Miercuri, 06.10.2021
- Comenteaza
- Trimite pe:
După ce a cărat în spate toată moștenirea Leului, reușind să adune 1.3 milioane de clienți numai cu generația trecută, lui Peugeot 308 i-a venit rândul la schimbare. O nouă generație promite să tulbure apele din Golf-ul compactelor.
Și toți francezii își pun speranța în leul din Sochaux sau cel puțin așa am înțeles eu din sutele de priviri întoarse de 308 pe străzile din Cannes. Ah, nu v-am zis că testul internațional s-a desfășurat pe Riviera Franceză, adică acolo unde orice design trebuie să iasă cu adevărat în evidență pentru a fi observat.
Dar să nu o mai lungesc. Hai să vedem dacă noul 308 poate să tulbure apele Golf-ului.
PREZENTAREA VIDEO A MODELULUI TESTAT
Motor / Transmisie
„Păi dacă Volkswagen poate oferi două versiuni plug-in hybrid pe Golf, noi de ce n-am putea?” Așa pare că și-au spus francezii când au gândit gama de motorizări pentru compacta lor. Mai ales că promit o gamă 100% electrificată până în 2025.
Prin urmare, ne-am trezit cu un PHEV de 180 de cai și unul de 225 de cai. Pentru nostalgici, Peugeot 308 păstrează în ofertă și un diesel de 1.5 litri și 130 de cai putere. Iar pentru cei care se gândesc la o benzină clasică, avem în meniu două motoare de 1.2 litri, cu 110 și 130 de cai.
În cadrul testului nostru din Franța ne-am bucurat de urletul hibridului de 225 de cai. Bine, e impropriu spus „urlet”, pentru că mașina merge și electric, deci putem spune că e silențioasă ca un leu aflat la pândă.
Motorul devine prezent în habitaclu atunci când ceri o retrogradare de la cutia automată, iar ea aruncă acul motorului convențional pe la 4000 de rotații. Altfel, în cazul unei utilizări normale, tranziția dintre modul electric și cel convențional se face discret. Pentru a oscila între rularea cu emisii sau fără, ai la dispoziție mai multe moduri: Sport, Hybrid și Electric. E destul de clar ce face fiecare, însă aș vrea să vă spun că cel în care mașina merge 100% electric este perfect pentru oraș, întrucât ai resurse suficiente. Elanul scade pe măsură ce viteza crește.
Altfel, dacă e să vorbim despre pachetul complet de resurse, pot spune că simbioza dintre un benzinar de 180 de cai și un electric de 110 cai este potrivită pentru o compactă care cântărește undeva la 1.4 tone. Ai un total de 225 de cai și un cuplu de 360 de Nm. Reprizele de accelerare sunt bune, ai elan în depășiri, însă ar fi bine să folosești modul Sport pentru a ajuta cutia cu opt rapoarte să înțeleagă intențiile tale dinamice. Pentru că în celelalte moduri e cam ezitantă. Din fericire, liniaritatea ei este bună.
Consum
Aici aș vrea să încep cu o recomandare. De fapt, e mai mult o cerere imperativă: nu cumpărați un plug-in hybrid dacă nu aveți unde să-l încărcați acasă sau la birou! Este inutil. Mașina asta a fost gândită să meargă electric în oraș.
Iar bateria de 12.4 kWh, destul de generoasă, asigură o autonomie pur electrică de 59 de kilometri. Pe hârtie. În realitate cred că o să fie în jur de 40 de kilometri. Chiar și așa, este o distanță rezonabilă pentru cineva care face naveta între birou și casă. Încărcarea se poate face cu maxim 7.4 kW de la o priză AC, situație în care plinul cu energie se face în aproximativ o oră și 50 de minute.
Dacă o să beneficiați doar de o priză de uz casnic, încărcarea durează aproximativ 7 ore. Deci, teoretic, o lăsați peste noapte la încărcat și dimineața e numai bună de mers electric pe unde aveți treabă.
Pe drumurile de pe Rivieră, după 100 de kilometri de urcări și coborâri, computerul de bord indica un consum de 3.6 litri. Mersesem 60% din timp în mod electric. Și, poate că ați fi tentați să credeți că am menajat mașina, dar nu-i așa. Peugeot anunță un consum de numai 1.2 litri în primii 100 de kilometri.
Prin comparație, Volkswagen Golf oferă și el două versiuni PHEV, una de 205 și una de 245 de cai putere. Pentru a-i da o șansă modelului francez, m-am raportat la cea de 205 cai putere, care dispune de o baterie ceva mai mare decât a lui 308, prin urmare garantează o autonomie pur electrică de 72 de kilometri. Nu e de mirare că valoarea de consum comunicată de germani este una incredibilă pe primii 100 de kilometri: doar 0.9 litri.
Grupul Volkswagen mai are un concurent în segment: actualul Leon. Acesta oferă 204 cai putere, un consum mediu de 1.1 litri/100 de kilometri și o autonomie pur electrică de 65 de kilometri. Și Renault Megane are o versiune hibrid alimentată la priză, însă ea nu poate fi comandată momentan în Europa. Aceasta promite un consum de 1.2 litri și o autonomie pur electrică de 50 de kilometri în regim mixt. Are însă și o baterie considerabil mai mică decât cea a Peugeot-ului, adică 9.8 kWh.
Prin urmare, deși aveți în față un hibrid alimentat la priză care promite o experiență economică, există și alte soluții în segment, gata să ofere mai multă autonomie pur electrică. Avantajul lui 308 PHEV este faptul că poate trage mai mult curent de la o priză AC decât rivalii săi.
Performanţe
În ultimii ani, Peugeot a înțeles că, pe lângă eficiența recunoscută a motoarelor sale, trebuie să ofere clienților săi și performanțe îmbunătățite când vine vorba de accelerație și viteză maximă. Altfel, nu poți ridica mingea la fileul concurenților germani.
Prin urmare, Peugeot 308 promite un sprint de la 0 la 100 de km/h în 7.5 secunde și o viteză maximă generoasă, de 235 de km/h. Efortul e lăudabil, însă, dacă ne uităm la rivali vedem că un Volkswagen Golf PHEV cu doar 204 cai putere promite o valoare insesizabil mai bună: 7.4 secunde.
Mai există și Renault Megane E-Tech, adică tot un hibrid alimentat la priză, cu numai 160 de cai putere, garantează că face „suta” în doar 9.4 secunde.
Interior
Aici, Peugeot a înțeles că ștacheta e foarte sus și s-a decis să nu-i dezamăgească pe fani. A căutat să ofere materiale bune, unele chiar premium. Pe locurile din spate nu o să găsești aceleași zone moi ca pe locurile din față. Cel puțin la nivelul portierelor. Este o ușoară discrepanță între cele două rânduri de scaune.
Apoi, când vine vorba de spațiu, pe bancheta spate o să te simți mai înghesuit decât într-un Golf. Ai spațiu decent la picioare, însă nu aș pune semnul egal între cei doi rivali. Ai două prize USB, niște guri de ventilație și o cotieră cu suport de pahare și de telefon. Cam atât. Spațiul la cap este și el decent, iar tunelul median este acolo, incomodând un al treilea pasager.
Pe locurile din față, altă poveste. Materiale moi pe fețele ușilor, o inserție care imită aluminiul, piele și plastic prietenos. Scaunele sunt confortabile, deși avem un șezut destul de adâncit. Ele pot fi comandate cu tapițerie din textil, Alcantara, piele și chiar piele Nappa.
Designul planșei de bord a fost regândit și vine acum cu guri de ventilație în partea superioară. Au mai rămas și câteva butoane fizice pentru scurtături ale climatizării, însă cam toate comenzile sunt pe ecranul central. Instalarea noii transmisii automate cu 8 rapoarte a eliberat destul de mult spațiu pe consola centrală, unde ai tot felul de locuri pentru obiectele tale. Inclusiv un spațiu de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil.
Cotiera nu este foarte adâncă, dar are un acces facil, cu o deschidere dublă, fix ca la modelele din segmentul premium.
Portbagajul promite o capacitate de 412 litri pe versiunile standard, însă pe versiunea hibrid, din cauza bateriilor, capacitatea sa este redusă la 361 de litri. E destul de puțin, având în vedere că trebuie să cari după tine și o geantă cu cablurile de încărcare. Însă, dacă e să ne raportăm doar la capacitatea versiunilor standard, Volkswagen Golf este mai zgârcit cu spațiul din portbagaj.
Nu mai vorbim despre cel PHEV, care are o capacitate de sub 300 de litri. Nici Focus nu impresionează cu cei 375 de litri ai săi. Doar Renault Megane și Honda Civic pun probleme serioase în acest sens, cu peste 400 de litri în portbagaj.
