Drivetest Mercedes-Benz Clasa X

3.0 Diesel Turbo (X350d) 258CP 4x4 Aut7
Mercedes-Benz Clasa X zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Georgiana Iosef
Joi, 17.01.2019
Nerăbdător

Mai țineți minte nerăbdarea cu care priveați prin geamul cuptorului la cozonacii rumenți? Sau nerăbdarea cu care așteptați să ieșiți la joacă după ce terminați temele? Nu mai vorbesc despre nerăbdarea care se instala în iunie, cu două săptămâni înainte de vacanța de vară.

Nerăbdarea nu are neapărat legătură cu anii copilăriei. Este o trăsătură foarte des întâlnită și în cazul adulților. Fie că vorbim despre nerăbdarea unui concediu, a unei vești bune sau a livrării unei mașini noi. Adulții pot fi nerăbdători. Și au fost multe astfel de exemple atunci când Mercedes a anunțat că va lansa un X-Class cu motor V6.

Poate părea exagerat, dar toți cei care au rezonat cu ideea unui pick-up Mercedes și-au dorit spirit german și sub capotă. Resursele oferite de fratele de platformă Nissan Navara păreau modeste pentru un model Mercedes. Așteptarea a luat sfârșit, iar germanii au lansat la apă o versiune mult așteptată, pe care am testat-o și noi recent în România. Pe zăpadă, prin noroi, la deal, la vale, cu emoții, dar și cu multă încredere.

Mercedes-Benz Clasa X
3.0 Diesel Turbo (X350d) 258CP 4x4 Aut7

  • Pret de pornire 35.528 €
  • Pret model testat 60.260 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Motorul care te poate face să crezi că X-Class ajunge în vârf de munte este un diesel V6 de 3.0 litri. Este un agregat născut și crescut în pepiniera din Stuttgart, deci nu vor mai exista compromisuri la capitolul putere. Să fim serioși, un diesel Nissan nu este o trăsătură care să excite simțurile unor adevărați fani Mercedes.

Acum însă, X-Class este pregătit să sfâșie concurența și să pună probleme mari unui best-seller ca Volkswagen Amarok, disponibil și el cu un V6. Am așteptat motorul acesta ca pe investitorii străini după Revoluție. Și n-am fost dezamăgit.

Diferența de resurse între unitatea V6 și cei patru cilindri biturbo de pe versiunea X250d este colosală. Este suficient să te uiți pe hârtie și o să îți faci o idee. La volan însă, cei 550 de Nm, livrați pe o plajă de turații uimitor de generoasă pentru un diesel (1400-3200 rpm), te fac să te simți regele șoselelor. Când apeși cu forță pedala de accelerație, Mercedes X350d tușește scurt și apoi te împinge voinicește înainte. E ca și cum tu, un pitic, te-ai afla în spinarea lui Gulliver și i-ai putea controla toate mișcările.

Cei 258 de cai putere (surpriză sau nu, este o valoare identică cu ce oferă Amarok V6) au darul de a te scăpa de inhibiții atunci când te pregătești de o depășire cu mastodontul ăsta de 5.3 metri lungime.

Dacă între motoare există o diferență atât de mare, și între cutia 7G-Tronic și cea a lui Navara există. Mercedes nu putea oferi un motor de concepție proprie cu o cutie furnizată de altcineva. Trebuia să aibă o pereche perfectă, așa că transmisia cu convertizor de cuplu completează excelent cei șase cilindri.

Nu o să aibă un regim de operare similar cu ce găsim pe SUV-urile Mercedes, adică poate nu o să fie atât de rapidă, dar cu siguranță exploatează suficient de bine cei 252 de cai. Poate face o retrogradare bună, asigură o liniaritate excelentă și confort. E fix ce recomandă doctorul alături de motorul acesta. În plus, există și mai multe moduri de rulare, care permit o livrare diferită a resurselor: Eco, Sport, Confort, Manual și Offroad.

Consum

Alegerea unui motor V6 implică niște costuri mai mari de exploatare. Vorbim despre un motor sensibil mai gurmand decât cel de 2.3 litri. Însă merită acel litru în plus din fișa oficială pentru a te putea bucura de un motor Mercedes pe un pick-up cu aspecte premium.

Diferența de consum în regim mediu, între versiunea de 190 de cai și cea de 252 de cai este de 1.1 litri. Deci nu ar trebui să reprezinte o problemă pentru clientul care vrea să plătească aproximativ 50.000 de euro pentru un pick-up.

În regim extraurban, Mercedes-Benz X350d se poate mulțumi cu valori de consum cuprinse între 9 și 10 litri/100 de kilometri. În București, dacă te nimerești cu dinozaurul în trafic sufocant, consumul sare ușor de 15 litri/100 de kilometri. Și în teren accidentat o să te învârți în jurul aceleiași valori, poate chiar cu vreo doi litri mai mult, având în vedere situațiile în care vei forța motorul.

În fișa tehnică, Mercedes promite un consum mediu de 9 litri pentru versiunea X350d. E ceva mai mult decât promisiunea unui Volkswagen Amarok V6, care se laudă cu 8.4 litri/100 de kilometri. Dar este foarte aproape de ce garantează un Ford Ranger de 3.2 litri, cu cinci cilindri în linie și numai 200 de cai putere: 8.9 litri/100 de kilometri.

Și ca să-l menționăm și pe legendarul Hilux în această comparație, deși nu are un motor pe măsura lui X-Class, versiunea sa diesel de 150 de cai putere consumă 7.8 litri/100 de km în ciclu mixt.

Performanţe

Fiind cea mai puternică alternativă din gama lui X-Class, motorul V6 trebuia să asigure și performanțe demne de eticheta premium. Mercedes promite o accelerație de la 0 la 100 de km/h în doar 7.9 secunde. Este o valoare foarte bună și pentru SUV-urile banale, darămite pentru un pick-up de peste două tone și 5.3 metri lungime. Viteza maximă se oprește la 205 km/h, ceea ce înseamnă că nu o să se simtă nimeni cu dulapul după el nici pe autostrăzile din Germania.

Din nou surprinzător, Amarok V6 promite fix aceleași performanțe: 7.9 secunde până la 100 de km/h și o viteză maximă de 205 km/h. Ford Ranger se descurcă cu accelerația de la 0 la 100 de km/h în 10.6 secunde, iar de Hilux nici nu are rost să amintim.

Interior

Nu mai e nici un mister pentru nimeni: Mercedes Clasa X este un pick-up construit în colaborare cu Alianța Renault-Nissan și este frate de platformă cu Nissan Navara și Renault Alaskan. Prin urmare, intervine întrebarea logică: cum te delimitezi de frații tăi de volum?

Cu materiale mai bune și cu o calitate superioară. Chiar și cu aceste eforturi, în habitaclu rămân zone cu plastic tare, care ne amintesc de Navara. Mai ales în partea inferioară a planșei de bord și pe consola centrală. Imaginea de ansamblu este salvată de gurile de ventilație atent lucrate și de multitudinea de inserții cromate.

Pentru că o mare parte din clienții lui X-Class vor alege mașina asta pentru statut și mai puțin pentru capacitățile sale off-road, trebuie să vă vorbesc și despre aspectele practice. Interiorul oferă spații de depozitare destul de apropiate de cele pe care le găsești în Navara. Există loc pentru sticle la nivelul portierelor, o cotieră mare, spațiu pentru pahare pe consola centrală, dar nici un loc de depozitare a telefonului mobil.

Pe locurile din spate se stă confortabil. Clar mult mai confortabil decât în alte pick-up-uri de volum, unde bancheta pare că vrea să te arunce din mașină. Și spațiul la picioare este decent, însă nu atât de mare pe cât te-ai aștepta la o mașină de peste 5 metri lungime.

Asta și pentru că germanii au acordat o importanță deosebită benei. Lungimea suprafeței de încărcare este de 1.587 de mm, iar lățimea măsoară 1.560 de mm. Înălțimea este de 474 de mm, iar capacitatea maximă utilă ajunge până la 1.042 de kilograme. Capacitatea de remorcare variază și ea și poate ajunge până la 3.500 de kilograme în cazul versiunii testate de mine.

Bena este prevăzută cu câteva soluții de ancorare și cu iluminare LED. De asemenea, ea poate fi acoperită cu un capac acționat de brațe hidraulice. E o soluție utilă pentru cei care vor o benă acoperită în care mai cară uneori lucruri de valoare. Utilizarea acestui capac nu este însă una foarte ușoară.

Aș vrea să vorbim puțin și despre acces. Pe locurile din față și din spate se urcă ceva mai greu, însă Mercedes oferă și un prag pentru a ușura accesul. Bena se află la 81 de centimetri de sol, o valoare similară cu cea a lui Volkswagen Amarok și accesibilă chiar și atunci când ai obiecte voluminoase. Sunt pick-up-uri cu o înălțime mai mare a benei, cum este Hilux.

Preţ de achiziţie

Mercedes Clasa X este primul pick-up premium din lume. Cel puțin așa se laudă germanii. Oferă niveluri ale calității și confortului superioare rivalilor, singurul care reușește să se apropie de german fiind Volkswagen Amarok.

Prin urmare, prețul de achiziție al unui X-Class nu poate fi unul accesibil. Socotelile încep de la 35.000 de euro pentru versiunea de 163 de cai putere, însă în cazul în care vă doriți un V6 de 258 de cai putere, adică versiunea X 350d testată de mine, calculele încep de la 48.300 de euro.

Prin comparație, un Volkswagen Amarok cu motorizare similară și echipare Highline pleacă de la 43.000 de euro. Ford Ranger și motorul său de 3.2 litri cu 200 de cai pleacă de la 39.600 de euro.

În cazul exemplarului testat de mine, care a adunat și câteva opționale, valoarea de achiziție a urcat destul de mult, ajungând la 60.200 de euro. Un preț piperat, chiar și pentru un pick-up premium.

Siguranţă

Organizația EuroNCAP a testat noul Mercedes-Benz Clasa X la finalul lunii noiembrie și a "decorat" modelul german cu 5 stele. Este o performanță de admirat, având în vedere că vorbim despre un pick-up, iar acest segment făcea în trecut unele compromisuri în materie de siguranță.

Pentru cei care nu știu, acest tip de vehicule nu prea reușea cinci stele, chiar dacă la prima vedere oferă impresia unei mașini solide, uriașe. De exemplu, Toyota Hilux, testat în 2016, a obținut 3 stele, iar Amarok (2010), Navara (2015) și L200 (2015) au primit 4 stele din partea EuroNCAP. Doar Ford Ranger a obținut 5 stele în cadrul testului realizat în 2012.

Mercedes Clasa X a fost notat cu 90% în dreptul protecției pasagerilor adulți, cu 87% în ceea ce privește protecția copiilor, iar 80% din punctajul maxim a fost acordat în cazul protecției pietonilor. Sistemele de siguranță oferite pe Mercedes-Benz Clasa X au fost notate de EuroNCAP cu 77%.

Ţinută de drum

Chiar dacă designul său, cu multitudinea de elemente cromate, este o carte de vizită care subliniază caracterul premium, Mercedes Clasa X are și o altă față. Când îl vezi într-un cadru natural, îți vine să-l tăvălești prin toate noroaiele. Și chiar îi încurajez pe clienții lui X-Class să facă asta, pentru că mașina este dornică de ieșiri în teren accidentat.

Garda la sol are aproape 20 de centimetri, unghiul de atac este de 29.5 grade, iar cel de degajare de 18 grade. La asta adăugăm un diferențial spate opțional și un asistent pentru coborâre. Deci ingrediente potrivite pentru orice fel de provocare off-road. Mercedes Clasa X se descurcă pe trasee cu dificultate medie, poate chiar mai dificile de atât dacă îl echipați cu anvelopele potrivite.

În regim normal de rulare, Clasa X trimite resursele motorului V6 către puntea spate. Dacă vă găsiți pe un câmp acoperit cu zăpadă, nu are rost să vă spun ce puteți face cu 258 de cai putere și propulsie spate. Cuplarea tracțiunii integrale se poate face în mers cu ajutorul unui buton preluat de la Navara. Funcția 4Low poate fi activată când mașina stă pe loc și este perfectă pentru noroaie și zăpadă.

Fiind frate cu Navara și Alaskan, Mercedes Clasa X preia arhitectura punții spate de la aceștia. Este un sistem Multilink cu cinci brațe, o soluție cu care Nissan s-a abătut de la rețeta pick-up-urilor. Și a fost o alegere bună pentru cei care își doreau un pick-up ceva mai confortabil. Mercedes a perfecționat noua rețetă și a făcut din Clasa X un pick-up care se conduce ca un SUV, doar cu ceva mai multă inerție pe viraje. E clar că nu putem vorbi de un comportament sportiv.

Direcția nu ajută nici ea în acest sens. Cu toate acestea, este manevrabilă și te ajută atunci când ai manevre dificile. Și o să ai, mai ales dacă ajungi cu mașina asta în zonele aglomerate ale orașului. Raza de bracare e de peste 13 metri, așa că o să ai nevoie de răbdare și îndemânare.

Vizibilitate

Atunci când ai în față un pick-up care măsoară 5.340 de mm lungime și 2.113 mm lățime, parcarea laterală devine o corvoadă. Și asta indiferent că te urci la volanul unui Navara, Clasa X sau Ranger. Dar pentru a elimina acest inconvenient, Mercedes-Benz oferă un pachet de camere cu vedere la 360 de grade. Oglinzile laterale sunt generos dimensionate, iar oglinda retrovizoare centrală are și ea o suprafață mare.

Tehnologie

Mercedes Clasa X vrea să le ofere clienților săi un nivel ridicat de tehnologie, încercând să se delimiteze clar de frații săi de volum. Nici nu e prea greu să facă asta, având în vedere că sistemul multimedia al lui Nissan Navara e înțepenit parcă în paleolitic.

În cazul lui Mercedes Clasa X vorbim despre un ecran color de 5.4 inch pentru informațiile computerului de bord și despre încă un ecran 8.4 inch amplasat în centrul planșei de bord. Acesta servește sistemului multimedia Command Online, care poate oferi un meniu destul de intuitiv, navigație și suport pentru cele patru camere video.

