Drivetest Opel Grandland

4.5
Opel Grandland zoom
de Silvian Irimia
Marti, 22.10.2024
Grande

Grand. Dacă cineva m-ar pune să descriu mașina asta într-un cuvânt, acesta ar fi. Știu, pare puțin clișeic, dacă luăm în calcul că nava amiral a producătorului din Russelsheim se numește Grandland.

Pe lângă faptul că a devenit mult mai „grande” din punct de vedere al dimensiunilor, noua generație Opel Grandland aduce o mulțime de elemente interesante, care o scot în evidență în unul dintre cele mai disputate segmente din industria auto.

Spațiul în interior este mai mare, farurile au o tehnologie demnă de invidiat, ChatGPT a fost introdus și, în premieră, Grandland este acum și electric.

Imaginează-ți că stai la o terasă care are și grădină. De fapt, și mai bine. Ești la o berărie. Ai în față o halbă de bere perfect turnată, totul este precis, de încredere și pur și simplu funcționează. Acum, imaginează-ți că cineva decide să adauge un twist, poate o felie de lime, ceva neașteptat. Asta este Opel Grandland.

O mașină de la un brand care a fost discret, de încredere, încă de când bunicul bunicului tău învăța să meargă pe bicicletă. Și da, Opel a făcut și biciclete.

Dar acum, Opel încearcă să combine precizia germană cu un strop de stil. E ca și cum David Hasselhoff ar renunța la Baywatch pentru Bond. Mai elegant, mai inteligent, dar inconfundabil Opel.

PREZENTAREA VIDEO A NOULUI OPEL GRANDLAND ELECTRIC

  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Nu cred că mai este un secret faptul că Opel face parte din Stellantis, același grup care deține și brand-uri precum Peugeot, Citroen sau DS. Prin urmare, o mulțime de componente, platforme și chiar motorizări ajung să fie împărțite între diferite mașini. Noua generație Grandland este primul Opel construit pe noua arhitectură STLA Medium, aceeași pe care o regăsim și la Peugeot e-3008.

Când vine vorba de motorizările disponibile pe noul Grandland, pe acestea le găsiți foarte ușor și pe noua generație Peugeot 3008, indiferent că ne referim la versiunea electrică sau la cea convențională. Așadar, în acest moment, există un singur motor pe benzină disponibil.

Un sistem mild-hybrid, format dintr-un motor pe benzină, în 3 cilindri, de 1.2 litri, care dezvoltă 113 cai putere și un motor electric de 28 de cai putere. În total, sistemul dezvoltă 136 de cai putere. În viitorul apropiat, va exista și o versiune plug-in hybrid. Aceasta va avea 196 de cai putere, un pic dezamăgitor dacă ne gândim că generația anterioară avea o versiune plug-in cu 300 de cai putere.

Când vine vorba de versiunile electrice, Grandland vine cu două soluții. Ambele dezvoltă 213 cai putere. În primul rând, avem versiunea cu baterie de 73 kWh, exact cum găsim pe Peugeot e-3008. Asta înseamnă că ai o autonomie de 523 de kilometri, iar încărcarea de la 10 la 80% se poate face în 26 de minute. Asta desigur, la o priză rapidă de tip DC, pentru că Grandland poate încărca cu până la 160 kW.

În al doilea rând, avem versiunea cu baterie de 82 kWh, care ajută mașina să aibă o autonomie de 583 de kilometri. În 2025, Opel Grandland va primi același tratament ca, ați ghicit, Peugeot e-3008. Adică o baterie de 98 kWh care va oferi o autonomie de 700 de kilometri.

Cum am spus, noi am plecat la drum cu versiunea electrică, cea cu baterie de 73 kWh. Apropo, de menționat că momentan Grandland are roți motrice doar pe puntea față. Din 2025 o să fie disponibilă și tracțiunea integrală. Noul Grandland electric vine cu 3 moduri clasice de rulare: Eco, Normal și Sport. În modul Eco, mașina dezvoltă 160 de cai, în modul Normal 180 de cai, iar în modul Sport ai parte de toți cei 213 cai putere.

După standardele acestei clase, Grandland se simte destul de lent. Chiar și așa, atât timp cât eviți modul Eco, care reduce substanțial răspunsul pedalei de accelerație, Grandland se simte bine la viteze mici spre medii. Este un model electric, deci normal că accelerația este instantă, lucru care ușurează mult treaba atunci când vrei să depășești.

Totuși, pedala de frână este destul de nesigură. Nu în sensul în care mașina nu frânează, doar că are momente când este prea sensibilă și momente când sentimentul este total opus. Practic nu ești sigur de câtă presiune este nevoie să aplici, lucru care o să îi deranjeze și pe pasagerii zgâlțâiti de frânările tale.

Totodată, există trei moduri de frânare regenerativă din care poți alege. Din păcate, niciunul nu este suficient de puternic pentru a permite condusul cu o singură pedală. Din fericire, sistemul este intuitiv și deloc agresiv, așa cum vedem la alți producători. Un lucru interesant: atunci când utilizezi primele două niveluri, luminile de frână nici măcar nu se aprind. Atât de lină este frânarea regenerativă.

renovatio e-charge
Rețeaua Renovatio E-Charge are o rețea care cuprinde 214 locații în toată țara. O mare parte dintre aceste locații se află și în centre comerciale importante. De asemenea, există planuri pentru o expansiune accelerată.

Consum

Cu această versiune electrică, Opel intră într-un segment care devine din ce în ce mai competitiv. Sunt destui rivali din care putem alege, dar mulți au modele care ne duc cu gândul la zona premium. Prin urmare, am ales să luăm în calcul Volkswagen ID.4 și noul Renault Scenic E-Tech, pe care l-am testat acum câteva luni.

Cei de la Opel au declarat că Grandland electric, cu bateria de 82 kWh, are un consum mediu de 18 kWh/100 km și o autonomie de 582 de kilometri.

Comparativ, Volkswagen ID.4, cu o soluție asemănătoare, are o autonomie declarată de 522 de kilometri și un consum mediu de 17.2 kWh/100 km. Dacă întoarcem privirea către Renault Scenic E-Tech, acesta oferă o autonomie impresionantă de 620 de kilometri, în timp ce consumul mediu declarat este de 17.6 kWh/100 km.

În ceea ce privește autonomia în condiții reale, am obținut un consum de 19.8 kWh/100 km în testul nostru. Pe traseul nostru de la Frankfurt la Russelsheim (orașul natal al mărcii Opel), am avut parte de autostradă, drumuri naționale cât și porțiuni de drum prin oraș și, implicit, prin traficul de zi cu zi. Pot spune că temperatura a fost aproape optimă, având în vedere că nu am fost nevoiți să folosim aerul condiționat.

Performanţe

În ceea ce privește performanțele, atât versiunea cu baterie de 73 kWh cât și cea cu 82 kWh au exact aceleași cifre. Cum am spus mai sus, primești 213 cai putere și un cuplu motor de 345 Nm. Asta înseamnă că noul Grandland ajunge de la 0 la 100 de km/h în 9 secunde și are o viteză maximă de 170 km/h.

Putem spune că și masa proprie a mașinii a fost ținută destul de bine sub control, având în vedere că Grandland cântărește puțin peste două tone, adică 2.045 de kilograme.

În cazul lui ID.4, am luat în considerare versiunea cu baterie de 82 kWh și cu roți motrice pe o singură punte. Acest model dezvoltă 204 cai putere și un cuplu motor de 310 Nm. Chiar dacă are mai puțină putere și este mai grea cu 4 kilograme, modelul celor de la Volkswagen este mai rapid. Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 8.5 secunde, iar viteza maximă este de 160 km/h.

Ne îndreptăm atenția spre francezi. Am mers pe versiunea cea mai puternică, adică cea cu bateria de 87 kWh. Scenic E-Tech vine la pachet cu 218 cai putere și un cuplu de 300 Nm. Când vine vorba de performanțe, Scenic stă cel mai bine. Este mai ușoară cu aproximativ 200 de kilograme, sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 8.4 secunde și are o viteză maximă de 170 km/h.

Interior

Cea mai mare și importantă îmbunătățire pe care am văzut-o la Opel Grandland este interiorul. Chiar dacă Peugeot e-3008 are un interior ceva mai extravagant, Grandland a făcut un salt major față de generația precedentă. Opel Grandland își respectă statutul de navă amiral a mărcii din Russelsheim, iar asta înseamnă că materialele folosite la interior sunt de bună calitate.

În partea superioară a bordului avem material moale, în timp ce în partea inferioară avem un plastic ceva mai tare, dar nu atât de neprietenos. În partea superioară a portierei avem un material reciclat care este foarte moale la atingere. Apropo, Opel Grandland folosește aproximativ 500 de kilograme de material reciclat.

În echiparea de bază, primești scaune din material textil, în timp ce pe echiparea de top ai scaune din piele Nappa. Apropo, indiferent de echipare, ai scaune certificate AGR, iar acestea oferă cu 15% mai mult confort. Chiar dacă nu înțeleg cum poți măsura confortul în cifre, pot să vă spun, totuși, că sunt foarte confortabile.

Din fericire, Opel a ascultat doleanțele clienților și a păstrat, în habitaclu, butoane fizice pentru sistemul de climatizare și pentru sistemul multimedia.

În ceea ce privește utilitatea, Opel oferă la interior un spațiu total de depozitare de 36 de litri, cel mai bun din segment. Grandland vine și cu un „Pile Box”, o zonă ascunsă pentru încărcat telefonul wireless. Din fericire, ai o zonă transparentă de culoare neagră prin care poți vedea ecranul telefonului, lucru folositor când te sună cineva, spre exemplu.

Opel Grandland a crescut în lungime cu 17 centimetri. Asta înseamnă că pasagerii din spate au 20 de milimetri de spațiu în plus. Eu am o înălțime de 1.85 metri, iar în spate am avut aproape o palmă spațiu, atât la picioare, cât și la cap. Podeaua este plană, deci 3 adulți au destul spațiu pe banchetă.

Lungimea mai mare se traduce și printr-un portbagaj cu 36 de litri mai mare față de generația precedentă. Indiferent dacă optezi pentru versiunea mild-hybrid sau pentru cea electrică, primești un volum de încărcare de 550 de litri. Bancheta spate se rabatează în raport 40:20:40, iar, astfel, Grandland oferă 1.640 de litri de spațiu pentru bagaje.

Preţ de achiziţie

Dintotdeauna, Opel a încercat să ofere clienților o mulțime de lucruri pe mașinile sale și, cel mai important, la prețuri accesibile. Din păcate, prețurile pentru România nu au fost anunțate, dar le avem pe cele pentru piața din Germania. Deci, versiunea de bază, cu sistem mild-hybrid, are un preț de pornire de 36.400 de euro.

Viitoarea versiune PHEV va avea un preț de pornire de 40.150 de euro, în timp ce versiunea electrică testată de noi pleacă de la 46.750 de euro. După ce am făcut o mică cercetare, am observat că, în Spania, Grandland pleacă de la 33.000 de euro. Oricum, pare că Opel Grandland va avea un preț competitiv, care ar putea atrage destui clienți de toate vârstele.

Că tot suntem la prețuri am putea discuta și despre nivelurile de echipare. Nu vă țin mult, deoarece sunt două mari și late. Echiparea de bază se numește Edition și vine în standard cu dotări precum jante de 19 inch, faruri full LED, sistem multimedia de 10 inch sau scaune și volan încălzite.

Echiparea de top se numește GS. Pe lângă, poți opta pentru unul dintre cele două pachete, denumite Tech Pack sau Comfort Pack. Mai mult, poți opta pentru jante de 20 inch, dar și pentru piele Nappa.

În același timp, primești un sistem multimedia de 16 inch, scaune încălzite, ventilate și cu funcție de masaj. La exterior, ai un hayon acționat electric, plafon contrastant de culoare neagră, dar și faruri full LED Matrix.

Siguranţă

Noua generație Opel Grandland nu a fost încă testată de Euro NCAP. Din păcate, nici suratele Peugeot 3008 sau 5008 nu au trecut încă prin mână belgienilor. Totuși, putem să vedem ce sisteme oferă Grandland.

Conform legislației Uniunii Europene, avertizarea privind limita de viteză și asistența la menținerea benzii sunt incluse în dotarea standard și se activează automat la fiecare pornire. De asemenea, Grandland dispune de control automat al vitezei de croazieră, recunoașterea semnelor de circulație și adaptarea inteligentă a vitezei, toate fiind incluse în standard.

Echipările de top vin cu sistemul Intelli-Drive 2.0, care integrează diverse tehnologii avansate, inclusiv asistență semi-automată la schimbarea benzii și adaptarea recomandată a vitezei, ajustând automat viteza în funcție de limitele de viteză.

Ţinută de drum

În testul nostru pe drumurile dintre Frankfurt și Russelsheim, am mers atât cu versiunea electrică, cât și cu versiunea mild-hybrid. Ei bine, pot spune că versiunea electrică s-a simțit mult mai confortabil și a absorbit mult mai bine denivelările și gropile din drum.

Care ar fi motivul? Grandland electric are o masă mai mare cu 532 de kilograme față de versiunea mild-hybrid. Prin urmare, Opel a montat o suspensie spate multi-link, care nu este inclusă pe hibrid din motive de cost. Totodată, versiunea electrică beneficiază și de amortizoare adaptive, iar tot acest pachet se traduce printr-o ținută de drum foarte bună.

Direcția este extrem de ușoară, iar în oraș mașina se simte mult mai agilă decât este, dacă luăm în calcul dimensiunile. Când treci mașina pe modul Sport, direcția are o greutate plăcută, dar se simte destul de artificială. Din păcate, nu prea ai niciun feedback din partea roților, iar precizia pe viraje este aproape inexistentă. Lucruri normale pentru un SUV compact modern.

Totuși, mișcările de ruliu și tangaj sunt destul de bine ținute sub control. Grandland abordează virajele într-un mod sigur și stabil. Până la urmă, pentru o mașină din acest segment, acest lucru este mult mai important decât un caracter dinamic sau sportiv.

