Marti, 07.11.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Atunci când Mercedes-Benz a trecut la nomenclatura folosită și în ziua de azi, alegerea literelor folosite pentru fiecare clasă a fost făcută cu mare grijă. Pentru regele din oferta lor s-a ales litera „S”. Se spune că aceasta provine de la cuvântul „Sonder”, adică „Special”.
Așadar, Sonderclasse a fost modelul special al celor din Stuttgart încă de la început, iar o legendă a început să se formeze în jurul calităților sale. Timpul a trecut și am ajuns în anul 2023, când S-Class se transformă și se adaptează constant sub presiunea industriei, dar și a clienților.
Așadar, toată lumea se întreabă dacă modelul german mai este liderul incontestabil al segmentului și dacă merită S-ul de pe portbagaj. Mai este Clasa S „special”? Asta am încercat să aflăm de la bordul celei mai eficiente și mai puternice versiuni din gamă, S580e, un plug-in hybrid cu 510 CP și o autonomie electrică estimată la 100 de kilometri.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O
Mercedes-Benz Clasa S
S 580 e 4MATIC Limuzina lunga
- Pret de pornire 143.740 €
- Pret model testat 180.000 €
Motor / Transmisie
Așa cum spuneam, S580e este acum cel mai puternic model din oferta S-Class. Asta, bineînțeles, dacă nu luăm în considerare versiunile AMG, care oricum, teoretic, sunt parte din alt catalog. Cum a reușit S580e această performanță?
Prin combinarea unui motor de 3 litri, cu 6 cilindri în linie, turbo, pe benzină, cu un motor electric. Prima unitate dezvoltă 367 CP și 500 Nm cuplu, în timp ce motorul electric, integrat în cutia de viteze, dezvoltă încă 150 CP și 480 Nm cuplu. Totalul ajunge la un neverosimil 510 CP și 750 Nm cuplu, cifre mai bune decât ce primești pe multe modele de „performanță”.
Partea cea mai bună la această combinație este că ai la dispoziție cuplul de 480 Nm, dezvoltat de motorul electric, în orice moment. Cuplu instant înseamnă răspuns instant al pedalei de accelerație, iar cutia cu 9 rapoarte știe să distribuie resursele impecabil către cele patru roți ale mașinii. Pentru că, da, avem tracțiune integrală 4Matic în standard.
Așa cum te-ai aștepta, în momentul în care pornește și motorul termic, nu vei simți nimic, niciun fel de sincopă, niciun fel de reacție neplăcută. Poate doar cum mașina livrează mai multe resurse la dispoziția piciorului tău drept. Nici măcar prea mult sunet nu se aude în habitaclu, de sub capotă, semn că izolarea fonică este încă unul dintre punctele forte ale lui S-Class.
Singurele momente în care vei auzi ceva din acea zonă vor fi când te decizi că e cazul să testezi cât de repede poate alerga această limuzină cu toată forța ei. Acțiunea de la bord este absolut impecabilă, totul desfășurându-se cu o liniaritate perfectă.
Consum
Aici lucrurile devin un pic mai complicate. Dar numai dacă depășești 100 de kilometri în rutina ta zilnică. Mai știți ce am zis în introducere? Despre autonomia electrică a lui S580e? Ei bine, cei de la Mercedes-Benz nu au exagerat (mult) când au spus că poți face 100 de kilometri pur electric cu acest model.
Grație bateriei de 28.6 kWh (21.5 kWh utili), modelul german se poate deplasa, pe testate, cel puțin 80 de kilometri în regim electric, într-un București ultra-aglomerat, cu toate sistemele de confort pornite. Mai mult, dacă ai fi într-un oraș ceva mai organizat cțnd vine vorba de trafic, presupun că ai putea trece de bariera psihologică de 100 de kilometri. Absolut fascinant!
Consumul oficial pentru acest model este, la nivel declarativ, de un litru/100 kilometri. Conform computerului meu de bord, acesta a variat, în oraș, între 0 litri/100 km (și un consum de electricitate de aproximativ 20.5 kWh/100 km) și 2 litri/100 km (și un consum de electricitate de aproximativ 18.1 kWh/100 km). Nu că ai avea o problemă cu alimentarea acestui monstru, mai ales dacă ți-l permiți.
