Marti, 15.10.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
Sunt câteva Peugeot-uri care mi-au marcat copilăria și adolescența. Îmi aduc aminte perfect de baia de mulțime pe care a făcut-o primul Peugeot 407 în fața blocului meu. Nu mai vorbesc despre entuziasmul cu care a fost primită și varianta 407 Coupe, câțiva ani mai târziu, în dreptul aceluiași proprietar.
Și micul 206, lansat în anul 1998, a fost o mașină frumoasă, cu milioane de exemplare vândute mulțumită aceluiași design atrăgător. Ne-am cunoscut prin 2004, imediat după ce deveneam șofer cu acte în regulă. Era argintiu, avea un motor pe benzină și aparținea unui vecin care rămăsese fără permis. Așa că, timp de trei luni, ne-am împrietenit destul de bine, fie că făceam un drum scurt cu vecinul până la piață, fie că luam drumul unui sat din apropiere de Buzău.
Mai târziu, când am început să scriu despre mașini, l-am cunoscut pe fiul său, Peugeot 207. Era prima mașină pe care o testam în calitate de jurnalist auto. Spre bucuria mea, testul a și fost publicat pe Automarket.
Acum, două generații mai târziu și 11 ani distanță, Peugeot mi-a dat din nou întâlnire cu reprezentantul său din clasa mică. Noul 208. De data asta în Portugalia, cu ocazia testului internațional. Are o misiune grea, având în vedere că și Volkswagen Polo și Ford Fiesta și noul Renault Clio sunt mai proaspeți ca oricând și promit război. Hai să vedem cu ce iese la bătaie noul Peugeot 208.
Peugeot 208
1.2 PureTech 130 CP, Aut8
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
Motor / Transmisie
Peugeot a vrut să le ofere tuturor câte un șezlong pe plaja sa de motoare extrem de generoasă. Chiar și cei care încă se gândesc la un motor diesel în acest segment sunt bineveniți în curtea Leului. Pentru ei există noul motor de 1.5 litri și 100 de cai putere. L-am testat vreme de 130 de kilometri în Portugalia și pot spune că este o alternativă mărinimoasă pentru cei care vor să deguste un cuplu de 250 de Nm. Motorul devine destul de gutural și intruziv la turații înalte, iar cutia manuală cu șase rapoarte, disponibilă în standard, este etajată destul de lung pentru a favoriza consumul. Dieselul își pierde din suflu la viteze de autostradă în treptele cinci și șase.
Însă ceva mai dinamic pare motorul turbo pe benzină de 1.2 litri și 130 de cai putere, cel asupra căruia mă voi concentra și eu astăzi. El este ceva mai responsiv la viteză mare, însă nu vă așteptați la o explozie. Resursele sunt livrate progresiv de o cutie automată cu 8 rapoarte, care se păstrează sobră și elegantă chiar și atunci când cauți un kick-down. Adică nu o să îți ofere o retrogradare brutală, ci mai degrabă una destul de civilizată. Poate doar în modul de rulare Sport să mai ațâți ușor lucrurile.
Alternarea treptelor se face liniar, iar încercarea sa de a ajunge în plaja de eficiență maximă nu este atât de insistentă și deranjantă ca a unui DSG.
Motorul de 1.2 litri are trei cilindri și poate părea ușor nerafinat pentru cei care nu sunt obișnuiți cu astfel de capacități. Are vibrații, mai ales la repornirea sistemului Start-Stop, și poate deveni și el intruziv la turații înalte.
"Benzinarul" vine cu un cuplu generos, de 230 de Nm, disponibil pe la 1750 de rotații. Plaja de cuplu este bună, motorul este destul de elastic, iar 208 se simte bine alături de el. În fond, mașina cântărește puțin peste 1.100 de kilograme, deci nu ar avea nevoie de mai mult.
Consum
Ca să se asigure că 208 o să fie cât mai eficient, Peugeot a gândit o aerodinamică activă, a pregătit o podea aproape plată, a instalat anvelope clasa A de eficiență și a creat o suspensie optimizată aerodinamic. Iar eforturile nu au fost în zadar.
Dacă dieselul a consumat cel mult 6.1 litri la 100 de km, oricât de tare am mers pe autostradă, benzina a fost ceva mai gurmandă. Însă nu cu mult. Undeva între 6.5 și 7 litri/100 de kilometri. În comparația aceasta trebuie să luați în calcul și faptul că motorul de 130 CP este disponibil doar cu transmisia automată.
În fișa tehnică, Peugeot anunță un consum mixt, calculat în regim WLTP, de 5.7 litri/100 de km. Este o valoare cinstită, care cred că se apropie destul de mult de realitate în situația în care optezi pentru modul de rulare Eco.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un Renault Clio, disponibil doar cu motorul pe benzină de 90 de cai, fără automată, promite un consum mixt de 5.2 litri/100 de km. Deci o valoare apropiată, chiar dacă e departe de a oferi aceleași resurse. Un Suzuki Swift cu motorul de 140 CP și cutie manuală promite 5.6 litri/100 de km, însă în regim NEDC, care prin tradiție este ceva mai "optimist" conform testelor oficiale.
Volkswagen Polo și motorul său de 115 CP cu DSG promit un consum de 6.1 litri în regim WLTP. Skoda Fabia și Seat Ibiza, echipate cu motorul de 110 CP benzină și cu DSG, promit sub 5 litri la 100 de km, însă în regim NEDC. Același lucru este valabil și pentru Ford Fiesta și motorul Ecoboost de 125 CP.
E corect, deci, să susținem că 208 stă undeva la mijlocul plajei de consumuri oficiale anunțate de constructori.
Performanţe
Pentru cei care vor să se bucure de cele 8.7 secunde scurse până la 100 de km/h, Peugeot oferă modul Sport. Acesta garantează o dinamică sesizabil mai bună decât cel Standard, în care mașina parcă e ușor anesteziată.
Cu sprintul său de 8.7 secunde, Peugeot 208 este mai rapid decât rivali foarte populari, cum ar fi Ford Fiesta, Hyundai i20, Seat Ibiza și Skoda Fabia. E drept că toți aceștia au și cu 10 sau 15 cai putere în minus.
Renault Clio și Volkswagen Polo în versiunile echivalente sunt și ei bătuți fără drept de apel de către noul 208.
Interior
Într-un segment în care Volkswagen Polo a decis să le ofere clienților săi materiale ceva mai tari și austere, Peugeot a exploatat foarte bine această slăbiciune. A pregătit materiale impresionante pentru un model de clasă mică. Plasticul de pe planșa de bord este moale și este dublat de unul care imită textura fibrei de carbon. Este la fel de moale și prietenos.
În zonele inferioare, lucrurile se mai strică, însă nu alarmant. Pe nivelurile de echipare superioare apar cusături contrastante și chiar iluminare ambientală cu LED.
Surprizele plăcute se continuă și când vine vorba despre scaune. Confortabile, cu un șezut bun și o tapițerie cum găsești în general în segmentele superioare. Aș putea risca să spun că tapițeria din piele, regăsită pe nivelul de echipare GT Line, ar putea fi folosită la fel de bine pe orice mașină premium.
Totuși, ergonomia nu este cea mai fericită, chiar dacă Peugeot a căutat să grupeze ordonat comenzile. Cele pentru climatizare sun pe clapete, iar cele pentru sistemul multimedia pe o zonă tactilă. Butoanele păstrează aceeași trăsătură ca pe fratele mai mare 508: adică trebuie să apeși hotărât pe ele. Partea bună e că logica așezării și ergonomia butoanelor pe volan și de sub acesta (pilotul automat) sunt destul de intuitive.
Peugeot 208 reușește să ofere spații de depozitare foarte utile. Avem o cotieră uimitor de mare pentru acest segment. De asemenea, pe consola centrală avem suport pentru pahare și un spațiu pentru telefonul mobil. Surpriza este însă devăluită de o clapetă care deschide un alt spațiu pentru telefonul mobil, pe planșa de bord. Acesta poate fi echipat și cu încărcare prin inducție.
Spațiul din cabină este decent și va putea primi la bord patru pasageri în condiții confortabile. Pentru șofer, spațiul de la nivelul pedalelor ar putea părea ușor înghesuit pe versiunea cu transmisie manuală. Pe locurile din spate, locul la nivelul genunchilor este decent. Foarte generos este însă spațiul de sub scaunele față. La nivelul capului, pe locurile din spate, lucrurile s-ar putea să fie ușor neplăcute pentru cei care au peste 1.80 metri.
Portbagajul nu excelează. Are o capacitate maximă de 311 litri. Asta dacă renunțați la roata de rezervă. Este destul de puțin în condițiile în care majoritatea modelelor de clasă mică noi lansate au plusat la acest capitol, unele atingând chiar și pragul de 400 de litri.
Insonorizarea este destul de bună. Apare însă un zgomot normal la rulare pe suprafețele de asfalt rugos. De asemenea, există și zgomot de vânt la viteze de autostradă.
Preţ de achiziţie
Peugeot nu a anunțat încă prețurile pentru piața din România. O va face în luna noiembrie a acestui an, când modelul va fi disponibil pentru comandă și pe piața de la noi. Până atunci, pot doar să presupun că francezii vor poziționa ceva mai sus noul 208 comparativ cu principalul concurent conațional: Renault Clio. Dar voi trage concluziile finale bazându-mă pe informații reale, după deschiderea comenzilor.
Siguranţă
Cu numai o zi înainte de testul internațional, desfășurat în Portugalia, EuroNCAP a publicat rezultatele obținute de Peugeot 208 în cadrul testelor sale de siguranță. Veștile nu au fost îmbucurătoare, pentru că 208 a primit patru stele.
În comunicatul emis de EuroNCAP se arată că Peugeot 208 a ratat la mustață cele cinci stele din cauza punctajului mic obținut pentru protecția pietonilor. Aici, Peugeot 208 a obținut un procentaj dezamăgitor, adică numai 56%.
La nivelul protecției pasagerilor, cele 91 de procente obținute pentru protecția adulților, la pachet cu cele 86 de procente pentru protecția copiilor, apropie Peugeot 208 de rezultatul lui Audi A1 sau BMW Seria 1.
Totuși, chiar dacă nivelul de protecție oferit pasagerilor este unul îmbucurător, nu pot să nu țin cont și de faptul că protecția pasagerilor a fost sancționată. Prin urmare și punctajul nostru va fi influențat de acest aspect.
Peugeot 208 este echipat cu o listă lungă de sisteme de siguranță. Printre acestea se numără frânarea automată în situații de urgență, cu posibilitatea detectării pietonilor și bicicliștilor chiar și pe timp de noapte. O noutate în segment. Nu lipsesc recunoașterea semnelor de circulație, faza lungă activată automat, monitorizarea atenției șoferului și monitorizarea unghiului mort.
Am probat pilotul automat adaptiv, la pachet cu menținerea benzii de rulare și pot spune că Peugeot 208 este unul dintre modelele care îți oferă un timp generos fără mâini pe volan. Se ocupă el de păstrarea direcției, însă s-ar putea să nu-ți placă pentru că se ghidează după marcaj și are corecții bruște ale volanului.
Ţinută de drum
Peugeot 208 este o mașină care își propune să ruleze foarte mult în orașele aglomerate. Prin urmare, la fel ca vechea generație, trebuie să pună accentul pe confort. Suspensia a fost configurată în conformitate cu această idee. Cel puțin pe versiunea diesel.
Pe versiunea benzină, cea echipată cu motorul de 130 de cai și testată de mine, suspensia a fost ceva mai rigidă. Poate și din cauza jantelor de 17 inch. Mai mult, insonorizarea sa este perfectibilă, în special pe puntea spate.
Despre dinamică nu se pot spune prea multe, pentru că mașina manifestă ruliu pe viraje și o inerție neașteptată la frânările de urgență. Nici direcția nu ajută foarte mult, pentru că nu e tocmai precisă și nu transmite informații despre suprafața de rulare. Aceste elemente dezvăluie o mașină tipică de oraș pentru care important este confortul pasagerilor, nu comportamentul pe serpentine.
Din fericire, atunci când selectați modul de rulare Sport, direcția devine ușor mai precisă și te invită să abordezi anumite viraje cu mai mult curaj.
Vizibilitate
Peugeot 208 dispune de o lunetă proporționată bine, suficient de lată. Ea este flancată însă de un ultim rând de montanți care ar putea incomoda în anumite manevre de parcare. Oglinzile laterale sunt bine proporționate, ca și oglinda retrovizoare.
Pentru cei care au nevoie de ajutor la parcare, Peugeot 208 oferă un asistent care poate gestiona accelerația și direcția pentru a efectua manevre de parcare laterală sau garare cu spatele.
Cei care nu vor să cheltuiască atât pe un opțional așa de pretențios, pot primi o cameră de marșarier, însă calitatea imaginii este dezamăgitoare.
Tehnologie
Pe cât de slabă este calitatea camerei de marșarier, pe atât de uluitoare este grafica instrumentarului de bord digital, denumit acum i-Cockpit 3D. Este o continuare firească a instrumentarului digital regăsit pe 3008 și 508, vizualizat în continuare pe deasupra volanului. Știu, mulți cred în continuare că nu e o soluție tocmai inspirată. Însă, cei 6 milioane de clienți care au primit un astfel de instrumentar ar putea să contrazică ușor părerile cârcotașe.
Noua generație i-Cockpit 3D vine cu o grafică îmbunătățită și cu o hologramă spectaculoasă, care proiectează informații în zone diferite, în funcție de importanța lor. Peugeot susține că această hologramă îmbunătățește timpul de reacție în cazul unui pericol cu jumătate de secundă.
După două zile alături de această invenție, pot spune că ea este la fel de revoluționară în acest segment precum sistemul de recunoaștere a gesturilor, introdus de BMW pe actuala generație Seria 7.
În centrul planșei de bord, Peugeot poate instala un ecran de 5, 7 sau 10 inch. Eu l-am probat pe cel mai mare. Chiar dacă meniul poate părea ușor neintuitiv, sistemul oferă o grafică bună. Simțul tactil nu are sensibilitatea pe care ți-ai dori-o, iar răspunsul procesorului este ceva mai lent în primele minute de la pornire.
Navigația este 3D, este oferită de TomTom și garantează informații din trafic. Pentru cei care vor o grafică familiară, 208 oferă Mirror Link, Apple CarPlay și Android Auto.
De asemenea, prin interior au fost presărate prize USB clasice și un USB de tip C. Încărcarea telefonului se poate face și prin inducție, în spațiul inteligent despre care vorbeam la capitolul Interior, însă pot fi momente când telefonul se mișcă și încărcarea se întrerupe.
Design
Aici nu cred că sunt foarte multe de spus. Peugeot a descoperit o rețetă estetică de succes și o aplică pe noile modele. Prin urmare, noul 208 este o mașină extrem de atrăgătoare, printre cele mai frumoase din segment. Partea frontală te face să crezi că ai de a face cu un 508 subdimensionat. Aceeași semnătură LED cu cele trei "gheare", aceeași grilă cu inserții cromate (culmea, ușor mai mare pe 208) și aceeași inscripționare retro a numelui pe capotă.
Dezvoltat pe o platformă complet nouă, Peugeot 208 a crescut ușor în dimensiuni, însă profilul este tot acela al unei mașini de clasă mică. Pe nivelul de echipare GT Line, pasajele roților sunt îmbrăcate într-un plastic lucios, care pune și mai bine în evidență jantele cu dimensiuni de până la 17 inch.
Posteriorul este dominat de aceeași bandă neagră lucioasă care unește stopurile full LED. Aceeași echipare GT Line aduce un difuzor fals de aer, și el negru lucios, în care a fost integrată o evacuare dublă cromată. Bineînțeles, nu lipsește inscripționarea GT Line pe umărul posterior al mașinii.
Pachetul estetic este completat de o gamă variată de culori. Cele mai noi sunt galben Faro (oferită standard), roșu Elixir și Vertigo Blue.
Ne-a placut
- Calitatea anumitor materiale
- Holograma instrumentarului de bord
- Designul exterior
- Scaunele și tapițeria din piele
- Cutia automată
Nu ne-a placut
- Dimensiunea portbagajului
- Insonorizarea suspensiei
- Precizia direcției
- Răspunsul simțului tactil
Date tehnice - Peugeot 208 1.2 PureTech 130 CP, Aut8 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Peugeot
-
Constructorul francez de automobile prezintă noul E-5008, un SUV electric care vine în standard cu 3 rânduri de scaune. Modelul poate fi comandat și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. (Miercuri, 20 Martie)
-
Peugeot anunță introducerea tehnologiei ChatGPT, cu inteligență artificială, pe anumite modele din gamă. Inițial, serviciul va fi disponibil în Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie. (Luni, 19 Februarie)
-
Noul Peugeot 3008 poate fi comandat la noi în țară. SUV-ul francez este disponibil în 3 versiuni, adică mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electric, iar prețurile pornesc de la 33.000 de euro cu TVA inclus. (Joi, 08 Februarie)
-
Constructorul francez de automobile a lansat oficial noul E-3008. SUV-ul cu zero emisii este disponibil în 3 versiuni, cu până la 320 de cai putere și 700 de kilometri. (Marti, 12 Septembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini cu exteriorul noului E-3008. SUV-ul cu zero emisii va debuta oficial în data de 12 septembrie. (Vineri, 08 Septembrie 2023)
Imi place insa la fel de mult stilul curat, profesionist, in care e scris articolul.
E placut sa citesti un text scris de un ziarist care "are cuvintele la el", care foloseste termonologia auto cu naturalete si care evita cu decenta anglosaxofoneala gratuita...
În spate-i alta situaţia, deşi doi adulţi non-baschetbalişti stau OK. Şi cu portbagajul ar fi ceva mai nuanţată critica micimii, Renault declarând valori umflate iniţial, la 391 litri în loc de max. 340 pt. Clio-5 (v. metoda măsurării în litri... de apă.:-))
...E deci doar o idee mai mic la 208 (cauza: platforma proiectată din start şi pt. baterii), dar ADAC ne va lămuri curând, metoda lor fiind şi mai realistă decât aia VDA.
În rest, arată super. :-))) (bufnesc în râs aparent aiurea, dar mă bântuise o secundă "peisajul" viitor al rubricii de comentarii AM după ce-o s-o rad din zonă nu doar eu, ci şi alţi câţiva.)
La modul serios, designul pare simpluţ spre simplist, dar are un bun echilibru dinamic al proporţiilor şi câteva "scobituri" subtile de efect (observaţi măcar capota motorului şi lateralele.)
Nu mă împac doar cu plasticele alea negre-lucioase de la aripi (care se şi zgârie relativ uşor), dar probabil că marketingul PSA a vrut să diferenţieze şi aşa versiunile "haut de gamme".
...Poate şi să-l facă mai greu confundabil cu Audi A1 ? (de care, că tot veni vorba, noul 208 se apropie... riscant de mult ca preţuri.)
Revenind însă la ce-am probat efectiv, motoraşul 1.2 e destul de forţos şi-n versiunea de 100 CP (pot paria că scoate tot 110 CP ca fostul Puretech intermediar, accelerând sub 10 secunde de la 0-100 kmh), dar maşina nu mi-a părut mai uşoară ca fostul 208 (cu 90 kile?--whahaha, ar fi avut atunci 1.255 kg fostul... no way.)
În fine, aşa cum minte Renault la portbagaje, la fel le gogonează şi Peugeot la masa proprie.
Puretech-ul 1.2 are şi ceva vibraţii, dar trage mai bine decât (aceleaşi râşniţe :-)) ale competitoarelor de 1.0 litri -- normal, la 20% cilindree-n plus.
Pot confirma în mare parte senzaţiile descrise de Bogdan apropo de ţinuta de drum, cu adăugirea că "manuala" e ceva mai precisă şi nu mai cloncăne ca pe fostul 208 -- aşa că superlativele presei (franceze mai ales) nu-s complet justificate.
Plusul de confort sesizabil al suspensiilor nu putea rămâne oricum fără consecinţe asupra sportivităţii reacţiilor.
Concluzie-1: maşinuţă bună, dar cam prea scumpă, inclusiv în raport cu VW Polo sau Ford Fiesta (asta testată de AM sare cred de 26.000 -- preţ listă vestică.)
Concluzie-2: Renault Clio se va vinde totuşi mai bine în continuare.
cauta "responsiv" in articol
Despre SAB 2019 Romexpo s-au scris "foiletoane" intregi.... trebuie doar sa cauti atent la comentarii ;) asa ca subiect epuizat ptr AM.
PS1: vezi art. cu Toyota LQ si ramai cu gura cascata.
PS2: dar sa nu deschidem din nou subiectu, ;)
Ce nu e ok tine de condus: directie, volan, tinuta de drum, ergonomie etc
Pretul va fi mare (estimez) si va duce la vanzari slabe. Vezi cazul lui 508, pozitionat aiuristic si pe care inca nu l-am vazut pe strazi dupa 1 an de la lansare.