Luni, 13.01.2025
- Comenteaza
- Trimite pe:
Porsche. Un nume care te duce imediat cu gândul la urletele motoarelor boxer, la trecători alpine și la o precizie inginerească ce ar putea face un ceas elvețian să pălească. De la legendarul 911 la jucăușul Cayman, Porsche este un brand sinonim cu plăcerea pură de a conduce.
Dar nu a fost întotdeauna un drum neted pentru producătorul din Stuttgart. Nu. La sfârșitul anilor ’90, Porsche era într-o situație destul de complicată. Vânzările scădeau, datoriile creșteau, iar viitorul părea la fel de luminos ca farurile unui 356 pe timp de noapte.
Și apoi a apărut Cayenne. Un SUV mare și îndrăzneț care i-a făcut pe puriști să plângă, să scrâșnească din dinți și să amenințe că se mută la Ferrari. Dar s-a vândut. Și încă bine! A făcut din Porsche o marcă profitabilă și a dovedit că ADN-ul mașinilor sport poate fi distilat într-o formă mai înaltă, mai grea și mai practică. Un model care a avut atât de mare succes încât a pregătit calea pentru cel mai bine vândut model Porsche la ora actuală: Macan.
Avansăm două decenii și Porsche se află din nou la un moment de cotitură. Viitorul nu doar bate la ușă. A dărâmat-o, a deconectat pompa de benzină și a cerut o stație de încărcare. Prin urmare, noua generație Macan este doar pur electrică.
Sunetul motorului cu combustie internă a dispărut. În schimb, avem motoare electrice, cuplu instant și suficientă putere de calcul încât să rușineze programul Apollo al NASA. Este al doilea act al revoluției electrice de la Porsche, după Taycan, una dintre cele mai bune mașini electrice atunci când ne referim la modul cum se conduce. Totuși, a reușit Porsche să transfere această plăcere și la noul Macan Electric?
PREZENTAREA VIDEO AL NOULUI PORSCHE MACAN TURBO ELECTRIC
Porsche Macan (2013-prezent)
- Pret de pornire 84.050 €
- Pret model testat 151.088 €
Motor / Transmisie
Desigur, cea mai mare schimbare pe care a adus-o noua generație Macan este faptul că poate fi cumpărată doar pur electrică. Clienții pot alege din 4 versiuni diferite: Macan, Macan 4, Macan 4S și Turbo, versiunea cu care am avut noi de-a face. Dacă am spune că cifrele pe care le oferă acest SUV sunt impresionante, am fi cam incorecți.
Asta pentru că noi ne-am jucat cu 639 de cai putere, niște cifre care nu demult erau găsite doar pe supercaruri precum Ferrari sau Lamborghini. Pentru că este un model electric, accelerația este instantă și aproape brutală, dar într-un mod progresiv, ceea ce o face ușor de modulat și de folosit la ieșirea din viraje.
În linie dreaptă, caii putere hrăniți cu energie încep să își arate "colții". Totuși, mașinile electrice tind să se plafoneze la viteze mari. Nu și Macan Turbo, pentru că pe autostradă, la o viteză de 115 km/h, doar apeși puțin mai tare accelerația, iar mașina țâșnește ca dintr-o praștie.
Din păcate, nu există setări ajustabile pentru regenerarea energiei la frânare. Totuși, de menționat faptul că tranziția între recuperarea energiei pe momentul frânării și frânarea mecanică propriu-zisă este imperceptibilă.
Macan Turbo are performanțele unui supercar de acum 20 de ani, după cum vei afla din rândurile următoare. Chiar și în ziua de astăzi, sunt puține mașini care vor pleca înaintea ta de la semafor, mai ales dacă ne gândim la niște SUV-uri de familie. Dar dacă 639 de cai putere sunt prea mulți pentru tine (ceea ce pot să înțeleg), atunci hai să îți spun și despre celelalte 3 versiuni.
Intrarea în gama Macan se face cu versiunea cu un motor electric pe puntea spate, iar asta înseamnă că primești 360 de cai putere. Dacă 360 de cai sunt prea puțini, te poți arunca la versiunea Macan 4, cu două motoare electrice, care oferă 408 cai putere. Menționăm și versiunea 4S, cu două motoare de tracțiune, care dezvoltă 519 cai putere.