Preţ de achiziţie
Peugeot nu a anunțat încă prețurile pentru noul 308. Însă, dacă ne raportăm la politica de prețuri practicată cu celelalte modele noi din gamă, e clar că vom avea o creștere. Vom vedea cu cât s-a scumpit modelul francez în toamna acestui an. Cert este că versiunile hibride, cu echipări de top, asemeni celei testate de mine, vor sări de 35.000 de euro.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un Seat Leon hibrid, de 204 cai putere, pleacă de la puțin peste 30.000 de euro. Volkswagen Golf, fratele său de platformă, cu aceeași motorizare, pornește de la 33.500 de euro.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat încă noul Peugeot 308, dar platforma pe care acesta este dezvoltat, adică EMP-2, a fost ranforsată și a primit o serie de elemente de rigidizare noi. Bineînțeles, forța unei mașini contemporane stă, în mare parte, și în inteligența sistemelor de siguranță. Mașina vine cu un radar ascuns în spatele logo-ului. Asta înseamnă că ai la dispoziție mai multe sisteme de asistență încă din echiparea standard.
Un exemplu este frânarea automată în situații de urgență. Există și un cruise-control care ține cont de viteza indicatoarelor de circulație și chiar un asistent la depășire atunci când folosești pilotul automat. Așadar, Peugeot 308 poate oferi un nivel 2 de rulare semi-autonomă.
Ţinută de drum
Pe vechiul 308 îl știam drept o compactă confortabilă, fără prea multă personalitate când vine vorba despre ținuta de drum. În cazul noului model, lucrurile au evoluat. Se simte o îmbunătățire a trenului de rulare, atât în ceea ce privește antifonarea, cât și în ceea ce privește dinamica.
Suspensia nu mai transmite atât de mult zgomot în habitaclu, însă, încă mai există gropi sau limitatoare de viteză care pot transmite șocuri în suspensia spate.
Din fericire, există și reversul medaliei. Mașina stă ceva mai bine pe viraje, reușind să mai estompeze din ruliu și să garanteze ceva mai multă siguranță.
Din păcate, direcția nu transmite foarte multe informații despre asfalt și limitele aderenței, deși ea se rigidizează atunci când selectezi modul Sport.
Vizibilitate
Chiar dacă ne propune un design atrăgător, Peugeot 308 încearcă să nu pună mari probleme de vizibilitate. Spre exemplu, chiar dacă luneta nu e tocmai generoasă, oglinzile laterale sunt mari și bine proporționate. Montanții față sunt, însă, destul de incomozi atunci când ai viraje foarte strânse.
Pentru cei care vor mai multă siguranță la manevrele de parcare, Peugeot oferă o cameră video de marșarier cu vedere la 180 de grade, amplasată deasupra numărului de înmatriculare și echipată cu un sistem de curățare. Adică un jet de apă asemeni celui de la ștergătoare.
Tehnologie
Din start vă spun că apreciez tare mult că Peugeot caută să evolueze. Nu s-a mulțumit doar cu instalarea sistemului de infotainment regăsit pe 508 sau 2008. A preferat să îl dezvolte și a obținut o versiune ceva mai prietenoasă, care se mișcă mult mai bine. E drept, nu e la nivelul sistemului multimedia regăsit pe Golf 8, dar măcar încearcă să țină pasul.
Avem un meniu mult mai intuitiv și o serie de pictograme tactile la baza ecranului. Acestea reprezintă scurtături către cele mai utilizate funcții. Ai și un buton de Home, ca la telefoanele mobile. Deși mai are unele mici întârzieri, sistemul proiectat pe ecranul de 10 inch este clar mai bun decât ce vedem pe actualele modele Peugeot. Și are o grafică foarte bună. Iar sistemul de climatizare oferă informații despre calitatea aerului.
Aceleași observații despre grafică pot fi trecute și în dreptul ecranului din spatele volanului. Pe echipările superioare, acesta oferă un afișaj 3D. Avem destul de multe informații aglomerate acolo, utilizarea lui nu e tocmai intuitivă, dar este plăcut și dă o notă high-tech interiorului.
Bineînțeles, trebuie să te obișnuiești să-l vezi pe deasupra volanului, pentru că 308 nu renunță la ideea lansată acum câțiva ani și denumită i-Cockpit.
Clienții găsesc o listă de opționale extrem de bogată. Spre exemplu, volanul poate fi încălzit, iar scaunele pot fi comandate cu masaj. Avem și un sistem audio Focal cu 10 difuzoare, precum și un set de camere cu vedere la 360 de grade. Pe echipările superioare găsești și un set de faruri Matrix LED.
Dacă e să fim onești și să-l așezăm lângă actualul Golf 8, e clar că francezul are câteva lacune la capitolul tehnologie și ar fi trebuit să fie măcar la același nivel cu rivalul german. Spre exemplu, din ofertă lipsește un head-up display.
Design
Nu cred că sunt foarte multe de spus aici. Peugeot 308 este una dintre cele mai agresive propuneri din segment. Și nu cred că e doar de la colții cu LED care se văd foarte clar pe timp de noapte. Sau de la stopurile inspirate de urmele de gheare. Cred că e vorba de pachetul complet.
Actuala filosofie de design Peugeot este una câștigătoare. Unde mai pui că francezii plusează și cu o gamă de culori sclipitoare. Sunt 7 la număr, iar eu pot spune că m-am îndrăgostit de acest verde Olivine, culoarea de lansare.
Dimensiunea jantelor oscilează între 16 și 18 inch, avem elemente negre din plastic lucios la nivelul caroseriei, evacuări false și câteva detalii care amintesc de vechile modele: numele 308 inscripționat pe capotă, logo-ul Peugeot amplasat pe ambele aripi față.
Și, dacă tot am adus aminte de asta, noul logo Peugeot vorbește de la sine despre direcția în care se îndreaptă brandul. Un aer modern, încurajat chiar și de o colecție de haine și accesorii care arată foarte bine.
Ne-a placut
- Calitatea materialelor
- Grafica sistemului multimedia
- Designul exterior
Nu ne-a placut
- Spațiul pe locurile din spate
- Capacitatea portbagajului pe versiunea hibridă
- Vizibilitatea obturată de primul rând de montanți
Ştiri despre Peugeot
-
Constructorul francez de automobile prezintă noul E-5008, un SUV electric care vine în standard cu 3 rânduri de scaune. Modelul poate fi comandat și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. (Miercuri, 20 Martie)
-
Peugeot anunță introducerea tehnologiei ChatGPT, cu inteligență artificială, pe anumite modele din gamă. Inițial, serviciul va fi disponibil în Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie. (Luni, 19 Februarie)
-
Noul Peugeot 3008 poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul francez este disponibil în 3 versiuni, adică mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electric, iar prețurile pornesc de la 33.000 de euro cu TVA inclus. (Joi, 08 Februarie)
-
Constructorul francez de automobile a lansat oficial noul E-3008. SUV-ul cu zero emisii este disponibil în 3 versiuni, cu până la 320 de cai putere și 700 de kilometri. (Marti, 12 Septembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini cu exteriorul noului E-3008. SUV-ul cu zero emisii va debuta oficial în data de 12 septembrie. (Vineri, 08 Septembrie 2023)
as lua-o ca sfat pt viitor...
Interiorul e clar peste orice in segment, cred ca si peste A3. Asta pana apare DS4.
Sunt convins ca motorizarea e la inaltime. Mi-ar fi placut sa ofere si o hibrida in care motorul electric sa fie dublat de motorul 1.6 PureTech 225 cai, dar probabil nu se poate.
La vânzări ce? N-ai citit că generația trecută s-a vândut în 1,3 milioane de exemplare? Cred că înseamnă ceva asta.
Cât despre prețurile mari... așa e la toți. Și eu am putut configura acum 1-2 ani un Golf de 38.000 euro fără să fie hibrid, fără să fie break și fără să fie GTI sau GTD.
Cu prețurile astea, producătorii vor vinde pe la firme în principal și pe la 2-3 privați. Că inflația crește, salariile rămân pe loc, deci nivelul de trai și puterea de cumpărare scade.
Văd că pentru ecranul multimedia au rezolvat, asemănător cu 508, și l-au integrat elegant în bord.
Mai rămân de văzut și prețurile...
Si ce rol ar avea head-up display-ul daca instrumentarul de bord e deja sus, deasupra volanului?.....
Ce ma sperie e pretul, a ajuns sa coste 36.000 euro o masina care inainte era maxim 20.000 euro. Ma rog variantele pe benzina si diesel sigur sunt mai ieftine, dar totusi sunt curios cine o cumpara un 308 cu 36.000 euro?
De fapt toti au dat-o-n bara cu noul trend de design.
Iar dinamic il bate pe asta de 99 de-i merg fulgii.
Masina arata bine, nimic de zis. Si mie imi place. Mi-as cumpara-o insa? Asta-i intrebarea... :)
Știi care-i faza cu Golf? Că dacă ceilalți ar merge pe rețeta lui nu ar vinde pentru că de ce să cumperi altă marcă care copiază Golf când poți cumpăra, well, Golf? Prin urmare, trebuie să vină cu ceva diferit.
E adevărat că Golf e tradiționalist și plictisitor și cu o imagine solidă creată în timp și de aceea era preferat de mulți. Acum, la partea de fiabilitate, asta era valabil până la Golf 4 inclusiv și parțial până la 5. De la 6 încolo, fiabilitatea a devenit cam mediocră, cam în rând cu celelalte mărci. Golf 4 și 1,2,3 au fost într-adevăr mașini solide.
Noul Golf 8 nu mai e simplu. VW și celelalte mărci din grup erau un exemplu de ergonomie. Golf 8 nu mai e. În schimb, încă stau foarte bine la spațiu interior și asta am apreciat mereu la VW. Mereu au oferit spațiu în spate foarte bun, deși dimensiunile exterioare erau destul de compacte.
Pe când mașinile astea noi cu design care ia ochii, stau rău la capitolul spațiu în spate. Tot mai rău, geamuri mici, senzație de sufocare... Golf 8 încă oferă geamuri mari în spate.
Dar tot VW a scăzut și calitatea interioarelor la actualele modele. ID.3 care cică va fi înlocuitorul lui Golf (nu știu dacă vor mai face Golf 9, probabil, dar va fi ultimul) e plin de plastice ieftine mai peste tot deși am apreciat simplitatea lui și senzația de spațiu când l-am condus. T-Cross și T-Roc la fel, calitatea materialelor scăzută, plastice tari.
În concluzie, Golful a mai rămas doar cu spațiul interior și geamurile mari. Fiabilitatea s-a cam dus și acum e în rând cu ceilalți, ergonomia s-a dus, calitatea la interior scade.
Deși eu mi-aș lua Golf pentru că pentru mine e foarte important spațiul la interior și să nu mă simt sufocat în mașină, probabil că acest 308 se va vinde bine, la fel cum o face și fratele SUV 3008.
Între timp, sunt deja 2 luni consecutive de când Golf a pierdut locul 1 în favoarea lui Sandero și are scăderi mari de vânzări față de Golf 7. A contat și criza, dar a contat și percepția de scădere a calității.
anul trecut la un test drive cu 3008, suv-ul lui 308, consultantul de vânzări mi-a povestit că din ce în ce mai mulți se orientează către 3008. Lucru ce mi se confirmă și în trafic.
Si da, cred ca ceea ce face acum VW e practic sa omoare Golful, eu cred ca e intentionata chestia. E strategie. Clientul traditional de Golf nu e impresionat de masinute cu baterii. Sunt convins ca scaderea calitatii care este evidenta, are scopul de a incuraja cat mai multi clienti sa o ia pe calea bateriilor in portbagaj.
Golful 7 era fiabil. Nu stiu cum e modelul actual. Ma astept sa fie la fel de fiabil. Intamplator am condus unul multe zeci de mii de km si nu am avut absolut nicio problema. Or fi cazuri de probleme, nu stiu, dar eu n-am avut.
Viitorul ar fi 3008 plug-in, dar dupa 2025.
Chiar sunt curios in vederea unei achizitii, oscilez intre 1.6 si 2.0, eram curios de la posesori.
E doar părerea mea, dar mi-o pot argumenta, chiar dacă mi-oi lua scatoalce roșii.
Designul e deci reușit în sine, cu unele rezerve discutabile, fiindcă bling-blingăreala cu colți de morsă place unora.
Da-i prea agresiv pentru 110-130 CP ! Mai agresiv și decât un Audi RS3 de 400 CP.
Nu mai zic că nu mă-mpac neam cu bordul Star-Trek, șocant-original însă ergonomic deplasat -- pentru cei 1,70 m ai mei cel puțin (am condus noul 208, e p-aproape.)
Despre meciul cu Golful, prevăd un declin al ambelor cu SUV-izarea încă isterică, însă VW-ul îl bate oricum.
De ce? Simplu -- are GTD de 200 CP, diverse GTI / R-uri de 245-320 CP, e mai sobru p-afară, a rămas compact de-adevăratelea și oferă un spațiu interior miraculos de mare la cât e de mic (mai ales pe bancheta-spate.)
P.S. În devans, explic și de ce iau în vizor doar motoarele de 110-130 CP (PureTech 1.2 nu tocmai economice + cam vibratorii) -- fiindcă hibridele PSA au încă destule hibe.
La hexagonali le cumpără mai mult firmele (vb. de 3008-uri), da-s pline service-urile de ele -- tre”să mă credeți pe cuvânt, că deja m-am întins prea mult.
P.S.2: M-ar tenta totuși un 308 ”nouveau”, dar la vreo 15.000 €. :-)
(Serios, atît e un Opel Astra de 145 CP, f. economic-dinamic că l-am testat -- cu discount negociat la sânge, evident.)
drum lung nedepasind limita legala 4.2-4.4 litri/100km
drum lung mers agresiv 5.1-5.6 l/100km
oras mers normal 6.5-7.5 litri/100km in functie de aglomeratie
oras mers agresiv 10 litri/100km
si da, ei fac volanul doar pt oras...