Drivetest Porsche Macan facelift
2.0 Benzină Turbo (Macan) Aut7 4x4Luni, 07.01.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
La început, oamenii l-au botezat Cajun. Nu pentru că ar fi trebuit să semene cu un caju, ci pentru că au creat un cuvânt din alăturarea numelor Cayenne și Junior. Toți vedeau mașina asta ca pe un Cayenne mai mic.
S-au înșelat în privința numelui, pentru că Porsche l-a botezat Macan, care înseamnă „tigru” într-o limbă exotică. Deh, brand exotic, nume exotice. Dar Macan a contrazis așteptările. Nu a fost o mașină exotică, ba chiar a devenit una foarte comună, aproape la fel de populară ca fratele mai mare Cayenne.
A fost încă o demonstrație că Porsche a luat o decizie înțeleaptă atunci când a decis să coboare printre muritori și să facă o nouă mașină sportivă pentru mase. După trei ani de carieră, tigrul constructorului din Stuttgart avea nevoie de un aer proaspăt, așa că a fost supus unui facelift.
L-am testat și noi prin România. Nu vă holbați prea tare la fotografiile lui Ciprian! Știți foarte bine că Porsche ne-a obișnuit cu revizuiri discrete, iar Macan facelift nu face excepție.
Porsche Macan facelift
2.0 Benzină Turbo (Macan) Aut7 4x4
- Pret de pornire 61.673 €
- Pret model testat 99.416 €
Motor / Transmisie
Dacă din punct de vedere estetic nu s-au schimbat foarte multe, stați să vedeți ce găsim sub capotă. Porsche a pregătit o intrare în gamă ușor modificată. Cel mai accesibil Macan va putea fi comandat tot cu un motor pe benzină de 2.0 litri, provenit din Grupul Volkswagen. Lista modificărilor operate de Porsche este însă una destul de lungă și include injecție dublă, o geometrie diferită pentru camera de ardere și un filtru de particule. Acesta din urmă taie și din puterea totală, astfel că Macan facelift cu motorul de 2.0 litri oferă resurse mai puține decât predecesorul său echipat cu același agregat. Mai exact, sub capotă sunt acum 245 de cai putere.
Nu e o diferență pe care clientul o simte. Mai ales că vorbim despre un cuplu motor în continuare generos, adică 370 de Nm. Este incredibilă livrarea sa pe o plajă uriașă de turații, cuprinsă între 1600 și 4500 rpm. Este o elasticitate fantastică, un potențial plăcut de fiecare dată și senzația de resurse generoase.
Explozia aia pe care te aștepți să o găsești într-un Porsche apare, însă nu e violentă și impresionantă. E decentă. E acolo doar ca să-ți confirme că există potențial și că poți să ai încredere în ce se află sub capotă. Cred că o mare parte din meritele dinamice ale acestui agregat pot fi atribuite cutiei automate PDK cu șapte rapoarte. A rămas la fel de intuitivă, la fel de liniară, la fel de spectaculoasă. Este, de departe, una dintre cele mai bune cutii din lume. Te aruncă imediat în plaja de cuplu, retrogradează perfect pe frânările violente și, atunci când vrei confort, poate schimba rapoartele pe nesimțite. Padelele din aluminiu, ascunse în spatele volanului, pot fi folosite doar atunci când vrei ca transmisia PDK să nu-ți mai citească gândurile.
Aș avea totuși ceva de împărțit cu sunetul motorului de 2.0 litri. E clar că nu mă așteptam să sune demențial, dar parcă nici antifonat perfect nu e. Dacă ridici capota o să descoperi un zgomot puternic. În habitaclu este redus la tăcere foarte bine până pe la 3000 rpm.
Odată cu faceliftul, pe volan a apărut și rotița minune, care te poartă prin cele patru moduri de rulare. Este disponibilă doar în momentul în care alegi și pachetul Sport Chrono din lista de opționale. Resursele pot fi exploatate normal, moment în care transmisia caută să meargă ușor subturat, iar Macan e destul de leneș. Modul Sport alertează totul (de la accelerație la suspensie), iar Sport Plus dezlănțuie valurile de adrenalină și slăbește „strânsoarea” sistemelor de siguranță. Modul Individual te lasă să îți croiești singur modul în care răspund comenzile.
