Drivetest Porsche Macan facelift
3.0 V6 Benzină Turbo (Macan S) Aut7 4x4Marti, 11.12.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
"Echipa câștigătoare nu se schimbă" a devenit deja laitmotiv în sport.
Vi-l imaginați pe Usain Bolt la finalul fabuloasei sale curse de 9.58 de secunde de la Mondialele de Atletism de la Berlin din 2009 anunțând că pentru următoarea competiție are de gând să-și transforme complet stilul? Vi-l imaginați pe Rafael Nadal după al 11-lea Roland Garros anunțând că la anul va încerca altceva de amorul artei? Vă imaginați în general vreo echipă sau vreun sportiv care modifică substanțial modul în care lucrează și concurează doar pentru că s-a plictisit de atâta bine?
Niciodată.
Și atunci, de ce-am aștepta de la mașinile de succes ale industriei altceva? De ce ar avea Porsche vreun motiv să înlocuiască radical 911 odată cu noua generație doar pentru a le da satisfacție celor care și-ar dori ceva radical modificat pentru că "designerii ăștia și-au pierdut inspirația"? Și mai aproape de era noastră, de ce am aștepta o mașină complet diferită atunci când pe piață apare facelift-ul lui Macan, un SUV care a pornit în viață cu ideea că e "another brick in the wall", dar a ajuns să adune mai mult de o treime din vânzările Porsche la nivel mondial?
3 la 1 este raportul Macan-911 în vânzări, deși SUV-ul compact al nemților se află abia la prima generație. În traducere liberă, rebelul care acum 5 ani nu exista pe lista de modele Porsche a devenit în timp record purtătorul de drapel al gamei brandului șvab.
Am făcut această introducere pentru a evita din start comentariile de genul "Băi, e identic". Da, e (aproape) identic. Pentru că atunci când echipa câștigă, e o eroare să schimbi brusc căpitanul, toată linia de mijloc și portarul. Partea interesantă este însă că modificări există. Am testat noul model pe serpentinele din Mallorca și vă spunem care sunt și cum se transformă Macan odată cu facelift-ul.
Porsche Macan facelift
3.0 V6 Benzină Turbo (Macan S) Aut7 4x4
- Pret de pornire 61.673 €
- Pret model testat 81.500 €
Motor / Transmisie
Deocamdată, versiunea facelift a lui Macan poate fi comandată în două versiuni: cea de bază (denumită Macan și atât), cu motor cu patru cilindri, și Macan S - testată de noi - versiunea V6 de 3.0 litri. Un motor care plusează la nivel dinamic și al resurselor atât față de varianta de pornire, cât și față de anteriorul Macan S, adică modelul pe care îl înlocuiește direct.
Apropo de schimbări: motorul V6 turbo de pe noul Macan S facelift este o unitate complet nouă care găzduiește turbina twin-scroll în zona centrală dintre bancurile de cilindri, artificiu care are un efect pozitiv asupra timpului de reacție și al distribuției maselor în zona blocului motor. Și, deci, asupra dinamicii, spun inginerii Porsche. Noul motor dezvoltă 354 de cai putere (plus 14 față de versiunea pre-facelift) și garantează - atât dinamic, cât și acustic - că avem în față din nou campionul absolut al senzațiilor în categoria SUV-urilor sportive de dimensiuni compacte.
Asta pentru că întreg cuplul de 480 Nm este resimțit încă de la ieșirea din zona de ralanti, adică undeva puțin peste 1300 rpm, ceea ce îți oferă senzații sportive încă de la primul milimetru al cursei pedalei de accelerație. E o îmbunătățire majoră față de anteriorul Macan S, care atingea momentul maxim undeva la 1000 de turații mai sus.
Senzațiile tari se resimt în special în modurile Sport și Sport+, în care întârzierea turbinei e mai puțin palpabilă decât în modul de rulare Comfort. Cel mai probabil, însă, Macan S va rula în viața de zi cu zi în majoritatea timpului în modul Comfort, ceea ce va însemna că la turații reduse vei aștepta vreme de câteva momente până când transmisia PDK cu dublu ambreiaj și 7 trepte își va calcula pașii în caz de kickdown.
Indiferent de modul de rulare, dacă ai optat pentru pachetul Sport Chrono ai pe volan un buton magic. Se numește Sport Response și, o dată apăsat, transformă mașina timp de 20 de secunde în bestie care pune la dispoziție toate resursele mașinii în cel mai agresiv setup al șasiului, direcției, transmisiei și motorului. E un soi de "Buton NOS" al jocurilor video din copilărie, doar că te ajută în depășiri, de exemplu.
