Joi, 10.08.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
De ce ai nevoie să fii fericit? De un iaht, de o casă pe plajă, de o vacanță în jurul lumii, de un Porsche 918 Spyder în garaj? Probabil. Însă nu mulți pot aspira la asemenea scenarii.
Așa că e bine să trăim echilibrat și să realizăm că fericirea vine și din lucruri mici, mărunte, portocalii, cu păr în vânt și „doar” 100.000 de euro lăsați la dealer.
Cam așa vezi fericirea după ce te urci într-un Porsche Boxster și realizezi că n-ai nevoie de un 911 pentru a te bucura de viață și de drumurile din România.
Porsche 718 Boxster
2.0 Benzina Turbo 300CP Aut7
- Pret de pornire 59.497 €
- Pret model testat 94.790 €
Motor / Transmisie
Valul de exuberanță se grăbește să te ia pe sus, însă, dacă ai habar despre istoria Porsche, s-ar putea să mai zăbovești puțin asupra blasfemiei pe care mașina asta o ascunde sub caroseria portocalie. În trecut, vechea generație Boxster Spyder ajunsese la un motor de 3.8 litri. Acum a rămas cu aproape jumătate din capacitatea de atunci. Un motor de patru cilindri, turbo, cu o capacitate de 2.0 litri. Un motor de neimaginat în 1996, când mașina era lansată pentru prima dată pe piață.
Topirea ghețarilor, încălzirea globală și alte lucruri la care nu te gândești când te afli într-un Porsche, i-au determinat însă pe nemți, ca pe majoritatea constructorilor din domeniu, să aleagă motoare mai mici, turbo. Iar Boxster, fiind cel mai mic membru al familiei, a fost sacrificat.
Chiar dacă vorbim despre un motor de numai 2.0 litri, puterea totală urcă la 300 de cai, iar cuplul motor este generos, atingând 380 de Nm la aproape 2000 de rotații. Este disponibil pe o plajă de turații mare, care ajunge până la 4500 de rotații. Așa că orice excursie până pe la 7600 de rotații este binevenită și plăcută.
Așadar, avem un Boxster care se trezește la viață mult mai devreme și este ceva mai pofticios, chiar dacă nu îl trimiți în zona roșie a turometrului.
Trebuie spus de la bun început că mașina asta are mai multe fețe. Le descoperi pe măsură ce rotești de butonul amplasat pe volan, o asemănare izbitoare cu celebrul Manetino al celor de la Ferrari. Orice asemănare este pur întâmplătoare. Sau nu.
Modurile prin care poți să te plimbi sunt Normal, Sport, Sport Plus și Individual, fiecare cu un răspuns diferit venit din partea motorului. E clar că în modul standard Boxster e doar o mașină sportivă banală, cu care poți să trăiești zi de zi, fie că îți duci copilul la școală, fie că te strecori în fiecare dimineață către birou. Este și modul cel mai eficient dintre toate.
E ușor plictisitor până când apeși pedala de accelerație la podea. Atunci te lovește adevărata inginerie germană. E o palmă scurtă. Nici n-ar putea fi altfel, având în vedere că motorul e la numai 30 de centimetri de spătarul scaunului tău. Rămâi siderat de rapiditatea cu care cutia automată PDK trezește la viață cei patru cilindri. Retrogradarea? Oh, retrogradarea! Indiferent de cât de relaxat ai merge, răspunsul nu seamănă cu nimic din ce ai mai experimentat.
Lucrurile devin și mai înțepătoare în modurile Sport și Sport Plus, pentru că răspunsul accelerației se schimbă, iar Boxster nu mai pare deloc o mașină plictisitoare. Descoperi fericirea. Totuși, cu tot cu funcția Overboost care durează vreo 20 de secunde, 718 Boxster parcă ar avea nevoie și de ceilalți 50 de cai ai versiunii S pentru a te băga în sperieți și a simți fiorul specific mărcii din Stuttgart.
Nici măcar coloana sonoră nu ajută foarte mult, întrucât cei patru cilindri sună ca orice turbo mai supărat. Nici urmă de răget metalic, de zăngănit, de fiare urlând necontrolat. E doar sunetul atent lucrat al unui turbo care a fost la sală și a învățat să-și încordeze mușchii conform rgulamentului. Nici o exagerare.
Consum
De obicei, atunci când vorbeai de Porsche, orice drum mai lung presupunea cel puțin o oprire la pompă. Acum, mulțumită blasfemiei cu patru cilindri, parcă autonomia este ceva mai prietenoasă cu buzunarul tău. Chiar dacă drumul tău presupune și câteva exagerări.
Am parcurs peste 500 de kilometri cu Boxster pe traseul București-Sibiu și retur. Am gustat din bucata scurtă de autostradă până la Pitești, m-am topit în coloanele care pășeau pe asfaltul proaspăt decopertat pe Valea Oltului și am luptat cu temperaturi de vară pentru a fi răsplătit la final cu o valoare extraurbană a consumului de 10.7 litri/100 de kilometri.
Una peste alta, dacă ești cuminte, poți să parcurgi 500 de kilometri cu un plin.
Valoarea medie a consumului este de 6.9 litri/100 de kilometri, decapotabila fiind ajutată de sistemul Start-stop și de funcția de coasting, care decuplează cutia de motor pentru a evita o decelerare cauzată de frâna de motor.
Cei 6.9 litri sunt identici cu cei promiși de Audi TTS, colegul de concern, dar și singurul model care ar putea să-i țină piept lui Boxster. Cel puțin până la venirea unui Alpine decapotabil.
Performanţe
Fericirea nu poate fi măsurată în cifre. Și totuși... În cazul versiunii testate de noi este suficient să menționez un sprint de la 0 la 100 de km/h în doar 4.7 secunde. Cutia automată cu dublu ambreiaj PDK și pachetul Sport Chrono sunt vinovate de un timp așa bun. Iar Porsche se asigură că și tu poți obține un asemenea timp, pentru că Sport Chrono vine cu o funcție de Launch Control, care te lansează rapid către ținta ta.
Timpul e cu 0.1 secunde mai bun decât al unui Audi TTS care vine cu 10 cai putere în plus și standard cu tracțiune integrală. Ce dovadă mai bună vreți că Porsche știe să aștearnă eficient toată puterea motorului?
Și pentru ca totul să fie minunat, 718 Boxster ajunge la o viteză maximă de 275 de km/h, peste ce oferă TTS sau orice hot hatch cu pretenții și chiar mulți cai în plus.
Interior
Interiorul lui Porsche 718 Boxster pare dintr-o eră îndepărată dacă îl comparăm cu cel al fratelui mai mare Panamera. Nu este atât de tehnologizat, iar butoanele se îngrămădesc încă pe planșa de bord. Durează ceva până te obișnuiești cu ele, dar apoi totul vine foarte natural.
Și înțelegi o scuză veche pe care Porsche o servea în conferințele sale de presă: „fiecare buton al nostru comandă o funcție anume. Clienții noștri sunt obișnuiți să aibă câte un buton pentru orice”. Chiar dacă ergonomia nu este minunată, scaunele au o susținere laterală minunată. S-ar putea să apară o stare de disconfort doar dacă ai probleme cu spatele. Altfel, te vei bucura de susținerea lor laterală la fiecare înclinare.
Despre spațiu interior nu se pot spune prea multe. E tipic unei mașini cu numai două locuri. Din păcate, și spațiile de depozitare sunt ușor cam restrictive. Torpedou mic, în uși abia dacă încape o sticlă de 0.5 litri, sub cotieră nu găsești nimic, iar de spațiu pentru telefonul mobil nici nu poate fi vorba. De fapt, ăsta a fost cel mai enervant lucru.
Porsche și-a mai spălat păcatele cu cele două portbagaje ale lui 718 Boxster: unul frontal, de 150 de litri, și unul posterior de 125 de litri. Au un acces facil și te ajută dacă ai bagaje bine compartimentate. Materialele folosite la interior sunt de cea mai bună calitate, pielea e fină, volanul arată senzațional, inserțiile din fibră de carbon nu lipsesc, iar detaliile din aluminiu clar îți fac ziua mai frumoasă.
Ajungem și la esența lui Boxster: acoperișul rabatabil din pânză. O pânză pe care o simți că este de calitate. O pânză care te aduce mai aprope de cer în doar 9 secunde dacă ai până în 50 de km/h. Totul se întâmplă foarte repede, așa că n-ai de ce să te temi de ploaie.
Cu antifonarea s-ar putea să ai ceva probleme, pentru că zgomotul din habitaclu este destul de deranjant, mai ales începând de la 130 de km/h. Se presupune însă că ți-ai asumat asta.
Preţ de achiziţie
Prețurile lui Porsche 718 Boxster pornesc de la 59.500 de euro cu TVA inclus pe piața din România. Însă, dacă începi să adaugi cutia automată PDK, pachetul Sport Chrono, jantele de 20 de inch și toate celelalte dotări care fac din mașină una cu adevărat premium, ajungi să scoți din buzunar 94.800 de euro, adică prețul versiunii testate de noi. Așadar, cu aproape 100.000 de euro primești un bilet de intrare în familia Porsche și un mic generator de fericire.
Pentru cei care fac greșeala să se gândească la un Audi TTS, nu vă spun decât că prețurile fratelui din Ingolstadt pornesc de la 60.000 de euro. Deci puțin mai mult. E drept că primiți și tracțiune integrală.
Siguranţă
EuroNCAP s-a încumetat să testeze până în prezent doar Macan. Restul gamei Porsche a fost cruțată de mutilările controlate. Prin urmare, 718 Boxster și nivelul său de siguranță sunt un mister. Trebuie să aveți încredere în structura modelului german și în arsenalul de senzori cu care a fost echipat.
Pe lângă airbagurile clasice, există alte două pentru genunchii șoferului și pasagerului. De asemenea, ca în cazul oricărei decapotabile, există protecțiile împotriva răsturnării, localizate în spatele scaunelor și construite dintr-un aliaj de oțel și aluminiu pentru a fi cât mai rezistente și pentru a proteja viața pasagerilor.
Ţinută de drum
Generatorul de fericire începe să livreze „piele de găină” celui de la volan abia atunci când apar primele viraje. Selectezi modul Sport Plus, ESP-ul devine ușor permisiv, evacuarea se încordează și ea, iar corzile tale vocale descoperă onomatopee noi. Suspensia se lipește de asfalt și îți permite să forțezi limitele. Ale tale, ale fizicii, ale lumii înconjurătoare.
Porsche Management System are însă grijă să nu o iei razna, sistemele de siguranță fiind gata să te aducă cu picioarele pe pământ, respectiv pe trasa ideală. Tot aici intervin și frânele, care par să nu obosească niciodată.
Suspensia transmite foarte bine ce se întâmplă sub roțile de 20 de inch și rupe cu greu aderența. Dacă selectezi și modul mai ferm al suspensiei, deja ai parte de zgâlțâieli și o mașină care ține cu dinții de asfalt. Rareori am simțit o rigidizare atât de evidentă a suspensiei.
Ar mai fi și direcția electromecanică, care comunică incredibil cu suprafața de rulare. Ca privirile unor proaspăt îndrăgostiți. Mâinile tale sunt mereu în conexiune cu asfaltul și trasează chirurgical, o senzație cu care ești binecuvântat din ce în ce mai rar în industria auto curentă.
Vizibilitate
Chiar dacă vorbim despre o mașină decapotabilă, vizibilitatea posterioară este decentă. Luneta este bine proporționată și comunică bine informații celui de la volan.
Oglinzile laterale sunt și ele bine proporționate, chiar dacă la prima vedere pot părea cam mici.
Primul rând de montanți incomodează ușor, iar suprafața vitrată nu este tocmai generoasă. Până când renunți la acoperiș. Atunci începi „să vezi și să simți monstruos”.
Tehnologie
Dincolo de o ținută de drum exemplară, un Porsche trebuie să îți ofere și rafinamentul, tehnologia și atenția pentru detalii cu care brandul și-a obișnuit clienții de-a lungul timpului. Iar 718 Boxster nu se dezminte dacă ai suficienți bani de cheltuit pe opționale.
Volanul și scaunele încălzite fac toți banii pe timp de iarnă. Probabil. Pentru că pe timp de vară face toți banii ventilația scaunelor. Se simte foarte tare și reușește să te răcorească bine chiar dacă afară sunt peste 30 de grade, iar tu conduci de peste două ore fără oprire.
Sistemul audio Bose are o capacitate totală de 505 watt, adică suficient cât să nu te lase neobservat dacă ai obiceiul să asculți Metallica la volum maxim în drumul tău spre birou.
Așa cum îi stă bine oricărui Porsche, în centrul planșei de bord există un ecran generos care oglindește funcțiile Porsche Communication Management. Adică funcțiile sistemului multimedia. Unul mult mai îngrijit, lizibil, intuitiv, cu un afișaj plăcut, răspuns rapid și o mulțime de soluții de conectivitate. Din păcate, după o perioadă, ecranul se încinge foarte tare și devine ca o sticlă fierbinte pe care te chinui să cauți melodia preferată. Este un aspect pe care am început să-l observ la aproape toate modelele de nouă generație din Grupul Volkswagen.
Conexiunea prin Bluetooth împrietenește foarte repede telefonul tău cu sistemul multimedia. Din păcate, calitatea convorbirilor telefonice va fi foarte slabă. Aproape întotdeauna.
Design
Nu sunt foarte multe de spus la capitolul design. Porsche Boxster este o mașină frumoasă. Ajungi să spui asta chiar dacă s-au schimbat atât de multe de la o generație la alta, încât îți ajung degetele de la o mână să le numeri. Au făcut ei, designerii Porsche, ceva cu liniile, încât să pară contemporane, sportive și inconfundabile.
Luminile LED dau un aer tehnologizat, culoarea de caroserie Lava Orange pare să strige „Uitați-vă la mine!”, iar jantele negre de 20 de inch sunt spectaculoase, dar temătoare de orice bordură sau groapă mai adâncă.
Colac peste pupăză, Porsche 718 Boxster are și un mic eleron comandat electric din interior, care pare să strige și el „Sunt sportiv, sunt sportiv!”
Ne-a placut
- Ținuta de drum
- Calitatea materialelor
- Decapotarea rapidă
Nu ne-a placut
- Calitatea convorbirilor făcut prin Bluetooth
- Spațiile de depozitare
Date tehnice - Porsche 718 Boxster 2.0 Benzina Turbo 300CP Aut7 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Porsche
-
O publicație germană a realizat un experiment pe legendarul circuit Nurburgring Nordschleife. Încălțat cu pneuri moderne, Porsche Carerra GT a fost cu 16 secunde mai rapid decât înainte. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat cifrele de vânzări trimestriale, dar și cele aferente primelor 9 luni ale anului. Lucrurile nu sunt deloc roz pentru electricul Taycan, ale cărui vânzări au scăzut cu 50% la nivel global. (Sambata, 12 Octombrie)
-
Pentru a marca 50 de ani de 911 Turbo, Porsche a prezentat o ediție limitată pentru cea mai recentă generație a celebrului model. Aceasta va fi replicată în doar 1.974 de unități la nivel global. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Panamera Turbo S E-Hybrid. Tot cu această ocazie facem cunoștință și cu noul Panamera GTS. (Joi, 18 Iulie)
-
Muzeul Porsche din Stuttgart a atins o bornă importantă: 6 milioane de vizitatori în cei 15 ani de când și-a deschis porțile. Recordul de vizitatori a fost înregistrat în 2023. (Luni, 20 Mai)
Personal ca design exterior mi-a placut mai mult prima generatie. Avea acel ceva unic Porsche ! La interior e mai frumos acum....poate si pe afara dar tot cu gandul la primul model am ramas. Nu prea ai ce face cu asa masina in Romania...e joasa si cabrio e cea mai proasta investitie pt. ca la ce praf e pe drumurile patriei o sa mergi cu ea mai mult capotata. In rest o masina numai buna de mers pe Transfagarasan :)
- Calitatea convorbirilor făcut prin Bluetooth
- Spațiile de depozitare
Ba, ma lasi?! Niste obiectii pertinente nu ai si tu? Bine ca nu te-ai plans si ca nu au montat astia de la Porsche Wi-Fi pe masina, ca iti poti da check-in cand mergi sa iti epilezi sprancenele.
dupa cum spune si autorul citez :fericirea vine in doze mici.:aici s-a dat de gol. sper sa nu exagereze.
Intr-adevar, foarte multi bani pentru o compacta in 4 cilindri. Mie insa sunetul unui motor Porsche mi se pare absolut superb. Daca mai adaugi dinamica de exceptie, interiorul modern si liniile clasice aduse la zi, parca totul incepe sa aiba sens. Plus fiabilitate inca neatinsa de nimeni. La o masina sport :)
Pentru fiica-mea ar fi fantastica. Poate castig loteria pana atunci :)
Si mai tare: sa faci Transfagasanul in week-end cu ea!