Lista de opționale include acces și pornire fără cheie, faruri cu LED, scaune încălzite, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație și asistent pentru păstrarea benzii de mers.

Design

Nu sunt foarte multe detalii estetice care să vă ajute să deosebiți imediat versiunea V6 de celelalte motorizări mai pământești. O să îl recunoașteți în primul rând după logo-urile V6 aplicate pe caroserie, care încearcă să sugereze herghelia de sub capotă.

Altfel, Mercedes Clasa X rămâne un pick-up impunător, cu niște faruri subdimensionate, cu linii puternice și cu aspectul masculin specific segmentului din care face parte.

Multitudinea elementelor cromate caută să sugereze cât mai bine apartenența la segmentul premium, dar parcă nu-ți vine să le murdărești.

Nu ne-a placut

  • Plastice tari în habitaclu
  • Absența unor spații de depozitare
Date tehnice - Mercedes-Benz Clasa X 3.0 Diesel Turbo (X350d) 258CP 4x4 Aut7
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
V
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2987
Lungime mm
5340
Putere maxima CP (rpm)
258 (3750)
Latime mm
2113
Cuplu maxim Nm (rpm)
550 (1400)
Inaltime mm
1819
Viteza maxima km/h
205
Greutate kg
2234
Acceleratie 0-100 km/h s
7.9
Ampatament mm
3150
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
73
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
n/a
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mercedes-Benz Clasa X

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (13)

  • N-am vazut niciodata live un Niss..Mercedes X condus de cineva i care a nu fie de la reprezentanta,scris pe el sau neavand la nr mbr sau ceva asemanator. Se "vand" in draci :)
    17 2
  • Adrian24
    Nu înțeleg! Garda la sol aproape 20 cm! Mai mica decat la Duster! Wtf!!!
    16 0
  • Sunt sceptic in legatura cu viteza maxima.Am mers cu M-ul,3.0 diesel. Nici de a dracu n-a vrut sa treaca de 206-208 pe gps ca pe ac arata mult mai mult.Asta e si mai dulap si mai e si pick-up,aerodinamica mai slaba.
    10 0
  • Acum am citit in fisa tehnica trecuta viteza maxima 176. O citisem p'aia din text trecuta gresit,205km/h
    9 0
  • de curiozitate, unde e Amarok best-seller? Nu Ford Ranger e cel mai vandut?
    15 1
  • Costel
    ii cenzura pe automarket
    ii sters scrisu meu si asta nu ii fain
    ii de spus ca nu ii importanta viteza maxima la masina aceasta
    ii mai importante unghi de atac , ventral
    ii important demultiplicare transmisie prima viteza
    ii fain v6tdi ca la amarok ca ii caroseria grea la motor 4 cilindri
    cam astea ii pe scurt
    12 13
  • NISSAN-zapezit asa de tare drumurile ca sa avem nevoie de asa ceva?
    Ma pot contrazice toti patronii de cabana montana, toti sefii de santier , toti directorii de ocol silvic sau toti bosii de gatere...
    12 0
  • Amarok, best-seller? Wow!
    Bine ca se "infratesc" VW si Ford ca sa-i invete VW pe novicii de la Ford cum se fac pick-up-urile!
    10 0
  • Nu cadillac a scos primul pick up premium din lume?intreb pentru un prieten
    7 0
  • Navara (tekna) e o dezamăgire, design frumos , consum ok , dar în rest nu am cu ce o lăuda. Ford-ul Ranger 3.2 Limited era net-superior... la (motorizare)performanță...
    4 0
  • O iesire timida a MB si in acest segment, sunt noi pe acest segment trebuie sa fim mai ingaduitori cu ei :)), sunt singur ca au studiat ei piata si au luat in calcul daca se merita sa intre si pe acest segment sau nu, ca se vor vinde bine sau nu timpul va decide si binenteles buzunarul cumparatorului
    @ion
    Nu am citit inca nici un articol unde sa scrie ca cineva a reusit sa reuseasca sa treaca la vanzari peste seriile F de la ford
    @vlads
    Cred ca au uitat de modelul escalade ext a celor de la cadillac, care sunt si ei la randul lor un brand premium
    1 0
  • Nu sunt noi , au avut pick-up-uri din anii WW2. Posibil să fie cei mai vechi. TN / T1 /T2 /L319 ,G-wagen, Unimog doar o listă scurtă..... Păcat că nu se bazează în totalitate pe tech-intern. (caroserie Navara? motoare Renault? off-offf... long gone the 60-s-70-s)
    1 0
  • ladislau
    Nissan Navara nu are cutie automată CVT ci tot cu 7 trepte cu convertizor de cuplu, de la AISIN. Ford Ranger 3,2 nu e V6 ci cu 5 cilindrii linie.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru