Luni, 15.02.2021
- Comenteaza
- Trimite pe:
La început a fost Cayenne. Un SUV în istoria Porsche? O blasfemie. Însă, o blasfemie salvatoare.
A urmat apoi Panamera. Un design controversat. Dar un design care s-a vândut bine. La a doua generație, toți s-au obișnuit cu designul. Ba chiar au aplaudat evoluția sa într-un shooting brake, despre care au spus că este chiar mai frumos decât sămânța din care s-a născut. Complet adevărat.
Toate aceste exemple confirmă că „teoria evoluției” are un corespondent puternic și în istoria automobilului. Iar Porsche înțelege asta foarte bine, în ciuda contestatarilor. În fond, teoria lui Charles Darwin este contestată vehement și azi, la mai bine de 170 de ani de la publicarea sa.
Să nu ne îndepărtăm prea tare de evoluția speciei Panamera, adică de varianta Sport Turismo, care a primit recent un facelift. Era nevoie, întrucât declinarea Panamera ST avea deja patru ani pe piață și simțea nevoia unui aer proaspăt.
Faceliftul lui Panamera ST a venit pentru câteva zile în România, așa că n-am ezitat când am primit invitația testului. Mai ales că, din cauza pandemiei, deplasările pentru teste internaționale lipsesc cu desăvârșire.
PREZENTAREA VIDEO A MODELULUI
Porsche Panamera facelift
2.9 V6 4S
- Pret de pornire 106.281 €
- Pret model testat 146.347 €
Motor / Transmisie
Exemplarul de test, trimis de biroul de presă al Porsche Europa Centrală și de Est, și-a încordat mușchii alături de versiunea 4S, adică un motor V6 de 2.9 litri, care fentează elegant un impozit local aplicat motoarelor de 3.0 litri.
Driblingul nu înseamnă că vei fi viciat de resurse. Ai un motor care miroase în continuare a performanță, fiind capabil să livreze un total de 440 de cai putere și un cuplu de 550 de Nm. Acesta din urmă este dresat să-și arate colții pe o plajă de turații impresionantă, cuprinsă între 2000 și 5500 rpm.
Senzația pe care ți-o oferă Panamera alături de acest motor? E ca și cum ai fi pe spinarea unei balene uriașe, care te poartă prin lumile imaginare din „Viața lui Pi” (filmul). Bineînțeles că dacă îți dorești ca balena să se transforme într-un rechin, e cazul să te înfrupți din versiunile care încep cu „Turbo”.
Altfel, Panamera ST o să fie un Shooting Brake dinamic, cu reprize savuroase de accelerare, dar care nu o să-ți zboare capul de pe umeri, așa cum te aștepți în cazul unui Porsche. Și o să cauți destul de mult golurile în stomac. Asta și pentru că mașina cântărește puțin peste două tone, iar resursele, deși suficiente, nu asigură o explozie care să te facă să-ți pierzi mințile.
În versiunea aceasta, Panamera Sport Turismo este shooting-brake-ul matur, care zâmbește larg, dar nu râde în hohote.
Motorul este asociat unei transmisii automate cu opt rapoarte și dublu ambreiaj, care schimbă dumnezeiește. Dar deja am mai spus asta despre cutia PDK. Indiferent de modul de rulare ales (Normal, Sport, Sport Plus sau Individual), transmisia este alertă. Iar padelele din aluminiu din spatele volanului nu fac decât să confirme asta.
Liniaritate și rafinament? Oricând vrei să nu te mai comporți ca un golan și să rulezi liniștit. Însă, cu un sunet metalic autentic, transmis de evacuare și comandat de un buton de pe ecranul multimedia, zâmbetul larg se poate transforma în hohote de râs.
Consum
Cred că e un capitol peste care puteți sări foarte repede. Așa că o să fiu concis. Dacă mergi legal și foarte, foarte cuminte pe un drum național, consumul va fi sub 10 litri/100 de kilometri. Dacă alegi autostrada sau drumuri sinuoase de munte, atunci abuzul accelerației va duce valorile către o valoare de 17 litri/100 de km.
