Vineri, 29.09.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Atunci când ești invitat la o nuntă, tot ce-ți dorești este să nu întârzii. Dacă ai întârziat, toți ceilalți se vor uita la tine când ajungi, te vor analiza din cap până în picioare doar cu scopul de a-ți găsi defecte și, probabil, va trebui să ridici pe cineva de pe scaunul tău. Concluzia? E bine să nu întârzii la nuntă.
Opel a înțeles asta și s-a folosit de orice pentru a ajunge la timp. Chiar și așa, tot a întârziat puțin la nunta din segmentul SUV-urilor compacte, însă, având în vedere că petrecerea abia a început, Grandland X s-ar putea să scape de scenariul de mai sus.
Unde mai pui că a fost așezat la masă de unul dintre cele mai populare branduri prezente: Grupul PSA Peugeot-Citroen. De ce spun asta? O să aflați mai jos.
Opel Grandland X
1.6 Diesel Turbo 120CP Man6 Innovation
- Pret de pornire 18.700 €
- Pret model testat 24.400 €
Motor / Transmisie
Noul Opel Grandland X își propune să se așeze la masa bogaților cu numai două motoare. Momentan. Sunt însă două motoare care țintesc 50% din publicului acestui segment. Și sunt două motoare care au primit deja aprobarea publicului pe modelele din gama PSA.
Este vorba despre un motor turbo pe benzină, de 1.2 litri și 130 de cai putere și despre un diesel de 1.6 litri și 120 de cai putere. Chiar dacă am avut parte de un Dieselgate care a zguduit piața europeană din temelii, publicul preferă în continuare motorina.
Așa că am luat la întrebări versiunea diesel. Pe lângă cei 120 de cai, unitatea dezvoltă și 300 de Nm la 1750 de rotații. Este un cuplu suficient pentru o mașină din acest segment. Suficient pentru a face din Grandland X un crossover destul de vioi, care se simte bine și în afara orașului, chiar și la viteze de autostradă.
Însă, atunci când se simte bine și urcă ceva mai mult în ture devine prezent în habitaclu și trădează din caracterul gutural. Vibrațiile ușoare nu lipsesc nici ele.
Unitatea cu patru cilindri este asociată unei transmisii manuale cu șase rapoarte. Timoneria este zgomotoasă, imprecisă și uneori agață. Nu este cel mai fericit mariaj motor-cutie. Motiv pentru care aș recomanda, mai degrabă, cutia automată, testată și ea în cadrul evenimentului din Germania, dar pe o distanță ceva mai scurtă.
Revenind la etajarea transmisiei manuale, trebuie să precizez că ea a fost gândită pentru a favoriza consumul, fiind ceva mai lungă.
Consum
Iar consumul încearcă să se înscrie în coordonatele unui diesel clasic. Pe parcursul celor 150 de kilometri parcurși pe lângă Frankfurt, prin sate mici, pe autostradă și pe drumuri foarte puțin virajate, Grandland X a ajuns la o valoare maximă de 5.7 litri/100 de kilometri.
În fișa tehnică, Opel garantează că noul său crossover poate consuma, în medie, 4.6 litri/100 de kilometri. Este o diferență cam mare între ce promit germanii și valoarea lui Peugeot 3008, de la care Grandland X împrumută motorul de 1.6 litri. Francezul anunță doar 4.0 litri/100 de km, unul dintre cele mai mici consumuri din segment.
Tot mai puțin decât Grandland X consumă și Ford Kuga, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Honda CR-V și Seat Ateca. În schimb, neamțul promite mai multă eficiență decât Volkswagen Tiguan, Kia Sportage și Hyundai Tucson echipate cu motorizări asemănătoare.
Performanţe
În ceea ce privește accelerația, Opel pare să revină la performanțele modeste din trecut. Asta deși noile generații Astra și Insignia anunțau o revenire fantastică și extrem de competitivă pentru segmentele din care fac parte.
Grandland X accelerează de la 0 la 100 de km/h în 11.8 secunde. Este un timp mai slab decât cel al lui Kia Sportage, Peugeot 3008, Seat Ateca, Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Hyundai Tucson și Honda CR-V. Doar Ford Kuga și Nissan Qashqai sunt ușor mai lente.
Viteza maximă a noului Grandland X este de 189 de km/h.
Interior
Primul lucru pe care îl vor observa cei care sunt obișnuiți cu modelele Opel? Nu miroase a Opel. Asta și pentru că plasticul folosit cred că este diferit de cel pe care îl foloseau nemții înainte de colaborarea cu PSA.
Pe planșa de bord avem un plastic moale, pe care sunt care imitate cusăturile. Pe consola centrală sunt zone cu plastic tare, dar și zone salvate de o tapițerie din piele sintetică. Fețele de uși sunt și ele îmbrăcate într-un plastic ușor neprietenos.
Designul este unul simplist, care pune accentul pe ergonomie. Așa că nu te vei rătăci printre butoane, iar acomodarea se va face foarte rapid. Spațiile de depozitare sunt numeroase. Avem un loc pentru telefonul mobil la baza planșei de bord, suport pentru pahare mari pe consola centrală, suficient spațiu în portierele față și chiar în cele din spate.
Pe al doilea rând de scaune se stă decent, cu spațiu la picioare suficient, însă nu berechet. Cam ce găsești de obicei în segmentul compact.
Portbagajul este însă extrem de încăpător. Are o gură de încărcare generoasă și o capacitate totală de 514 litri. Este mai mult decât ce oferă Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Renault Kadjar, Seat Ateca și Kia Sportage.
Cea mai încăpătoare opțione este reprezentată de Volkswagen Tiguan, urmat îndeaproape de Honda CR-V. Și Peugeot 3008 și Toyota RAV4 sunt ceva mai generoase decât Grandland X. Însă nu cu mult.
Preţ de achiziţie
Opel Grandland X are unul dintre cele mai accesibile prețuri de pornire din segment: 18.700 de euro, valabil pentru versiunea pe benzină de 130 de cai putere. Dieselul pleacă de la 20.600 de euro, însă dacă vă doriți nivelul de echipare testat de noi, atunci trebuie să scoateți din buzunar 24.400 de euro.
Dacă ne uităm în segment, vedem că cel mai ieftin Honda CR-V diesel pleacă de la 26.600 de euro, deci nici măcar nu poate fi luat în discuție. Ford Kuga este și el mai scump, versiunea de 120 de cai putere și echipare Titanium ajungând la 26.000 de euro.
Cel mai ieftin Hyundai Tucson cu o motorizare comparabilă costă 28.400 de euro, însă omologul Kia Sportage ajunge la 24.100 de euro, deci insesizabil mai abordabil.
Nissan Qashqai este și el ceva mai scump, nivelul de echipare Tekna al versiunii de 1.5 litri fiind evaluată la 26.100 de euro. Fratele prin alianță, adică Peugeot 3008, cu nivelul de echipare Allure și aceeași motorizare, ajunge să coste și el peste 26.000 de euro.
Renault Kadjar pare a fi o alegere ceva mai accesibilă, versiunea de 1.5 litri și echipare Zen ajungând la 20.700 de euro. Și Seat Ateca pare a fi o alegere chibzuită, însă nivelurile de echipare disponibile pentru versiunea comparabilă, de 1.6 litri și 115 cai putere, sunt ceva mai modeste.
Despre Volkswagen Tiguan nici nu are rost să mai amintesc, întrucât banalul Trendline, adică nivelul de intrare în gamă, pleacă de la 24.000 de euro pentru versiunea de 2.0 litri și 115 cai putere. Și Toyota RAV4 joacă în altă ligă, având în vedere prețul său de pornire de 26.700 de euro.
Siguranţă
Opel și-a făcut lecțiile atunci când vine vorba despre siguranță. Grandland X a fost testat recent de EuroNCAP și a primit punctajul maxim de cinci stele. Dacă ne uităm la nivelul de protecție oferit, observăm că a luat 84% pentru protecția adulților, 87% pentru cea a copiilor, 63% pentru cea a pietonilor și 60% pentru sistemele de siguranță.
Pe lista dotărilor avem sistem automat de frânare în situații de urgență cu posibilitate de recunoaștere a pietonilor, un asistent pentru menținerea benzii de mers, destul de enervant, șase airbaguri, recunoașterea stării de oboseală a șoferului și identificare semnelor de circulație.
Ţinută de drum
Traseul pus la dispoziție de Opel în cadrul lansării internaționale nu a presupus foarte multe drumuri virajate, așa că ținuta de drum rămâne o ecuație cu câteva elemente necunoscute.
Ce este sigur? Ruliul care se manifestă în viraje și direcția care nu este neapărat precisă, fiind extrem de asistată. Însă acest aspect va fi extrem de apreciat în mediul urban. Suspensia este confortabilă și pare să nu transmită foarte multe zgomote în interior. Am probat asta prin cele câteva gropi pe care le-am găsit, cu chiu cu vai, prin Germania.
Noul Opel Grandland X folosește platforma EMP2 a celor de la PSA. Adică scheletul lui Peugeot 3008. Chiar dacă designul interior și exterior le separă, un lucru le apropie: lipsa tracțiunii integrale. Există un sistem IntelliGrip, cu cinci moduri diferite de rulare, capabil să ajusteze controlul tracțiunii pe puntea față. Însă nimic mai mult. Nu l-am testat pentru că nu se afla pe exemplarele prezente la test.
Vizibilitate
Cât privește vizibilitatea, Grandland X poate fi depunctat în cazul lunetei, pentru că este ușor cam îngustă și ridicată. De asemenea, montantții sunt foarte mari și încurcă la manevrele în marșarier. Însă, din fericire, oglinzile laterale sunt suficient de mari, iar montatul frontal de pe partea șoferului nu pare să încurce în viraje.
Tehnologie
Pe lista tehnologiilor lui Grandland X, Opel s-a asigurat că noii clienți vor găsi tot ce le poftește inima. De la un computer de bord color în spatele volanului, la un ecran multimedia de 8 inch poziționat în centrul planșei de bord. Acesta din urmă aparține sistemului multimedia IntelliLink. Este nevoie de acomodare și are unele momente când are mici întârzieri. Dar ele au loc când folosești navigația și sunt aproape insesizabile.
Dacă vă dă bătăi de cap parcarea cu spatele sau orice altă manevră de acest fel, Opel propune o cameră cu vedere la 360 de grade. Sau, și mai bine, un asistent la parcare. Și tot pentru a spori confortul, Opel Grandland X este oferit cu încălzire în scaunele față, scaunele spate și în volan. În plus, scaunele, certificate AGR pentru confortul pe care îl asigură, pot fi electrice și ventilate.
Dacă vă ține buzunarul, puteți alege și o deschidere și închidere electrică a hayonului, comandată de picior. Funcționează în mare parte din timp. Trebuie doar să te acomodezi.
N-am uitat nici de împrietenirea cu telefonul mobil. Există conexiune Apple CarPlay și Android Auto, precum și încărcare wireless în cotieră. Pe timp de noapte, Opel oferă și deja celebrul sistem inteligent de iluminare cu LED AFL.
Design
Opel a știut mereu să facă mașini frumoase. Așa că Grandland X trebuia să fie o apariție care să placă publicului larg. A ieșit unul dintre cele mai atrăgătoare crossovere din segment, care nu are nici o legătură cu fratele de platformă, Peugeot 3008. Nu că acesta ar avea un design nereușit.
Părțile frontală și posterioară sunt definite de semnătura LED cu lamele duble. Dacă am fi cârcotași, am putea spune că profilul aduce mult a Mazda CX-5, iar spatele are puțin din hayonul ridicat al lui Kia Sportage.
În rest, mașina arată bine și are potențialul de a se face rapid plăcută pe piața europeană.
Ne-a placut
- Portbagajul destul de generos
- Aspectul exterior
- Scaunele ergonomice
- 5 stele EuroNCAP
Nu ne-a placut
- Timoneria cutiei manuale
- Momentele de întârziere ale navigației
- Lipsa unei versiuni 4x4
- Anumite materiale de la interior
Date tehnice - Opel Grandland X 1.6 Diesel Turbo 120CP Man6 Innovation | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
Ah. si sa nu uit: 1.2-ul pe benzina este mai performant decat acest 1.6 diesel.
În fine, ne-am pierde doar timpul cu disecarea intereselor obscure ale unor acționari putrezi de bogați - fiindcă-n definitiv doar astea-s mecanismele din spatele preluărilor, asocierilor, fuzionărilor și altor mangleli permise-n așa-zisa economie liberă.
Preluarea platformei galice nu-i totuși rea pentru portofelele cumpărătorilor (pardon, pt. carduri - asta e, mi-s un boșorog retrograd :-)), deși nu-mi pot imagina motivele pentru care prețul clonelor Cross / Grandland-X cu fulgeru-n siglă în loc de leu...ștean :-) e mult sub cel al originalelor (Pug 2 / 3 / 5008).
...Fenomen evident și-n cazul Crossland-X, pe care abia aștept să-l văd testat și de voi, stimabili redactori AM - fiindcă l-am probat și eu recent (versiunea 1.2 Puretech 130 CP, echipare medie) și-s tare curios dacă veți sesiza aceleași plusuri/minusuri vs. fratele semi-geamăn 2008.
...Și totuși, evoluția pieței auto sugerează că dieselul e-n... pre-comă, dar nu mort - încă. OK, procentul vînzărilor e în scădere vizibilă în toată Europa (spre 40% de la 60% aprox.) și va continua să scadă, însă nu prea abrupt, fiindcă cei cu rulaje anuale mari încă preferă motorina.
Vom trăi și vom vedea însă reacția catastrofică consecutivă primei aplicari efective a interzicerii dieselurilor - fie și într-un singur oraș cunoscut.
Crossland X e programat la test în octombrie. Deci vine asap.
citeam azi intr-o revista auto de viitorul opel in cadrul psa: grupul va renunta total la toate platformele si motoarele opel, urmand a fi folosite doar cele psa pt toate marcile. intrebarea mea este cum draq un grup al carui cel mai mare si performant motor benzina este 1.6 sa renunte la motoarele de 1.5 si 2.0 benzina , mai noi si mai performante pe care tocmai le-a achizitionat ?
Totusi, trebuie sa intelegem si noi, romanii, ca lumea civilizata se indreapta spre electric, hibrid, iar benzina nu va muri niciodata.
Am avut 3 masini diesel. Vandute toate in urma cu multi ani. De atunci am 2 masini benzina (Sportage 2015 si Terios 2009).
Incomparabil-inegalabil-iremediabil indrogostit de f***ing gasoline.
Greetings
Asa la 15% oras cat ia sportage-ul, o sa tot fii indragostit de benzina.
Iar referitor la afirmatia 'publicul prefera in continuare motorina', Mirica, tu nu prea citesti stirile colegilor tai: http://www.automarket.ro/stiri/premiera-dupa-8-ani-vanzarile-de-masini-cu-motoare-pe-benzina-au-depasit-80019.html
Daca mai aveam diesel cred ca eram cu masina prin vreun service pt un DPF off sau ii dadeam "in gura" cu vreo 170 la ora sa o desfund...
Se estimeaza ca in Europa ar fi undeva la cca 270 mil masini diesel. America de Nord, Sud, Asia, Africa, Australia, Orient de toate felurile, masini pe benzina in jur de 3,5mld vehicule.
Aer curat tuturor
P.S. A si 15% pe Sportage, e o legenda prietene, undeva intre 12-13 si aia bara la bara in oras si 6,5-75 afara. Am avut Antara cutie automata, 2 tone inutile, sub 13,5-14 nu coboram in oras, afara 7,5-8 la 110 pe ora.
De asemenea GARDA LA SOL, de 22 cm, este un punct forte ....
Versiunea pe benzina 1.6 - 165 CP este posibil sa apara si ea in curand pe acest model.
Aceeasi revista auto acorda nota 8 unor marci mai putin consacrate in categoria suv-urilor cum ar fi skoda karoq sau seat ateca. Lipsa tractiunii integrale si a motorizarilor performante fac ca acest pseudo-suv sa nu conteze in plaja masinilor SUV. Pacat ca opel a ajuns aici,