Drivetest Mercedes-Benz CLS

CLS 450 4MATIC
4.6
Mercedes-Benz CLS zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 12.10.2023
Apus de soare

„Coupe cu 4 uși! Pff, ce nebunie!” Așa au reacționat, probabil, șefii Mercedes-Benz atunci când le-a fost prezentată pentru prima oară ideea de către designeri. O idee care a trecut prin multe capete luminate de-a lungul timpului, dar care, parcă, nu a fost niciodată luată în serios cu adevărat până la CLS.

Și, iată cum unul dintre cele mai inovatoare branduri din industria auto devenea primul care oferea o mașină cu forme de Coupe, dar care, totuși, avea îndrăzneala să încalce unul dintre principiile de bază ale acestui tip de caroserie: nu avea doar două uși. Ba chiar se inventa un nou termen, des folosit în zilele noastre: coupe cu patru uși.

Coupe-ul cu patru uși s-a tot modificat de-a lungul timpului, iar CLS a dat naștere multor „copii” de-a lungul timpului. Ideea a suferit modificări de-a lungul timpului și am ajuns să vedem și SUV-uri coupe, care se bucură acum de o popularitate tot mai mare.

Originalul, însă, avea să se usuce ușor, ușor. Formele frumoase au început să nu mai fie apreciate cum erau la început. Asta și pentru că lumea și-a dorit acest forme de coupe în cadrul unor modele din ce în ce mai înalte.

Așa că am ajuns și la finalul producției lui CLS, care a fost scos din oferta Mercedes-Benz în august, anul acesta. Pe parcursul a aproape 19 ani a trecut de la statutul de pionier, vedetă, cel mai dorit model Mercedes-Benz, la un simplu sedan, cu forme atrăgătoare, ce alunecă ușor în anonimat.

De dragul a tot ceea ce ne-a lăsat moștenire CLS, am creat acest test omagiu, pentru modelul german cu forme curajoase.

Mercedes-Benz CLS
CLS 450 4MATIC

  • Pret de pornire 95.000 €
  • Pret model testat 107.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Când vine vorba de motorizări, CLS putea fi comandat cu o varietate destul de mare de trenuri de rulare și niveluri de putere. Gama începea chiar cu un motor de 2 litri, diesel, care putea fi regăsit pe versiunea CLS 220d. Cu 194 de cai putere la dispoziție, nu ai fi fost chiar cel mai lent om de pe șosea, dar parcă acest tip de motorizare, în 4 cilindri, nu se potrivește caracterului mașinii. Așadar, nici treapta următoare, CLS 300d, cu ai săi 265 CP, nu ar fi o opțiune potrivită.

Restul ofertei e completată de propulsoare cu 6 cilindri. Poți alege un motor de 2.9 litri diesel (CLS 400d, cu 330 CP) sau unul de 3 litri benzină, cu 367 CP (CLS 450) sau o versiune AMG cu 435 CP (CLS 53 AMG). Versiunea 63 AMG a fost retrasă de ceva timp din oferta lui CLS.

Noi am avut la dispoziție chiar versiunea CLS 450, cu al său „6 în linie”, turbo, impecabil sub capotă, care a devenit chiar mild-hybrid odată cu faceliftul aplicat modelului german, acum 2 ani.  

Mai exact, am avut 367 CP și 500 Nm sub talpa piciorului drept, îndestulător pentru orice tip de depășire în limitele vitezelor maxime legale. Și nu numai. Acest tren de rulare include și un mic motor electric, de 22 CP și 220 Nm, integrat în transmisie, care acoperă eventualele goluri de putere. Practic, în exploatarea lui CLS 450, nu ai în niciun moment probleme în livrarea rapidă a resurselor. Cea mai mică flexare a gleznei aduce imediat un plus de putere.

Transmisia e asigurată de o unitate cu 9 rapoarte, G-Tronic, care s-a descurcat decent pe tot parcursul testului nostru.