Cu un rezervor care poate avea o capacitate de maxim 90 de litri, autonomia nu pare să fie o problemă.
Dacă ne uităm în fișa tehnică, versiunea 4S a noului Panamera Sport Turismo promite o valoare medie (calculată în regim NEDC) de 9.1 litri, ușor mai mare decât cea a unui Mercedes-AMG GT 4-door Coupe de 435 de cai.
BMW Seria 8 Gran Coupe consumă ceva mai mult decât rivalul din Stuttgart, însă, e drept, comparăm cu versiunea de 530 de cai putere, pentru că nu prea există echivalent.
Performanţe
Ne-am obișnuit ca modelele Porsche să accelereze fulminant. Nici măcar versiunile mai modeste nu fac excepție. Regula este simplă: performanțe, performanțe, performanțe. Așa că Panamera ST 4S promite un sprint de la 0 la 100 de km/h în doar 4.3 secunde. Dacă optați și pentru un pachet Sport Chrono, scădeți la numai 4.1 secunde.
Ca să nu mai vorbesc despre faptul că puteți atinge 200 de km/h în 16.3 secunde. iar viteza maximă se oprește la 289 de km/h, o valoare de care nu se pot apropia ceilalți rivali germani.
Toate aceste valori se traduc printr-o senzație de sațietate la volan. Până la urmă, vorbim despre cifre care ar face invidioase supercarurile de acum 10 ani.
Dacă ne raportăm la concurență, „consăteanul” din Stuttgart e ușor mai lent, în vreme ce modelul BMW scoate o valoare de 3.9 secunde, dar are nevoie și de 90 de cai în plus pentru asta.
Interior
Faceliftul nu aduce modificări pe care să le conștientizezi la nivel de interior. Oricum, ar fi fost dificil să perfecționezi perfecțiunea. Poate părea o lingușire ieftină, însă este suficient să te urci la bord, să te așezi în scaunele individuale (ori față, ori spate) și să pipăi tot ce se află în jurul tău.
Pielea gri Agate îmbracă nu doar scaunele, ci și fețele ușilor și planșa de bord. Acoperișul și volanul sunt îmbrăcate într-o Alcantara de pe care nu o să-ți mai dezlipești mâinile. Inserțiile din aluminiu sunt perfecte, iar fibra de carbon, folosită din abundență, nu face decât să scumpească vizual (și nu numai) tot habitaclul.
Nivelul de detalii este minunat. Finisajele sunt obsesive, iar capitonajul portbagajului e atât de moale, încât s-ar putea să te ia somnul acolo.
Nu avem îmbunătățiri la nivelul spațiilor de depozitare. Asta înseamnă că telefonul mobil va sta tot în suportul pentru pahare. În portiere avem spații decente, iar cotiera este creată doar pentru confortul mâinilor (după cum o sugerează și numele), nu ca să ascundă lucruri voluminoase.
Portbagajul are o capacitate de 520 de litri, considerabil mai mult decât ce oferă Mercedes-AMG GT 4-door Coupe și BMW Seria 8 Gran Coupe. Nu mai vorbesc de accesul facil, creat de deschiderea generoasă. Cât privește spațiul oferit pentru pasagerii de pe cele două locuri din spate, nu pot spune decât că este decent spre generos. Ai loc suficient la picioare și la nivelul capului. Doar că, accesul pe locurile din spate necesită niște exerciții de contorsionism. Dar merită.
Preţ de achiziţie
Nu vă așteptați la reduceri de 50%, programul Rabla, vreun Ecobonus, covorașe gratuite sau alte oferte de neratat. Ca să deții un Porsche, trebuie să îți permiți unul. Iar pragul de la care poți să îți permiți un Panamera Sport Turismo începe de la 106.000 de euro pentru versiunea entry-level de 330 de cai putere.