Consum
Noul Macan electric folosește PPE (Premium Platform Electric), noua platformă electrică, pe care am văzut-o și la Audi Q6 e-tron, A6 e-tron sau Porsche Taycan.
Aceasta utilizează o arhitectură de 800 V, iar asta înseamnă că are o eficiență electrică foarte bună. Astfel, de la o sursă de energie DC (curent continuu) poți încărca cu maxim 270 kW, adică de la 20% la 80% ai nevoie de doar 21 de minute.
Macan Turbo vine cu o baterie de 100 kWh, capacitate brută, iar capacitatea utilă este de 95 kWh. Porsche a declarat un consum mediu oficial mixt, pentru Macan Turbo, cuprins între 18.9 și 20.7 kWh/100 km, iar autonomia WLTP declarată este de 590 de kilometri în regim de exploatare mixt.
Totodată, Porsche a emis și un consum mediu în mediul urban, cuprins între 14.6 și 15.9 kWh/100 km, dar și o autonomie WLTP în mediul urban de 762 de kilometri. De asemenea, ni se dă și un consum de energie foarte ridicat, pentru situațiile în care te bucuri cu adevărat de al tău Macan Turbo și cei 639 de cai putere; acesta ar fi cuprins între 24.4 și 26.7 kWh/100 km.
În testul meu, Macan a trecut prin toate tipurile de drum și prin toate modurile de condus. În prima parte a testului, am mers în modul de rulare Normal, ca să mă pot împrieteni rapid cu capriciile pe care le are mașina. Până la locul unde am făcut pozele, mergând aproape exclusiv pe drum național, consumul a fost undeva la 22 kWh/100 de km.
Următorul pas a fost să trec direct la modul Sport și să văd cu adevărat ce pot face acești 639 de cai, moment în care consumul s-a apropiat amenințător de 28 kWh/100 km. în mediul urban, cu un mers liniștit, consumul a fost cuprins între 20.5 și 21 kWh/100 km. Per total, cu consumul mediu pe care l-am avut, aș fi putut avea o autonomie de aproximativ 500 de kilometri.
Când ne referim la rivali, primul care ne vine în minte este fratele de platformă Audi Q6 e-tron. Totuși, pentru a fi o comparație corectă, vom lua cea mai puternică versiune, adică SQ6 Sportback e-tron. Acesta oferă aceeași baterie cu o capacitate netă de 95 kWh, și un consum mediu asemănător cuprins între 17.2 și 18 kWh/100 km. Asta înseamnă că autonomia WLTP declarată este cuprinsă între 583 și 637 de kilometri.
În orașul natal al celor de la Porsche se mai află un producător care oferă un model asemănător cu Macan. Este vorba despre Mercedes-Benz și al său EQE SUV. Încercăm să păstrăm lucrurile corecte aici, iar pentru că Mercedes-Benz oferă o baterie cu o capacitate asemănătoare atât pe versiunea EQE 500 cât și pe cea AMG EQE 53, ne vom orienta după cai putere.
Prin urmare, pentru că EQE 500 vine cu „doar” 408 cai, ne vom îndrepta atenția către AMG EQE 53, care oferă 626 de cai. Consumul mediu de energie este cuprins între 22.6 și 27.8 kWh/100 de km, iar autonomia WLTP este undeva în intervalul 375-470 de kilometri.
Ultimul, dar nu cel din urmă, Maserati Grecale Folgore. Versiunea electrică a celui mai proaspăt SUV din Modena. Are o capacitate brută a bateriei de 105 kWh, iar consumul mediu este de 23.6 kWh/100 km. Prin urmare, autonomia WLTP declarată este de 500 de kilometri. Comparativ, Porsche Macan Turbo stă mai bine la toate capitolele, când vine vorba de consum.
Performanţe
Cum am menționat mai sus, Porsche Macan Turbo are două motoare electrice. În total, 639 de cai putere și un cuplu motor maxim, incredibil, de 1.130 Nm. Asta înseamnă că acest SUV de familie care are o masă proprie de peste 2.4 tone, poate să ajungă la 100 de km/h în 3.3 secunde.
Sprintul de la 0 la 200 de km/h se face în 11.7 secunde. Sunt destule mașini cărora le ia mai mult de 11.7 secunde să ajungă la 100 de km/h, iar viteza lor maximă doar se apropie de 200 km/h.
Nu este cazul aici. Viteza maximă a lui Macan Turbo electric este de 260 km/h, o cifră impresionantă dacă ne gândim că producătorii limitează destul de mult viteza maximă pentru a oferi o autonomie mai bună.
Ne îndreptăm atenția din nou către Audi Q6 e-tron. Dar desigur că în „piramida grupului Volkswagen” Audi se află cu un nivel mai jos față de Porsche, iar cifrele sunt destul de diferite. Asta ai fi tentat să crezi, dar în realitate observi că lucrurile nu sunt atât de diferite.
Prin urmare, Audi SQ6 Sportback e-tron oferă 517 cai putere și un cuplu motor de 885 Nm. Astfel, SQ6 poate să ajungă de la 0 la 100 de km/h în 4.3 secunde, iar viteza maximă este de 230 km/h.
Rămânem în Germania, iar Mercedes-AMG EQE 53 aduce la masă 626 de cai și un cuplu de 950 Nm. Sprintul până la 100 de km/h se face în 3.7 secunde, iar viteza maximă este de 220 km/h.
Apoi traversăm în Italia, unde Maserati Grecale Folgore se laudă cu 558 de cai și un cuplu de 820 Nm. Viteza maximă este tot de 220 de km/h, dar sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 4.1 secunde. Iarăși, Porsche Macan Turbo iese triumfător și din această categorie.
Interior
Așa cum probabil te-ai fi așteptat, nu există vreo zonă în care să găsești materiale neprietenoase. Nici măcar în partea inferioară a bordului sau a portierei, unde mulți producători mai ascund câte un plastic mai tare. Chiar dacă am avut de-a face cu pachetul de piele extins, cu accente Turbonite, aflați că nu era chiar piele. Era un înlocuitor ecologic.
Butoanele fizice sunt de domeniul trecutului, o trecere destul de drastică, dacă luăm în calcul că generația precedentă avea butoane din abundență. Acum, pe consola centrală avem o zonă exclusiv tactilă, de unde putem controla sistemul de climatizare, cât și funcțiile de încălzire sau ventilație ale scaunelor. Din păcate, zona asta va aduna o mulțime de particule de praf și amprente.
Selectorul transmisiei a fost mutat de pe consola centrală pe bord, în dreapta volanului. Am văzut această configurație, pentru prima dată, la hypercarul scos de Porsche acum ceva ani, modelul 918. Într-un stil clasic Porsche, butonul pentru pornit sau oprit mașina se află în stânga volanului, un omagiu adus curselor de anduranță de la Le Mans, la care a luat parte producătorul german.
Scaunele sport opționale vin cu tetiere integrate și au reglaj electric pe 18 direcții. Din punct de vedere al spațiilor de depozitare, în buzunarele din față avem "scobite" suporturi de pahare, iar pe consola centrală mai găsim încă două. Totodată, există și o zonă pentru încărcat telefonul wireless.
În spate, pot intra 3 adulți, dar pentru un drum fără bătăi de cap, cel mai bine ar fi să stea doar doi. La înălțimea mea de 1.85 metri, am avut destul loc la picioare, cât și la cap, chiar dacă aveam de-a face și cu un plafon panoramic.
Din fericire, producătorul din Stuttgart nu a făcut rabat la calitate în partea din spate, și a păstrat aceleași materiale bune și pe ușile spate.
Portbagajul are un volum de 480 de litri și primești chiar și un cârlig de remorcare acționat electric. Pe lângă cei 480 de litri, cei de la Porsche oferă și un frunk pe Macan, adică acel spațiu de depozitare care se află sub capotă. Acesta oferă un spațiu generos, de 84 de litri.
Audi SQ6 Sportback e-tron oferă un portbagaj mai mare, de 500 de litri. Totuși, frunk-ul fratelui din Ingolstadt este ceva mai mic, cu un volum de 64 de litri. Mercedes-AMG EQE 53 oferă un spațiu asemănător în portbagaj, adică 520 de litri. Din păcate, EQE nu vine echipat cu un frunk.
Modelul italian Maserati Grecale Folgore are cel mai mare portbagaj, cu un volum de 535 de litri. Din păcate, nici producătorul din Modena nu oferă un frunk pe modelul său electric.
Preţ de achiziţie
În România, Porsche Macan are un preț de pornire de 84.050 de euro, asta dacă ne referim la versiunea de bază. Pentru cea mai puternică versiune, adică cea Turbo, scoți din buzunar cel puțin 119.560 de euro. Desigur, orice model Porsche poate fi echipat cu o mulțime de opțiuni, la fel ca modelul nostru de test.
La final, prețul de listă obținut a fost de 151.088 euro cu TVA. Aici luăm în calcul jantele de 22 de inch RS Spyder Design care au costat aproape 3.700 de euro, pachetul de piele extins în valoare de 2.156 de euro, sistemul audio Burmester High-End, de 3.738 de euro, sau display-ul pasagerului, care a costat și el 1.500 de euro.
Comparativ, Audi Q6 e-tron are un preț de pornire de 61.530 de euro. Pentru o versiune asemănătoare, adică SQ6 e-tron, scoți din buzunar cel puțin 95.210 euro cu TVA. Mercedes-Benz cere pe EQE SUV un preț de pornire de 88.630 de euro. Pentru cea mai puternică versiune, adică Mercedes-AMG EQE 53 scoți din buzunar cel puțin 126.000 de euro.
în Italia lucrurile nu stau prea diferit. Maserati Grecale Folgore este cea mai scumpă mașină din cele pomenite, cu un preț de pornire de aproximativ 130.000 de euro.
Siguranţă
Noua generație Porsche Macan a trecut prin testele riguroase ale celor de la Euro NCAP, unde a obținut, fără prea mari surprize, 5 stele. În ceea ce privește siguranța pasivă, Macan Electric a obținut 90% pentru protecția adulților, iar pentru protecția copiilor a obținut exact același procentaj.
Când vine vorba de siguranța pentru pietoni, Macan a obținut 83%, iar pentru sistemele de siguranță, acesta a obținut 78%. Desigur că Porsche oferă o mulțime de sisteme de siguranță în standard, dar aici merită să menționăm o anumită tehnologie.
Este vorba despre sistemul Head-up Display, care are capacitatea să analizeze și să urmărească în timp real participanții la trafic din fața ta. Practic, sistemul îi fixează pe aceștia și te alertează atunci când încetinesc sau frânează.
Ţinută de drum
Înainte să intru în lumea asta a jurnaliștilor auto și să am norocul să conduc o mulțime de mașini, tot auzeam în stânga și în dreapta că nu vei găsi mașini care să se conducă la fel ca un Porsche, indiferent că vorbim despre un 911 sau un Cayenne. Deja mă săturasem să aud aceste afirmații și devenisem sceptic din oficiu.
Ei bine, am reușit să conduc toată gama de modele și pot să vă spun că toate acele afirmații sunt adevărate până la ultima virgulă. Nu știu dacă, vreodată, voi reuși să descos ce vrăji sau ce magie neagră folosesc inginerii din Stuttgart atunci când calibrează modelele și, sincer, nici nu cred că vreau.
Faptul că Taycan este modelul electric care se conduce cel mai bine, iar Cayenne este în vârful piramidei când vorbim despre plăcerea de a conduce un SUV ar trebui să spună multe. Nici nu mă mai leg de modele precum 911 sau Cayman, care și-au câștigat reputația acum multă vreme. Și pe bună dreptate.
Chiar și în cazul acestui Macan care are 2.4 tone, producătorul german a reușit foarte bine să mascheze greutatea. Direcția asistată electric este ușoară și plăcută în oraș, mai ales când ești pe modul de rulare Normal.
Din fericire, când treci în Sport și, mai ales, în Sport Plus, direcția devine mai greoaie și observi că este foarte precisă atunci când ajungi pe un drum virajat. Mai mult, mașina mea de test avea și opțiunea de punte spate viratoare, lucru care o ajută atât în oraș cât și pe drumurile întortocheate de munte.
Dar, pentru a ține această masă camuflată și pentru a elimina pe cât se poate mișcarea de ruliu și de tangaj, suspensia este destul de rigidă. Mai mult decât atât, Macan nu mai are modul de rulare Comfort, iar jantele de 22 de inch nu au ajutat când vine vorba de confort.
Nu mă înțelegeți greșit, mașina trece fără probleme peste cele mai multe denivelări. Dar unele imperfecțiuni ale drumului tind să o deranjeze. Din fericire, insonorizarea este exact cum te-ai aștepta la un Porsche. Asta înseamnă că ocaziile când vei auzi un zgomot de vânt sau un zgomot la rulare vor fi extrem de rare.
Vizibilitate
Vizibilitatea în noul Macan a rămas la fel de bună ca la vechea generație. În partea din față nu vei avea niciun fel de problemă. Montanții A sunt subțiri și nu vei suferi de obstrucționări de niciun fel.
Mici problemele apar în zona din spate. Acolo, montanții C sunt ceva mai groși și pot spune că se formează niște unghiuri moarte. Mai mult, luneta este modestă în dimensiuni. Din fericire, Porsche Macan oferă un sistem de camere cu vedere la 360 de grade și chiar un sistem de spălare a camerei spate atunci când se murdărește.
Tehnologie
Instrumentarul de bord este complet digital și are 12.3 inch. Într-un stil caracteristic Porsche, acesta este foarte configurabil și îți afișează toate informațiile de care ai nevoie. Cum spuneam, primești și un Head-up Display, căruia i se poate modifica poziția, atât pe verticală cât și pe orizontală.
Sistemul multimedia are un ecran de 10.9 inch, care afișează informațiile într-un mod intuitiv. Grafica este excelentă, se mișcă fluent și te poți delecta cu o mulțime de aplicații. De exemplu, îți poți instala aplicații ca pe un smartphone. Atunci când ești staționat, poți intra pe YouTube chiar din sistemul multimedia al mașinii.
Menționăm că există conexiune Apple CarPlay și Android Auto fără fir, iar ecranizarea telefonului mobil pe ecranul mașinii se face fără pic de efort. Totodată, poți alege, opțional, să ai sistemul audio Burmeister High-End, care se aude excelent.
Noua generație Macan aduce în plus și un al treilea ecran, dedicat pasagerului față. Acesta are tot 10.9 inch, iar pasagerul se poate distra în orice fel. De exemplu, acesta se poate uita la un film chiar și în timpul mersului. Practic, în timpul mersului, lumina este refractată doar către pasager; astfel șoferul nu este niciodată deranjat. Opțional, clienții pot alege și E-Sound, iar mașina va scoate un sunet distinctiv în momentele de accelerație.
Aici putem menționa și faptul că acel frunk se poate deschide fără cheie sau fără maneta din interior. Tot ce trebuie să faci este să dai „un swipe” cu mâna pe partea frontală a capotei și „voila”, se deschide. Într-un mod similar, poți acționa și capacul portului de încărcare, care este acționat electric. Apropo, mașina vine cu câte un port de încărcare pe fiecare parte.
Design
În primul rând, noul Macan a crescut în dimensiuni față de generația precedentă, dar nu cu mult. Astfel, în lungime a crescut cu 58 de milimetri, în lungime cu 11, iar în înălțime cu doar 2 milimetri. Totuși, ampatamentul a crescut considerabil cu 9 centimetri.
Semnătura luminoasă a fost schimbată, iar luminile de zi și farurile sunt împărțite în două blocuri optice separate. Desigur, primești faruri full-LED Matrix, care sunt spectaculoase noaptea. Deoarece este un model complet electric, grila frontală este închisă, iar emblema monocromatică Porsche tronează pe capotă.
Am avut de-a face cu o culoare care a atras toate privirile și care, apropo, este gratuită în configurator. Se numește Provence, dar dacă nu îți place ai de ales dintr-o paletă imensă de culori. Totodată, geamurile față cât și spate sunt fără ramă, iar pe lateral vedem și inserții din fibră de carbon.
În spate, avem un eleron în partea de sus și o bandă LED care unește stopurile full LED. Semnalizările sunt dinamice, iar în partea de jos avem un deflector de aer. Pe noul Macan, clienții pot alege jante cu profil aerodinamic, de la 20 de inch la 22 de inch.
Ne-a placut
- Calitatea interiorului
- Puterea sistemului de propulsie
- Ținuta de drum
Nu ne-a placut
- Prețul cam piperat
- Spațiul pentru pasagerii spate
Ştiri despre Porsche
-
O publicație germană a realizat un experiment pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife. Încălțat cu pneuri moderne, Porsche Carerra GT a fost cu 16 secunde mai rapid decât înainte. (Sambata, 14 Decembrie 2024)
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie 2024)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August 2024)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie 2024)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai 2024)
Păcăleala cu Iohannis o poți evoca la meetingurile ultras-ului extremist, sau dincolo, la trotinetiștii extremiști.
pana si pe masina mea de spalat vase scrie turbo si are si functie turbo :))
de guma turbo ce sa mai zic :)