Miercuri, 05.06.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
Evora este un mic orășel din inima Portugaliei. Străduțe înguste, case văruite în alb, biserici uriașe construite în stil gotic sau renascentist, un apeduct uriaș, urmele unui zid de apărare construit de romani și ruinele templului închinat zeiței Diana. Atracția orașului: o criptă cu pereți construiți din oase, ridicată de călugării franciscani.
Evora este un mozaic cultural, un conglomerat de civilizații care au călcat pe acest pământ portughez de-a lungul secolelor.
A cincea generație Renault Clio este un conglomerat de idei culese din toate colțurile lumii. Fiecare piață pe care s-a vândut din 1990 (anul debutului său) și până în prezent și-a lăsat amprenta asupra dezvoltării. Până la urmă, cel mai vândut model din istoria Renault și cel mai vândut model de segment B la nivel mondial trebuia să țină cont de părerea tuturor.
Chiar și de cea a românilor, având în vedere că țara noastră este una dintre piețele cele mai puternice pentru Clio, cu aproape 5400 de unități vândute numai în 2018.
Am fost invitați să testăm a cincea generație Renault Clio tocmai în Evora, micul orășel protejat de Unesco, pentru a înțelege că francezii au creat o mașină menită să se adapteze la personalitatea oricărei piețe din lume.
Motor / Transmisie
Pentru că este liderul segmentului și pentru că trebuie să fie un deschizător de drumuri atât pentru ceilalți rivali, cât și pentru gama Renault, francezii au făcut curățenie generală sub capota noului Clio.
Intrarea în gamă este asigurată de un motor cu trei cilindri, de un litru, aspirat, cu 65 sau 75 de cai putere. Dar nu aș recomanda foarte tare aceste soluții. Aș merge mai degrabă pe același motor de un litru, dar în versiune turbo. Primești 100 de cai putere și un cuplu de 160 de Nm. Este motorul pe care l-am testat în Portugalia și pe care l-am apreciat pentru vitalitatea sa până pe la 110 km/h. Se mișcă foarte bine, este elastic și garantează resurse care te fac să te simți extrem de agil în oraș și pe drumurile naționale. În regim de autostradă e bine să îți gândești din timp manevrele pentru că reacțiile sale scad considerabil după 120 de km/h.
Chiar dacă te folosești de modul Sport, selectabil de pe butonul My Sense și menit să mai sensibilizeze accelerația. Există și un mod Eco, în care v-aș recomanda să mergeți prin oraș, dacă vreți să economisiți carburant.
Motorul testat de mine, 1.0 turbo de 100 de cai, este asociat în standard unei transmisii manuale cu cinci rapoarte. Mi-aș fi dorit una cu șase, dar te mulțumești și cu aceasta, având în vedere că treapta a cincea este foarte lungă. Levierul a fost repoziționat și adus mai aproape de șofer, timoneria a fost îmbunătățită și este acum mai scurtă și mai precisă. Ce să mai, perechea motor și cutie este una care valsează natural și te face să simți că mașina asta se conduce foarte ușor.
Opțional, în cazul acestui propulsor, clienții pot opta și pentru o cutie de tip CVT, botezată X-Tronic și oferită în premieră pe Clio. Bineînțeles, există și opțiunea unei cutii automate de tip EDC, cu dublu-ambreiaj și șapte rapoarte, disponibilă însă doar alături de agregatul vârf de gamă, 1.3 benzină, de 130 de cai putere.
După cum probabil v-ați dat seama, este același motor dezvoltat de Alianța Renault-Nissan și Daimler, instalat pe Duster, Kadjar, Qashqai, A-Klasse și B-Klasse. L-am condus vreme de 150 de kilometri și pe Clio, însă mai mult în regim de autostradă. A fost extrem de plăcut, a dat dovadă de mai mult aplomb la viteze de autostradă, iar cutia și-a făcut bine treaba, chiar dacă uneori nu este atât de intuitivă, iar padelele nu retrogradează instant.
În viitorul apropiat, adică din 2020, Renault va introduce și Clio E-Tech, primul model hibrid al companiei. Va avea un motor pe benzină de 1.6 litri, aspirat, două motoare electrice, dintre care unul pe post de generator, o baterie de 1.2 kWh cu celule împrumutate de la Zoe și va garanta 130 de cai putere. În mediul urban, îi va permite lui Clio să meargă în proporție de 80% în mod electric, mai ales la pornirea de pe loc. Renault anunță un consum mai redus cu 40% față de un benzinar convențional.
În încheierea acestui capitol aș vrea să precizez că distribuția motorului de un litru este pe lanț, iar intervalele de service sunt la un an sau 30.000 de kilometri.
Consum
Motorul de un litru testat în Portugalia promite valori bune de consum. După ce l-am alergat destul de tare prin mediul extraurban, cu multe porțiuni de autostradă și drumuri virajate, cu un aer condiționat care a tras din greu pentru a ne feri de cele 36 de grade de afară, Clio 1.0 Turbo m-a răsplătit cu un 6.8 litri/100 de km. Evora este un orășel mult prea mic pentru a testa valorile de consum urban, însă am putut sesiza faptul că noul motor oferă considerabil mai puține vibrații la repornire atunci când te afli la semafor.
Renault anunță un consum urban de 5.6 litri, unul extraurban de 3.7 și o medie de 4.4 litri/100 de kilometri. Valoarea este mai bună decât a principalului rival Volkswagen Polo, cu motor de 1.0 și 95 CP. Citroen C3 și motorul de 1.2 litri, disponibil doar cu automată, oferă 110 CP și un consum de 5.1 litri. Și Dacia Sandero, cu motorul vechi de 0.9 litri consumă cu aproape un litru mai mult decât Clio.
Ford Fiesta, un alt nume important din segment, pierde duelul cu o medie de 4.8 litri. Nissan Micra este foarte aproape cu o medie de 4.5, însă Mazda2 este clar mai gurmand. Opel Corsa este și el departe de Clio, însă Peugeot 208, Skoda Fabia și Seat Ibiza îi suflă în ceafă cu o medie de 4.6 litri. Surprinzător, și hibridul Toyota Yaris are o valoare de consum mai mare.
Performanţe
Renault Clio nu a fost văzut niciodată ca fiind atletul segmentului. Pentru asta există Seat Ibiza, Ford Fiesta, Mazda2. Prin urmare, clienții nu au pus niciodată prea mult accent pe valorile obținute la accelerare. Nici Renault nu a căutat să epateze sau să schimbe ceva din percepția asta odată cu noua generație.
Vă spuneam că motorul de un litru turbo este extrem de agil și plăcut, însă la viteze urbane și puțin mai sus. El își pierde din elan până la 100 de km/h. Tocmai de aceea Clio are nevoie de 11.8 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 de km/h. E o valoare destul de modestă.
Volkswagen Polo este mai rapid cu o secundă. La fel și Skoda Fabia, Seat Ibiza și Peugeot 208. Opel Corsa, Nissan Micra, Ford Fiesta și Citroen C3 sunt de asemenea mai rapide. Nu mai vorbesc despre Mazda2, care este atletul acestei comparații.
Interior
În ultimii ani, segmentul B a văzut o mulțime de modele noi care nu mai pun preț pe materiale de calitate. În cadrul Grupului Volkswagen vedem mulți exponenți care dispun de plastic tare, neprietenos, gard în gard cu austeritatea.
A cincea generație Renault Clio caută să exploateze aceste slăbiciuni și vine cu cele mai bune materiale din segmentul B. Plastic moale, bine ales, fix în zonele habitaclului cu care interacționezi cel mai mult. Planșa de bord este plăcută la atingere, ba chiar poate fi colorată cu o spumă de culoare albă care imită aspectul pielii. Apăs pe ea și am impresia că mă aflu în segmentul premium. Într-un Seat Ibiza sau Volkswagen T-Cross mi-aș fi rupt unghiile.
Există plastic moale și pe fețele ușilor față (nu și pe cele spate) dar și pe conturul consolei centrale. Bineînțeles, există și plastic tare, însă este bine mascat. Ergonomia este foarte bună pentru că Renault nu s-a grăbit să renunțe la butoane și să aglomereze totul pe un ecran digital. Butoanele există și au fost poziționate ca niște clape de pian, ușor de intuit. Scaunele au fost și ele regândite și oferă acum o susținere laterală mai bună, un șezut mai lung și o tetieră mai subțire.
Elementul cu care interacționezi cel mai des, adică volanul, a fost și el redesenat și arată mult mai bine. Este mai mic pentru că au fost reduse dimensiunile airbagului. De asemenea, și coloana de direcție a devenit mai compactă. Iar sub volan, Slavă Cerului, avem un nou modul pentru controlul sistemului audio. Arată mai potrivit pentru secolul 21.
Renault a înmulțit și repoziționat și spațiile de depozitare. Ai un spațiu foarte bun pentru telefonul mobil la baza planșei de bord. Are o suprafață aderentă și vine cu încărcare prin inducție. Cotiera, deși foarte mică, are o adâncime uriașă, iar spațiile de depozitare din portiere sunt și ele extrem de generoase și pot înghiți sticle de mari dimensiuni.
La capitolul spațiu interior, Renault susține că noul Clio a câștigat 26 de mm în plus pentru genunchii pasagerilor spate, mulțumită sculptării spătarului scaunelor față. Chiar și așa, un adult poate experimenta senzații de claustrofobie, având în vedere că geamurile laterale sunt mici.
Chiar dacă locul la picioare pe bancheta spate este la limita decenței, în portbagaj Renault a reușit să promită 391 de litri. Este o valoare foarte bună, mai mare chiar decât cea a unui Volkswagen Golf. Problema mea cu acest portbagaj? Faptul că butonul de deschidere este poziționat imediat deasupra numărului de înmatriculare și se va murdări foarte ușor pe timp de ploaie. De asemenea, mai am o problemă cu faptul că marginea portbagajului este foarte înaltă și trebuie să ridici bagajele grele atunci când le introduci sau le scoți din portbagaj.
Preţ de achiziţie
Renault este recunoscut pentru politica sa de prețuri greu de bătut. Modelele constructorului francez sunt printre cele mai accesibile opțiuni din segmentele în care activează. Nu avem încă prețurile noului Clio pentru România, ele fiind așteptate în toamnă, dar, cel mai probabil, politica brandului se va respecta. Clio ar trebui să fie unul dintre cele mai accesibile modele din segment. Iar asta ar fi încă o bilă albă pe lângă cele enumerate deja de mine aici.
Siguranţă
Fiind unul dintre cele mai populare modele din Europa și liderul unui segment cu volume considerabile, EuroNCAP s-a grăbit să testeze noul Clio. Rezultatele obținute la testele de impact de anul acesta l-au poziționat pe Clio printre cele mai sigure modele din segmentul B. Dovadă că noua platformă CMF-B, pe care este dezvoltată mașina, beneficiază de o rigiditate structurală mai mare, grație oțelului cu rezistență crescută.
Așa se face că noul Clio, o mașină de segment B, a reușit să obțină un punctaj de 97 de procente pentru protecția pasagerilor adulți și de 89% pentru protecția pasagerilor copii. Punctajul a fost obținut în urma testelor de impact efectuate chiar cu versiunea testată de mine: 1.0 turbo.
Lista sistemelor de siguranță este una extrem de generoasă și include, în premieră pentru modelele Renault, un sistem de frânare automată în situații de urgență, cu posibilitatea detectării pietonilor și bicicliștilor. Nu lipsește asistentul pentru menținerea benzii de mers, monitorizarea unghiului mort, recunoașterea semnelor de circulație și asistentul pentru faza lungă.
Clio este și primul model din gamă care vine cu funcția Highway and Traffic Jam Companion, care are la bază un pilot automat adaptiv și funcționează în intervalul 0 și 160 de kilometri pe versiunea echipată cu EDC. Ea va fi disponibilă abia spre finalul acestui an. Împreună cu alte tehnologii pe care Renault le comunică, dar nu sunt încă la vânzare. Dar despre asta la capitolul Tehnologie.
Ţinută de drum
Clio păstrează arhitectura punții spate cu o punte semirigidă. Nu își propune să se transforme într-un sportiv al segmentului. Pentru asta există Fiesta. Modelul francezilor continuă să se axeze pe confort și pe o ținută de drum relaxată. Faptul că are la bază o nouă platformă se simte. Mai ales atunci când vine vorba de filtrarea suprafețelor cu o calitate proastă.
Evora este un orășel ale cărui străzi sunt pavate cu piatră cubică. O suprafață de rulare excelentă pentru a testa amortizoarele și suspensia. E un sentiment plăcut. Suspensia este bine antifonată, omogenă, capabilă să te separe foarte bine de neregularități. La viteză mare, amortizoarele parcă își fac și mai bine treaba. Trădează mici slăbiciuni la trecerea peste limitatoare de viteză, însă nu e deranjant. E clar că noul Clio vine cu o ținută de drum mult mai elaborată și mai bine închegată decât cea a vechiului model.
Atunci când ajungeți pe porțiuni de drum cu viraje mașina continuă să trădeze ruliu și să îți sugereze că nu acolo e zona în care se simte cel mai bine. Poate viitorul Clio RS.
Direcția, deși are o demultiplicare mai mică decât cea a vechiului model, rămâne în continuare relaxată pentru o rulare sportivă. În oraș însă, este o adevărată plăcere. Volanul este perfect asistat, iar manevrele se execută foarte ușor.
Vizibilitate
Clio nu a crescut în dimensiuni, așa cum o fac majoritatea mașinilor de la o generație la alta. Ba dimpotrivă, s-a micșorat cu câțiva milimetri. Prin urmare, francezul rămâne o mașină cu care te descurci de minune prin oraș. Luneta e ușor cam îngustă și ai nevoie de acomodare la unele parcări. Nici ultimul rând de montanți nu prea ajută. Din fericire, Clio beneficiază de un sistem de camere cu vedere la 360 de grade. Calitatea imaginii nu este excepțională. Dacă nici așa nu vă descurcați, Renault pune la dispoziție un asistent pentru parcare, capabil să execute parcare laterală sau perpendiculară.
Tehnologie
De obicei, cele mai noi tehnologii sunt introduse de modelele vârf de gamă. În cazul lui Renault, Clio este cel mai avansat model al momentului. Iar asta vorbește mult despre importanța sa în gamă. O să încep cu ce se ascunde în spatele volanului: un instrumentar de bord care poate fi complet digital sau poate avea un ecran de 7 inch.
Eu l-am testat pe cel semi-digital, cu ecran de 7 inch. Mi-aș fi dorit tare mult să-l văd pe cel de 10, însă Renault nu îl oferă momentan. Dar comunică o mulțime de informații despre el, inclusiv faptul că va putea afișa indicațiile sistemului de navigație. Rămâne de văzut.
În centrul planșei de bord, Renault a instalat cel mai mare ecran de pe mașinile sale: 9.3 inch, sub forma unei tablete. Are o grafică excepțională, cu mult peste cea de pe Fiesta și Polo. Funcționarea însă, este deficitară. Simțul tactil nu se apropie de cel al lui Polo, ca să nu mai vorbesc despre capacitatea de procesare a solicitărilor primite. Are întârzieri vizibile și nu doar când vine vorba de navigație. O navigație care s-a descurcat foarte bine prin Portugalia, furnizată de Tom Tom, cu informații din trafic și cu abilitatea de a căuta adresele direct prin intermediul Google pentru a le găsi mai ușor.
Lista de tehnologii mai include și o iluminare ambientală cu LED, disponibilă în șase culori. Și dacă tot vreți să faceți discotecă, zic să bifați și sistemul audio Bose, cu nouă difuzoare, care se aude foarte bine și care vine cu un subwoofer ascuns perfect în portbagaj.
Scaune încălzite, faruri full LED, senzori de parcare și lumină, conexiune 4G, capacitatea de a face update-uri prin internet sunt alte câteva detalii care completează pachetul generos de dotări.
Design
Ce se întâmplă atunci când nu citești eticheta și speli lâna la 40 de grade? Intră la apă. Cam așa s-a întâmplat și cu noul Clio. Renault a spălat la 40 de grade un Megane din lână și cașmir și a ieșit Clio.
O mașină care îi seamănă foarte mult, dar are dimensiuni ceva mai mici. O decizie înțeleaptă, având în vedere că vechea generație Clio a avut un succes nebun tocmai fiindcă a adoptat un design emoțional, plăcut maselor. Noul Clio continuă evoluția de design, chiar dacă în partea frontală ar putea fi acuzat de uniformizare, pentru că blocurile optice aduc foarte mult cu cele ale lui Megane și Talisman.
Spre deosebire de multe dintre modele de segment B, Clio vine cu o mulțime de soluții de personalizare. Sunt 11 culori de caroserie, printre care și acest Valencia Orange, testat și de mine, despre care Renault susține că este aplicat printr-un proces inedit în industria auto.
Există pachete care aduc elemente vopsite contrastant, există jante care ajung până la 17 inch și o mulțime de elemente cromate. Și ca să ne demonstreze atenția la detalii, Renault ne-a spus că până și antena radio poate fi de două feluri.
Pentru cei care caută o oaie în piele de lup, Renault oferă și pachetul RS Line, care înlocuiește vechiul GT Line. Vine cu un spoiler diferit, cu prize de aer inspirate din Formula 1, cu o grilă de tip fagure, cu logo-uri RS, cu jante de 17 inch în standard, cu un deflector fals, cu un ornament cromat pentru evacuare, cu praguri distincte și cu un interior croit de asemenea sportiv.
Ne-a placut
- Grafica sistemului multimedia
- Calitatea materialelor
- Portbagaj generos
- Ergonomia
Nu ne-a placut
- Timpul de accelerare
- Montanții C
- Reacția sistemului multimedia
Date tehnice - Renault Clio Renault Clio 1.0 TCe 100 CP Man5 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Se pare că 1.3 TCe-ul ar consuma chiar mai puțin.
...Oricum consumurile-s departe de cifrele oficiale, fie ele WLTP-izate. Cârcoteală-n plus deci la testul altfel f. la obiect scris de Bogdan: Mazda 2 NU consumă-n viața reală mai mult nici s-o tai, :-) ca să nu mai repet inutilitatea flagrantă a comparațiilor bazate pe hârtii -- sau pixeli oficiali.
Exemplu în plus: capacitatea portbagajului NU e nici ea de 391 litri conf. normei de măsurare Renault, bazată pe lighean cu apă, :-) ci de numai 340 l, măsurați conform normei VDA (că tot veni vorba, cei 319 l din caseta tehnică AM sunt p-alături complet.)
Interiorul e bine restilizat, dar și p-afară s-a lucrat dacă nu la anularea, măcar la minimizarea unor hibe ale generației 4 (luneta-i ceva mai largă, ca și deschiderea hayonului.)
...Dar cei câțiva milimetri în minus la lungime n-o fac totuși mai compactă, lățimea 5-ului fiind majorată. Dar nu și a locurilor de parcare... :-p
Am pus cifrele în ordinea bună în caseta tehnică :) Mulțumim pentru observație.
@AM : ceva poze cu interiorul spate si portbagaj chiar nu nu erau disponibile ? Deasemenea ,care ar fi motivele pt. care Hyundai i20 1.0 TGDI nu e amintit prin comparatii ? Eu cred ca e de luat in seama cam din toate punctele de vedere.
P.S. : era sa uit, sunt socat cu adevarat de intervalul de revizii , 30k !? @AM sunteti siguri ca si pt. Romania e valabil intervalul asta ? Recunosc ca nu am mai condus de mult un Renault dar acum ceva timp nu te iertau fara 15-20k si aveai de schimbat obligatoriu diverse care te usturau bine de tot la buzunar .
In cartea service de la Captur-ul meu 1.2 TCe EDC din 2013 scrie revizii la 30k km.
În rest, mă minunez iarăși amintindu-mi că un BMW Seria 5 (E39 - lansat acu două decenii ce-i drept) e lat tot de 1,80 m !!! Iar primul Clio avea doar 1,62 m de-a latu.
Chiar și-așa... expandat însă, masa lui proprie îmi pare cam mare (+100 kg vs. Clio-4 0.9 TCe și +200 kg vs. Mazda 2 1.5 -- care, btw, a consumat doar 5,4 l/100 km în ultimul test-drive AM.)
Cand am avut prima data bani adevarati in Occident, inainte de venirea acasa imi ramasesera 400 de marci. Puteam sa-mi iau o masinuta jefuita si sa mai trag de ea prin Romania, dar am preferat un Casio Twincept. Erau doar 3 in toata Italia. Ceasul il mai am si in ziua de azi si inca merge brici, cu zero defecte :)
OnTopic: se pare ca motorul asta va inlocui motorul de 1.6 aspirat de pe duster.