Marti, 11.02.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Să facem un exercițiu de imaginație. Mergi la un dealer Mini și îi spui agentului de vânzări care te primește cu un zâmbet de curtoazie și cu tradiționalele urări de bun-venit că îți dorești o mașină nouă, mai mare decât Mini Cooper, dar mai mică decât Countryman.
Până recent, părăseai showroom-ul la fel cum ai intrat, pentru că marca britanică nu avea în ofertă un asemenea model plasat între hatchback-ul subcompact și crossover-ul de clasă compactă. Acum, însă, Mini a venit cu o nouă propunere. Aceasta se numește Aceman.
Și acum te vei întreba cine este Aceman, cel mai nou membru al familiei Mini? Ei bine, noul Mini Aceman este exact acel model care umple golul între Cooper și Countryman. Un crossover de dimensiuni mici și cu 5 uși, care este exclusiv electric. Da, ai citit bine.
Deși nu este chiar primul Mini electric din istorie, acesta fiind Cooper, noul Mini Aceman este primul model exclusiv electric al mărcii, ceea ce înseamnă, implicit, că motoarele termice, fie ele tradiționale sau hibride, sunt rezervate pentru celelalte modele din gamă.
Prezentat în premieră în primăvara lui 2024, noul Mini Aceman vrea să se impună categoric în segmentul crossover-elor electrice, de dimensiuni mici. Tocmai de aceea, noul model vine cu un nume care sugerează o aparentă superioritate față de concurență, dar și cu o înfățișare nouă și cu un caracter personal, distinct și în același timp fără să trădeze ADN-ul mărcii.
Am avut ocazia să urcăm la volanul noului Mini Aceman în versiunea de bază E și în echiparea intermediară Classic Trim. În rândurile de mai jos îți voi spune cum s-a descurcat primul Mini exclusiv electric din istorie. Dar până să ajungi la text, ți-am pregătit mai jos o scurtă prezentare video.
PREZENTAREA VIDEO A NOULUI MINI ACEMAN E
Motor / Transmisie
Ceea ce îl face pe noul Mini Aceman să fie diferit de restul modelelor din gamă este faptul că acesta este oferit numai cu propulsoare electrice. În cazul celui mai nou Mini, vei putea alege între 3 versiuni: Aceman E, Aceman SE și JCW Aceman E.
Noi am avut la test versiunea de bază Aceman E, cu cea mai mică putere dintre toate. Chiar și așa, pot să mărturisesc încă de la bun început că am fost impresionat de cum se mișcă noul Aceman, indiferent de tipurile de drum pe care i le-am arătat.
Sub capota versiunii de bază avem doar un singur motor electric, de 184 de cai putere și 290 Nm, care transmite toată puterea către roțile din față. Dacă aceste valori par cunoscute, află că vorbim aici de exact același motor care se regăsește și pe Mini Cooper E. Acest lucru nu ar trebui să fie o surpriză, deoarece noul Mini Aceman se bazează pe aceeași platformă tehnică văzută și la fratele său mai mic.
Unde strălucește foarte mult noul Mini Aceman este în oraș. Chiar și cu motorul cel mai puțin potent, răspunsul la accelerație este instant, chiar și în modul de rulare Core, care este de bază.
Accelerația este una lejeră, fără să fie nevoie să apeși pedala nici măcar până la 50%. Dacă pleci de pe loc puțin mai hotărât, vei auzi în boxe un sunet artificial care te face să crezi să te afli într-o navă spațială. Desigur, noul Mini Aceman E nu emite pretențiile unei mașini de performanță, însă în oraș se simte ca peștele în apă.
Bineînțeles, răspunsul la accelerație diferă în funcție de modurile de rulare. Sau, modurile de experiență, așa cum le numesc cei de la Mini. În total, pe noul model ai până la 8 moduri de rulare diferite: Core, Vivid, Green, Timeless, Balance, Trail, Personal și Go-Kart. Răspunsul pedalei de accelerație este simțitor mai lent dacă treci în modul Green, care echivalează cu modul Eco. Iar în modul de performanță Go-Kart, răspunsul este mult mai ascuțit și vei simți, din plin, cei 184 de cai putere electrici.