Versiunea 4S pornește de la 129.000 de euro cu TVA și, după ce te joci cu lista de opționale, ajungi la o valoare de aproximativ 146.000 de euro, cât era cea a exemplarului testat de mine.
Un Mercedes-AMG GT 4-door Coupe în versiunea 53 4Matic+, cu 435 de cai putere, pornește de la 116.000 de euro, deci mai accesibil decât vecinul său din Stuttgart. Ca să nu mai vorbesc de faptul că un Seria 8 Gran Coupe M850i xDrive pleacă de la 127.000 de euro și vine cu 530 de cai putere.
Așadar, putem spune că emblema Porsche cântărește ceva mai greu decât cea a rivalilor germani, în materie de preț.
Siguranţă
Dacă deschizi ușa prea aproape de un zid sau o altă mașină, o să simți că o forță invizibilă opune rezistență. Este noul sistem care protejează lovirea portierelor. Bineînțeles, dacă insiști, poți lipi ușa de un obstacol lateral.
Am detaliat tehnologia aceasta nouă pentru a vă demonstra la ce detalii se gândesc inginerii Porsche. Nu e nevoie să menționez lista interminabilă de sisteme de siguranță active și pasive disponibile pe noul Panamera Sport Turismo și nu e nevoie nici să numărăm airbag-urile, pentru că la nivelul la care ajunge modelul Porsche e deja de la sine înțeles că avem de-a face cu o armată de pachete de siguranță.
Nu trec însă mai departe fără a trece în revistă câteva elemente disponibile pe Panamera. Pachetul opțional Night Vision, de exemplu, folosește o cameră termală care detectează radiațiile infraroșii produse de orice ființă vie, iar informațiile sunt transmise sistemelor mașinii pe timp de noapte. Dacă se află într-o situație de pericol iminent, mașina îl "indică" prin trei flash-uri pe pieton, iar în cazul în care șoferul nu reacționează, Panamera Sport Turismo frânează automat pentru a evita pericolele. Sistemul funcționează la viteze de până la 250 km/h, iar detecția animalelor este dezactivată automat în orașe, pentru a preveni alarmele false cum sunt câinii în lesă, de exemplu.
Printre celelalte sisteme disponibile pe Panamera și pe fratele său Sport Turismo se numără și un pachet cruise control adaptiv inteligent care nu doar că urmează traficul de pe autostradă, dar anticipează diferențele de nivel, virajele și limitele de viteză cu trei kilometri înainte cu ajutorul sistemul de navigație și pregătește frânele și răspunsul motorului pentru un consum cât mai bun pe respectiva porțiune.
Ţinută de drum
Chiar dacă nu ai la dispoziție herghelia unui Turbo, tot o să te bucuri din plin de ingineria Porsche. Pentru că un Porsche nu trebuie doar să meargă tare, ci trebuie să stea impecabil pe viraje. Și aici s-ar putea să treci din nou de la un zâmbet larg, la adevărate hohote.
Este incredibil cum au așezat pe șine invizibile o limuzină de două tone. Este inexplicabil. La același nivel de „inexplicabil” cu saltul grațios pe care îl execută balenele cu cocoașă, care cântăresc aproximativ 30 de tone. Da, iarăși o referință la balene uriașe. Total întâmplătoare.
Cum e posibilă minunea asta? Totul se datorează inginerilor Porsche și avansului tehnologic. Bineînțeles că există o tracțiune integrală cu diferențial electronic, menită să țină cu dinții de aderență. Și o face incredibil, chiar și pe asfalt uscat.
Dar mai sunt alte câteva detalii. Avem o direcție activă pe puntea spate, care permite virarea roților posterioare la un unghi aproape insesizabil, dar suficient pentru a te înscrie pe traiectoria ideală. Nu mai vorbesc despre faptul că direcția este incredibil de precisă, iar volanul îmbrăcat în Alcantara îți oferă un nivel de încredere pe care nu-l simți în foarte multe mașini.
Sistemul electronic de stabilizare, care funcționează la 48V, plusează și el la capitolul încredere. Motorașele de pe fiecare roată opun rezistență de fiecare dată când mașina se înclină, anulând astfel complet ruliul. Acestea, la pachet cu brațele din aluminiu ale suspensiei extrem de elaborate, sunt precum un Sisif pe umerii căruia apeși de fiecare dată când intri tare într-un viraj.
Porsche Panamera ST ar trebui să fie considerat un break. Însă eu îl văd mai degrabă un hot hatch când vine vorba de ținută de drum. Un hot hatch cu piele, aluminiu și Alcantara, adică materiale pe care nu le găsești pe un hot hatch compact.
Totul este înnobilat de un sistem de frânare exemplar, cu etrieri uriași, cu șase pistonașe pe față și patru pe spate. Iar discurile sunt uriașe, ventilate și perforate. Uriașul hot hatch se oprește exemplar de fiecare dată.
Vizibilitate
Faptul că linia plafonului urcă mai mult în partea posterioară decât în cazul lui Panamera "clasic" transformă luneta într-o zonă care oferă vizibilitate ceva mai bună. Formele mașinii pot însă să te păcălească, pentru că, pe lângă faptul că vorbim de o mașină de peste 5 metri (5.05, mai exact), spatele bombat înseamnă că lucrurile nu stau ca în cazul unui hatch normal, unde știm că mașina se termină unde începe luneta.
Suprafața vitrată laterală nu este nici ea impresionantă, dar ăsta e un tribut plătit formelor de care te îndrăgostești rapid.
Evident că Porsche a blindat mașina cu o armată de pachete tehnologice care îți ușurează munca la parcare. Nu am fost însă impresionat de calitatea imaginii camerei de marșarier, de exemplu, care putea oferi, la banii ăștia, o calitate superioară a imaginii.
Tehnologie
Asemeni modelului pre-facelift, tehnologia lui Panamera ST se concentrează în jurul ecranului central de 12.3 inch, cu un meniu ușor de folosit, intuitiv. Grafica este excelentă, mai ales atunci când optezi pentru imagini din satelit. Este uluitor cât de bine poate fi redat pe ecran mediul în care te afli. De apreciat și modul în care se mișcă procesoarele, precum și simțul tactil.
Digitalizarea a cuprins și instrumentarul de bord. Se păstrează turometrul central analog, un element de design care a rămas neschimbat de la primele exemplare 911. Ceasul este flancat însă de două ecrane de 7 inch, cu o grafică de pus în ramă. Pe bune! Aș înrăma fără probleme ce afișează ecranele din spatele volanului. Operarea lor este facilă și intuitivă cu ajutorul butoanelor de pe volan.
Pentru cele două locuri din spate ai un ecran amplasat pe tunelul central. Cu ajutorul acestuia poți controla navigația, climatizarea pentru zona posterioară a habitaclului, scaunele încălzite și chiar acoperirea sau dezvăluirea acoperișului panoramic de pe locurile din spate.
Nu mai vorbesc despre faptul că poți ajusta electric scaunul pasagerului față, tocmai pentru a obține mai mult loc la picioare. Este o funcție pe care o găsești pe orice limuzină care se respectă (Audi A8, BMW Seria 7 și Mercedes-Benz Clasa S).
Design
Pe o scară de la 1 la 10, românii iubesc break-urile cam de 5. Notă de trecere. Insuficientă însă pentru a face din Panamera ST un hit pe străzile de la noi. Dar tocmai această trăsătură îi asigură modelului german o aură specială. E acel Porsche pe care îl vezi mai rar decât 911.
Iar cei care decid să-l parcheze în fața casei nu sunt neapărat familiști. Sunt familiști care ascund temperamentul unui șofer care iubește adrenalina. E un lup în blană de oaie, dacă vreți să folosim un clișeu românesc.
