Drivetest MINI Clubman JCW

2.0 John Cooper Works ALL4 AT
MINI Clubman JCW zoom
de Cornel Șocariciu, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 13.04.2020
300+

Deschid cu grijă portiera, mă așez în scaun și apăs delicat butonul care pulsează în roșu pe mijlocul consolei centrale. În doar câteva clipe, de sub capotă răsună cei patru cilindri nerăbdători să-și arate forțele, în timp ce evacuarea bolborosește scurt.

Sentimentul de claustrofobie se instalează rapid, doar sunt într-un Mini, dar acest exemplar este unul cu adevărat special. Britanicul a trecut prin garajul John Cooper Works unde a primit atât un tratament estetic, dar mai ales o doză puternică de sportivitate aplicată direct la nivelul ADN-ului.

Rebelul din Oxford e și mai special: nu-i un Mini atât de mic pe cât te-ai aștepta, ci e un Mini compact cu forme de break și atitudine de golan. În rândurile următoare vă invit să faceți cunoștință cu Mini John Cooper Works Clubman facelift, unul dintre cele mai puternice modele disponibile în acest moment în oferta producătorului britanic.

MINI Clubman JCW
2.0 John Cooper Works ALL4 AT

  • Pret de pornire 43851 €
  • Pret model testat 55328 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În primăvara anului trecut, Mini anunța lansarea noilor John Cooper Works Clubman facelift și John Cooper Works Countryman. În primele rânduri ale comunicatului de presă, britanicii au scris cu mândrie: "cele mai puternice modele de serie de până acum din istoria de 60 de ani a noastră".

Motorul pregătit de britanici are 2.0 litri și dezvoltă 306 cai putere între 5.000 și 6.250 rpm, și 450 Nm între 1.750 și 4.500 rpm. Iar aceste valori nu au cum să nu-ți activeze amintirile despre victoriile obținute de Mini Cooper S în Raliul Monte Carlo sau despre Niki Lauda, Graham Hill, Jackie Stewart, John Surtees, Jochen Rindt şi James Hunt, piloți care au debutat în sportul cu motor la volanul unui Mini.

De îndată ce îți iei inima în dinți și pornești motorul lui John Cooper Works Clubman facelift, un sunet grav învăluie habitaclul. E semn clar că cei patru cilindri au trecut prin mâna inginerilor JCW care au cunoștințe bine aprofundate în domeniul motorsportului.

Deși motorul este același care poate fi întâlnit pe versiunea Cooper S, inginerii John Cooper Works au operat modificări tehnice, astfel încât să obțină performanțe de top. În plus, spre deoserbire de versiunea disponibilă pe varianta fără facelift a lui John Cooper Works Clubman, noul propulsor plusează cu 75 de cai putere și 100 Nm.

Unitatea este agilă, răspunde rapid impulsurilor venite prin intermediul pedalei de accelerație și reușește să transforme într-o clipă benzina în sunet pur și viteză. Tot procesul are loc într-o fracțiune de secundă.

Pentru exploatarea resurselor motorului turbo, Mini a pregătit trei moduri de rulare: Green, Mid și Sport. Modul Green propune răspunsuri anemice, atât din partea motorului, cât și din partea cutiei de viteze. În Mid, descoperi cum modelul britanicilor își arată cu adevărat colții și te poate surprinde rapid în momentul în care apeși accelerația brutal.

În modul Sport, tot angrenajul pus la punct de inginerii John Cooper Works funcționează pentru ca tu să descoperi un sportiv pur-sânge. Motorul își pune hainele de huligan și urlă din toți cei patru cilindri asemeni suporterilor britanici aflați pe stadioane. E o brută, un adevărat barbar plecat să cucerească noi teritorii, iar singura soluție pentru a-l ține în frâu este stăpânirea de sine și cunoștințe în tainele pilotajului sportiv. Asta dacă îți dorești să-l domini tu pe el, și nu invers.

Sunetul motorului este unul plăcut și odată ce crești turația descoperi cum corpul tău nu se mai satură de efectele serotoninei. E ca un desert pe care îl aștepți după fiecare masă. Deși există un sistem de evacuare capabil să mai arunce din când în când cu celebrele "pops & bangs", Mini oferă și un sunet artificial în difuzoare, iar acest lucru o să te zgârie puțin pe scoarță, mai ales atunci când știi că ai setat totul pe Green. 

Pentru gestionarea resurselor, Mini propune o cutie automată Steptronic Sport cu opt rapoarte. În modul Green descoperi o transmisie orientată mai mult către confort și foarte relaxată uneori, în timp ce în modul Sport ai parte chiar și de smuciturile specifice mașinilor cu ADN preluat din motorsport.

Consum

Legenda spune că în urmă cu 20 de ani, ADN-ul "lordului" britanic din Oxford a primit gene bavareze din partea "prințului" din Munchen. Transformarea a avut loc de-a lungul generațiilor, iar în prezent, Mini stă la masă alături de constructorii premium.

În aceste condiții, rivalii lui John Cooper Works Clubman facelift trebuie căutați tot în segmentul premium. Caroseria britanicului este unică în segment motiv pentru care concurența va fi și ea una pestriță. Primul pe listă este vărul îndepărtat BMW Seria 1 în versiune M135i xDrive, urmat de Mercedes-AMG CLA 35 Shooting Brake. Pe lista rivalilor am fi trecut cu mare drag și S3 Sportback, însă hatchback-ul compact al nemților nu mai poate fi comandat în România.

Consumul mediu mixt anunțat de producătorul britanic este cuprins între 7 și 7.4 litri/100 de kilometri. În regim urban, consumul poate varia între 8.5 și 8.9 litri/100 de kilometri, în timp ce în afara orașului, britanicii spun că John Cooper Works Clubman facelift poate consuma 6.2-6.5 litri/100 de kilometri.

La finalul testului, computerul de bord a afișat valoarea de 7.9 litri/100 de kilometri. Am parcurs aproape 600 de kilometri, 80% dintre aceștia în regim extra-urban. Pe parcursul săptămânii petrecute în compania britanicului, am îmbinat condusul alert (aici amintim și de cele câteva ture pe autodromul Academiei Titi Aur) cu un stil de șofat normal.

În cazul lui BMW M135i xDrive, model echipat cu același propulsor de 2.0 litri și 306 cai putere, nemții anunță un consum mixt mai mare decât cel al modelului britanic (8.0 litri/100 de kilometri). Și Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Shooting Brake este ceva mai gurmand decât JCW Clubman, producătorul din Stuttgart notând 7.8 litri/100 de kilometri.

Performanţe

Logo-ul John Cooper Works se află pus la loc de cinste pe grila modelului britanic. Imediat ce îl privești vei înțelege că sub caroseria cu forme atipice se ascunde munca unor oameni călți în focul viu al motorsportului, motiv pentru care, performanțele joacă un rol important.

4.9 secunde îi sunt suficiente modelului britanic pentru a striga în gura mare: "Suta! Cine nu-i gata, îl iau cu lopata". Nu, nu-i un joc de-a v-ați ascunselea, ci timpul necesar pentru o accelerație de pe loc până la 100 km/h.

Și chiar și așa, nonconformistul născut în Oxford nu este cel mai rapid puști din spatele blocului. Pentru că BMW M135i xDrive este mai agil cu 0.1 secunde. Celălalt nonconformist al grupului, AMG CLA 35 4Matic Shooting Brake este la fel de rapid precum britanicul.

În ceea ce privește viteza de top, toate cele trei modele bifează cei 250 km/h.

Interior

Imediat ce deschizi portiera, pe pragurile laterale vei găsi inscripționat logo-ul JCW (chiar și portierele spate dispun de un astfel de detaliu). E ca un heads-up pe care producătorul britanic ți-l dă înainte ca tu să pășești în habitaclul lui Clubman.

Scaunele sport oferă un suport lateral exemplar, însă șezutul nu este chiar atât de confortabil (nu-i nevoie să te alarmezi pentru că nu te vei da jos de la volan cu dureri insuportabile la nivel lombar). Volanul este gros și foarte bine conturat, iar padelele sport pentru schimbarea treptelor de viteză completează acel caracter demn de numele John Cooper Works.

Materialele folosite la interior sunt diverse. Găsești plastic moale și plăcut la atingere în partea de sus a bordului, dar poate n-ar fi stricat ca britanicii să folosească același material și pentru partea de sus a fețelor de uși. Există și plastic negru lucios care o să rețină pe suprafața lui chiar și cele mai discrete atingeri.

Modelul britanic oferă un spațiu special pe portiere pentru depozitarea sticlelor cu apă, două suporturi pentru pahare suficient de adânci și o cotieră nu foarte încăpătoare. La baza consolei centrale se află și o zonă dedicată depozitării telefoanelor mobile.

Spațiul oferit pentru pasagerii din spate este unul bun. Vei avea loc atât pentru picioare, cât și pentru cap, mai ales dacă înălțimea ta nu depășește 1.85 metri. Totuși, din cauza tunelului median, al treilea pasager din spate nu va avea o călătorie mult prea confortabilă. Tot pentru locurile din spate, Mini a pregătit două porturi USB și o gură de ventilație.

Volumul portbagajului cu deschidere dublă are 360 de litri, iar prin rabatarea banchetei din spate poți obține până la 1.250 de litri, valori demne de un hatchback de clasă compactă.

Preţ de achiziţie

Prin legătura făcută cu Grupul BMW, Mini a dobândit nu doar un caracter special, ci și prețul care confirmă apartenența la segmentul premium. Așa se face că Mini John Cooper Works Clubman facelift are un preț de pornire de aproape 44.000 de euro.

Desigur, plătești atât materialele bune și finisările de la interior, dar mai ales cunoștințele folosite pentru dezvoltarea sportivului britanic.

Deși suma cerută de Mini nu este una la îndemâna oricui, modelul britanic reușește să se claseze bine într-un clasament al prețurilor. BMW M135i xDrive pornește de la 48.600 de euro, în timp ce Mercedes-AMG CLA 35 4Matic Shooting Brake are un preț de pornire de 54.200 de euro. Totuși, dacă vrei neapărat un produs semnat de divizia din Affalterbach, poți încerca și cu AMG A35 4Matic, hatchback-ul având un preț de pornire de 48.800 de euro.

Siguranţă

Actuala versiune a lui Mini Clubman nu a trecut prin încercările dure ale organizației Euro NCAP. Cel mai recent test a avut loc în 2015, iar în urmă cu cinci ani, modelul britanic a primit patru stele de siguranță.

Pentru protecția pasagerilor adulți, Euro NCAP a notat Mini Clubman cu 90 de procente, în timp ce protecția copiilor a fost evaluată la 68%. Protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor a primit 68 de procente, iar sistemele de siguranță disponibile pe break-ul de clasă compactă au fost evaluate la 67%. Iar prestațiile modeste privind protecția copiilor și a sistemelor de siguranță au tras în jos nota finală.

Ţinută de drum

Îmbrățișarea fermă a scaunelor sport te pregătesc pentru ce urmează. Mini John Cooper Works Clubman facelift a fost gândit și croit pentru a devora viraje, iar acest lucru îl vei simți imediat ce pășești pe drumurile nu foarte bune ale patriei.

Cu suspensiile adaptive (opțional pentru 500 de euro), britanicii încearcă să te convingă de faptul că modelul lor de performanță poate fi utilizat zilnic, indiferent de destinație. În realitate, Clubman rămâne un model rigid (chiar și pe modurile Green sau Mid).

Dar această suspensie dură își arată adevăratele valori pe viraje, acolo unde imprimă modelului britanic un comportament dinamic bun. Pe John Cooper Works Clubman facelift l-am simțit ușor supraponderal (1.550 de kilograme), dar nu dezechilibrat.

Mulțumită diferențialului față mecanic și a tracțiunii integrale (disponibilă standard), britanicul reușește să urmărească trasele ideale asemeni un schior care bifează cu lejeritate porțile coborârilor alpine. Imediat ce încerci să-l provoci vei descoperi un comportament ușor subvirator. O parte din vină o trec și în contul anvelopelor de iarnă, mai ales că temperatura a fost de multe ori peste 10 grade Celsius.

Din când în când, suspensia lucrează atât de intens încât mici zgomote pătrund la nivelul habitaclului.

Iar pentru ca tu să te simți tot timpul în siguranță, Mini propune un sistem de frânare îmbunătățit și discuri care măsoară 360 de milimetri pe puntea față, respectiv 330 de milimetri pe puntea spate.

Direcția lui John Cooper Works Clubman te implică la fel de mult și transmite un feedback bun, indiferent de modul de rulare ales.

Deși are dimensiuni mai mari decât un Mini hatch, modelul de clasă compactă reușește să aibă același comportament inspirat din lumea kart-urilor.

Vizibilitate

Mini Clubman, indiferent de versiunea aleasă, este unul dintre acele modele cool, care ies rapid în evidență. Dar modelul britanici are o problemă cu suprafața vitrată.

Parbrizul este unul îngust, specific modelelor Mini, iar luneta a fost împărțită în două pentru a păstra deschiderea dublă a portbagajului. Noroc cu oglinzile laterale proporționate corect.

Totuși, Clubman face parte din segmentul compact, iar dimensiunile acestuia nu vor pune în mare dificultate șoferii. Cei care vor să scape de problemele cu parcarea pot comanda atât un asistent la parcare, cât și un pachet cu senzori și cameră video pentru mersul cu spatele.

Tehnologie

Deși Mini a încercat mereu să țină pasul cu tendințele din piață, actuala gamă a constructorului britanic se află de câțiva ani buni în vânzare. Modificările aduse anual nu au schimbat major structura interiorului, motiv pentru care, Mini încă nu a trecut complet la un habitaclu dominat de ecrane (așa cum se întâmplă în industrie).

Instrumentarul de bord rămâne unul clasic, în timp ce ecranul central tactil propune un sistem de infotainment care suportă Apple CarPlay. Sistemul propus de Mini este unul simplu de utilizat și foarte ușor de înțeles. Conexiunea wireless pentru Apple CarPlay te ajută să aduci o imagine familiară pe ecranul tactil, însă există momente în care serviciul se deconectează.

Pe lista tehnologiilor moderne putem adăuga farurile adaptive cu LED, disponibile opțional pentru 400 de euro sau sistemul cruise control activ (150 de euro). De asemenea, britanicii pot să condimenteze interiorul lui Clubman cu un sistem audio Hi-Fi semnat de Harman/Kardon (800 de euro) în timp ce pachetul Wired (2.000 de euro) include un sistem de navigație, serviciile Mini ConnectedDrive și sistemul de încărcare prin inducție pentru telefoanele inteligente.

Design

Odată cu facelift-ul, Clubman mizează pe o grilă frontală modificată, blocuri optice restilizate și proiectoare de ceață noi. Stopurile cu LED au o grafică nouă, iar clienții pot alege și mai multe culori pentru caroserie.

În cazul versiunii de performanță, britanicii au ales să aplice logo-ul John Cooper Works pe grila frontală, pe aripile laterale, pe una dintre ușile portbagajului, pe jante și chiar și pe etrierele față. Dacă încă nu ai înțeles că vorbim despre un model sport, poate plafonul, carcasele oglinzilor și dungile de pe capotă vopsite în roșu îți vor trezi simțurile la viață. Parcă tot pachetul exterior emană testosteron, iar John Cooper Works Clubman facelift încearcă să strige la tine că merită să-i arunci măcar o privire admirativă.

Indiferent de versiunea comandată, Mini Clubman rămâne, fără îndoială, un nonconformist gata să iasă în evidență cu fiecare metru parcurs.