Această motorizare este disponibilă doar cu tracțiune integrală, 4Matic. Cuplul este transmis în principal spre roțile din spate, prin cutia cu 9 trepte, însă orice pierdere a aderenței pe roțile posterioare poate aranja transferul parțial spre puntea față, pentru restabilirea ordinii și stabilității pe asfalt.

Apropo de cutie, aceasta răspunde rapid la apăsările pedalei în modul normal de rulare, dar are nevoie de câteva zecimi de secundă în plus pentru a-și calcula treapta optimă dacă bruschezi pedala de accelerație. Chiar și pe modul Sport. Cumva, am avut senzația că transmisia e perfectibilă.

Consum

Dacă alegi un CLS 450, probabil nu te vei baza pe faptul că e un motor mild-hybrid pentru a reduce cheltuielile cu combustibilul. Așadar, îți asumi un consum crescut, la pachet cu o autonomie redusă.

Conform oficialilor din Stuttgart, consumul mediu al lui CLS 450 ar trebui să fie undeva la 8.5 litri/100 kilometri. După 3 zile de exploatare în toate condițiile posibile, computerul nostru de bord indica un 12.5 litri/100 kilometri. Ceva mai realist. Cert este că această valoare poate varia destul de mult, în funcție de stilul tău de mers. Cu un rezervor de 66 de litri, probabil că autonomia mașinii va avea un maxim de 400-450 de kilometri.

În ceea ce privește rivalii lui CLS, lucrurile stau la fel de absurd în ceea ce privește estimările „oficiale”. BMW Seria 8 Gran Coupe în versiune 840i xDrive, are un consum de 9.3 litri/100 kilometri, grație motorului de 3 litri cu 333 CP. Audi A7 55 TFSI quattro, cu ai săi 340 CP, promite un consum de 8.7 litri/100 kilometri.

Performanţe

Conform fișelor tehnice, modelul din Stuttgart este cel mai „dotat” sub capotă. Diferențele nu sunt uriașe, dar CLS 450 se ridică cu 27, respectiv 34 de cai putere peste competiție. Cât de mult poate să conteze?

Ei bine, CLS 450 este cel mai rapid model din această tripletă clasică germană. Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 4.8 secunde, cu 0.3 secunde mai rapid decât BMW 840i xDrive cu 333 CP și cu 0.5 secunde mai rapid decât Audi A7 55 TFSI cu 340 CP.

La capătul puterilor, cum s-ar putea zice, adică în departamentul „viteză maximă”, toate cele trei nave spațiale se opresc la 250 km/h, conform înțelegerii parafate metaforic acum ceva timp de către nemți.

Interior

Interiorul unui CLS a fost întotdeauna un motiv de admirație. Practic, puteai spune că modelul Coupe cu 4 uși era un fel de alternativă mai chic la eternul S-Class. De altfel, cele două interioare au semănat destul de mult, până acum câțiva ani. Nici ultima iterație de CLS nu s-a lăsat mai prejos.

Modelul nostru de test a fost „decorat” cu multe nuanțe deschise la culoare, probabil pentru a crea un contrast puternic cu exteriorul verde smarald. Pielea albă se putea regăsi nu doar pe scaune, ci și pe panourile ușilor, iar lemnul poros de pe consola centrală și de pe bord, parcă îi vine mănușă lui CLS.

Tot piele s-a folosit și pe planșa de bord, pe partea superioară, dar și pe panourile ușilor, la pachet cu anumite cusături contrastante de senzație. Și pentru că tot am vorbit de senzații, la bordul lui CLS ești asaltat de emoții de diverse feluri, calitatea fiind la nivel înalt în mare parte.

Am spus mare parte pentru că mai există loc de îmbunătățiri. De exemplu, unele elemente decorative dau impresia că nu sunt fixate foarte bine pe bordul mașinii, iar plasticul folosit pe manetele de pe consola centrală parcă putea fi mai bun.

Designul, per total, este deja familiar clienților. Avem două ecrane de 12.3 inch, unite într-o singură unitate, plasată pe bordul mașinii. Poate că ar fi putut avea o altă formă, dar deja e prea târziu să ne mai plângem de această abordare în ziua de azi, când toată lumea pare hotărâtă să aducă adevărate televizoare în habitaclu. De parcă ne plimbăm cu sufrageria pe stradă. Cel puțin grafica acestora e impecabilă și, grație luminilor ambientale, par să se integreze foarte bine în peisaj.

Design-ul scaunelor este unul special, iar nivelul de confort pe care îl oferă acestea le fac să pară fotolii high-tech, nu scaune de mașină. În primul rând, scaunele de pe CLS au integrată mai multă tehnologie decât are o compactă de acum 5 ani. Încălzirea și aerisirea în scaune sunt acum subiecte antice, pentru că scaunele lui CLS oferă câteva zeci de tipuri de masaj real, adevărat, nu doar mângâieri ale coloanei cu ajutorul unei rotițe Apoi, sprijinul lateral pe care-l oferă acestea nu este pasiv, ci activ, pentru că zonele laterale ale scaunelor „te țin în brațe” în funcție de direcția virajului. Mercedes le numește "scaune multicontur".

Locurile din spate sunt o altă poveste. Spațiul este destul de limitat, mai ales dacă ești o persoană de peste 1.8 metri înălțime. Accesul nu este nici el foarte facil, pentru că linia acoperișului coboară destul de mult pe laterale. Nu în ultimul rând, spațiul pentru picioare poate fi deficitar dacă „trăiești pe picior mare” și, mai ales, dacă ai un pasager înalt pe locul din fața ta.

Cu toate acestea, trebuie notat portbagajul destul de mare (520 de litri), care oferă spațiu pentru o familie care se pregătește de un concediu. Comparativ, BMW Seria 8 oferă 440 de litri, în timp ce A7, cu tot cu hayonul său, aduce un avantaj de doar 15 litri comparativ cu CLS.

Preţ de achiziţie

Pentru un CLS va trebui să bagi mâna destul de adânc în buzunar. Prețurile încep de la 82.000 de euro, dar de acești bani primești doar un CLS 220d, despre care vă spuneam mai devreme. Pentru un CLS 450 ai de plătit minim 95.000 de euro. Mai pune o opțiune două trei și ajungi la prețul pe care îl purta modelul din testul nostru: 107.000 euro.

Printre cele mai scumpe opțiuni se numără suspensia pneumatica AIR BODY CONTROL (1.900 euro), pachetul Premium Plus (3.280 euro), pachetul de asistență la conducere PLUS (1.980 euro) sau farurile Multibeam LED (1.450 euro).

Per total, la o comparație în care principalii concurenți de pe piață sunt puși față în față, CLS se așează între A7 și Seria 8 Gran Coupe când vine vorba de prețul de achiziție. Audi A7 rămâne cel mai accesibil coupe premium cu patru uși de segment superior, cu un preț de pornire de doar 68.800 de euro. În schimb, BMW Seria 8 GC ține la preț și pornește de la 102.816 euro.

Siguranţă

Mercedes-Benz CLS nu va fi lovit de pereții Euro NCAP prea curând, pentru că prețul său de achiziție ar însemna că testele de impact ale organizației europene ar deveni cele mai scumpe probe de acest tip din lume. Cu toate acestea, avem la dispoziție un test din 2016 cu Clasa E, model pe a cărui platformă este construit CLS.

Scorul final a fost de cinci stele, cu punctaje excelente pe categorii, implicit un 95% din procentul maxim la capitolul protecția pasagerilor adulți și 90% la protecția pasagerilor copii.

Ne vom permite teleportarea acestui rezultat și în cazul noului CLS, mai ales că pachetul de sisteme de siguranță activă este ceva mai complex decât cel al „fratelui" pensionat deja.