În cazul ambelor versiuni de motorizare, transmisia împarte resursele între punți variabil, în funcție de situație și de nevoi. Însă dacă spatele poate prelua în caz de necesitate toată puterea disponibilă, fața poate aduna până la maximum 70% din resurse. ADN-ul sportiv își face simțită astfel prezența în momentele extreme în care încerci să apelezi la capacitatea lui Macan S de a-ți provoca talentul de pilot.
Diferența față de versiunea pre-facelift a lui Macan S este legată de modul în care mașina pune puterea pe asfalt. Dacă mașina avea un comportament exploziv până acum, fiind pe alocuri un hot hatch ieșit din tipare, în varianta post-facelift vorbim de un Macan care-și calculează mai bine modul în care pune la dispoziție resursele, urcând liniar și fără artificii inutile spre punctul de putere maximă.
Consum
Am spus-o de fiecare dată și o voi spune în continuare: chiar dacă Porsche a trecut la un moment dat în viață printr-o perioadă diesel de care ne vom aduce aminte cu nostalgie peste câțiva ani, bătăile inimii încep să se întețească atunci când conduci un model cu sigla mărcii din momentul în care motorul pe benzină începe să se audă înfundat și răgușit. Iar când vorbim despre un V6 Turbo, lucrurile sunt clare: nu e boxer, dar e Porsche. Din toată inima, cu toate resursele vocale de care dispune.
În aceste condiții, consumul rămâne undeva în plan secund când e vorba de "calculul" pe care ți-l fac viitorii clienți. Și nu neapărat pentru că nu e important (până la urmă, Porsche oferă opțional un rezervor de 75 de litri alături de cel standard de 65, deci probabil că au existat întrebări în acest sens din partea clienților), ci pentru că nu-și va cumpăra nimeni un Macan S motivându-și alegerea prin faptul că media de consum mixt e mai mică decât cea a rivalilor.
Și prin rivali înțelegem, în cazul particular al lui Macan S, Audi SQ5 (V6 de 354 CP), BMW X3 M40i (6 cilindri, 360 CP) și Mercedes-AMG GLC 43 (V6 de 367 CP). Asta pentru că Alfa Romeo Stelvio, un alt greu al categoriei, nu oferă motorizare intermediară între cea de 280 CP și cea de 510 CP. Deci mai vorbim și când vom testa viitorul Macan Turbo S, subiecte există.
Cu un consum mediu mixt de 8.9 litri/100 km, Macan S este cel mai gurmand dintre rivalii săi direcți. Diferențele sunt însă minore, pentru că niciunul nu scade sub 8.0 litri/100 km la calculul consumului. De notat că toate motorizările pe benzină ale noului Macan facelift sunt dotate acum cu filtru de particule și că modelul german respectă normele Euro 6d-Temp, oferind cifre de consum calculate în noul ciclu WLTP. Adică mai apropiate de realitate.
Mă rog, "apropiate de realitate" dacă ignori faptul că, atunci când testezi mașina timp de o oră pe serpentinele din Mallorca, computerul de bord afișează un consum care urcă spre 14-15 litri/100 km. O valoarea absolut normală în contextul în care mașina nu a fost deloc menajată în acest timp.
Performanţe
Când vorbim despre un model Porsche, capitolul "Performanțe" ar trebui să vizeze nu doar simplele reprize 0-100 km/h, 80-120 km/h și eventual 0-200 km/h (noblesse oblige!), ci și performanțele dinamice ale mașinii. Pentru că, spre deosebire de constructorii care se luptă pentru fiecare zecime de secundă pe linie dreaptă, Porsche își construiește mașinile pe o filosofie ușor diferită care are la bază comportamentul dinamic general. Ăsta este și motivul pentru care, după o vizită într-un showroom Porsche, veți rămâne în minte mai degrabă cu termeni precum Porsche Active Stability Management (PASM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) sau Porsche Traction Management (PTM). La fel cum, dacă deschideți o broșură Porsche, veți citi mai paragrafe întregi despre regajele frânelor ceramice sau despre furcile noi ale suspensiilor, subiect preferat de inginerii de la Stuttgart în fața discuțiilor despre spațiul dedicat pasagerilor din spate sau despre un eventual nivel suprem de confort.
