Marti, 16.07.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
Peugeot a fost printre primii producători care s-a despărțit fără prea multe regrete de segmentul monovolumelor, chiar dacă prima generație 3008 fusese un succes. Francezii au intuit că europenii se vor arunca în brațele SUV-urilor și, deja de la a doua generație 3008, vorbeam despre un crossover gata să se bată cu Nissan Qashqai și Volkswagen Tiguan.
Astăzi asistăm deja la a treia generație Peugeot 3008, după cum ați intuit, și el un SUV. Este un SUV compact, adică vine să activeze în cel mai disputat segment auto. Iar pentru asta, francezii au pregătit o rețetă cu de toate: tehnologie și multe motorizări.
Tot acum putem vorbi și despre o versiune pur electrică, menită să se ia de gât cu Nissan Ariya, Tesla Model Y și Volkswagen ID.4
Am testat noul Peugeot 3008 la Nisa, în cadrul evenimentului internațional, fiind singura publicație online din România care a avut acces la modelul compact. Cum se simte electrificarea celui mai de succes SUV Peugeot, vă povestesc în rândurile de mai jos.
Dar, până atunci, vă invităm să vedeți și clipul video pe care l-am filmat în cadrul sesiunii de teste.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE LA NISA
Motor / Transmisie
În prezent, pe piața din România există 3 motorizări disponibile. Și par să satisfacă toate cerințele. Avem un hibrid clasic de 136 de cai putere, avem un Plug-in Hybrid cu 195 de cai putere și, versiunea despre care vorbeam mai sus, adică electricul de 210 cai putere, pe care l-am și testat la Nisa. Vor mai exista alte două versiuni electrice, una sportivă cu 4x4 (326 de cai) și una dedicată distanțelor lungi (Long Range cu 231 de cai).
Dar să ne ocupăm de electricul entry-level. Acesta vine la pachet, pe lângă cei 210 cai, și cu un cuplu motor de 345 de Nm, destul de bine pe hârtie. Însă, tot pe hârtie descoperim și faptul că mașina cântărește 2.1 tone, deci este neașteptat de grea pentru segmentul acesta. E drept, are și o baterie generoasă.
În realitate, cei 210 cai putere se simt la limita motorizării corecte. Mașina se descurcă bine la viteze de drum național și în limitele de viteză pe autostradă. Însă, după un anumit moment, bagajul de resurse pare că se golește. Totul depinde și de modul de rulare ales, pentru că mașina dispune de resurse diferite: dacă ești în Eco ai doar 170 de cai și 270 de Nm, dacă ești în Normal ai doar 190 de cai și 300 de Nm, iar dacă selectezi Sport ești răsplătit cu ceea ce scrie în fișa tehnică: 210 cai putere și 345 de Nm.
După mine, modul Normal este destul de anemic dincolo de oraș. Mai ales dacă vei încărca bine mașina cu bagaje și pasageri. Tocmai de aceea, dacă vrei să simți dinamica unei mașini electrice, trebuie să apeși Sport. Lucrurile se întâmplă alert și te bucuri de un crossover fâșneț, gata să îți ofere un bagaj de resurse decent pentru a efectua unele depășiri.
Consum
Așa cum vă spuneam, o mare parte din masa totală este dată de bateria generoasă, de 520 de kilograme, instalată pe noua platformă medie Stellantis. Spre deosebire de vechile modele electrice din grup, noul Peugeot 3008 a inversat lucrurile. Mai exact, platforma a fost creată pentru a găzdui mașini electrice și mai apoi adaptată să primească și propulsoare termice.
Asta ne aduce o eficiență mai bună, o compartimentare eficientă și o autonomie super generoasă, de 527 de kilometri în ciclu mixt. Bateria are o valoare netă de 73 de KWh și promite să vindece pe toată lumea de anxietate.
Consumul înregistrat de mine, pe drumurile sinuoase de pe lângă Nisa, a fost de aproximativ 20 kWh/100 de km. Însă, în fișa tehnică Peugeot promite o valoare ideală de 17 kWh/100 de km. Dacă o să ții cu casa (a se citi „cu bateria”) și folosești modul Eco, precum și padelele din spatele volanului (ele reglează nivelul de recuperare), atunci autonomia are șanse mari să te impresioneze.
Peugeot promite să impresioneze și atunci când vine vorba despre încărcare. Fiind vorba despre o platformă nouă (însă tot la 400V), 3008 poate trage maxim 160 de KW de la o priză rapidă. De la o priză AC avem o capacitate standard de 11 kW și una opțională de 22 de kW. Așadar, premize bune pentru timpi reduși la stațiile de încărcare.
Rămâne de văzut și cum se comportă sistemul de management al bateriei, pe care n-am avut ocazia să-l testez, întrucât n-am încărcat pe traseu.
Performanţe
Aici nu-mi rămâne să mă întreb decât „Ce-ar fi fost dacă mașina era ceva mai ușoară”. Pentru că, în contextul unei mase totale de 2.1 tone, mașina aceasta de 210 cai putere atinge 100 de km/h în 8.8 secunde. Probabil, cu o baterie mai mică, sprintul ar fi fost aproape de 7 secunde.
Însă, pentru cei care nu sunt suficiente cele 8.8 secunde, nu vă impacientați. Vine și versiunea de 326 de cai putere, cu două motoare electrice și 4x4. Acolo vom avea cifre mai bune.
Viteza maximă este limitată la 170 de km/h.
Interior
Peugeot 3008 a evoluat mult față de vechea generație. Observi asta mai ales în interior. Acolo vei vedea că lucrurile au fost mult simplificate și chiar există asemănări cu Porsche. Nu săriți! Am vrut să zic doar că levierul transmisiei a fost mutat pe planșa de bord, la fel ca la Cayenne sau Taycan.
Asta a eliberat mai mult spațiu pe consola centrală, unde avem acum o mulțime de spații de depozitare. Planșa de bord a căpătat un aer mult mai futurist, mulțumită ecranului curbat de 21 de inch, și a fost îmbrăcată într-un material textil. Plasticul rămâne prietenos în părțile superioare, însă scade în calitate pe măsură ce pipăi mai jos.
Ergonomia are nevoie de acomodare. Ca, de altfel, majoritatea interioarelor venite din Franța. Bineînțeles că butoanele sunt aproape de domeniul trecutului. Există câteva scurtături pentru climatizare, tactile, cu răspuns haptic, mutate pe consola centrală, imediat sub ecran. Tot pe consola centrală avem un spațiu uriaș pentru pahare, ascuns de o clapetă. Cotiera vine acum cu o deschidere dublă, ca la modelele premium.
Postul de conducere păstrează aceeași arhitectură, botezată acum mulți ani i-Cockpit. Mai exact, șoferul privește pe deasupra volanului instrumentarul de bord digital. Însă, acum e ceva mai bine, pentru că ecranul a fost înălțat și îți găsești mai ușor poziția cu o vizibilitate favorabilă. Nu pot să nu critic, însă, zonele tactile de pe volan, care au luat locul butoanelor. Asta, deși, Volkswagen a decis să se întoarcă la clasicele butoane pe volan, după ce a primit plângeri din partea clienților. Or fi francezii făcuți din alt aluat, cine știe.
Pe locurile din spate, Peugeot 3008 oferă cam 69 de centimetri la nivelul picioarelor. E o valoare decentă, însă există mașini mai spațioase în acest segment, cum ar fi Skoda Karoq sau Volkswagen Tiguan. La nivelul capului, spațiul este și el decent. Aș avea de făcut și o precizare privind deschiderea ușilor spate, pe care aș fi vrut-o mai amplă.
Portbagajul are un hayon acționat electric și o capacitate de 520 de litri. Dacă optați pentru versiunea electrică cu două motoare, capacitatea acestuia scade la 470 de litri.
Preţ de achiziţie
Noul Peugeot 3008 are deja prețuri în România. După cum vă ziceam, există 3 versiuni disponibile, inclusiv cea electrică pe care am testat-o eu. Socotelile încep de la 33.000 de euro pentru hibridul de 136 de cai putere, cu echiparea de bază Allure. Pentru versiunea electrică, socotelile încep de la 46.700 de euro, pentru aceeași echipare Allure. Dacă vrei ceva mai multe opționale, atunci trebuie să te îndrepți către GT, adică echiparea de top, și trebuie să scoți din buzunar 50.000 de euro.
O să întrebați, pe bună dreptate, unde sunt celelalte echipări cu care eram obișnuiți în gama Peugeot. Ei bine, gama a fost simplificată și avem doar Allure și GT. Slavă Domnului!
Un Peugeot e-3008 cu echiparea de top GT beneficiază de faruri MatrixLED cu lumini de zi cu 3 “gheare”, stopuri cu lumini LED 3D, ecranul Peugeot i-Cockpit Panoramic de 21 de inch, iluminarea ambientala asociata modurilor de conducere, personalizabilă în 8 culori, încărcare wireless pentru telefonul mobil (15W), servicii de navigație conectată TomTom, 4 prize USB, o priză USB tip C, Cruise Control Adaptiv cu funcție Stop & Go, Cameră HD pentru marșarier și senzori de parcare față și spate, plafon și eleron spate Negru „Perla Nera”, hayon cu deschidere “hands-free”, volan încălzit, jante de 20 de inch, din aliaj.
Siguranţă
Noul Peugeot 3008 nu a fost încă testat de EuroNCAP, dar asta se va întâmpla, probabil, foarte curând, având în vedere popularitatea modelului. Fiind dezvoltat de o platformă complet nouă, este interesant de observat punctajul pe care îl va primi.
Însă, premizele sunt bune. SUV-ul francez dispune de 6 airbag-uri, de sistem de recunoaștere a semnelor, de frânare automată în situații de urgență, de monitorizare a atenției șoferului, de avertizare la depășirea benzii de rulare, de comutare automată între faza lungă și cea scurtă.
Ţinută de drum
Drumurile pe care ni le-au pregătit organizatorii testului nu au solicitat prea mult suspensia mașinii. Nu am avut prea multe gropi sau denivelări, însă m-am mai întâlnit cu unele limitatoare de viteză. Și a fost bine. Pentru că am putut vedea cât de confortabil este modelul francez.
Echipat cu jantele de 20 de inch, nu a digerat foarte bine acest limitatoare. Masa totală destul de ridicată și-a pus amprenta asupra suspensiei, care tinde să transmită unele șocuri, mai ales pe puntea spate. Antifonarea este, însă, bună.
Direcția nu oferă un feedback corect și te desprinde destul de mult de ceea ce se întâmplă sub roțile față. Prin urmare, limitele aderenței sunt uneori misterioase. Atunci când selectezi modul Sport, simți o rigidizare artificială a direcției și prinzi ceva mai multă încredere. Însă, ruliul considerabil o să îți reamintească de legile fizicii. Atât în virajele abordate cu mult aplomb, cât și pe frânările bruște.
Partea bună este că la viteze reduse, direcția beneficiază de o asistare bună, astfel că Peugeot 3008 este manevrabil în zonele aglomerate.
Vizibilitate
Peugeot a instalat oglinzi destul de bine proporționate pe noul 3008. Însă, vă recunosc, nu știu de ce, eu parcă le-aș fi dorit ceva mai mari.
Luneta oferă o vizibilitate decentă, însă ultimul rând de montanți este extrem de mare și încurcă la manevrele efectuate în marșarier. Nu prea înțeleg rolul celui de-al treilea geam lateral, destul de mic, triunghiular.
Când vine vorba despre camerele video, trebuie să vă spun că cea pentru marșarier beneficiază și de spălare. Grafica este decentă.
Tehnologie
Peugeot 3008 este disponibil, în standard, cu două ecrane de 10 inch. Unul pentru instrumentarul de bord și unul pentru sistemul multimedia. Sub acesta din urmă, se mai află un mic ecran, pe care poți configura mai multe scurtături ale sistemului multimedia. Deci, practic, ai 3 ecrane.
Dacă te lasă buzunarul, poți urca la nivelul de echipare GT, care îți garantează un ecran curbat, cu diagonala de 21 de inch. Grafica este excelentă și se vede clar că vorbim despre o platformă nouă. Peugeot a făcut un salt plăcut în viitor.
Însă, mai există unele întârzieri ale sistemului central, mai ales atunci când vine vorba de butonul Home, care te aduce în meniul principal. Și nu ține de procesor, ci de dorința francezilor de a se simți speciali. Hărțile se mișcă bine, iar conexiunea cu telefonul mobil se realizează rapid.
Clienții au la dispoziție scaune încălzite față și spate (activarea lor e cam complicată în meniul multimedia), precum și volan încălzit, un sistem audio Focal și faruri Matrix LED.
Pe acestea din urmă le-am testat pe timp de noapte și pot spune că sunt foarte bune, cu o capacitate excelentă de a gestiona rapid modulele LED pe segmente de drum cu iluminare diferită.
Pe versiunea noastră electrică, sistemul de navigație poate calcula destul de fidel nivelul de baterie cu care o să ajungi la destinație și poate oferi sugestii de încărcare pe traseu.
Design
Aici trebuie să lămurim ceva de la bun început. Gilles Vidal, actualul designer Renault, a fost, vreme de mulți ani, șeful de design Peugeot. Deci, orice asemănare este „pur întâmplătoare”. Lăsând gluma la o parte, există asemănări între noul Peugeot 3008 și noul Renault Scenic.
Dincolo de faptul că ambele lasă în urmă o carieră de monovolum. Avem muchii asemănătoare și chiar și jantele de 20 de inch, de pe versiunea electrică, seamănă destul de mult cu cele de pe Scenic.
Avem șase culori de caroserie, printre care și acest albastru Obsession de pe versiunea pe care am testat-o noi, ilustrată în pozele acestui articol.
Altfel, trebuie să recunoașteți că Peugeot 3008 arată bine, fiind o evoluție agresivă și plăcută a vechiului model. Ce-mi place este că motivul ghearelor, regăsit în cazul luminilor LED diurne, încă e la modă și oferă un aspect distinctiv.
Ne-a placut
- Designul exterior
- Calitatea materialelor
- Grafica ecranului curbat
- Autonomia bună
Nu ne-a placut
- Unele întârzieri ale sistemului multimedia
- Suprafața tactilă a volanului
Ştiri despre Peugeot
-
Constructorul francez de automobile prezintă noul E-5008, un SUV electric care vine în standard cu 3 rânduri de scaune. Modelul poate fi comandat și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. (Miercuri, 20 Martie)
-
Peugeot anunță introducerea tehnologiei ChatGPT, cu inteligență artificială, pe anumite modele din gamă. Inițial, serviciul va fi disponibil în Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie. (Luni, 19 Februarie)
-
Noul Peugeot 3008 poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul francez este disponibil în 3 versiuni, adică mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electric, iar prețurile pornesc de la 33.000 de euro cu TVA inclus. (Joi, 08 Februarie)
-
Constructorul francez de automobile a lansat oficial noul E-3008. SUV-ul cu zero emisii este disponibil în 3 versiuni, cu până la 320 de cai putere și 700 de kilometri. (Marti, 12 Septembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini cu exteriorul noului E-3008. SUV-ul cu zero emisii va debuta oficial în data de 12 septembrie. (Vineri, 08 Septembrie 2023)
Interiorul e de pe alta planetă comparat cu orice din clasă, inclusiv de la "premium".
Anul viitor apare versiunea cu autonomie 700km, care în mod sigur va intra pe lista scurtă pentru noi.
Dar ca masina de familie cred ca e perfectă, 700km (teoretic) e mai mult decât suficient pentru orice drum facem noi în familie, sau eu singur.
5008 e mai spațioasă și are un portbagaj mai util pentru familie dar noi ne gândim sa renunțăm la a avea o mașină separată pentru călătoriile cu copiii. Iar 5008 e prea mare pentru străzile unui oraș medieval, unde locuim noi.
AUTOBEZ
Face parte din trendul actual de efeminizare a masinilor, de tehnologizare IT masiva si de melanj intre masinile de masa si cele premium.
Ce nu mi-a placut la interior este ecranul ala mare care nu este integrat in bord ci este ca un evantai mare in fata soferului, multe plastice stralucitoare pline de urme, amprente etc si materialul textil dubios gri deschis de pe bord care se intinde pana la cotiera si care in timp se va imbiba de praf, transpiratie si creme de maini, deci pete si greu de curatat. Bordul este mai frumos si mai ergonomic ca la vechiul 3008, au scapat de clapete iar schimbatorul de viteze e cool, pe bord.
Si alti producatori auto au avut material textil pe bord dar au renuntat la el- acum imi vine in minte Chevrolet Cruze.
Iar pretul sare bine de 50k.
Nu am condus-o asa ca ma abtin de la alte comentarii.
Totusi, o masina frumoasa.
N-aș zice că am 50k pe card, dar să-i dai pe o plesneală ridicolă și s-o compari cu x4, struguri și alte lipsuri ale prostovanilor electrici nu se face. :))))))))
P.S. Cum e să tot comentați despre săraci în timp ce conduceți 208?!? :)))))))))
Numai leu nu e :) chiar sunt curios sa vad cati vor da 39k euro pe un GT Line cu motor 1.2 de 136cp.
O zi buna va doresc! :)