitolul performanțe ar trebui să fie, în cazul acestor modele, un apendice la secțiunea consum. Cine își cumpără un Clio E-TECH și își ”flexează” sprâncenele la un semafor spre unul dintr-un Megane RS înseamnă că nu are apă caldă acasă. Adică a dezvoltat o iritație a pielii.
Pe hârtie este o mașină la fel de relaxată precum rivalele. Are o viteză maximă declarată de 180 km/h și ajunge la 100 km/h în 9.9 secunde. Toyota Yaris este mai rapidă până la 100 km/h cu 0.2 secunde, dar viteza maximă este de 175 km/h. Honda Jazz este mai rapidă cu jumătate de secundă până la 100 km/h și are o viteză maximă identică cu Yaris.
Clio strălucește la capitolul reprize în trafic, acolo unde, în cazul unor accelerații mai viguroase, răspunsul inițial este oferit de propulsorul electric, iar pe traseu, pe măsură ce termicul urcă în ture și poate oferi un răspuns consistent, își face simțită prezența.
Gradul mare de satisfacție la volan vine din faptul că simți instantaneu cuplul electric cum intervine la apăsarea pedalei. Iar reprizele sunt mult peste ce ai anticipa de la un hibrid... te duc cu gândul la un warm hatch.
Interior
Clio marchează un salt mare la capitolul calitate, comparativ cu ceea ce au oferit de-a lungul timpului generațiile anterioare. Planșa de bord este compusă din linii orizontale, ceea ce induce subtil o senzație de spațiu, de cabină mai mare. Personal, mi-au plăcut materialele moi și texturile acestora pe suprafețe care mă înconjoară sau pe care pot pune mâna când sunt la volan.
Îmi place și curajul de a oferi un interior în două nuanțe, din care una să fie alb. Chiar dacă suntem codași la consumul de săpun și detergent. Scaune bune și îmbrăcate într-o tapițerie mixtă, textil – piele ecologică, care, de asemenea, arată bine.
Și da, sunt un fan al tabletelor interioare portret. Ăsta este modul în care utilizez telefonul, în acest mod Waze îmi oferă o perspectivă mai generoasă asupra traseului. De aceea, aceste detalii care intră în categoria obișnuință și comoditate sunt cele pe care le apreciez. Formatul Landscape îl prefer doar pentru televizoarele de acasă.
Și pentru că am tot lăudat mașina asta până acum, să spun că spațiul destinat locurilor spate este limitat. La aproape 1.90 metri înălțime, dacă îmi reglez scaunul pentru o poziție corectă la volan, mă strecor mai greu în spatele meu, pe bancheta spate. În schimb, fiica mea nu are probleme.
Portbagajul de 254 litri nu este cel mai mare din clasă, dar este decent pentru nevoile unui cuplu. Yaris oferă 286 litri, iar Honda Jazz deja are portbagaj de compactă cu cei 306 litri oferiți.
Preţ de achiziţie
Presupun că nu doriți să vă zic doar că un Renault Clio are un preț de pornire de puțin peste 12.500 de euro. Să vedem de la cât pleacă versiunea E-TECH.
Prețul de bază pentru acest Clio hibrid este de 19.200 de euro, iar de aici fiecare scade ce ecobonus și tichet dorește. Modelul testat a fost o serie limitată SL E-TECH, vândută pentru scurt timp în țara noastră. Ea a avut un preț de 20.850 euro. Toyota Yaris Hybrid are un preț de bază de 18.426 euro și poate ajunge la 24.220 euro în echiparea Exclusive Pop-Out. Honda Jazz este ceva mai scumpă, adică are un preț de bază de 23.850 euro, iar în versiunea de echipare Executive ajunge la 25.350 euro. În plus, dacă dorești un parfum de crossover pentru Jazz-ul tău, comanzi versiunea Crosstar și plătești 26.950 euro.
Într-o echipare superioară, Renault Clio se dovedește mai ieftin cu 3-4.000 de euro decât rivalii. Dar, chiar dacă aceste mici buburuze au la bord destul de multă tehnologie, nu pot trece cu vederea faptul că versiunile hibrid în echiparea de top pot ajunge la dublul prețului versiunii de bază.
Siguranţă
Atât Clio, cât și Yaris și Jazz și-au lăsat plasticele prin hangarele EuroNCAP. Cel mai puțin tumefiat a plecat Clio sau mai precis manechinele care au urcat la bordul lui.
Hatch-ul francez a fost testat în 2019, iar protecția oferită adulților a fost evaluată la 97%, cea oferită copiilor la 89%, protecția pietonilor la 72%, iar gradul de siguranță oferită de sistemele electronice a fost evaluat la 75%.
Toyota Yaris oferă un grad de protecție pentru adulți de 86%, pentru copii de 81%, gradul de amabilitate vizavi de un pieton interceptat este de 78%, iar sistemele de asistență au un aport de 85%. Yaris a fost testat în 2020.
Honda Jazz este singurul model disponibil doar în versiune hibrid, fiind testat în 2020. Protecție adulți – 87%, protecție copii – 83%, protecție pietoni – 80%, sisteme de asistență – 76%.
Ţinută de drum
Clio rămâne un model agreabil din spatele volanului. Chiar și în versiunea E-TECH, care ar trebui să fie dominată de un parfum aseptic.
Deși este cu aproximativ 200 kg mai ”durdulie”, nu se simte masa suplimentară. Direcția este precisă, dar parcă o idee prea ușoară. Urban, acest detaliu nu deranjează, chiar bucură. Sistemul de frânare este agreabil pentru că nu vine cu acea mică fractură în fluiditatea decelerării când se trece de la frânare via motoare electrice la frânarea clasică.
Un model care ar putea să te îmbie la un stil dinamic de condus, doar că deconectarea de partea mecanică, aici incluzând și feedback-ul audio, îți va tăia din elan.
Vizibilitate
Nu am avut probleme de orientare odată urcat la volan. Percepi ușor dimensiunile mașinii, vizibilitate e bună spre înainte. Avem oglinzi laterale corect dimensionate și clasica lunetă, care niciodată la un hatch de clasă B nu va putea rivaliza cu parbrizul unui autocar.
Vederea îți este ajutată și de camera pentru marșarier, dar și de senzori. Dacă aș fi sesizat vreo hibă, deja conjugam verbe pe acest subiect.
Tehnologie
Pornim de la punctajul oferit de Euro NCAP pentru sistemele de asistență. Clio este echipat standard cu sistem autonom de frânare pentru pietoni, bicicliști sau la apariția unui obstacol, atât în mediul urban cât și interurban. Știe să citească semnele de circulație și limitele de viteză și să avertizeze la părăsirea benzii de rulare.
În echipările superioare, mașina știe să mențină și banda de rulare și chiar să se descurce singură în ambuteiaje. Farurile LED cu funcție automată de fază lungă vor lumina foarte bine drumul pe timp de noapte.
Clio știe să caute și loc de parcare și să parcheze singur. Asta dacă ai noroc și ai parte de colegi de trafic care înțeleg mesajele date cu luminile de semnalizare și nu opresc la 3 microni de bara ta spate.
Un alt pas înainte este adoptarea sistemului multimedia Easy Link, mult mai intuitiv, cu un meniu ușor de înțeles și de personalizat. E drept, ar fi nevoie de un procesor mai rapid. Și el va veni, întrucât și-a făcut deja apariția pe noua generație Megane.
Revenind la modelul testat, sistemul de infotainment a beneficiat și de un ecran de 9.3 inch.
Design
Cum a fost văzută mașina franțuzească? Un Clio, pe care, inițial, unele voci l-au acuzat că ar propune o linie mult prea conservatoare. Că ar lăsa impresia că este un facelift. E drept, și pisicile sunt toate negre când e noapte. Iar o galerie de artă admirată de pe trotuarul de vizavi nu va genera nicio emoție.
E nevoie de mai multă atenție. E nevoie de apropiere. Seria limitată SL poate fi recunoscută grație ornamentelor auriu-albastre prezente pe bara față și pe lateralul mașinii la nivelul pragurilor. Plus jante de 16 inch cu design special. În rest, mă bucur că încă mai există genul acesta de caroserie, adică un hatchback clasic.
Ne-a placut
- Ansamblul hibrid
- Suspensia
- Suportul oferit de motorul electric la acelerare
- Calitatea materialelor
Nu ne-a placut
- Spațiu limitat pe locurile spate
- Preț de segment compact
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
dar aşteptăm ceva mai bun,
PHEV E-Tech
Apropo parerea ta chiar nu intereseaza pe nimeni.
Dar tu @Seriff esti un izvor nesecat de cunostinte auto.Se vede ca ai experienta in condus, cred ca ai foarte multi kilometri parcursi.Se vede si ca ai condus multe tipuri de masini.Fiecare interventie de a ta este o placere, beletristica, literatura clasica ce sa mai vorbesc.Esti o comoara pentru site-ul asta si de o inteligenta rara.Tot ce spui tu am arhivat si cand vreau sa mai aflu cate ceva iti recitesc minunatele comentarii.
Te rog eu @Seriff sa nu parasesti nicicand siteul asta, fara tine ar ramane mai sarac si mai lipsit de viata.
Multa sanatate si drumuri bune!
P.S. AM, poate ați uitat, dar ați promis că scoateți porcăria asta de font.
Nu că nu ai merita. Cu vârf și îndesat chiar.