Pe lângă aceste moduri există și un buton pe care scrie Sport Response. Odată apăsat, vreme de 20 de secunde, Macan se transformă într-un adevărat Hulk. Toate caracteristicile sale sunt trecute în cea mai sportivă setare: direcție, suspensie, accelerație. E ca doza aia de NOS pe care o aveai în Need For Speed. E bună și în viața reală, mai ales în România, când ai așteptat minute în șir momentul potrivit pentru a depăși în siguranță un camion. E suficient să apeși butonul și Macan zboară.
Consum
Downsizing-ul i-a atins și pe cei de la Porsche. Era inevitabil. Iar acest motor de 2.0 litri este cea mai bună dovadă. Instalarea sa ar trebui să fie sinonimă cu eficiența. Mai ales că dispune și de o funcție de coasting, care poate opri funcțiile atunci când ridici piciorul din accelerație, în timp ce te îndrepți către semaforul aflat pe culoarea roșie. Rolul acestui sistem este dublat de cel al unui sistem start-stop, destul de rafinat, fără vibrații sau zgomote deranjante la repornire.
Consumul în trafic real a oscilat între 10 și 11 litri în mediul extraurban. În oraș, cu aglomerația specifică sărbătorilor și cu un start-stop extrem de zelos, Porsche Macan a reușit un 14.5 litri/100 de kilometri. Media de consum anunțată de producătorul german pentru această versiune este de 8.1 litri/100 de kilometri. Este o valoare de consum mult mai realistă decât ce promit rivalii din segment, toți cu valori sub 8 litri/100 de kilometri.
Performanţe
Începi să realizezi că nu ai o rachetă sub tine abia atunci când încerci un sprint de la 0 la 100 de km/h. Versiunea standard are nevoie de 6.7 secunde, iar cea echipată cu pachetul Sport Chrono se descurcă în 6.5 secunde.
Obișnuiți cu valori care scădeau sub 6 secunde pe aproape orice model Porsche, Macan va părea ușor lent. Dacă ne uităm în segment, vedem că sunt destui rivali care se învârt în jurul aceleiași valori.
Principalul oponent din punct de vedere dinamic, Alfa Romeo Stelvio, are un timp de accelerare mai bun, însă mă refer la versiunea de 280 de cai putere, deci cu resurse ceva mai generoase. Totuși, parcă cei 38 de cai în plus n-ar trebui să justifice diferența de aproape o secundă. Și BMW X4 și Audi Q5 sunt rivali mai rapizi decât Macan. Range Rover Velar promite tot 6.7 secunde.
Interior
Porsche a respectat întotdeauna segmentul din care face parte, oferind o experiență premium clienților săi. Macan nu face excepție, livrând unul dintre cele mai bine lucrate interioare. Calitatea percepută este mai bună decât în interiorul unui Alfa Romeo Stelvio sau al unui Jaguar F-Pace. E drept că nu vorbim despre un design spectaculos ca în cazul lui Velar, dar materialele folosite sunt premium.
Exemplarul meu de test a încercat să mă trimită cu gândul la 918 Spyder cu inserțiile din fibră de carbon și aluminiu. De asemenea, pielea a căptușit cam tot ce au văzut ochii. Mi-au plăcut centurile de culoare gri, ca și cusăturile, scaunele care oferă un suport lateral excelent și volanul GT, preluat de la 911 și declarat de mine ca fiind unul dintre cele mai frumoase din lume.
După ce am mers cu noile Cayenne și Panamera, care au renunțat la butoane în favoarea unor suprafețe tactile pe consola centrală, am învățat să apreciez ergonomia „rudimentară”, dar excepțională a lui Macan. Dacă te uiți pe consola centrală găsești clasica puzderie de butoane, fiecare cu un rol bine definit. Ori sunt eu speriat de avansul tehnologic, ori am un moment de rătăcire, dar îmi place mai mult abordarea asta clasică. Chiar dacă unele butoane sunt amplasate departe de câmpul tău vizual.
În ceea ce privește spațiile de depozitare, Macan nu excelează. Avem o cotieră generoasă, loc pentru două pahare pe consola centrală și nici un loc pentru telefonul mobil. Așa că o să ajungi tot la suportul pentru pahare. În portiere e ceva mai mult loc. Pe locurile din spate, claustrofobii ar putea fi încercați de unele senzații ciudate. Spațiul la nivelul genunchilor este la limita decenței, iar tunelul central nu permite așezarea unui al treilea pasager pe locul din mijloc. Spațiul la nivelul capului e ceva mai bun.
Dincolo de hayon, al cărui buton de deschidere este montat foarte discret pe elementul de prindere al ștergătorului, Macan ascunde un portbagaj cu o capacitate de 500 de litri. Este mai puțin decât ceea ce promit Jaguar F-Pace, Alfa Romeo Stelvio, Range Rover Velar, BMW X4 sau Audi Q5.