Ce vrea Porsche să spună este că marca și-a dovedit caracterul sportiv în ultimii 55 de ani, de la lansarea lui 911 încoace, deci nu mai trebuie să ceară "teste ADN" pentru ca publicul să înțeleagă că vorbim despre o mașină sportivă. E clar ca Bună ziua că fiecare model dezvoltat de Porsche are ca scop tronul la nivel dinamic în segmentul său.
Dar cifrele sunt reginele fișelor tehnice și au dus marca asta de atâtea ori pe podiumurile tuturor competițiilor importante din motorsport, așa că trebuie recitate și analizate. Noul Macan S oferă o accelerație 0-100 km/h în 5.3 secunde, valoare care este îmbunătățită și mai mult dacă mașina este comandată cu pachetul opțional Sport Chrono: 5.1 secunde.
Sunt valori care altădată erau mize pentru mașinile supersport ale Planetei, dar care astăzi sunt cal de bătaie în cazul SUV-urilor compacte. Vorba cântecului: We've come a long way, baby.
Interesant este că atât X3 în versiunea sa de top, cât și GLC în versiunea sa de top depășesc Macan S la capitolul timp 0-100 km/h: 4.8, respectiv 4.9 secunde.
Interior
Dacă exteriorul rămâne fidel principiului conservator care a transformat Porsche în timp într-un brand dorit de clienți, nu într-unul care-și dorește cu orice preț clienți, interiorul lui Macan este locul în care vei resimți cel mai clar diferențele față de versiunea ante-facelift.
Materialele de calitate rămân, pentru că ele tapițau interiorul acestui SUV și înainte de facelift. Ce se schimbă vizibil este sistemul de infotainment (denumit oficial Porsche Communication Management sau PCM), care acum este oferit prin interfața full-HD a unui display touch masiv, de 10.9 inch (anterior 7.2 inch), împrumutat de pe noile generații Panamera și Cayenne. Grafica este de top, iar după câteva minute în care te adaptezi mental la meniuri îți dai seama că este foarte ușor să navighezi și să găsești rapid ceea ce cauți. Iar dacă nu găsești, îți conectezi telefonul prin aplicația Porsche Connect la Android sau iOS, iar Android Auto și Apple CarPlay te ajută imediat să rezolvi cazul.
Consola centrală este plină de butoane și încearcă să-i mulțumească atât pe cei care sunt îndrăgostiți de analog, cât și pe cei care vor să facă pasul rapid spre lumea digitală. Aici găsești implicit noul buton de ionizare a aerului care activează un sistem de "curățare" a fluxului de aer care pătrunde în habitaclu. Prin pădurile din Mallorca nu am simțit niciodată nevoia de aer mai curat decât era în mod natural, dar probabil că într-un viitor test din traficul bucureștean vom raporta și utilitatea acestui sistem.
Apropo de butoane, am notat faptul că încălzirea în volan se pornește printr-un buton ascuns în spatele zonei inferioare a coroanei volanului. Am descoperit asta când am pornit-o din greșeală pe viraje și a trebuit să citesc manualul pentru a mă prinde unde am apăsat pe buton. Nu e cea mai bună poziționare pe o mașină sport, pentru că o vei porni mereu involuntar.
O altă noutate subliniată de ingineri la prezentarea din Spania este reprezentată de noile geamuri laterale izolate opțional fonic și termic despre care oamenii de la Porsche bagă mâna în foc că reduc zgomotele și blochează 100% din razele ultraviolete. Am preferat să ne bucurăm de sunetul motorului V6 (cât mai putem face asta în industria de azi), dar confirmăm altă noutate: Macan are (în sfârșit!) parbriz încălzit. Nu e însă cu fire desfășurate în geamul parbrizului, ci cu un film special integrat.
Nicio schimbare la nivel de spațiu. Dacă pasagerii din față nu au probleme indiferent de dimensiuni, locurile din spate plătesc tribut profilului plonjat al plafonului, astfel că Macan nu e tocmai recomandat jucătorilor de baschet, volei și handbal, fundașilor centrali din fotbal sau big serverilor din tenis. Sau e recomandat, dar cu condiția să îl conducă ei. În schimb, aceștia nu vor avea probleme cu spațiul pentru echipament: cei 500 de litri din portbagaj sunt mai mult decât suficienți pentru asta.