Stiam eu, am banuit bine ca esti cel mai masura sa vorbesti despre masini.Tot timpul oferi detalii tehnice si explicatii care la altii se vede ca dupa ce ca nu le au nici nu sunt in stare sa le exprime.Eu nu prea conduc, mai mult la sfarsitul saptamanii iar in oras cu mijloacele de transport in comun.Dar nici masinile electrice nu imi plac.Acum am o benzinara cam veche si as vrea sa o schimb.Ce m-ai sfatui sa cumpar?Cum e Clio asta ar fi bun sau cum ma tot bat la cap unii sa astept Dacia aia electrica.
Multumesc si drumuri bune!
Doar electrice, asa bune sunt? Zi-ne si noua sa nu murim prosti, asta e eco? O sa mearga pe curent din an in Pastele Cailor, in rest tot uzata moral e, dar e uzata moral la 20.000 euro, adica dublu fata de un Clio banal pe benzina simpla.
Alo domnu, zii ce vrei, dar vezi că eu scriu doar prin userul meu.
Dacă ţie ţi s-a părut vreodată că nu sunt curajos, atunci eşti dus cu pluta rău şi trebuie clar să te duci la psiholog.
Hai vezi, vorbeşte cu cine vrei, dar nu mă confunda şi nu îmi pune cuvinte în gură
Dacă firma ţi-a cumpărat nişte troace de Nissan Leaf şi dacă nu sunt încărcătoare Tesla (firmă care o urăşti, dar ţi-ar rezolva problema) ci porcării, nu este vina producătorilor SERIOŞI de maşini electrice - în genere Tesla !!
ci vina dinozaurilor auto care nu investesc şi îşi bat joc.
Tu trăieşti exact bataia lor de joc. Stai acolo, în mocirlă.
Că tu dădeai cu like la diesel, pmc, etc şi contra Tesla.
Si legat de CLio, sa fim seriosi, nici un om normal la cap nu o sa dea 20.000 pe euro pe un Clio, masina mai mult de 13.000 nu face.
Drumuri bune @Seriff, am inteles ca ai la firma masini si banuiesc ca conduci foarte mult.Scuze pentru cacofonie.
Domnul de la @14:19, pe langa faptul ca esti badaran scrii si off-topic si vad ca exact dumneata esti cel care face atac la persoana nu eu.
Ca e prea scump, nu? E scump pentru ce ofera, e o masina mica de oras, care costa peste 20.000 euro, in timp ce un clio normal e 13.000, masina o sa fie greu de vandut, e un Clio si costa cat un Megane, la asta ma refer cand zic ca e prea scump.
In rest, pentru foarte multi soferi, genul acesta de ansamblu hibrid poate fi o solutie viabila si un compromis bun intre autonomie si consum redus de combustibil. Pana nu va exista o infrastructura decenta pentru masinile full electrice legislatia si viitoarele taxe si impozite ne vor forta, intro-o forma sau alta, sa adoptam acest gen de masini.
Nu stiu daca as cumpara Clio de banii astia, cred ca un Jazz mi-ar raspunde mai bine cerintelor de spatiu interior si capacitatea portbagajului. Pentru copii mici e cam claustrofobic pe bancheta Clio-ului.
@UnAlex, am auzit ca astea hibride sunt impozitate mai putin, adica nu la motorul de 1.6, cum zici tu.
Drumuri bune!
Poţi să îţi cumperi orice maşină care nu omoară cu noxe pe restul.
Atâta tot. În rest, cumpărăţi ce marcă, model vreţi.
Nissan, Honda, Opel, Renault, BYD, Mercedes, BMW, Audi, VW, Seat, Skoda....
alege care electrică vrei
Dacă nu avem banii, că sunt prea scumpe acum, e ok.
Poate când vor fi ieftine, e ok.
Dar ce nu e ok, este să ne uităm cu bale la gură, la maşinile termice care ne omoară.
Simplu.
In anii 80 cum a supravietuit toata lumea? Masinile alea erau non euro, totusi oamenii nu au disparut precum dinozaurii, asta ca masinile omoara e doar o minciuna data la tv ca sa se impozite si sa se taxeze, daca tu o crezi, e problema ta, dar ar trebui sa te gandesti totusi cum de mai esti viu daca sunt asa periculoase?
Tu poti face diferenta intre propaganda si informatia onesta? nu zic adevar ca acolo mai trebuie si sa gandesti ceea ce nu e cazul tau.
Plus că - serios acu - nu colmatează supapele.
Concepția sistemului Reno e f. ingenioasă, dar nu trebuie uitate destule ”boli ale copilăriei” sesizate de proprietari pe site-urile de profil.
Ce-i drept, rezolvate din mers unele (prin re-softări), iar altele-n curs de bibilire.
Poate un pic offtopic, remarc însă calitatea scriiturii lui C. Ciobanu - și plastic-sugestivă, și tehnic explicită.
Felicitări !!!