Joi, 01.10.2015
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Terra Incognita. O titulatură pe care te-ai aștepta să o găsești într-o țară latină și nu într-una care păstrează rădăcini lingvistice slavone. Slovacia este confundată de multe ori cu sora ei aflată mai la sud, adică Slovenia.
Câteva litere scăpate greșit pot duce la confuzie. Un simbol diferit poate crea steagul celeilalte. Atât de multe asemănări încât nu e de mirare că, anual, poșta din Slovacia trebuie să trimită 600 de kilograme de scrisori în Slovenia, pentru că expeditorii au încurcat numele țărilor.
Tot de o încurcătură ar putea să aibă parte și cei care vor privi noua generație Opel Astra. Modelul seamănă destul de bine cu vechea generație și doar o privire atentă ar putea trasa diferențele.
Cu toate acestea, chiar dacă din punct de vedere estetic primim o evoluție mai degrabă subtilă, din punct de vedere tehnologic avem parte de o adevărată revoluție.
Opel Astra
1.6 Diesel Turbo (CDTI) 136CP Man6 Enjoy
- Pret de pornire 15.600 €
Motor / Transmisie
Deși suntem în mijlocul unui scandal privind emisiile motoarelor diesel furnizate de Grupul Volkswagen, pentru testul nostru cu Astra am ales tot un agregat care funcționează cu motorină. Asta pentru că publicul din România va continua să iubească acest tip de motorizări pentru consumul extrem de redus.
Noi am vrut să-i facem pe plac publicului și am ales pentru testul nostru deja popularul motor diesel de 1.6 litri, construit de la zero de General Motors în centrul său de dezvoltare de la Torino, Italia.
Agregatul cu patru cilindri dezvoltă 136 de cai putere și a fost multă vreme cel mai potent motor diesel de 1.6 litri din lumea. Acum coroana a fost pierdută în fața celor de la Honda.
Revenind la testul de la Bratislava și la caracteristicile motorului diesel instalat pe Astra, trebuie să spunem că unitatea este destul de silențioasă la turații mici. Inginerii au antifonat bine compartimentul motor, însă există și excepții. Spiritul gutural începe să se simtă în habitaclu după 2500 de rotații.
Cât privește bagajul de resurse, cei 320 de Nm sunt suficienți pentru a pune în mișcare, într-un mod dinamic, o compactă care a slăbit cu 200 de kilograme față de vechea generație. E drept că ne-am fi dorit cuplul ceva mai devreme de 2000 de rotații.
Chiar dacă mulți ar putea fi speriați de capacitatea mică a motorului, Astra nu se simte nici o secundă submotorizat, reușind să îi ofere celui de la volan suficientă putere pentru a se simți încrezător atunci când se angajează într-o depășire sau are în plan un șofat ceva mai alert.
Unitatea diesel este asociată unei transmisii cu șase rapoarte, care se simte puțin diferit de ceea ce ne oferea până cum Opel. Pare ceva mai precisă când vine vorba de timonerie, însă cu o excepție. Treapta a treia de viteză se încăpățânează uneori să își găsească locul. Etajarea este bună, ultimele două rapoarte favorizând un consum redus de carburant.
Consum
Și pentru că tot am ajuns la capitolul consum, trebuie să vorbim și despre performanțele în materie de eficiență. În cazul testului nostru, am pornit alături de Astra din parcarea aeroportului din Viena. Am intrat repede pe autostradă, de pe care am ieșit după aproximativ 50 de kilometri. Pe această distanță, cu aerul condiționat în funcțiune și cu un ac al vitezometrului menținut mereu în jurul a 130-135 de km/h, consumul indicat de computerul de bord a fost de 5.1 litri/100 de kilometri.
E drept că atunci când am intrat pe porțiunile de drum virajat din Carpații Mici ai Slovaciei am stricat puțin media de consum cu un regim de turații înalte și o forțare a resurselor. La finalul traseului, media era de 5.5 litri/100 de kilometri. Bineînțeles, valoarea înregistrată de mine a fost mai mare decât cea anunțată oficial pentru consumul extraurban: numai 3.5 litri/100 de kilometri.
Media oficială este și ea extrem de redusă, adică doar 3.9 litri/100 de kilometri. Comparată cu cea a rivalilor din segment, ea este mai mică decât ce promite Ford Focus, Renault Megane, Volkswagen Golf și Seat Leon. Este însă ceva mai mare decât a modelelor Honda Civic, Peugeot 308 și Hyundai i30.
Performanţe
Cât privește performanțele, noul Opel Astra poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 9.6 secunde. Este un timp cu 0.6 secunde mai bun decât al generației anterioare, semn că reducerea masei totale a fost de bun augur.
Comparativ cu celelalte modele din segment, noul Astra este ușor mai lent decât Mazda3, Ford Focus, dar când comparăm cu versiunea de 150 de cai putere a acestuia. La fel se întâmplă și cu VW Golf și Seat Leon, în versiunile TDI de 150 de cai putere.
Dacă ne raportăm la Renault Megane, Honda Civic, Hyundai i30 și Peugeot 308, performanțele lui Astra sunt mai bune. Pentru amatorii de viteză, trebuie să precizăm că Astra poate atinge o valoare maximă de 205 km/h, mai mult decât suficient pentru șoselele din România.
Interior
Pentru a putea lua parte la confruntarea din segmentul compact, noua generație Astra trebuia să se scuture de câteva defecte ale generației anterioare. Competiția din această clasă a devenit din ce în ce mai dură, iar un model fără tehnologie și grijă la detalii este un model care nu contează.
Designerii Astra au reținut acest detaliu și au mai aerisit planșa de bord a mașinii. Amalgamul de butoane de pe planșa de bord s-a evaporat. Au mai rămas câteva comenzi generaliste pentru sistemul multimedia și unele dedicate sistemului de climatizare. Deși acestea din urmă pot părea multe, acomodarea se face ușor.
Nu același lucru se întâmplă cu comenzile de pe volan, destul de multe și nu tocmai intuitive. E nevoie de acomodare pentru a stăpâni toate funcțiile și pentru a accesa ușor computerul de bord color, amplasat în spatele volanului. Chiar și așa, ceasurile de bord rămân analog și păstrează designul vechiului model.
În ceea ce privește materialele, lucrurile s-au îmbunătățit. Ele au devenit mai moi și au o textură plăcută la atingere, mai ales plasticul de pe fețele de uși. Rămâne tare și neprietenos plasticul de pe consola centrală. Finisajele au crescut considerabil, inserțiile cromate fiind acum mult mai bine integrate.
Dacă antifonarea nu este tocmai fericită, zgomotul de vânt și rulare fiind resimțit destul de bine după 120 de km/h, când vine vorba despre spațiu interior, Astra plusează: pe locurile din spate genunchii pasagerilor au primit 3.5 cm în plus, iar pe locurile din față spațiul pentru cap a crescut cu 2.2 cm. Per total, feelingul pe locurile din spate este de spațiu suficient, mai ales că acum scaunele față, certificate în continuare pentru confortul și forma lor anatomică, au devenit și ceva mai subțiri.
Spațiile de depozitare nu par să convingă foarte tare: avem suporturi simplificate pe consola centrală și avem o fantă ingenioasă, dar nu tocmai practică, pentru stocarea telefonului mobil, pe planșa de bord. La nivelul portierelor avem spațiu pentru sticle destul de mari, însă arhitectura acestuia nu mai permite depozitarea a altceva.
Portbagajul este destul de încăpător, cu o capacitate totală de 370 de litri. Dacă ne uităm totuși în segment, vedem că rivali precum Honda Civic, Renault Megane sau Peugeot 308 sunt cu mult mai generoși.
Preţ de achiziţie
Și pentru că tot cee ce v-am povestit mai sus trebuia să aibă un preț, Opel s-a gândit să înceapă socotelile de la 15.600 de euro cu TVA inclus, pe piața din România. Este eticheta aplicată motorizării entry-level, de 1.4 litri și 100 de cai putere și echipare Selection. Este, de altfel, și singurul preț publicat pentru piața din România. Asta înseamnă că trebuie să mai așteptăm puțin pentru a vedea cât costă dieselul testat e noi în Bratislava.
Chiar și așa, dacă vom compara prețul de pornire al noului Astra cu cel al rivalilor din segment, vom vedea că hatchback-ul german este mai ieftin decât Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Peugeot 308 și Volkswagen Golf. Alternative mai ieftine ar putea fi considerate doar Renault Megane, Seat Leon și Mazda3.
Siguranţă
Noua generație Opel Astra nu a fost încă testată de EuroNCAP, însă modificările aduse odată cu noua generație promit că hatchback-ul va primi tot cinci stele. Deși masa a fost redusă cu 200 de kilograme, oțelul cu rezistență ridicată este folosit la nivelul întregii structuri. O structură care și-a mărit rigiditatea cu 2% static și cu 13% în timpul mersului.