Izolarea fonică a fost și ea îmbunătățită față de generația trecută. Până la viteze de autostradă, nu vei auzi niciun zgomot de vânt sau la rulare în habitaclul lui Grandland. La viteze de autostradă, vântul își mai face pe alocuri simțită prezența, dar în general, Grandland electric este o mașină silențioasă.

Vizibilitate

Nu pot spune că am avut vreo problemă cu Opel Grandland când vine vorba de vizibilitate. Dacă chiar aș vrea să caut nod în papură, aș putea să mă leg de faptul că atât parbrizul, cât și luneta erau prea comprimate pe înălțime. Adică prea turtite ca să o zicem mai pe înțelesul tuturor. Asta înseamnă că la semafor vei fi nevoit de multe ori să te apleci pentru a vedea când se face verde.

Stâlpii A sunt destul de subțiri încât să nu ai un unghi mort deranjant. Oglinzile laterale sunt destul de mari și au o formă care îți oferă o vizibilitate excelentă. Mai mult, noul Grandland are un sistem de camere cu vedere la 360 de grade. Acestea au o grafică îmbunătățită față de generația precedentă și o claritate excelentă.

Tehnologie

Instrumentarul de bord este complet digital și are 10 inch. Opel Grandland vine acum și cu un Head-up Display. În standard, sistemul multimedia are un ecran de 10 inch, dar clienții pot opta și pentru unul de 16 inch. Grafica acestuia a fost îmbunătățită și se mișcă mult mai rapid față de generația precedentă. Este mult mai fluent și nu a avut niciun moment de întârziere sau vreun moment de „agățare”.

Totodată, Opel Grandland a primit un asistent vocal care are integrat ChatGPT. Practic, ChatGPT este acolo pentru a te ajuta cu orice problemă, iar conversațiile tale rămân private, deoarece sunt șterse din memoria sistemului.

Farurile de pe noul Grandland vin cu o tehnologie interesantă. Acestea se numesc Intelli-Lux HD, iar fiecare bloc optic are peste 50.000 de pixeli individuali. Prin urmare, raza de iluminare a farurilor a crescut, iar Opel a rezolvat o problemă pe care am întâlnit-o pe destule mașini.

Atunci când mașina detectează un semn de circulație, va scădea intensitatea farului pentru ca lumina să nu se reflecte și să îl orbească pe șofer. Mai mult, aceste faruri au și o animație spectaculoasă atunci când pornești mașina.

Noua generație Grandland vine și cu funcția Pure Mode. Prin Pure Mode, afișajul Head-Up Display-ului, sistemului multimedia, și cel al instrumentarului de bord devine foarte simplificat, pentru a nu-l distrage pe șofer. Acest Pure Mode se activează automat, dar se poate și manual printr-o simplă glisare spre stânga pe sistemul multimedia.

Design

Grandland are o lungime de 4.65 metri și un ampatament de 2.78 metri. Asta înseamnă că este puțin mai mare decât Renault Scenic sau Ford Explorer, dar are dimensiuni foarte similare cu Volkswagen ID.4.

Noua generație nu vine cu vreun design revoluționar, dar grila frontală "3D Vizor" a fost redesenată și este destul de impresionantă. Mai mult, această grilă devine și mai spectaculoasă pe echipările de top, unde emblema Opel este iluminată. Semnătura luminoasă a fost și ea schimbată, iar farurile au tehnologie Pixel LED. Asta înseamnă că fiecare bloc optic în parte conține 25.000 de pixeli individuali.

Inscripția Opel de pe hayon este, de asemenea, iluminată. Apropo, este pentru prima dată când Opel își scrie pe spate numele și nu folosește clasica emblemă. Opel Grandland a venit și cu niște culori interesante, precum Bronz Impakt și Verde Spektrum.

Nu ne-a placut

  • performanțe modeste
  • Direcție mult prea asistată

Ultimele teste


  • Grande

  • Personalitate proprie

  • Navă spațială

  • Vive la France

Comentarii (2)

  • am avut opel pe vremea cand era la GM. de nou, pe benzina. Da nu mai vreau

    Mai ales ca si autorul recunoaste ca

    Din păcate, nu prea ai niciun feedback din partea roților, iar precizia pe viraje este aproape inexistentă

    Problema de pe timpul bunicii de cand opel facea biciclete, poate alea virau mai bine. Boala grea asta cu virajele la opel. Puteau sa se uite si ei in gradina Ford.Dar nu...
    1 2
  • Omu’
    Foarte interesantă prezentarea, Silviane! Interesantă și mașina.
    Opel a trecut de la mașini de cărat cartofi la mașini tinerești. Păcat ca sunt deținuți de incompetenții de la Stellantis…
    0 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru