Joi, 28.12.2023
- Comenteaza
- Trimite pe:
Mania SUV-urilor a preluat controlul definitiv asupra industriei auto. În multe cazuri, însă, preferințele clienților se pliază pe necesitățile producătorilor auto. De exemplu, mașinile electrice au nevoie de caroserii înalte, care pot fi ușor transformate în „SUV-uri” sau măcar crossovere. De ce? Din cauza bateriilor.
În alte cazuri, însă, vorbim doar de o alegere personală. Iar dacă în anii 90 și la începutul anilor 2000, modelele de tip MPV erau preferate de familiști din motive evidente (mai ales dacă aveai nevoie de 7 locuri), ulterior și acestea au fost înlocuite de SUV-uri din ce în ce mai mari. Acum, în Europa, e destul de greu să găsești un model mai mare decât un GLS.
Vârful de gamă al SUV-urilor Mercedes-Benz a fost creat, încă de la început, pentru a oferi o alternativă mult mai practică eternului Clasa S. Scopul său declarat a fost să devină un fel de Clasa S cu gardă la sol înaltă și până la 7 locuri.
Lucrurile au evoluat, modelul s-a bucurat de tot mai multă popularitate, iar a treia generație a fost rafinată deja destul de mult. Se ridică, însă la înălțimea așteptărilor? Este un veritabil Clasa S cu 7 locuri? Asta am încercat să aflăm în cele câteva zile petrecute la bordul său.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI
Mercedes-Benz GLS
GLS 400d 4MATIC
- Pret de pornire - €
- Pret model testat 131.000 €
Motor / Transmisie
Coincidența face că, fix cu câteva zile înainte, avusesem ocazia să experimentez Clasa S, așa că impresiile de la bordul limuzinei germane erau încă destul de proaspete în capul meu. Cu toate acestea, diferența esențială între cele două se afla sub capotă.
Pe GLS am fost întâmpinat de un propulsor diesel, versiunea oferită pentru test fiind GLS 400d, probabil cea mai echilibrată alegere pentru un astfel de tanc pe roți. De ce? Pentru că dozele uriașe de cuplu, dar și eficiența unui motor diesel te ajută să cari 2.5 tone de mașină, pe toate tipurile de drumuri.
Ce înseamnă 400d? Înseamnă că sub capotă avem un motor diesel de 2.9 litri, cu 6 cilindri poziționați atent în linie, cu două turbine atașate. Acesta dezvoltă 330 CP și 700 Nm cuplu. Important de menționat aici este faptul că valoarea maximă de cuplu este atinsă la doar 1.200 RPM. De aceea spuneam că aceasta e alegerea optimă pentru acest monstru.
Pentru că din moment ce ai la dispoziție tot acel cuplu, mișcările lui GLS vor fi fluide și grațioase, fără ca șoferul să facă eforturi suplimentare pentru a urca cât mai sus în ture.
Cu toate acestea, nu trebuie să uiți, pentru niciun moment, că ai de-a face cu un model destul de greu, chiar și fără pasageri. Personal, consider că ai destule resurse la îndemână pentru cam orice situație și nu am simțit o nevoie acută de mai mult, în niciun moment. Cu toate acestea, pot să înțeleg dacă vrei ceva mai multă putere, iar pentru asta ai la dispoziție versiunea AMG.
Rafinamentul motorului termic de sub capotă este și el la nivel înalt. Sunetele sunt ascunse foarte bine de materialele fonoabsorbante și, pentru că vorbim de un motor cu 6 cilindri în linie, nici vibrațiile nu sunt deranjante.
Când vorbim de transmisie, vorbim de o cutie de viteze automată cu 9 rapoarte, care vine standard pe aproape toate versiunile lui GLS. Tracțiunea integrală nu lipsește nici ea și totul lucrează în armonie. Nu am simțit niciun moment sincope sau ezitări în exploatare.
Consum
Avem diesel sub capotă! Deci consumul trebuie să fie mic, nu? Depinde ce înțelegi prin „mic”. Da, raportat la dimensiunile acestui monstru, eu consider că sunt cifre mici. Dacă te raportezi la vreo compactă cu motor de 2 litri, eu cred că ai nevoie de un consult de specialitate.
Cei de la Mercedes-Benz oferă un consum mediu estimat de 8 litri/100 km, unul nerealist, de altfel. Consumul mediu obținut de noi a fost de 10 litri/100 km, deci un pic peste. Ce-i drept, am condus GLS 400d mai mult în afara orașului, acolo fiind de altfel terenul de joacă preferat al unei mașini de aceste dimensiuni. Chiar și așa, prin oraș, consumul nu a trecut de 15 litri/100 km, în cel mai greu trafic posibil din București.
BMW X7 in versiune xDrive40d promite un consum mediu mai bun, de 6.6 litri/100 km, în timp ce Range Rover LWB D350, alt rival pentru GLS 400d, urcă la 8.3 litri/100 km, conform fișei tehnice. E important de notat, totuși, că ambii rivali au mai multe resurse la dispoziție: X7 are 340 CP, iar Range Rover are 350 CP, din propulsoare de aceleași dimensiuni.
Performanţe
Ei bine, deși GLS 400d are mai puțină putere, comparativ cu rivalul său din Marea Britanie, Range Rover D350, acesta e un pic mai agil. Sprintul de la 0 la 100 km/h are loc in 6.3 secunde, în timp ce britanicului îi trebuie 0.1 secunde în plus pentru a atinge aceeași viteză de referință.
BMW X7 este cel mai agil dintre toate. Acesta are nevoie de doar 6.1 secunde pentru a urca de la 0 la 100 km/h. Pare mult? Gândiți-vă un pic la dimensiunile mașinilor, dar și la faptul că, acum câțiva ani, astfel de numere erau rezervate pentru hot-hatch-uri.
În ceea ce privește viteza maximă, GLS este iarăși pe locul doi în această comparație, oprindu-se la 238 km/h, cu 4 km/h mai departe decât Range Rover. BMW urcă iarăși pe primul loc, cu 245 km/h.
Interior
Comparația cu Clasa S va pune presiune imediată pe orice model din industria auto. Asta pentru că limuzina celor de la Mercedes-Benz stă, de cele mai multe ori, la un nivel la care mulți nici nu pot spera. Dar, din moment ce aici avem un model făcut de același producător, putem spera la o comparație corectă?
Ei bine, da. GLS poate fi configurat cu cele mai bune materiale posibile. Piele de toate tipurile, ornamente din lemn, și tot ce îți poți dori. Finisajele sunt și ele la nivel înalt, dar parcă se putea mai bine pe alocuri.
De exemplu, consola centrală mai scotea câte un sunet din când în când, la fel și elementele decorative din lemn de pe planșa de bord. Din fericire, acestea au fost singurele zone în care am observat carențe.
Ergonomia continuă să fie una cu care te obișnuiești foarte ușor cu câteva excepții. De exemplu, butoanele de pe volan. Acestea sunt fizice în mare parte, dar ai și două zone sensibile la atingere, rezervate controlării celor două ecrane din fața ta. Pe spița stângă ai un buton pentru instrumentarul de bord, în timp ce pe spița dreaptă ai un buton pentru controlarea ecranului multimedia. Operarea acestora e greoaie și aș fi preferat o modalitate mai simplă de control.
Spațiu? De spațiu a întrebat cineva? Ai loc pentru orice la bordul lui GLS. De la oameni, la pisici, câini, mobilă sau orice fel de mărunțișuri mai ai pe cap. Buzunarele ușilor sunt uriașe, cotiera are loc pentru doi cozonaci, dacă vrei, iar pasagerii nu vor avea niciun un fel de probleme, indiferent de configurația lor, mai ales pe primele 5 locuri.
Ai la dispoziție o mașină cu un ampatament de 3.14 metri, iar asta înseamnă că poți acomoda pe oricine la bordul lui GLS. Locurile de pe ultimul rând de scaune sunt și ele decente, dar, bineînțeles, nu la fel de încăpătoare precum cele din fața lor. Aș zice, totuși, că doi adulți de sub 1.8 metri ar putea încăpea confortabil acolo. Singura zonă în care ar putea ceva probleme este cea a picioarelor, mai ales dacă pasagerii poartă 46 la picior.
Mai rămâne loc și pentru bagaje dacă erați curioși. Dacă alegeți să folosiți toate cele 7 locuri ale mașinii, atunci capacitatea ajunge la 355 de litri. Prin comparație, un BMW X7 cu aceeași configurație promite 326 de litri. Pe un Range Rover LWB cu 7 locuri rămâi cu 229 de litri pentru bagaje.
La extrema cealaltă, cu toate scaunele pliate, Mercedes-Benz GLS rămâne al doilea cel mai spațios model, oferind un total de 2.400 de litri pentru bagaje, comparativ cu 2.120 de litri pe X7 sau 2.600 de litri pe Range Rover.
Pentru a ușura accesul și încărcarea bagajelor, Mercedes-Benz GLS dispune de un buton prin care poate fi coborâtă puntea spate. Încă unul din atuurile suspensiei pneumatice.
Preţ de achiziţie
Nu poți visa la un GLS fără un minim de 100.000 de euro în buzunar. În acest moment, prețurile încep de la 102.590 de euro pentru un S-Class cu 7 locuri, dar pentru un GLS 400d calculele încep de la 107.000 euro.
Prețul total al mașinii testate aici a fost un pic peste, bineînțeles. Asta din cauza dotărilor, precum vopseaua metalizată albastru Canvasite (880 euro), piele bej Machiatto/Negru (350 euro extra), scaune față climatizate (1.130 euro), pachet ON&OFFROAD (1.900 euro), pachet confort acustic (1.200 euro), linie AMG (4.100 euro), pachet Premium Plus (1.350 euro), pachet asistență conducere PLUS (2.280 euro) și multe altele. Total? 131.000 euro.
BMW X7 are un preț de pornire de 99.841 euro, dar pentru versiunea xDrive40d va trebui să plătești minim 103.054 euro. Pentru Range Rover, lucrurile se complică, prețurile pornind de la 153.319 euro pentru versiunea D350 cu 7 locuri și ampatament lung.
Siguranţă
EuroNCAP nu a îndrăznit să distrugă noul Mercedes-Benz GLS de dragul siguranței. Cel puțin pentru moment. Însă, este suficient să ne uităm la punctajul obținut de fratele mai mic GLE și să înțelegem că nu ne putem aștepta decât la superlative.
Mai ales că lista de sisteme de siguranță este una extrem de stufoasă și include monitorizarea unghiului mort, asistent pentru direcție în situații periculoase, pilot automat adaptiv cu funcție Stop&Go, frânare automată în situații de urgență, posibilitatea recunoașterii pietonilor, asistent activ la schimbarea benzii, adaptarea vitezei în funcție de rută, sistem Pre Safe și airbag pentru genunchii șoferului.
Clienții primesc și un asistent pentru tractarea unei remorci, dar și o funcție care poate ajuta GLS-ul tău să creeze un culoar de urgență pe autostradă. Se întâmplă deseori așa ceva în țările civilizate. Să sperăm că mașini ca GLS vor contribui și la educarea publicului din România.
Ţinută de drum
Confort, confort, confort! Cam asta spune oricine atunci când se referă la modelele Mercedes-Benz. Dacă ne referim și la versiunile de top, confortul devine o condiție sine-qua-non. Dar cum se comportă un GLS?
Aproape ca un S-Class pe picioroange. Nu e chiar la nivelul fratelui său convențional, dar nici foarte departe. Cert este că suspensia pneumatică va nivela impecabil denivelările din asfalt, de orice dimensiune. Iar această caracteristică te va face să te crezi invincibil de la volan, un sentiment plăcut, dar și periculos.
Suspensia pneumatică Airmatic îți dă impresia că plutești. Și, dacă nu credeai să se poate mai bine de atât, Mercedes-Benz îți pune la dispoziție, opțional, pentru puțin peste 7000 de euro, și o suspensie genială, denumită E-Active Body Control. Aceasta folosește un sistem electronic pe 48V care poate stabiliza mașina în viraje, estompând ruliul. Aceste ajustări se pot face pentru fiecare roată în parte, ceea ce vezi destul de rar în îndustrie, în acest moment.
Din nefericire, modelul nostru de test nu a avut acest sistem, iar asta înseamnă că, rularea dinamică a scos la iveală și ceva crăpături în armura lui GLS. Un monstru de 2.5 tone nu avea cum să se comporte ca o compactă pe viraje, până la urmă. GLS este o mașină cu o inerție considerabilă pe frânare și în virajele strânse. Dar nu acesta e scopul tancului german.
Ideea din spatele său este să îți ofere o experiență luxoasă și confortabilă la drum lung, iar de asta vei avea parte din belșug. Geamurile duble, cuplul instant și puterea îndestulătoare transformă GLS într-un GT în haine de SUV.
Atunci când ajungi în oraș, însă, ar fi bine să ai grijă, mai ales pe străduțele înghesuite din București. Formele rubensiene ale modelului german nu se împacă bine cu spațiile înguste și ai posibilitatea să atingi extremitățile acesteia destul de ușor, mai ales la parcare.
Vizibilitate
Prin geamurile laterale mari, care pot fi laminate pentru a reduce zgomotul de rulare cât mai bine, habitaclul este scăldat tot timpul în lumină. Ai și o trapă acționată electric, care contribuie la acest sentiment. Așadar, chiar dacă e o mașină mare, GLS permite o vizibilitate bună, grație unei suprafețe vitrate generoase.
Luneta este mare, oglinzile laterale sunt mari, doar primul rând de montanți incomodează prin dimensiunile generoase. Foarte important de precizat: camerele video care asigură vizibilitate la 360 de grade oferă o calitate foarte bună a imaginii.
Tehnologie
În cazul lui GLS, referirea la tehnologie are un caracter specific. Aici, tehnologiile sunt centrate pe confortul pasagerilor mai mult decât în cazul altor mașini. Și e normal, din moment ce scopul lui GLS a fost întotdeauna să transporte în tot confortul, până la 7 pasageri.
Așadar, la bordul său toată lumea trebuie să se simtă specială. Cei de pe ultimul rând de scaune, de exemplu, primesc încălzire șezut și spătar, reglaje electrice, o zonă de climatizare separată și chiar porturi USB. Deci da, GLS are climatizare pe 5 zone.
Cei care prind loc în față au și ventilație în scaune sau masaj, eventual și două ecrane de 11.6 inch care să te țină ocupat până la destinație. Acestea au acces la radio, internet și chiar posturi TV.
Ajunși pe primul rând de scaune, suntem întâmpinați de arhicunoscutele ecrane de 12.3 inch, care țin loc de instrumentar de bord și sistem multimedia. Acestea se mișcă impecabil, folosesc noul MBUX, iar Apple CarPlay și Android Auto sunt și ele disponibile. Singura problemă ține de modul lor de operare, cu ajutorul butoanelor sensibile la atingere de pe volan, despre care am scris atunci când m-am plâns de ergonomia lui GLS.
Tot aici putem menționa și un Head-Up Display uriaș, cu o grafică foarte bună, iluminarea ambientală cu LED, proiectarea logo-ului pe asfalt, sistemul audio Burmester (oferit în echiparea standard), încălzirea cotierei și a portierelor, dar și farurile adaptive full LED.
Design
Unele compromisuri au fost necesare din punct de vedere estetic, astfel încât GLS să își atingă scopul. Nu e ușor să desenezi un SUV care să poată acomoda 7 pasageri, fără a-l transforma într-un cub pe roți. Probabil cea mai puțin apreciată parte a lui GLS va fi cea din spate, dar e un compromis cu care putem trăi.
Partea frontală este imediat recognoscibilă, inconfundabil parte din familia Mercedes-Benz. Grila uriașă, cu logo-ul companiei germane e de neratat. Modelul de față a beneficiat și de pachetul AMG care a adus un profil agresiv pentru bara față.
Cert este că, din cauza dimensiunilor vei avea nevoie de jante destul de mari pentru a evita un aspect de cărucior Kaufland. Deși nu pare, modelul nostru de test rula pe roți de 21 de inch, care, de la distanță, par mult mai mici. Acum, închipuiți-vă un GLS pe roți de 19 inch, cele standard.
Ne-a placut
- Spațiul generos oferit pasagerilor
- Rafinamentul suspensiei pe orice suprafață de rulare
- Consumul redus de combustibil având în vedere dimensiunile
- Calitatea materialelor folosite la interior
Nu ne-a placut
- Finisajele interiorului, în anumite zone
- Designul exterior pătrățos
- Inerția pe frânare
Macar ești siguranță pe sosea.
Trebuie sa ferești doar tirurile
Gasesc un Ford Bronco, Land Rover sau chiar si un G Wagen mult mai frumoase decat un SUV rotunjit, cu aspect de ou.
O varianta hibirida sau electrica ar face-o ideala pentru oras + suburbie.