Nu ne-a placut

  • Vizibilitatea slabă
  • Suspensia mult prea rigidă chiar și în modul Green

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (9)

  • fan skoda
    Frumoasa masina sportiva !
    Mi-e imi pare cam ciudat cum se deschide portbagajul. Ca la utilitare. Dar este si interesant.
    Exteriorul este si el foarte interesant. Interiorul este si el ciudatel. O tableta mica si dreptunghiulara, bagata intr-un cerc. Ciudatel si interesant. Aceasta masina, asa cum zice si textul, este nonconformista. Performantele sunt excelente si demne de o masina de sportiva. Design-ul exterior este foarte agresiv. In interior daca nu erau acele cusaturi rosi si scaunele sportive, care emana agresivitate si sportivitate, nu cred ca ti-ai da seama ca esti intr-un model sportiv.
    Cu vizibilitatea sta cam prost, se pare. Pretul, este demn de o masina premium sport. Totusi, are un pret mai mic, decat BMW M135i xDrive.
    Este o masina sportiva, frumusica, interesanta. In interior este spatiu destul pentru o masina din clasa asta. Portbagajul este ok. Este o sportiva nonconformista. Steptronic Sport, deci. Interesant

    Si un video, despre ce inseamna (de fapt) o masina sport:

    youtube.com/watch?v=nsXQodGL4ZU

    306 cai la 1550 de km, este foarte bine.
    8 13
  • fan skoda
    *kg*
    2 4
  • Transformarea Mini dintr-o marca din care ramasese doar istoria in ceea ce este acum, ma face sa imi doresc ca si Jaguar & Land Rover sa ajunga in curtea BMW
    11 7
  • Trebuie sa iau urgent niste lectii de condus,"La finalul testului, computerul de bord a afișat valoarea de 7.9 litri/100 de kilometri",eu nu pot sa scot consumul asta nici cu un diesel de 1.6,cu un turbo ca in cazul de fata de 300cp ce sa mai zic.7.9l alergata un pic si pe la Titi Aur,eu zic sa aruncam dieselurile la gunoi,sa facem toate vapoarele turbo pe benzina.
    21 3
  • La exterior nu-mi displace, la interior scaunele sunt ce trebuie cum se spune, dar bordul nu-mi place absolut deloc. E chestie de gust si de preferinte, dar mie nu-mi place. Deci eu n-as da banii astia pe masina asta, daca dai peste 50.000 de euro pe o masina, macar sa iti placa totul la ea. Si nici de 306 cai nu am nevoie. nu sunt adeptul motoarelor de 1.2 si 75 de cai dar nici 306 cai pt Romanica nu mi se par necesari.
    16 3
  • Daca tot as alege Mini as opta pentru Cooper S E All4 Countryman, adica hybrid. Cu pachet John Cooper Works te duce la 40.107 euro iar cu tichet rabla mai scazi vreo 4 mii de eur. Practic ajungi pe la 36.000.
    7 13
  • fan skoda
    O Fabia Rs e totusi mai frumoasa si mai sportiva,chiar daca si Mini e fumos si sportiv, parca tot Skoda e mai frumoasa si mai sportiva.
    9 11
  • @fan-skodaq (ultimul, sigur clonat): Ai umor :-)))
    @dany: Mai prost ca JLR e greu de coborât cu fiabilitatea, dar nici Mini nu-s scutite de unele hibe. Nu chiar catastrofice acum (ca pe vremea motoarelor BMW-PSA tip THP), dar tot în raport cu prețurile zic că inacceptabile.
    @Adi_10: Subscriu -- la bănetul cerut, factorul *atracție* e cam debil. Și masa proprie de +1,5 tone e greu justificabilă, un Megane RS comparabil fiind mai ușurel -- măcar de-ar fi fost datorată vreunui sistem 4WD...
    Toyota Yars GR4 ar fi pt mine opțiunea preferabilă în segment -- și nu doar fiindcă-i mai ieftină cu vreo 10 mii €.

    P.S: Vecinul meu netam-nissan n-are net și mi-a spus să vă zic doar așa, ca să vă spun, :-) că el încă visează la un Nissan Sunny GTI-R Turbo 4WD din 91-92, cu *doar* 220 CP scoși din 2.000 cmc dar și mai ușor cu 260 kile ca Mini JCW.
    19 0
  • 55k de iepuro?
    Du, liebe Gott...
    A-nnebunit lupu'...
    8 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru