Luni, 07.08.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Deși poate părea un pic ciudat și poate prea devreme, chiar și în eterna și fascinanta Românie, lucrurile încep să se schimbe într-un ritm rapid. Drept dovadă, cererea pentru mașini electrificate (în toate formele lor) crește, în timp ce mașinile termice, mai ales diesel, încep sa își vadă prematur pensionarea.
Știu, încă mai există o reticență puternică în fața schimbării, ceea ce e normal, așa cum prezicea chiar Newton acum ceva timp. Însă, producătorii trebuie sa fie tot timpul atenți la cerere și să se adapteze în consecință.
Momentan, trăim o etapă intermediară, în care încă se mai caută soluțiile optime din punct de vedere cost/beneficiu. În acest sens, cei de la Stellantis și-au propus să folosească la potențial maxim resursele și platformele pe care le au la dispoziție, iar gama Opel Astra e un exemplu perfect în acest sens.
Practic, acum, dacă vrei să iți cumperi un Opel Astra, ai la dispoziție atât versiunile clasice, pe benzină și diesel, cât și modele hibride, PHEV sau chiar mașina aici de față, Opel Astra Electric.
Da, există un Astra Electric în gamă și noi am fost la Berlin să îl testăm și să vedem ce îi poate pielea. Sau, mai bine zis, ce performanțe pot oferi electronii din baterie.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O LA BERLIN
Opel Astra
- Pret de pornire - €
- Pret model testat - €
Motor / Transmisie
Din moment ce Opel Astra Electric folosește aceeași platformă tehnică pe sub formele sale frumoase, ca toate celelalte modele pe baterii din gama Stellantis, probabil deja ați intuit despre ce tren de propulsie vorbim.
Sub capotă găsești noile motoare electrice ale celor de la PSA, care dezvoltă acum 156 CP si 270 Nm cuplu, comparativ cu cele anterioare, care se opreau la 136 CP si 250 Nm. Poate părea puțin, mai ales din moment ce mulți producători ne-au obișnuit cu niveluri uriașe de putere.
Însă, aici vine răspunsul Opel. Oficialii prezenți la eveniment ne-au spus că au căutat să ofere o mașina care să se miște decent și care să includă tot ce ai nevoie în materie de autonomie. Fără a fi nevoie de un pachet uriaș de baterii ca să poți ajunge la destinație.
Desigur, fiind vorba despre un propulsor electric care pune toate lucrurile în mișcare, livrarea resurselor nu se poate face decât ultra-liniar. Există, însă, o notă de subsol cu privire la puterea maxima oferită. Aceasta va depinde de modul de conducere ales. În modul Eco, te vei putea baza pe doar 110 CP. Modul Normal urcă la 136 CP și doar în modul Sport vei avea la dispoziție toți cei 156 CP si 270 Nm.
Per total însă, resursele s-au dovedit îndestulătoare în scenariile experimentate de-a lungul testului nostru din Berlin. Am condus mașina atât prin oraș, cât și pe autostrăzi.
Nu am avut niciodată impresia că aș avea nevoie de mai mult, chiar și pe zonele fără limită de viteză. De ce? Pentru că eram conștient că nu conduc un supercar, ci o mașină absolut normală, gândită pentru a acoperi nevoile punctuale de zi cu zi.
Consum
Conform celor de la Opel, autonomia lui Astra Electric ar trebui să depășească 400 de kilometri în regim mixt de exploatare. Având în vedere acumulatorul de 54 kWh (valoare brută), cu o capacitate utilizabilă de aproximativ 51 kWh, ar trebui să atingi un consum mediu de energie de sub 13 kWh/100 km pentru a te apropia de numerele oficiale.
Pe parcursul testului nostru, fără a menaja absolut deloc modelul de față, consumul mediu afișat la sfârșitul celor 300 de kilometri parcurși a fost de 13.1 kWh/100 km, foarte, foarte aproape de datele oficiale. Desigur, și faptul că ne-am bucurat de o vreme frumoasă, cu aproximativ 20 de grade Celsius, ne-a ajutat. Totuși, dacă raportăm la ce am mai testat până acum, performanța lui Opel Astra e impresionantă.
Pentru alimentare, dacă folosești un încărcător rapid, vei avea nevoie de circa 30 de minute sa ajungi la peste 80% capacitate.
Cat despre rivalii lui Opel Astra Electric, lista acestora include Volkswagen iD.3, Nissan Leaf sau Renault Megane E-Tech. Modelul german, în versiunea cu baterie de 58 kWh, are o autonomie maximă estimată la 439 km. Nissan Leaf, cu bateria de 59 kWh ajunge la 385 de kilometri autonomie, în timp ce Renault Megane E-Tech 60 (cu bateria de 60 kWh) se întinde până la 448 de kilometri (WLTP).
Performanţe
Fiind o mașină care are la dispoziție un cuplu instantaneu, Opel Astra Electric se va simți cel mai bine în oraș. Aici, accelerația de la 0 la 100 de km/h, realizată în 8.5 secunde, va lucra în avantajul său. Cum așa? Ei bine, în zonele urbane te interesează mai mult accelerația 0-50 km/h, iar aici, in dreptul Opel Astra Electric, găsim valoarea de 3.7 secunde.
Rivalii lui Astra Electric vin foarte aproape de modelul german. Volkswagen iD.3, cu ai săi 204 CP (singura versiune încă disponibilă pentru comenzi în România) accelerează de la 0 la 100 km/h în 8.9 secunde, în timp ce Nissan Leaf are nevoie de 6.9 secunde, fiind și cea mai puternică mașină de aici, cu 218 CP. Renault Megane E-Tech 60, cu ai săi 130 CP va atinge aceeași viteză de referință în 10.5 secunde.
Cât despre vitezele maxime... Vorbim despre modele electrice totuși. Dacă Nissan Leaf se oprește la 157 km/h, pentru Volkswagen iD.3 accelerația spune stop la 160 km/h. Opel Astra are un avantaj în acest sens, fiind capabil să ajungă la 170 km/h.
Interior
Aș vrea să vă spun că interiorul lui Opel Astra Electric este vast diferit de cel al oricărui model Astra din gamă, dar nu aș face decât să vă mint. Însă, nu e neapărat un lucru rău. Interiorul, nu mințitul!
Cei de la Opel au spus că au făcut asta intenționat, pentru că au vrut ca cei interesați de mașină și viitorii clienți, să se simtă familiar la bordul ei. Și cum Astra se prezenta deja destul de bine la acest capitol, putem înțelege alegerea oficialilor germani.
Modelul compact primește instrumentar de bord digital în standard, precum și un ecran mai mare pentru sistemul multimedia. Practic, așa cum se întâmplă și pe la alții, versiunile electrice sunt echipate mai bine, comparativ cu cele termice.
Ambele ecrane sunt poziționate pe bord, în interiorul unui element decorativ din plastic negru lucios, care, deși arată bine, cu siguranță se va zgâria și se va umple de praf și amprente. Același material se regăsește și pe consola centrală și în multe alte locuri.
Finisajele sunt făcute cu simț de răspundere și nu am observat zone cu îmbinări deficitare sau inegale. Scaunele pot fi acoperite într-o combinație de material textil și piele sintetică sau poți alege o versiune cu piele naturală și Alcantara. Orice preferință ai avea, e bine să știi că dispui de scaune certificate AGR pentru ergonomie și confort. Deși nu am stat foarte mult la volan în cele câteva ore de testare, pot să confirm că m-am simțit foarte confortabil pe parcursul întregii experiențe.
Plastice tari vei găsi în zona de jos a panourilor ușilor, dar și sub zona mediană a bordului. Panourile ușilor din spate sunt făcute exclusiv din acest material, de parcă cei care vor sta în spate sunt pedepsiți într-un fel pentru asta.
Tot cei de la Opel ne-au repetat aproape obsesiv modul în care se raportează modelul electric la cel PHEV și cum nu s-a pierdut mult spațiu la interior datorită acumulatorului amplasat în podea. Astfel, am descoperit că spațiul este decent în zona din față și un pic limitat în spate, dacă ai peste 1.8 metri înălțime. Copiii și adulții sub această limită nu vor avea niciun fel de problemă în a-și găsi o poziție confortabilă.
Și ergonomia este la locul ei, alături de spațiile de stocare generoase. Vei putea pune o sticlă de un litru de apă în buzunarele ușilor, ai două suporturi de pahare în consola centrală și un torpedou spațios la dispoziție.
Am apreciat foarte mult și faptul că avem în continuare butoane fizice pe consola centrală și în zona sistemului de infotainment.
Portbagajul este ceva mai mic, comparativ cu versiunile termice, dar la fel de mare ca pe versiunea PHEV. Acesta dispune de un total de 352 de litri, cu 70 de litri mai puțin decât pe versiunile termice. Nu e cu mult în spatele lui iD.3, care are 382 de litri disponibili, deși este construit pe o platformă electrică dedicată. Campionul aici, însă, este Nissan Leaf, cu 420 de litri.
Preţ de achiziţie
Momentan, Opel nu a făcut publice prețurile pentru noul Astra Electric în România. Modelul german va ajunge în țara noastră la începutul anului viitor, iar prețurile vor fi anunțate probabil spre sfârșitul anului.
Totuși, dacă e să ne ghidăm după politica de prețuri practicată de Opel în România, putem specula că un Opel Astra Electric, asemeni celui din poză, ar putea să sară de 40.000 de euro. Cu toate opționalele. Ceea ce înseamnă că alături de bonusul oferit de stat, hatchback-ul electric poate scădea sub 30.000 de euro.
Siguranţă
Noul Opel Astra a fost testat de către EuroNCAP anul trecut, iar organizația a confirmat faptul că ratingul primit de modelul termic este aplicabil și în cazul celui electric. Asta nu e neapărat o veste bună, ratingul de 4 stele fiind unul dezamăgitor pentru Astra.
Conform EuroNCAP, Opel Astra a fost notat cu 80% în cazul protecției pasagerilor adulți, 82% în cazul protecției copiilor în caz de impact, 67% pentru protecția pietonilor și 66% pentru sistemele active de siguranță.
Dotările standard de siguranță oferite pe orice Opel Astra includ un sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, ABS, AFU, ESP și Hill Assist, airbaguri frontale față, laterale și cortină, sistem de prindere ISOFIX pentru locurile din spate precum și sensor de presiune pneuri.
Pentru confort pe autostradă, clienții primesc un asistent pentru menținerea benzii de rulare și un pilot automat adaptiv.
Ţinută de drum
Dacă modelul termic m-a impresionat prin ușurința cu care l-am condus, versiunea electrică duce lucrurile la un nivel și mai înalt. Răspunsul instantaneu al motorului electric la orice atingere a pedalei de accelerație face din Astra Electric un model incredibil de agil.
Nu mai ai de-a face cu ocazionala latență a cutiei de viteze, iar resursele, așa cum am spus și mai sus, sunt îndestulătoare pentru acest model. Asta și pentru că greutatea a fost ținută sub control.
Conform celor de la Opel, versiunea electrică este fix la fel de grea precum cea plug-in hybrid, acul cântarului oprindu-se sub borna de 1.7 tone la gol. Mai precis, la 1.680 de kilograme.
Ei bine, chiar și așa, am simțit modelul electric ceva mai rigid decât versiunea convențională. Și nu e o coincidență. Suspensia a fost ranforsată și se simte ceva mai tare, mai ales peste denivelările dese și scurte. Șasiul pare un pic mai deranjant. Pe de altă parte, cumva, am simțit mai puțin ruliu și tangaj în viraje.
Controlul greutății pe cele două punți este ușor de realizat, iar tranziția acesteia de pe o parte pe cealaltă se face fluid, predictibil. Nu vei fi luat prin surprindere de o rupere de aderență în mijlocul virajului.
Per total, însă, nu am avut parte de multe momente în care să putem examina foarte bine modul în care filtrează imperfecțiunile din asfalt suspensia noului Astra Electric. Dați vina pe asfaltul impecabil din Germania pentru asta, nu pe mine.
Utilizarea modurilor de condus modifică simțitor comportamentul mașinii, mai ales în modul Sport. Simți cei 20 de cai putere extra imediat, dar suspensia rămâne la fel, amortizoarele adaptive lipsind din arsenalului lui Astra. Direcția devine ceva mai grea, dar fără o îmbunătățire drastică a feedback-ului oferit.
Vizibilitate
Opel Astra Electric are fix aceleași forme precum versiunile termice iar asta înseamnă că beneficiază de o suprafață vitrată destul de bine proporționată. Luneta este generoasă, însă este flancată de un set de montanți cam mari. Oglinzile laterale sunt și ele bine proporționate și ajută la vizibilitatea posterioară. Există însă ceva probleme și cu primul rând de montanți, care incomodează în virajele strânse.
Pentru a remedia unele aspecte legate de vizibilitate, Astra beneficiază acum de o nouă cameră de marșarier, cu un unghi mai bun și cu o calitate clar îmbunătățită a imagini. Chiar așa, parcă nu e la același nivel cu ceea ce oferă competiția. În condiții de lumină slabă se observă cu ușurință cât de slabă e calitatea imaginii.
Tehnologie
Tot ce are mai bun de oferit Opel pe frontul tehnologic poate fi regăsit pe noul Astra. Vorbim despre un instrumentar de bord digital, care vine în dotarea standard, de exemplu. Are o grafică frumoasă, dar ar putea avea o rezoluție ceva mai bună.
Ecranul pentru sistemul multimedia poate avea o diagonală de 10 inch. Totul arată bine. Meniurile sunt bine gândite, iar folosirea lui este ușoară și are o curbă de învățare destul de scurtă. Cu toate acestea, parcă aș fi dorit o rezoluție mai înaltă și animații mai fluide, mai ales dacă vorbim de sistemul de navigație.
Apropo, în limba română, acesta are un vocabular cel puțin ciudat atunci când oferă indicații de navigare. Neapărat să auziți accentul ... moldovenesc (aș spune eu). Poate un update ar fi util înaintea începerii livrărilor din România.
Din fericire, suportul pentru Android Auto și Apple CarPlay fără fir, în standard, rezolvă aceste probleme.
Butoanele fizice sunt păstrate în noul Astra, cel puțin pentru funcțiile esențiale, precum climatizarea. Iar asta reprezintă un mare plus, comparativ cu alte sisteme, care se bazează pe suprafețe sensibile la atingere.
Mai mult, acum ai și comenzi vocale în interiorul noului Astra, comenzi care, momentan, sunt limitate la anumite funcții esențiale, precum reglarea temperaturii interioare.
Altă tehnologie notabilă este reprezentată de farurile opționale Intelli-Lux Pixel Light, cu funcție adaptivă Matrix, care funcționează impecabil pe timp de noapte.
Design
Din orice unghi vei privi noul Opel Astra Electric îți va fi foarte greu să deduci dacă e vorba de versiunea pe electroni sau cea termică. Nu e un accident, apropo, ci o măsură luată intenționat de cei de la Opel, în încercarea de a normaliza experiența cu o mașină electrică.
Toate modelele Electrice, indiferent de nivelul de echipare, vor veni cu designul specific versiunilor GS, adică vor avea bară față cu linii ceva mai agresive, dar vor include și ornamente negre sau capacele oglinzilor în aceeași culoare.
În ceea ce privește jantele, avem o singură dimensiune, de 18 inch, optimizate aerodinamic. Și anvelopele au o dimensiune specifică pentru versiunile electrice, pentru o autonomie mai bună.
În rest, Astra rămâne unul dintre cele mai atractive modele din segment. Partea frontală e curată, are linii simple și este dominată de elementele luminoase încastrate în faruri, respectiv luminile de rulare pe timp de zi, cu a lor semnătură unică.
Paleta de culori este și ea destul de bogată pentru un model de volum, iar cei mai îndrăzneți pot chiar să își comande un finisaj bi-color, cu acoperișul vopsit negru lucios.
Ne-a placut
- Ținuta de drum ceva mai precisă decât pe versiunile termice
- Consumul redus de energie pe parcursul testului nostru
- Ușor de folosit și acomodat
Nu ne-a placut
- Rigiditatea suspensiei peste anumite suprafețe
- Folosirea plasticului negru lucios excesiv în interior
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
ZBAAAAANG! Opel (dez)Astra pe baterii 45000 de eur :))))))))))
Fratele meu dar ce salariu ar trebui sa ai?
Acum câțiva ani de banii ăștia luai audi A6 3.0 tdi versiunea aia cu 210 cai parca.
Și a luat un coleg de facultate așa că știu ce zic.
Aici este pt auto nu pentru lozinci politice
Cumva pachetul de siguranta a fost adus la zi, adica franarea automata ? fiindca atunci cand a fost testata NCAP nu prea a excelat la acest capitol...
Daca nu te as suspecta a fi un fel de emikke in general ai dreptate ce zici, mai puțin că e o mașină urâtă.
Mașina urâtă se pot considera alea care poarta numele unui obiect de fasonat lemnul, in rest de acord cu tine, mai puțin consumurile fanteziste date de tine.
Apropo și tesla le înflorește la capitolul asta așa că sunteți pe aceiași "lungime de unda"
Problema cu Astra nu e legata de performante (100km/h nu conteaza ca ii faci in 5 secunde sau in 9 secunde), nici de aspectul exterior, ci de pret si spatiu. Masina e scumpa, autonomia teoretica este de 400km, dar vei merge maximum 300km si te vei opri sa realimentezi, si are un portbagaj mic. Interiorul e insipid, ca la orice Astra de pana acum.
vrea cineva sa ma marit cu el? pemece sau serif prefer. nu electrice.
Groundhog day
Suta in 9 secunde, tehnologie uzată moral, preț fantasmagoric, riscuri clasice.
Statul stă crape, subvenția atârnă de un fir de păr de pe capul chel al manipulatorului de serviciu.