În afara orașului, cifrele au variat destul de mult, în funcție de regimul de mers. Media a fost aproape de 7 litri/100 km, pe autostradă fiind mai ridicată.
Rivalii pentru S580e sunt de același calibru. Din Ingolstadt ne face cu mâna Audi A8 60 TFSIe. Acesta are 462 CP la dispoziție și un consum estimat la 2 litri/100 de kilometri în versiunea lungă, pentru a păstra comparația corectă. BMW face acum Seria 7 doar în versiuni cu ampatament lung, iar 750e xDrive, alt PHEV, are un consum estimat la 1.2 litri/100 kilometri cu ai săi 489 CP.
Performanţe
În mod normal, de un S-Class se va bucura un șofer, special plătit pentru asta. Tu, ca proprietar sau VIP, vei sta cel mai probabil în spate.
90% din mașinile de pe stradă vor fi bătute oricum de sprintul de 4.9 secunde până la 100 km/h, pe care îl promite Mercedes-Benz S580e. Cifre demne de modelele AMG de acum aproximativ 10 ani.
Dacă ne uităm la rivali, însă, vom observa că bateria mult mai mare a lui S-Class, îl trage înapoi. Acesta e la egalitate cu Audi A8 60 TFSI e Long, care are un deficit de aproape 50 CP și în urma lui BMW 750e xDrive, care termină același sprint în 4.8 secunde.
Viteza maximă este limitată la 250 de km/h, dar sunt sigur că asta nu va opri pe nimeni să probeze contrariul pe șoselele fără limită de viteză. Același număr e trecut și în dreptul celorlalte două modele menționate mai sus.
Interior
De foarte mult timp, ce face Clasa S se materializează și pe celelalte modele din gamă. Un fel de „Ce face unul, fac toți”, dar nu jocul copilăriei noastre, ci aplicat la nivel de brand uriaș.
Odată cu introducerea lui Clasa S pe piață am știut ce urmează și pentru celelalte modele din gamă, un truc de tip Matrioșka, folosit de mulți ani de către cei din Stuttgart. Așadar, nimic nu putea fi lăsat la voia întâmplării.
Experiența începe dinainte să te urci la bord, pentru că ușile au acum mânere retractabile. Odată descuiată mașina, acestea ies elegant din panourile portierelor și te invită la bord. Ușile se deschid larg, ușor, fără puncte intermediare de pauză, un semn că ai de-a face cu un model premium.
Odată așezat pe scaun, nu ai cum să nu apreciez confortul oferit, pentru că te afunzi pur și simplu în el. Dacă ești ceva mai micuț de fel, pot înțelege teama de a nu te pierde complet. Te poate aduce înapoi la realitate pernuța din Alcantara de pe tetieră, care e foarte moale și ea.
Există atât de multă tehnologie în scaune, încât nu ai cum să nu te întrebi cum de nu sunt mai groase. Masaj, încălzire, ventilație și chiar susținere laterală activă, dacă vrei. Adică, mașina poate întări pernele laterale în viraje, pentru a te menține cât mai țeapăn pe scaun când conduci sportiv.
Materialele folosite sunt și ele de cea mai bună calitate, la pachet cu finisajele. Plafonul este căptușit cu Alcantara și îți vine să-l mângâi de fiecare dată când stai la semafor. După ce depășești acest moment, atenția îți va fi furată de lemnul piano black cu inserții albe, care îmbracă planșa de bord, un detaliu superb, parte din catalogul Manufaktur.
Am găsit și mici imperfecțiuni, dar destul de rare cât să fie trecute la nota de subsol. De exemplu, la rama ecranului central care putea să fie mai bine aranjată, cu un luft ceva mai mic.
Dar asta e doar atmosfera din partea din față. În spate ești parcă și mai răsfățat. Poți plia scaunul pasagerului din dreapta pentru mai mult loc, poți să întinzi chiar și scaunul tău și ai și suport pentru gambe. Opțional, poți bifa sistemul de entertainment pentru locurile din spate și te poți izola complet de lume în timpul călătoriei cu ajutorul unor căști și a perdeluțelor de la geamuri.