Am lăsat la urmă izolarea fonică a habitaclului. După facelift, acesta te separă mult mai bine de exterior, mai ales dacă alegi o suprafață vitrată opțională, cu o izolare specială. Nu doar că filtrează mai bine razele UV și zgomotul, dar este și mult mai rezistentă.
Preţ de achiziţie
Chiar dacă a coborât în mulțimea premium și a încercat să le ofere clienților un mini Cayenne cu o ținută de drum la fel de sportivă, Porsche nu a făcut compromisuri la capitolul preț de achiziție. Porsche Macan rămâne în continuare o mașină pentru premianți, pentru cei care nu își calculează cu atenție bugetul, pentru cei care sunt îndrăgostiți de brandul ăsta și nu sunt interesați de concurență. Spun asta pentru că modelele concurente au prețuri de start ceva mai accesibile.
Macan facelift pleacă de la 61.700 de euro în versiunea testată de mine. Un Alfa Romeo Stelvio cu 280 de cai putere, 4x4 și automată, pare un chilipir la 49.500 de euro. La fel și Audi Q5 de 252 de cai putere, cu automată și quattro, prețul său fiind de numai 50.000 de euro. Noul BMW X4 este ceva mai scump, la 56.700 de euro, dar este în continuare departe de Macan. Abia Range Rover Velar se apropie de german, cu o etichetă de 59.400 de euro pentru versiunea de 250 de cai, cu 4x4 și automată. Jaguar F-Pace nu are o motorizare comparabilă, însă merită menționat că benzinarul său de 340 de cai putere costă de la 64.000 de euro.
Siguranţă
EuroNCAP a testat Macan în anul 2014, iar SUV-ul celor de la Porsche a obținut cinci stele. Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 88%, iar cea a pasagerilor copii cu 87%.
Odată cu faceliftul, lista de sisteme de siguranță se îmbunătățește. Asistentul pentru păstrarea benzii de mers este extrem de insistent și parcă ține cu dinții de volan, mai ales atunci când vrei să schimbi banda, iar din spate se apropie o mașină. Este disponibil și un asistent avansat pentru rularea în trafic aglomerat.
Macan păstrează banda și distanța față de mașina anterioară atunci când rulează cu până la 65 de km/h. Am găsit funcția asta din nou foarte utilă pe Centura Bucureștiului.
Ţinută de drum
Atunci când și-a asumat lansarea unui model în acest segment, Porsche a știut că trebuie să le ofere clienților un etalon. Și a reușit, pentru că Macan se simte ca un hot-hatch extrem de manevrabil. E drept că nemții au tremurat la debutul lui Alfa Romeo Stelvio, italianul reușind să mai aprindă competiția. Nu l-am uitat nici pe BMW X4, care continuă să fie printre cele mai bune SUV-uri sportive disponibile pe piață.
Prin urmare, nu putem spune că Porsche Macan a avut o viață ușoară. Faceliftul vine să reafirme supremația lui Macan, chiar dacă acesta a devenit mai rafinat. Pentru că, în cazul Porsche, rafinat nu înseamnă mai puțin sportiv. Suspensia pneumatică cu amortizoare hidraulice filtrează foarte bine gropile și alte denivelări. Este izolată fonic perfect și lasă impresia de tren de rulare omogen, închegat, premium.
Setarea cea mai sportivă a suspensiei îți aduce un caracter complet diferit al mașinii, o anulare aproape totală a ruliului și o lipire de asfalt cum rar o să vezi pe un SUV. În această setare a suspensiei, care vine la pachet cu modul de rulare SPort Plus, Macan oferă o accelerație laterală de invidiat, aproape imposibil de imaginat. Dar, să nu uităm că vorbim despre Porsche. Direcția este și ea foarte precisă, chiar dacă nu transmite la fel de mult ca cea de pe Alfa Romeo Stelvio. Pe italian vorbim de o demultiplicare mai mică și de un răspuns ceva mai incisiv. Pe Macan ai o combinație bună între rafinament și sportivitate.
Tracțiunea integrală a fost educată în așa fel încât să te lase să te joci cu derapajele controlate atunci când suprafața de rulare nu este tocmai aderentă. Eu l-am probat pe Macan pe zăpadă și pot spune că a fost delicios, mai ales fără sistemele de siguranță cuplate. Dacă selectezi modul de rulare off-road, suspensia pneumatică se ridică și te trezești cu o gardă la sol uimitoare. Aproape că îți vine să fugărești orice Range Rover Velar prin off-road.
Vizibilitate
Macan a fost și continuă să fie un SUV arătos. Faceliftul nu a schimbat forme sau dimensiuni, așa că, privit din spate, Macan va semăna în continuare cu un SUV coupe. Forma posteriorului inspiră masculinitate și uită de aspectele pragmatice, cum ar fi o lunetă generoasă sau niște montanți spate mai discreți. Nu e o problemă, pentru că ai un set de senzori foarte insistenți și o cameră video cu o calitate bună.
În rest, stâlpul din stânga al parbrizului ridică probleme de aceeaşi factură cu cele pe care le ridică fiecare SUV de pe piaţă.
Tehnologie
Macan încearcă să se alinieze la cerințele tehnologice ale pieței. Chiar dacă păstrează butoanele pe consola centrală, Macan adoptă un ecran ceva mai generos la nivelul planșei de bord. El obligă la repoziționarea gurilor de ventilație și ne aduce aminte de ceea ce vedem pe Cayenne și Panamera. Are o dimensiune extrem de generoasă, de 10.9 inch, și dispune de un meniu simplu, ușor de configurat.
Există un răspuns tactil bun, cu ușoară vibrație la atingere, iar navigația 3D are o grifă demnă de secolul 21. Nu lipsesc suportul Apple Carplay și Android Auto, o conexiune la internet 4G și o aplicație care se numește Offroad Precision, dedicată celor care vor statistici pentru ieșirile în teren accidentat.
Pe lista dotărilor se regăsesc scaune sport cu reglare electrică, cu ventilație și încălzire, multe prize USB, faruri cu LED și funcție adaptivă, o climatizare care dispune acum de o funcție de ionizare a aerului și un computer de bord color, ușor de folosit cu ajutorul comenzilor de pe volan.
Design
După cum spuneam și la început, faceliftul nu vine cu modificări uriașe. Sunt detalii subtile, pe care doar cunoscătorii le vor observa. Cel puțin în partea frontală. Sticla blocurilor optice a devenit mai clară, iar designul farurilor a devenit mai simplu. Macan beneficiază acum de lumini LED în standard. Există o baghetă LED sub ele, iar proiectoarele au dispărut, întrucât funcția lor este preluată de farurile LED, ajustabile automat.
Posteriorul trădează cel mai bine faceliftul, pentru că vine cu o bachetă LED care unește cele două stopuri pe fundal negru, redesenate și ele. Este, poate, cel mai frumos fund pe care-l vei admira în segment, la mare concurență cu cel al lui Velar.
Faceliftul aduce și patru noi culori de caroserie, printre ele fiind și acest Mamba Green, regăsit pe exemplarul meu de test. Jantele pot ajunge până la 21 de inch, însă, având în vedere că este iarnă, Macan-ul meu a trecut la ghete de sezon și anvelope cu talon mare.
Ne-a placut
- Cutia PDK
- Ținuta de drum
- Direcția
- Sistemul multimedia
Nu ne-a placut
- Sunetul motorului
- Spațiul pe locurile din spate
- Lipsa unui spațiu pentru telefonul mobil
Date tehnice - Porsche Macan facelift 2.0 Benzină Turbo (Macan) Aut7 4x4 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Porsche
-
O publicație germană a realizat un experiment pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife. Încălțat cu pneuri moderne, Porsche Carerra GT a fost cu 16 secunde mai rapid decât înainte. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai)
Daca nici 245 de cp pt. o masina relativ mica si usoara nu ne mai sunt suficienti (indiferent de pret), cred ca ne-am tampit cu totii. La ce mi-ar trebuii mai mult ? Si nici aia nu iti folosesc la restrictiile de viteza si ambuteiajele de peste tot din lume mai nou nu numai din Romania. Masina asta nu o sa vada in medie mai mult de 80-100 km / h in timpul vietii ei. Iar pt. 100 km / h iti sunt suficienti si 100 cp.
S-ul V6 doar cu 10% mai scump îmi pare deci preferabil pentru cei cu putirința monetară necesară. Ori Alfa Stelvio 2.0, pentru alții mai *normalos* (suficientă și aia... slăbuță de 200 CP, dar mai ușoară ca Macanu; zic asta fiindcă am condus-o și unicul minus, oricum discutabil, mi-a părut direcția atît de chirurgical-precisă că-i oarecum inervantă-n linie dreaptă.)
...Dar hai să admitem că Alfa lu Romică n-ar fi o marcă 100% premioummum, fiindcă nu oferă cusături opționale la 4.300 euroi papiota.:-)
Un Audi A4 Allroad de ex. cu practic același motor (252 CP) zic că-i clar preferabil, chiar dacă-i scump și el la modul absolut - dar cu 10.000 mai iefin ca Macan-ul de bazâ !
Și-n plus:
- la fel de (in)capabil în offroad
- cu doi pasageri (=140 kg) mai ușor
- mai performant (246 km/h, 0-100 km/h în 6,1 s)
- mult mai economic (6,4 l/100 km)
Concluzia: SUVo-filia costă - și nu puțin...
scumpa
practicalitate zero
fara spatiu
putin mai rapida ca o mazda
Ca varianta crossover (sau strutocamila care face de toate) cele mai competente sunt clar break-urile inaltate: Audi Allroad, Volvo CrossCountry si Mercedes E-AllTerrain.
Astea bat SUV-urile compacte aproape la toate capitolele (dinamica, spatiu interior, capacitati offroad), dar au un dezavantaj in oras fiind lungi. Si sunt disponibile doar la constructori premium.
Dar ca sa revenim la oile din articol, pentru un condus preponderent urban, si loc pentru familie (copii) Macanul mi se pare o alegerea foarte dezirabila.....pentru cine isi permite si vrea neaparat Porsche.
Am zis asa ca fapt divers ca sunt suficienti si 100 cp. Dar Porsche Macan nu are 100 ci 245 adica absolut suficienti. Nu are rost sa iti iei Logan daca nu vrei multi cp nici sa ceri mai mult de la un crossover. Omul poate vrea o caroserie bine finisata si frumoasa si putin ii pasa ce e sub capota. Vrei mai multi cp si viteza, ai varianta 911 si zbori cu ea. Pt. un crossover mi se pare chiar ridicol sa ii pui motoare mari si cu sute si sute de cp. Absolut penibil ar fi. Nu sunt masini de viteza suv-urile si crossover-urile. Multi vad putini inteleg se pare.....
intreb si io ca prostu'....ca recunosc ca mie imi curg balele dupa masina asta "de femei si baieti cu tanga" si daca mi-as permite asa ceva, la 245CP si mica si inghesuita asa cum e ea, cred ca as depasi rusinea de a detine unui astfel de Porsche.
ii naivi ai care zic ca 250cp nu-i suficienti
- motorul mic pt un suv, pt un porsche, dar asta e trendul la ora actuala, dar dupa cum spune autorul articolului downsize-ul ii ajunge chiar si pe cei ca porsche, uneori consider cei 300 de cai pe care mii ofera masina mea sunt putini pt o greutate asemanatoare cu cea a masini din discutie
- consola centrala plina de butoane de zici ca esti in avion(si mai e loc si pt mai multe)
- si nu in ultimul rand pretul, dar si acolo acesta se pare ca e trendul, cresterea preturilor fara nici un motiv intemeiat
plusuri nu prea as mai adauga e un porsche si cam are de toate
nu fain "mii ofera"
ii fain "mi-i ofera"
Este destinat anumitor piețe cu suprataxă
Kirotractor l-a condus în vis și era să moară , săracu.
În plus:
- capabil în offroad
- mai performant (246 km/h, 0-100 km/h în 6,1 s)
- mult mai economic (6,4 l/100 km)
Concluzia: E o bijuterie
Mai intai treci Carpatii sa inveti cu adevarat romaneste si pe urma corecteaza oamenii. ii nu exista in limba romana ! ii = e. ii = regionalism de-al vostru, e = limba romana corecta !
nu fain cu jigniri
ii oameni rai pe automarket
Ia deci d-aici:
https://www.audiworld.com/forums/a4-allroad-b9-platform-discussion-216/allroad-vs-macan-comparison-2940154/
...și afli direct de la proprietari de ce A4 Allroad e preferabil - subliniez, vs. Macan-ul cu 4 cilindri:
*I drove a base 2017 Macan (with the 2.0 liter engine) before I bought my Allroad and I was really impressed by the Porsche, but it was just so much more expensive than the AR (A4 Allroad).
The AR has the same power, weighs less, has more interior space, costs about $10k less with the same options and is so much more "rare" than a Macan.*
Mai scrie p-acolo și de întreținerea mult mai scumpă a Macan-ului, spațiul interior mai mic, consumul mai mare și - surpriză !! - fiabilitatea lui deloc lăudabilă-n statisticile americane. :-p
PS: Oricum nu cred ca exista cumparator pentru motorul de 2l cand exista cel de 3l.