Vineri, 30.06.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Oamenii au tendința să uite destul de ușor istoria, chiar dacă sunt afectați direct de ea. E atât de evident, chiar și în România, unde politicienii cu pete uriașe în cazier ajung să fie aleși din nou în funcții de conducere.
Dacă întrebi astăzi oamenii pe stradă cine cred ei că a fost primul producător de mașini electrice în volume mari, cel mai probabil Tesla va fi pe buzele multora. Ei bine, puțini își mai aduc aminte că Nissan a fost unul dintre deschizătorii de drumuri în acest sens.
În 2010, Nissan Leaf devenea prima mașină electrică produsă în numere cu adevărat mari, la fel ca orice alt model electric. Au trecut 13 ani, iar Nissan a învățat multe lecții valoroase de-a lungul timpului, lecții pe care acum le-a transformat într-un produs cu adevărat special și competitiv.
Astfel, în ton cu vremurile, a fost adus pe lume Nissan Ariya, un SUV adevărat, care include toată tehnologia pe care o are de oferit producătorul japonez. După trei zile la bordul ei, o să raportez tot ce am învățat despre Ariya Voi încerca să vă explic de ce merită atenția voastră într-o lume dominată de știri despre Tesla.
Nissan Ariya
Baterie 87kWh 2WD Evolve
- Pret de pornire 55.900 €
- Pret model testat 70.600 €
Motor / Transmisie
Pentru Nissan Ariya ai la dispoziție trei versiuni diferite. De fapt, modelele în sine folosesc multe componente în comun, dar nivelul de putere diferă de la caz la caz.
Gama începe cu o versiune de 218 CP și 300 Nm și continuă cu o versiune intermediară de 242 CP și același nivel de cuplu. Pentru cei care vor tracțiune integrală (primele două versiuni menționate fiind tracțiune față), o versiune cu 306 CP, 600 Nm și două motoare electrice este disponibilă.
Modelul nostru de test a fost cel de 242 de cai, alături de o baterie de 87 de kWh, mai mult decât de ajuns pentru nevoile a 90% dintre oameni. Ce-i drept, cuplul motor de 300 Nm, deși livrat instantaneu, ar putea fi ceva mai generos. Nu pentru că nu ajunge, ci pentru că unii clienți ar putea avea așteptări nerealiste în ceea ce privește accelerația și lovitul în moalele capului cu tetiera din dotare.
Nu toate mașinile electrice trebuie să fie brutale, iar Nissan cu siguranță a învățat asta de-a lungul timpului. Exploatarea lui Ariya se face liniar, confortabil, fără ruperi de ritm surprinzătoare sau demne de infarct. De fapt, la volanul acestui SUV te vei simți confortabil și liniștit, o stare de care avem nevoie din ce în ce mai mult în ziua de azi.
Sigur, după un anumit prag, parcă simți nevoia de ceva mai mult. Dar asta se întâmplă doar pe autostradă, la viteze care aduc cu ele și o amendă binemeritată.
Prin oraș, Ariya se descurcă impecabil, iar dacă modul Normal de rulare ți se pare prea brutal, ai la dispoziție și un mod Eco, care mai scade din potența motorului de sub capotă.
Consum
Conform estimărilor oficiale, Nissan Ariya, în această configurație, ar trebui să aibă aceeași autonomie cu numărul înscris pe plăcuțele de înmatriculare ale modelului din poze. Da, 525 de kilometri.
Ei bine, ca de obicei, rezultatele reale sunt un pic diferite. Testul nostru a fost efectuat într-o perioadă foarte rece, iar rezultate au fost afectate. Prin București, după parcurgerea a 100 de kilometri, cu o viteză medie de 22 km/h, computerul de bord indica un consum mediu de 21.5 kWh/100 kilometri. Nu e rău deloc, având în vedere frigul îndurat, un astfel de consum fiind echivalentul unei autonomii de 405 kilometri.
Pe drumuri naționale, la o viteză medie de 67 km/h, consumul a scăzut la 16.3 kWh/100 kilometri, echivalentul unei autonomii de 534 de kilometri, deci peste cifrele oficiale. Pe autostradă, la o viteză medie de 130 km/h, consumul a urcat la 28.3 kWh/100 km, respectiv o autonomie de un pic peste 300 de kilometri.
În oraș s-ar putea să folosești și modul e-Pedal, care, practic, îți permite să conduci mașina folosind o singură pedală. În momentul în care ridici piciorul de accelerație, frânarea regenerativă devine atât de puternică încât se aprind stopurile, iar tu nu mai ești nevoit să apeși pedala de frână. Acest mod de conducere a mașinii ajută considerabil autonomia.
SUV-ul compact japonez are parte de o concurență acerbă în segmentul său. Printre rivali vei regăsi modele precum Volkswagen iD.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E sau Kia EV6.
Conform estimărilor oficiale, Volkswagen iD.4 cu motorul de 204 CP și bateria de 77 kWh ar trebui să aibă o autonomie de 506 kilometri. Ford Mustang Mach-E SR cu 269 CP și o baterie de 70 kWh are o autonomie de 440 kilometri. Kia EV6 Long Range, cu 228 CP și baterie de 74 kWh are o autonomie maximă estimată la 504 kilometri.
Pentru că vorbim despre modele electrice, trebuie să menționăm și timpii de încărcare. Nissan Ariya poate folosi încărcătoare de maxim 130 KW, iar încărcarea de la 5 la 80% se poate face, în acest caz, în 35 de minute.
În cazul lui iD.4, timpul scade la 33 de minute, cu o putere maximă de încărcare de 135 KW, în timp ce lui Mach-E SR îi trebuie 40 de minute la un încărcător de 110 kW. Kia EV6 și a sa arhitectură pe 800V este campioană aici, cu 16 minute, și o putere maximă de 233 kW.
Performanţe
Cu o accelerație de 7.6 secunde până la 100 km/h și o viteză maximă de 160 km/h, Nissan Ariya nu se adresează vitezomanilor dintre noi. După cum spuneam, e destul de rapidă, dar nu te va lovi cu capul de tetieră.
Rivalii săi nu sunt foarte departe. Volkswagen iD.4 este cel mai lent în acest sens, cu 8.5 secunde până la proverbiala „sută”, dar cu aceeași viteză maximă: 160 km/h. Mustang Mach-E are nevoie de 6.9 secunde și urcă până la 180 de km/h, în timp ce Kia EV6 e undeva la mijloc cu 7.3 secunde și 185 km/h.
Interior
Piesa de rezistență a lui Nissan Ariya este, cu siguranță, interiorul său. Producătorul japonez a învățat din criticile adresate lui Leaf și a asamblat un habitaclu demn de clasa premium, cu finisaje impecabile și un design minimalist, dar ergonomic. Mulți producători ar putea să învețe din ce oferă bordul lui Ariya.
Planșa de bord are un design simplu, cu două ecrane integrate armonios în liniile generale. Modelul nostru era chiar echipat cu piele Nappa pe scaune și Alcantara pe uși și bord. Senzația tactilă ne-a fost cu adevărat răsfățată. Chiar și plasticele sunt moi, inclusiv pe ușile din spate, iar spațiile de depozitare sunt generoase și capitonate.
Aici avem de făcut o mențiune, pentru că Ariya are un spațiu de depozitare secret, acționabil electric. Grație unui buton de pe consola centrală (care culisează față/spate), poți deschide sertarul care dezvăluie această zonă de depozitare situată sub comenzile de climatizare. Cei de la Nissan spun că, astfel, poți folosi sertarul deschis electronic pentru a sprijini o tabletă pe care să urmărești ce vrei tu în timp ce mașina se încarcă. Sau, bineînțeles, să lași acolo lucruri de valore pe car enu și le-ai dori la vedere.
Majoritatea comenzilor sunt „ascunse” în elementele din mașină. De exemplu, comenzile pentru climatizare sunt niște zone sensibile la atingere integrate în ornamentul de lemn al planșei de bord. Acestea sunt iluminate atunci când mașina e pornită. Același sistem se regăsește și pe consola centrală, care, apropo, nu face corp comun cu planșa de bord, oferind astfel foarte mult spațiu în zona picioarelor pasagerilor față. Cu astfel de soluții inovative, obții un interior cu design minimalist, dar perfect ergonomic, în care găsești ușor orice funcție.
Tot la interior vei observa și modelul special al cusăturilor de pe scaune. Acesta este preluat de la NASA, conform celor de la Nissan, iar cusăturile sunt executate astfel pentru a optimiza fluxul sanguin al pasagerilor, în timpul călătoriilor lungi.
Pasagerii din spate au și ei foarte mult loc, inclusiv pentru persoane înalte, iar spațiul din portbagaj este de 468 de litri. Comparativ, Kia EV6 are la dispoziție 480 de litri, Ford Mustang Mach-E 322 de litri, iar Volkswagen iD.4 543 de litri.
Preţ de achiziţie
În această fază incipientă a mașinilor electrice, prețurile acestora sunt ceva mai piperate, comparativ cu alternativele termice. Pentru Nissan Ariya calculele încep de la 55.900 de euro pentru versiunea cu 218 CP și urcă până la 69.900 pentru versiunea e-4ORCE cu tracțiune integrală și 306 CP.
Versiunea testată de noi a avut un preț de pornire de 66.900 de euro în versiune Evolve, dar, pentru că am avut și ceva opțiuni suplimentare bifate, prețul total a ajuns la 70.600 euro.
În standard (pe versiunea Evolve) primești faruri led automate, hayon acționabil electric, geamuri cu protecție UV, semnalizare dinamică, plafon panoramic cu trapă acționată electric, moduri de conducere, climatizare cu purificator pe bază de plasmă, sistem audio Bose cu 10 difuzoare, parbriz și volan încălzite, scaune față ventilate și scaune spate încălzite, e-Pedal și multe altele.
Opțiunile bifate au constat în jante de 20 inch, culoarea Maro Akatsuki Copper cu plafon negru de la exterior, tapițeria cu piele Nappa și Alcantara și încărcător de 22 kW pentru prizele AC.
Dacă ne uităm în segment, vedem că un Volkswagen iD.4 Pro Performance începe de la 51.312 euro, Ford Mustang Mach-E SR de la 53.500 euro, iar Kia EV6 LR de la 58.596 euro.
Siguranţă
În ciuda prețului destul de piperat, Nissan Ariya a fost izbit de toate barierele posibile, de către cei de la EuroNCAP. Astfel, modelul japonez a primit cea mai înaltă distincție din partea organizației: 5 stele.
Ariya a primit un rating de 86% pentru protecția pasagerilor adulți, 89% pentru pasagerii copii, 74% pentru pietoni și 93% pentru sistemele de siguranță active.
În standard, Ariya vine cu airbag-uri față și laterale (față), airbag-uri tip cortină (față și spate), airbag central (față), sistem inteligent de frânare de urgență cu recunoaștere pentru pietoni/bicicliști, sistem de asistență în intersecții, sistem inteligent de avertizare privind o coliziune frontală, sistem inteligent de avertizare privind reducerea nivelului de atenție a șoferului, Cruise Control Inteligent, sistem inteligent de intervenție la părăsirea involuntară a benzii, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, sistem de intervenție inteligentă și avertizare pentru unghiul mort, frânare de urgență spate și alertă privind traficul din spate, pilot pentru blocaje în trafic, asistență pentru menținerea pe banda de circulație, asistență la pornirea din rampă și multe altele.
Ţinută de drum
Chiar dacă bateriile cresc masa totală a unui vehicul electric, amplasarea lor poate fi folosită în avantajul ținutei de drum. Nissan a învățat asta încă de la primul Leaf, iar poziționarea pachetului de baterii în podea a devenit astăzi un obicei împământenit. Astfel, centrul de greutate este cât mai coborât, iar Ariya se așază foarte bine pe șosea, nu dă semne de instabilitate la viteză mare și te face să te simți în siguranță.
De aici și până la a spune că este o mașină cu veleități sportive e cale lungă. Există ceva ruliu pronunțat în viraje, iar direcția nu este foarte precisă, ba chiar refuză cu desăvârșire să-ți ofere informații despre suprafața de rulare. Din fericire, în oraș ea este ușor de manevrat și nu presupune un efort considerabil din partea șoferului.
Tot în oraș e bine de știut că Ariya absoarbe impecabil gropile și alte denivelări ale asfaltului, reușind să ofere impresia unei suspensii bine închegate, care nu transmite mult zgomot la interior.
Sigur, poate vei dori ceva mai multă sportivitate. Ei bine, în acest caz, recomand versiunea cu tracțiune integrală. În configurația cu tracțiune față, Ariya se mișcă decent pe viraje și chiar și în linie dreaptă, dar nu strălucește din punct de vedere dinamic.
Confortul este cuvântul cheie aici, iar atmosfera de „sufragerie” dată de designul și materialele folosite în habitaclu, precum și izolarea fonică exemplară, lucrează împreună pentru a te separa de factorii externi. Chiar și la viteze mari, Ariya e foarte liniștitoare la interior.
Vizibilitate
Nu aș putea spune că vizibilitatea este puternic obturată de forma plafonului sau a lunetei pe Nissan Ariya. De pe scaunul șoferului ai o vedere foarte bună în față și lateral.
Montanții din față sunt subțiri, iar suprafețele vitrate sunt generoase. Singurele zone unde ai ceva compromisuri de înfruntat sunt în spate, unde montanții C sunt mari și luneta destul de înclinată.
În acest sens, ai la dispoziție o oglindă retrovizoare digitală, care te ajută. Practic, o cameră poziționată pe lunetă poate transmite cadre în timp real către ecranul din spatele sticlei oglinzii retrovizoare. Dacă să te uiți la un ecran nu e pe placul tău, poți folosi oglinda în mod normal, oprind această funcție prin atingerea unui buton.
Oricum, și sistemul de camere cu vedere la 360 de grade funcționează decent, însă rezoluția și calitatea imaginii pe timp de noapte ar putea fi mai bune.
Tehnologie
Aici pare să avem de-a face cu primul minus mai consistent. Deși totul arată foarte bine la bordul lui Ariya, există câteva detalii care ar trebui tratate cu mai multă atenție de către producătorul japonez, mai ales în 2023.
Principala critică aici e legată de ecranele de la bordul SUV-ului electric. Atât instrumentarul de bord, cât și ecranul pentru sistemul de infotainment arată deja învechit. Grafica e destul de simplă, iar rezoluția merită îmbunătățită. Mai mult, unele animații se mișcă lent.
Deși instrumentarul de bord este decent și poate fi personalizat rapid, navigarea prin diferitele sale meniuri poate fi anevoioasă.
Sistemul audio Bose este matur și se aude așa cum trebuie, având în vedere sigla de pe difuzoare. Adaugă toate sistemele de asistență la rulare, sistemul inteligent de comenzi vocale și integrarea Amazon Alexa în sistemul multimedia și lucrurile nu mai par atât de controversate.
Nu în ultimul rând, trebuie să menționez și faptul că există o soluție pentru sistemul multimedia, iar aceasta se numește smartphone mirroring. Adică ai la dispoziție Android Auto și Apple CarPlay pentru nevoile tale.
Design
Când vine vorba despre design, Ariya este, din punctul meu de vedere, cea mai frumoasă mașină din segment. Liniile simple și forma alungită a plafonului o fac un model extrem de atractiv.
Sigur, dacă nu vrei finisajul în două culori pentru exterior, nu trebuie să îl alegi. Dar arată atât de bine în această culoare arămie, încât îți va fi greu să alegi altceva.
Partea frontală e dominată de noua siglă Nissan, care pe Ariya este și iluminată. Farurile subțiri, cu LED, și semnăturile luminoase pentru rularea pe timp de zi sunt și ele spectaculoase, la fel ca stopurile cu semnalizări dinamice.
Ne-a placut
- Designul exterior simplu și elegant
- Calitatea materialelor folosite la interior
- Soluțiile ingenioase de la bord
- Eficiența trenului de rulare electric
Nu ne-a placut
- Calitatea ecranelor de la bord
- Dinamica la limită
- Vizibilitatea scăzută spre zona din spate
Ştiri despre Nissan
-
Constructorul japonez de automobile tocmai a prezentat a patra generație Murano pe piața din Statele Unite ale Americii. Pe lângă modificările exterioare și interioare, avem de-a face și cu un sistem de propulsie nou. (Joi, 17 Octombrie)
-
Potrivit unui oficial de rang înalt al producătorului japonez de automobile, investițiile în dezvoltarea de noi motoare termice au fost sistate. Întreaga atenție cade acum pe electrificare. (Luni, 03 Iunie)
-
Constructorul japonez de automobile anunță intrarea în producție a noului Qashqai facelift. Ca și până acum, acesta va fi asamblat în Marea Britanie, la uzina din Sunderland. (Vineri, 24 Mai)
-
Constructorul nipon de automobile intenționează să lanseze 30 de modele noi în următorii trei ani. Dintre acestea, 14 vor fi echipate exclusiv cu un motor termic. (Luni, 25 Martie)
-
Honda și Nissan se gândesc la un parteneriat pentru dezvoltarea de mașini cu zero emisii. De asemenea, cele două companii vor să colaboreze și pentru diferite soluții software. (Vineri, 15 Martie)
- direcția nu este foarte precisă
- refuză cu desăvârșire să-ți ofere informații despre suprafața de rulare
dupa toate astea rezulta un 5 stele doar pentru ca:
- se mișcă decent pe viraje și chiar (???) și în linie dreaptă
- absoarbe impecabil gropile și alte denivelări ale asfaltului
poate ca ar trebui sa se faca distinctie intre comportament in viraje/condus sportiv (unde suck big time) si comportamnetul in urban/viteza mica (unde e sufragerie pe roti).
...dar 5 stele nu cred ca merita
Un X-Trail pleacă de la 37.000 euro, pe la 50.000 ai multe pe el, interiorul este cel puțin la fel de bine lucrat, Nissan a progresat la acest capitol, deci mulți bani in plus pentru ca este electric, alt motiv nu văd.
Ati schimbat redactorii sau ce s-a intamplat?
Nu mai bine dati sansa unor oameni cu adevarat pasionati de masini sa isi inceapa cariera intr-un domeniu care le place? Ca de exemplu, anumiti cititori AM care chiar scriu misto in comentarii?
Si cu toatea astea, autorul articolului ii da 5* la tinuta de drum.
.... How?
Ne lamureste si pe noi autorul articolului?