Ergonomia este decentă, însă, nu la nivel de top. Asta din cauza blestematelor de butoane capacitive de pe volan, care, uneori, îți vor face viața un calvar. Asta ar fi singura critică. Deși Mercedes-Benz a renunțat aproape complet la butoanele fizice, majoritatea funcțiilor sunt ușor de găsit și operat.
Mare parte din comenzi sunt acum incluse în ecranul central al sistemului multimedia. Dimensiunile generoase ale acestuia îți permit să operezi tot ce ai nevoie fără probleme, însă.
Preţ de achiziţie
Nu cred că ai putea să te aștepți la un preț sub șase cifre pentru un S-Class, mai ales în 2023, când lucrurile au luat-o razna din acest punct de vedere. Punctul de pornire pentru S-Class în România este 112.160 euro și îți aduce un model diesel, cu puțin peste 300 de CP la dispoziție. Pentru un S580e cu ampatament lung, discuțiile încep de la 141.000 de euro. Așa cum te-ai putea aștepta, nu te vei opri aici, pentru că vrei să faci acest model al tău, așa că vei bifa câteva opțiuni. Modelul nostru a avut un preț total de 181.178 euro, deci am experimentat opțiuni de aproximativ 40.000 de euro.
Printre ele ai putea regăsi culoarea bej pentru tapițeria Nappa din interior (350 de euro), puntea viratoare spate (1.300 euro), tabletele din spate (500 euro), airbagul pentru pasagerii spate (500 euro), parbrizul încălzit (420 euro), sistemul high-end MBUX pentru locurile din spate (2.990 euro), încărcătorul de 60 kW pentru sistemul PHEV (500 euro), ornamentele Manufaktur de pe bord și uși (1.300 euro), linia AMG (5.840 euro), pachetul premium plus cu Head-up Display cu realitate augmentata (8.920 euro) si multe altele.
Prețurile pentru Audi A8 60 TFSI e încep de la 117.601 euro, în timp ce BMW va dori minim 118.941 euro pentru al său 750e xDrive. Ambele încep să pară chilipiruri comparativ cu alternativa din Stuttgart, care are un preț de pornire mai mare cu peste 20.000 de euro.
În acest segment însă, 20.000 de euro nu fac mare diferență, iar clienții, probabil, vor alege în funcție de preferințele personale.
Siguranţă
E de la sine înțeles că noul S-Class vine cu o armată de camere și radare, care sunt atât de eficiente, încât îi permit să ofere o rulare semi-autonomă de nivel 3. Însă numai în Germania și SUA.
Acesta îi permite șoferului să ia mâinile de pe volan, însă mașina îi poate cere să intervină în anumite condiții specifice. Dacă nu o face în 10 secunde, mașina consideră că șoferul a suferit o urgență medicală, oprește și apoi apelează serviciile de urgență.
Momentan, nivelul 3 de condus semi-autonom funcționează doar până la o viteză de 60 de km/h, adică limita impusă de autoritățile germane pentru mașinile care se conduc singure. De curând, acesta a fost aprobat și în California, devenind primul astfel de sistem care poate fi folosit legal pe drumurile publice, după un proces sinuos de aprobare.
Mercedes-Benz susține că noul Clasa S monitorizează privirea șoferului și poziția acestuia în scaun pentru a evita situații în care acesta adoarme în timp ce mașina rulează semi-autonom.
Pe viitor, odată ce legislația o va permite, Mercedes va emite update-uri over-the-air, capabile să ridice limita de viteză de 60 de km/h sau să ofere autonomie de nivel 4.
Pe lângă aceste multiple sisteme de siguranță, Mercedes-Benz oferă și două tipuri de airbag cu care publicul nu este obișnuit. Este vorba despre un airbag frontal pentru pasagerii spate, care iese din spătarul scaunelor față. De asemenea, mai există airbaguri integrate în centurile pasagerilor spate. Prinderea centurilor este și ea iluminată cu un contur roșu, pentru a fi mai ușor de intuit pe timp de noapte.
Tot în eventualitatea unui impact, Mercedes-Benz poate face și alte eforturi pentru a păstra integritatea pasagerilor săi. Mai exact, versiunile echipate cu suspensia de top, E-Body Control, pot să detecteze iminența unui impact lateral și să ridice mașina cu câțiva centimetri pentru ca eventuala coliziune să aibă loc în dreptul pragului, nu al portierei.
Ţinută de drum
Ce îți vine imediat în minte în momentul în care te gândești la cum se conduce un S-Class? La cât de confortabil este.
Indiferent dacă vei sta pe locul șoferului sau în spate, nu ai cum să nu apreciezi confortul suprem oferit de suspensia noului S-Class. Dotată în standard cu suspensie pneumatică, limuzina din Stuttgart pare că plutește peste orice denivelare, chiar dacă vorbim de un model cu jante de 21 de inch.
Iar modelul nostru de test nici nu era echipat cu suspensia de top, E-Body Control, care folosește bare stabilizatoare controlate electronic, pentru a se opune forțelor care acționează asupra mașinii. Aceasta permite o înclinare specială în viraje, filtrează minunat denivelările și chiar te poate scăpa de răul de mișcare.
Odată pus în mișcare ești izolat impecabil de intemperiile lumii din jur, cu ajutorul geamurilor duble și a materialelor fonoabsorbante folosite din belșug. Au ajuns până și în anvelope.
Dacă nu vrei să plutești până la următoare întâlnire, te poți așeza la volan. Și aici am avut o revelație: S580e poate fi condus sportiv! În cel mai dinamic mod de rulare, suspensia se rigidizează, accelerația reacționează mai rapid, iar scaunul începe să te împungă în coaste de fiecare dată când virezi mai brusc.
Resursele sunt livrate aproape telepatic de către motor și transmise către roți, iar aderența oferită de sistemul de tracțiune integrală este uluitoare.
Adaugă roțile viratoare spate și poți tăia viraje ca Mika Hakkinen, când știa că are de recuperat timp pe o secțiune specială.
Sigur, nu e la nivelul unei sportive adevărate. Există ruliu și tangaj, dar ce poate livra această limuzină pe parte de senzații tari, este mult peste așteptări.
Vizibilitate
Cu o lungime de 5.3 metri, Mercedes-Benz Clasa S este o mașină mare. Și o să înțelegi asta când o să vrei să parchezi pe un banal loc dintr-un centru comercial. Pentru a face față provocărilor generate de parcări înguste, Mercedes-Benz a instalat o mulțime de camere, cu o imagine clară.
Dacă ești un șofer cu obiceiuri tradiționale, atunci trebuie să știi că luneta nu e tocmai generoasă, iar primul rând de montanți poate incomoda destul de mult în virajele strânse. Dar măcar ai oglinzi laterale care se potrivesc cu dimensiunile.
Și dacă tot am menționat sistemul de conducere autonomă, e bine de menționat faptul că poți comanda și un pachet special, care îi va permite mașinii să ofere o funcție de valet.
Adică o lași în fața biroului și ea pleacă să se parcheze singură. Teoretic. Practic, deși tehnologia a fost anunțată, momentan nu este aprobată nicăieri din cauza cadrului legislativ.
Tehnologie
Cantitatea de tehnologie injectată în noul S-Class îl face demn de sigla de pe portbagaj. Asta pentru că toate modelele care au fost lansate înainte au avut ceva impresionant de adus pe piață.
De la sisteme de siguranță, la componente electronice, S-Class a inovat întotdeauna. Zilele astea, inovația pare să fie sinonimă cu ecranele și digitalizarea. Producătorii par concentrați pe asta, cumva, mai ales din cauza clienților care asta doresc.
Dacă e să vorbim de ecrane, cel care joacă rolul de instrumentar de bord este cel mai impresionant, de departe. De ce? Pentru că poate afișa informațiile 3D. Și vorbim de un sistem 3D adevărat, nu de improvizațiile făcute de alți producători.
Practic, o serie de camere infraroșii îți scanează fața, și implicit ochii, și adaptează ecranul în funcție de unde privești. Ai impresia că liniile de pe ecran îți urmăresc privirea, și nu te înșeli. E un sentiment foarte ciudat și greu de descris, cel mai facil fiind să fac o paralelă cu ce vezi la cinema, atunci când porți ochelarii 3D. Numai că nu ai nevoie de ei.
Sistemul Head-up display este și el impresionant, poate fi configurat în mai multe moduri și oferă chiar și realitate augmentată. Adică o să vezi proiectate în câmpul tău vizual săgeți care indică strada pe care urmează să intri.
Ecranul central, de 12.8 inch, este acum dispus vertical și arată bine, în spatele său fiind redimensionat sistemul MBUX cu care deja ne-am obișnuit. Acesta e bine structurat, meniurile simplu de înțeles, iar Android Auto și Apple CarPlay pot fi afișate pe întreaga dimensiune a ecranului, fără fir.
De sistemul de iluminare ambientală deja nici nu mai are rost să amintim. Mercedes-Benz a fost lider în acest sens încă de la început, iar acum ai la dispoziție sute de combinații de culori pentru a anima atmosfera de la bord pe timp de noapte.
Cei din spate nu au fost uitați. Aici găsești încă trei ecrane, două montate pe spătarul scaunelor față și unul în cotiera centrală. Cele fixate pe spătarele scaunelor față au o calitate foarte bună și vin la pachet cu o serie de căști fără fir.
Al treilea este de fapt o tabletă, care poate fi extrasă din suport. Calitatea ei ar fi putut fi mai bună, însă, fiind nepotrivită pentru un interior așa de opulent și tehnologizat. Dacă ieși din meniul aplicației Mercedes-Benz, dai peste un meniu clasic de Android, cu o grafică slabă. Nu mai vorbesc despre faptul că dacă ea este inserată invers în lăcașul său, imaginea nu se autocalibrează.
Ca să nu te enervezi, pornești masajul în scaune, care imită o terapie cu pietre încinse. Este absolut fascinant modul în care Mercedes-Benz a reușit să recreeze diferite tipuri de masaj. Totul este divin. Există și o serie de pachete de energizare sau relaxare, care ajustează iluminarea, tipul de masaj, sistemul audio și de climatizare. Bineînțeles că vorbim despre scaune încălzite, ventilate și cu masaj pentru toate scaunele.
În plus, pasagerii spate primesc și un suport încălzit sau răcit pentru pahare sau sticle. Iar climatizarea se face pentru fiecare zonă în parte.
Așa cum spuneam și mai sus, Mercedes-Benz Clasa S poate primi actualizări over-the-air pentru mai mult de 50 dintre sistemele sale. Printre ele, chiar și farurile inteligente.
Design
Reacția inițială a fanilor la momentul lansării noului S-Class a fost mixtă, probabil pentru prima oară. Unii s-au plâns de formele un pic prea rotunjite ale modelului german. Ulterior, când au văzut ce au propus alții în același segment, cel mai probabil chiar și cei mai aprigi critici ai modelului din Stuttgart și-au revizuit atitudinea.
Există însă o explicație pentru această formă, cum există una și pentru mânerele retractabile: aerodinamica. S-Class se poate mândri cu un coeficient de rezistență la înaintare de doar 0.22 cd.
Sigur, nu e un element esențial de care trebuie să țină cont o astfel de limuzină, dar ajută atât pe parte de autonomie, cât și de zgomot perceput la interior.
Mașina este elegantă și discretă per total. Paleta de culori este conservatoare, în stilul clasic Mercedes-Benz, iar singurele elemente care mai atrag atenția sunt farurile, care pot avea o inserție albastră în interior, dacă au tehnologia Digital Light.
Per total, S-Class a fost întotdeauna o apariție discretă, dar impunătoare, iar noul model nu se îndepărtează de această rețetă în niciun fel.
Ne-a placut
- Trenul de rulare impecabil setat
- Eficiența trenului de rulare
- Confortul suspensiei
- Calitatea materialelor și finisajelor din interior
- Tehnologia de asistență la rulare avansată
Nu ne-a placut
- Vizibilitatea spre zona din spate
- Prețul de pornire piperat față de concurență
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
nu inteleg ce-o fi asa greu sa aibe la ei o laveta si un fas de geamuri care in lidl costa 6-7 lei?