Chiar și în acest mod, accelerația nu este una brutală. Pentru traficul aglomerat din București, cei 184 de cai putere sunt mai mult decât suficienți.
Așadar, noul Mini Aceman excelează în regim urban, dar întrebarea care rămâne este cum se descurcă în afara orașului? Aici pot spune că noul model se descurcă destul de bine și pe drumurile naționale și chiar pe autostradă. Ce-i drept, dacă vrei să depășești va trebui să apeși ceva mai tare pe accelerație pentru a te folosi de toți cei 184 de cai putere. Reprizele de care ai nevoie sunt, totuși, relativ scurte, astfel că nu te vei afla în niciun fel de dificultate.
Singura critică la acest capitol este faptul că nu poți să alegi între setări diferite pentru recuperarea energiei. Mașina testată de mine nu a venit cu padele sau cu alte comenzi prin care să schimbi nivelul de recuperare al energiei. Practic, acesta lucrează automat în funcție de modul de rulare în care te afli. De exemplu, în modul Core, recuperarea este mai gentilă, în timp ce în modul Green vei simți un nivel de frânare mai mare.
Dacă cei 184 de cai putere nu sunt pe placul tău, atunci vei putea alege Aceman SE, cu motor de 218 cai putere, sau versiunea de performanță JCW, care livrează 258 de cai putere. Indiferent de versiunea aleasă, va trebui să te mulțumești cu tracțiune pe roțile din față.
Consum
Versiunea de bază a lui Mini Aceman primește o baterie de 42.5 kWh, puțin mai mare decât cea prezentă la versiunea echivalentă a lui Cooper. De aici rezultă o autonomie declarată de 305 kilometri în regim mixt și una de 394 de kilometri în regim de rulare exclusiv urban. Bineînțeles, aceste valori sunt conforme cu standardul de testare WLTP.
De asemenea, Mini declară un consum mediu cuprins între 14.1 și 14.7 kWh/100 km pentru versiunea de bază Aceman E.
În testul meu, am reușit să mă apropii de aceste valori, dar numai atunci când am mers cu mașina în regim extraurban. În drumul către locul unde a trebuit să facem fotografiile pentru mașină, am avut un consum mixt de 18.4 kWh/100 km, care include atât regim urban cât și extraurban. După ce am plecat de la locul unde am făcut pozele, am mai mers pe drumul național, acolo unde am reușit să ating un consum mediu de 15.3 kWh/100 km în regim exclusiv extraurban.
Apoi, am mers și pe autostradă, acolo unde am obținut un consum de 16.8 kWh/100 km. Consumul cel mai mare l-am avut în regim urban, acolo unde Mini Aceman E mi-a returnat un consum de 20.9 kWh/100 km. Bineînțeles, testul în regim urban a avut loc în tradiționala aglomerație bucureșteană. Toate aceste valori de consum le-am obținut cu modul de rulare Core.
Atunci când a trebuit să dau înapoi mașina, am decis să merg în modul de rulare Green, mai economic. Din nou, aflat în traficul capitalei, la finalul drumului meu am reușit să scot un consum de 19.6 kWh/100 km. Iar atunci când am condus mașina în prima zi, timp în care am mers ceva mai rapid pentru a testa performanțele noului Aceman, am reușit un consum de 22.6 kWh/100 km, obținut în regim mixt. Pentru puțină vreme, am condus mașina și în modul Go-Kart pe autostradă, acolo unde consumul s-a ridicat la peste 27 kWh/100 km.
Per total, consumul mediu este unul mai mare decât cel declarat oficial, însă aici mai trebuie menționat că în perioada testului meu, temperaturile au fost cuprinse între 0 și 8 grade Celsius. Acest aspect este important de notat deoarece a avut un efect profund asupra bateriei.
Așa cum spuneam la început, versiunea de bază a lui Mini Aceman are o autonomie declarată de 305 kilometri.
Când am luat mașina, în prima zi, computer-ul de bord îmi afișa o autonomie de 199 de kilometri și cu bateria încărcată la aproape 90%. După un parcurs care a inclus un condus în oraș, pe autostradă și chiar pe o porțiune de macadam, am revenit acasă cu o autonomie rămasă de 74 de kilometri și cu 34% baterie rămasă.
În cazul lui Aceman E, bateria poate să tragă un curent de maxim 75 kW, ceea ce înseamnă o încărcare de la 10% la 80% în mai puțin de 30 de minute.
Eu am încărcat bateria până la 100%, la o stație de încărcare rapidă. Timpul de alimentare a fost de o oră și 20 de minute, însă curentul maxim al stației a fost de 45 kW, ceea ce a însemnat că a trebuit să aștept puțin mai mult. Aici vine și o mică critică. În momentul în care bateria a ajuns la 100%, mașina îmi afișa o autonomie de 217 kilometri. Din nou, autonomia a fost ceva mai redusă din cauza temperaturilor scăzute.
Totuși, în asemenea condiții, aș fi apreciat ca autonomia să fie ceva mai mare chiar și pentru versiunea de bază a lui Mini Aceman. Eu m-am descurcat cu cei 217 kilometri indicați în bord, însă pentru drumuri mai lungi, Mini Aceman în versiunea de bază nu este tocmai ideală.
Dacă simți că 305 kilometri sunt prea puțini, la fel ca în cazul meu, atunci trebuie să alegi versiunea Aceman SE, cu autonomie de 405 kilometri. În felul acesta, consider că versiunea de bază a lui Mini Aceman rămâne ideală pentru oraș și pentru deplasări interurbane scurte spre medii.
Ce concurenți are Mini Aceman? Din punct de vedere al dimensiunilor, la această categorie intră modele ca Smart #1, Volvo EX30, Fiat 600e, Jeep Avenger, Opel Mokka-e și Renault 4 E-Tech.
Ca putere și autonomie, Fiat 600e, versiunea electrică a lui Jeep Avenger, Opel Mokka-e și Renault 4 E-Tech pot fi comparate direct cu Mini Aceman. În cazul lui Fiat 600e, vorbim de un motor de 156 de cai putere și cu un consum mediu declarat de 15.1 kWh/100 km.
Același propulsor se regăsește și la versiunea electrică a lui Jeep Avenger, însă consumul este ceva mai mare, de 15.8 kWh/100 km. Și pentru a completa modelele din Grupul Stellantis, Opel Mokka-e are tot același propulsor de 156 de cai putere și un consum mediu de 15.6 kWh/100 km.
Cât despre Renault 4 E-Tech, acesta oferă, în versiunea de bază, un propulsor de 122 de cai putere și o autonomie de 300 de kilometri. Consumul modelulului francez încă nu a fost comunicat până la momentul redactării.
Așadar, cel puțin pe hârtie, Mini Aceman E câștigă în ceea ce privește consumul mediu. În schimb, versiunea de bază a lui Aceman pierde la capitolul autonomie prin comparație cu rivalii săi.
Jeep Avenger poate să parcurgă 392 de kilometri în regim mixt, în timp ce Fiat 600e poate să meargă până la 409 kilometri, tot în regim mixt, iar Opel Mokka-E are o autonomie de 403 kilometri.
Performanţe
Cu ai săi 184 de cai putere și 290 Nm, Mini Aceman E accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.9 secunde și atinge o viteză maximă limitată electronic la 160 km/h. Tot aici mai adăugăm și masa proprie de 1.720 de kilograme.
Prin comparație cu rivalii săi, Mini Aceman oferă performanțe foarte bune chiar și în versiunea de bază. Atât Fiat 600e, cât și Jeep Avenger și Opel Mokka-e au nevoie de 9 secunde pentru a completa repriza de accelerație de la 0 la 100 km/h.
Deocamdată, nu avem performanțe oficiale comunicate pentru Renault 4 E-Tech, însă având în vedere diferența de putere dintre cele două modele, putem spune că Mini Aceman este mai rapid chiar și decât modelul francezilor.
Având în vedere performanțele superioare ale lui Mini Aceman, este limpede că britanicii s-au concentrat ceva mai mult asupra acestui aspect, lucru simțit inclusiv la capitolul dinamică.
Interior
Până să ajungem să vorbim despre cum se comportă pe drum noul Mini Aceman, mai întâi să facem o oprire la interior. La fel ca la noile generații Cooper și Countryman, noul Aceman adoptă un design minimalist în habitaclu, cu foarte puține butoane fizice și cu un accent mai sporit asupra spațiilor de depozitare, dar și asupra materialelor.
Dacă ai urcat în habitaclul actualei generații Cooper sau al lui Countryman, vei fi deja familiarizat cu bordul îmbrăcat într-un material ecologic, dar și cu poziționarea puținelor comenzi fizice și, bineînțeles, cu ecranul central rotund, care este totodată și instrumentarul digital.
Tunelul central este lipsit complet de orice fel de butoane fizice. Practic, 95% din toată suprafața acestuia este de fapt un spațiu de depozitare care se întinde până aproape de scaunele din spate. În zona din față sunt prezente două suporturi fixe de pahare, care includ un ornament decorativ vopsit în culoarea bronzului.
Imediat în fața lor este prezentă o zonă de încărcare prin inducție pentru telefon. Dacă vrei ca telefonul tău sau alte dispozitive multimedia să fie conectate fizic prin cablu, află că ai la dispoziție două porturi USB-C. În extremitatea frontală este prezentă și o priză de 12 volți. Inclusiv în spate, pasagerii au la dispoziție un singur suport de pahare, fix și acesta, precum și alte două porturi USB-C.
Majoritatea comenzilor sunt accesate de pe ecranul central OLED rotund cu diametrul de 240 de milimetri. De exemplu, reglarea temperaturii în habitaclu se face exclusiv prin ecran. La fel și pornirea scaunelor încălzite și a volanului încălzit. Răspunsul tactil la aceste comenzi este unul destul de rapid, însă chiar și așa, aș fi preferat să am la dispoziție comenzi fizice pentru reglarea temperaturii, dar și pentru încălzirea scaunelor și volanului.
Este destul de deranjant să fii nevoit să-ți iei ochii de la drum, chiar și pentru numai două secunde, doar pentru a regla temperatura. De asemenea, ar fi fost mai util și mai ergonomic să am un buton fizic montat pe volan pentru încălzirea acestuia.
Singurele comenzi fizice sunt prezente imediat sub ecranul central. Aici avem două butoane desenate în forma unor întrerupătoare pentru selectorul transmisiei și pentru schimbarea modurilor de rulare. În mijlocul acestui panou foarte mic este și butonul de pornire și oprire, desenat sub forma unei chei fizice.
Volumul radioului poate fi reglat de la butoanele de pe volan sau printr-o rotiță din partea dreaptă a panoului de comenzi. În stânga selectorului de transmisie este și butonul pentru poziția P a transmisiei. Prin același buton se activează și frâna de parcare.
Sub aceste comenzi mai sunt prezente încă 5 butoane. Primul buton din stânga este o scurtătură pentru accesarea setărilor privind suspensia, șasiul și încărcarea. Imediat lângă acesta ai butonul pentru camerele video pentru parcare. Urmează apoi butonul de avarii și alte două butoane pentru dezaburirea parbrizului și lunetei.
Aprinderea luminilor se face prin maneta din stânga volanului, însă apare și aici o complicație inutilă. Dacă vrei să pornești sau să oprești luminile de poziție, va trebui să faci asta din ecranul central.
Butoanele de pe volan sunt împărțite în două zone. În partea stângă sunt comenzile pentru pilotul automat, în timp ce în partea dreaptă sunt butoanele prin care controlezi meniurile din ecranul central și cele ale head-up display-ului. Butoanele de pe volan sunt tradiționale, astfel că nu ai de-a face cu comenzi haptice sau cu suprafețe tactile.
În ceea ce privește materialele, primul lucru pe care trebuie să-l știi despre noul Mini Aceman este că acesta primește doar materiale ecologice. Bordul și panourile portierelor sunt îmbrăcate cu un material textil din poliester reciclat. Calitatea acestui material la atingere este bună, însă nu aș merge atât de departe încât să spun că este și excepțională. În contrast cu acest material, ai și unele zone cu plastic tare, în special în zona inferioară a bordului și pe uși.
Tot pe bord este integrat și sistemul de iluminare ambientală, iar părțile superioare și inferioare ale bordului sunt delimitate de o dungă iluminată. Asemenea lumini sunt vizibile și la portiere și chiar în jurul plafonului panoramic. Culorile luminilor ambientale se schimbă în funcție de modul de rulare ales. Nivelul de luminozitate poate fi schimbat prin accesarea unor setări pe ecranul central.
Pentru că partea din mijloc este ocupată de ecranul principal, aeratoarele au fost mutate predominant în partea dreaptă a bordului. Practic, în toată mașina, ai două aeratoare: unul mic imediat în stânga volanului și al doilea montat în dreapta ecranului și care se întinde pe toată lățimea torpedoului.
Mașina noastră a venit în echiparea Classic Trim, care aduce un volan, cu 3 spițe, îmbrăcat în piele ecologică, din care una este confecționată în totalitate dintr-un material textil. Boxele pentru sistemul audio semnat de Harman Kardon sunt montate aproape de oglinzile laterale, iar mânerele de deschidere și închidere conțin ornamente decorative vopsite în culoarea bronzului.
De asemenea, în fața volanului mai este prezentă și o curea mică în scop decorativ. Și mai în față este montată o suprafață de sticlă retractabilă pentru Head-Up Display.
Mașina testată de noi a venit cu scaune îmbrăcate în piele ecologică albă și prin care se strecoară și câteva fâșii decorative din material textil. Poziția la volanul lui Mini Aceman este înaltă, ca la un SUV de dimensiuni mari, chiar și cu scaunul dat jos la maxim. Apropo de reglaje, scaunul șoferului este reglabil manual pe versiunea Aceman E și în echiparea Classic Trim. La drum lung, scaunele sunt destul de confortabile și îți oferă o susținere laterală decentă în viraje.
Iar acum trec la un aspect care, după părerea mea, îl trage mult în jos pe Mini Aceman la acest capitol. Mai exact, mă refer aici la spațiul din spate. Spațiul la picioare este foarte mic cu scaunul șoferului în poziția mea. Mai mult de un deget nu intră între genunchi și spătar.
A doua problemă este cu spațiul la cap, mai ales dacă bifezi opțiunea de a avea plafon panoramic. În cazul meu, am o înălțime de 1.87 metri. Din păcate, la înălțimea mea eu ajung chiar să ating în permanență plafonul cu capul. Aici nu pot să strecor nici măcar un deget între vârful capului și plafon. Problema cea mai mare în spate este că bancheta este poziționată prea înalt. Ce-i drept, asta este și din cauza bateriilor, care sunt integrate în șasiu.
Așadar, locurile din spate sunt mai degrabă bune pentru copii decât pentru adulți. Dacă ai prieteni sau membri de familie înalți, nici să nu te gândești să bifezi plafonul panoramic.
Portbagajul are un volum de încărcare cuprins între 300 și 1005 litri, în funcție de poziția banchetei. Aici, Mini Aceman este în dezavantaj față de concurență.
De exemplu, portbagajul lui Fiat 600e are un volum de încărcare de 360 de litri (1231 litri maxim). Versiunea electrică a lui Jeep Avenger are un portbagaj de 355 litri, în timp ce Opel Mokka-e oferă un volum de încărcare minim de 310 litri (1060 litri maxim). Inclusiv Renault 4 E-Tech are un portbagaj mai mare, de 420 de litri.
Preţ de achiziţie
În România, noul Mini Aceman are un preț de pornire de 33.737 de euro cu TVA. Mașina testată de noi a venit în echiparea intermediară Classic Trim, care costă 1.162 de euro și aduce următoarele dotări în pachet: volan sport și încălzit, plafon vopsit în culoarea caroseriei și alte elemente specifice liniei de echipare.
De asemenea, mașina noastră a fost dotată și cu pachetul opțional Package L, care costă 6.030 de euro. În acest pachet sunt include dotări precum: plafonul panoramic, oglindă retrovizoare cu funcție anti-orbire automată, scaune față încălzite, faruri LED automate, sistemul Parking Assistant Plus, Head-Up Display și realitate augmentată pentru navigație, printre altele.
La prețul final mai adăugăm vopseaua albastră Indigo Sunset, care costă 657 de euro, precum și jante de 18 inch de 1.111 euro. În total, dotările și pachetele opționale pe mașina noastră valorează 8960 de euro. Astfel, prețul mașinii testate de noi a urcat până la 42.696 de euro cu TVA.
Noul Mini Aceman este cel mai accesibil dintre toți rivalii săi. Fiat 600e pornește de la 36.000 de euro, în timp ce Jeep Avenger Electric pleacă de la 38.500 de euro, iar Opel Mokka-e propune un preț de pornire de 34.900 de euro.
Siguranţă
Noul Mini Aceman nu a fost încă supus testelor Euro NCAP. De altfel, nici Mini Cooper, modelul care împărtășește aceeași platformă cu Aceman.
Tot ce îți putem spune la acest capitol despre Mini Aceman este că primește numeroase sisteme de asistență avansate.
De exemplu, sistemul Driving Assistant Plus aduce un asistent pentru direcție și de păstrare în bandă, care vibrează ușor atunci când calci marcajele fără să semnalizezi. Bineînțeles, primești și dotările standard de siguranță, precum airbag-uri pentru șofer, pasager și laterale, dar și un sistem de frânare autonomă.
Ţinută de drum
Odată ce vei conduce noul Mini Aceman, vei înțelege imediat că noul crossover este o mașină care pune accent pe dinamică, însă fără să sacrifice prea mult confortul. Așa cum este cazul și la celelalte modele Mini, dar și la alte modele din ograda Grupului BMW, suspensia este setată să fie ceva mai rigidă. La denivelările mari, suspensia este puțin zgomotoasă și vei țopăi ușor în scaun dacă treci peste acestea la viteze mai mari.
În schimb, aceeași suspensie se descurcă foarte bine pe drumuri pietruite și chiar pe macadam. Pe un asemenea drum, m-am simțit precum Kris Meeke la volanul unui Mini Countryman WRC. Suspensia absoarbe foarte bine denivelările mici și pietricelele pe un asemenea drum și îți oferă încredere să mergi chiar și cu viteze de 60 km/h fără niciun fel de disconfort. Pe acest tip de drum, Mini Aceman într-adevăr și-a arătat calitățile de crossover.
Mașina noastră a fost echipată cu jante de 18 inch cu un design retro și care au fost încălțate în anvelope de iarnă. Chiar și cu aceste anvelope testate pe suprafețe uscate, noul Mini Aceman este o mașină distractivă în viraje.
Direcția îți oferă un feedback foarte bun chiar și în modurile de rulare normale și are un simț natural. Desigur, când te aproprii de limita de aderență, vei sesiza o ușoară subvirare, însă, în general, Mini Aceman îți oferă foarte multă încredere și stabilitate în viraje. Datorită configurației suspensiei, ruliul este foarte mic chiar și la viteze mari, iar tangajul aproape că nici nu l-am sesizat pe accelerație și frânare.
Vizibilitate
Atunci când vezi pentru prima dată, pe viu, noul Mini Aceman, te vei aștepta la o vizibilitate bună din interior, datorită dimensiunilor sale generoase. Oglinzile sunt masive și îți oferă o vizibilitate perfectă a ceea ce se întâmplă în spatele tău.
Deși montantul A este destul de gros, acesta nu-ți va încurca în niciun fel vizibilitatea în părțile laterale. Luneta, deși este puternic curbată, oferă o vizibilitate bună în spate. În schimb, montanții C sunt ceva mai deranjanți, mai ales atunci când trebuie să faci parcări laterale. Din fericire, cele 4 camere video cu vedere panoramică te ajută mult în asemenea situații și îți oferă și un sentiment în plus de siguranță.
Tehnologie
Deși toate meniurile și informațiile sunt restrânse într-un singur loc, noul Mini Aceman nu duce lipsă de tehnologie avansată. Piesa vedetă de aici este, evident, ecranul central rotund OLED cu diametrul de 240 de milimetri, pe care este afișată versiunea a-9 a sistemului de operare Mini OS. Ecranul are o rezoluție foarte bună, iar informațiile afișate sunt clare și ușor de accesat. Răspunsul la comenzile tactile este instant. Aici pot spune că nu am sesizat deloc o întârziere a comenzilor.
Conexiunea fără fir cu telefonul mobil durează mai puțin de 30 de secunde la prima conexiune și este foarte ușoară. De-a lungul testului, nu am avut parte de probleme de conexiune sau de lipsă de semnal, nici în zonele mai izolate. Bateria telefonului tău va fi încărcată în permanență mulțumită zonei de încărcare prin inducție, care funcționează chiar și atunci când dispozitivul tău este îmbrăcat într-o husă de protecție groasă.
Afișajul ecranului poate fi schimbat cu ușurință prin butonul de schimbare a modurilor de rulare. Practic, prin apăsarea unui singur buton, poți schimba ambianța habitaclului în funcție de preferințele tale. De exemplu, în modul Core, care este și modul standard, habitaclul și ecranul central sunt iluminate cu albastru deschis.
Dacă treci în modul Vivid, totul devine roșu, iar în modul Green vei avea un afișaj verde și lumini ambientale în aceeași culoare. Grafica sistemului de operare se schimbă și aceasta odată cu alegerea unui mod de experiență diferit. Bineînțeles, ai și opțiuni sporite de personalizare odată ce comuți în modul Personal.
Sistemul de navigație al mașinii vine și cu o vedere în realitate augmentată, iar acesta îți afișează inclusiv stațiile de încărcare pe traseu și îți arată cât de ocupate sunt, cu ce viteză încarcă și cât trebuie să încarci pentru a-ți continua drumul.
Parcarea este foarte ușoară datorită celor 4 camere video cu vedere panoramică și celor 12 senzori ultrasonici. Aceștia sunt utili și la pilotul automat adaptiv, care păstrează distanța față de mașina din față. În oglinzi ai și mici triunghiuri portocalii care te avertizează când ai o mașină în unghiul mort.
O mică critică adusă aici este la sistemul Android Auto, care nu poate fi afișat pe întreg ecranul. Practic, dacă alegi să folosești o aplicație terță ca Google Maps sau Waze, afișajul navigației este restrâns într-un pătrat mai mic.
De asemenea, primești și tehnologie cu acces fără cheie, iar atunci când te aproprii de mașină, farurile și stopurile se animează. Pe timp de noapte ai și sigla Mini care este proiectată din oglinzile laterale direct pe asfalt.
La final, Mini Aceman vine și cu asistentul personal Spike, care este activat fie prin butonul de pe volan, fie prin comanda vocală Hey Mini.
Asistentul vocal înțelege foarte bine comenzile vocale, deci nu vei avea probleme în acest sens. Mai avem aici și câteva jocuri. Odată activate, telefonul tău devine un controller. Bineînțeles, jocurile rulează doar atunci când mașina este oprită.
Design
Limbajul de design Charismatic Simplicity este ceea ce caracterizează toate modelele Mini din actuala gamă. Pentru Aceman, Mini a decis să-i aducă un design familiar, înrădăcinat în ADN-ul mărcii, dar care este totuși puțin diferit față de celelalte modele.
De exemplu, farurile noului Mini Aceman au o formă ușor ascuțită pentru a-l distinge mai ușor de Mini Cooper. Pentru că vorbim de o mașină electrică, grila este complet acoperită și este colorată diferit în funcție de echiparea aleasă. În cazul de față, avem o grilă contrastantă neagră. Imediat sub această suprafață avem și o priză de aer care este activă. Această priză de aer este pentru a permite răcirea bateriilor. Semnăturile luminoase ale farurilor LED pot fi personalizate în 3 moduri diferite. La fel este și în cazul stopurilor.
Caracterul robust tipic unui crossover este scos în evidență de numeroase protecții vopsite în negru, prezente în bara din față, la praguri, aripi și chiar și în bara din spate. În zona pragurilor este prezent și un ornament decorativ cu numele mărcii.
La fel ca la noile generații Mini Cooper și Countryman, mânerele noului Aceman sunt ascunse elegant în portiere. Pe plafon sunt montate două bare longitudinale, iar un eleron vopsit în negru lucios aduce o ușoară notă de dinamism. Pentru noul Mini Aceman sunt disponibile jante cu dimensiuni cuprinse între 17 și 19 inch.
Noul Mini Aceman este acum al doilea model din gamă în ceea ce privește dimensiunile. Crossover-ul electric are o lungime de 4079 milimetri, o lățime de 1991 milimetri și o înălțime de 1514 milimetri. Ampatamentul are o lungime de 2606 milimetri. În altă ordine de idei, Mini Aceman este mai lung cu 221 milimetri, mai lat cu 235 de milimetri și mai înalt cu 54 de milimetri decât Mini Cooper, cu care împărtășește aceeași platformă tehnică.
Ca un mic apropo aici, Mini Aceman este construit în China de către compania Spotlight Automotive, aceeași companie care produce și versiunea electrică a lui Mini Cooper.
Ne-a placut
- Ținuta de drum
- Sistem multimedia intuitiv
- Preț competitiv, raportat la concurență
Nu ne-a placut
- Autonomia mică
- Spațiul limitat pe banchetă
- Portbagaj mic
Ultimele teste
-
Asul electrizant -
Samurai modern -
Simbioză -
BMW Seria 7
Lux la superlativ
Cele mai recente stiri
-
Dacia Spring a atins borna de 20.000 de exemplare vândute în România de la momentul lansării. Primul model electric al mărcii deține 30% din vânzările de mașini electrice în țara noastră. (11.02)
-
Toyota GR Yaris urmează să primească o versiune și mai puternică în viitorul apropiat. Noua versiune ar putea fi botezată GRMN Yaris și ar putea primi un motor mai puternic, dar și modificări la caroserie. (11.02)
-
Seria MotoGP a dezvăluit un nou Safety Car pentru sezonul 2025. Noua mașină oficială a seriei pe două roți este BMW M5 Touring. (11.02)
-
Britanicii de la carwow au realizat o liniuță între un BMW M4 CS și un Lamborghini Huracan Sterrato. Cine va câștiga această liniuță? Modelul german sau supercarul italian? Aflați în video. (11.02)
-
Un studiu realizat de mai mulți cercetători din Țările de Jos arată că pilotul automat adaptiv poate să producă mai multe accidente. Utilizarea sistemului sporește mai multă neatenție din partea șoferilor. (11.02)
Design exterior aflat la frontiera dintre intolerabil si nedigerabil, o autonomie stanjenitoare in traficul real, un produs caruia ne este cvasiimposibil sa-i identificam vreun beneficiu.
Pe foarte scurt, o grimasă pe patru roti.
Pentru binele BMW, inca nutresc speranta ca s-a facut o regretabila eroare la OSIM cu titulatura acestui model.
Fiindca-i împotriva firii.
Cred că pentru balamucul din București sunt suficienți și 55 cp.
Acum, pe bune, așa cum am mai spus, la fel ca și Fiat-ul 600e, mi se pare o mașină pentru fițe de do'nșoară întreținută care se deplasează de la cosmetician la mall, la cafea și shoping.
ma bucur ca nu vad crom, insa mi-ar fi placut sa vad prezenta tusa de contur a botului, din aluminiu satinat, care se ofera la versiunile superioare de echipare, mai ales pe culoarea asta care o prinde exceptional. si din nou jantele alea, mama mia cat de faine pot fi.
evident ca nu este o masina utilitara, ci una de lifestyle, care vrajeste instant si convinge ca merita fiecare banut. interiorul este locul din care n-as mai pleca, iar ecranul ala oled desi pe forma rotunda si nepractica duce semnatura mini la un nou nivel. insa mini pe latura practica n-a stralucit niciodata, a fost cel mult manageble, la condus insa, vechea poveste mini, una de nota 10 de fiecare data.
cine poate gestiona cu cap o autonomie reala in jur de 250 km, poate face o afacere buna cu Aceman-ul in versiune E. trebuie doar sa fii compatibil cu conceptul si cu spiritul urban pe care mini il emana, ca sa o poti vedea cu ochi buni.
...sau la psihiatru.
PS: Nu prea vad competitivitatea din "Preț competitiv, raportat la concurență".
Fiat-ul ala 600e, desi e mai scump cu doar 2.300 de euro, are o baterie considerabil mai mare (38.5 kWh vs. 51 kWh, capacitati nete)
Tot o baterie cu capacitatea neta de 51 kWh a fost montata si pe Opel-ul ala Mokka de 34.900 de euro.
Fain tare!