Joi, 28.01.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Îmi plac japonezii pentru că sunt extrem de meticuloși, mereu atenți la detalii, dornici să depășească noi granițe ale fiabilității. Nu știu dacă îmi place însă conservatorismul japonezilor, reticența și încăpățânarea lor.
Atunci când vrei să înoți contra curentului ai două șanse: te antrenezi bine pentru efortul care te va scoate la mal sau te lași dus de val sperând că o să ajungi la mal.
La cum îi știm pe japonezi, scenariul este destul de simplu: s-au antrenat atât de bine încât pot lupta împotriva curentului downsizing și pot ajunge la mal cu o mașină care beneficiază doar de un motor aspirat într-o mare de propulsoare turbo.
Honda Jazz (2014-2017)
1.3 Benzina 102CP Man6 Trend
- Pret de pornire 14.988 €
- Pret model testat 15.488 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
După cum v-am ajutat să înțelegeți și mai sus, noua generație Honda Jazz este disponibilă pe piața din România alături de un singur motor pe benzină, aspirat. Misiune imposibilă pe o piață dominată de motoare pe benzină mici, turbo, cu mult cuplu, sau de unități diesel, extrem de economice. Și totuși...
M-am urcat la volanul Jazz-ului pentru a vedea ce șanse are Honda să cânte bine și să primească laude din partea unui public mereu pretențios. Din fericire, japonezii au ales un motor cu o capacitate mică, de numai 1.3 litri, care va fi blând cu buzunarele românilor la capitolul taxare.
Unitatea garantează 102 cai putere și un cuplu motor de 123 Nm, disponibil la 5000 de rotații. Da, știu că este o valoare modestă pentru momentul motor. Am realizat asta imediat ce am plecat de pe loc.
Jazz este o mașină de oraș și cam atât, pentru că unitatea are tendința de a da semne de oboseală la viteze mari. Ajutați-vă de turații cât mai înalte pentru a scoate la iveală măcar puțină voioșie.
Mai exact, pentru a simți ce au pregătit japonezii sub capotă trebuie să le urmezi exemplu: adică să te antrenezi. Ai nevoie de exercițiu pentru a exploata resursele cu ajutorul transmisiei manuale cu (Slavă Domnului!) șase trepte.
O transmisie care se va remarca prima dată printr-un schimbător foarte mic. E făcut parcă pentru mâinile delicate ale unei domnișoare. Cutia este etajată destul de scurt, pentru a favoriza accelerația. Doar treptele cinci și șase par a fi ceva mai lungi.
Cât privește sunetul motorului, ar fi bine să vă așteptați la concerte din partea Jazz-ului, mai ales atunci când căutați zonele înalte ale turometrului.
Consum
Am fi tentați să credem că un motor clasic, aspirat, nu poate impresiona la capitolul consum. Mai ales pe o piață dominată de motoare turbo, mai mici. Și totuși avem exemplul unui alt constructor japonez care a refuzat să îmbrățișeze total downsizing-ul: Mazda.
Prin urmare, premize există. Iar Jazz s-a ridicat la înălțimea originilor sale japoneze cumpătate: consumul urban a fost de aproximativ 6.7 litri/100 de kilometri, asta deși nu am menajat accelerația și n-am condus tocmai eco. Este categoric o performanță.
În fișa tehnică, cei 5 litri/100 de kilometri anunțați de Honda sunt o armă bună chiar și împotriva unor motoare turbo. Honda Jazz consumă mai puțin decât Opel Corsa, Hundai i20, Dacia Sandero și este la fel de economic ca un Suzuki Swift și Seat Ibiza. Cifrele pălesc însă în fața unor rivali consacrați ca Volkswagen Polo, Renault Clio, Mazda2, Skoda Fabia, Peugeot 208 și Ford Fiesta.
Performanţe
Chiar dacă e codaș la capitolul cuplu motor și nici nu pare foarte fâșneț la prima vedere, fiind nevoie de o turare ceva mai mare a motorului, Honda Jazz surprinde cu o valoare bună la capitolul accelerație de la 0 la 100 de km/h.
11.2 secunde sunt necesare pentru a atinge această viteză, adică mai puțin decât Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Hyundai i20, Suzuki Swift. În schimb, Skoda Fabia, Vokswagen Polo, Ford Fiesta, Seat Ibiza și Mazda 2 sunt ceva mai rapide, reușind să coboare sub 10 secunde.
Viteza maximă a noului Jazz este de 190 de km/h, adică cea mai mare din segment la acest nivel de putere.
Interior
Interiorul noului Honda Jazz impresionează la capitolul spațiu. Este unul dintre cele mai aerisite habitacluri din segment, oferind mult loc la nivelul picioarelor pentru toți cei cinci pasageri.
O confirmare este faptul că pe bancheta din spate se poate călători cu mult spațiu la nivelul picioarelor și al capului. De asemenea, există și o mulțime de spații de depozitare. De la cele pentru pahare de pe consola centrală, la cel de telefon, bine gândit și generos la rândul său.
Personal, pot să spun că suportul pentru pahar poziționat în stânga volanului mi-a adus aminte de ideea inaugurată pe vechiul Nissan X-Trail. O idee pe care am apreciat-o mereu.
N-am apreciat foarte mult plasticele destul de tari și designul conservator. Lucrurile sunt destul de simple, ergonomia nu se complică foarte mult, iar afișajul instrumentelor de bord este cât se poate de lizbil. Portbagajul este și el încăpător, oferind o capacitate totală de 354 de litri, adică aceeași valoare ca a unui model din clasa compactă.
Prin urmare, Honda excelează și aici, mai ales că beneficiază de sistemul Magis Seats, care permite rabatarea ușoară și versatilă a banchetei spate.
Ca o concluzie scurtă: îmi place că Honda s-a concentrat pe spațiul oferit pasagerilor cu fiecare model lansat.
Preţ de achiziţie
Când discutăm despre preț, apare și prima problemă a japonezilor. Honda Jazz este o mașină care ține piept celorlalți rivali la capitolele enumerate mai sus, însă când vine vorba de pretenții financiare, cifrele nipone s-ar putea să-i încrunte pe potențialii clienți.
Versiunea testată de noi, singura disponibilă, de altfel, oferită alături de nivelul de echipare Trend, adică unul intermediar, costă 15.000 de euro. Dacă mai adăugați și o vopsea metalizată, el urcă deja la 15.500. Practic, de aici încep socotelile.
Nu cred că are rost să spunem că pentru 15.000 de euro Volkswagen oferă un Polo cu nivel de putere apropiat, dar nivel de echipare de top, adică Highline. Iar conaționalii de la Toyota îți pot oferi un Yaris Hybrid tot la aceeași sumă. Chiar și cei de la Mazda au un preț mai mic pentru rivalul lor, deși politica lor de prețuri este și ea destul de ridicată.
Siguranţă
Poate unul din atributele care justifică prețul piperat este nivelul de siguranță oferit de Jazz. Micul model japonez a fost cea mai sigură mașină din segmentul sub-compact în cadrul testelor EuroNCAP desfășurate în 2015.
Înseamnă foarte mult pentru o mașină de clasă mică să obțină cinci stele și un punctaj ridicat la fiecare capitol, în condițiile în care EuroNCAP a înăsprit regulile de testare.
Ţinută de drum
Fiind o mașină dedicată în special rulării urbane, Jazz nu și-a propus acte de bravură și nici nu a căutat să-și atragă clienți sportivi. Ținuta de drum este confortabilă și absoarbe bine denivelările. Chiar și așa, Jazz nu cade în extrema cealaltă și este capabil să păstreze o aderență foarte bună.
Spre deosebire de multe dintre mașinile din segment, Jazz are o suspensie care nu transmite zgomote și izolează destul de bine habitaclul de neregularitățile șoselei. Direcția este asistată excelent și ajută la manevrele efectuate în marșarier. La capitolul precizie mai are însă de învățat.
Vizibilitate
Când vine vorba despre vizibilitate mă întorc din nou la capitolul interior și vă amintesc că mașina este foarte aerisită. Asta înseamnă și că suprafața vitrată este generoasă. Luneta este mare și nu este încadrată de montanți groși, ceea ce ajută la manevrele efectuate în marșarier. Nici primul rând de montanți nu incomodează, oferind o decupare la baza acestuia pentru a facilita vizibilitatea în viraje strânse.
Tehnologie
Nu sunt foarte multe de spus la capitolul tehnologie, mai ales când vine vorba despre modelul nostru de test. Jazz a oferit toate acele dotări de bun simț, care îți aduc confortul la bord.
Fără artificii din ce în ce mai căutate de publicul tânăr: conexiune la internet, aplicații, ecran tactil generos, Android Auto sau Apple CarPlay. Motiv pentru care Honda ar putea să piardă câțiva clienți mai tineri, aflați în căutarea unor conexiuni cât mai diverse între telefon și sistemul multimedia al mașinii.
Din fericire, Jazz oferă USB și AUX, precum și o funcție Bluetooth. Ecranul oferit în standard nu este însă color și pare a trimite Jazz cu o generație în urmă.
Design
Din fericire, capitolul design a simțit îmbunătățiri consistente odată cu debutul noii generații. Japonezii nu au renunțat la proporțiile și formele de monovolum, dar au ales o serie de linii ceva mai ascuțite, mai curajoase, mai sportive.
Blocurile optice angulare și prizele de aer generoase, regăsite atât la spoilerul din față, cât și la cel din spate, îți dau impresia că te afli în fața unui hot-hatch. Mai ales dacă mergeți la dealer și optați pentru portocaliul regăsit pe mașina noastră de test.
Ne-a placut
- Numeroasele spații de depozitare
- Capacitatea portbagajului
- Consumul redus pentru un motor aspirat
Nu ne-a placut
- Sunetul motorului la turații înalte
- Cuplul motor destul de scăzut
Date tehnice - Honda Jazz (2014-2017) 1.3 Benzina 102CP Man6 Trend | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Honda
-
Potrivit celor mai recente informații, Honda NSX va primi o nouă generație, dar aceasta va fi pur electrică. Debutul este programat pentru 2027-2028. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul japonez de automobile a confirmată că versiunea de serie a conceptului Prelude, prezentat anul trecut, va fi disponibilă în Europa. Conceptul va fi prezent la Festivalul Viteze de la Goodwood. (Marti, 09 Iulie)
-
Mugen a prezentat o serie de elemente aerodinamice dezvoltate special pentru noua Honda Civic Type R. Acestea îmbunătățesc apăsarea aerodinamică a mașinii cu 25%. (Miercuri, 08 Mai)
-
Honda și Nissan se gândesc la un parteneriat pentru dezvoltarea de mașini cu zero emisii. De asemenea, cele două companii vor să colaboreze și pentru diferite soluții software. (Vineri, 15 Martie)
-
Honda prezintă noul CR-V e:FCEV sau, cu alte cuvinte, o versiune plug-in hybrid alimentată cu hidrogen. Momentan este disponibilă doar în SUA, dar s-ar putea să ajungă și pe piața din Japonia. (Miercuri, 28 Februarie)
In primul rand modularitatea acestei masini este incredibila. Intr-o lume in care foarte putine masini de clasa mica au bancheta spate culisabila (care este un avantaj in privinta modularitatii habitaclului - o spun din experienta), Jazz merge mai departe si demonstreaza ca se poate si mai mult de atat. Nu inteleg de ce foarte putine masini adopta aceasta varianta. Renault de exemplu are acest sistem de mai bine de 20 de ani. Si totusi niciodata nu l-a folosit pe Clio. Toyota nu stiu daca l-a preluat la Yaris 3, asa cum avea prima generatie.
Apoi, nu cred ca exista vreo masina de clasa mica atat de spatioasa si cu portbagaj de 350 de litri, un adevarat record. Ce mai e special la masinuta asta? Sa ai un motor de 1.3 aspirat care sa ajunga la 190 km/h si la 100 km/h in 11 secunde... mai greu. Ah, si care sa consume intr-un oras nebun ca Bucurestiul sub 8l/100 km... foarte greu. Si toate astea le primesti la 15000 de euro, pret de lista. Daca mai scadem Rabla, un discount de sezon de 1000-1500 de euro din partea dealerului, plus un avans de 3000-4000 de euro, ajungi la vreo 10000 de euro si ai o masina foarte solida, cu o fiabilitate de top si foarte spatioasa pentru clasa ei. Cred ca se pot trece cu vederea si cateva slabiciuni gen etajarea cutiei de viteze sau insonorizarea la viteze ridicate. Cred ca asta e o mostenire de la generatia precedenta ca si aceea avea problemele astea. In fine, la acest pret compenseaza cu altele.
Din cauza asta cred ca Jazz este una dintre cele mai bune masini raportate la pretul cerut.
si pe mine m-a surprins ergonomia.... ca si pretul :)
dar ramane o masina cu destinatie preponderent urbana si cand ai banii dramuiti ori deplasarile extrubane sunt obisnuite un Jazz (sau un model echivalent) nu e chiar cea mai fericita alegere
nu, Jazz nu e o masina nici de extraurban si nici familie cu un anumit tip de nevoi. Raman la ideea ca un astfel de model acopera un anumit tip de necesitati. Cu atat mai mult cu cat in Romania trebuie sa impacam si capra si varza.
Una peste alta, Jazz e una dintre masinile care m-a impresionat extrem de placut. Dar atat.
"Nu știu dacă îmi place însă conservatorismul japonezilor, reticența și încăpățânarea lor."
cu
"Nu stiu daca imi plac ... "
inainte abordai subiecte mai diverse...acum ai o singura obsesie...3 cilindri=marketing :))
ce s-a intamplat, te-ai luat dupa "idiotenia aia" si cand ti-ai scos o bujie din cele 4 ai vazut ca nu merge motoru'?
marketingu' asta.....:))
Laucalin a detaliat perfect situatia in primuul comentariu.
Referitor la utilizarea extraurbana va spun ca masina se achita de sarcini mult mai bine decat credeti iar spatiu din portbagaj este absolut suficient
Eu zic ca e prima optiune cel putin in clasa din care face parte.
Nici cu modularitatea spatiului interior nu sta deloc rau, asa ca pretul nu tocmai mic e in final justificat.
E extrem de practica, economica si placuta. E o masina de oras, nu de alergat, dar in oras e excelenta. Daca o turezi se trezeste, nu e chiar asa de slaba. O iubesc si n-o dau in graba.