Pe lângă modificările care țin de rezistență, noul Astra vine și cu o mulțime de sisteme de siguranță, cum ar fi avertizarea la depășirea benzii de mers, cu posibilitatea de corectare automată a traiectoriei. Mai există și avertizarea pentru unghi mort, frânarea automată în trafic aglomerat și recunoașterea semnelor de circulație.
Totodată, noul Opel Astra este și primul model european al Grupului GM care introduce funcția OnStar, un serviciu de asistență, care poate salva vieți. Există un buton de SOS pe care pasagerii îl pot apăsa în caz de urgență și există și o funcție de apelare automată în caz de accident. Acesta vine disponibil în 13 țări și poate fi accesat în opt limbi.
Ţinută de drum
Noul Opel Astra a renunțat la trenul de rulare cu cele două moduri diferite, Sport și Tour, ale modelului anterior. Asta deși arhitectura suspensiei spate, deși îmbunătățită, se păstrează. Opel susține că Astra este acum ceva mai echilibrat și poate răspunde singur cerințelor de rulare diferite.
Suspensia, care nu este tocmai discretă atunci când treceți peste denivelări serioase, a fost calibrată pentru a oferi confort, dar și posibilitatea unei rulări ceva mai alerte. Ea absoarbe cu stoicism neregulile suprafeței de rulare, dar nu dă aceeași impresie de silențiozitate ca în cazul lui Mazda3, Honda Civic și Volkswagen Golf.
În ceea ce privește sportivitatea, germanului îi va fi greu să se apropie de etalonul Ford Focus, chiar dacă ruliul este diminuat, iar direcția a devenit ceva mai greoaie și mai precisă decât în cazul vechiului model. Se simt îmbunătățiri considerabile la capitolul direcție și precizie, dar problema unui feeling artificial, fără un feedback concludent, există.
Vizibilitate
Opel susține că a adus o mulțime de îmbunătățiri și la capitolul vizibilitate. În conferința de presă, oficialii au declarat că vizbilitatea șoferului a crescut cu trei grade. Asta și pentru că suprafața vitrată s-a mărit.
Primul rând de montanți păstrează dimensiuni modeste, ceea ce ușurează vizibilitate în viraje strânse. Ultimul rând de montanți este ceva mai generos, complicând puțin manevrele în marșarier. Avem totuși o lunetă corect proporționată, care mai salvează alături de oglinzile laterale, bine proporționate.
Dacă pe timp de zi există mici inconveniente, pe timp de noapte Astra promite o adevărată revoluție. Germanii sunt primii care aduc în segmentul compact tehnologia farurilor matrix LED. Sunt acele faruri care folosesc câte opt segmente de tip LED pentru fiecare bloc optic.
Ele sunt comandate de un calculator inteligent și, în funcție de ceilalți participanți la trafic, dar și de traseu, se pot aprinde sau stinge în așa fel încât să nu orbească și să ilumineze perfect. E ca și cum cineva stă ascuns sub capotă și aprinde lanterna fix acolo unde îți dorești. E drept că sistemul nu gândește la fel de repede ca cel întâlnit în segmentul premium, pe Audi A8, spre exemplu, dar acest detaliu nu incomodează și este greu de sesizat.
Pentru a beneficia de această tehnologie de iluminare revoluționară, cu mult peste ce oferă rivalii din segment, clienții trebuie să scoată din buzunar între 1100 și 1300 de euro. Opționalul este foarte apropiat, ca valoare, de vechile faruri bi-xenon AFL, disponibile și ele separat, în cazul vechii generații Astra.
Tehnologie
Și pentru că tot am ajuns la tehnologie, trebuie să vorbim despre noutățile pe care le promite Astra la acest capitol. Vorbim în primul rând despre scaunele confortabile despre care aminteam și mai devreme. Dezvoltarea lor a început în urmă cu cinci ani și acum, în formă finală, sunt mai ușoare cu 10 kilograme, sunt mai confortabile și sunt certificate AGR.
După aproape 300 de kilometri parcurși cu noul Astra, pot spune că distanțele sunt mult mai ușor de îndurat. În plus, ele oferă un suport lateral excelent, care poate fi reglat. Ați citit bine: susținerea laterală a scaunelor poate fi reglată electric, cu ajutorul unor butoane aflate pe lateral. Este iarăși o dotare pe care o regăsim în segmentul premium.
Opel se laudă și cu un masaj în scaune, însă această găselniță a mai fost experimentată și de către Citroen. De altfel, masajul noului Astra este la fel de timid ca cel oferit de Citroen.
Nu pot să nu amintesc și de opțiunea de încălzire a scaunelor față, extrem de căutată în sezonul care urmează. Un detaliu important al acestei opțiuni este faptul că încălzirea se face atât în șezut, cât și în spătar. Și dacă vă temeați de verile călduroase de la noi, să știți că Astra are și ventilație în scaune, care se simte și care răcește destul de bine. Și pentru că toate aceste opțiuni de confort oferite de scaunele minune trebuiau să aibă și un preț, Opel percepe 2300 de euro cu TVA inclus, pe piața din România.
O să mă leg acum de sistemul multimedia, mult mai bine încadrat în planșa de bord, cu un display mai prietenos și ceva mai intuitiv. Deși, recunosc că am avut și câteva momente în care m-am rătăcit.
Navigația, pe care am lăudat-o și în cazul vechiului Astra, devine și mai bună, cu indicații care nu te lasă să te rătăcești. Iar dacă nu ai posibilitatea de a introduce destinația pentru că te afli în mers, poți cere ajutorul unui asistent OnStar. Apeși butonul, ceri destinația și sistemul tău de navigație se calibrează automat.
Și pentru că un model actual trebuie să fie în permanență conectat, utilizatorii beneficiază și de suport Apple CarPlay, care oferă câteva aplicații ale iPhone-ului pe ecranul sistemului multimedia. Compatibilitatea Android Auto vine începând cu 2016.
Design
După cum aminteam și la început ai putea fi tentat să confunzi noul cu vechiul. Așa cum se întâmplă și la Audi A4.
Având în vedere că vechiul Astra pare să rămână o mașină destul de arătoasă chiar și acum, după o carieră lungă, asemănările ar trebui să fie de bun augur. Opel a știut întotdeauna să împacheteze modelele sale într-un design care să placă unei mase impresionante de oameni. Prin urmare, Astra nu putea face excepție.
Pe lângă partea frontală care a primit o grilă nouă și blocuri optice puțin mai ascuțite, Astra beneficiază de un profil mult mai muscular, cu linii ale caroseriei ieșite în evidență. Despre partea posterioară s-a tot spus că a preluat stopurile italiencei Alfa Romeo Giulietta. Sunt câteva asemănări, însă nu putem vorbi de plagiat. Designerii Opel au reușit să facă stopuri la fel de frumoase, iar asta nu poate fi decât un motiv de laudă, atunci când compari cu Alfa Romeo.
Ne-a placut
- Consum redus
- Scaune confortabile
- Ventilația în scaune
- Luminile inteligente
Nu ne-a placut
- Dimensiunea ultimul rând de montanți
- Zgomot aerodinamic
- Feedback artificial al direcției
Date tehnice - Opel Astra 1.6 Diesel Turbo (CDTI) 136CP Man6 Enjoy | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Opel
-
Constructorul german de automobile anunță că ediția specială Corsa YES poate fi comandată și în România. Prețurile încept de la 20.250 de euro, iar clienții pot opta și pentru o versiune electrică. (Miercuri, 12 Februarie)
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie 2024)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie 2024)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie 2024)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie 2024)
noile faruri ce sant revolutionare, dar care fata de audi sant puse pe clasa COMPACTA.
intrebarece solutie au ales opel pt suspensia spate?
Mai ales in conditiile scandalului VW, eu cred ca trebuie insistat asupra consumului real, facut la pompa! Acea cifra o plateste utilizatorul si o consuma si polueaza totodata orice masina.
Faceti cateva teste daca puteti si comparati consum real (pompa) si cel afisat de computerul de bord.
Restul e minciuna (marketing).
Multumesc.
In rest, numai de bine.
Ce as alege? Focus e prea americanizat, Vw Golf e o mare gogoasa etc
Sincer, mi-as lua un Civic, Megane sau 308
A disparut subtil geamul triunghiular de la baza montantului A, a disparut subtil geamul triunghiular de langa portierele spate....stopurile au o cu totul alta forma.....masina are o cu totul alta forma ..... dar evolutia este subtila.
Despre Corsa ce s-ar mai putea spune? O adevarata Revolutie.
Sfat: Nu mai procedati ca elevii care la extemporal se bazeaza pe cate pagini scriu si nu pe calitatea ideilor exprimate!