Luni, 28.11.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Sedanul a murit. Trăiască sedanul fastback! Cam așa se rezumă strategia Peugeot, atunci când vine vorba de segmentul mediu. E cât se poate de clar că, la vremuri noi, e nevoie de mașini noi.
Chiar dacă mai are în gamă actualul 508, Peugeot a simțit nevoia să le ofere clienților săi și o caroserie curajoasă, așa cum o face aproape de fiecare dată fratele său Citroen. Prin urmare, Peugeot a amestecat silueta unui break, cu spațiul interior al unui sedan și cu garda la sol a unui crossover.
A ieșit noul Peugeot 408. Dacă mă întrebați pe mine, după ce l-am văzut pe viu în cadrul testului internațional de la Barcelona, pot să vă spun, cu o doză de superficialitate, că e un crossover alungit.
Rețeta estetică e una pe care o s-o iubești sau o s-o urăști. Nu prea există cale de mijloc. Dar haideți să vedem și cum se conduce.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O ÎN SPANIA:
Peugeot 408
1.6 PHeV FWD 225 GT EAT8
- Pret de pornire 33.600 €
- Pret model testat 50.400 €
Motor / Transmisie
Peugeot nu s-a complicat cu foarte multe opțiuni de motorizare. A pregătit strictul necesar: ceva accesibil și ceva sustenabil, care să îi ajute pe francezi să se achite de promisiunea unei electrificări complete a gamei.
Prin urmare, clienții au la dispoziție, la intrarea în gamă, un motor de 130 de cai putere. Există apoi două versiuni plug-in hybrid, una cu 180 și alta cu 225 de cai putere.
Francezii ne-au pus-o la dispoziție pe cea mai puternică dintre ele, compusă dintr-un motor pe benzină de 1.6 litri, cu 180 de cai putere, și un motor electric, integrat în cutia de viteze, care livrează alți 110 cai putere. Totalul puterii oferite este de 225 de cai. Cuplul este și el bine proporționat pentru o mașină care cântărește aproximativ 1.7 tone.
Mai exact, versiunea testată de mine avea 360 de Nm și s-a simțit destul de bine și agilă în oraș și în afara lui. Și pe autostradă resursele sunt bune, însă accelerările sunt mai degrabă progresive, nu explozive.
Am căutat niște dinamism și pe o secțiune foarte virajată, de munte. Am găsit mult potențial sub capota mașinii, irosit însă de cutia automată cu 8 rapoarte. Pe cât de liniară este, pe atât de lentă în reacții se dovedește. Chiar dacă pui mașina în modul Sport, există momente în care e depășită de situație și nu știe să te mențină într-o plajă de turații optimă.
Bineînțeles, am încercat să iau taurul... pardon, leul de coamă, apelând la padelele din spatele volanului. Nu cred că am mai găsit de mulți ani o mașină care să răspundă atât de lent și târziu la schimbarea din padele.
În concluzie, Grupul PSA face o treabă excelentă cu motorizările plug-in hybrid, însă trebuie să facă ceva și cu transmisia automată cu 8 trepte.
Revenind asupra ansamblului hibrid, trebuie să precizez că tranziția de la modul de rulare electric la cel hibrid se face bine, fără sincope deranjante. Motorul pe benzină stă bine ascuns, însă, doar până în momentele de solicitare, când se dezbracă de haina discreției și începe să „urle” necontrolat.
Consum
Ca să dai sens unei experiențe plug-in hybrid, este nevoie de disciplină și de o priză la care mașina să se încarce peste noapte sau în timpul în care tu ești la birou. Pentru că dacă nu vei profita de autonomia pur electrică de maxim 64 de kilometri, oferită de bateria litiu-ion de 12.4 kWh, atunci te vei alege doar cu o mașină greoaie, care consumă chiar mai mult decât un benzinar clasic.
În cadrul testelor din Spania, am plecat la test cu o baterie plină și, din 75 de kilometri parcurși pe prima bucată de drum, 30% au fost electrici. Rămăsesem cu vreo 12 kilometri autonomie. E drept, a fost mult drum extraurban, cu porțiuni de autostradă unde n-am menajat-o deloc. Apoi au venit drumurile naționale, cu multe serpentine.
La finalul acestor provocări, consumul a fost de 5.8 litri/100 de kilometri. O valoare bună de consum extraurban, pentru un crossover de 225 de cai putere. Însă foarte departe de media utopică de 1.3 litri, promisă în fișa oficială.
Dacă o să combinăm caroseria ciudată, cu propulsia atipică și media de consum infimă, va fi greu să găsim un rival realist pentru 408. Știu că vă gândiți la Arkana, însă acolo vorbim despre un hibrid clasic, mult mai onest în valorile de consum și, bineînțeles, mult mai puțin economic dacă e să ne uităm pe hârtie.
Performanţe
Propulsorul de 225 de cai putere asigură resurse bune pentru modelul francez. Chiar și atunci când folosește doar motorul electric, mașina are un demaraj bun și plăcut.
Bineînțeles, pentru că naveta între acasă și locul de muncă poate implica și câțiva kilometri de autostradă, Peugeot 408 poate rula pur electric până la o viteză de 135 de km/h.
Dacă vrei să nu fii economic și vrei să profiți de toate resursele, viteza maximă se oprește la 233 de km/h. Sprintul de la 0 la 100 de km/h este și el destul de bun, adică 7.8 secunde. Adică este cu 0.1 secunde mai rapid decât fratele Citroen C5X.
Una peste alta, e bine de știu că această motorizare de top este bine proporționată pentru caroseria lui 408.
Interior
Peugeot continuă să ne uimească cu interioarele sale noi. Calitatea percepută dincolo de uși este bună și ajută Peugeot să se poziționeze peste alte branduri de volum. Pe locurile din spate, chiar dacă avem plastic tare și neprietenos pe fețele ușilor, el alternează cu inserții moi din piele artificială.
Din păcate, inserția de plastic de pe spătarul scaunelor față este dintr-un material tare și neprietenos. Îl mai găsești, pe alocuri, și pe portierele față și în zona inferioară a planșei de bord. Altfel, pe bord ai plastic moale, o inserție din aluminiu și multe cusături contrastante verzi, pentru că vorbim despre o versiune plug-in hybrid.
Scaunele sunt foarte confortabile, fiind certificate AGR. Au o susținere laterală bună și pot fi comandate chiar și cu masaj. E ușor de configurat, atât în intensitate, cât și în ceea ce privește zona spatelui, pe care o dorești răsfățată.
Pe locurile din spate, pasagerii primesc mult spațiu la nivelul picioarelor, adică aproximativ 19 centimetri. Și la nivelul capului ai loc suficient, deși accesul este îngreunat de faptul că linia plafonului plonjează pentru a crea silueta de fastback.
Portbagajul are o deschidere amplă și poate fi comandat cu hayon acționat electric. Are o capacitate standard de 536 de litri. Dacă alegi, însă, versiunea plug-in hybrid, atunci capacitatea scade până la 471 de litri. Ba chiar poate ajunge până la 454 de litri, dacă optezi pentru sistemul audio Focal.
Antifonarea habitaclului este bună, pentru că la viteze de autostradă, zgomotul de rulare sau de vânt este foarte puțin perceptibil. Asta și pentru că mașina beneficiază de un parbriz laminat.
Preţ de achiziţie
E importantă așezarea lui Peugeot 408 într-un segment pentru a putea să evaluăm prețul? Poate că nu. Pentru că putem încerca să judecăm împreună ceea ce primești din partea francezilor. În primul rând, pentru echiparea de bază, evaluată la 33.600 de euro, ai doar un motor pe benzină de 130 de cai.
Dacă vrei hibridul de 225 de cai putere, testat de mine, atunci socotelile încep de la prețul psihologic de 47.500 de euro. Dacă vrei și nivelul de echipare GT, pipăit de mine, atunci totul se calculează de la 50.400 de euro în sus. Bineînțeles că mai poți să adaugi culoarea de caroserie de 460 de euro, jantele de 540 de euro sau tapițeria din piele Nappa, care mai costă și ea 2000 de euro.
Prin urmare, prețul va urca amețitor, la înălțimi unde Renault Arkana nici nu poate respira. Totuși, se pare că fratele Citroen C5X poate respira. ba chiar duce licitația mai departe, pentru că o versiune asemănătoare ajunge la 51.900 de euro. Atipic pentru raportarea Peugeot-Citroen cu care suntem obișnuiți.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat încă noul Peugeot 408, dar acesta folosește o platformă deja populară în Grupul PSA, evaluată cu 5 stele în cadrul altor teste de impact. Deci, premize bune și pentru Peugeot 408, care vine în standard, cel puțin pe versiunea plug-in hybrid, cu pilot automat adaptiv, recunoașterea semnelor de circulație și frânare automată în situații de urgență.
Din 2023, Peugeot 408 va fi disponibil și cu un sistem de rulare semi-autonomă, care va permite adaptarea automată a vitezei în funcție de limitele rutiere, precum și depășirea automată a unei mașini, pe autostradă, în deplină siguranță.
Tot începând cu anul viitor, Peugeot 408 va beneficia și de un sistem de vedere pe timp de noapte. Acesta va putea vizualiza oameni sau animale cu o înălțime mai mare de 50 de centimetri. Câmpul vizual oferit de acest sistem este de până la 200 de metri.
Ţinută de drum
Spre deosebire de fratele său Citroen C5X, noul Peugeot 408 pare ceva mai sigur în timpul manevrelor curajoase. Adică, pe viraje, o să simți că ruliul e mai mic și că poți aborda totul cu o viteză mai mare. Bineînțeles, vorbim despre o mașină cu o gardă la sol de aproape 19 centimetri, deci ruliul există și poate fi perceput de la un punct încolo.
Dacă tot am amintit de garda la sol de 19 centimetri, putem concluziona că Peugeot 408 poate ieși în afara asfaltului. Din păcate, nu are tracțiune integrală și nici vreun mod inteligent de gestionare a cuplului. Așa că rămâne să te bazezi doar pe garda la sol destul de bună.
Deși asfaltul din Spania s-a prezentat în condiții bune mai tot timpul, pot spune că suspensia a fost confortabilă, chiar dacă am avut jante de 20 de inch. Și denivelările au fost tratate bine, cu o antifonare bună și șocuri reduse ale punții spate.
Direcția nu e printre cele mai precise, dar am apreciat că în modul Sport face eforturi să te implice mai mult. Din păcate, limitele aderenței nu îți sunt comunicate mai deloc.
Vizibilitate
Peugeot 408 este o mașină de clasă medie, cu o lungime care se apropie de 4.7 metri, deci va solicita îndemânarea în parcările aglomerate și înguste. Ai un set de oglinzi laterale care te ajută destul de mult, fiind bine proporționate. Însă, luneta plătește tribut serios siluetei de fastback, așa că dimensiunile sale sunt foarte reduse.
Nu pot spune că te ajută foarte mult luneta extrem de îngustă. De altfel, nici montanții față și spate nu sunt prietenoși, pentru că au dimensiuni mari și pot incomoda.
Din fericire, Peugeot oferă un sistem de camere cu vedere la 360 de grade, cu unghiuri foarte bune și o calitate de aplaudat a imaginii. Ajută mult la acest capitol și farurile Matrix LED, disponibile standard pe nivelul de echipare GT.
Tehnologie
Începând cu 308, Peugeot și-a făcut mai bine temele la capitolul tehnologie. Mă refer în primul rând la ecranul central, din planșa de bord, cu o dimensiune de 10 inch, la baza căruia se află câteva scurtături, și ele pe un ecran tactil. Acestea sunt mari și ușor de apăsat. De asemenea, pot fi și configurate.
Sistemul multimedia dispune de un meniu intuitiv, de un simț tactil bun și de un procesor îmbunătățit. De asemenea, grafica și culorile sunt extrem de plăcute.
La fel se întâmplă și cu ecranul de 10 inch, disponibil în spatele volanului. Se păstrează configurația i-Cockpit (pe care Peugeot o folosește de 10 ani, pe 9 milioane de mașini vândute). Adică o să privești instrumentarul de bord digital, cu tehnologie 3D, tot pe deasupra volanului.
Pe lista de opționale se mai regăsesc un sistem audio Focal cu 10 difuzoare și 690W, sistemul de vedere pe timp de noapte despre care vorbeam mai sus, sistemul de filtrare a aerului cu indice de calitate.
Design
Când vine vorba despre design, rețeta Peugeot e simplă și replicată deja pe toate modelele din gamă. Partea frontală este deosebit de agresivă, cu o grilă mare, în care apar acum inserții mici și mărunte în culoarea caroseriei. Cred că, pe timp de vară, acest detaliu estetic va fi un adevărat magnet de necurățat pentru muște și alte gângănii.
Nu lipsește capota sculptată și faruri agresive, care se continuă cu un colț iluminat, și el LED. Profilul poate fi dominat de jante de 20 de inch, Monolithe, ca cele de pe mașina mea de test. Sunt negre, au un design spectaculos, dar parcă lasă să se vadă prea mult din discurile de frână.
Caroseria poate fi vopsită în șase nuanțe. După cum puteți vedea, eu am avut la test versiunea albastru Obsession.
În partea din spate, Peugeot a apelat la o linie de SUV coupe sau fastback, pusă în evidență și de stopurile cu LED și design 3D, care se văd excelent pe timp de noapte. Singura obiecție s-ar lega de semnalizarea spate, care e destul de mică și greu de văzut.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Meniul sistemului multimedia
- Grafica sistemului multimedia
- Spațiul pe bancheta spate
- Confortul scaunelor
Nu ne-a placut
- Vizibilitatea redusă în partea din spate
- Prețul piperat
- Anumite plastice de la interior
Ştiri despre Peugeot
-
Constructorul francez de automobile prezintă noul E-5008, un SUV electric care vine în standard cu 3 rânduri de scaune. Modelul poate fi comandat și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. (Miercuri, 20 Martie)
-
Peugeot anunță introducerea tehnologiei ChatGPT, cu inteligență artificială, pe anumite modele din gamă. Inițial, serviciul va fi disponibil în Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie. (Luni, 19 Februarie)
-
Noul Peugeot 3008 poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul francez este disponibil în 3 versiuni, adică mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electric, iar prețurile pornesc de la 33.000 de euro cu TVA inclus. (Joi, 08 Februarie)
-
Constructorul francez de automobile a lansat oficial noul E-3008. SUV-ul cu zero emisii este disponibil în 3 versiuni, cu până la 320 de cai putere și 700 de kilometri. (Marti, 12 Septembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini cu exteriorul noului E-3008. SUV-ul cu zero emisii va debuta oficial în data de 12 septembrie. (Vineri, 08 Septembrie 2023)
Alo?! Domnu' Mirica?! Cand ati vizitat ultima oare site-ul Euro NCAP? Peugeot, Citroen (inclusiv DS) si Opel nu au mai obtinut cinci stele din 2019, cu mentiunea ca punctajul maxim a fost acordat la vremea respectiva exclusiv masinilor dotate cu acel Safety Pack, echiparea standard primind, din nou, doar patru stele.
Ultimul Peugeot cu cinci stele pentru echiparea standard a fost testat in 2018, in timp ce Opel, Citroen si DS7 nu au mai obtinut punctajul maxim, fara acel Safety Pack, din 2017.
- sa parchezi mai greu...invata sa folosesti volanul
- sa te strecori mai greu...are lungimea unui break
- sa consumi mai mult...fata de ce motorizare?
Stiu ca volanul este reglabil, dar ceasurile par a fi mult mai sus decat sunt in mod normal pozitionate, ca si cum s-ar ar trebui sa se vada uitandu-te la ele peste volan.
La fel ca si femeile, daca nu ai curent in baterii degeaba te intalnesti cu ele si cheltuiesti inutil pe ele
Revenind la tehnologie...nimeni nu te obliga sa iei un plugin, ai alternative, incearca-le. Ca si la femei.
1- pretul de pornire este cam cu 10k mai mare
2-motorul de 1.2 are cureaua de distributie imersata in ulei, aceasta se dezintegreaza si infunda motorul si pompa de ulei. Schimbarea furnizorului nu cred ca a rezolvat problema.
Am condus si multe alte marci, dar doar la Peugeot am avut sentimentul de volan "mini" care parca nu are dimensiunile corecte.
Probabil și cei de la Tesla știu de ce România este deservită de service-ul din Viena și de maxim 2 băieți în România..