Nu știu dacă mulți vor fi de acord cu mine, dar sunt mai atașat de formele lui Panamera Sport Turismo decât de cele ale unui Panamera standard. Tocmai de aceea îmi doresc ca acest Shooting Brake să nu aibă soarta altor modele de lux din segmentul acesta.
Ştiri despre Porsche
-
O publicație germană a realizat un experiment pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife. Încălțat cu pneuri moderne, Porsche Carerra GT a fost cu 16 secunde mai rapid decât înainte. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai)
Dar, de ce biroul de presă al Porsche Europa Centrală și de Est? Să înțelegem ca informațiile sun furnizate în mod diferit?
Dacă aș avea nevoie de o mașină de familie, de ce mi-aș cumpăra o sportivă (cu suspensii tari)? Vreau să conduc sportiv cu toată familia în mașină?
Pentru o mașină de familie contează siguranța, spațiul interior, confortul, dotările multimedia pentru pasageri, ușurința manipulării scaunului pentru copil, un portbagaj spațios...Există multe alte mașini mult mai potrivite pentru această destinație decât acest giraforsche.
ideea e ca cu masina asta poti merge cuminte cu familia si mai tare cand esti singur sau doar cu amanta. Cu alte masini poti merge doar cuminte. Ceea ce e boring cand esti singur. Sau doar cu amanta.
Acum înțeleg de ce au Birou de presă separat pentru Europa Centrală și de Est.
de acord cu dl pipo oricum, e chici balena si-n plus ce fum le mai dai dujmanilor cu doar 286 la ora?
că amenzi incasate pentru mai putin de 300 la ora nu mai au valoare si dujmanii de oftică nu mai moare.
@pipo, ai dreptate că ar fi mai tentant un RS6…Mai ales că – ai specificat tu – este un break “pur” (nici eu nu mă împac cu conceptul în speţă, cu trimitere la ideea de struţo-cămilă). Dar! Nu cu guri de aerisire de inspiraţie Lamborghini (a imita nu înseamnă neapărat a evolua! – chit că designerii lui Audi invocă nevoia unui “plus de aspect agresiv”) şi nu controlat de excesivul high-tech (apropo, am ajuns să nu-l mai suport, în nicio ipostază existenţială…). La urma urmei, nici cu motoare prea forţate (care, colac peste pupăză, să încapă şi pe mâinile lui Abt Sportsline – nu neg, tremură efectiv carnea pe mine de dorinţă la vederea acestor cifre “bestiale”, recte 740 CP şi 920 Nm, dar raţiunea decretează, având ultimul cuvânt: nu şi nu!).
În orice caz, prefer oricând “vagoanele” de altădată, precum:
https://www.youtube.com/watch?v=KSSQWJRp5eU
PS. Ce-aş mai încerca “manuala” aceea cu 6 trepte, care a însemnat unul dintre atuurile faimosului Quattro în WRC şi la PPIHC.
PPS. Clipul este dedicat, în mod special, eco-zbârliţilor noştri de pe AM. Aaa, şi ce supriză, măi Electrikkk: maşina are trei pedale !? Cum de şi-or fi permis o asemenea infamie, nţ-nţ-nţ.
Ca si tehnica, sunt convins ca exceleaza la calitatea interiorului, placerea de a conduce, senzatii, etc.
Culoarea ... nu este pe gustul meu dar sigur mai au si alte culori in oferta.
Pentru cei care si-o permit sunt sigur ca este o masina buna. M-as bucura si eu de una dar este "putin" peste bugetul meu :) Ramane doar sa visez la ea sau sa negociez cu Mos Craciun ... desi nu cred ca pot fi chiar atat de cuminte :) Sper sa-mi pot face macar bucuria de a inchiria una pentru o zi, doua, si sa o alerg pe niste drumuri de munte. Fara famile ... sa ma bucur doar eu de ea, sa o conduc ca un golan :)