Preţ de achiziţie
Obișnuiți cu o poziționare extrem de relaxată a modelelor Porsche în fața concurenților, am avut o surpriză când am analizat paralel ofertele rivalilor direcți ai lui Macan S. Asta și pentru că îmi aduc aminte că lansarea lui Macan, care a avut loc în 2014, a poziționat noul SUV foarte aproape de Cayenne, o strategie în fața cărora mulți au strâmbat din nas inițial.
Surpriza e legată de faptul că prețul de bază al lui Porsche Macan S - 67.300 de euro cu TVA inclus - este cât se poate de apropiat de cel al rivalilor, care se încadrează între 63.500 (GLC 43 AMG) și 67.100 (X3 M40i). Practic, singurul SUV din acest segment care oferă peste 300 de cai putere și poate fi cumpărat cu un preț sub 60.000 de euro este Volvo XC60, cu a sa versiune T6 (2.0 Twincharged), doar că publicul modelului suedez și cel al lui Macan privesc viața în general foarte diferit, deci se intersectează doar din întâmplare.
E adevărat că Macan S poate "înghiți" alte zeci de mii de euro din lista de opționale, însă nu-i ca și cum X3 sau GLC nu ar suferi de aceeași pasiune la capitolul golire a conturilor atunci când te apuci să le configurezi. Iar dacă îți cauți un SUV ultrasportiv din segmentul compact, sigla Porsche are talentul de a atrage clienți nehotărâți în ritm de aspirator în special dacă vorbim de prețuri asemănătoare.
Bonus: Versiunea de bază a lui Macan, cea cu motor turbo de 2.0 litri cu patru cilindri, are un preț de bază de 61.600 de euro, deci "introducerea" în lumea Porsche poate costa chiar mai puțin decât atât. Un test cu această versiune vine în curând pe Automarket.
Siguranţă
Până în 2014, Euro NCAP nu testate niciun model Porsche la capitolul siguranță. Lucrurile s-au schimbat de când marca germană a devenit trendy printre familiile care au regăsit în gamă modele în care încap copiii și bagajele lor.
Macan a fost primul model al mărcii supus probelor de impact și de eficiență în siguranță activă, iar rezultatul a fost foarte bun: 5 stele. E adevărat că testul a avut loc în 2014, iar criteriile pentru atingerea acestui rezultat s-au înăsprit între timp, însă structural mașina e identică, iar Macan facelift s-a îmbogățit serios la capitolul sisteme de asistență.
De exemplu, noul model primește abilități semi-autonome cu ajutorul sistemului de cruise control adaptiv inteligent care se ghidează automat după mașina din față, oprind dacă e nevoie de asta și repornind singur dacă staționarea nu e mai lungă de trei secunde. Până la viteze de 65 de kilometri pe oră, sistemul primește și susținere din partea direcției, pentru ghidaj automat în interiorul benzii în aglomerațiile din oraș. Parcarea automată face și ea parte din arsenalul noului Macan facelift.
Ţinută de drum
Acesta este capitolul la care Macan m-a impresionat la primul test cu această mașină, pe care o vedeam în mai 2014 ca pe un Hot Hatch agresiv în haine de SUV.
Afirmația rămâne, pentru că motorul, suspensiile pneumatice adaptive opționale cu care a fost dotată mașina de test și care transformă radical mașina între modul Comfort și modul Sport, anvelopele mai late în spate decât în față care facilitează "descărcarea" puterii pe asfalt fără a comprimite direcția și șasiul dedicat rulării dinamice își fac treaba excelent în combinație cu motorul V6 de sub capotă. Pachetul te duce cu gândul la o sportivă "înălțată" a cărei dinamică e greu de egalat chiar și de versiunile sport ale rivalilor construiți în primul rând pentru "masele premium" și abia apoi retușați pentru a acomoda variante sportive radicale.
De exemplu, sistemul de frânare a fost modificat între pre- și post-facelift în detalii despre care auzi în general în motorsport. Pedala de frână nu mai e din oțel, ci dintr-un amestec de fibră de sticlă și policarbonat care cântărește cu 300 de grame mai puțin, are o cursă mai scurtă și facilitează astfel o frânare mai rapidă în special în regim sportiv de rulare. Discurile de frână de pe puntea față au crescut în diametru, iar clienții care știu că vor apela des la capacitățile dinamice ale mașinii pot opta pentru frâne ceramice care se încălzesc mai greu, dar au performanțe extreme net superioare.
Ce se simte este o ușoară inerție transformată în comportament subvirator în viraje, pentru că Macan S este un SUV de aproape 1900 de kilograme cu centru de greutate mai poziționat mai sus decât în cazul sportivelor de șosea clasice, iar fizica e greu de contrazis indiferent de eforturile masive ale inginerilor Porsche. Nu e însă vreo excepție, pentru că nu există în segmentul ăsta SUV sub 1845 de kilograme.
Apoi, deși vorbim de cea mai exactă direcție din segment, există loc pentru îmbunătățiri, mai ales că Porsche are în gamă modele care-i predau restului industriei auto subiectul ăsta de câțiva ani încoace.
Vizibilitate
Porsche Macan este un SUV compact cu alură de coupe. Este ceea ce noul BMW X4 înseamnă atunci când este pus lângă X3. Altfel spus, dacă vei pune unul lângă altul un Macan şi un GLK, X3 sau XC60, ţi se va părea că modelul Porsche este mult mai mic şi că are o alură mult mai sportivă. Este, aşa cum am mai spus în câteva ocazii în acest test, mai degrabă un soi de compactă ridicată decât un SUV în adevăratul sens al cuvântului. O maşină care ar trebui să se numească SuV, cu "u" mic, pentru că Sport Utility Vehicle înseamnă, în cazul lui Macan, mult mai mult Sport decât Utility.
Din această dorinţă a designerilor Porsche de a crea o maşină care să spargă barierele clasice se naşte şi o lunetă destul de redusă ca întindere şi cu care va trebui să te obişnuieşti. Nu e însă o chestiune vitală, atât timp cât camerele şi senzorii opţionale există în dotarea maşinii tale.
În rest, stâlpul din stânga al parbrizului ridică probleme de aceeaşi factură cu cele pe care le ridică fiecare SUV de pe piaţă.
Tehnologie
Am vorbit deja parțial la capitolul Interior și parțial la capitolul Siguranță despre elementele pe care le aduce Macan S facelift la nivel tehnologic. În principiu, majoritatea acestora sunt găzduite de noul display de 10.9 inch care tronează deasupra bordului.
Alte noutăți importante la acest capitol sunt farurile LED disponibile standard, un modul 4G disponibil standard pe care o cartelă cu abonament la internet îl transformă în inima mereu conectată a mașinii (ajută mai ales sistemul de navigație care astfel primește informații din trafic), o aplicație denumită Porsche Connect prin care poți analiza starea mașinii cu ajutorul telefonului și o altă aplicație pe care o vor folosi foarte puțini posesori ai exemplarelor Macan echipate cu noile jante de 19, 20 și 21 de inch: Offroad Precision. Aceasta funcționează similar cu aplicațiile care monitorizează și înregistrează traseele de alergat.
Design
Revenim la începutul testului și ne amintim că echipa câștigătoare nu se schimbă. Element valabil în cazul Porsche în special când vorbim despre design. Și nu doar între versiunile dinainte și de după facelift, ci și de la un model la altul, fiindcă știm că Macan a fost criticat la începuturile sale pentru faptul că seamănă foarte mult cu fratele mai mare, Cayenne.
Cei peste 350.000 de clienți Macan din ultimii patru ani nu par să fi avut însă o problemă cu asta.
Așa că faceliftul aduce modificări pe care cei care nu sunt fani hardcore ai mărcii le vor căuta cu lupa. În special în zona frontală. În spate, lucrurile sunt ceva mai evidente odată cu apariția benzii luminoase orizontale care leagă cele două stopuri.
Puțin din 911, puțin din Cayenne, puțin din Boxster, o idee din Panamera. Ăsta e noul Macan facelift. Altfel spus, SUV-ul continuă să aibă ADN Porsche, o caracteristică pe care ar dori s-o aibă foarte mult alte SUV-uri de pe piață.
Ne-a placut
- Comportament dinamic foarte bun
- Interior net îmbunătățit
- Preț competitiv în segment
Nu ne-a placut
- Consum mare vs. rivalii din segment
- Spațiu pasageri pe locurile din spate
- Comportament extrem ușor subvirator în viraje
Date tehnice - Porsche Macan facelift 3.0 V6 Benzină Turbo (Macan S) Aut7 4x4 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Porsche
-
O publicație germană a realizat un experiment pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife. Încălțat cu pneuri moderne, Porsche Carerra GT a fost cu 16 secunde mai rapid decât înainte. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai)
În rest, ca deobicei scorul e mic, mașina e senzație(pentru clasa ei!).