Luni, 24.07.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Viteza cu care se transformă industria auto în acest moment este fără precedent. Cea mai apropiată „eră” de acest fel a avut loc, probabil, la începutul secolului 20, atunci când oamenii coborau din căruțe și se urcau în automobile pentru prima dată.
Aici nu mă refer doar la faptul că vom trece (aparent rapid) de la mașinile termice la cele electrice, ci și la modul în care definim caroseriile vehiculelor. Dacă acum 20 de ani sedanul era încă la putere, cu SUV-urile căzute undeva în dizgrație, la linia orizontului, astăzi lucrurile s-au schimbat la 180 de grade.
Producătorii sunt conștienți că trebuie să ofere mașini pe gustul clienților, iar, uneori, din ambiție, mai apare câte un model care nu e nici sedan, nici hatchback, nici crossover, ci o încercare de a îmbina caracteristicile tuturor într-un pachet complet. Fix asta pare că încearcă noul Peugeot 408.
După prima noastră experiență la bordul său, care a avut loc la Barcelona, anul trecut, am ajuns să îl conducem și pe meleaguri mioritice, pentru mai multă claritate.
Peugeot 408
1.2 PureTech 130 S&S GT EAT8
- Pret de pornire 33.400 €
- Pret model testat 39.000 €
Motor / Transmisie
În România, Peugeot 408 este disponibil doar cu versiuni termice, momentan. Așadar, avem la dispoziție aceleași propulsoare PureTech pe care le știm de ceva timp.
Gama începe cu un propulsor de 1.2 litri, în 3 cilindri, turbo, pe benzină, care dezvoltă 130 CP la 5.500 RPM și 230 Nm de la 1.750 RPM. Mai sus în gamă ajungi la versiunea PHEV cu motor de 1.6 litri, ajutată de un propulsor electric încastrat în cutia de viteze, pentru un total de 180 CP și 250 Nm, conform cifrelor oficiale. Dacă vrei să treci de bariera psihologică de 200 CP, există și o versiune de 225 CP bazată pe același propulsor, tot plug-in hybrid.
Noi am avut la dispoziție, timp de 3 zile, modelul termic, cu binecunoscutul motor PureTech de 1.2 litri. Cei 130 de cai putere se simt la un nivel adecvat pentru această mașină, mai ales prin oraș. În mediul urban, Peugeot 408 se dovedește acceptabil la nivel de dinamică. Limitele motorului termic se vor resimți, însă, la viteze ceva mai mari, pe autostrăzi sau drumuri naționale.
Deși ai la dispoziție o cantitate decentă de cuplu, de la sub 2.000 RPM, la viteze de peste 100 de km/h am simțit ocazional nevoia de ceva mai multă putere. Cutia de viteze se simte, paradoxal, mai confortabilă în afara orașului. Unitatea cu 8 rapoarte de la Aisin are în continuare unele ezitări în trafic greu, dar pe porțiunile mai lungi de drum se simte confortabil și încearcă din răsputeri să te mențină în gama optimă de cuplu și de consum.
Modul Sport nu ajută foarte mult. Până la urmă, oricum vrei să încerci să învârți lucrurile, tot 130 CP și 250 de Nm trebuie distribuiți către roțile față.
Partea bună e că acest propulsor e destul de bine echilibrat și nu trimite vibrații supărătoare în cabină. Mai mult, sunetul său atunci când e turat ceva mai tare e chiar plăcut, amintindu-mi parcă de un șase în linie.
Consum
Pentru că evenimentul de lansare a noului model de la Peugeot a avut forma unei călătorii prin zone superbe ale țării, nu am avut ocazia să fac un test de consum ca de obicei. De aceea, singura valoare pe care o pot raporta este cea obținută de mașina pe care am avut-o la dispoziție pe parcursul a aproximativ 1.000 de kilometri de drumuri naționale, autostrăzi și câteva orașe micuțe. Un fel de consum mixt, dacă vreți, fără haosul bucureștean la mijloc.
Astfel, după acești 1.000 de kilometri, computerul de bord al mașinii afișa un consum mediu de aproximativ 7 litri/100 kilometri. Personal, îl consider adecvat având în vedere faptul că nici eu, nici coechipiera mea de drum nu am menajat mașina în niciun fel și am avut de înfruntat și traficul greu de pe Valea Oltului.
Comparația cu alți rivali de dimensiuni similare e dificilă. De ce? Pentru că Peugeot 408 nu se înscrie în nicio clasă predefinită anterior. Are o formă de fastback în zona spate, o gardă la sol ceva mai ridicată și o lungime de 4.7 metri. E foarte greu să îl incluzi într-o categorie anume. Chiar și cei de la Peugeot ne-au spus că văd în 408 un rival pentru o gamă largă de mașini, de la BMW Seria 2 Gran Coupe, la Cupra Formentor și Renault Arkana.
În fișa oficială, Peugeot spune că 408, în această versiune, ar trebui să aibă un consum mediu de 6 litri/100 km, nu foarte departe de ce am obținut noi. Renault Arkana, cu motorizarea de 1.33 litri, 140 CP și cutie EDC, are un consum mediu estimat la 5.8 litri/100 kilometri, în timp ce un Formentor cu motor de 1.5 litri, cutie DSG și 150 CP (cea mai accesibilă versiune în România) are un consum mediu de 6.7 litri/100 kilometri.
Performanţe
Pentru că vorbim despre versiunea de „bază” a lui 408, e important să ne menținem așteptările într-o zonă conservatoare atunci când vine vorba despre performanțe. Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 10.4 secunde, iar viteza maximă declarată este de 210 km/h. Însă durează până ajungi acolo.
Renault Arkana se mișcă ceva mai bine, ajutată de cei 10 CP extra, atingând aceeași viteză de referință în 9.8 secunde. Cupra Formentor este cea mai rapidă dintre cele 3, cu 8.9 secunde. Modelul spaniol are însă o viteză maximă mai mică, de doar 203 km/h fiind depășit chiar și de către Arkana, cu 205 km/h.
Interior
De la începutul conferinței de presă am fost informați că Peugeot țintește către modele premium cu noul său crossover. Și, dacă la început am fost sceptic cu privire la pretențiile producătorului francez, după ce am urcat la bordul lui 408 am fost impresionat.
Materialele sunt de calitate foarte bună, mai ales în partea din față a mașinii. Singurele excepții sunt zonele cu plastic ceva mai dur de pe fețele ușilor spate (unde există și zone ceva mai prietenoase) precum și zona inferioară a planșei de bord.
În rest, pe bord ai plastic moale de o calitate surprinzătoare, inserții de aluminiu pe alocuri și cusături contrastante, dacă ești dispus să plătești pentru ele. Scaunele sunt un punct de referință, cele de pe modelul nostru de test fiind opționale și certificate pentru ergonomie de către nemții de la AGR. Susținerea laterală este exemplară și te simți bine cuprins și confortabil în același timp.
Pentru locurile din spate, Peugeot 408 a rezervat o cantitate generoasă de spațiu. Conform reprezentanților firmei franțuzești, 408 are cel mai mult loc la picioare din toate modelele oferite de ei, fiind chiar mai spațioasă în acest sens decât 508. Și chiar așa se simte la fața locului. La nivelul capului ai loc suficient câtă vreme nu depășești 1.84 metri înălțime, adică fix cât are subsemnatul care a încercat la propriu zona în cauză.
Ergonomia depinde, la mai toate modelele din gamă, de cât de bine te înțelegi cu sistemul i-Cockpit de la Peugeot, care presupune un volan de dimensiuni compacte, utilizat destul de jos, pentru a vedea ecranul cu imagini 3D din spatele său. Personal nu mă împac foarte bine cu el, având probleme în a găsi un echilibru bun între vizibilitatea bordului și poziția volanului, dar aici totul depinde de conformația corpului fiecăruia. N-am eu corp de Peugeot 408, poftim!
Portbagajul are o deschidere amplă și poate fi comandat cu hayon acționat electric. Are o capacitate de 536 de litri și se situează peste Renault Arkana (513 litri) și Cupra Formentor (450 de litri).
Preţ de achiziţie
Pe piața locală Peugeot 408 are un preț de pornire de 33.600 euro, mai mult decât echitabil având în vedere dimensiunile și calitatea oferită de produs. Cu toate acestea, cu siguranță vei ajunge să plătești mai mult pentru versiunea pe care o vei lua acasă.
Asta pentru că vei dori să adaugi și niște opțiuni care vor ridica prețul total destul de mult. De exemplu, culoarea Albastru Obsession este inclusă doar în echipările GT, pentru celelalte fiind disponibilă contra cost. Culoarea Rosu Elixir, pe care o puteți vedea și în galeria foto atașată, este disponibilă contra cost, inclusiv pe cel mai înalt nivel de echipare. Ea poartă o etichetă de 696 euro.
Jantele de 20 de inch costă și ele 541 de euro, iar pielea Nappa și cusăturile contrastante la interior costă 2.413 euro în plus. Așadar, probabil te vei apropia de pragul de 40.000 de euro.
Dacă vrei ceva putere în plus, trebuie să sari de la 33.600 de euro la minim 44.700 de euro, pentru versiunea PHEV cu 180 CP. De partea cealaltă a baricadei, Renault Arkana începe de la 26.450 de euro, în timp ce Cupra Formentor are un preț de pornire de 32.613 euro în versiunea 1.5 TSI cu DSG.
Siguranţă
Peugeot 408 a fost testat anul trecut de către EuroNCAP și a provocat ceva titluri contradictorii în presă: a obținut un rating de doar 4 stele.
Acesta a fost notat cu 76% în ceea ce privește protecția pasagerilor adulți în caz de impact, 84% pentru pasagerii copii, 78% pentru pietoni și 65% pentru sistemele de siguranță activă.
De anul acesta, Peugeot 408 este disponibil și cu un sistem de rulare semi-autonom, care permite adaptarea automată a vitezei în funcție de limitele rutiere, precum și depășirea automată a unei mașini, pe autostradă, în deplină siguranță.
Tot la siguranță trecem și sistemul de vedere pe timp de noapte, disponibil de anul acesta. Cu ajutorul său vei putea vizualiza oameni sau animale cu o înălțime mai mare de 50 de centimetri, iar câmpul vizual oferit este de până la 200 de metri.
Ţinută de drum
Peugeot 408 este construit pe aceeași platformă ca fratele său mai mare, Citroen C5X. În același timp, fiecare brand (deși aparțin aceluiași grup) are propriile priorități atunci când dezvoltă un model nou. Dacă în cazul lui C5X accentul s-a pus pe confort, 408 mizează mai mult pe un comportament sportiv.
Astfel, modelul francez se simte mult mai agil decât fratele său, mai ales pe viraje. Cu toate acestea, nu vă așteptați la o ținută de drum fără niciun fel de ruliu sau tangaj. Nu, acestea există în continuare, dar în cantități mici.
De altfel, având în vedere garda la sol de 19 centimetri, ar fi și greu să nu aibă ruliu. Ce vreau să spun este că nu devine deranjant când decizi „să iei taurul de coarne”.
Teoretic, aceeași înălțime generoasă permite și ieșiri pe zone cu teren ceva mai accidentat, dar nu cred că acesta a fost scopul celor de la Peugeot. Ți-ar fi și milă să faci asta, având în vedere cât de frumos este 408.
Drumurile destul de proaste din România au adus în calea mea și câteva gropi care mi-au confirmat că suspensia lui 408 este ce trebuie. Nu simți vibrațiile de la impactul cu zone neprietenoase, din scaunul șoferului. Aș putea spune că suspensia lui 408 oferă un mix foarte bun între un aer sport și confort, izolând destul de mult din imperfecțiuni fără prea mult efort.
Desigur, fiind vorba de un model francez, unele sincope sunt încă acolo. Mă refer la servodirecție și sistemul de frânare. Prima este mult prea ușoară, iar dacă speri la ceva feedback, atunci află că ai speranțe deșarte. Asistarea electrică a amuțit complet sistemul de servodirecție. Cât despre pedala de frână, aceasta mi s-a părut un pic prea sensibilă pentru gustul meu. Sigur, e doar o problemă de acomodare, dar mi-ar fi plăcut o cursă ceva mai lungă.
Vizibilitate
Cu o lungime care se apropie de 4.7 metri, Peugeot 408 este destul de generos în lungime, deci îți va solicita îndemânarea în parcările aglomerate și înguste. Ai un set de oglinzi laterale care te ajută destul de mult, fiind bine proporționate. Însă, luneta plătește tribut serios siluetei de fastback, așa că dimensiunile sale sunt foarte reduse.
Nu pot spune că te ajută foarte mult luneta extrem de îngustă. De altfel, nici montanții față și spate nu sunt prietenoși, pentru că au dimensiuni mari și pot incomoda.
Din fericire, Peugeot oferă un sistem de camere cu vedere la 360 de grade, cu unghiuri foarte bune și o calitate bună a imaginii. Ajută mult la acest capitol și farurile Matrix LED, disponibile standard pe nivelul de echipare GT.
Tehnologie
În interiorul lui 408 vei găsi tehnologie demnă de anul 2023, care va pune multe probleme rivalilor. Mă refer în primul rând la ecranul central, din planșa de bord, cu o dimensiune de 10 inch, la baza căruia se află câteva scurtături, și ele pe un ecran tactil. Acestea sunt mari, configurabile și ușor de apăsat. Practic, îți poți alege scurtăturile preferate pe acest ecran, și ordinea afișării lor.
Sistemul multimedia dispune de un meniu intuitiv, de un simț tactil bun și de un procesor îmbunătățit. De asemenea, grafica și culorile sunt extrem de plăcute.
La fel se întâmplă și cu ecranul de 10 inch, disponibil în spatele volanului. Se păstrează configurația i-Cockpit (pe care Peugeot o folosește de 10 ani, pe 9 milioane de mașini vândute). Adică o să privești instrumentarul de bord digital, cu tehnologie 3D, tot pe deasupra volanului.
Pe lista de opționale se mai regăsesc un sistem audio Focal cu 10 difuzoare și 690W, sistemul de vedere pe timp de noapte despre care vorbeam mai sus, sistemul de filtrare a aerului cu indice de calitate.
Design
Cu siguranță punctul forte al lui Peugeot 408 este designul. Confundat pe alocuri cu un Lamborghini, ce compliment mai poate primi o mașină care costă un sfert din ceea ce ar trebui să plătești pentru taurul italian?
Așa cum spuneam mai sus, 408 nu e definit de un segment anume sau de un stil bătut în cuie acum 20 de ani. Acesta e mai degrabă un amalgam de elemente împrumutate care, cumva, funcționează împreună.
Partea frontală este agresivă și dominată de grila uriașă, farurile ascuțite și „colții” din spoiler cu care am devenit deja obișnuiți. Grila, apropo, poate fi cromată sau în culoarea caroseriei, pe versiunile GT.
Din lateral vei observa profilul de fastback în zona din spate, dar și faptul că ai sigla Peugeot pe uși (element pe care îl mai vezi la mașini foarte scumpe, cum ar fi Ferrari) sau jante de până la 20 de inch.
Posteriorul este dominat de stopurile cu LED și design 3D, care îți dau impresia că taie dacă te apropii prea mult. Per total, vorbim de un câștigător detașat al premiilor de popularitate, un model care întoarce capul tuturor pe stradă.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Meniul și grafica sistemului multimedia
- Calitatea interiorului
- Spațiul pe bancheta din spate
- Confortul suspensiei
Nu ne-a placut
- Vizibilitatea obturată în partea din spate
- Diferența mare de preț între versiunea termică și cele hibride
- Anumite plastice la interior
Ştiri despre Peugeot
-
Constructorul francez de automobile prezintă noul E-5008, un SUV electric care vine în standard cu 3 rânduri de scaune. Modelul poate fi comandat și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. (Miercuri, 20 Martie)
-
Peugeot anunță introducerea tehnologiei ChatGPT, cu inteligență artificială, pe anumite modele din gamă. Inițial, serviciul va fi disponibil în Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie. (Luni, 19 Februarie)
-
Noul Peugeot 3008 poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul francez este disponibil în 3 versiuni, adică mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electric, iar prețurile pornesc de la 33.000 de euro cu TVA inclus. (Joi, 08 Februarie)
-
Constructorul francez de automobile a lansat oficial noul E-3008. SUV-ul cu zero emisii este disponibil în 3 versiuni, cu până la 320 de cai putere și 700 de kilometri. (Marti, 12 Septembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini cu exteriorul noului E-3008. SUV-ul cu zero emisii va debuta oficial în data de 12 septembrie. (Vineri, 08 Septembrie 2023)
Unde e progresul in situatia asta, cand un diesel de 2 litri consuma mai putin cu cel putin 1 litru si nu simti nevoia de mai multa putere?
Eu pe Valea Oltului consum cel mai putin, ca se merge mult in coloana cu viteze sub 100 la ora si din cand in cand cate o depăsire.
Sunt cumparate.
Cum sa dai 4 si 5 stele la asa ceva,
Cu motor de 1.2. Pai ce tehnologie are asta mai?! demna de 4-5 stele pt anul 2023.
Si pretul, nu mai vorbim.
La 45.000 euro cumperi tesla y, nu un peugeot phev.
Dacia e o problemă pentru vânzătorii de sh-uri obosite prin Europa, dar cu Peugeot oare ce să aibă?
Sau a devenit penibil să cârcotească la Dacia de când Sandero bate Golf la vânzările în UE?
Mi se bârlăre de stelele euroncap, la 76% protecție adult mori din cauză că producătorul și-a bătut joc de structura mașinii, iar eu mi-aș bate joc de mine și de banii mei să-mi cumpăr o tiribombă pentru sinucigași.
Pentru tine eu OK pentru că atât te duce pe tine capul. :)))))))
Pentru o parte dintre români este foarte foarte important să aibă -n parcare ceva ieftin mult și, mai ales bun, să crape vecinii de invidie, adică un motor de 1800 - 2000 cmc, neapărat diesel, filtrul de particule oricum nu contează, că se duce omul la "un băiat" și rezolvă, dacă se poate ceva nemțești cu piele. Când află cât îi costă rca-ul să-i vezi cum se bășică. Și tot ei știu că astea cu trei pistoane "e slabe, frate, merge turate, nu rezistă turbina". Ei știu!
P.S. zău că meriți o bere virtuală pentru comentariu.
Pentru oricine siguranța trebuie să fie pe primul loc.
Nu-și vor cumpăra toți Mazda și Volvo, dar nici nu poți să te arunci pe avantajele unui motor de 1,2 (hahahahahaha) doar pentru că poți să mori la prima greșeală a vreunui prostovan de pe contrasens.
Hai că nu e greu, chiar și creierele neantrenate câteva zeci de ani se pot prinde. :))))))))))))))
E ok, dacă crezi că rezistența unei mașini stă în grosimea tablei, mi-e teamă că discuția s-a încheiat. Deja e pierdere de vreme să continue. Stai la umbră!
Peugeot e vestit pentru sunetul de folie de aluminiu. La banii ceruți, ar putea să rezolve probleme.
Cât privește structura, protecția e scăzută, aveți legătura la fabrică Stai în Soare, riscurile să te plouă în gât sunt mici până înceăe ploaia. :)))
punct
Poți obține același consum dar performanțe net superioare cu un 2.0 benzină produs în ultimii 20 de ani. De rafinament nici nu are sens să mai discutăm. Asta pentru cei cărora le pute dieselul.
Câți d-ăștia care vorbesc de ”stele” și siguranță dar se plâng apoi cât dau pe anvelope sh și piese din dezmembrări......mă mir c-a-nvățat să-și dea plusuri singur, că aici nu se-aud aprobările semințarilor lui, trebuie să-i valideze cineva pseudoironiile de doi bani.
Acum câțiva ani am văzut un documentar despre cum proiectează BMW partea din fata a mașinii ca să se deformeze și sa absoarbă șocul, înainte sa ajungă la cabină. Și nu, nu făceau asta cu tablă groasa :))
Dar cu ăștia n-ai ce sa vorbești, degeaba le explici. S-a răsturnat căruța cu experți pe automarket.ro.
de banii astia trebuia minim dublu de caluti. si suspensie reglabila pe inaltime.
Cumpărătorii sunt de vină, deși la cât produce Peugeot pe stoc, nici ei nu sunt la fel de mulți ca voi, mizeriile manipulatoare ordinare care promovează orice gunoi pe comision, fără pic de logică elementară, ca ultimii retardați nesimțiți.
ai vazut cam cat e de "mica" masina?
Oricum arata horror, iar motorul ala de 1.2 ar trebui interzis, mizerie mai mare nu exista.
Ma rog, exista Dacia Spring, dar aia e alta poveste.
Băieții fini se țin în staniol, dar tot PROST de puți ești să plătești bani de mașină pe o conservă de morți.
Si motorul ala de 1.2... Jalnic...
Eu am facut drive test cu modelul cu motor de 1.2 si mi s-a parut decenta ca masina, nu e foarte sportiva dar nici nu ai probleme in depasiri. Motorul mic e ajutat de transmisia aisin in 8 rapoarte si masina e usoara, are 1.3 tone. Faptul ca e motor mic nu inseamna ca nu e evoluat, ba dimpotriva, e mai eficient. Recent mi-a ajuns PHEVul de 225 cp, cu motor de 1.6 l 4 cilindri de 180 cp si 110 cp electrici, in modul sport are suficienta putere cat sa faci o pocnitoare de BaMaWezi 520d F10 sa planga atunci cand il depasesti. Masina este premium, scaune din piele cu masaj, puteam sa-mi iau 4 x6-uri cu 500.000 km dar am vrut lucru nou.