Ţinută de drum

Se pare că, pe lângă designul unic, Mercedes-Benz CLS mai are câteva atuuri în mânecă. Mai devreme spuneam că interiorul seamănă cu cel de pe Clasa S. Ei bine, nici confortul nu e departe.

Dacă vorbim de un model cu Air Body Control, adică suspensie pneumatică, lucrurile stau foarte, foarte bine în acest departament. Ai o senzație foarte apropiată de ce crezi că presupune levitația.

CLS este un cruiser excelent, care topește imperfecțiunile din șosea și trece cu grație peste obstacolele mai serioase, cum ar fi gropile atât de des întâlnite în București sau șinele de tramvai. De exemplu, dalele din beton de pe autostradă sunt "înghițite" fără ca cei din mașină să simtă vreo mișcare ritmică a roților, o performanță excelentă la nivelul confortului.

Chiar și în modul Sport, lucrurile nu se schimbă foarte mult. Sigur, direcția devine mai grea (dar nu oferă mai mult feedback), răspunsul accelerației se îmbunătățește, iar transmisia menține turația mai sus. Însă, suspensia parcă rămâne în continuare concentrată mai mult pe confort decât orice altceva.

Impresionant este nivelul de aderență oferit de sistemul de tracțiune integrală. Pune-o la încercare în câteva curbe și vei observa cât de părtinitoare este (puntea spate primește, evident, mult mai mult din putere), dar și cât de bine se dozează resursele. Supravirarea e ușor de atins dacă asta vrei, în timp ce subvirarea nu își arată fața decât dacă exagerezi.

Prin oraș, CLS se plimbă ca o panteră, geamurile clădirilor de birouri fiind adevărate oglinzi în care te vei surprinde ocazional. Confortul și silențiozitatea întregului pachet te vor uimi. În afara orașului, atmosfera de lounge va fi nelipsită până pe la viteze de autostradă. Chiar și la 130 km/h, zgomotul de vânt este subtil, observabil, dar nicidecum deranjant.

Vizibilitate

Principala provocare pentru cei aflați la volanul unui CLS va fi lungimea mașinii, pentru că cei 5 metri pe care-i ocupă pe stradă înseamnă că locurile de parcare disponibile în orașele românești se reduc brusc cu cel puțin un sfert. Asta pentru că noul model nu încape în ele.

La nivel vizual, însă, te vei descurca după o perioadă de acomodare care poate dura oricât între 10 minute și niciodată, în funcție de cât de bine te înțelegi cu sistemele suplimentare de ajutor de la bordul mașinii.

Cât timp te prinzi care-s limitele frontale și posterioare și dacă ai condus înainte cel puțin un sedan, nu vei avea probleme majore de adaptare.  

Te vor ajuta oricum senzorii de parcare și sistemul de camere super-capabil de pe CLS. În trafic, problemele vor fi observate la nivelul lunetei (foarte mică), dar și atunci când vei dori să te asiguri spre spate, montanții C fiind destul de mari. Doar oglinzile mi s-au părut bine dimensionate.

 

Tehnologie

Având în vedere faptul că platforma tehnică este preluată de la Clasa E, noul Mercedes-CLS s-a orientat spre fratele mai mare, Clasa S, când a fost vorba de tehnologiile de la bord. O mișcare naturală și logică în contextul în care prețul de achiziție al acestei mașini sare mai degrabă spre S decât spre E.

Ai la dispoziție trucuri care se regăseau doar pe S-Class în 2018, atunci când această generație CLS a fost lansată. De exemplu, în meniul sistemului multimedia MBUX vei găsi pachetul opțional Energizing. Acesta combină setările climatizării, ale odorizantului , ale scaunelor (încălzire, ventilație, masaj), ale volanului (încălzire), al iluminării ambientale și al muzicii pentru a crea o atmosferă relaxantă sau dinamică, în funcție de nevoile celui de la volan. Opțiunile disponibile sunt Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort și Training, deci germanii încearcă să acopere majoritatea stărilor.

La nivelul siguranței, CLS împrumută de la fratele mai mare Clasa S toate sistemele tehnologice de asistență ale șoferului (Driving Assistance Package) sau de confort (faza lungă Ultra Range, farurile Multibeam LED).

Există, și părți mai puțin bune, cum ar fi modul de interacționare cu cele două display-uri de 12.3 inch, cu ajutorul celor două zone touch de pe volan. Practic, pe fiecare spiță a volanului ai butoane „capacitive”, unul pentru fiecare ecran. Acestea sunt greu de folosit, cel puțin pentru mine, și aș fi preferat oricând un sistem cu butoane clasice, care să nu îmi distragă atât de mult atenția de la trafic.

Chiar dacă mulți dintre cei care se opun digitalizării masive vor strâmba din nas la vederea "planșei" de la interior, calitatea grafică a celor două ecrane este impecabilă. Evident, Mercedes-Benz oferă în pachetul său multimedia și opțiunea conectării telefoanelor prin Apple CarPlay sau Android Auto, în cazul în care vreun client vrea să simtă ceva o atmosferă familiară. Surprinzător a fost totuși faptul că acestea nu sunt afișate pe toată lățimea ecranului central.

Dispariția rotiței de pe consola centrală e de aplaudat, dar nici trackpad-ul care i-a luat locul nu se descurcă foarte bine. Cel mai ușor va fi să folosești ecranul sistemului MBUX direct, tactil.

Design

Ceea ce făcea super atractiv modelul Mercedes-Benz CLS a fost, încă de la început, designul. Clienții acceptau nenumărate compromisuri, doar pentru a putea avea o mașină cu un design diferit, cu personalitate.

Ei bine, asta a rămas în avantajul lui CLS până la final, un coupe-sedan cu profil senzual și agresiv. Partea frontală include faruri cu lumini de rulare pe timp de zi, în asentimentul modelelor actuale Mercedes-Benz, în timp ce abia spatele este, cu adevărat, unic. Acesta, însă, a fost primit cu oarece răceală de către fanii companiei germane.

Printre criticile care i s-au adus ai putea regăsi faptul că nu mai are forma aceea rotunjită cu care ne-a obișnuit modelul din Stuttgart atâția ani. Cumva, spatele lui CLS se termină un pic prea abrupt, dar deja despicăm firul în patru.

Din orice altă poziție, coupe-ul cu patru uși de la Mercedes-Benz este pur și simplu frumos. Pachetul AMG, care a devenit standard în ultimii ani de producție, aduce și un plus de agresivitate, în timp ce jantele mari umplu cum se cade aripile generoase. Prea agresiv? Poate. Dar, cumva, eleganța lui CLS parcă încă se simte din spatele liniilor trasate ceva mai brutal.

Nu ne-a placut

  • Transmisie uneori inexactă
  • Butoanele sensibile la atingere de pe volan
  • Folosirea Trackpad-ului pentru MBUX

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (5)

  • La cum arata interiorul, exteriorul m i se pare penibil de simplist... parca tot prima generatie imi place cel mai mult.
    1 3
  • eu n-as zice simplist, ci mai degraba de un lux curat, ca totusi e o masina complexa, sofisticata si supercalitativa. partea mai putin buna, pentru care a si picat in dizgratie, e forma, care nu o mai ajuta in contextul actual al preferintelor clientilor si care o fac si sa aiba de suferit mult la partea practica si la usurinta in utilizarea zilnica, mai ales raportat la dimensiunile exterioare mari.
    5 1
  • Una din cele mai bune masini de pe piata. Fiecare generatie, la vremea ei, a fost top of the class.
    4 0
  • Ghiorghi
    Sunt curios sa vad acei tineri care au 95 000 EUR pt asa o masina, si mai ales cati sunt la numar
    5 0
  • Trilulilu
    Prima generație a fost și este cea mai frumoasă de departe. Actualizările ulterioare n-au adus absolut nimic caracterului, ba din contră
    0 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru